Komen en gaan van talenten

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

Yopii

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door Yopii » wo mei 07, 2025 9:39 pm

Alexander

Bericht door Alexander » do mei 08, 2025 7:57 am

Interessant dat een speler uit de jeugd van PSG naar Ajax komt. Nou zijn bijna alle spitsen in de Franse jeugdopleidingen grote donkere jongens, dus dat kan er wellicht wat mee te maken hebben?

Yopii

Bericht door Yopii » do mei 08, 2025 9:25 am

Je bedoelt dat hij is weggepest of zo? Verklaar je nader... :confused.gif:

https://www.youtube.com/watch?v=y-WP3GsmUhM

Ziet er best aardig uit.

Deze jongen is al vrij bekend, zelfs Romano bericht over hem. Hier ook, zijn transfer is nieuws:

https://www.lequipe.fr/Football/Actuali ... am/1559937

Des te vreemder (?) dat hij geen jeugdinternational is. Veel concurrentie?

Tijdens ons toernooi onlangs stond bij PSG een andere speler in de spits: Pierre Mounguengue.

https://www.lestitisdupsg.fr/a-la-une/% ... -journees/

Garnier speelt dus niet in de onder/17, maar hij staat op de website van PSG wel bij dat team:

https://en.psg.fr/youth-teams/players (onderaan)

Hij zal dus wel in de o/16 spelen, wat gezien zijn leeftijd logisch is, al is hij wel fysiek erg sterk, zo te zien.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do mei 08, 2025 10:53 am

Hij zal de indruk hebben dat zijn kansen op een doorbraak bij Ajax groter zijn dan bij PSG. Nu heb ik de indruk dat PSG tegenwoordig wat minder is van het ongelimiteerd kopen van grote namen. Maar clubs van dat type halen toch vaak aanvallers voor veel geld binnen van buitenaf.

Het is druk rondom de jeugd. Veel contractverlengingen en nieuwe spelers.
Nil volentibus arduum

Yopii

Bericht door Yopii » do mei 08, 2025 11:03 am

Vorig jaar waren er ook veel nieuwe spelers, met name voor de 0/16 van dit jaar: een stuk of vijf.

Het zegt natuurlijk weinig. Denk aan Rijkhoff, van wie iedereen het erg vond dat hij naar Dortmund vertrok, nu worstelt hij in JA. En dan is Dortmund nog een heel goede club voor de jeugd.

Deze jongen al wel meer perspectief zien bij Ajax, dat geloof ik best als hij daar in de o/16 is blijven hangen terwijl hij fysiek sterk is. Bij Ajax zullen ze hem beloofd hebben dat hij in de o/17 begint, maar snel kan doorschuiven als hij het laat zien.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do mei 08, 2025 12:02 pm

Dat zal inderdaad. Acclimatiseren bij de O17 en dan richting O19. Seizoen daarna Jong Ajax. Als alles volgens plan gaat natuurlijk. Je zet een stap als deze toch omdat je relatief snel wil doorbreken. Ajax heeft internationaal gezien natuurlijk de reputatie van een club waar dat mogelijk is.
Nil volentibus arduum

Yopii

Bericht door Yopii » do mei 08, 2025 12:44 pm

Als alles volgens plan gaat natuurlijk.
Precies. :biggthumpup.gif:

Een club kan komen met een Plan met een Hoofletter, wat moet je ermee als een speler het niet laat zien? :confused.gif:

Het blijft tricky, een speler moet zich aanpassen aan de (voetbal-) cultuur en het niveau. De laatste jaren zijn bijvoorbeeld Bounida, Butera, Abildgaard, Skaarud met veel bombarie gehaald, ze hebben om allerlei redenen niet een consistent verpletterende indruk gemaakt.

Daarbij, wat doet het met de 'eigen' spelers? Een aankoop moet wel duidelijk beter zijn, anders krijg je gemor, zeker als zo'n aankoop een contract krijgt en 'eigen spelers' niet. De afgelopen jaren zijn er veel jeugdinternationals gehaald die het uiteindelijk niet konden maken. Dan scout de KNVB dus voor Ajax. Het mag wel wat selectiever. Uiteindelijk wil je ook geen vreemdelingenlegioen, dat gaat ten koste van het clubgevoel.

Al met al lijkt het me in de meeste gevallen beter om zo'n buitenlandse jongen bij zijn club te laten. Zou die Skaarud niet veel gelukkiger zijn geweest bij Rosenborg? :confused.gif:

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » do mei 08, 2025 4:48 pm

Ik moet het eerst maar zien. De laatste buitenlandse jeugdspeler die is doorgebroken is al een tijd geleden.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Alexander

Bericht door Alexander » do mei 08, 2025 8:48 pm

Mwa, Godts en Mokio kan je beide toch wel als doorgebroken zien. Dat is van vrij recent.

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » vr mei 09, 2025 11:21 am

Ja. Die sloegen de B en Atjes alleen wel over. Dus iets meer gevestigd al toen ze kwamen.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Yopii

Bericht door Yopii » za mei 10, 2025 5:40 pm

Zekri komt niet, hij blijft bij zijn club.

Yopii

Bericht door Yopii » wo mei 14, 2025 2:43 pm

Yopii

Bericht door Yopii » za mei 17, 2025 2:21 pm

Feyenoord Youth Watcher
‪@varkenoordfan.bsky.social‬

Volgen
Feyenoord & Ajax lijken deze zomer (opnieuw) in een oorlog beland als het gaat on het overnemen van elkaars jeugdspelers. Door beide kanten wordt getrokken aan meerdere spelers. To be continued.
13 mei 2025 om 12:40
Zou het om Simeon gaan? Die werd vorig jaar al met F. In verband gebracht.

Yopii

Bericht door Yopii » zo mei 18, 2025 10:18 am

https://bsky.app/profile/varkenoordfan. ... aahoncv22m

Een kind gaat van Ajax naar F. Eigenlijk zou het geen nieuws moeten zijn.

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » zo mei 18, 2025 1:21 pm

Yopii schreef:
zo mei 18, 2025 10:18 am
https://bsky.app/profile/varkenoordfan. ... aahoncv22m

Een kind gaat van Ajax naar F. Eigenlijk zou het geen nieuws moeten zijn.
Een broekie van onder 12.

Wellicht zouden de clubs hierin het voorbeeld van Psv moeten volgen die juist minder op de heel jonge leeftijd gaat scouten (lijkt me niet onverstandig).
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Yopii

Bericht door Yopii » di mei 20, 2025 5:12 pm

https://bsky.app/profile/varkenoordfan. ... lxbsr3bs27

Zie ook de commentaren!

F. is zeer actief op de kindermarkt, eerder haalde het al Schaken (zoon van) bij Heerenveen weg en nog een jongen. Deze Kalokoh schijnt beter te zijn dan die van ons.

Yopii

Bericht door Yopii » wo mei 21, 2025 9:41 am

Ajax strikt Bastien: ‘Weinig linksbacks die aanvallend ingesteld, creatief en agressief zijn’

Bron Ajax Showtime

Ajax heeft Joshua Bastien definitief binnen. De vijftienjarige linksback komt over van Sparta Rotterdam en wordt gehaald voor de O17. De transfer, die al even in de lucht hing, is nu dus afgerond, en daar is Bastien blij mee. In gesprek met Ajax Showtime vertelt hij over zijn ontwikkeling en blikt hij vooruit op zijn tijd bij Ajax.
‘Ik ben een creatieve linksback en vooral aanvallend goed. Ik kan gevaar stichten met loopacties voor een under- of overlap en ben goed aan de bal’, begint Bastien over waarom hij denkt dat Ajax bij hem is uitgekomen. Het talent maakte indruk bij Sparta O16 en O17, maar deed ook al twee keer mee met Jong Sparta.
Bastien is zijn nopjes met de overstap. ‘Dat is gewoon een geweldig gevoel. Dit was een van mijn doelstellingen aan het begin van het seizoen. Ik wilde aansluiten bij het Nederlands elftal, maar ook een stap naar een grotere club dan Sparta afdwingen.’ Bastien debuteerde in december voor Nederland O16 tegen de leeftijdsgenoten van Engeland.
Het talent gaat in op zijn debuut voor het jeugdteam van Oranje. ‘Tegen België Futures O16 speelde ik een hele goede wedstrijd. Dus toen kreeg ik de kans tegen Engeland. Dat was een van de beste teams waar ik ooit tegen gespeeld heb. Sommige spelers spelen nu in het eerste van hun club in de Premier League’, doelt Bastien op zijn directe tegenstander Jeremy Monga van Leicester City.
Een mooie ervaring voor Bastien, die het lastig had tegen de Engelsman. ‘In balbezit speelde ik goed en ik kreeg veel complimenten van de trainer. Ik had wel moeite met het fysieke. Dat is ook wat de trainer zei: “Aan de bal was je een van de besten, maar fysiek moet je nog wat stappen zetten.” Dat is ook de reden dat Bastien doorgaans voor Oranje Futures O16 speelt, waar hij tevens aanvoerder van is.
Bastien is dus vooral aanvallend sterk, en dat valt te verklaren. ‘Ik heb last gehad van groeipijn en toen ik daarvan hersteld was, had ik minder zelfvertrouwen. Ik was voorheen supersnel, maar dat was na de groeipijn minder. Ik speelde niet meer helemaal als mezelf als linksbuiten’, legt Bastien uit. ‘Toen heeft de trainer mij linksback gezet en dat ging meteen goed.’
‘Er zijn weinig linksbacks die aanvallend ingesteld en creatief zijn, en agressief in het verdedigen. Ik heb wel het gevoel dat dit de positie is waarop ik het kan gaan maken’, zegt de inmiddels weer zelfverzekerde Bastien. De jongeling groeide op zijn nieuwe positie uit tot een onbetwiste basisklant en ontwikkelde zich goed.
Bastien is inmiddels uitgegroeid tot aanvoerder van Oranje Futures O16.
Verbeterpunten ziet Bastien ook. ‘Vooral het verdedigend positie kiezen. Ik moet ook feller worden in de duels, al gaat dat de laatste tijd wel een stuk beter. Daarnaast moet ik fysiek stappen zetten. Daar ben ik de laatste tijd veel mee bezig, met voeding en extra trainingen’, aldus Bastien, die zichzelf beschouwt als laatbloeier.

Ambitie bij Ajax
Een stap hogerop was een van de doelstellingen van Bastien, en daar heeft hij hard voor gewerkt. ‘Ik wil me elke training en wedstrijd laten zien, honderd procent geven en alles eruit halen. Of het nu een paar minuten als invaller is of een hele wedstrijd’, klinkt de gedreven kersverse Ajacied. ‘En blijven genieten natuurlijk’, voegt hij eraan toe.

Voor volgend seizoen heeft Bastien nieuwe doelstellingen. ‘Ik wil de vaste linksback worden van Ajax O17, weer geselecteerd worden voor het Nederlands elftal en een contract verdienen. Minuten maken voor O19 zou ook mooi zijn’, vat Bastien samen. ‘Ik heb er veel zin in. Alles is op hoog niveau, de trainingen, het complex en hoe alles geregeld wordt.’

De stap naar Ajax betekent niet alleen een stap omhoog, het is ook verder van huis. ‘Het kan mentaal zwaarder worden. Ik ben amper thuis, want het is best ver reizen voor mij’, legt de in Rotterdam wonende Bastien uit. ‘Alles is nieuw. Andere jongens, die zich allemaal willen laten zien en vinden dat ze in de basis horen. Daarom denk ik dat het mentale gedeelte de grootste verandering is.’
Alweer een Rotterdamse Ajacied die door F. afgevoerd of over het hoofd gezien is. :smallgrin.gif:

Het blijft natuurlijk link, wie weet speelt zo'n jongen diep in zijn hart liever voor F. Vorig jaar raakten we drie Rotterdammers (Zinhagel en twee keer De Koning) kwijt aan F.

Plaats reactie