De plannen van Bergkamp en Jonk

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23227
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Cruijff » wo dec 14, 2016 6:34 pm

Lionel schreef:Al zeker?
Alexander schreef:M.i. 1 van de grootste talenten die we hebben vertrekt. Reden is nog 15 en wordt zodra hij 16 is getransfereerd naar Manchester. Doodzonde dit en ik baal er echt van.
Klopt, is vrij zeker, heeft al in heel wat Engelse kranten gestaan dat Redan gelinkt werd aan minimaal 3 Engelse topclubs en dat een overgang naar Manchester al min of meer zeker is.

Moet Ajax de club die hem straks oppikt dan niet aanklagen / rapporteren bij UEFA en FIFA? In feite verleidt de desbetreffende club een 15-jarige met een zak geld (meer dan 200.000 euro schijnt het te zijn, Fosu-Mensah en Familia-Castillo kregen namelijk ook 200.000 per jaar plus nog eens eenmalig 200.000 tekengeld).

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door InnerHarbour » wo dec 14, 2016 6:45 pm

Weer een contract waar AC een kopie van heeft. :hypocrite.gif:
YNWA

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23227
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Cruijff » do dec 15, 2016 12:25 am

Redan was vandaag (woensdag) in Manchester, meldt The Daily Mail.

Lionel
Berichten: 47490
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Lionel » do dec 15, 2016 6:53 am

Teringclubs.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door InnerHarbour » do dec 15, 2016 7:35 am

Tja Barcelona en Ajax halen natuurlijk nooit ergens talenten weg. :excited.gif:
YNWA

Lionel
Berichten: 47490
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Lionel » do dec 15, 2016 7:57 am

Ik vind dat echt niet te vergelijken. Bij Ajax maken de spelers daadwerkelijk kans om ooit in het eerste door te breken.

Bij Barca breekt al jaren niks door. Sergi Roberto is de laatste. Daarvoor ook echt al jaren niks.

P.s. Jouw clubje doet het ook.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door InnerHarbour » do dec 15, 2016 9:28 am

Wat sleep je er nu toch allemaal weer bij? Hoe groot de kans om door te breken is heeft er niets mee te maken. Alle clubs halen jeugdspelers weg in de hoop dat ze doorbreken, of ze nu uit Denemarken en amateurclubs komen (Ajax) of uit Zuid Amerika, does de name Messi ring a bell zoals Barcelona, zullen we de under age spelers maar even buiten beschouwing laten, of zoals de clubs in de PL in Nederland en de rest van Europa/Zuid Amerika.

Ik ben de laatste om het voor clubs uit Manchester op te nemen maar om ze "teringclubs" te noemen omdat ze precies hetzelfde doen als jouw favorieten clubs is IMHO gewoon hypocriet gebazel.
YNWA

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23227
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Cruijff » do dec 15, 2016 9:56 am

Ajax verleidt geen 15 en 16-jarige kinders met 800.000 euro......

Lionel
Berichten: 47490
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Lionel » do dec 15, 2016 10:35 am

InnerHarbour schreef:Wat sleep je er nu toch allemaal weer bij? Hoe groot de kans om door te breken is heeft er niets mee te maken. Alle clubs halen jeugdspelers weg in de hoop dat ze doorbreken, of ze nu uit Denemarken en amateurclubs komen (Ajax) of uit Zuid Amerika, does de name Messi ring a bell zoals Barcelona, zullen we de under age spelers maar even buiten beschouwing laten, of zoals de clubs in de PL in Nederland en de rest van Europa/Zuid Amerika.

Ik ben de laatste om het voor clubs uit Manchester op te nemen maar om ze "teringclubs" te noemen omdat ze precies hetzelfde doen als jouw favorieten clubs is IMHO gewoon hypocriet gebazel.
Ik vind dat er weldegelijk een verschil is. Ajax geeft spelers kansen. United is al blij als er 1 van de 25 doorbreekt en er vier verkocht kunnen worden op 20-jarige leeftijd.
IK GELOOF!!!!!!

Lionel
Berichten: 47490
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Lionel » do dec 15, 2016 10:35 am

InnerHarbour schreef:Wat sleep je er nu toch allemaal weer bij? Hoe groot de kans om door te breken is heeft er niets mee te maken. Alle clubs halen jeugdspelers weg in de hoop dat ze doorbreken, of ze nu uit Denemarken en amateurclubs komen (Ajax) of uit Zuid Amerika, does de name Messi ring a bell zoals Barcelona, zullen we de under age spelers maar even buiten beschouwing laten, of zoals de clubs in de PL in Nederland en de rest van Europa/Zuid Amerika.

Ik ben de laatste om het voor clubs uit Manchester op te nemen maar om ze "teringclubs" te noemen omdat ze precies hetzelfde doen als jouw favorieten clubs is IMHO gewoon hypocriet gebazel.
Ik vind dat er weldegelijk een verschil is. Ajax geeft spelers kansen. United is al blij als er 1 van de 25 doorbreekt en er vier verkocht kunnen worden op 20-jarige leeftijd.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door InnerHarbour » do dec 15, 2016 10:44 am

Als jullie beeld over bepaalde clubs daardoor beter blijft, mijn zegen hebben jullie maar IMHO is er geen verschil, alle clubs trekken jeugdspelers aan in de hoop dat ze doorbreken en in het slechtste geval om er nog een paar munten uit te halen.
YNWA

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23227
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Cruijff » do dec 15, 2016 10:47 am

InnerHarbour schreef:Als jullie beeld over bepaalde clubs daardoor beter blijft, mijn zegen hebben jullie maar IMHO is er geen verschil, alle clubs trekken jeugdspelers aan in de hoop dat ze doorbreken en in het slechtste geval om er nog een paar munten uit te halen.
In Denemarken denken ze er anders over. Zij vinden niet dat Eredivisieclubs hun jeugdtalenten roven.

Sterker nog, ze adviseren daar zo ongeveer al hun toptalenten dat vanaf een bepaalde leeftijd Ajax, of een andere Eredivisieclub, de beste eerste stap is.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Ajaciedjuh » wo feb 22, 2017 2:29 pm

Redan gaat een contract bij Ajax tekenen. Weerstaat dus de lokroep van de buitenlandse clubs. :biggthumpup.gif:

Bron: hijzelf, via AS
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

wimpey
Berichten: 51975
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door wimpey » di aug 29, 2017 10:09 am

Hier dan maar:
‘Ik ben sceptisch over de toekomst van Ajax, wij hebben geen invloed meer’

Dinsdag, 29 augustus 2017 om 09:20

Johan Cruijff overleed anderhalf jaar geleden, maar zijn visie leeft voort. Wim Jonk en Ruben Jongkind dragen de ideeën van de voetballegende met zich mee en probeerden die vanaf 2011 te implementeren bij Ajax. In dat jaar maakte Cruijff zijn entree als adviseur en werd het zogenaamde plan-Cruijff opgesteld. Het doel was om de jeugdopleiding te hervormen en daar waren Jonk en Jongkind direct bij betrokken. Laatstgenoemde blikt in een uitgebreid interview met Sky Sports terug op de plannen en buigt zich over de vraag waar het misging.

De revolutie van Cruijff begon in september 2010 met een column in De Telegraaf. De oud-voetballer zag Ajax afglijden op de Europese voetballadder en sprak zijn ergernis uit over het vertoonde spel. Een halfjaar later publiceerde Cruijff een rapport over Ajax: de jeugdopleiding was ondermaats en het bestuur wist niets van voetbal. Er moest verandering komen en uiteindelijk kwam er een actieve rol voor Cruijff. "Ik kan me de eerste keer dat ik hem ontmoette nog herinneren. Ik vroeg hem waar zijn trainingsoefeningen waren", vertelt Jongkind. "Ik zal zijn gezicht nooit vergeten. Hij staarde me aan en vroeg: 'Oefeningen? Wat wil je weten? Ik observeer, doe en reflecteer.' Dus stelde je hem vragen. Wij moesten het altijd opschrijven, want Johan had nooit aantekeningen. Het zat allemaal in zijn hoofd."

Jongkind spreekt namens zichzelf en namens Jonk. Hij was zelf als hoofd talentontwikkeling verantwoordelijk voor de implementatie van het plan-Cruijff. Jonk zat namens de jeugdopleiding in het Technisch Hart en was techniektrainer en een van de jeugdtrainers in de bovenbouw van de opleiding. "Wim en ik waren als magneten. We werden een hecht duo. We ontwikkelden ideeën over de individuele benadering en coaching van jonge spelers", weet Jongkind nog. "We zagen jeugdtrainers die wedstrijden ten koste van alles wilden winnen. We schreven dingen op en kwamen met een plan om individuele spelers beter bij te staan. Dat lieten we aan onze bazen zien bij Ajax, maar die hadden daar niet zoveel interesse in. Integendeel. Ze vonden dat we dit niet moesten doen. Dit is Ajax. Dit is gevaarlijk."

Het verzet had volgens Jongkind een politieke lading. "Verandering is gevaarlijk", legt hij uit. "Op dat moment had iedereen een baan. Maar zodra je dingen gaat veranderen en de resultaten vallen tegen, dan is iemand verantwoordelijk en kun je je baan verliezen. Dat is het eerste obstakel. Het andere probleem is dat mensen de concepten niet begrijpen. Ze geven aan dat het een teamsport is, niet een individuele." Bij het opstellen van de plannen stelden Jonk en Jongkind 'de centrale vragen'. "Wat is onze filosofie? Wat is ons doel? Wat is onze speelstijl?", somt Jongkind op. "We wilden ervoor zorgen dat onze spelers aantrekkelijk voetbal konden spelen. Maar wat houdt dat in? Ook dat moet je definiëren met bepaalde kernprincipes."

De definities kwamen van Cruijff. "Wij schreven ze op. Er waren principes en wedstrijdtactieken. Hoe speel je met tien man? Hoe speel je tegen tien man? Hoe speel je tegen 4-4-2, of tegen een team vat de bus parkeert?", somt de talentontwikkelaar op. "Daarna bedachten we hoe je die vraagstukken kunt vertalen naar leeftijdscategorieën, zoals van tien tot twaalf jaar, dertien tot zestien en zeventien tot negentien. We wilden uiteindelijk elk jaar drie spelers voor het eerste elftal afleveren." Het doel was om één speelstijl door te voeren in de gehele jeugdopleiding. Jeugdtrainers mochten niet meer op hun 'eigen eiland' vertoeven. "Ze hadden natuurlijk wel een bepaald idee van Ajax, maar het waren allemaal takken van dezelfde boom. Het was het Ajax-DNA, maar er waren trainers die niet voetbalden zoals wij wilden."

Het probleem was dat sommige trainers te nadrukkelijk gericht waren op de resultaten. "Wij wilden niet dat de resultaten belangrijk waren. Er is slechts één team dat moet winnen en dat is het eerste elftal. Een jeugdwedstrijd is net als een training. Het is een middel om een doel te bereiken, het is niet het doel zelf." Een van de gevolgen van de plannen was dat getalenteerde verdedigers op het middenveld werden opgesteld. Het doel was om hun balcontrole in de kleine ruimte daarmee te verbeteren, zelfs als de wijzigingen resulteerden in meer tegendoelpunten en nederlagen. "Je hoort veel clubs en voetbalbonden daarover praten, maar het zijn slechts woorden. Je moet de daad bij het woord voegen. Het is enorm moeilijk om dat daadwerkelijk te doen. Maar dat is wat we hebben gedaan."

"Het logische gevolg daarvan is dat je als trainer niet verantwoordelijk bent voor een team, maar voor een groep spelers", vervolgt Jongkind. "Als je een trainer was van spelers onder tien jaar, dan werd je trainer van drie spelers van onder tien, twee spelers onder elf en vijf spelers van onder twaalf, etcetera. Je belangrijkste verantwoordelijkheid was dat deze spelers beter werden." Natuurlijk stonden trainers op zaterdag nog steeds langs de lijn tijdens een wedstrijd, zo benadrukt Jongkind, maar dat was niet hun belangrijkste verantwoordelijkheid. "We wilden hiermee de prikkel om te winnen wegnemen. De spelers wilden natuurlijk nog steeds winnen. Dat is logisch, en dat zit in het DNA van elke voetballer. Maar een trainer in een jeugdopleiding die ten koste van alles wil winnen? Dat is slecht."

Daarom koos Ajax ervoor om trainers te laten rouleren. Iedere acht weken werd een trainer verantwoordelijk voor een ander elftal: van de E'tjes naar de D'tjes, bijvoorbeeld. "Op die manier krijgen steeds meer trainers dezelfde spelers onder handen. Daardoor ontstond discussie over die spelers en hun kwaliteiten. Voorheen was het zo dat als een trainer zelf ooit spits was, hij alleen op een bepaalde manier naar een speler kon kijken. Een andere trainer ziet zo'n jongen weer anders. De ene trainer kan veel beter omgaan met gedragsproblemen dan de ander. Er ontstaan altijd situaties waarbij een trainer het niet op een speler heeft en hem niet genoeg aandacht geeft. Dat voorkom je door van trainers te wisselen. Brian Tevreden, die nu bij Reading zit, kon bijvoorbeeld altijd het potentieel en de achtergrond zien van spelers uit de slechtste buurten van Amsterdam. Andere trainers konden daar niet mee omgaan. Het kan dus dat die spelers het moeilijk hadden op het veld, maar dat ze onder Brian heel goed speelden."

Het moeilijkste gedeelte was de implementatie van de plannen. Jongkind geeft toe dat er daarbij fouten zijn gemaakt. De aanpak was te snel en de communicatie van de doelen te mager. "Vanaf 2013 verbeterden we die dingen, maar we hadden het van meet af aan moeten doen. Helaas hadden we hier geen ervaring mee. De inhoud van het plan was erg goed, dus dat was het probleem niet. De uitdaging zit altijd in de vraag of mensen erin mee wilden gaan en of ze de veranderingen aankonden. Als je niet wordt gesteund door de mensen bovenaan de ladder, en dat was altijd een probleem, dan is het moeilijk. Als mensen moeite hebben met verandering, kunnen ze naar je baas toegaan om te klagen. Als die baas niet honderd procent achter jou staat, dan gaan andere mensen ook klagen."

"Het voetbal van Frank de Boer was niet echt het voetbal van Johan Cruijff. Frank had zijn eigen ideeën. Het waren ideeën die in mijn optiek meer weg hadden van die van Louis van Gaal", vervolgt Jongkind. Hij merkte dat de grote plannen steeds meer genegeerd werden of met minder toewijding werden gevolgd dan hij en Jonk hadden. Het doek viel niet veel later. Cruijff had door zijn longkanker een groter gevecht voor de boeg. In december 2015 vertrok Jonk wegens 'onoverbrugbare verschillen', Cruijff nam eveneens afscheid en Jongkind volgde niet veel later. "Johan beschermde ons altijd. Maar vanaf het moment dat hij ziek werd, was het voor ons allemaal voorbij." Jongkind noemt het frustrerend dat het plan-Cruijff zijn beste tijd heeft gehad bij Ajax. "We zagen de mogelijkheden. We zagen de kwaliteit en het potentieel bij de A'tjes."

Volgens Jongkind leiden de plannen van Cruijff vaak tot sportief succes op de langere termijn. "Dat begon al in de jaren tachtig, toen hij de jeugdopleiding van Ajax naar zijn hand zette. Zeven jaar later wonnen ze de Champions League. Weinig mensen zien die patronen. Hij strijkt ergens neer, verandert de jeugdopleiding en vijf à tien jaar later volgt succes. Dat vind ik heel interessant. Het gebeurde bij Barcelona en Ajax haalde zelfs de finale van de Europa League met heel jonge spelers. Dat is geen toeval. Peter Bosz hanteerde een aantal van de principes van Cruijff, zoals de vijfsecondenregel en de wens om diep te spelen in plaats van breed. Het resultaat is dat een team met 17-jarigen grote Europese teams met 25-jarigen kan verslaan. Dat komt deels door het werk dat is verricht. Maar ik ben toch een beetje sceptisch over de toekomst. Afgezien van de spelers die ons benaderen voor advies, hebben we geen invloed meer bij Ajax. Dat is voorbij."

Alexander
Berichten: 8574
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Alexander » di aug 29, 2017 11:19 am

Ik word er triest van als ik het lees. Natuurlijk hebben ze ook zat dingen verkeerd gedaan, maar er werd gewerkt met een visie. Er was een idee, er was beleid en er werd vernieuwd.

Mano
Berichten: 15193
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Mano » di aug 29, 2017 11:25 am

Wij wilden niet dat de resultaten belangrijk waren. Er is slechts één team dat moet winnen en dat is het eerste elftal. Een jeugdwedstrijd is net als een training. Het is een middel om een doel te bereiken, het is niet het doel zelf."
Dit vind ik doorschieten. Je wilt ze ook het gevoel van winnen geven. Het alles opzij zetten om te winnen moeten ze ook leren. Vooral Nederlanders! :hypocrite.gif: Wij zijn al zo gewend om mee te doen om het meedoen. Doorzetters creëren.

Daarnaast kan het ook geen kwaad als ze in de jaren bij Ajax eens een trainer tegenkomen die het anders doet. Daar leer je ook van. Soms het gaat het kwartje dan juist pas vallen.


het oogt wel van visie, iets te doorgeslagen maar er is een visie
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door LucaS » di aug 29, 2017 2:18 pm

Misschien moet die man zich concentreren op het verspreiden van het Evangelie en zich niet met Ajax bemoeien. Je mag uiteraard vinden dat je de -afgeleide en zelf verzonnen- waarheid in pacht hebt, maar fa dan niet janken als blijkt dat die Absolute Waarheid samenwerken met mensen met eigen opvattingen onmogelijk maakt
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Jöhnk » di aug 29, 2017 3:50 pm

Mano schreef:
Wij wilden niet dat de resultaten belangrijk waren. Er is slechts één team dat moet winnen en dat is het eerste elftal. Een jeugdwedstrijd is net als een training. Het is een middel om een doel te bereiken, het is niet het doel zelf."
Dit vind ik doorschieten. Je wilt ze ook het gevoel van winnen geven. Het alles opzij zetten om te winnen moeten ze ook leren. Vooral Nederlanders! :hypocrite.gif: Wij zijn al zo gewend om mee te doen om het meedoen. Doorzetters creëren.

Daarnaast kan het ook geen kwaad als ze in de jaren bij Ajax eens een trainer tegenkomen die het anders doet. Daar leer je ook van. Soms het gaat het kwartje dan juist pas vallen.


het oogt wel van visie, iets te doorgeslagen maar er is een visie
In het Nederlands jeugdvoetbal staat sinds de uitvinding van de schoolmeester alles in het teken van winnen. Vraagje: heeft dat winnaars opgeleverd?

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59099
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door 999 » di aug 29, 2017 4:01 pm

Sorry hoor, wij zeiken hier na elke verlies pot omdat er geen winnaarsmentaliteit was/is, tot het gaatje gaan.En dan stel jij deze vraag ?.

Michels wilde en kreeg winnaars in zijn elftal.
Advokaat idem.
Van Gaal idem.

Het hele voetbal stikt van de winnaars in hun elftal.Sommige kunnen ook nog eens aardig ballen.

Voor mij, dat willen winnen, je eigen helemaal geven om te winnen, dat jij niet broeder, die mentaliteit zie je toch in Nederland maar zelden terug in belangrijke wedstrijden.

wimpey
Berichten: 51975
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door wimpey » di aug 29, 2017 4:03 pm

Winnaars van morgen levert dat op, Jöhnk. :smallgrin.gif:

We kennen dat bordje boven de bar in vele kantines: morgen gratis bier. "Morgen zijn we winnaars" kun je ernaast hangen.

Masterplan en circulatievoetbal doen nog altijd opgeld in NL, als ik bijv. Ajax dit seizoen zie ballen. De aanhangers van De Leer zijn dan ook oververtegenwoordigd op leidinggevende posities.

wimpey
Berichten: 51975
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door wimpey » di aug 29, 2017 4:07 pm

999 schreef: Voor mij, dat willen winnen, je eigen helemaal geven om te winnen, dat jij niet broeder, die mentaliteit zie je toch in Nederland maar zelden terug in belangrijke wedstrijden.
Wil je individuele winnaars kweken in de jeugd of winnende teams? Dat lijkt me de hamvraag. Het antwoord lijkt me ook vrij easy: ik heb nog nooit een jeugdteam in z'n geheel naar de senioren overgeheveld zien worden.

Mr. Ajax
Berichten: 14555
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Mr. Ajax » di aug 29, 2017 4:07 pm

Jöhnk schreef:
Mano schreef:
Wij wilden niet dat de resultaten belangrijk waren. Er is slechts één team dat moet winnen en dat is het eerste elftal. Een jeugdwedstrijd is net als een training. Het is een middel om een doel te bereiken, het is niet het doel zelf."
Dit vind ik doorschieten. Je wilt ze ook het gevoel van winnen geven. Het alles opzij zetten om te winnen moeten ze ook leren. Vooral Nederlanders! :hypocrite.gif: Wij zijn al zo gewend om mee te doen om het meedoen. Doorzetters creëren.

Daarnaast kan het ook geen kwaad als ze in de jaren bij Ajax eens een trainer tegenkomen die het anders doet. Daar leer je ook van. Soms het gaat het kwartje dan juist pas vallen.


het oogt wel van visie, iets te doorgeslagen maar er is een visie
In het Nederlands jeugdvoetbal staat sinds de uitvinding van de schoolmeester alles in het teken van winnen. Vraagje: heeft dat winnaars opgeleverd?

Eens. Tegenstand en het daarmee leren omgaan kweekt juist winnaars. Het een speler moeilijk maken door hem op een voor hem onbekende positie of een leeftijdsgroep hoger laten spelen creert normaal gesproken vanzelf die tegenstand, en dwingt de speler in kwestie om op alle vlakken - technisch, tactisch en natuurlijk ook mentaal - vooruit te gaan. Vanzelfsprekend zal 'het team' er niet meteen beter van worden, maar aan dat team heb je als Ajax 1 ook niks, want die wordt straks niet in zijn geheel naar Ajax 1 overgeheveld natuurlijk.


Daarnaast wordt hier - in mijn ogen - ten onrechte een heel dichotoom beeld geschetst - het is of op het individu focussen en alleen maar verliezen, of op het team en alles winnen. Dat is natuurlijk zwaar overdreven en strookt niet met de realiteit. Onze jeugdopleiding zal altijd de beste spelers van het land in huis hebben, waarmee nog vaak genoeg zal worden gewonnen. De focus van het team naar het individu verleggen hoeft niet ten koste te gaan van een topsport klimaat - in tegendeel.

Uiteindelijk wil je per jaar een De Ligt, een Van de Beek, en een Frenkie De Jong in het eerste krijgen. Vroeg herkennen en er intensief mee aan de slag gaan dus met als doel om ze snel genoeg goed genoeg te krijgen voor het grote werk. De Bergsma's en Dankerlui's zijn opvulling.

Of vindt iemand hier het belangrijker dat de B1 kampioen wordt?
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59099
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door 999 » di aug 29, 2017 4:13 pm

wimpey schreef:
999 schreef: Voor mij, dat willen winnen, je eigen helemaal geven om te winnen, dat jij niet broeder, die mentaliteit zie je toch in Nederland maar zelden terug in belangrijke wedstrijden.
Wil je individuele winnaars kweken in de jeugd of winnende teams? Dat lijkt me de hamvraag. Het antwoord lijkt me ook vrij easy: ik heb nog nooit een jeugdteam in z'n geheel naar de senioren overgeheveld zien worden.
Maar die vraag werd dus niet gesteld door Jöhnk. Het elftal zal altijd uit een mix moeten bestaan is mijn mening.Klaassen was een winnaar b.v. Sanchez ook.Veltman niet .. En die is nu ook nog eens aanvoeder.Lol.

Onder van Gaal had je een Opper-winnaar in het veld.Rijkaard.

wimpey
Berichten: 51975
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door wimpey » di aug 29, 2017 4:28 pm

999 schreef: Maar die vraag werd dus niet gesteld door Jöhnk.
Dan lees je naar mijn bescheiden mening niet goed.

De grote roerganger stond en staat in het NL voetbal te vaak in de coaching zone i.p.v. op het veld. Daar plukt NL al jaren de wrange vruchten van.

Ajax speelde vorig seizoen eindelijk eens met een combi van hart en verstand i.p.v. o.b.v. 'toeval zoveel mogelijk uitsluiten', 'eindeloos rondspelen', 'circulatievoetbal', 'geduld opbrengen in balbezit' en meer van dat soort kul. In enkele maanden vakkundig de nek omgedraaid.

Zonde voor de club, zonde voor het NL voetbal.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59099
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door 999 » di aug 29, 2017 4:31 pm

wimpey schreef:
999 schreef: Maar die vraag werd dus niet gesteld door Jöhnk.
Dan lees je naar mijn bescheiden mening niet goed.

De grote roerganger stond en staat in het NL voetbal te vaak in de coaching zone i.p.v. op het veld. Daar plukt NL al jaren de wrange vruchten van.

Ajax speelde vorig seizoen eindelijk eens met een combi van hart en verstand i.p.v. o.b.v. 'toeval zoveel mogelijk uitsluiten', 'eindeloos rondspelen', 'circulatievoetbal', 'geduld opbrengen in balbezit' en meer van dat soort kul. In enkele maanden vakkundig de nek omgedraaid.

Zonde voor de club, zonde voor het NL voetbal.
Ja sorry, las het inderdaad verkeerd.

Plaats reactie