Stanislav Lobotka

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

Plaats reactie
Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Stanislav Lobotka

Bericht door Yopi » do jul 25, 2013 9:33 am

Vandaag officieel bekend: Lobotka wordt gehuurd voor een jaar, met een optie tot koop.

Afbeelding

Welkom en sterkte! :ajaxscarf.gif:

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Stanislav Lobotka

Bericht door Ajaciedjuh » do jul 25, 2013 9:37 am

Dan zet ik het hierbij. :smile-ajax.gif:

Ajax.nl
Ajax huurt Lobotka van AS Trencín

25 juli 2013
Ajax heeft overeenstemming bereikt met Stanislav Lobotka. De middenvelder wordt gehuurd van AS Trencín, de club waar Ajax vanaf 1 december 2012 een samenwerkingsverband mee heeft. De huurovereenkomst gaat per direct in en heeft een looptijd van één seizoen, tot en met 30 juni 2014. In de overeenkomst is een optie tot koop opgenomen.
Lobotka werd geboren op 25 november 1994 in Trencín, Slowakije.
Welkom Lobotka! De eerste signalen zijn positief. Welkom bij de mooiste club vd wereld! :ajaxscarf.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13360
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Stanislav Lobotka

Bericht door Arthur » do jul 25, 2013 9:38 am

Wordt het niet tijd voor een aparte AT-sectie met spelers van Jong Ajax?
Ze zijn vaak weliswaar nog jeugdspelers, maar ze spelen wel op volwassen niveau. Daardoor zie je nu al dat er van spelers topics worden gemaakt in zowel de afdeling van de jeugd als in die van Ajax 1.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Stanislav Lobotka

Bericht door Ajaciedjuh » do jul 25, 2013 9:38 am

Arthur schreef:Wordt het niet tijd voor een aparte AT-sectie met spelers van Jong Ajax?
Ze zijn vaak weliswaar nog jeugdspelers, maar ze spelen wel op volwassen niveau. Daardoor zie je nu al dat er van spelers topics worden gemaakt in zowel de afdeling van de jeugd als in die van Ajax 1.
:biggthumpup.gif: Goede idee. +1
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Stanislav Lobotka

Bericht door InnerHarbour » do jul 25, 2013 9:39 am

Fijn, 1.70 meter, weer een Pigmee erbij. :hypocrite.gif:
YNWA

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Stanislav Lobotka

Bericht door Ajaciedjuh » do jul 25, 2013 12:40 pm

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
thaumaturgy
Berichten: 383
Lid geworden op: do apr 27, 2006 4:32 am

Re: Stanislav Lobotka

Bericht door thaumaturgy » do jul 25, 2013 8:49 pm

Jammer dat hij niet Frank als voornaam heeft. :smallgrin.gif:
Mr. Pickle's funtime abortion clinics: we'll bring out the kid in ya!

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Stanislav Lobotka

Bericht door InnerHarbour » do jul 25, 2013 8:55 pm

thaumaturgy schreef:Jammer dat hij niet Frank als voornaam heeft. :smallgrin.gif:
Wire, seizoen 2 :ajaxsmiley.gif:
YNWA

Gebruikersavatar
thaumaturgy
Berichten: 383
Lid geworden op: do apr 27, 2006 4:32 am

Re: Stanislav Lobotka

Bericht door thaumaturgy » do jul 25, 2013 9:00 pm

InnerHarbour schreef:
thaumaturgy schreef:Jammer dat hij niet Frank als voornaam heeft. :smallgrin.gif:
Wire, seizoen 2 :ajaxsmiley.gif:
:biggthumpup.gif:
Mr. Pickle's funtime abortion clinics: we'll bring out the kid in ya!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Stanislav Lobotka

Bericht door Duke » ma feb 10, 2014 4:04 pm

Lobotka: 'Mijn familie zei: ga ervoor'

Ontdekt bij het Slowaakse AS Trencin kreeg hij de kans om zich op huurbasis te bewijzen bij Jong Ajax. Die mogelijkheid liet de 19-jarige Stanislav Lobotka niet onbenut. Zijn trainer Fons Groenendijk: ,,Ik zou graag zien dat hij blijft.’’

,,Sorry, ik spreek nog niet zo goed Engels.’’ Stanislav Lobotka verontschuldigt zich met een beleefde glimlach als hij plaatsneemt aan een tafeltje in de kantine van sportcomplex de Toekomst. In zijn geboorteland Slowakije is het niet zo gewoon als in Nederland dat jongeren deze vreemde taal machtig zijn. ,,Ik versta bijna alles, maar spreken is lastiger. Het gaat gelukkig steeds beter. Ik studeer hard en praat veel met mijn gastouders. Daardoor kan ik mezelf steeds beter uitdrukken. In het begin lukte me dat niet.’’

Het begin, dat was vorig jaar zomer, toen hij overkwam van AS Trencin, waarmee Ajax een samenwerkingsverband onderhoudt. Door die club is hij een jaar verhuurd aan Ajax, dat de optie heeft om hem nog langer aan zich te binden. Ziet hij dat zitten? Absoluut. Maar zich uitspreken over de kans dat hij mag blijven, durft hij niet. Liever spreekt de speler van Jong Ajax met zijn voeten. ,,Ik moet elke dag mijn best doen’’, zegt hij. ,,Daarna hoor ik vanzelf of Ajax me wilt houden. Spannend? Een beetje, maar ik ben er nog niet mee bezig.’’

In elk geval maakt hij een goede indruk bij zijn nieuwe club. Bij Jong Ajax, dat deze maandagavond in eigen huis aantreedt tegen VVV, is hij een van de spelers met de meeste doelpunten en assists achter zijn naam. Trainer Fons Groenendijk is dan ook helder in zijn oordeel: hij omschrijft Lobotka als een balvaardige, dynamische voetballer en ziet hem graag blijven in Amsterdam. ,,Hij is een aantrekkelijke speler. Als ik het voor het zeggen zou hebben, is hij voorlopig nog hier’’, laat Groenendijk weten.

Tijdens de bekerwedstrijd tegen ASWH mocht Lobotka al eens op de bank zitten. Tot een officieel debuut in Ajax 1 kwam het nog niet. Tijdens de bekerwedstrijd tegen ASWH mocht Lobotka al eens op de bank zitten. Tot een officieel debuut in Ajax 1 kwam het nog niet.


Wel verloopt de communicatie niet altijd even gemakkelijk, weet de coach van Jong Ajax. ,,Er is een taalbarrière. Aanvankelijk kreeg Stanislav tien uur per week les: vijf uur Nederlands en vijf uur Engels. Maar de lessen Nederlands hebben we op een laag pitje gezet. Engels is nu belangrijker.’’

De taalbarrière plus de vreemde omgeving maakten dat Lobotka last kreeg van heimwee aan het begin van zijn avontuur. Vooral in de eerste week, toen hij nog in een hotel verbleef, vroeg hij zich meermaals af of hij de goede keuze had gemaakt. Natuurlijk, voetballen is wat hij het liefste doet. Helemaal op een hoog niveau. Maar niettemin verlangde hij soms naar huis. Lobotka: ,,Het was wennen. Maar mijn familie zei ook: dit is wat je wilt, dus ga ervoor. Het is een geweldige kans om mezelf te bewijzen bij een grote club. Mijn vrienden en familie mis ik af en toe nog steeds, maar teruggaan is nooit een optie geweest.’’

Naarmate de maanden verstrijken voelt hij zich steeds meer thuis in Nederland, waar hij inwoont bij een gastoudergezin in het Zuid-Hollandse Ter Aar. Daar speelt hij in zijn vrije tijd computerspellen met de aanwezige twee kinderen en gaat hij op een vrije zaterdag regelmatig kijken bij de plaatselijke voetbalclub. Ook rust hij veel. ,,In de middag probeer ik als het kan een uurtje te slapen. Van de begeleiding heb ik gehoord dat dit goed is voor mijn lichaam. Maar het kan alleen als we één keer per dag trainen. Als we twee keer trainen, is er geen tijd voor en slaap ik alleen 's nachts.’’

Totaal niet erg vindt hij het vele trainen. Lobotka is zo verzot op het spelletje dat hij ook drie keer per dag zou trainen als hem dat wordt gevraagd. Voor zijn plezier, maar ook met het oog op zijn doel: voetballen in de hoofdmacht van Ajax. Elke thuiswedstrijd van het eerste elftal bezoekt hij en telkens opnieuw hunkert hij naar zijn eigen debuut in een volgepakte ArenA.

Zover is het nog niet, beseft de Slowaakse jeugdinternational, maar hij mag toch zeker wel dromen? Nu zijn Martin Skrtel (Liverpool) en Marek Hamsik (Napoli) de voetbalsterren van zijn land, maar wie weet is hij de held van de toekomst.
www.ajax.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Plaats reactie