Seizoen 2005/2006 AJAX A1

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo nov 06, 2005 6:56 am

Allereerst wil ik even zeggen dat ik je analyses (en met mij meer AT'ers) van de jeugd zeer waardeer, Demosthenes.

Wat me echter wel opvalt is dat je van maar weinig spelers denkt dat ze het wel haalt. Of heb ik niet op zitten letten?

Als ik het goed heb en je het inderdaad in weinig spelers ziet zitten, ligt het in jouw ogen dan aan de jeugdopleiding of ben jij een beetje een pessimist? ;)

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » zo nov 06, 2005 10:53 am

Thomas schreef:Allereerst wil ik even zeggen dat ik je analyses (en met mij meer AT'ers) van de jeugd zeer waardeer, Demosthenes.

Wat me echter wel opvalt is dat je van maar weinig spelers denkt dat ze het wel haalt. Of heb ik niet op zitten letten?

Als ik het goed heb en je het inderdaad in weinig spelers ziet zitten, ligt het in jouw ogen dan aan de jeugdopleiding of ben jij een beetje een pessimist? ;)
Weinig spelers halen Ajax 1? Ja, dat denk ik. Ik zal het proberen uit te leggen (voor alle duidelijkheid: er mogen van mij wel meer spelers doorbreken, maar het niveau moet bij Ajax wel erg hoog liggen)

Een paar spelers die vorig seizoen in A1 speelden, hebben zich m.i. te weinig ontwikkeld. Marijn Sterk vind ik dit jaar niet beter dan vorig seizoen, Marco van Duin hetzelfde verhaal. Zij zouden nu moeten heersen en doen dat niet. Ik denk dat zij volgend seizoen niet aan het eerste mogen ruiken, ook al zijn ze dan 19.

Voor Donovan Slijngard geldt het omgekeerde. Hij begint steeds meer een leider te worden, neemt het voortrouw en valt mij dit seizoen dus mee (een positief bericht ;) )

Ik heb al enkele keren hoog opgegeven van Jan Vertonghen (deed gisteren niet mee), die zich vorig seizoen goed heeft ontwikkeld/nu (de tweede ;) ) Hij behoort nog tot deze A-generatie.

In het verslag van vorige week en dat van gisteren was ik lovend over Vurnon Anita (was ik vorig jaar in B1 ook lovend over), zeg ik over Jeffrey Sarpong iets moois ;) en dat hij fysiek sterker moet worden. Dat laatste is een kwestie van tijd (denk ik). Over John Goossens schrijf ik (altijd?) positief.

Neem het rijtje door en je ziet dus Slijngard, Anita, Sarpong en Goossens opvallen, maar vier jeugdspelers die "tegelijk" doorbreken? Ajax 1 is al zo jong!

De andere vraag gaat over het niveau van de jeugdopleiding o.i.d.

Het is steeds mijn mening, hecht er niet meer waarde aan dan aan die van anderen! Ik vond de A-jeugd onder John van 't Schip beter voetballen dan onder Blind en nu Silooy (oké, zit er pas!). Die teams voetbalden beter, maar spelers werden individueel beter. Het is een gevoel, maar misschien breken er nu meer spelers door (hoop ik natuurlijk).

Pessimistisch? De lat ligt hoog, de tijd dat iedereen een contract kreeg is voorbij, al zag ik de contracten voor spelers als Jasper Kok en Rachid Tiberkanine niet zitten.

Over één speler kan ik maar niet enthousiast raken: Jordy Brouwer. Ik heb niets tegen die jongen, maar hij doet niets goed met de bal. Hij staat op de moeilijkste plek in het elftal (9), is eerstejaars A, dat weet ik, maar ook vorig seizoen vond ik hem niet goed voetballen (gebaseerd op een wedstrijd of vijf/zes, met als dieptepunt ADO uit). Niets mooiers dan hem over een paar jaar de beslissende doelpunten zien maken, maar ik verwacht dat niet, Ajax wel (Sjaak Swart lijkt mij zijn zaakwaarnemer).
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo nov 06, 2005 10:54 am

Thomas schreef:Allereerst wil ik even zeggen dat ik je analyses (en met mij meer AT'ers) van de jeugd zeer waardeer, Demosthenes.

Wat me echter wel opvalt is dat je van maar weinig spelers denkt dat ze het wel haalt. Of heb ik niet op zitten letten?

Als ik het goed heb en je het inderdaad in weinig spelers ziet zitten, ligt het in jouw ogen dan aan de jeugdopleiding of ben jij een beetje een pessimist? ;)
Geen pessimisme, het is normaal dat maar weinig spelers doorkomen. Het gemiddelde staat geloof ik op 1,5 per jaar.

Reken je mij ook tot de critici van Goossens, Demo? Dat is niet helemaal terecht. Deze jongen heeft in mijn ogen zeker mogelijkheden. Alleen zou hij nóg dreigender kunnen zijn als hij wel een actie had. En dat valt aan te leren.

EDIT: Slijngaard is erg klein, hij moet het van zijn inzicht hebben. Hij kan voetballen, maar neemt veel risico. De keren dat ik hem zag spelen leidde dat tot chaotische situaties.
Laatst gewijzigd door joey op zo nov 06, 2005 10:56 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo nov 06, 2005 10:55 am

Bertje schreef:Weer positieve dingen over "mijn" nieuwe Seedorf, Anita.
Zeker omdat hij O-benen heeft. :D

Maar serieus: verder zie ik bijna geen overeenkomsten. Anita speelt (veel) taakbewuster dan Seedorf. Wat dat betreft doet hij mij meer denken aan Arie.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » zo nov 06, 2005 11:22 am

Reken je mij ook tot de critici van Goossens, Demo? Dat is niet helemaal terecht. Deze jongen heeft in mijn ogen zeker mogelijkheden. Alleen zou hij nóg dreigender kunnen zijn als hij wel een actie had. En dat valt aan te leren.
Beetje wel :D (maar dat mag wel, maak je maar geen zorgen)

Nog dreigender als hij een actie onderneemt? Hij kan al veel, maar acties maken er ook nog bij, dan staan ploegen als Chelsea en Barcelona iedere week op de stoep. Hij is geen Van Basten, maar zo'n talent staat maar af en toe op. Let op wanneer hij van een tegenstander wegloopt, op zijn vrije trappen, zijn passes over grote afstand enz. Koppen heb ik hem nog niet zien doen, maar dat zal hij toch wel kunnen? ;)
EDIT: Slijngaard is erg klein, hij moet het van zijn inzicht hebben. Hij kan voetballen, maar neemt veel risico. De keren dat ik hem zag spelen leidde dat tot chaotische situaties.
Inzicht heb je of niet, dat leer je niet zo maar. Hij is klein, maar voor Ajaxbegrippen valt dat wel mee. Groeien zal hij echter niet veel meer, vrees ik. Gisteren (en vorige week) nam hij niet te veel risico. Gisteren liet hij wel wat frivoliteiten zien, maar dat gebeurde op de helft van de tegenstander.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo nov 06, 2005 1:36 pm

Jöhnk schreef:Zeker omdat hij O-benen heeft. :D

Maar serieus: verder zie ik bijna geen overeenkomsten. Anita speelt (veel) taakbewuster dan Seedorf. Wat dat betreft doet hij mij meer denken aan Arie.
Meer omkdat hij eigenlijk alles kan, al speelt hij inderdaad een stuk taakbewuster.

En ben ik één van de critici van Goossens? Ik ben behoorlijk gechameerd van hem. Al denk ik dat hij beter kan worden met een aan te leren passeerbeweging.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo nov 06, 2005 8:27 pm

Demosthenes schreef:
Thomas schreef:Allereerst wil ik even zeggen dat ik je analyses (en met mij meer AT'ers) van de jeugd zeer waardeer, Demosthenes.

Wat me echter wel opvalt is dat je van maar weinig spelers denkt dat ze het wel haalt. Of heb ik niet op zitten letten?

Als ik het goed heb en je het inderdaad in weinig spelers ziet zitten, ligt het in jouw ogen dan aan de jeugdopleiding of ben jij een beetje een pessimist? ;)
Weinig spelers halen Ajax 1? Ja, dat denk ik. Ik zal het proberen uit te leggen (voor alle duidelijkheid: er mogen van mij wel meer spelers doorbreken, maar het niveau moet bij Ajax wel erg hoog liggen)

Een paar spelers die vorig seizoen in A1 speelden, hebben zich m.i. te weinig ontwikkeld. Marijn Sterk vind ik dit jaar niet beter dan vorig seizoen, Marco van Duin hetzelfde verhaal. Zij zouden nu moeten heersen en doen dat niet. Ik denk dat zij volgend seizoen niet aan het eerste mogen ruiken, ook al zijn ze dan 19.

Voor Donovan Slijngard geldt het omgekeerde. Hij begint steeds meer een leider te worden, neemt het voortrouw en valt mij dit seizoen dus mee (een positief bericht ;) )

Ik heb al enkele keren hoog opgegeven van Jan Vertonghen (deed gisteren niet mee), die zich vorig seizoen goed heeft ontwikkeld/nu (de tweede ;) ) Hij behoort nog tot deze A-generatie.

In het verslag van vorige week en dat van gisteren was ik lovend over Vurnon Anita (was ik vorig jaar in B1 ook lovend over), zeg ik over Jeffrey Sarpong iets moois ;) en dat hij fysiek sterker moet worden. Dat laatste is een kwestie van tijd (denk ik). Over John Goossens schrijf ik (altijd?) positief.

Neem het rijtje door en je ziet dus Slijngard, Anita, Sarpong en Goossens opvallen, maar vier jeugdspelers die "tegelijk" doorbreken? Ajax 1 is al zo jong!

De andere vraag gaat over het niveau van de jeugdopleiding o.i.d.

Het is steeds mijn mening, hecht er niet meer waarde aan dan aan die van anderen! Ik vond de A-jeugd onder John van 't Schip beter voetballen dan onder Blind en nu Silooy (oké, zit er pas!). Die teams voetbalden beter, maar spelers werden individueel beter. Het is een gevoel, maar misschien breken er nu meer spelers door (hoop ik natuurlijk).

Pessimistisch? De lat ligt hoog, de tijd dat iedereen een contract kreeg is voorbij, al zag ik de contracten voor spelers als Jasper Kok en Rachid Tiberkanine niet zitten.

Over één speler kan ik maar niet enthousiast raken: Jordy Brouwer. Ik heb niets tegen die jongen, maar hij doet niets goed met de bal. Hij staat op de moeilijkste plek in het elftal (9), is eerstejaars A, dat weet ik, maar ook vorig seizoen vond ik hem niet goed voetballen (gebaseerd op een wedstrijd of vijf/zes, met als dieptepunt ADO uit). Niets mooiers dan hem over een paar jaar de beslissende doelpunten zien maken, maar ik verwacht dat niet, Ajax wel (Sjaak Swart lijkt mij zijn zaakwaarnemer).
Bedankt voor de uitleg. Ik weet dat het gemiddelde idd rond de 1,5 speler per jaar ligt. Af en toe krijg ik de indruk dat sommige spelers uit onze opleiding er geen zak van kunnen. :D

Anita, Sarpong en Goossens heb ik zelf zien spelen en zijn imo talentvol genoeg om ooit Ajax 1 te halen.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » vr nov 11, 2005 3:03 pm

Nog iemand uit Friesland die morgen naar Heerenveen A1 tegen Ajax A1 gaat en een verslag schrijft?
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Chivu 05
Berichten: 352
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 1:17 pm
Locatie: Groningen

Bericht door Chivu 05 » za nov 12, 2005 5:22 pm

Uitgesteld ivm interland van Onder 18. Waarschijnlijk om overbelasting te voorkomen.

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » za nov 12, 2005 5:34 pm

Demosthenes, jij bent hiet de A1 volger volgens mij, kun je mij vertellen hoe Poepon zich ontwikkeld in de spits bij de A1?

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » za dec 03, 2005 6:33 pm

Ajax A1 gedeeld eerste na goede overwinning

Amsterdam, 3 december 2005

Door een 6-1 zege op Twente/Heracles heeft de A1 van Ajax zaterdagmiddag de eerste plaats bereikt in de competitie. Die moeten de Amsterdammers wel delen met Feyenoord. Jeffrey Sarpong nam met drie treffers de helft van de productie voor zijn rekening.

In de eerste helft beek al dat Ajax sterker was dan de thuisploeg. Het duurde evenwel een half uur eer het overwicht in doelpunten werd uitgedrukt. Jeffrey Sarpong maakte de 1-0 na een goede solo-actie, een minuut voor rust verdubbelde hij zelf de voorsprong door een goede voorzet van Sergio Zijler van de rechterkant binnen te koppen. Twente had daar enkele kansen tegenover gezet, maar wist het doel niet te treffen.

Na rust kwamen de Amsterdammers goed op stoom. John Goossens scoorde in de vijftigste minuut Ajax' derde, de jeugdinternational schoot van afstand in de uiterste hoek. Enkele minuten later gaf Rydell Poepon de bal goed mee aan Zijler, die beheerst de 4-0 maakte.

Pas daarna kon Twente iets terugdoen. Donovan Slijngard kreeg een bal tegen zijn hand in het zestienmetergebied en de scheidsrechter wees naar de stip. Julius Wille, spits van Twente, liet zich deze buitenkans niet ontzeggen en redde de spreekwoordelijke eer voor zijn team.

Ajax liet zich niet uit het veld slaan en ging door met scoren. Jan Vertonghen gaf twintig minuten voor tijd de bal mee aan John Goossens die van afstand uithaalde: 5-1. Jeffrey Sarpong bepaalde de eindstand enkele minuten later op 6-1, toen hij een voorzet van Javier Martina, die teruglegde op zijn teamgenoot, goed inschoot.

Poepon had de score nog kunnen verhogen. Martina slalomde enkele minuten voor tijd door de verdediging van Twente en verdiende een penalty. Poepon wilde echter te mooi scoren en zag zijn lobje over de keeper op de lat belanden.

Omdat de concurrentie punten verspeelde, Feyenoord speelde gelijk en Heerenveen verloor, staat Ajax nu op bovenaan, een plek die gedeeld moet worden met de Rotterdammers.
Bron: http://www.ajax.nl

Weet iemand iets van dit voetbalshowtje van onze A1? Of is het hier een beetje opgeblazen en stonden ze feitelijk tegen de E2 van Twente te spelen?

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » za dec 03, 2005 10:47 pm

Ajax A1 gedeeld eerste na goede overwinning

Amsterdam, 3 december 2005

Poepon had de score nog kunnen verhogen.
Bron: http://www.ajax.nl
Ergens hoop je voor die gozer dat ie het eerste niet haalt. Denk nu al aan de spreekkoren van Midden-Noord, in de Galgenwaard en in de Kuip...
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » za dec 03, 2005 11:31 pm

Ik vind het juist wel wat hebben, bij een 6-1 stand mag je ook eens wat proberen, de eigen gedachtes laten spelen, niet het continue voorgekauwde uitvoeren. Dit wordt al genoeg gedaan binnen de gehele opleiding, waardoor we nu spelers hebben zonder eigen actie!

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » za dec 03, 2005 11:48 pm

Het ging me meer om zijn naam.....

Bijvoorbeeld: Stel je voor dat ie trouwt met mevrouw Derschoen?
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo dec 04, 2005 1:32 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Het ging me meer om zijn naam.....

Bijvoorbeeld: Stel je voor dat ie trouwt met mevrouw Derschoen?
:D

De A1 gaat dus nog wel goed. Heeft iemand van AT nog een verslag?

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » za dec 10, 2005 10:06 pm

Ben al een paar weken niet geweest! Waarom niet? Beetje druk (ook op zaterdag), nogal koud en toch een uurtje rijden (vanaf Rotterdam!).

Wie gaat er wel eens kijken naar A1??????

Het verslag van de wedstrijd tegen AZ heb ik van ajax.nl geplukt. De keren dat ik keek en een verslag schreef was ik minder positief dan het hossanah van ajax.nl, maar bij gebrek aan beter .........

Ik ben nogal gecharmeerd van de manier van voetballen van John Goossens; hij passeert niet op techniek en om die reden is hij niet zo populair bij een aantal Ajacieden, maar de spelers die in A1 wel op techniek passeerden, zie ik in Ajax 1 nooit terug (ook niet elders!).

Vandaag weer één assist en één doelpunt. Hieronder het verslag van ajax.nl

Ajax A1 herfstkampioen

Alkmaar, 10 december 2005
Dankzij een 3-1 zege op AZ mag Ajax A1zich herfstkampioen noemen. De Alkmaarders kamen voor rust op voorsprong, maar vlak voor de pauze maakte Chakib Tayeb gelijk. Na rust bepaalden Brouwer en Goossens de eindstand op 3-1 in het voordeel van Ajax.

De eerste twintig minuten van de wedstrijd speelde Ajax niet goed en achterin werden veel fouten gemaakt. Niet verwonderlijk dus dat de thuisploeg op voorsprong kwam. Slijngard kreeg in de eenentwintigste minuut zijn hand tegen de bal in het zestienmetergebied en Ruud Vormer, aanvoerder van AZ, miste de penalty niet.
Ajax leek wakker geschud en ging vanaf dat moment beter voetballen. Zijler, Poepon en Goossens onder andere hadden kansen op de gelijkmaker, maar het duurde tot twee minuten voor rust eer de Amsterdamse treffer kon worden genoteerd. Anita speelde diep op Tayeb die alleen op de keeper af ging en scoorde: 1-1.

Na rust bleef Ajax het overwicht houden. Het resulteerde halverwege in het tweede Ajax-doelpunt. Goossens kwam door aan de linkerkant en bracht de bal voor het doel. Daar stond Brouwer die de 1-2 binnen tikte.

Een kwartier voor tijd, Goossens had intussen de paal nog geraakt, verliep een Ajax-aanval via Anita aan de rechterkant. De bal kwam terecht bij Goossens die goed inschoot. Een paar minuten voor tijd had keeper Marco van Duin nog een uitstekende redding, zodat de score niet meer veranderde. Aangezien concurrent Feyenoord gelijk speelde, is Ajax herfstkampioen.


Opstelling Ajax: Van Duin, Burgzorg, Neuvel (´46 Van der Wiel), Slijngard, Sterk, Anita (´85 Ben-Moussa), Zijler, Goossens, Poepon, Sarpong, Tayeb (´62 Brouwer).
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo dec 11, 2005 11:10 am

Demosthenes schreef:Ik ben nogal gecharmeerd van de manier van voetballen van John Goossens; hij passeert niet op techniek en om die reden is hij niet zo populair bij een aantal Ajacieden, maar de spelers die in A1 wel op techniek passeerden, zie ik in Ajax 1 nooit terug (ook niet elders!).
Hij passeert op snelheid. Kan een probleem zijn, want zoveel verdedigers in de top zijn als hazen zo rap. Dt wil niet zeggen dat ik niets in hem zie. Hij heeft ontegenzeggelijk geweldige trap. Hij doet me wel aan Van der Meijde denken, maar dan met meer inzicht.
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo dec 11, 2005 11:31 am

Maar hij zal toch echt een passeerbeweging moeten leren wil hij ver komen. Of hij moet minstens zorgen dat hij altijd goed staat zodat hij de ruimte heeft om zijn voorzet kan geven om de verdediger heen.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo dec 11, 2005 4:09 pm

Volgens mij is het voordeel van Goossens ten opzichte van Van der Meijde is dat Goossens zo'n 2 uit de 3 wedstrijden presteert en Van der Meijde slechts 1 uit de 3. De cijfertjes maken eigenlijk niet uit maar punt is dat Goossens volgens mij constanter is mbt goals en assists.

En Joey, Van der Meijde had ook geen passeerbeweging. Toch vond ik dat z'n mindere wedstrijd vaak weinig met het niveau van de tegenstander te maken hadden. Hij was gewoon verschrikkelijk grillig. De ene week speelde hij bij wijze van spreken goed tegen Roma, de volgende week dramatisch tegen Den Bosch.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » zo dec 11, 2005 4:52 pm

John Goossens is volgens mij nu topscorer (of heeft Rydell Poepon er negen gemaakt?) van A1 (zegt op zich niets, maar een buitenspeler die vaak scoort!!!) en ik denk dat hij ook genoeg assists op zijn naam heeft staan.

Hij passeert zijn tegenstander inderdaad niet zo vaak, hij kan dus ook niet worden neergehaald! Het gaat erom dat de bal voor komt.

Passeren op snelheid? Een dubbele dekking, de ruimte wordt in het voetbal steeds kleiner, de kans op een goede voorzet is niet meer zo groot.

Passeren op techniek? Wie krijgt dat nog voor elkaar? Robben, maar die is meer geblesseerd dan dat hij speelt. Op het hoogste niveau iemand op techniek passeren zie je niet of zelden meer

Het gaat om het voorzetten en dat kan ook buiten de back om, via een John van 't Schip-trap en die kunt beheerst hij. Hij kan trouwens ook vanaf het middenveld een fantastischr diepe bal spelen.

We mogen geen nieuwe Cruyff of Van Basten in hem zien, gewoon een goede linksbuiten die op het (jeugd)WK uitblinkt, daar moet Ajax goed mee omgaan.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo dec 11, 2005 6:03 pm

Demosthenes schreef:Hij passeert zijn tegenstander inderdaad niet zo vaak, hij kan dus ook niet worden neergehaald! Het gaat erom dat de bal voor komt.
Maar waar dit kunstje in de jeugd heel vaak lukt is het bij de grote jongens een stuk moeilijker omdat verdedigers daar veel beter opgesteld staan.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » zo dec 11, 2005 6:20 pm

Bertje schreef:
Demosthenes schreef:Hij passeert zijn tegenstander inderdaad niet zo vaak, hij kan dus ook niet worden neergehaald! Het gaat erom dat de bal voor komt.
Maar waar dit kunstje in de jeugd heel vaak lukt is het bij de grote jongens een stuk moeilijker omdat verdedigers daar veel beter opgesteld staan.
Nog steeds drie mogelijkheden:

Passeren (snelheid of techniek) blijft lastig, zeker als de tegenstander goed staat opgesteld (zoals jij schrijft)

Een bal voorgeven is anders, de bal kan links en rechts voorbij de tegenstander, zeker met een traptechniek als die van John Goossens.

Ik preteneer niet het beter te weten dan ieder ander, maar John Goossens lijkt mij een aanvulling voor ieder team.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo dec 11, 2005 6:31 pm

Maar om een voorzet te geven heb je ruimte nodig. Je hebt de bal, ik neem aan dat Goossens als buitenspeler opgesteld staat en hij 1 directe tegenstander heeft die voor hem staat, en zo lang de verdediger voor je staat kun je je voorzet niet geven omdat hij de bal toch blokt. Je zult dus echt langs 'em moeten of in ieder geval gedeeltelijk zodat je wat meer ruimte hebt. Je kunt de bal langs de verdediger spelen en hopen dat je sneller bij de bal bent dan de tegenstander, maar zoals joey al aangaf zijn veel verdedigers razendsnel. Je kunt je tegenstander op techniek(gedeeltelijk) passeren zodat je niemand voor je hebt en je dus de voorzet kunt geven. Of je kunt de combinatie aangaan met een medespeler(bijvoorbeeld de spits of een opkomende middenvelder), maar het probleem hiervan is dat je het probleem niet direct oplost maar dat je het probleem niet zo lang verlegt totdat de tegenstander een fout maakt waardoor de snelheid uit de aanval gaat. Je kunt natuurlijk ook de bal gewoon op de opkomende back geven die op dat moment nog achter je staat en dus waarschijnlijk geen directe tegenstander heeft, als die een beetje een voorzet in huis heeft krult hij 'em voor het doel. Maar het probleem is dat dat het hele effect van de vleugelaanval weggaat omdat de tegenstander nog steeds op een kluitje in het centrum kan verdedigen.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » zo dec 11, 2005 6:39 pm

Je kunt je tegenstander op techniek(gedeeltelijk) passeren zodat je niemand voor je hebt en je dus de voorzet kunt geven.


De laatste buitenspelers die ik bij Ajax op techniek (lees: een truc) een back heb zien passeren zijn Esajas en Bechan. Zij kunnen dat op eredivisie niet! en of dat nog komt????????????????????

Het lijkt erop dat ik steeds sterker John Goossens verdedig, maar blijkbaar zit ik zo in elkaar :D

Kom een keer naar A1 kijken en zie wat hij doet: hij is slim genoeg om ruimtes te belopen, zich vrij te lopen. Zijn medespelers zien hem niet altijd staan.

Wat bij mij meespeelt is dat ik de laatste jaren veel handige, snelle middenvelders zie in de jeugd van Ajax, maar dat A1 dan ineens hun plafond blijkt te zijn. Goosssens heeft iets anders! :headbang:
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo dec 11, 2005 6:45 pm

Ik heb hem natuurlijk niet zo vaak gezien als jij, maar ook ik ben een 'fan' van hem. Alleen ik heb het idee dat er meer uit te halen is.

Ik vind zowieso dat bij Ajax te weinig op individuele acties wordt getraind(eigenlijk helemaal niet), daarom komen er natuurlijk ook zo weinig fatsoenlijke buitenspelers uit.

Een passeerbeweging is namelijk prima aan te leren.

Het zal misschien geen Robben worden die door zijn balcontrole en een simpele versnelling zijn tegenstander al zoek speelt, maar ik ben ervan overtuigd dat er absoluut meer in zit dan er nu uitkomt.

Plaats reactie