Jong Ajax

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

Mr. Ajax
Berichten: 14504
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Jong Ajax

Bericht door Mr. Ajax » do aug 01, 2019 5:52 pm

Peter schreef:Ik heb wel het gevoel dat Ajax heel veel (heel) dure jeugdspelers haalt die vervolgens niet verder komen dan Jong Ajax. Johnsen, Jensen, Danilo, Kuhn, Ylatupa, Schon, Thethani, Solomons etc. etc. Is Dolberg de enige doorgebroken Ajax-1 speler van de afgelopen jaren? Ah, wacht, Onana natuurlijk.
Dat klopt ook natuurlijk, maar dat de jeugdscouting beter kan of moet is een andere discussie. Yopi vond dat het halen van buitenlandse spelers de doorstroming van ('eigen') talenten belemmert. Dat vind ik dus niet (en de feiten zijn er ook naar). De beste spelers halen het wel.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Jong Ajax

Bericht door Ajaciedjuh » do aug 01, 2019 8:17 pm

Neres hoort daar ook wel bij vind ik. Kotarski zit ook vanuit de scouting bij Ajax 1.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47907
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Jong Ajax

Bericht door peter » vr aug 02, 2019 8:46 am

We hebben de hoofdprijs voor Neres betaald. Ik mag toch hopen dat we dat niet als 'jeugdscouting' gaan bestempelen. Alsof nu Real Madrid Mbappé binnenhaalt en dat de jeugdscouting dan de veren krijgt.

Ik vind dat Ajax veel te snel kiest voor dure, buitenlandse jongens. Daarmee belemmer je altijd de doorstroming van je eigen talent, want deze is in de regel niet minder. Brobbey moet op basis van zijn postuur en kracht in Jong Ajax, maar daar is er verdomd weinig plek met Danilo, Bande, Traore.

Lionel
Berichten: 47288
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Jong Ajax

Bericht door Lionel » vr aug 02, 2019 8:48 am

Ajaciedjuh schreef:Neres hoort daar ook wel bij vind ik. Kotarski zit ook vanuit de scouting bij Ajax 1.
Neres kostte 11 miljoen. Had je hem 2 jaar eerder voor 3 ton opgepikt oke..
IK GELOOF!!!!!!

Mr. Ajax
Berichten: 14504
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Jong Ajax

Bericht door Mr. Ajax » vr aug 02, 2019 8:53 am

Peter schreef: Ik vind dat Ajax veel te snel kiest voor dure, buitenlandse jongens. Daarmee belemmer je altijd de doorstroming van je eigen talent, want deze is in de regel niet minder. Brobbey moet op basis van zijn postuur en kracht in Jong Ajax, maar daar is er verdomd weinig plek met Danilo, Bande, Traore.
Maar Peter, we hebben dus zat voorbeelden laten zien van hoe dit in de praktijk niet klopt. De jongens die goed genoeg zijn komen er wel. Mazraoui ten koste van Kristensen en Orejuela, Schuurs boven Magallan, Lang die hoger in de pikorde staat dan Kuhn, Ekkelenkamp die er dichter tegenaan zit dan Victor Jensen en ga zo maar door. Als Brobbey beter is dan Danilo en Bande (die overigens nog geen seconde heeft gespeeld), krijgt ie z'n kans echt wel.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Jong Ajax

Bericht door Ajaciedjuh » vr aug 02, 2019 9:12 am

Dus jeugdscouting is alleen als degene goedkoop wordt gehaald!? :confused.gif: Ik hoop dat we nog veel meer van dit soort jeugdscouting spelers halen.

Hiervoor geldt hetzelfde als de kwaliteit die we hebben gehaald met Blind, Tadic, Ziyech. Dat kost geld, maar de kans van slagen is ook een stuk hoger. Speler op 18-jarige leeftijd binnenhalen, is gewoon jeugdscouting, los van de prijs. Neres had pas een paar wedstrijden in het eerste gespeeld, dus dit is wel degelijk jeugdscouting.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Lionel
Berichten: 47288
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Jong Ajax

Bericht door Lionel » vr aug 02, 2019 9:38 am

Ajaciedjuh schreef:Dus jeugdscouting is alleen als degene goedkoop wordt gehaald!? :confused.gif: Ik hoop dat we nog veel meer van dit soort jeugdscouting spelers halen.

Hiervoor geldt hetzelfde als de kwaliteit die we hebben gehaald met Blind, Tadic, Ziyech. Dat kost geld, maar de kans van slagen is ook een stuk hoger. Speler op 18-jarige leeftijd binnenhalen, is gewoon jeugdscouting, los van de prijs. Neres had pas een paar wedstrijden in het eerste gespeeld, dus dit is wel degelijk jeugdscouting.
Iemand die door Ajax voor 11 miljoen wordt gehaald is geen jeugdspeler meer. Hij speelde ook 0 wedstrijden in Jong Ajax (hooguit om een keer een wat ritme op te doen) of Ajax A1.
IK GELOOF!!!!!!

De Dominee
Berichten: 5858
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Jong Ajax

Bericht door De Dominee » vr aug 02, 2019 10:58 am

Peter schreef:We hebben de hoofdprijs voor Neres betaald. Ik mag toch hopen dat we dat niet als 'jeugdscouting' gaan bestempelen. Alsof nu Real Madrid Mbappé binnenhaalt en dat de jeugdscouting dan de veren krijgt.

Ik vind dat Ajax veel te snel kiest voor dure, buitenlandse jongens. Daarmee belemmer je altijd de doorstroming van je eigen talent, want deze is in de regel niet minder. Brobbey moet op basis van zijn postuur en kracht in Jong Ajax, maar daar is er verdomd weinig plek met Danilo, Bande, Traore.
Danilo en Bande spelen op de flank.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Lionel
Berichten: 47288
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Jong Ajax

Bericht door Lionel » vr aug 02, 2019 11:06 am

Ik dacht dat Danilo een spits was. Hoe doet hij het?
IK GELOOF!!!!!!

Yopii
Berichten: 18462
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Jong Ajax

Bericht door Yopii » vr aug 02, 2019 11:31 am

Peter schreef:We hebben de hoofdprijs voor Neres betaald. Ik mag toch hopen dat we dat niet als 'jeugdscouting' gaan bestempelen. Alsof nu Real Madrid Mbappé binnenhaalt en dat de jeugdscouting dan de veren krijgt.

Ik vind dat Ajax veel te snel kiest voor dure, buitenlandse jongens. Daarmee belemmer je altijd de doorstroming van je eigen talent, want deze is in de regel niet minder. Brobbey moet op basis van zijn postuur en kracht in Jong Ajax, maar daar is er verdomd weinig plek met Danilo, Bande, Traore.

:biggthumpup.gif:

Nu Ajax goed heeft gepresteerd, willen leuke jeugdspelers uit de hele wereld best komen. Je moet dus weerstand bieden aan de verleiding je jeugdteams vol te plempen met alsnog gescoute spelers. Je moet heel kritisch zijn en alleen spelers halen die met kop en schouders uitsteken boven wat je in huis hebt.

Voor de oudere jeugd (A-B) haalde Ajax de afgelopen jaren vage Roemenen, Hongaren, enz. Die zijn allang weer weg. Er zijn ook miljoenen uitgegeven aan Deense jongens als Jensen en nu Rasmussen, om van eerdere gevallen niet te spreken. Zijn die jongens echt zo goed? Ik heb Victor Jensen nog nooit iets bijzonders zien doen, maar toch mag hij mee met de A-selectie op trainingskamp. Blijkbaar is dat ooit zo afgesproken. Dan kan er dus níet een jongen uit de eigen opleiding mee.

Voor iedereen moet zonneklaar zijn waarom een speler is gehaald. Het moet een topper zijn. Zoals Frenkie inderdaad. Dat niveau.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Jong Ajax

Bericht door Ajaciedjuh » vr aug 02, 2019 12:28 pm

Een speler op 18-jarige leeftijd uit het buitenland halen, is gewoon jeugdscouting. Eerder kun je ze namelijk niet halen. Verder was Neres helemaal onbekend, dus een knap staaltje van scouting. Argument dat hij Amber in Jong heeft gespeeld, is ook een non-argument, want het is alleen maar fijn dat hij zo goed is dat hij daar amper heeft hoeven te spelen. Top jeugdscouting is Neres een voorbeeld van. :666.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Lionel
Berichten: 47288
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Jong Ajax

Bericht door Lionel » vr aug 02, 2019 12:52 pm

Ajaciedjuh schreef:Een speler op 18-jarige leeftijd uit het buitenland halen, is gewoon jeugdscouting. Eerder kun je ze namelijk niet halen. Verder was Neres helemaal onbekend, dus een knap staaltje van scouting. Argument dat hij Amber in Jong heeft gespeeld, is ook een non-argument, want het is alleen maar fijn dat hij zo goed is dat hij daar amper heeft hoeven te spelen. Top jeugdscouting is Neres een voorbeeld van. :666.gif:
:smallgrin.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Jong Ajax

Bericht door Ajaciedjuh » vr aug 02, 2019 12:58 pm

Lionel :smallgrin.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Yopii
Berichten: 18462
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Jong Ajax

Bericht door Yopii » vr aug 02, 2019 1:33 pm

Ajaciedjuh schreef:Een speler op 18-jarige leeftijd uit het buitenland halen, is gewoon jeugdscouting. Eerder kun je ze namelijk niet halen. Verder was Neres helemaal onbekend, dus een knap staaltje van scouting. Argument dat hij Amber in Jong heeft gespeeld, is ook een non-argument, want het is alleen maar fijn dat hij zo goed is dat hij daar amper heeft hoeven te spelen. Top jeugdscouting is Neres een voorbeeld van. :666.gif:
Hahahaha.

Het hangt er tussenin, maar in het geval van Neres (of Schuurs of straks Pierie) heb je het over een speler die al in het eerste elftal heeft gespeeld. Dat noem ik geen jeugdscouting.

Het zijn sowieso geen junioren meer, en jeugdvoetbal staat gelijk aan juniorenvoetbal, nietwaar?

Als die Mendez net zo goed is als Neres, vind ik het prima. Het probleem is dat veel voor de A-junioren of JA aangetrokken spelers dat juist niet zijn.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Jong Ajax

Bericht door Ajaciedjuh » vr aug 02, 2019 2:27 pm

Dan is dus alles wat uit het buitenland komt geen jeugdscouting meer, want die zijn allemaal minimaal 18.

Maar whatever...... Gaat erom dat de jeugdopleiding goed is, aangevuld met scouting en kwaliteitsaankopen voor het eerste. Het is het totaal plaatje. Het zou daarom jammer zijn dat ook Donny dit jaar al weggaat. Dan zijn 2 grote exponenten uit de jeugdopleiding (Donny en Matthijs) er niet meer bij dit jaar.

Er komen weer grote talenten aan, maar die hebben nog even tijd nodig.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Mr. Ajax
Berichten: 14504
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Jong Ajax

Bericht door Mr. Ajax » vr aug 02, 2019 3:08 pm

Ajaciedjuh schreef:Een speler op 18-jarige leeftijd uit het buitenland halen, is gewoon jeugdscouting. Eerder kun je ze namelijk niet halen.

Hoezo niet?
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Lionel
Berichten: 47288
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Jong Ajax

Bericht door Lionel » vr aug 02, 2019 3:16 pm

Buiten de EU mag dat niet.
IK GELOOF!!!!!!

Mr. Ajax
Berichten: 14504
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Jong Ajax

Bericht door Mr. Ajax » za aug 03, 2019 9:25 am

Dat is al heel wat anders. Maar sinds wanneer mag ook dat niet?
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

wimpey
Berichten: 51827
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Jong Ajax

Bericht door wimpey » za aug 10, 2019 8:22 am

Scherpen. :excited.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Jong Ajax

Bericht door Marillion » za aug 10, 2019 12:18 pm

Laten we 't zo zeggen. Er is nog ruimte voor progressie... :smallgrin.gif:

Op de elftalfoto ziet 't er wel goed uit. Zo'n grote vent als keeper. Maar ze zullen er bij Ajax de handen meer dan vol aan hebben om van hem een Ajax waardige doelman te maken.
Nil volentibus arduum

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13714
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Jong Ajax

Bericht door Thijs » za aug 10, 2019 3:43 pm

Ik was gisteren in Oss, eigenlijk speelde niemand een echt goede wedstrijd. Veeeel te laag tempo, je zag duidelijk dat het een team is wat nog niet op elkaar was ingespeeld. Solomons achterin, tsja...politiek correct gezegd: ik zie er geen Ajax-1 materiaal in.

Kenneth Taylor z'n basisdebuut. Aan Pierie zie je wel dat ie er bovenuit steekt, maar dat moet natuurlijk ook met eredivisie-ervaring. Scherpen naast zn ketser ook een ongelukkige wedstrijd. Maar ach, voordeel van de twijfel he. Carlo l'Ami heeft van Onana ook een topkeeper gemaakt en dat zag er in het begin ook voor geen meter uit.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

wimpey
Berichten: 51827
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Jong Ajax

Bericht door wimpey » za aug 10, 2019 3:58 pm

Thijs schreef: Carlo l'Ami heeft van Onana ook een topkeeper gemaakt en dat zag er in het begin ook voor geen meter uit.
Je zag toen een superieure atleet. Scherpen is alleen maar lang.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Jong Ajax

Bericht door Marillion » za aug 10, 2019 4:20 pm

Dat is inderdaad waarom ik er niet in geloof. Hij is wel lang maar is niet atletisch. Zijn motoriek is niet die van een goede keeper.

Voorlopig denk ik dat hij beter voor volleybal of basketbal had kunnen kiezen. Maar ik laat me graag verrassen. Als L'Ami hier binnen twee jaar een volwaardige Ajax keeper van maakt dan krijgt 'ie van mij een knappe fles wijn. Mag je 'm vertellen!
Nil volentibus arduum

Lionel
Berichten: 47288
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Jong Ajax

Bericht door Lionel » za aug 10, 2019 9:52 pm

Van der Sar en L'Ami zullen er toch wel kijk op hebben?
IK GELOOF!!!!!!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Jong Ajax

Bericht door Jöhnk » zo aug 11, 2019 2:20 pm

Ik heb Onana voor het eerst namens Barcelona tegen Ajax A1 zien keepen, en toen haalde hij zowat alles eruit. Bij Jong Ajax ging hij weleens de fout in maar liet hij ook zeer regelmatig zijn klasse zien. Er wordt voor mijn gevoel nu een beetje een karikatuur gemaakt van zijn spel toen. In het verhaal dat Carlo l’Ami van hem een topkeeper heeft gemaakt ga ik in ieder geval niet mee.

Scherpen heb ik nog nooit vlagen van topklasse zien tentoonstellen. De koop van hem is er mijns inziens dan ook eentje uit de categorie-Van der Hoorn. ‘Hij heeft alles om een topkeeper te zijn, hij kan alleen nog niet keepen, maar dat leren we hem wel’, dat werk. Arrogant en dom.

L’Ami en Van der Sar hebben er verstand van? Dat werd dus ook gezegd bij het aankopen van Van der Hoorn. Stam en De Boer hadden toch zeker wel een beetje kijk op verdedigers? Nou, niet dus. Maar goed, ik vermoed dat Lionel zichzelf eerder moed inpraat dan dat hij hier echt in gelooft.

Plaats reactie