Ajax O17

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

Yopii
Berichten: 18351
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax O17

Bericht door Yopii » zo apr 09, 2023 2:53 pm

Dat talenten van buiten komen is toch iets van alle tijden?
Zeker, dat maakt ook niet uit. Echter, je zou denken dat Ajax dan meer topaanvallers kon opleiden in plaats van minder.

Voor de O/15 en de O/16 met name worden elk jaar aanvallers en creatieve middenvelders aangetrokken, uit Nederland en uit het buitenland. Dat geeft aan dat er structureel weinig aanvallers van goed niveau uit de onderbouw komen.
Kijken we dan naar het rendement van die vaak voor veel geld (miljoenen, in bepaalde gevallen) gehaalde talenten, dan valt het rendement tegen. Jensen, Rasmussen, Kjaer, Boerhout, ik noem er een paar van de laatste jaren, hebben het niet kunnen maken. Deze namen schieten me te binnen, de lijst in best lang.

Het argument is dan altijd dat toptalenten bij Ajax worden weggehaald, maar wat zegt dat? Wie zijn dan die toptalenten? Malen? Redan? Rijkhoff was goed in de jeugd, wie weet breekt hij door bij Dortmund, maar dat kan mede aan Dortmund liggen, dat nu eenmaal een uitstekende opleiding heeft. Wie weet wat er van die jongen was geworden als hij bij Ajax was gebleven.

Mijn gevoel is dat de nadruk bij Ajax zo op het teamverband ligt, dat de moordenaar uit de aanvaller wordt gehaald. Leuk meevoetballen kunnen ze doorgaans wel, de een wat beter dan de ander, maar dat laatste stukje ontbreekt.

Creatieve voetballers opleiden is het moeilijkste wat er is, want met zulke jongens moet je kunnen omgaan. Het is veel simpeler om dienende spelers netjes in een systeem te laten spelen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40929
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax O17

Bericht door Marillion » ma apr 10, 2023 9:40 am

Yopii schreef:
zo apr 09, 2023 2:53 pm
....

Mijn gevoel is dat de nadruk bij Ajax zo op het teamverband ligt, dat de moordenaar uit de aanvaller wordt gehaald. Leuk meevoetballen kunnen ze doorgaans wel, de een wat beter dan de ander, maar dat laatste stukje ontbreekt.

Creatieve voetballers opleiden is het moeilijkste wat er is, want met zulke jongens moet je kunnen omgaan. Het is veel simpeler om dienende spelers netjes in een systeem te laten spelen.
Lastig te beoordelen. Maar als ik zie hoe het elftal op dit toernooi speelt ben ik daar ook wel een beetje bang voor. Al is het niet altijd zwart wit. Spelers moeten natuurlijk ook wel leren om in een elftal hun taken uit te voeren. Anders ga je het in het moderne voetbal niet meer redden. In een toernooi met vier wedstrijden op drie dagen zul je daarnaast ook wat zuinig moeten zijn.

Om 11 uur de wedstrijd tegen Anderlecht, te zien op ESPN.
Nil volentibus arduum

Yopii
Berichten: 18351
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax O17

Bericht door Yopii » ma apr 10, 2023 10:38 am

Iemand die kijkt? :confused.gif:

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Ajax O17

Bericht door Ajaciedjuh » ma apr 10, 2023 10:46 am

Alleen de laatste 10 min van de eerste helft gezien. Vervelende hoofd blessure. Janse maakte een sterke indruk.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Yopii
Berichten: 18351
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax O17

Bericht door Yopii » ma apr 10, 2023 10:55 am

Ja, jammer. Ajax heeft nu weinig lengte.

Faberski doet het goed vandaag. Wolff redelijk sterk aan de bal, maar speelt met weinig overzicht en zelfzuchtig.

Peeters sterk in de passing, wel erg klein. Is nog wat jonger natuurlijk.

Opvallend dom spel van de voorwaartsen in deze fase: buitenspel lopen, slordige passing, enz.

Haha, prompt doet die Wolff iets goeds.. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Ajax O17

Bericht door Ajaciedjuh » ma apr 10, 2023 11:17 am

Verdiend gewonnen, maar het was een rommelige wedstrijd. in eerdere wedstrijd de spits zien scoren, maar die gaan we niet terug zien in Ajax 1 (of JA).
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Yopii
Berichten: 18351
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax O17

Bericht door Yopii » ma apr 10, 2023 11:28 am

Neuh, struikelt over zijn benen, matige techniek.

Wolff moet nog heel veel verbeteren, wil hij het wel halen.

Grote verschillen in dit elftal: Ebite en Wolff zijn grote kerels, terwijl er ook kleintjes lopen als Jetten, Oldenstam en Peters.

Appiah is belangrijk voor de balans. Als hij eruit is, wordt het middenveld overlopen. Dat viel me al eerder op bij de o/17.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40929
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax O17

Bericht door Marillion » ma apr 10, 2023 12:58 pm

Ik zou een jongen als Ebite nog niet meteen helemaal willen afschrijven. Hij moet technisch beter worden inderdaad, dat is duidelijk. Daar staat tegenover dat ik hem wel een aantal keren zijn lichaam goed zag gebruiken en dat hij snelheid heeft. Die kopbal in de eerste wedstrijd was ook keurig. Het zou toch mogelijk moeten zijn om nog wat aan zijn zwakke punten te werken. Fysiek voordeel kan inderdaad wel sterk vertekenen. Dat voordeel raak je op enig moment op z'n minst deels kwijt en dan moet je meer kunnen. Alleen maar groot zijn is niet genoeg, zie Lucca.

Het is nog een lange weg maar dat kun je van al deze jongens zeggen. Ook al kom je op deze leeftijd ook in de buurt van het moment van de waarheid.

Een toernooi als dit is een leuke graadmeter. Sterke tegenstanders. En er staat ook wat druk op. Zo'n jongen als Wolff heeft het daar misschien even lastig mee. Daar kun je als speler ook van leren.

Om 16u de finale tegen Nordsjælland. Weer te zien op ESPN.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40929
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax O17

Bericht door Marillion » ma apr 10, 2023 1:59 pm

Overigens maken de beelden van eerdere edities, die tussendoor te zien waren, duidelijk hoe betrekkelijk het allemaal is. Veel van de spelers die bij eerdere edities van dit toernooi uitblonken hebben het nooit echt gemaakt als prof.
Nil volentibus arduum

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13713
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax O17

Bericht door Thijs » ma apr 10, 2023 2:31 pm

Klopt, het zegt eigenlijk vrij weinig. Ik was er zaterdag de hele dag, als je dan ziet hoe zo'n Ethan Mbappé de blikvanger is van PSG (vooral bij de jeugd, er werd na een tijdje maar een beveiliger bij geroepen die alle kinderen steeds op afstand moest houden). Heeft 3 miljoen volgers op instagram maar kan er eigenlijk niet zoveel van. Althans, ik hoorde om me heen dat ie niet zoveel bijzonders klaar speelde op het veld.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Yopii
Berichten: 18351
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax O17

Bericht door Yopii » ma apr 10, 2023 3:19 pm

Ajax wordt overhoop gespeeld, Poeh.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40929
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax O17

Bericht door Marillion » ma apr 10, 2023 3:30 pm

Ja, sterke tegenstander. Die zijn vandaag een maatje te groot.
Nil volentibus arduum

Yopii
Berichten: 18351
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax O17

Bericht door Yopii » ma apr 10, 2023 3:36 pm

Het spel van die Deenfrikanen is heel direct, daar heeft Ajax geen antwoord op. In de vorige wedstrijden was het tempo lager en kon Ajax rustig de bal aannemen en zo. Nu moet alles in beweging en dat valt niet mee. :aai.gif:

Het is natuurlijk maar jeugdvoetbal, de meeste spelers van dit team zullen Ajax 1 niet halen. Dat zie je vooral aan hun balbehandeling onder druk.

Ik geniet wel van die Deenfrikanen, eerlijk gezegd. Ze spelen fris en snel voetbal.

Edit: gelukkig is het bij 3-0 gebleven. Dit was een kansloos verhaal voor Ajax.

Zoals ik al eerder schreef: bij Ajax hebben maar weinig spelers het complete pakket. Techniek + snelheid + atletisch vermogen zijn nodig vandaag de dag om het te redden in de top.
Je zag vandaag dat een speler als Faberski, die veel techniek heeft, in fysiek opzicht moet verbeteren om erbij te komen. Dat is geen schande. maar hij moet die stappen dus wel zetten, anders is hij de zoveelste zaalvoetbalkoning die het niet redt. Een topvoetballer moet constant in beweging zijn, anders wordt hij simpel afgetroefd.

FCN had sterke, snelle voetballers, sommige spelers waren fysiek een maatje groter dan spelers van de vorige tegenstanders. Dan vallen jongens als Ebite en Wolff door de mand.

FCN heeft het goed voor elkaar, trouwens. Dat RTD is een goudmijn. De samenwerking verloopt blijkbaar voorspoedig. Ajax heeft het ook geprobeerd, maar dat werd een flop. Je kunt niet een stel slavenhandelaren naar Afrika sturen om schedels te meten. :blush.gif:

Overigens is zo'n wedstrijd helemaal prima, hier leren de spelers van. :biggthumpup.gif:
Laatst gewijzigd door Yopii op ma apr 10, 2023 4:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40929
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax O17

Bericht door Marillion » ma apr 10, 2023 4:25 pm

Een draai om je oren kan inderdaad prima werken.

Wel bijzonder dat Nordsjaelland het als kleine club zo goed voor elkaar heeft. Die nummer 10 zal bij Ajax wel op een lijstje staan. Zou een typische jeugd transfer zijn. Scandinaviër, nummer 10 en indruk gemaakt tijdens dit toernooi.
Nil volentibus arduum

Yopii
Berichten: 18351
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax O17

Bericht door Yopii » ma apr 10, 2023 4:39 pm

Die 10 is inderdaad een leuke voetballer.

Ik gun FCN wel dat het zo'n jongen kan behouden, zodat hij iets voor de club kan betekenen. Keerzijde van dit verdienmodel is dat talenten op steeds jongere leeftijd weggehaald gaan worden.

Die Wolff is wel de belichaming van laconiek, hè? Ze zeiden van Jari Litmanen dat hij elke bal speelde alsof het de beslissende in de CL-finale was. Welnu, Wolff speelt elke bal alsof hij het nog drie keer mag proberen.

Ajax trouwens met een hoop lilliputters: Peters, Alders, Oldenstam, Appiah, O'Niel, enz. En Bounida uiteraard, die er verloren bij loopt, hij raakt geen bal meer.
Laatst gewijzigd door Yopii op ma apr 10, 2023 4:53 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7288
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Ajax O17

Bericht door Trab » ma apr 10, 2023 4:41 pm

Marillion schreef:Een draai om je oren kan inderdaad prima werken.

Wel bijzonder dat Nordsjaelland het als kleine club zo goed voor elkaar heeft. Die nummer 10 zal bij Ajax wel op een lijstje staan. Zou een typische jeugd transfer zijn. Scandinaviër, nummer 10 en indruk gemaakt tijdens dit toernooi.
Bertelsen. Die was zeker goed. De nummer 3 van Ajax vond ik heel matig. Hoe kan iemand met zo’n slechte balaanname door de opleiding komen? Verder leken er een paar F-pupillen mee te doen bij Ajax. Komen amper boven de 1 meter 40. Eentje stond er zelfs centraal achterin. Dat werkt niet met corners.
Bounida kwam erin als linksbuiten. Die mag kennelijk zelfs in de jeugd niet op 10 spelen. Ik dacht dat hij het grote talent was.
Het is veelal eenheidsworst wat er opgeleid wordt. Waar zijn de explosieve buitenspelers die een mannetje kunnen passeren?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Yopii
Berichten: 18351
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax O17

Bericht door Yopii » ma apr 10, 2023 4:51 pm

Waar zijn de explosieve buitenspelers die een mannetje kunnen passeren?
Wolff en Faberski, staan allebei hoog aangeschreven. :hypocrite.gif:
Faberski vind ik trouwens best een goede speler, maar nog erg licht.

Er zal altijd talent uit de opleiding komen. Zelfs in de duistere dagen van Co Adriaanse braken er nog een paar spelers door. Je kunt niet zeggen: maar we hebben die of die, het gaat dus goed. Zelfs als je de bal op een parkeerterrein gooit en de spelers alleen partijtjes laat spelen, pluk je er op den duur een enkel talent tussenuit, vooropgesteld dat je redelijk scout.

De afgelopen maanden heb ik wat jeugdwedstrijden via de stream gezien. Het viel me vies tegen. De concurrentie heeft tegenwoordig minstens zulke goede spelers, terwijl die geen miljoenen aan zogenaamde toptalenten kan uitgeven.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40929
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax O17

Bericht door Marillion » ma apr 10, 2023 5:01 pm

Faberski heeft echt wel potentieel. Is fysiek misschien niet sterk maar gebruikt zijn lichaam wel goed in duels. Als zo'n jongen dan een groeispurt krijgt staat er ineens een hele complete speler. Zijn balbehandeling is goed.

Het is altijd lastig oordelen. Kijk, we zijn nu onder de indruk van Nordsjaelland. Maar bij Ajax hebben we ook wel eens elftallen gehad die als geheel een prima indruk maakten. Alleen bleken ze dan individueel gewoon niet goed genoeg. Van die zogenaamde gouden lichtingen.

Dit Ajax was fysiek wel erg aan de lichte kant. Dat hielp ook niet in de finale. Echter, de jongens die fysiek wel wat verder zijn, zoals Wolff, geven dan ook niet thuis.
Nil volentibus arduum

Yopii
Berichten: 18351
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax O17

Bericht door Yopii » ma apr 10, 2023 5:13 pm

Natuurlijk, het zegt niet alles. Uiteindelijk gaat het om die paar toptalenten. Zie jij die erbij, Marillion?

In de eerste drie wedstrijden moest Ajax het juist van het teamverband hebben, er waren weinig uitschieters. In de finale ging het tempo omhoog, viel het team uit elkaar en bleef er weinig over.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40929
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax O17

Bericht door Marillion » ma apr 10, 2023 5:24 pm

Nee, geen echte top. Ik zie wel af en toe hele mooie dingen. Neem die pass van Don O'Niel in het begin van de finale op Wolf even als voorbeeld. Maar dat is in een hele wedstrijd natuurlijk te weinig. Een aantal jongens heeft wel potentie. Als ze zich fysiek ontwikkelen kan het in een aantal gevallen echt wel iets worden. Neem zo'n Peeters. Die moet echt sterker worden. Dan is het wellicht iets?

Faberski vond ik op dit toernooi de meest talentvolle van Ajax. Bij hem hetzelfde verhaal. Moet sterker worden.

Bij Bounida had ik al twijfels toen hij kwam. Zo'n Instagram hype zegt iets over prioriteiten. Voorlopig zien we überhaupt weinig van hem. Hij kan vast allerlei technische trucjes maar het is geen zaalvoetbal. Hopelijk kan hij zich goed ontwikkelen.

De combinatie van 5 wedstrijden in drie dagen helpt dan uiteraard ook niet. Nordsjaelland was naast voetballend goed ook fysiek en conditioneel beter.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33444
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax O17

Bericht door zeux » ma apr 10, 2023 6:08 pm

Marillion schreef:
ma apr 10, 2023 5:24 pm
Nee, geen echte top. Ik zie wel af en toe hele mooie dingen. Neem die pass van Don O'Niel in het begin van de finale op Wolf even als voorbeeld. Maar dat is in een hele wedstrijd natuurlijk te weinig. Een aantal jongens heeft wel potentie. Als ze zich fysiek ontwikkelen kan het in een aantal gevallen echt wel iets worden. Neem zo'n Peeters. Die moet echt sterker worden. Dan is het wellicht iets?
Dan is het de vraag hoe specifiek daarop getraind wordt.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40929
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax O17

Bericht door Marillion » ma apr 10, 2023 6:47 pm

Ajax selecteert voor mijn gevoel vooral op techniek maar daarbij nemen ze op de koop toe dat het ook vaak wat fragiele spelers zijn. Dat gaat goed tot ze richting de 17/18 jaar gaan. De eerste jaren doet zo'n ventje het dan geweldig maar naarmate je op een hoger niveau komt te spelen is conditie en kracht steeds belangrijker. En dan lukt het niet meer zo.

Unuvar is een recent voorbeeld. Geweldig in de jeugd. Maar die laatste stap lukt dan toch niet. Zit nu in Turkije vooral op de bank.

Kijk, als je Van der Vaart of Sneijder heet dan haal je het wel. Maar die waren dus echt wereldtop. Alleen dan kom je er mee weg om niet ook fysiek helemaal in orde te zijn.

Ik vraag me dus wel eens af of het probleem nou ligt in de manier waarop ze spelers begeleiden of toch vooral in de selectie. Dat is wel lastig want je weet nu eenmaal niet precies hoe een jonge speler zich fysiek gaat ontwikkelen. En in de basis kies je natuurlijk graag voor die spelers die alles met een bal kunnen.

Dit is overigens niet op alle spelers van toepassing. Want Ebite is geloof ik ongeveer 1.90m. Wolff is ook geen kleine jongen.
Nil volentibus arduum

Yopii
Berichten: 18351
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax O17

Bericht door Yopii » ma apr 10, 2023 10:24 pm

Dit is overigens niet op alle spelers van toepassing. Want Ebite is geloof ik ongeveer 1.90m. Wolff is ook geen kleine jongen.
Die twee zijn pas kort bij Ajax, Ebite zelfs pas vanaf dit seizoen.
Ajax selecteert voor mijn gevoel vooral op techniek maar daarbij nemen ze op de koop toe dat het ook vaak wat fragiele spelers zijn. Dat gaat goed tot ze richting de 17/18 jaar gaan. De eerste jaren doet zo'n ventje het dan geweldig maar naarmate je op een hoger niveau komt te spelen is conditie en kracht steeds belangrijker. En dan lukt het niet meer zo.
Kleine spelers kunnen ook sterk, atletisch en conditioneel sterk zijn. Er is een groot verschil tussen Davids en Nouri.
De vlieggewichten missen over het algemeen de kracht om mee te draaien in het topvoetbal.

Maar ik vind het ook een technisch probleem: de techniek van een speler lijkt beter als hij trapt uit (bijna) stand. Hoe hoger de weerstand, hoe sneller de handelingssnelheid moet zijn, hoe meer de bal gespeeld moet worden terwijl de speler in beweging is. Kijk, als ik stil sta en een bal moet trappen, lukt het nog wel. Ga ik rennen en komen er twee man op mij af, dan wordt het een ander verhaal. :smallgrin.gif:

Vandaag was de weerstand hoog, dan moeten de spelers snel handelen. Meteen zie je dan de gebreken van deze of gene, terwijl die in de vorige wedstrijden minder opvielen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40929
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax O17

Bericht door Marillion » di apr 11, 2023 6:34 pm

Ja, goede aanvulling. Ik ging wat te kort door de bocht.

Het zijn met name die vlieggewichten waar ik zo vaak mijn bedenkingen bij heb. Ik snap wel dat je voorzichtig wil zijn om een technisch extreem talentvolle speler te laten lopen als hij klein en tenger is. Misschien groeit iemand goed door. Maar op enig moment moet je jezelf toch gaan afvragen of je nog op het juiste spoor zit. Mede omdat voetbal nu eenmaal veel sneller en dynamischer is geworden.
Nil volentibus arduum

Yopii
Berichten: 18351
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax O17

Bericht door Yopii » za sep 16, 2023 12:01 pm

Kweekvijver: Nieuweling Elias Mechrouh is smaakmaker van beroep


BRON AJAX SHOWTIME

In de rubriek ‘Kweekvijver’ zoomt Ajax Showtime wekelijks in op het paradepaardje van Ajax: de jeugdopleiding.

Elias Mechrouh maakte afgelopen zomer de overstap van FC Volendam naar Ajax. De talentvolle linksbuiten is in Amsterdam aangesloten bij de O17 en heeft in zijn eerste wedstrijden direct indruk gemaakt. Tijd voor een nadere introductie van de behendige Mechrouh.

De aanvaller voetbalde bij amateurvereniging ASC Waterwijk in Almere. Medio 2022 stapte hij over naar de O16 van FC Volendam. Vorig seizoen maakte hij ook al geregeld minuten in de O17 van de Volendammers. Zijn verblijf in Volendam bleef beperkt tot één seizoen. Na een goed seizoen in het vissersdorp stond Ajax namelijk op de stoep. De vijftienjarige Mechrouh voegde zich afgelopen zomer bij de O17 van de Nederlandse recordkampioen. Tijdens de voorbereiding liet Mechrouh zich gelden. Dit resulteerde in een basisplaats in de eerste competitiewedstrijd van het seizoen tegen PEC Zwolle.

In de seizoensopener voor de ploeg van trainer Martijn Reuser tegen PEC Zwolle O17 liet Mechrouh zien waarom hij het vertrouwen van zijn trainer had gekregen. Al vroeg in de wedstrijd verdiende hij een strafschop en na bijna een uur spelen was de buitenspeler betrokken bij de 3-0 voor Ajax. Mechrouh passeerde zijn tegenstander en gaf een lage voorzet die uiteindelijk via een verdediger van Zwolle in het doel belandde.Beide momenten ontstonden nadat Mechrouh zijn tegenstander opzocht en een actie maakte. Deze twee momenten zijn tekenend voor de kwaliteiten en gedrevenheid van Mechrouh.

Mechrouh is een mix van een moderne en klassieke buitenspeler
Er is één ding wat direct opvalt als je naar de wedstrijden van Mechrouh kijkt. Wanneer hij de bal ontvangt wil hij niets liever dan zijn tegenstander passeren om zo voor gevaar te zorgen. Dit doet hij vaak met succes. De talentvolle aanvaller combineert zijn uitstekende individuele actie met veel snelheid. Daarnaast is Mechrouh erg doelgericht. Je ziet aan hem dat wanneer hij de bal krijgt zijn focus ligt op het creëren van een kans voor zichzelf of voor een medespeler.

Mechrouh speelt bij voorkeur als linksbuiten. Hij is rechtsbenig, dus ligt het voor de hand dat hij vaak binnendoor wil passeren. Maar Mechrouh is heel onvoorspelbaar. Hij gaat net zo vaak buitenom als binnendoor. Het ene moment zou je de nieuweling omschrijven als een ‘klassieke buitenspeler’, maar het andere moment als een typische ‘moderne buitenspeler’. Dit maakt het voor tegenstanders erg lastig om Mechrouh te verdedigen.

Lef en gedrevenheid
In de oefenwedstrijd tegen OH Leuven O18 liet Mechrouh zien niet terug te deinzen voor fysiek sterkere tegenstanders. De aanvaller, zelf klein van formaat, zocht ook in deze wedstrijd voortdurend de rechtsback van de tegenstander op. Het is een speler waarvoor je naar het stadion komt. Je schuift vanzelf twintig centimeter richting het puntje van je stoel als Mechrouh de bal heeft. Er zijn ook veel acties die mislukken, maar het toont de vastberadenheid en gedrevenheid van ex-speler van FC Volendam en ASC Waterwijk dat hij het blijft proberen. In de wedstrijd tegen de Belgen was er een periode waarin een aantal acties mislukte. Mechrouh antwoordde door met een ‘akka’ zijn tegenstander kansloos achter te laten.

De behendige dribbelaar is een genot om naar te kijken, maar hij heeft logischerwijs ook nog het één en ander te verbeteren. Het kan als een pluspunt worden gezien dat hij zijn tegenstander voortdurend opzoekt, maar soms kan hij nog wat beter de juiste momenten uitzoeken om zijn actie in te zetten. Het vervolg na een goede actie kan ook nog beter. Vaak leiden zijn schoten en voorzetten nog tot niets. Niet te vergeten dat Mechrouh pas vijftien jaar oud is en dus genoeg tijd heeft om zich verder te ontwikkelen. Met spelers als Miguel Joao da Silva, Janairo Concincion, Sanyika Bergtop, Haniel Pereira da Gama en het nieuwe Deense talent Lasse Abildgaard heeft Mechrouh bovendien veel concurrentie in de selectie zitten. Zijn start bij Ajax is in ieder geval veelbelovend en zijn potentieel is duidelijk zichtbaar.
Klinkt als een nieuwe Nordin Wooter. :aai.gif:

Bij Ajax zijn ze gek op zulke spelers: klein en handig aan de bal. Vaak wordt het niets met hen. In het moderne voetbal gaat het ook om dynamiek, handelingssnelheid, fysieke kracht en vooral overzicht.

Ik zou die jongen één jaar de kans geven. Als daarin blijkt dat hij het overzicht niet heeft meteen afvoeren.

Plaats reactie