Ajax O13 t/m O8 (voorheen De F/E/D jeugd)

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door Yopi » di aug 18, 2015 2:53 pm

Het doet Libelle-achtig aan, maar je krijgt wel een indruk, inderdaad. Van hoe ze werken en zeker ook van wat ze vragen van de ouders. Want het is niet niets, een kind hebben dat aardig een balletje kan trappen.

http://www.tym.nl/ajax-neemt-jeugdoplei ... eus-11296/

Daar ga je dan, op je vrije dag, achter de bus aan. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door beelzebub » ma feb 15, 2016 12:27 pm

Weer een Ajax column uit het Parool. Zolang het nog gratis uitproberen is op de site probeer ik ze te plaatsen.

Ik ken de zoon van Ellen Dikker niet, maar ik ga ervan uit dat hij speelt bij de jongste jeugd. Als ie al bestaat...
Ellen Dikker had heel lang niets met voetbal, totdat haar zoon werd gescout door Ajax. Iedere zaterdag schrijft zij in Het Parool een column over haar 'Kleine Messi'.

Door: Ellen Dikker 13 februari 2016, 18:00


Het was wel een cultuurshock. Hoe kan het ook anders? Het kind leefde in een bubbel. Keurige buurt midden in de stad. Een enclave van hoogopgeleiden en creatieven. Bakfietsvolk. Kindertjes op muziekles, zwemles en in de plusklas. Een gladgestreken milieu waar ruzies 'verschil van mening' heten. Zo'n buurt waar ouders K.U.T. en kinderen chips in plaats van shit zeggen.

En toen ging hij naar Ajax. En daar gaat het er anders aan toe. "Eey kill, sneller passen, anders ga ik je slopen!" Slik. "Kill man, wie heeft die dampoe gelaten? Ik ga je kauwen, blazen, pompen." Slik.

De eerste paar weken bij Ajax is hij stil op de terugweg in de auto. Ik probeer te vissen of hij het wel naar z'n zin heeft. Hij laat weinig los. Maar in de vierde week veert hij enthousiast op als ik vraag hoe zijn training was: "Goed! Ik heb vandaag iets gezegd in de kleedkamer!"

Ik kijk hem verbijsterd aan. Dus hij heeft vier weken lang gezwegen. Geluisterd. Geabsorbeerd. Achteraf logisch. Hij was een nieuwe taal aan het leren. Al gauw krijg ik een spoedcursus.

Hij is geen mocro maar een tatta.
Aan z'n voeten zitten patta's.
Zijn tanden heten tiffies,
En een meisje is een chickie.

Yo bro, die gast van mij heeft swag! Als hij zo begint te praten heb ik direct Ali B in da house. Maar zoals hij de taal van zijn teamgenootjes overneemt, zo kopiëren die hun grote broers. En dan heeft hij het ineens over boobies, poenies en een stibba. Als ik vraag wat dat betekent, kijkt hij me zonder knipperen aan. "Een stibba? O, dat is een stijve piemel."


En dan vraagt hij of ik z'n veters wil strikken. Ik haal opgelucht adem. Achter die stoere taal zit nog altijd mijn kleine jongen.

Misschien wordt hij iets sneller volwassen in zijn nieuwe omgeving. Maar deze bubbel, die van de kleedkamer, is wel een eerlijkere afspiegeling van de samenleving. Deze twintig jochies zijn de hele maatschappij in het klein: van Heemsteedse kakkers tot dorpse Volendammers en van stille Mocro's tot streetwise Suri's. Mooi om daar nu al kennis van te nemen.

En ik doe er ook mijn voordeel mee. Want als wij weer eens een 'verschil van mening' hebben over hoe lang hij op de Playstation zit, grijp ik fors in: "Kill, wat loop jij nou te bledderen? Tantoe snel tiffies poetsen jongen, anders gaat deze chick je slopen!"
En hier nog een zooitje oude, toen ze nog niet door Het Parool was vastgelegd: http://www.ellendikker.nl/?cat=4
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9345
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door Dubbel » di mar 08, 2016 12:12 am

Bizarre uitslag zeg... hoe lang spelen de U10s nou helemaal? 2 x 25 minuten of hooguit 2 x 30? Verdedigend is het team in elk geval nog zoekende maar voorin is het bal. :blub.gif:

http://www.at5.nl/artikelen/153512/ajax ... _pec_50-10
Laatst gewijzigd door Dubbel op di mar 08, 2016 12:16 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22996
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door raymon » di mar 08, 2016 12:15 am

Belchinezen! Nu al.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9345
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door Dubbel » di mar 08, 2016 12:21 am

Ha ha, ja stel je de odds voor als je wilt inzetten op winst met minstens 40 goals verschil waarbij de verliezende ploeg minstens 10 keer scoort. :ikbenik.gif:

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door InnerHarbour » di mar 08, 2016 8:14 am

Dubbel schreef:Bizarre uitslag zeg... hoe lang spelen de U10s nou helemaal? 2 x 25 minuten of hooguit 2 x 30? Verdedigend is het team in elk geval nog zoekende maar voorin is het bal. :blub.gif:

http://www.at5.nl/artikelen/153512/ajax ... _pec_50-10
Aan dit soort wedstrijden hebben ze dus helemaal niets.
YNWA

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door beelzebub » di mar 08, 2016 9:43 am

Lijkt me eerder de uitslag van een Twin Game, zou logischer zijn.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Lionel
Berichten: 47044
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door Lionel » di mar 08, 2016 2:41 pm

Ik heb gelezen (dacht op Facebook) dat het om 4 wedstrijdjes ging en dat de uitslag dan wordt opgeteld.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10237
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door WP_Legend » zo jun 05, 2016 2:55 pm

Weet niet precies waar ik dit moet posten,

maar dit jochie ziet er uit als een toptalent?!

Naci Unuvar is de naam.

https://youtu.be/jOtoHshREiI

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door Demosthenes » zo jun 05, 2016 4:04 pm

Staat al jaren bekend als een toptalent, benieuwd waar hij eindigt. Ik zie wel dat hij is gegroeid, was als zevenjarige(?) een 'dikkertje'. Er staat/stond op YouTube al een filmpje uit die tijd.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door Demosthenes » di sep 06, 2016 9:20 am

Uitverkoren, zo voelt het

Hajo de Boer (47) maakte mee hoe zijn zoon Felix (8) gescout werd door Ajax. Vader Hajo begon zich ‘idioot’ te gedragen. Want wie bij het elitecorps wordt gevraagd zegt geen nee.

Hajo de Boer (47) is, zoals veel mannen, een voetballiefhebber. Hij is een geboren Amsterdammer, dus Ajax was zijn club. Zelf speelde hij als kind een aardig balletje bij AFC, maar een toptalent dat was hij niet. Zijn voetballiefde gaf hij door aan zijn zoons, die allebei op voetbal zitten. En toen, op een dag nu twee jaar geleden, ging zijn telefoon. „Met Michel Hordijk, van Ajax.” Zijn jongste zoon Felix was gescout voor de beroemde jeugdopleiding van Ajax. Wat dat met hem deed? Waarschijnlijk wat het met alle voetbalvaders zou doen: „Ik zag hem al spelen bij Ajax 1, een transfer naar Manchester United of Barcelona zou een kwestie van tijd zijn. In feite stond hij al te zwaaien met de Wereldbeker.” Felix was 8.

Over zijn twee seizoenen als Ajaxvader schreef Hajo de Boer een boek, Mijn zoon, Ajacied. Hij fileert erin zijn eigen „idiote gedrag”, langs de lijn en daarbuiten. Hij schrijft over de menssoort voetbalouder, een soort die overigens veel overeenkomsten vertoont met de hockey- of tennisouder. Wat ze gemeen hebben, is een bijna oneindige hoeveelheid tijd en opofferingsgezindheid voor hun getalenteerde kind en hooggespannen verwachtingen over hun prestaties.

Daarnaast onthult hij iets van het geheim van de jeugdopleiding, die zoveel grote spelers voortbracht. De opleiding waarover al jaren wordt geruzied, waar beroemdheden zich tegenaan bemoeiden en diverse trainers opstapten. Geen kwaad woord over Ajax van Hajo de Boer. Het blijft bij milde verwondering over hoe druk een groep volwassenen zich maken kan over de prestaties van „vierentwintig over elkaar heen buitelende jongetjes”.

We spreken af op het terras van filmmuseum Eye in Amsterdam. Hajo de Boer is van origine geen schrijver, maar ontwerper. Jarenlang had hij zijn eigen reclamebureau en nu werkt hij freelance als bedenker van campagnes. Ergens halverwege de jaren negentig ontmoette hij bij een van zijn opdrachtgevers Michel van Egmond, schrijver van sportbestsellers Kieft, Gijp en Topshow. „Het was zijn idee eens wat op papier te zetten over hoe het is om een uitverkoren zoon te hebben.”

Uitverkoren, zo voelt het. „Een ouder kiest niet voor Ajax, Ajax kiest voor jouw zoon.” Hij heeft – heel even – geaarzeld of hij wel op de uitnodiging van de club moest ingaan. Felix had het leuk bij zijn amateurclub, hij had zelfs zicht op een plekje bij de F1, waarom zou hij hem verkassen naar een profclub waar niet plezier, maar „angst en straf” de dienst uitmaakten? Niet de woorden van Hajo de Boer, maar die van zijn vader, gepensioneerd psychiater. „Een verstandige man, die zijn gloriedagen beleefde in de zeventiger jaren. ‘Ooooh god’, zei hij. ‘Daar moet je natuurlijk he-le-maal niet aan beginnen. Kadaverdiscipline, prestatiecultuur, wálgelijk’.” Maar de aantrekkingskracht van een club waar niet iedereen bij mag horen, alleen een handvol uitzonderlijk getalenteerde jongens, die aantrekkingskracht was te groot. Niet eens zozeer voor Felix, maar voor hém. „Heel slap misschien.” Tienduizenden jongetjes dromen daarvan, en anders wel hun vader. Wie bij het elitecorps gevraagd wordt, zegt geen nee.

Goed, dan ben je vader van een voetbaltalent. Waar droom je dan van? Onverwachte stiftjes, beslissende doelpunten. Je zoon is natuurlijk spits. Felix is keeper. „Een keeper zit in een onmogelijke positie. Het grootste gedeelte van de tijd staat hij te kijken naar zijn eigen team, en komt de bal zijn kant op dan is elk foutje fataal.” Elk verlies gaat door de handen van de keeper. „Ken je die documentaire over Cristiano Ronaldo waarin zijn zoontje van vier zegt dat hij later keeper wil worden? Die mengeling van ongeloof en walging van Ronaldo. Ik voel zijn pijn.” Nog erger dan een zoon die keeper is, is een zoon hebben die keeper bij Ajax is. „Die heeft namelijk heel weinig te doen. Best lastig voor een achtjarige om dan toch een wedstrijd lang de aandacht erbij te houden.”

Hij wil best toegeven dat hij tamelijk opgefokt langs de lijn stond. Dat hij druk op de borst voelde na een partijtje op zaterdagochtend. Dat hij een dag uit zijn humeur was na een verloren wedstrijd. Maar hij was echt niet de enige ouder met overspannen verwachtingen. Reden waarom de jeugdopleider de ouders zo ver mogelijk op afstand houdt. De drie wekelijkse trainingen – en de facultatieve dinsdagtraining – zijn beperkt toegankelijk voor ouders. Bij uitwedstrijden rijdt een luxe touringcar twaalf jongetjes en de coach naar hun bestemming, de ouders mogen er op eigen gelegenheid achteraan rijden, bij toernooien overnachten de ouders in een ander hotel dan hun kind. „Ouders proberen informatie los te wrikken bij de trainers. Zogenaamd een ontspannen praatje maken, maar ondertussen snakken naar een aanwijzing, één signaal waaruit blijkt dat hun kind mag blijven, één woordje dat bestaanszekerheid verschaft.” Eén ouder is al die tijd vrij normaal gebleven, zegt Hajo de Boer, en dat is de moeder van Felix, Kabul Veldhoen (dochter van schilder Aat Veldhoen). „Maar zij heeft heus ook wel eens een foto op Facebook gezet van Felix in z’n nieuwe tenue.”

In de twee jaar dat de droom duurde, heeft Hajo de Boer zijn voetballiefde grondig onderzocht. Van huis uit heeft hij het niet echt meegekregen. Zijn moeder (politica Hedy d’Ancona) gaf er weinig om. „Mijn eerste fijne herinnering aan voetbal is verbonden met mijn vader. Op een nacht, ik kon niet slapen, klom ik uit mijn hoogslaper. Beneden lag mijn vader op de grond te roken en voetbal te kijken. Een wedstrijd van PSV. Samen voetbal kijken vond hij blijkbaar gezelliger, want hij vergat me terug naar bed te sturen. Ik mocht zelfs een glaasje Raak sinas inschenken.” Op zijn zesde verjaardag kreeg hij het Ajax jaarboek. Op zijn tiende een abonnement op Voetbal International. Vanaf zijn elfde bezocht hij thuiswedstrijden van Ajax. Op de middelbare school nam hij de uitzendingen op van Studio Sport om ze nog 38 keer te bekijken met zijn beste vriend. Daarna kwamen de uitwedstrijden. En de deceptie. „Het was 2008, ik ging met een vriend naar een EK-wedstrijd in Bern. Al die volwassen mannen met een oranje klomp op hun hoofd die onafgebroken ‘Luca Toni is homo’ zongen. Ineens vond ik het een primitief soort ritueel. Had ik me daarmee nou al die jaren vereenzelvigd?”

„Waarom moesten mijn zoons zo nodig op voetbal? Omdat ik het zo graag wilde, ik heb het ze opgedrongen.” Bruno, zijn oudste zoon, voetbalde ook niet onverdienstelijk. „Maar toen zijn kleine broertje bij Ajax kwam, en ik me gek begon te gedragen is hij er acuut mee gekapt en gaan tennissen. Een sport waar ik niks van weet en niks mee heb. Hij heeft zijn eigen veilige haven gecreëerd. En hij is er nog goed in ook.” Aha, gloort Roland Garros al? Wimbledon? Hij lacht. „De meeste toptennissers worden gedrild vanaf hun vierde. Die ouders zijn nog erger dan ik.”

Twee jaar hoorde Hajo de Boer bij de Ajaxfamilie. Een club met eigen codes, rituelen en feestjes. Het heeft iets weg van een sekte, zeg ik. „Klopt”, zegt Hajo de Boer. „Met dat verschil dat een sekte meestal wordt geleid door een goeroe die weet hoe alles moet.” Bij Ajax kunnen ze met infographics en staafdiagrammen precies laten zien hoeveel door hen opgeleide spelers bij de internationale topclubs terechtkomen. Na Barcelona en Partizan Belgrado zijn zij de hofleverancier van spelers in de Europese competitie. „Ze zijn succesvol. Maar waarom ze zo succesvol zijn, dat weten ze niet zo goed.” Ja, voor elk achtjarige jongetje is er een ‘Persoonlijk Succes Plan’, er is mentale begeleiding, en aanvullend huiswerk om te werken aan de zwakke punten. „Het boek Outliers van Malcolm Gladwell is de leidraad. Wie waar dan ook succesvol in wil zijn, moet tenminste 10.000 uur investeren.” Met wetenschappelijk onderzoek wordt geprobeerd een prognose te maken van toekomstige geschiktheid. Van jonge keepers wordt een handscan gemaakt om te zien hoe lang ze worden, 1.85 meter is de ondergrens. „Dat was het moment waarop ik me realiseerde dat het ook een interessant wetenschappelijk onderzoek zou zijn om uit te zoeken hoe ver ouders bereid zijn te gaan als Ajax iets van ze vraagt.”

Hajo de Boer denkt dat het succes van Ajax’ jeugdopleiding veel simpeler te verklaren is: „De profclubs struinen alle amateurclubs in de omgeving af op zoek naar de beste jongetjes en die zetten ze bij elkaar. Een paar zijn natuurtalenten. Dan heb je nog wat jongens met ietsje minder talent, die keihard werken. Het maakt niet zo gek veel uit wat je die kinderen laat doen, of hoe je het aanpakt. Ze maken vooral elkaar beter.” En dan heb je nog, naast de talenten en de werkezels, de rest. „Goede voetballers, maar niet uitzonderlijk goed. Ze zijn vooral opvulling.”

Na twee seizoenen werd Felix weggestuurd bij Ajax. Hij zou niet langer worden dan 1.82 meter én twee andere keepers waren net iets beter. Hoe vond Felix dat? „Hij was vrij laconiek. Jammer, maar geen halszaak.” En de vader, teleurgesteld? „Néé, niet teleurgesteld. Kom nou, teleurgesteld in je eigen kind? Dat ben je als hij na vijf keer vragen de afwasmachine nog niet inruimt…” Felix keept weer bij zijn oude club, AFC. Zijn vader kan alweer bijna ontspannen naar een wedstrijdje kijken. Maar thuis ligt dus die brief. Van voetbalbond KNVB. „Beste Felix… je prestaties… opgevallen bij de scouts… uitnodigen… selectie…”.
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/08/19/ui ... 4-a1517149
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13708
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door Thijs » di sep 20, 2016 1:01 pm

Het boek dit weekend gekocht, in één middag uitgelezen. Leest lekker weg, grappig inkijkje in de jeugdopleiding.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door Demosthenes » do sep 22, 2016 10:21 am

Thijs schreef:Het boek dit weekend gekocht, in één middag uitgelezen. Leest lekker weg, grappig inkijkje in de jeugdopleiding.
Teleurgesteld of juist een zonnige Toekomst?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Yopii
Berichten: 17871
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax O13 t/m O8 (voorheen De F/E/D jeugd)

Bericht door Yopii » za mei 20, 2017 4:55 pm

Ajax o12 geeft het goede voorbeeld, won onlangs glansrijk het Arousa Futbol 7 toernooi, waar grote clubs aanwezig waren.

http://www.arousafutbol7.com/

Voor wie de finale wil zien:

https://www.youtube.com/watch?v=mTzdpeG ... e=youtu.be

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Ajax O13 t/m O8 (voorheen De F/E/D jeugd)

Bericht door beelzebub » do okt 05, 2017 3:35 pm

De columns van Ellen Dikker zijn gebundeld en haar zoon en de andere jongens waren gisteren bij DWDD. Zou me niks verbazen als een deel ook in actie te zien is in bovenstaande finale door Yopii gepost. Hier kan je het fragment terugkijken:

https://dewerelddraaitdoor.bnnvara.nl/media/377735
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Yopii
Berichten: 17871
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax O13 t/m O8 (voorheen De F/E/D jeugd)

Bericht door Yopii » zo apr 01, 2018 10:31 pm

http://welovefootball.eu/afc-ajax-video ... ball-2018/

Maar helaas, verloren in de finale.

Onder 8 en onder 9 wonnen wel in Brussel:

http://crossing-cup.be/?p=16131

Onder-8 versloeg City met 6-2 in de finale

Hmm, weet niet of het zo leuk was voor de rest:

http://crossing-cup.be/?page_id=14326

http://crossing-cup.be/?p=16143

Wat de onder-9 betreft:

http://crossing-cup.be/?page_id=14933


Hmm, min of meer hetzelfde liedje..

De onder 14 won het Marc Overmars Paastoernooi, maar dat lijkt me logisch.

https://twitter.com/DreBrandes/status/9 ... 0807265281

Tweet van trotse moeder. Die familie kan wel een oppepper gebruiken. :smallgrin.gif:

O ja, en voor ik het vergeet: in Purmerend pakte de onder-10 de beker door Everton te verslaan.

https://twitter.com/afcadailyyouth/stat ... 5653472257


Niet dat het allemaal heel veel zegt (teamprestaties, er zal ook nog flink doorgeselecteerd worden) maar het is wel leuk voor die jongens.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax O13 t/m O8 (voorheen De F/E/D jeugd)

Bericht door Cruijff » wo feb 20, 2019 12:36 am

The Talent Tuesday Show:

https://www.youtube.com/watch?v=fwK0VRbV3p8


eigenlijk in 't verkeerde topic want hij speelt in O16 en O17: maar ach.

Yopii
Berichten: 17871
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax O13 t/m O8 (voorheen De F/E/D jeugd)

Bericht door Yopii » ma mei 13, 2019 10:14 am

https://www.facebook.com/torcy.cup.u9/v ... 264257550/

Beelden van de finale van het Torcy 2019- toernooi, gewonnen door de O/9.

Na de finale dolle vreugde bij de Ajaciedjes (WZAWZDB), terwijl de tegenstanders collectief in tranen uitbarsten. :smallgrin.gif:

Plaats reactie