Komen en gaan van talenten

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

Komen en gaan van talenten

Bericht door 343 » wo jun 28, 2006 6:04 pm

Komen en gaan van talenten bij Ajax

Bron: voetbalprimeur.nl

Het is een komen en gaan van talenten bij Ajax. Zo vertrok een viertal jeugdspelers naar ADO Den Haag terwijl er een drietal van HFC Haarlem bij komt.
Keeper Richard van Nieuwkoop, de verdedigers Jaap en Ruud Jong en middenvelder Ripson verlaten Ajax. Het kwartet zal gaan spelen voor ADO, waar Van Nieuwkoop en de tweeling Jong in het beloftenelftal zullen gaan spelen en Ripson in de B-jeugd.

Vleugelspelers Gino Heerings en Mitchel Schildwacht speelden het afgelopen seizoen in de C-jeugd van Haarlem. Komend seizoen zullen ze uitkomen in de B2 van de Amsterdammers. Joost van Aken is de derde speler die de overstap naar Amsterdam maakt. Hij zal in de D1 gaan spelen onder Frank de Boer.

Eerder vertrokken Mitchell Burgzorg naar HFC Haarlem, Sergio Zijler naar FC Twente, Johan Plat naar AZ, Travis Reuser naar FC Groningen, Adilio Augustin naar Vitesse en Per Weihrauch naar Chelsea.

Lionel
Berichten: 47052
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » zo jul 16, 2006 10:45 pm

Waarom haal je spelers van Haarlem als ze toch maar in de B2 komen?
IK GELOOF!!!!!!

Rembrandt III
Berichten: 2018
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 9:11 am

Bericht door Rembrandt III » zo jul 16, 2006 11:13 pm

Een 'Thomasje' aan het doen, Rishi?

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma jul 17, 2006 5:23 am

Wat is in vredesnaam een 'Thomasje'? :confused:

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » ma jul 17, 2006 10:30 am

Misschien zijn het eerste jaars B's die komen bijna altijd in de B2
Of het zijn misschien nog wel C spelers en die al vervroegd een stap naar de B maken.

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » ma jul 17, 2006 10:37 am

Rembrandt III schreef:Een 'Thomasje' aan het doen, Rishi?
je bedoelt een "Bertje"?
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Rembrandt III
Berichten: 2018
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 9:11 am

Bericht door Rembrandt III » ma jul 17, 2006 1:15 pm

Thomas schreef:Wat is in vredesnaam een 'Thomasje'? :confused:

Ooh.. ik drukte op die 'home'-pagina, en toen waren de laatste 10 posts allen van Rishi.

Zoiets zie ik normaliter alleen als ik 's morgens wakker wordt, en Thomas weer eens over AT is geraasd 's nachts. Vandaar een 'Thomasje'. Hoop niet dat je er wakker van ligt?

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma jul 17, 2006 5:49 pm

Rembrandt III schreef:
Thomas schreef:Wat is in vredesnaam een 'Thomasje'? :confused:

Ooh.. ik drukte op die 'home'-pagina, en toen waren de laatste 10 posts allen van Rishi.

Zoiets zie ik normaliter alleen als ik 's morgens wakker wordt, en Thomas weer eens over AT is geraasd 's nachts. Vandaar een 'Thomasje'. Hoop niet dat je er wakker van ligt?
Nee hoor, ik wist alleen niet wat je bedoelde (en na die onterechte opmerking over 'naprater' van laatst dacht ik dat deze ook weer kwaadaardig was). Maar met deze uitleg kan ik leven. ;) :D

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

Bericht door 343 » ma aug 28, 2006 9:58 am

Twee nieuwe talenten in jeugd van Ajax

Bron: Ajaxshowtime

Ajax heeft twee buitenlandse talenten weten te strikken voor de jeugdopleiding. De Canadees Matthew 'Matt' Lam en de Zweed Jesper Floren versterken respectievelijke A1 en B1.

Dit meldt Ajax Showtime uit goed ingevoerde bronnen. Matt (16) is afkomstig van Edmonton en is eerstjaars A-junior. Hij komt uit het op het middenveld. Floren (15) is aanvaller en komt van BK Forward.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma aug 28, 2006 9:59 am

Kent Steef die Canadees toevallig?

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma aug 28, 2006 1:23 pm

Gelukkig hebben we met Neef een vertaler Zweeds in huis! :cheer:

Nog een link. Hopelijk eet onze Jesper niet teveel pannenkoeken. ;)

En iets gevonden over Matt Lam.
Het stinkt aan alle kanten!

Rembrandt III
Berichten: 2018
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 9:11 am

Bericht door Rembrandt III » ma aug 28, 2006 2:47 pm

Matt Lam heeft dus nog een Nederlandse oma. Moet hier al ergens op AT staan, paar weken geleden heb ik er een link naar neergezet.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma aug 28, 2006 4:26 pm

Is het wel effectief om op deze leeftijd in het buitenland te scouten? :X

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » di aug 29, 2006 1:08 pm

Jöhnk schreef:Is het wel effectief om op deze leeftijd in het buitenland te scouten? :X
Als ze 16 of 17 zijn wel, 15???

Topclubs scouten al negenjarigen :D
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di aug 29, 2006 4:31 pm

Jöhnk schreef:Is het wel effectief om op deze leeftijd in het buitenland te scouten? :X
Ik weet het ook niet. Zoveel buitenlandse jongens zijn er niet doorgebroken, die op die leeftijd naar Ajax zijn gehaald. Maar dat kan natuurlijk ook aan de kwaliteit van de spelers liggen.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » za sep 02, 2006 7:01 pm

Kan iemand iets meer inhoudelijke info geven over Jonathan Reis, een 17-jarige Braziliaanse spits die nu een week op proef is bij Jong Ajax?
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Neefkens
Erelid
Berichten: 557
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » za sep 02, 2006 7:36 pm

Op AN staat een mooie column van Steerpike die best positief is.
Jonathan Reis

Het pistoletje leverworst met augurk in de kantine van de Toekomst valt goed. Gezeten aan tafel terwijl enkele spelers van Jong Ajax biljarten en trianers als Mühren Silooy, Van den Brom, Bryan Roy, Aron Winter en Heini Otto voorbijschuifelen praten we over van alles en nog wat. Stof genoeg. Kluivert, Feyenoord, Afrika. Verder op de tafel eet een Spaans echtpaar, begeleid door Heini Otto, een broodje kroket. Kinderen rennen rond en ze hebben alle ruimte, op spelers, trainers, personeel en ons na is het uitgestorven. Peter van Vossen komt ook een kijkje nemen.

Een door een oefeninterland uitgekleed Jong Ajax traint vandaag op een van de zijvelden van de Toekomst. Na de late lunch lopen we naar een zijveldje, de keeper van Jong Ajax volgend. Aron Winter haalt ons in. 'Goedemiddag'. We ploffen neer op de stenen sta-banken en gaan er eens goed voor zitten. Op het veld staat Richard Witschge al met enkele spelers te ballen. Ik mis Michael Timisela, Rydell Poepon, Jan Vertonghen en Derk Boerrigter. Stanton Lewis, Marijn Sterk, Yassine Ben-Moussa, Murat Yildirim, Dustin Huisman, Jan-Arie van der Heijden, Donovan Slijngard, Javier Martina, Marvin Hasselbaink, Marco van Duin en Vito Wormgoor zijn er alvast wél. Een beetje onwennig in de groep staat degene waar we vandaag voor komen: de Braziliaan Jonathan Reis. Deze aanvaller van en uit Minas Gerais loopt momenteel stage bij Ajax.

Jong Ajax doet vandaag rustig aan. Een beetje spelen met de bal, een beetje dollen. Op een gegeven moment staat Witschge niet meer op het veld. We kijken elkaar aan: 'Die is een bal zoeken' en ik heb meteen het beeld van een zuchtende en steunende Witschge die zich door de bosjes wurmt in mijn hoofd. Het wordt vandaag vooral een technische training, waar de later op het veld gekomen Simon Tahamata het voortouw neemt. Marijn Sterk viel na een half uurtje al uit, nét op het moment dat de training echt begon. Baloefeningen, voorzetten, afronden op doel.

Aron Winter maakt werk van Javier Martina. De flegmatieke speler is soms wat té flegmatiek en Winter probeert hem dan ook meermaals duidelijk te maken dat een slappe houding of inzet niet gewenst is. Op het moment dat een trainer ophoudt met zeuren heeft hij het vertrouwen in je verloren. Javier Martina heeft onmiskenbaar talent, maar het is vooralsnog de vraag wat hij ermee doet, Hoe gaat hij ermee om? Heeft hij de instelling die nodig is om het eerste te halen? Niet iedere speler van Jong Ajax heeft het in zich om in het eerste te kunnen schitteren, zeker niet bij deze lichting of althans de groep die nu op het veld staat. Yildirim en Reis zijn de beteren vandaag. Voor wat betreft de rest: het talent is er, maar uiteindelijk gaat het er om of het talent zich goed ontwikkeld en of de mentaliteit wel goed is. Vandaar: als een trainer niet meer zeurt, kan je het schudden. Martina begrijpt het wel. Waar hij eerst wat verongelijkt reageert, maakt hij later weer grapjes met Winter, alsof er niets aan de hand is geweest.

Simon Tahamata is belangrijk. Hij praat met de jongens, legt uit, doet voor en heeft zijn kwinkslagen. Voorzetten op de goal. Winter en Tahamata storen het loopje van degene die de voorzet moet afgeven een beetje, Witschge doet mee. We kijken naar Jonathan Reis en we zien dat hij best wel wat kan. Toen ik enkele maanden geleden op het jeugdtoernooi in Terborg was, schreef ik in mijn column over dat stuk over het verschil tussen Nederlandse en Zuidamerikaanse spelers op een bepaalde leeftijd en het hoe en waarom van dat verschil. Ook Reis heeft een soort killersblik in zijn ogen, als het erom gaat. Hij kijkt serieus, als iemand die goed met zijn vak bezig is, en is de hele training lang geconcentreerd. Zijn voorzet is goed. Als hij aan de beurt is om een voorzet in het doel te werken krijgt hij een matige te verwerken. Tot ons beider verbazing duikt hij een beetje en kopt hij de bal in de verre hoek. Ik sta nog nét niet te applaudiseren.

Als alle oefeningen gedaan zijn worden er partijtjes gespeeld. Donovan Slijngard legt aan Reis uit wat de bedoeling is. Terwijl het veld wordt 'opgebouwd' speelt Reis wat met een bal. Kunststukjes, bal achter het standbeen, etc. Braziliaans en technisch. Het grappige is dat Reis al opviel voordat we wisten dat hij het was. Tijdens de oefeningen bleek al dat hij wat meer dan sommige anderen heeft.

Wat doet Richard Witschge eigenlijk anders dan meedoen? Hij laat wat zien en ik denk dat hij als klankbord van Einter fungeert. Af en toe bromt hij wat naar een speler, maar hij laat vandaag vooral zien wat er nodig is om de top te halen. Hij is de felste van het veld en is er nog ziek van dat hij verliest. Of kan verliezen. Tijdens het partijtje blijkt dat het best. balverlies. 'Fuck!'. Teamgenoot die de bal verliest. 'Fuck!'. kans om te scoren verpest. 'Fuck!'. teamgenoot die kans om te scoren verpest. 'Fuck!'. En zo gaat het door. 'Fuck!', 'Fuck!', 'Fuck!', 'Fuck!', 'Fuck!', 'Fuck!', het is geweldig om te zien en om naar te luisteren. En wat benadrukt de superioriteit van de Oude Meester? Eén enkel briljant moment in het midden van het partijtje. Een argeloos lobje over de keeper is een tergend langzaam boogje dat tergend langzaam in het doel verdwijnt. Als Reis de bal net iets te fel van Witschge afpakt, geeft Witschge hem een schop op de enkel. De Braziliaan gaat hinken en kijkt Witschge, die niet zichtbaar terugkijkt, woedend aan maar zegt niets. Het duurt twee minuten, daarna kan Reis weer volop meedoen. Hij moet nog even wennen aan de omschakeling, maar weet de vrije plekken te vinden. Soms is hij wat te afwachtend, dan laat hij ploeggenoten hun ding doen, maar vaak biedt hij zich aan en weet hij zichzelf vrij te lopen. Met Yildirim en Witschge is Reis de beste man van het veld. Maar je mag ook Aron Winter nog niet vergeten. Winter speelt sober, maar altijd doeltreffend, functioneel en slim. Als je bepaalde kwaliteiten hebt raak je die nooit meer kwijt. We hebben dat al gezien aan Van Basten tijdens de testimonial van Dennis Bergkamp.

Een penalty. Reis pakt de bal en gaat de penalty nemen. Een middelgrote aanloop en reis schiet naast, tot zijn totale verbijstering. Hij brengt zijn twee handen naar zijn voorhoofd en legt deze met een beschaamde blik op zijn haren en voor zijn ogen. Hij baalt enorm en zou het liefst in de grasmat verdwijnen. Maar het is snel verwerkt, want de wedstrijd gaat verder. Er wordt snel en serieus gespeeld, maar toch ontspannen. Zo genieten we van de grappen die gemaakt worden, de fantastisch bevolgen Richard Witschge en de leuke wedstrijd. De wedstrijd zal eindigen met penalties. Reis neemt hem iets anders dan de eerste keer, maar ook nu faalt hij. En ook nu kan hij het niet geloven. balend, en uiteindelijk lachend, gaat hij bij zijn ploegmaatjes zitten.

Afbeelding
Jonathan Reis, midden op de foto, staand, wit shirt. Een technische speler die op zijn zeventiende al net zo ver is als een twintigjarige, gezegend met een mooie voorzet, scoringsdrift, mentaliteit en lef. Onze conclusie: hij heeft zeker een meerwaarde ten opzichte van degenen die er vandaag waren. En hij is als bijkomstig voordeel al ingeburgerd in Nederland. Hij mist immers twee penalties.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » za sep 02, 2006 10:15 pm

Thanks, Neef! :xyxthumbs: Mij benieuwen of ie mag blijven.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo sep 03, 2006 1:30 am

Als Reis de bal net iets te fel van Witschge afpakt, geeft Witschge hem een schop op de enkel. De Braziliaan gaat hinken en kijkt Witschge, die niet zichtbaar terugkijkt, woedend aan maar zegt niets. Het duurt twee minuten, daarna kan Reis weer volop meedoen.
Dat is ook een manier om als club van je kille imago af te komen. :hypocrite: Ik kan me er serieus wel iets bij voorstellen dat zo'n jongen zich totaal niet op z'n gemak voelt.

Kent Steef deze jongen?

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » zo sep 03, 2006 3:41 pm

Kom op, heeft niks met kille imago te maken. Straks zeuren wij dat onze talentjes verwend zijn. Dit is gewoon professioneel voetbal!
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Alaindebanaan
Berichten: 2467
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:46 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door Alaindebanaan » zo sep 03, 2006 4:29 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Thanks, Neef! :xyxthumbs: Mij benieuwen of ie mag blijven.
Je mag als niet-EU-er toch pas vanaf je 18e een contract tekenen of spelen?
Vrouwen, je kunt niet met, maar ook niet zonder.

En speciaal voor de Dr.:
"Vrouwen, je kan niet met ze..."

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo sep 03, 2006 6:13 pm

Mr. Ajax schreef:Kom op, heeft niks met kille imago te maken. Straks zeuren wij dat onze talentjes verwend zijn. Dit is gewoon professioneel voetbal!
Het lijkt me gewoon niet zo'n goede indruk maken als je als 17-jarige stagiaire in een vreemd land een rotschop van een van je trainers krijgt.

Neefkens
Erelid
Berichten: 557
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » zo sep 03, 2006 6:21 pm

Je maakt je er drukker om dan hijzelf:
En ook nu kan hij het niet geloven. balend, en uiteindelijk lachend, gaat hij bij zijn ploegmaatjes zitten.
Bij elke club gebeurt dit op een training, BIG deal.

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » ma sep 04, 2006 1:53 pm

Inderdaad, HIJ is degene die indruk moet maken, niet AJAX!
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Bericht door Ajaciedjuh » ma sep 04, 2006 6:19 pm

Bron ELF

RBC talenten naar Ajax

De samenwerking die de voetbalopleidingen van RBC Roosendaal (olv Rob Meppelink, manager voetbalzaken) en Ajax hebben, heeft de eerste vruchten afgeworpen. Jozué Weever en Sander Kruis uit de C1-selectie van RBC Roosendaal zijn in navolging van Rik Schouw door de jeugdopleiding van Ajax gescout. Zondag 3 september reist Ajax C1 vanaf Schiphol samen met beide RBC-talenten voor een week naar Italië om een internationaal toernooi te spelen. Voorlopig hebben er nog geen spelers de tegenovergestelde weg bewandeld.

Plaats reactie