Ajax O18 (Voorheen A1/O19)

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax A1

Bericht door 999 » zo feb 19, 2012 9:16 am

Nou, dit is natuurlijk ook niet helemaal waar.Geld speelt wel degelijk een hoofdrol.Met geld zouden veel talenten van enkele jaren geleden nog bij AJAX voetballen ( kijk maar eens rond, dan zou er toch een " leuk " eftalleke kunnen staan ), en met geld zou Sulejmani alweer exit zijn er een ander in zijn plaats spelen.

Ergo zonder geld zouden veel van de topclubs waar men zich aan spiegeld gewoon middenmoters zijn.Ik bedoel hoe ga je dat tegenhouden Wimpey, hoe hou je tegen dat een Bouy vertrekt ?.Niet door hetaanbieden van lange contracten.Want er is daar geen geld voor als zulke spelers al kiezen om een lang contract te willen tekenen.

Dus heeft het wel degelijk ook met geld te maken, bakken met geld.Geld om je selectie intact te houden, geld om eventuele ontbrekende spelers te kopen, en geld om talenten te lokken.Haal het geld maar eens weg bij Barcelona.Vertel ze maar, aflossen die schuld.Binnen 1 jaar, spelers eruit als je dat niet kan.Eens kijken wat er dan als elftal op het veld ( zou ) staan .. en niet alleen bij Barcelona ..

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Ajax A1

Bericht door Demosthenes » zo feb 19, 2012 9:46 am

Het antwoord is dat je je tijd verspilt, want er is geen gelijk of ongelijk aan te duiden.
Het gaat om de criteria, die zouden posters voor alle clubs gelijk moeten houden, de juiste leeftijd is er niet, maar voor club 1 de leeftijd op 12 zetten en bij club 2 op 17 is m.i. onjuist.

Nu heeft Basel een goede opleiding, ik ken het niveau van de competitie in Zwitserland niet, welke gearriveerde spelers bij Basel opgeleid zijn.

Bayern koopt wel voor een enorm bedrag een keeper, waarom niet die zelf opgeleide keeper, waarom Robben halen, Gomez halen, Ribiery halen, die langharige Rus/Oekraïner (Feyenoord wilde hem, ben zijn naam kwijt) als die er nog speelt, Braafheid halen! en ik denk dat iemand die Bayern goed volgt wel meer namen kan opnoemen (Olic, Pranjic) een Italiaanse spits, Klose enz. Bayern zal ongetwijfeld ook zelf opgeleide spelers in het eerste hebben, maar opgeleid vanaf hun achtste? Zes stuks?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Lionel
Berichten: 47621
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax A1

Bericht door Lionel » zo feb 19, 2012 10:46 am

Wie hanteert dan verschillende criteria?
IK GELOOF!!!!!!

wimpey
Berichten: 52106
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax A1

Bericht door wimpey » zo feb 19, 2012 11:03 am

Demosthenes schreef: Bayern zal ongetwijfeld ook zelf opgeleide spelers in het eerste hebben, maar opgeleid vanaf hun achtste? Zes stuks?
Je lepelt eerst een rits aankopen van Bayern op, die totaal niet terzake doen. Wake up, Ajax koopt ook spelers. Lahm, Schweinsteiger, Müller en Badstuber komen uit de opleiding van FC Bayern. Bijv. Hummels (BVB) en Ekici (Bremen) ook. Opleiden schijnt - naast aankopen - bij kapitaalkrachtige clubs ook met geld te maken te hebben. Ik zie weliswaar niet in hoe, maar vooruit...

Dortmund: Götze, Schmelzer, Grosskreutz. Internationals en staan weer keurig bovenaan in de BuLi. Gladbach: Reus, Herrmann, Neustädter. 2e in de BuLi, Reus gaat voor 17 miljoen naar Dortmund.

Deze discussie is verworden tot enerzijds de vraag waarom Ajax er niet in slaagt om fatsoenlijke spelers op te leiden versus het zoeken naar allerlei excuses om maar te beweren dat Ajax een prima opleiding heeft.

De waarheid ligt volgens mij al een flink aantal jaren op het veld. Daar zie ik een enkeling bij Ajax die ooit de europese subtop aankan, een aantal nuttige clubspelers, een aantal spelers die elders in de eredivisie beter op hun plek zouden zijn (lager dan plek 6 dus :blush.gif: ) en een aantal spelers die het in de Jupiler League moeten gaan proberen. Eriksen is m.i. de enige, van de spelers die bij Ajax in het betaalde voetbal debuteerden, die de europese top gaat halen.

En dan kom ik dus tot de simpele conclusie dat andere clubs slagen in hetgeen Ajax niet lukt: jonge spelers van hoog niveau in het eerste laten debuteren. En dat het dus goed is dat er eindelijk is gebroken met de doctrine (en de bijbehorende personen) die jarenlang hun stempel op de opleiding hebben gedrukt.
‘Van alle emoties wordt angst beschouwd als de meest dwingende overtuiger’ - Silvan Tomkins

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Ajax A1

Bericht door Demosthenes » zo feb 19, 2012 11:12 am

Rishi schreef:Wie hanteert dan verschillende criteria?
Ik ga niet een poster "demoniseren", maar Puyol als eigen jeugd zien (op 17-jarige leeftijd naar Barcelona) en Eriksen niet (16 jaar naar Ajax) klopt m.i. niet.

De jeugdopleiding van Barcelona is het/een voorbeeld. Die produceert echt niet aan de lopende band talenten, levert niet ieder jaar een supertalent af, ook al zitten daar veel meer (buitenlandse) talenten in de jeugdopleiding. Hetzelfde voor een opmerking dat Arsenal het zo goed doet, dat daar bijna het hele elftal als eigen jeugd kan worden beschouwd, terwijl er juist veel aankopen zijn die spelen, zeker als iedereen fit is.

Gebruik steeds hetzelfde criterium als het om leftijd gaat en beoordeel dan het succes of het ontbreken ervan.

De jeugdopleiding van Ajax is nooit zo goed geweest als sommigen willen doen geloven, denk eens aan de jaren na JC (als voetballer) Hoeveel talenten braken erdoor, zou toen de jeugdopleiding ineens zijn veranderd, ondanks de successen uit begin jaren zeventig?

Het is een vreemd fenomeen: goede voetballers afleveren. waarom wordt Uruguay twee keer wereldkampioen, derde of vierde op het WK in 2010 en waarom levert Paraguay, (twee keer zoveel inwoners, https://www.cia.gov/library/publication ... index.html) niet zoveel goede voetballers? Waarom Nederland wel en België niet? Waarom, om in de mode te blijven, Feyenoord (uitgeroepen tot beste jeugdopleiding van Nederland) wel en Ajax niet?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: Ajax A1

Bericht door bryan » zo feb 19, 2012 11:46 am

Dortmund: Götze, Schmelzer, Grosskreutz.
Dit zijn toch best matige spelers?

Lionel
Berichten: 47621
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax A1

Bericht door Lionel » zo feb 19, 2012 11:49 am

Kan mij het schelen op welke leeftijd Puyol naar Barça ging. Boeit mij het hoeveel inwoners Paraguay heeft.

Het gaat erom dat de talenten die Ajax aflevert ruk zijn. En dat moet beter. Ajax is het Madrid van Nederland. Voor iedere speler die weggaat uit de jeugd halen wij er 5 ergens anders vandaan. Kap eens met die excuses de hele tijd.
IK GELOOF!!!!!!

Lionel
Berichten: 47621
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax A1

Bericht door Lionel » zo feb 19, 2012 11:50 am

bryan schreef:
Dortmund: Götze, Schmelzer, Grosskreutz.
Dit zijn toch best matige spelers?
Niét te vergelijken met de Ierse sterren :hypocrite.gif:
IK GELOOF!!!!!!

D_skilled
Berichten: 7293
Lid geworden op: do dec 20, 2007 5:42 pm

Re: Ajax A1

Bericht door D_skilled » zo feb 19, 2012 12:06 pm

bryan schreef:
Dortmund: Götze, Schmelzer, Grosskreutz.
Dit zijn toch best matige spelers?
Haha, nee. Götze is top, Schmelzer is een felle, doordekkende linksback en Grosskreutz is een loopwonder op links, die dit seizoen al regelmatig beslissende dingen heeft gedaan. Maar Grosskreutz komt niet uit de jeugdopleiding van Borussia Dortmund, hij is in 2009 overgenomen van Rot Weiss Ahlen.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Ajax A1

Bericht door Demosthenes » zo feb 19, 2012 1:17 pm

Kap eens met die excuses de hele tijd.
Waar heb ik excuses voor nodig? Het is verboden om dezelfde criteria voor dezelfde soort opleidingen te hanteren?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Luciano
Berichten: 379
Lid geworden op: do jun 30, 2011 7:48 pm

Re: Ajax A1

Bericht door Luciano » zo feb 19, 2012 2:09 pm

Rishi schreef:Kan mij het schelen op welke leeftijd Puyol naar Barça ging. Boeit mij het hoeveel inwoners Paraguay heeft.

Het gaat erom dat de talenten die Ajax aflevert ruk zijn. En dat moet beter. Ajax is het Madrid van Nederland. Voor iedere speler die weggaat uit de jeugd halen wij er 5 ergens anders vandaan. Kap eens met die excuses de hele tijd.
Zo simpel is het.

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: Ajax A1

Bericht door bryan » zo feb 19, 2012 2:50 pm

D_skilled schreef:
bryan schreef:
Dortmund: Götze, Schmelzer, Grosskreutz.
Dit zijn toch best matige spelers?
Haha, nee. Götze is top, Schmelzer is een felle, doordekkende linksback en Grosskreutz is een loopwonder op links, die dit seizoen al regelmatig beslissende dingen heeft gedaan. Maar Grosskreutz komt niet uit de jeugdopleiding van Borussia Dortmund, hij is in 2009 overgenomen van Rot Weiss Ahlen.
En ze zijn zo veel beter dan de spelers afkomstig van Ajax dan? Vermaelen speelt nu bij Arsenal, Emanuelson bij Milan, Sneijder bij Inter, Vaart bij Spurs, Steks bij Roma. Greg, Vertonghen en Eriksen gaan straks allemaal naar vergelijkbare topclubs.

Blijkbaar voor jullie is het per definitie zo dat alles bij Ajax slecht is en alles bij andere clubs beter is.

The grass on the other side is always greener, zegt man dan in het Engels.

Maar dan nog, al denk je dat alles in Duitsland beter is: denk je dat de jeugdopleidingen bij Duitse clubs dichterbij de Cruijff-school of de Van Gaal-school zit? Ik weet zeker dat het allemaal veel dichterbij de Van Gaal denkwijze zit.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Ajax A1

Bericht door Bert » zo feb 19, 2012 3:08 pm

Er is wél een verschil? :hypocrite.gif:
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Luciano
Berichten: 379
Lid geworden op: do jun 30, 2011 7:48 pm

Re: Ajax A1

Bericht door Luciano » zo feb 19, 2012 3:16 pm

bryan schreef:
D_skilled schreef:
Dit zijn toch best matige spelers?
Haha, nee. Götze is top, Schmelzer is een felle, doordekkende linksback en Grosskreutz is een loopwonder op links, die dit seizoen al regelmatig beslissende dingen heeft gedaan. Maar Grosskreutz komt niet uit de jeugdopleiding van Borussia Dortmund, hij is in 2009 overgenomen van Rot Weiss Ahlen.
En ze zijn zo veel beter dan de spelers afkomstig van Ajax dan? Vermaelen speelt nu bij Arsenal, Emanuelson bij Milan, Sneijder bij Inter, Vaart bij Spurs, Steks bij Roma. Greg, Vertonghen en Eriksen gaan straks allemaal naar vergelijkbare topclubs.

Blijkbaar voor jullie is het per definitie zo dat alles bij Ajax slecht is en alles bij andere clubs beter is.

The grass on the other side is always greener, zegt man dan in het Engels.

Maar dan nog, al denk je dat alles in Duitsland beter is: denk je dat de jeugdopleidingen bij Duitse clubs dichterbij de Cruijff-school of de Van Gaal-school zit? Ik weet zeker dat het allemaal veel dichterbij de Van Gaal denkwijze zit.[/quote]
Debuut Vermaelen: 2003 Doorbraak: 2005
Emanuelson: 2004
Sneijder: 2002
v/d Vaart: 2000
Stekelenburg: 2001
Van der Wiel: 2006
Vertonghen: 2006
Eriksen: 2010

Jeugdspelers die 5 tot 10 jaar terug bij het eerste elftal kwamen kan, laatste jaren breekt er echter niets meer door en dat is het probleem.

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: Ajax A1

Bericht door bryan » zo feb 19, 2012 4:23 pm

Wat er allemaal nu doorbreekt kan je nu niet beoordelen, maar pas in 2016/2017, wanneer het duidelijk is wie in 2012 de toekomstige toppers waren. Want ja, toen Rody Turpijn 18 jaar was dachten we allemaal dat ie briljant was.

Weet jij veel, misschien dat Alderweireld, Siem de Jong, Lukoki, Ligeon, Klaassen, Fischer en van Rhijn allemaal wereldtoppers worden.

Er zijn weinig spelers die al op hun 18e toppers zijn. Voor de meesten gaat de ontwikkeling door, en weten we pas later of ze toppers zijn. Neem nou Maduro... al jaren een vaste waarde bij Valencia. Wie had dat kunnen voorspellen.

Luciano
Berichten: 379
Lid geworden op: do jun 30, 2011 7:48 pm

Re: Ajax A1

Bericht door Luciano » zo feb 19, 2012 4:34 pm

Vooral je ogen dicht houden.

wimpey
Berichten: 52106
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax A1

Bericht door wimpey » zo feb 19, 2012 4:41 pm

Bertje schreef:Er is wél een verschil? :hypocrite.gif:
:biggthumpup.gif:
‘Van alle emoties wordt angst beschouwd als de meest dwingende overtuiger’ - Silvan Tomkins

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48012
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Ajax A1

Bericht door peter » zo feb 19, 2012 4:56 pm

bryan schreef:Neem nou Maduro... al jaren een vaste waarde bij Valencia. Wie had dat kunnen voorspellen.
Ik niet, want het is ook feitelijk niet waar.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax A1

Bericht door 999 » zo feb 19, 2012 5:26 pm

Klopt, hij is geen absolute vaste waarde bij Valencia, al is daar zijn blessure gevoeligheid ook een reden voor .. Ik denk dat ie anders meer wedstrijden had gespeeld ..

Luciano
Berichten: 379
Lid geworden op: do jun 30, 2011 7:48 pm

Re: Ajax A1

Bericht door Luciano » zo feb 19, 2012 8:06 pm

Ja als je wissels/opvulling bij Valencia goed genoeg vindt voor Ajax dan zijn we snel klaar. Alhoewel Ebicilio, Ozbiliz en Blind de bank bij Valencia niet eens mogen aanraken...

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax A1

Bericht door 999 » zo feb 19, 2012 8:15 pm

Luciano schreef:Ja als je wissels/opvulling bij Valencia goed genoeg vindt voor Ajax dan zijn we snel klaar. Alhoewel Ebicilio, Ozbiliz en Blind de bank bij Valencia niet eens mogen aanraken...
Ach, ik ken er nog wel een paar meer bij AJAX en in Nederland die die bank niet aan mogen raken.Het gaat om de spelers die dat wel mogen, zoals b.v. ene Maduro ( voor jou tijd hier ) waarvan velen dachten dat zijn avontuur bij Valencia van korte duur zou zijn ..

En dat bleek dus niet zo te zijn ...

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: Ajax A1

Bericht door bryan » zo feb 19, 2012 8:17 pm

Ik vond Maduro in zijn Ajax tijd ook niet echt goed genoeg voor Ajax. Maar hij is sinds toen wel beter geworden bij Valencia. Verbaasd me dat ie nog daar is. Ik vond hem destijds meer geschikt voor een Championship club in Engeland of zo. Voorbeeld Maduro geeft aan dat spelers blijven ontwikkelen.

Daarom vind ik het raar dat mensen zomaar zeggen dat de huidige jeugdspelers van de A1 niet deugen. Hoe kan je dat weten? Ze zijn nog in ontwikkeling. Beoordeel later wanneer ze 25 jaar zijn en ze volledig zijn ontwikkeld. Probleem echter bij Ajax momenteel is dat niemand blijft tot hun 25e.

Er zijn weinige spelers die op hun 18e al een topper zijn. Alleen echte getalenteerde freaks zo als Messi (aanvallende) of Chivu (verdedigend) zijn op hun 18e al klaar. Maar dat heeft niets met jeugdopleiding te maken - die waren zo geboren.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33726
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax A1

Bericht door zeux » zo feb 19, 2012 9:36 pm

Rishi schreef:Wie hanteert dan verschillende criteria?
Deze hele discussie is vervuilt, doordat 'Cruijff' heeft geoordeeld dat de jeugdopleiding fuck is. Daarom moet hij van de Cruijffianen ook ruk - maar dan ook totáál ruk - zijn, want anders valt het argument af om zo ontzettend voor Crujiff te zijn.

Spelers - ook heel jonge spelers - worden nu afgefikt, omdat ze speelbal in een ander conflict zijn geworden.

Helaas.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: Ajax A1

Bericht door bryan » ma feb 20, 2012 11:11 am

Daar komt het op neer ja.

D_skilled
Berichten: 7293
Lid geworden op: do dec 20, 2007 5:42 pm

Re: Ajax A1

Bericht door D_skilled » ma feb 20, 2012 11:25 am

Zeux schreef:
Rishi schreef:Wie hanteert dan verschillende criteria?
Deze hele discussie is vervuilt, doordat 'Cruijff' heeft geoordeeld dat de jeugdopleiding fuck is. Daarom moet hij van de Cruijffianen ook ruk - maar dan ook totáál ruk - zijn, want anders valt het argument af om zo ontzettend voor Crujiff te zijn.

Spelers - ook heel jonge spelers - worden nu afgefikt, omdat ze speelbal in een ander conflict zijn geworden.

Helaas.
Alle Cruijffianen zijn volgelingen en kunnen geen eigen mening vormen? De jeugdopleiding is matig. Daarvoor hoef je niet wekelijks op de Toekomst te staan, maar na een paar wedstrijden Ajax-1 te hebben gekeken en je weet dat Cruijff op dit punt groot gelijk heeft. Je beoordeelt een jeugdopleiding op z'n eindresultaat, oftewel jeugdspelers die worden afgeleverd aan Ajax-1. De meeste kunnen het niveau niet aan (gaan het niveau ook nooit aankunnen) en dat mag je plaatsen onder een falende jeugdopleiding.

Plaats reactie