Ajax O17

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

wimpey
Berichten: 52107
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax B1

Bericht door wimpey » vr apr 10, 2015 8:16 am

Hermann schreef:Ik heb Spaan ontdekt, die als bron De Regt heeft, wat betekent dat ík De Ligt heb ontdekt!
Maar dan zijn Maduro, Hersi, Yakubu enzo ook 'van jou'! Eerlijk is eerlijk!! :hypocrite.gif:

Koud he!

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax B1

Bericht door Yopi » za apr 11, 2015 11:35 am

Matthijs de Ligt (eerstejaars B) vanmiddag bij de A1. Wel een aderlating voor de B1 dat nog titelkansen heeft en op dit moment uit tegen PSV speelt. B1 sowieso met een piepjong elftal, trouwens. Van de spelers die vorige week streden om de Future Cup doet bijna niemand mee.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41165
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax B1

Bericht door Marillion » za apr 11, 2015 1:12 pm

Dat is wat mij betreft hoe het zou moeten gaan. Doorschuiven op het moment dat spelers het (te) makkelijk beginnen te krijgen. Daar heeft de speler in kwestie baat bij maar ook diegene die nu in zijn plaats die wedstrijd tegen PSV mag spelen.

Ik ben er van overtuigd dat sommige talenten het nooit hebben gered doordat ze het op een gegeven moment te makkelijk hebben gekregen. Bijvoorbeeld door een fysieke voorsprong. Natuurlijk is doorschuiven geen garantie voor succes. Het kan ook zijn dat iemand uiteindelijk gewoon niet goed genoeg is. Maar als er geen uitdaging meer ligt dan stopt de ontwikkeling.
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax B1

Bericht door Yopi » za apr 11, 2015 1:31 pm

Zeker, maar daar moet wel draagvlak voor bestaan. Een team kan zomaar slecht spelen en verliezen doordat het niet op volle sterkte is. Lees ik op AN: Dat en dat team viel me tegen. Sowieso zijn de teams door het schuiven met spelers minder op elkaar ingespeeld dan teams die elke week in dezelfde samenstelling spelen.

De Ligt is een beer van een jongen. Geen reden om hem bij de B te houden.
Op AN wordt gemeld dat grote clubs hem willen. O.a. Arsenal.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41165
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax B1

Bericht door Marillion » za apr 11, 2015 5:38 pm

Het gaat vooral mis wanneer spelers een fysiek voordeel hebben. Het maakt bij de jeugd echt een enorm verschil als je fysiek al verder bent dan je tegenstanders. Je hebt dan ineens veel meer tijd om na te denken of om een bal onder controle te krijgen. Simpelweg omdat je met behulp van je fysieke kracht kunt corrigeren. Als dat voordeel dan ineens wegvalt op een hoger niveau blijkt de speler in kwestie ineens niets bijzonders te zijn.
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax B1

Bericht door Yopi » za apr 11, 2015 9:04 pm

Daar zijn veel spelers aan onderdoor gegaan. De laatste fase is de belangrijkste.

Denk aan wat Bazoer zei. Bij PSV hadden ze meer vertrouwen in Koch dan in hem. :confused.gif:

Lionel
Berichten: 47636
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax B1

Bericht door Lionel » ma apr 13, 2015 2:42 pm

Maar je kan een 16-jarige toch niet zomaar in het eerste zetten?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Ajax B1

Bericht door beelzebub » ma apr 13, 2015 3:11 pm

Waarom niet Lionel? Vraag maar aan Clarence Seedorf. :ajaxsmiley.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax B1

Bericht door Yopi » wo mei 06, 2015 10:48 am

https://twitter.com/SanderBerends1

Donyell Malen is dus weg.

Ajax biedt zestienjarige nu wél een contract aan, maar veel uitmaken zal het niet.

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Re: Ajax B1

Bericht door Baseman » wo mei 06, 2015 11:08 am

Het idee van wachten met contractaanbiedingen is leuk.
Maar als buitenaf aangetrokken 16 jarigen wel meteen een (dik) contract krijgen en de 'eigen' 16 jarigen nog niet, dan kun je wachten op problemen.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax B1

Bericht door Yopi » wo mei 06, 2015 11:30 am

Poeh, dat weet ik niet. Het gaat om een half jaar eerder of later.

Spelers die gevoelig zijn voor geld gaan toch wel. PSV biedt wél contracten aan en toch loopt er flink wat weg. Het is wel fijn om te zeggen: ik ben geen geldwolf, het ligt aan Ajax. Ik miste de waardering,blabla...

Tegelijkertijd begrijp ik wel dat jongens uit arme gezinnen niet kunnen wachten tot het geld komt.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Ajax B1

Bericht door Jöhnk » wo mei 06, 2015 11:53 am

Eens met Baseman. Het idee was aardig, maar de uitvoering halfslachtig. Je moet het integraal toepassen (dus ook op spelers van buiten) of niet toepassen.

Verder denk ik dat Yopi ook een punt heeft. Al zullen er heus spelers zijn die twijfelen, en wier beslissing je met het wel/niet aanbieden van een contract kunt beïnvloeden.

Wat Malen betreft: het is afwachten. Misschien tekent hij wel. Ik heb het idee dat Overmars best door één deur kan met Raiola (figuurlijk, althans). Maar dat kun je natuurlijk op meerdere manieren uitleggen.

wimpey
Berichten: 52107
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax B1

Bericht door wimpey » wo mei 06, 2015 12:09 pm

Overmars is hooguit Raiola's bitch, Jöhnk. Raiola is veel te streetwise voor die dombo.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax B1

Bericht door Yopi » wo mei 06, 2015 12:48 pm

Jöhnk schreef: Verder denk ik dat Yopi ook een punt heeft. Al zullen er heus spelers zijn die twijfelen, en wier beslissing je met het wel/niet aanbieden van een contract kunt beïnvloeden.
Daarvoor is het financiële gat te groot, denk ik.
Twijfel zal eerder zijn: willen we onze zoon nu al missen? Dat zag je bij Bazoer, bijvoorbeeld. Die was al op weg naar Manchester City, maar toen ging zijn moeder ervoor liggen.
Wat Malen betreft: het is afwachten. Misschien tekent hij wel. Ik heb het idee dat Overmars best door één deur kan met Raiola (figuurlijk, althans). Maar dat kun je natuurlijk op meerdere manieren uitleggen.
[/quote]

Dat hij Raiola in de arm heeft genomen zegt genoeg. Raiola gaat er prat op het hij Bouy financieel onafhankelijk heeft gemaakt. Dat de carrière van die jongen in het slop zit, boeit hem niet.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41165
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax B1

Bericht door Marillion » wo mei 06, 2015 8:35 pm

Yopi schreef:Poeh, dat weet ik niet. Het gaat om een half jaar eerder of later.

Spelers die gevoelig zijn voor geld gaan toch wel. PSV biedt wél contracten aan en toch loopt er flink wat weg. Het is wel fijn om te zeggen: ik ben geen geldwolf, het ligt aan Ajax. Ik miste de waardering,blabla...

Tegelijkertijd begrijp ik wel dat jongens uit arme gezinnen niet kunnen wachten tot het geld komt.
Natuurlijk is het niet allesbepalend. Maar als een talent van buitenaf wél een contract krijgt en jij als ventje uit de opleiding nog niet dan voelt dat niet goed. Waarom hij wel en ik niet? Zo werkt dat toch gewoon?

Als ik Ajax was zou ik het nooit zo aanpakken. Waarom een half jaar wachten als je overtuigd bent van de kansen van een talent/ Wat win je daar precies mee?
Nil volentibus arduum

Lionel
Berichten: 47636
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax B1

Bericht door Lionel » wo mei 06, 2015 8:36 pm

Arrogantie natuurlijk. Ik zou ook weggaan.
IK GELOOF!!!!!!

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax B1

Bericht door Yopi » do mei 07, 2015 8:52 am

Natuurlijk. Zeker als je zes keer zoveel kon verdienen in Engeland. :hypocrite.gif:

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax B1

Bericht door Yopi » za sep 05, 2015 6:18 pm

Vanmiddag ben ik gaan kijken naar Ajax B1-Vitesse B1. Uitslag 5-0, maar het had 10-0 of 12-0 kunnen worden. Het krachtsverschil was groot. Met name Justin Kluivert en Juan F-C waren ongrijpbaar. Justin Kluivert kreeg een open doekje van het publiek toen hij de 3-0 scoorde met een bekeken boogbal.


Ajax speelde snel vooruit en brak met lange passes en steekballen de verdediging van Vitesse open. Geen spoor van de grote rondo, gelukkig. Trainer Peereboom joeg zijn spelers : doordekken, druk zetten, vooruit! De spelers van Vitesse konden het tempo niet bijbenen en raakten de bal steeds snel weer kwijt.

De sterkste spelers waren opnieuw de creatieve/aanvallende jongens. Behalve Juan en Kluivert ook Anderson Lopez (sterke spits) en Rayan El Azrak. Later kwam De La Vega er nog in. Die kan ook een bal raken. De enige dissonant in aanvallend opzicht was vandaag Martijn Kaars. Hij werkte hard, maar was onrustig aan de bal en miste op de beslissende momenten overzicht.

Het middenveld werd gevormd door Juan F-C, Rayan El Azrak en Jurgen Ekkelenkamp. Ekkelenkamp is normaal CV; op die positie bevalt hij me beter. Ik neem aan dat hij aan de bal sterker moet worden en dat hij daarom op het middenveld staat. Nadeel van dit experiment is dat Ekkelenkamp achterin werd gemist. De twee die nu centraal achterin stonden (Botman en Hoogenhout) vond ik maar zozo. Ze zijn groot en sterk maar in combinatie maakten ze het centrum van de verdediging statisch en houterig. Dat bleek een paar keer bij een counter, en leidde er tenslotte toe dat Hoogenhout rood kreeg na een brute charge.
Keeper Nick Plomper is weggestuurd bij AZ. Ik had begrepen dat hij er niet veel van kon. Ik had dan ook een stresskonijn tussen de palen verwacht. Tot mijn verbazing was het tegendeel het geval: Plomper was rustig, stond steeds goed opgesteld en voetbalde leuk mee. Hij had niet heel erg veel te doen, maar wat hij te doen kreeg deed hij goed.

Al met al: de B1 is een aardig sterke lichting, als je nagaat dat Noa Lang, De Ligt, Antonucci en Nunnely nog zouden mogen meedoen. Ziet er goed uit! Natuurlijk zitten er ook mindere spelers bij, maar dat is normaal bij jeugdvoetbal.

Wat Vitesse betreft, uitblinker hun kant was doelman Job Schuurman. Hij won de meeste 1-op-1-duels en hield er zo een stuk of vijf 'zekere' doelpunten uit. Je kunt natuurlijk ook zeggen dat de aanvallers van Ajax het niet goed afmaakten. Keer op keer raakten ze Schuurman in plaats van de touwen. De toeschouwers werden er lacherig van.
Ik begrijp dat Vitesse hoge verwachtingen heeft van spits Thomas Buitink. Vandaag kon Buitink niet laten zien waarom.

Overigens is El Azrak diabeet. Dat is toch opvallend. Heb ook nooit geweten dat J-Ari van der Heijden ook aan die ziekte leed.


http://www.bvdgf.org/over-ons/ambassade ... -el-azrak/

Toevoeging: Thomas Buitink schijnt al met Jong Vitesse te hebben meegedaan.

http://nijkerk.nieuws.nl/sport/38623/th ... g-vitesse/

Alexander
Berichten: 8586
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Ajax B1

Bericht door Alexander » zo sep 06, 2015 4:00 pm

Top verslag!

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Ajax B1

Bericht door InnerHarbour » zo sep 06, 2015 4:19 pm

Echt verrassend dat verslag, de kleine technische spelers vindt hij top en de grote, sterke jongens zozo, Je verwacht het niet hè. :smallgrin.gif:
YNWA

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Ajax B1

Bericht door Demosthenes » zo sep 06, 2015 11:36 pm

Jammer dat Yopi nooit naar een jeugdwedstrijd (B1 en A1) is geweest voor de JC-revolutie, want toen speelden die jeugdteams aanvallend, met individuele acties, met (aanvallende) risico's, met een drang naar voren en in een hoog tempo. Sjaak Swart refereerde nog aan die tijd, op AS, maanden geleden.

Sinds de "fluwelen revolutie" met Trustfull als krachtige exponent (Riedewald moest op de reservebank, Mirani was veel beter, Appie Nouri moest in de grote rondo meedoen, Melvin Vissers werd gek van de kreet "restverdediging", zo'n tien keer per wedstrijd, Van der Beek was zo goed in het doelloos "heen-en-weer-rennen") was traag voetbal kenmerkend voor de jeugdteams (B1 en A1, al zag ik de D1 bij ADO ook zo voetballen, 1 1/2 jaar geleden) en FdB had daar niets mee te maken.

Hoe groot ze waren? Niet op gelet, ik lette op die acties en het combinerend vermogen.

Ben vorige week niet eens naar de B1 geweest toen die tegen Sparta speelde (in Rotterdam), in slaap vallen kan ik overal.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax B1

Bericht door Yopi » ma sep 07, 2015 8:54 am

Huh? Neem je me in de maling? :confused.gif:

De wedstrijd van gisteren was vermakelijk, met van de kant van Ajax een hoog tempo (zeker voor B-junioren), veel diepte en mooie acties. Wat opvalt is dat de spelers veel beter de oplossing zien dan de spelers die een paar jaar geleden in de B liepen. Juan F-C bijvoorbeeld kiest dan weer voor de actie, dan weer voor de steekpass, dan weer voor de cross of de combinatie. Het is niet steeds hetzelfde.

wimpey
Berichten: 52107
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax B1

Bericht door wimpey » ma sep 07, 2015 9:48 am

Komend weekend maar weer eens naar De Toekomst. Eens kijken wie er i.m.o. gelijk heeft. :smallgrin.gif:

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax B1

Bericht door Yopi » ma sep 07, 2015 10:19 am

Ik, natuurlijk. Daar hoef je niet voor naar De Toekomst. :hypocrite.gif: :smallgrin.gif:

Bij Ajax wordt de ontwikkeling van spelers consequent op de eerste plaats gezet, zelfs als het ten koste gaat van de teamprestatie. Neem Riedewald: hij heeft op verschillende posities gespeeld om hem positioneel sterker te maken. Daar plukt hij nu de vruchten van. Wat het team van gisteren betreft: Juan F-C en Kluivert (in elk geval) zullen niet lang in de B1 blijven. De Ligt en Che, die nog bij deze lichting horen, spelen al in de A.

Bij PSV ligt de focus anders. Volgens Langeler leveren titels het bewijs dat de jeugdopleiding goed is. Dan is de teamprestatie belangrijk, en zullen trainers automatisch het aantal mutaties beperken. Ingespeelde teams hebben een voordeel ten opzichte van kwalitatief gelijkwaardige, niet ingespeelde teams. Voor een speler daarentegen is het lastiger (maar wel leerzamer) om in een niet-ingespeeld team te spelen.

Ik vind het trouwens prima dat ze het bij PSV anders doen. We zullen zien wat werkt. Het is goed mogelijk dat in de opleiding verschillende wegen naar Rome leiden. Ik ben daarom tegen centralisatie. Het Masterplan dwong amateurclubs op straffe van uitsluiting om in Zeist bedachte oefenstof te gebruiken. Dat heeft die amateurclubs veel geld gekost en amper iets gebracht. Dat Masterplan had het niet, en was zo grootschalig opgezet dat het Nederlandse voetbal er over de hele breedte schade door heeft geleden. Laat clubs en trainers zelf hun richting bepalen. Dan komen er misschien nog eens trainers door met eigen ideeën.

Wat de speelstijl betreft, die is na de FR radicaal veranderd. Van rondspelen naar direct spelen. Afgelopen zaterdag was het aantal passes van verdediger naar verdediger op één hand te tellen. Dat was in het verleden wel anders. Toen zag je op De Toekomst de stroperige opbouw die we zo goed kennen van Ajax 1.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Ajax B1

Bericht door Demosthenes » ma sep 07, 2015 1:03 pm

wimpey schreef:Komend weekend maar weer eens naar De Toekomst. Eens kijken wie er i.m.o. gelijk heeft. :smallgrin.gif:
Hoef jij volgens mij niet voor naar "De Toekomst". :aai.gif:

Ik neem niemand in de maling, zie wat ik zie en vooral wat ik zag. Sjaak Swart heeft het ook over het jeugdvoetbal van voor de revolutie, hij wordt "moe van dat over die fluwelen revolutie" van wat hij hoort, leest, zie http://www.ajaxshowtime.com/article/bij ... alen-.html

Riedewald was als eerstejaars B-junior al uitblinker in de B1, denk aan het Aegon-toernooi, maar het jaar erop zat hij regelmatig op de reservebank in de B1, Mirani stond op zijn plek in het centrum en Fosu-Mensah stond wel eens linksback. Ja, Riedewald was wel eens middenvelder, maar het voetbal is niet zo simpel als soms wordt beweerd, van een uurtje op het middenveld lopen, in de B1 of A1 van Ajax, dat de meeste ballen zijwaarts plaats, word je echt geen betere verdediger.

Riedewald werd bij Sparta uit door Trustfull trouwens terug naar de dug-out geroepen, toen hij met zijn Ajaxvolgers stond te praten, hij had tijd genoeg. Hij leert natuurlijk veel als hij op de bank zit. :excited.gif:

Over twee dagen wordt hij negentien, jongen kan ver komen.
Wat de speelstijl betreft, die is na de FR radicaal veranderd. Van rondspelen naar direct spelen. Afgelopen zaterdag was het aantal passes van verdediger naar verdediger op één hand te tellen. Dat was in het verleden wel anders. Toen zag je op De Toekomst de stroperige opbouw die we zo goed kennen van Ajax 1.
Volgens mij kwam jij dan niet op De Toekomst. Het eindeloos rondspelen was het kenmerkende voetbal van de B1 onder Trustfull, praat eens met voetballers van ADO of Sparta, praat eens met de begeleiders daar, praat eens met de ex-(assistent)trainer van ADO, die maar bleef roepen dat alleen Damian van Bruggen gestoord moest worden, want de andere verdedigers spelen de bal weer zijwaarts of terug.

Met iemand praten die geen "JC-spons" is, kan heel verhelderend werken.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Plaats reactie