Komen en gaan van talenten

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door Yopi » wo jul 29, 2015 12:05 pm

Raymon schreef:Nou, dat laatste is niet helemaal waar denk ik.
Zoals wie? Welke speler was niet bestemd voor het eerste maar voor de handel? :confused.gif:

Bij Chelsea weten ze vooraf al dat spelers het niet gaan halen. Ze willen de markt domineren, ook met spelers onder topniveau.

Alexander
Berichten: 8559
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door Alexander » wo jul 29, 2015 12:38 pm

Ik ben van mening dat Ajax zijn budgetten voor de Toekomst ook drastisch omhoog moet schroeven. Verhoog de salarissen bij de jeugdcontracten en blijf grote buitenlandse talenten binnenhalen. Van de transfersom van een overbodige Gudelj kunnen we de grootste talenten die nog niet bij ons zitten binnenhalen en de grote talenten die wel bij ons zitten behouden (Mensah, Malen etc.)

Gebruikersavatar
Rooie
Berichten: 8117
Lid geworden op: ma mar 31, 2008 10:52 am
Locatie: Amsterdam

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door Rooie » wo jul 29, 2015 12:49 pm

Alexander, ik heb m'n twijfels of dat zin gaat hebben. Zoals ik al eerder heb beschreven, gaan de Engelse clubs vanwege de nieuwe 'home grown' regels heel veel geld in de categorie 16/17-jarigen pompen, een race waarin Ajax nooit mee gaat komen. De verschillen zullen alleen maar groter worden.

Als we Arsenal als voorbeeld nemen, die hebben deze zomer al de volgende jeugdspelers aangetrokken in deze leeftijdscategorie:

Reine-Adelaide (17, Lens) Fortune (16, Lens)
Dragomir (16, ACS Poli)
Osei-Tutu (16, Reading)
Pileas (16, Cyprus)
Malen (16, Ajax)

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door Yopi » wo jul 29, 2015 12:50 pm

Zou dat iets uitmaken? De Engelse top verdubbelt elk bod indien nodig.

Het zijn jeugdspelers. Zekerheid heb je niet. Jouw voorstel is erg riskant.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23019
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door raymon » wo jul 29, 2015 1:03 pm

Geld is niet de oplossing. Doorstroom mogelijkheden wel. In die zin is het vertrek van Kishna van grotere schade dan die van Malen. Als een eerste elftal speler weggaat van die leeftijd omdat hij geen kansen krijgt (en bij Lazio gaat spelen) dan is dat een ander verhaal dan een jeugdspeler die nog niets heeft bereikt naar een grotere club gaat (maar niet voor het eerste komt te spelen).

De kracht van Ajax is dat jeugdspelers de kans krijgen in het eerste te komen en daarvanuit een mooie transfer kunnen maken. Daar kan geen geld tegenop. En vooralsnog blinken jeugdspelers niet uit bij hun nieuwe club, integendeel. Dus lijkt het alsof je die spelers toch niet nodig had.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door Yopi » wo jul 29, 2015 1:25 pm

Zeker, het voorbeeld van Kishna is schadelijk. Je geeft Raiola een argument: Ajax 1 is ook niet alles.

In dat kader moet je ook bedenken wat je doet met jongens die het níet redden. Help je die nog een beetje? Mitchell Dijks vertelde onlangs dat hij er vorig jaar maar wat bij hing. Niemand die zich om hem bekommerde toen hij blijkbaar overbodig was.

Alexander
Berichten: 8559
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door Alexander » wo jul 29, 2015 1:44 pm

En ook daarom is het doodzonde dat Ajax 1 middelmaat haalt, waardoor betere alternatieven niet aan spelen komen. Waarom heeft Riedewald vorig jaar zo weinig kansen gehad? Zal hij het minder gedaan hebben dan Viergever? Moisander blunderde wedstrijd op wedstrijd, maar Denswil kreeg niet 10 wedstrijden achter elkaar het vertrouwen. Waarom haal je Sanogo, als je Zivko hebt? Waarom haal je Younes, als Cerny en Muric eraan komen? Waarom haal je Gudelj en Sinkgraven, met Beek, Andersen en Nouri daar al kort achter?

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door Yopi » di aug 04, 2015 3:12 pm

Franco Antonucci is bij Ajax opgedoken:

http://www.ajaxshowtime.com/article/bij ... -antonucci

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door InnerHarbour » di aug 04, 2015 4:16 pm

He Yopi jij volgt die jeugd nog wel een beetje, is het wat die Kluivert jr.?
YNWA

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door Yopi » di aug 04, 2015 8:08 pm

Kan aardig voetballen, maar heeft niet de fysiek van zijn Pa. Speelt meestal op de vleugel.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door Yopi » zo aug 23, 2015 11:47 am

Zweedse spits komt meetrainen bij Ajax.

https://twitter.com/Alan721006/status/6 ... 72/photo/1

Even googlen leert dat half Europa hem wil hebben. Waaronder onze rivalen.

http://www.soccernews.nl/news/312890/Do ... _Feyenoord

Ik begrijp (Neef mag me corrigeren als het niet klopt) dat deze jongen al op veertienjarige (!) leeftijd zijn debuut heeft gemaakt bij zijn Elskilstuna, een club uit de Zweedse derde divisie.

https://twitter.com/antonlindqvist/stat ... 7177068545

Ajax zal op zoek gegaan zijn naar een spits in deze leeftijdscategorie nu Donyell Malen voor Arsenal heeft gekozen.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door Yopi » wo aug 26, 2015 10:14 pm

Volgens berichten

https://www.orange.ro/stiri/sport/fotba ... i--1321347

zou de 14(!)-jarige Laurentiu Ardelean, een Roemeense centrale verdediger, bij Ajax komen spelen.

Kinderhandel natuurlijk. Nu is mijn Roemeens niet zo goed, maar het kan niet anders of ze zeggen in dat artikel dat die kinderhandel de schuld is van Cruijff. :hypocrite.gif: :666.gif:

Maar serieus, er is iets met die jongen. Anders mocht hij op deze leeftijd niet bij Ajax spelen. Misschien wilden zijn ouders sowieso naar Amsterdam?

LucaS
Berichten: 53584
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door LucaS » do aug 27, 2015 5:15 am

Ik neem aan dat Coronel die krant opdracht heeft gegeven dat verhaal te schrijven. :1evil.gif:
I think I lost my fucking headache

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door Baseman » do aug 27, 2015 7:12 am

Tsja, dezelfde Cruijff die in 2002 woedend was op de kinderhandel in de EU heeft er de afgelopen jaren geen enkel probleem mee gehad. Zowel bij Barcelona (die daarvoor zelfs veroordeeld zijn) als bij Ajax, ook niet sinds hij de macht in handen heeft.

Maar dat zal ook wel gelogen zijn...Cruijff is immers onfeilbaar.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door Yopi » do aug 27, 2015 8:30 am

Barcelona? Ahum...

We kennen allemaal het voorbeeld van die arme Vaclav Cerny. Geen mens zou met hem willen ruilen. :hypocrite.gif:

De leeftijdsgrens van zestien vind ik prima. Een zestienjarige sporter is geen kind meer, dat zie je ook in andere disciplines, bijvoorbeeld tennis. En ook in de gewone wereld volgen veel jongeren op die leeftijd al een beroepsopleiding.

Onder de zestien is een ander verhaal. Ik begrijp heel goed dat de FIFA (zelfs de FIFA!) probeert de kinderhandel in het voetbal aan banden te leggen. Dan wordt het te onzeker of een jongen inderdaad zijn brood kan gaan verdienen met voetbal.

De praktijk is natuurlijk weerbarstig. Het verhaal van Vaclav Cerny is iets anders dan dat van een Afrikaanse jongen die ergens wordt gedumpt en na verloop van tijd aan zijn lot overgelaten.

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door Baseman » do aug 27, 2015 9:01 am

Yopi schreef:We kennen allemaal het voorbeeld van die arme Vaclav Cerny. Geen mens zou met hem willen ruilen. :hypocrite.gif:
En dan durf jij een hypocriet smily te gebruiken?
Cruijff veroordeelde in 2002 keihard de kinderhandel. Nu heeft hij sinds enkele jaren de macht bij Ajax en zij doen net zo goed mee aan de kinderhandel, ik hoor hem er echter niet over.

Dat mag natuurlijk, maar dan ben je hypocriet.
Net zoals jij.

PS: Wat gebeurt er met Cerny als hij niet goed genoeg blijkt te zijn of door een zware blessure het gewenste niveau niet kan halen? Gaat Ajax ervoor zorgen dat hij goed terecht komt en regelen ze eventuele nazorg?
Nee hoor, hij wordt net zo hard gedumpt als die Afrikaanse jongen en aan zijn lot overgelaten. Met hoogstwaarschijnlijk andere consequenties, maar het beleid is identiek.

wimpey
Berichten: 51905
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door wimpey » do aug 27, 2015 10:17 am

Ik weet niet wat ik zou doen als vader van een jochie, wanneer bijv. Barcelona morgen op de stoep zou staan... Kans van z'n leven. En, daar heeft Yopi m.i. gelijk, ook voor menig ouder een geweldige reddingsboei.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door Yopi » do aug 27, 2015 11:02 am

Baseman zou zijn zoon lekker bij Brabant United laten zitten, Willem. :hypocrite.gif:
Baseman schreef: En dan durf jij een hypocriet smily te gebruiken?
Ja hoor, dat durf ik best. Ik durf ook te stellen dat de helft van de Nederlandse jongetjes het talent en de kansen van Cerny zou willen hebben. Die jongen schrijft het zelf op Facebook: zijn leven is een droom.

Wat gebeurt er met Cerny als hij niet goed genoeg blijkt te zijn of door een zware blessure het gewenste niveau niet kan halen? Gaat Ajax ervoor zorgen dat hij goed terecht komt en regelen ze eventuele nazorg?
Nee hoor, hij wordt net zo hard gedumpt als die Afrikaanse jongen en aan zijn lot overgelaten. Met hoogstwaarschijnlijk andere consequenties, maar het beleid is identiek.
Wat een flauwekul. Cerny komt niet uit een hongerland. Als hij het niet had gered bij Ajax, was hij thuis gewoon weer voor zijn oude club gaan voetballen. Of hij had een opleiding gevolgd. Of hij was gaan werken. Het was echt niet het einde van de wereld geweest voor hem. Die jongen weet waar hij mee bezig is en heeft heel bewust voor Ajax gekozen. Hij is op geen manier zielig.
Kun je dus ab-so-luut niet vergelijken met wat sommige Afrikaanse jongens overkomt: die door een makelaar worden meegesleept naar Europa onder valse voorwendselen, daar van club naar club gaan en op straat worden gedumpt als ze nergens aan de bak komen. Met alle gevolgen van dien. Cerny kreeg om te beginnen al een contract. Daarnaast opvang in een pleeggezin, begeleiding van Ajax, enz.

Ajax is in zulke gevallen niet verplicht tot nazorg. Kom op, zeg. Slaat ook nergens op dat je dat speciaal voor die jongen zou moeten doen, alleen omdat hij uit Tsjechië komt. Bepaalde Nederlandse spelers uit achterstandswijken zouden het harder nodig hebben dan hij, dat weet ik wel zeker.
Spelers en hun ouders krijgen een unieke kans: hun zoon mag spelen onder de beste condities, alles wordt gedaan om die jongens te laten slagen. Maar het is ook topsport. Een speler kan falen. Dat weten de speler en zijn ouders van te voren. Het is aan hen om de afweging te maken, om te besluiten: we doen het of we doen het niet.

Eigenlijk zou je het van geval tot geval moeten bekijken, maar daar is uiteraard geen beginnen aan, nog los van de subjectieve factor. Daarom moet er wel een regel zijn. Dat wil niet zeggen dat die regel voor iedereen altijd en overal zorgt voor de best denkbare oplossing. Er zijn best situaties denkbaar waarin het voor een spelertje juist goed zou zijn om al op zeer jonge leeftijd te verkassen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan onze Indonesische Tristan Alif. Een uitzonderlijk vaardig jochie, maar de kans is nihil dat hij het gaat redden als hij in Indonesië blijft.

wimpey
Berichten: 51905
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door wimpey » do aug 27, 2015 11:27 am

Ik ben dat met je eens. Wat Ajax destijds in Afrika deed: dát was erg. :blush.gif: Dat leek wel een veemarkt.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door Yopi » do aug 27, 2015 11:36 am

Een ramp was dat. Voel weer plaatsvervangende schaamte als ik er aan denk. :blush.gif: :blush.gif: :blush.gif: :blush.gif: :blush.gif:

Die film was verschrikkelijk. :blush.gif: :blush.gif: :blush.gif: :blush.gif:

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door Baseman » do aug 27, 2015 12:03 pm

Mooi dat Yopi altijd hele verhalen kan neergooien en daarbij om de kern kan heendraaien, je zou een prima politicus zijn! :smallgrin.gif:
Je gaat namelijk nergens in over de hypocrisie van Cruijff, maar ik had ook niet anders verwacht.

Verder ben jij degene die de kinderhandel veroordeelt, maar vervolgens allerlei excuses verzint om het bij Ajax goed te praten. Waarbij ik helemaal niet heb aangegeven dat ik het anders zou doen, als club, als speler of als vader van een speler. Apart dat je een hypocriet smily gebruikt richting mij op basis van jouw vermoeden hoe ik op zo'n theoretische situatie zou reageren, waarbij je de plank ook nog volledig misslaat.

Maar om je mening kort samen te vatten: Zolang kinderen uit Europa komen mag een club ermee doen wat ze wil, pas als de kinderen uit Afrika komen zijn ze zielig en is er sprake van kinderhandel.
Het is mij duidelijk.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33505
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door zeux » do aug 27, 2015 12:06 pm

Baseman schreef: Maar om je mening kort samen te vatten: Zolang kinderen uit Europa komen mag een club ermee doen wat ze wil, pas als de kinderen uit Afrika komen zijn ze zielig en is er sprake van kinderhandel.
Je vergeet Indonesië. Daar mag je een kind van 8 vandaan halen, 'omdat hij daar niet de mogelijkheden heeft als hier'.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door Yopi » do aug 27, 2015 12:14 pm

Nee, man. :excited.gif:
Yopi schreef:Kun je dus ab-so-luut niet vergelijken met wat sommige Afrikaanse jongens overkomt: die door een makelaar worden meegesleept naar Europa onder valse voorwendselen, daar van club naar club gaan en op straat worden gedumpt als ze nergens aan de bak komen.
Bepaalde Nederlandse spelers uit achterstandswijken zouden het harder nodig hebben dan hij, dat weet ik wel zeker.
Eigenlijk zou je het van geval tot geval moeten bekijken.
Dat wil niet zeggen dat die regel voor iedereen altijd en overal zorgt voor de best denkbare oplossing. Er zijn best situaties denkbaar waarin het voor een spelertje juist goed zou zijn om al op zeer jonge leeftijd te verkassen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan onze Indonesische Tristan Alif. Een uitzonderlijk vaardig jochie, maar de kans is nihil dat hij het gaat redden als hij in Indonesië blijft.
Nuance is blijkbaar niet aan jou besteed.

Wat Cruijff betreft, hij had het over de uitwassen. Niet over de situatie van een speler als Cerny, want daar is niets mis mee.

Wat betreft dat Roemeense jochie: volgens de regels mág Ajax hem niet eens halen. Er zal dus wel iets anders aan de hand zijn: of hij komt tijdelijk, of een van zijn ouders krijgt een baan in Nederland.

@Zeux: als een kind een zeer bijzondere begaafdheid heeft wel.
Laatst gewijzigd door Yopi op do aug 27, 2015 12:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

wimpey
Berichten: 51905
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door wimpey » do aug 27, 2015 12:18 pm

zeux schreef: Je vergeet Indonesië. Daar mag je een kind van 8 vandaan halen, 'omdat hij daar niet de mogelijkheden heeft als hier'.
Had Ajax daar dan ook een 'Knochendoktor' ingehuurd, die een rij kinderen langs ging?

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33505
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door zeux » do aug 27, 2015 12:25 pm

Ik vind het überhaupt onbegrijpelijk om met 8-jarige jongetjes te gaan klooien in de haaienvijver van de internationale voetbalwereld, waarin 'geld' de prime driving force is.
Maar zoals wel vaker accommodeer jij je principes op wat je uitkomt. En kom je met vage criteria om het 'goed' te praten. Dat zet al je ageren tegen 'kinderhandel' in de voetbalwereld op losse schroeven voor mij.
Maar die discussie hebben we al eens gehad.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie