De plannen van Bergkamp en Jonk

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Marillion » za jan 12, 2013 11:04 am

Natuurlijk is er een andere kant. De vraag is alleen of je daar aandacht aan moet besteden als je een serie maakt die gaat over de toekomst van het Nederlandse voetbal. Ik vind dat niet noodzakelijk.

Het is bovendien niet zo dat clubs die kinderen bij een normale opleiding weghouden. Dan zou het een heel ander verhaal worden.
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Yopi » za jan 12, 2013 12:26 pm

Je kunt het ook omdraaien. Wat zou er van jongens als Nigel de Jong en Andy van der Meijde zijn geworden als ze niet bij Ajax in de jeugdopleiding gezeten hadden?

Bij Ajax heerst discipline. De kinderen moeten op tijd komen, doen wat de trainer zegt, onder begeleiding huiswerk maken, enz. Ouders krijgen informatie over voeding, een gezonde levensstijl, omgaan met de 'roem', met de verwachtingen. Op den duur zou daar iets van moeten beklijven, maar dat gebeurt niet in alle gevallen. In sommige gezinnen zijn de problemen domweg te groot.

De moeder van Nigel de Jong bekende onlangs dat haar kinderen soms de hele week leefden op vissticks en frisdrank. Dat zullen ze bij Ajax niet leuk gevonden hebben, maar wat doe je eraan? :confused.gif:

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33763
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door zeux » za jan 12, 2013 12:38 pm

Marillion schreef: Ik vind dat niet noodzakelijk.
Why not?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Yopi » zo jan 13, 2013 2:31 pm


Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door jabu » ma jan 14, 2013 12:28 am

Ik heb de documentaire gekeken, voor mij wederom een bewijs dat sociale komaf in Ned. echt wel telt. Als zo'n jongen niet slaagt dan kan dat aan tal van factoren liggen. Aan de thuissituatie, onvoldoende talent, etc. Uiteindelijk wordt er in de omgeving van zo'n jongen weinig echt aan hem gedacht. Men spreekt steeds over helpen maar daar komt m.i. steeds veel eigenbelang bij kijken.

wimpey
Berichten: 52108
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door wimpey » ma jan 14, 2013 10:22 am

Ajax wil hoogspringer Dick Fosbury achterna. 'Jarenlang gaat iedereen met zijn buik over die balk. Opeens doet iemand dat met zijn rug als eerste: Fosbury.
'Wat een gek, zeg', werd er geroepen, maar twee jaar later deed iedereen het. Zo is het bij Ajax ook. Iedereen heeft de opleiding van Ajax altijd maar gekopieerd. Nu willen we iets anders. En over tien jaar doet iedereen weer hetzelfde als Ajax. En dan verzinnen wij weer iets nieuws', zegt Frank de Boer, die in Rio de Janeiro de nieuwe werkwijze om de club 'met eigen kweek terug te brengen naar de Europese top' ontvouwde voor de Braziliaanse pers.

Daar was, zo zei hij in het Engels, wel 'a little revolution' voor nodig. Ajax sloeg vorig jaar een nieuwe weg in en nam afscheid van een aantal werknemers van de club. In Rio ging De Boer tegen het Nederlandse journaille dieper in op de nieuwe werkwijze.

'We willen voetballers sneller naar een hoger niveau tillen, zodat ze straks niet eerst twee jaar aan de Eredivisie moeten wennen. Van de F tot de C ben je bezig met teamtrainingen, daarna wordt het individu opgepakt. Door goede trainers die oog voor detail hebben. De ene speler heeft in mentaal opzicht iets nodig, de ander op het fysieke vlak of moet in zijn balaannames verbeterd worden. Als één speler hoofdpijn heeft, hoeft niet het hele team een pilletje.'

Voetballers komen bij Ajax voor het vakmanschap en niet voor de miljoenen, zegt De Boer. 'Ze moeten het gevoel krijgen dat ze bij Ajax de beste opleiding krijgen om dan op hun 23ste, 24ste klaar te zijn voor het grote werk: de overstap naar een topcompetitie. Ajax kan dan zelf vier jaar lang met die gasten aan de slag gaan en mogelijk hoge ogen gooien in Europa, zeker als spelers op een gegeven moment ook weer terugkeren, zoals Rijkaard destijds en nu Poulsen.'

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Lionel » ma jan 14, 2013 11:12 am

Rijkaard en Poulsen in 1 zin...
IK GELOOF!!!!!!

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Yopi » ma jan 14, 2013 11:37 am

De Boer is dol op spelers die ´belangrijk zijn voor de groep´. Denk maar aan Ooijer vorig jaar. Ik denk dat hij in die zin Poulsen met Rijkaard vergelijkt. De Boer weet echt wel dat Rijkaard iets beter kon voetballen dan Poulsen.
Jabu schreef:Ik heb de documentaire gekeken, voor mij wederom een bewijs dat sociale komaf in Ned. echt wel telt. Als zo'n jongen niet slaagt dan kan dat aan tal van factoren liggen. Aan de thuissituatie, onvoldoende talent, etc. Uiteindelijk wordt er in de omgeving van zo'n jongen weinig echt aan hem gedacht. Men spreekt steeds over helpen maar daar komt m.i. steeds veel eigenbelang bij kijken.

Die vader.... ontluisterend, die man snapt niets van opvoeden.

Ook aardig om te zien hoe onze topclubs talenten proberen binnen te halen. Wat een amateurisme. Neem die man van Feyenoord, zo pak je dat toch niet aan? :confused.gif:

Die jongen heeft geluk dat hij naar Ajax kon. Nu letten ze tenminste op hem.

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Lionel » ma jan 14, 2013 11:56 am

Ik snap heus wel wat De Boer bedoelde maar dan nog... Dat mag gewoon niet zo gezegd worden! :666.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Cruijff » za jan 26, 2013 7:38 pm

Interessant om nog eens te zien en te horen dat een aantal hoofdpersonen die nu betrokken zijn bij Ajax er in 1992 al precies hetzelfde over dachten:
http://www.youtube.com/watch?v=63XYLs1bNkM

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Demosthenes » za jan 26, 2013 8:30 pm

Cruijff schreef:Interessant om nog eens te zien en te horen dat een aantal hoofdpersonen die nu betrokken zijn bij Ajax er in 1992 al precies hetzelfde over dachten:
http://www.youtube.com/watch?v=63XYLs1bNkM
Leuk om dat terug te zien. Ik heb wel een paar aantekeningen gemaakt, meestal ben ik het ermee eens. Poster Cruyff zal het filmpje toch om die reden hier hebben geplaatst. Het is een forum, daar hoort discussie te zijn.

JC die beweert dat Ajax "het systeem" (consequent toepassen van het spelsysteem) al in 1972 speelde (20 jaar voor 1992, het jaar waarin de documentaire ie getoond) Ik mag aannemen dat nu 40 jaar later het voetbal er iets anders uitziet! JC kon dat in 1992 niet weten, maar in 2013 toch wel?

Michels: Ajax heeft altijd met lange passes gespeeld.
Ik hoop dat het, achterin en op het middenveld, eindeloos heen en weer schuiven van de bal daarmee ten einde komt.

Iemand: je moet creatief voetballen.
Mee eens, ik hoop dat FdB dat er in krijgt.

Voorzitter Van Praag
De rechterspits van de B1 wordt ... ook de rechterspits van Ajax 1 (of kan worden)
Mee eens, maar Sarpong heeft in Ajax 1 nooit op zijn plaats uit de jeugd gestaan en Anita kwam daar alleen maar te staan toen door blessures FdB geen andere mogelijkheid had.

Jan Wouters: mooi voetbal, initiatieven nemen.
Mee eens, dat hoort Ajax te zijn.

Iemand: voetballers die snel en attractief spelen
Mee eens, zal wel weer een keer komen.

JC: Rijkaard voor ƒ 600.000 verkocht (na een conflict met JC) MvB voor ƒ 1, en toen stopte het filmpje.
Dat moet niet iedereen lezen, je beste voetballers verkopen voor bij elkaar minder dan € 1 miljoen, MvB die daarna beste speler van de wereld wordt en samen met F. Rijkaard enkele keren de CL wint.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Yopi » za jan 26, 2013 10:58 pm

Leuk, die filmpjes, maar dan moeten de feiten wel kloppen. Ajax verdiende 2,5 miljoen euro aan Rijkaard, de totale transfersom bedroeg 5 miljoen. De helft ging naar PSV, dat ook een overeenkomst met Rijkaard had afgesloten (met als bonus de beruchte stereotoren).

http://www.sportgeschiedenis.nl/2008/01 ... agoza.aspx

Van Basten leverde inderdaad ongeveer 1 miljoen euro op, maar daar moet je wel bij vertellen dat hij einde contract was. Er viel dus niets meer te onderhandelen. Naar verluidt had Van Basten, net als Kluivert later, al geruime tijd eerder een voorcontract bij Milan getekend.

Cruijff wond zich geweldig op over het feit dat hij zijn twee beste spelers verloor voor bijna niets, maar hij kon niets doen, want ze hadden allebei al jaren eerder een contract getekend en dienden dat uit. In het geval van Rijkaard kon hij nog voorkomen dat de speler naar Psv vertrok, maar wel ten koste van een voor Ajax onvoordelige constructie. En een hoop problemen, want Rijkaard werd elke week in de stadions belachelijk gemaakt en hield het niet meer uit in Nederland.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Demosthenes » za jan 26, 2013 11:03 pm

Mij stond ook een bedrag bij van ± ƒ 5 miljoen, JC noemt echter zelf het bedrag zelf in dat filmpje. (Zaragossa?)
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door LucaS » za jan 26, 2013 11:14 pm

Cruijff kon nog voorkomen dat Rijkaard naar PSV vertrok? Cruijff was de reden dat Rijkaard naar PSV wilde vluchten. Als we het dan toch over feiten hebben.
I think I lost my fucking headache

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Yopi » za jan 26, 2013 11:20 pm

Dan weet hij het niet meer.

Het was vijf miljoen maar PsV kreeg de helft. We hebben het dan over guldens maar we spreken wel over 25 jaar geleden, hè? Is wel te vergelijken met vijf miljoen euro nu.

Het is dat clubs destijds (voor het Bosman-arrest) nog een transfersom kregen voor spelers die einde contract waren, anders waren beide spelers voor niets vertrokken. Het bestuur van toen slaagde erin een generatie toptalenten voor bijna niets te laten vertrekken.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door jabu » za jan 26, 2013 11:26 pm

Wie was toen TD?

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Yopi » za jan 26, 2013 11:33 pm

Ik denk dat Blind speler/TD was. :666.gif: :hypocrite.gif:

Cruijff was TD/trainer/hoofd opleiding, enz. Maar uiteraard deed hij niet de contractonderhandelingen. Nog los van het feit dat deze spelers contracten hadden die waren afgesloten voordat Cruijff de leiding kreeg.

In die tijd werd het bestuur gevormd door vrijwilligers en dat was ook te merken. Het was een stelletje prutsers bij elkaar. Een zwart geldaffaire, topspelers bijna voor niets de deur uit, en uiteindelijk ook nog bijna een faillissement. :excited.gif:

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door jabu » za jan 26, 2013 11:41 pm

Oké. Dus de verdiensten van de jeugdopleiding zijn wel aan hem toe te schrijven maar het matig transferbeleid weer niet? Tenzij het jeugdtransfers zijn want daar heeft hij de scout voor aangesteld. Zoiets?

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Yopi » za jan 26, 2013 11:45 pm

Een trainer kan er alleen voor zorgen dat een speler goed presteert en daardoor een hoge transferwaarde heeft. Hij voert niet de contractbesprekingen of de onderhandelingen met geïnteresseerde clubs.

Is het de schuld van Van Gaal dat Kluivert gratis de deur uit liep? :confused.gif:

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Demosthenes » za jan 26, 2013 11:54 pm

Jabu schreef:Oké. Dus de verdiensten van de jeugdopleiding zijn wel aan hem toe te schrijven maar het matig transferbeleid weer niet? Tenzij het jeugdtransfers zijn want daar heeft hij de scout voor aangesteld. Zoiets?
Je begint het te snappen :ajaxsmiley.gif:

JC is onfeilbaar en dat is iets anders dan "niet te volgen".

Ik kan me alleen maar herinneren dat er gewoon een ordinaire ruzie was tussen JC en Rijkaard die niet voor JC wilde voetballen (Het wachten is op De Telegraaf met een ander verhaal). Rijkaard zou inderdaad een of andere stereotoren krijgen als hij bij PSV tekende en dat heeft hij gedaan of toch niet? Ajax was in de tijd van JC niet zo scheutig met informatie.

Vanenburg had trouwens ook problemen met JC, althans volgens Wkipedia:
Bij Ajax werd hij beroemd om zijn frivole spel, maar desondanks raakte hij in het seizoen 1985-1986 in onmin bij trainer Johan Cruijff,
De topic gaat over de plannen van Bergkamp en Jonk. Hoe gaat het met die plannen? Over drie tot vijf jaar is Ajax weer een Europese topper?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Demosthenes » zo jan 27, 2013 3:11 pm

Voorzitter Van Praag
De rechterspits van de B1 wordt ... ook de rechterspits van Ajax 1 (of kan worden)
zat aan deze woorden te denken toen er over Veltman werd geschreven:
Waarom niet gewoon een rechtsback voor een rechtsback?
Ligeon heeft toch een vierjarig contract getekend, in ieder geval is december 2011 zijn contract verlengd.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Yopi » zo jan 27, 2013 3:31 pm

Vanenburg wilde de grote man zijn, die rol had Cruijff toebedacht aan Van Basten.

Vanenburg heeft ooit gezegd dat Cruijff jaloers op hem was, Cruijff zou bang zijn geweest dat Vanenburg beter zou worden dan hijzelf. Daarmee overschatte Vanenburg zijn eigen mogelijkheden 'een beetje'. Vanenburg was een goede voetballer, maar niet de Platini die hij dacht te zijn.

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Le T. » zo jan 27, 2013 3:51 pm

Demosthenes schreef:Vanenburg had trouwens ook problemen met JC, althans volgens Wkipedia:
Bij Ajax werd hij beroemd om zijn frivole spel, maar desondanks raakte hij in het seizoen 1985-1986 in onmin bij trainer Johan Cruijff,
Cruijff had toch gezegd dat hij met zo'n piepstemmetje nooit een leider kon worden, en toen gingen stadions vol piepgeluidjes maken? Cruijff spiegelt altijd aan zichzelf als het erom gaat wie er goed is, naarmate je meer op hem lijkt ben je beter, en dat gaat natuurlijk maar voor een deel op. Een grote bek hoort volgens hem dan ook bij een goede voetballer, net als het kunnen spelen van de spelletjes en het wegpesten enzo.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Demosthenes » za feb 02, 2013 10:24 am

Zei Overmars niet dat hij die "winteraankopen" niet ziet zitten? Cuenca komt en volgens Heerenveen is Ajax ook bezig geweest met Djuricic (Dat maakt twee). Mij maakt het niet uit dat hij het ene zegt en het andere doet, als Ajax er echt beter door wordt (Zo hypocriet ben ik wel als het digitaal is en om Ajax gaat), maar er zijn tijden geweest dat een Ajax-functionaris direct voor leugenaar werd uitgemaakt. De JC-revolutie heeft voor andere normen en waarden gezorgd, niet bij de Ajax-leiding, wel bij de supporters.

Van AS
INTERESSE - Ajax heeft in de afgelopen wintertransferperiode geprobeerd om Filip Djuricic los te weken bij SC Heerenveen. Ajax-directeur Marc Overmars ontkende dat donderdag nog via de Telegraaf, maar de voorzitter van SC Heerenveen openbaarde vrijdag de waarheid.

'Er hadden zich clubs gemeld', stak voorzitter Robert Veenstra van wal in gesprek met Eredivisie Live. 'Veel vanuit het buitenland en twee vanuit Nederland. Dat is ook geen geheim. Dat waren Twente en Ajax. Wij zijn altijd heel duidelijk geweest tegen hen en wilden het elftal graag bij elkaar houden.'

'Wij hebben geen prijskaartje aan hem gehangen, omdat wij niet wilden dat hij in de afgelopen transferwindow zou vertrekken. Wij draaien op dit moment niet goed en Filip is natuurlijk wel een goede voetballer die het verschil kan maken', aldus Veenstra.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
roelf
Berichten: 349
Lid geworden op: do apr 16, 2009 10:53 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door roelf » za feb 02, 2013 11:09 am

Demosthenes schreef:Zei Overmars niet dat hij die "winteraankopen" niet ziet zitten? Cuenca komt en volgens Heerenveen is Ajax ook bezig geweest met Djuricic (Dat maakt twee). Mij maakt het niet uit dat hij het ene zegt en het andere doet, als Ajax er echt beter door wordt (Zo hypocriet ben ik wel als het digitaal is en om Ajax gaat), maar er zijn tijden geweest dat een Ajax-functionaris direct voor leugenaar werd uitgemaakt. De JC-revolutie heeft voor andere normen en waarden gezorgd, niet bij de Ajax-leiding, wel bij de supporters.

Van AS
INTERESSE - Ajax heeft in de afgelopen wintertransferperiode geprobeerd om Filip Djuricic los te weken bij SC Heerenveen. Ajax-directeur Marc Overmars ontkende dat donderdag nog via de Telegraaf, maar de voorzitter van SC Heerenveen openbaarde vrijdag de waarheid.

'Er hadden zich clubs gemeld', stak voorzitter Robert Veenstra van wal in gesprek met Eredivisie Live. 'Veel vanuit het buitenland en twee vanuit Nederland. Dat is ook geen geheim. Dat waren Twente en Ajax. Wij zijn altijd heel duidelijk geweest tegen hen en wilden het elftal graag bij elkaar houden.'

'Wij hebben geen prijskaartje aan hem gehangen, omdat wij niet wilden dat hij in de afgelopen transferwindow zou vertrekken. Wij draaien op dit moment niet goed en Filip is natuurlijk wel een goede voetballer die het verschil kan maken', aldus Veenstra.
Ik meen ergens gezien te hebben dat Overmars de interesse ontkende? In dat geval lijkt het een spelletje van Heerenveen om Twente onder druk te zetten. Verder lijkt het me logisch dat Overmars winteraankopen niet ziet zitten, want het is toch wat moeilijker inpassen zonder voorbereiding. Ik kan me wel voorstellen dat als er een behoorlijk gat is, zoals nu aan de rechterkant het geval is, je daar een oplossing voor probeert te zoeken. Waarom daar nu iemand voor te huren, dat is een andere vraag. Misschien denken ze dat er volgend jaar iemand klaar is vanuit de jeugd? De Sa? Of is Sana dan wel zo ver (ze gaven hem een jaar toch)?

Plaats reactie