De plannen van Jan

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

D_skilled
Berichten: 7293
Lid geworden op: do dec 20, 2007 5:42 pm

Re: De plannen van Jan

Bericht door D_skilled » wo mei 26, 2010 9:54 am

Dan heb je er als leiding geen kijk op. Je moet investeren in die jongens. En hun karakter op de koop toenemen, want het zijn wel spelers met extra kwaliteiten.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: De plannen van Jan

Bericht door Bert » wo mei 26, 2010 9:55 am

joey schreef:Ik heb het dus over spitsen, hè? Die leidt Ajax niet op. Tegenwoordig moeten we onze spitsen kopen.
Je hebt het over aanvallers (immers ook vleugelspitsen). Daar valt Van der Vaart ook onder.

Voor wat betreft Ibrahimovic: dan gaat jouw verhaal over kleine clubjes dus niet op. Ik vind het ook onzin om clubs op een dergelijke manier in een hokje te stoppen. Iedere club is uniek. En dus ook in het jeugdbeleid.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De plannen van Jan

Bericht door joey » wo mei 26, 2010 10:04 am

Ik vind Malmö wel een kleine club. Het Zweedse voetbal stelt als sinds het einde van de tachtiger jaren niets meer voor. Maar goed, dat is muggenziften. Aan Zlatan was meteen te zien, dat hij tactisch zo goed als ongeschoold was. Daar gaat het mij om. Hij is niet doodgecoacht in zijn jeugd.

Vergis je niet, hè? Van Basten liet zich niets vertellen. Die schold zo de trainer uit, als het hem niet zinde. Ken je dat verhaal niet van Van Basten die met de UEFA-jeugd (nu Oranje -18) mee was? Dat team stond onder leiding van Gert Blok. Er werd verloren, en volgens Van Basten was het de schuld van Blok. Die had verkeerd gewisseld, vond hij. Van Basten begon Blok ongegeneerd uit te schelden, in de trant van: klootzak, door jou en jouw stomme wissels hebben we verloren. Ik weet niet meer hoe hij het precies zei, maar er waren een paar grove scheldwoorden bij.

Zoiets moet je bij Ajax proberen. Sta je meteen buiten.
Zlatan, Van Basten, Davids, Kluivert, ze waren ongetwijfeld weggestuurd. Net zoals ze Van der Wiel weggestuurd hebben.
Het stinkt aan alle kanten!

D_skilled
Berichten: 7293
Lid geworden op: do dec 20, 2007 5:42 pm

Re: De plannen van Jan

Bericht door D_skilled » wo mei 26, 2010 10:17 am

Maar dan ga je ook wel heel ver terug in de tijd. In de tijd van van Basten hadden spelers nog een vinger in de pap, want de spelers maakten de trainers groot en niet andersom. Er zit nu zo'n generatie- en mentaliteitsverschil in, niet te vergelijken. Wel zal je ervoor moeten zorgen dat de randvoorwaarden gewoon optimaal zijn. Je kan niet een speler die aanhoudend gedragsproblemen vertoont een nieuwe kans blijven geven, op een gegeven moment houdt het ook gewoon op.

Lionel
Berichten: 47294
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De plannen van Jan

Bericht door Lionel » wo mei 26, 2010 10:22 am

Bertje schreef:
joey schreef:Ik heb het dus over spitsen, hè? Die leidt Ajax niet op. Tegenwoordig moeten we onze spitsen kopen.
Je hebt het over aanvallers (immers ook vleugelspitsen). Daar valt Van der Vaart ook onder.

Voor wat betreft Ibrahimovic: dan gaat jouw verhaal over kleine clubjes dus niet op. Ik vind het ook onzin om clubs op een dergelijke manier in een hokje te stoppen. Iedere club is uniek. En dus ook in het jeugdbeleid.
Sinds wanneer is Van der Vaart een aanvaller?

Wat je laatste punt betreft heb je helemaal gelijk.
IK GELOOF!!!!!!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: De plannen van Jan

Bericht door Bert » wo mei 26, 2010 10:23 am

Van der Wiel toont juist het gelijk van het systeem. Toen hij weggestuurd werd was het niet goed genoeg, maar toen hij zich op het voetbal ging focussen voelde men zich bij Ajax niet te groot om hem terug te halen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Lionel
Berichten: 47294
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De plannen van Jan

Bericht door Lionel » wo mei 26, 2010 10:24 am

Of je hebt de pech dat die jongen bij Feyenoord terechtkomt.
IK GELOOF!!!!!!

D_skilled
Berichten: 7293
Lid geworden op: do dec 20, 2007 5:42 pm

Re: De plannen van Jan

Bericht door D_skilled » wo mei 26, 2010 10:27 am

Bertje schreef:Van der Wiel toont juist het gelijk van het systeem. Toen hij weggestuurd werd was het niet goed genoeg, maar toen hij zich op het voetbal ging focussen voelde men zich bij Ajax niet te groot om hem terug te halen.
Speelde in z'n jongere jeugd ook op het middenveld. Z'n gedrag was naar eigen zeggen ook niet goed. Maar inderdaad, Ajax voelde zich niet te groot om een weggestuurde speler een tweede kans te geven.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De plannen van Jan

Bericht door joey » wo mei 26, 2010 10:29 am

Het zijn altijd de spelers die de trainers groot maken en niet andersom. De spelers moeten het doen.

Het gaat me erom hoe je het beste uit creatieve spelers haalt. En hoe je ervoor zorgt dat ze hun intuïtie ontwikkelen in plaats van verliezen.

Alles heeft zijn prijs. Als je perfecte teamspelers wilt kweken, krijg je nooit grote individualisten. Zo werkt het nu eenmaal. Creativiteit kun je alleen ontwikkelen door zelf problemen op te lossen. Als de coach je steeds de oplossing voorkauwt, lukt dat dus niet.

Een voorbeeld is het onderwijs in Singapore. Daar worden kinderen totaal gedrilld, zodat ze perfecte, rendabele burgers worden. Zelf denken is er niet bij, ze moeten luisteren en herkauwen. Het gevolg is, heeft men nu ontdekt, dat ze dus ook niets kúnnen bedenken. Ze doen wat ze opgedragen wordt, maar zelf een oplossing verzinnen is er niet bij. Ze zouden graag bijzondere wetenschappers hebben bijvoorbeeld, maar hoe krijg je die als volgzaamheid de norm is. Nu hebben ze zelfs cursussen creativiteit ontwikkeld, om het hiaat te vullen. Maar dat werkt natuurlijk niet echt.

Bij Ajax hebben ze gekozen voor de breedte, dus voor het opleiden van véél spelers die netjes doen wat ze opgedragen wordt. Dat is ook het gemakkelijkste. De meeste coaches begrijpen niet eens wat er in en creatieve speler omgaat, laat staan dat ze er iets mee kunnen aanvangen.
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: De plannen van Jan

Bericht door Bert » wo mei 26, 2010 10:41 am

Rishi schreef:Of je hebt de pech dat die jongen bij Feyenoord terechtkomt.
Dat heb je ook met pak hem beet Arjen Robben. Zolang spelers niet bij jou zitten kunnen ze altijd bij de concurrent terechtkomen.

Maar je moet in de jeugd keuzes durven maken. Je kunt niet met dertig spelers voor één elftal zitten. De beste spelers moeten bij jou zitten. En Van der Wiel hoorde daar op het moment dat hij weggestuurd werd niet bij. Toen hij teruggehaald werd wel.
Laatst gewijzigd door Bert op wo mei 26, 2010 10:42 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

D_skilled
Berichten: 7293
Lid geworden op: do dec 20, 2007 5:42 pm

Re: De plannen van Jan

Bericht door D_skilled » wo mei 26, 2010 10:41 am

Het zijn altijd de spelers die de trainers groot maken en niet andersom. De spelers moeten het doen.
Precies. Een coach is even goed als ze materiaal.
Het gaat me erom hoe je het beste uit creatieve spelers haalt. En hoe je ervoor zorgt dat ze hun intuïtie ontwikkelen in plaats van verliezen.

Alles heeft zijn prijs. Als je perfecte teamspelers wilt kweken, krijg je nooit grote individualisten. Zo werkt het nu eenmaal. Creativiteit kun je alleen ontwikkelen door zelf problemen op te lossen. Als de coach je steeds de oplossing voorkauwt, lukt dat dus niet.
Het kan ook samengaan. Messi is een grote voetballer, maar daarnaast ook een teamplayer. Meer dan een solist als Ronaldo. Uiteindelijk moet je ook individualisten zover zien te krijgen dat ze renderen wat in het belang van het team is. Van Gaal speelt het liefst altijd met een aantal creatieve spelers, want dat zijn de spelers die met de oplossingen komen en doelrijpe kansen voor je ploeg creëren. Je kunt er eigenlijk niet zonder.
Bij Ajax hebben ze gekozen voor de breedte, dus voor het opleiden van véél spelers die netjes doen wat ze opgedragen wordt. Dat is ook het gemakkelijkste. De meeste coaches begrijpen niet eens wat er in en creatieve speler omgaat, laat staan dat ze er iets mee kunnen aanvangen.
Dit ben ik wel met je eens. Je ziet trainers nog te vaak resultaatgericht denken. Voetbal is een amusement sport, dat vergeten vaak veel trainers. Frele en creatieve spelers zijn altijd de eerste die de kind van de rekening worden als er op resultaat moet worden gespeeld. Manco van PSV werd verhuurd aan Willem II, en kwam in het vechtvoetbal er naast te liggen, terwijl het een van de weinige spelers was met creativiteit.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De plannen van Jan

Bericht door joey » wo mei 26, 2010 10:46 am

Bertje schreef:Maar je moet in de jeugd keuzes durven maken. Je kunt niet met dertig spelers voor één elftal zitten. De beste spelers moeten bij jou zitten. En Van der Wiel hoorde daar op het moment dat hij weggestuurd werd niet bij. Toen hij teruggehaald werd wel.

O, in dat ene jaar bij Haarlem was hij opeens stukken beter geworden? Dan hadden ze bij Haarlem zeker een heel goede opleiding? :hypocrite.gif:

Van der Wiel was goed genoeg, maar ze vonden hem lastig.

Bij Ajax lopen ze weg met brave jongens als Maduro, Daley Blind en Yildirim. Die worden dan Talent van het jaar of zo.
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: De plannen van Jan

Bericht door Bert » wo mei 26, 2010 10:49 am

Van der Wiel was onhandelbaar. Zegt-ie zelf. Dat is dus wat anders dan lastig. Bovendien hebben je spelers ook een voorbeeldfunctie. Bijvoorbeeld naar de jongens in de lagere elftallen.

En hij werd dus inderdaad in één klap een stuk beter. Effectief gezien.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De plannen van Jan

Bericht door joey » wo mei 26, 2010 10:52 am

Wat konden ze dan bij Haarlem dat ze bij Ajax niet konden? :confused.gif:

Wat heet onhandelbaar? Van der Wiel is niet gestoord of zo. Dan ga je maar met zo'n jongen aan de slag. Bijzondere voetballers zijn altijd lastig.

Denk je dat Zlatan aardig is? Nee hoor, dat is een kreng. Maar zo'n kreng maakt wel het verschil op het veld. De Ajax-opleiding is geen kleuteracademie. Er is veel te veel blijven hangen van de fatsoensrakkerij van Co Adriaanse.
Het stinkt aan alle kanten!

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Re: De plannen van Jan

Bericht door Michael_B » wo mei 26, 2010 10:55 am

Van der Wiel had het gewoon nodig om naar Haarlem te gaan, mentaal. Bij Ajax kan je wel schreeuwen en praten met zo'n jongen, maar zolang die geen directe consequenties ziet van zijn onhandelbare gedrag luistert hij misschien wel niet.

Toen hij naar Haarlem moest, viel het kwartje pas. Alles gaat dus niet vanzelf. Ik moet knokken en aan mezelf werken.
Face your fears and live your dreams, No Fear

Lionel
Berichten: 47294
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De plannen van Jan

Bericht door Lionel » wo mei 26, 2010 10:56 am

Bertje schreef:
Rishi schreef:Of je hebt de pech dat die jongen bij Feyenoord terechtkomt.
Dat heb je ook met pak hem beet Arjen Robben. Zolang spelers niet bij jou zitten kunnen ze altijd bij de concurrent terechtkomen.

Maar je moet in de jeugd keuzes durven maken. Je kunt niet met dertig spelers voor één elftal zitten. De beste spelers moeten bij jou zitten. En Van der Wiel hoorde daar op het moment dat hij weggestuurd werd niet bij. Toen hij teruggehaald werd wel.
Voorbeeld gaat niet op omdat Van der Wiel al bij Ajax zat. En Robben niet.

Waarom konden ze hem bij Ajax mentaal niet sterker maken? Waarom moesten ze hem wegsturen? Ik las dat hij naar AZ kon maar dat hij op het laatste moment voor Haarlem koos. Weet niet meer waar dat stond.
IK GELOOF!!!!!!

Lionel
Berichten: 47294
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De plannen van Jan

Bericht door Lionel » wo mei 26, 2010 10:58 am

joey schreef:Wat konden ze dan bij Haarlem dat ze bij Ajax niet konden? :confused.gif:

Wat heet onhandelbaar? Van der Wiel is niet gestoord of zo. Dan ga je maar met zo'n jongen aan de slag. Bijzondere voetballers zijn altijd lastig.

Denk je dat Zlatan aardig is? Nee hoor, dat is een kreng. Maar zo'n kreng maakt wel het verschil op het veld. De Ajax-opleiding is geen kleuteracademie. Er is veel te veel blijven hangen van de fatsoensrakkerij van Co Adriaanse.
:biggthumpup.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: De plannen van Jan

Bericht door Bert » wo mei 26, 2010 11:03 am

joey schreef:Wat konden ze dan bij Haarlem dat ze bij Ajax niet konden? :confused.gif:
Wie zegt dat ze bij Haarlem iets deden? Ze deden bij Ajax juist iets, door hem weg te sturen. De rest heeft hij zelf gedaan.

En onhandelbaar is echt iets anders dan lastig. Het woord zegt het natuurlijk al.

En Rishi, het voorbeeld gaat wel op. Op het moment dat Van der Wiel terecht weggestuurd was zat hij immers niet meer bij Ajax. Op dat moment is hij hetzelfde als iedere andere jeugdspeler die niet op de Toekomst rondloopt.

En mentaal sterker maken. Wat is dat? Het punt is juist dat Van der Wiel niet open stond voor aanwijzingen. Dan heb je niets aan hem.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

D_skilled
Berichten: 7293
Lid geworden op: do dec 20, 2007 5:42 pm

Re: De plannen van Jan

Bericht door D_skilled » wo mei 26, 2010 11:08 am

Rishi schreef:Waarom konden ze hem bij Ajax mentaal niet sterker maken? Waarom moesten ze hem wegsturen? Ik las dat hij naar AZ kon maar dat hij op het laatste moment voor Haarlem koos. Weet niet meer waar dat stond.
Omdat spelers op dat moment geen benul hebben van de waarde dat het niet voor iedereen is weggelegd om bij Ajax te voetballen. Pas wanneer ze bij een kleinere club zitten, wanneer de accomodatie en alles eromheen stukken minder is gaan ze dingen leren waarderen.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De plannen van Jan

Bericht door Demosthenes » wo mei 26, 2010 11:22 am

De vraag was in een vorige reactie niet direct gesteld, maar wie kan mij dan de grote namen opnoemen van spitsen en buitenspelers van na ± 1980, als het Michels/speler JC-effect verdwenen is en door Ajax zijn opgeleid?

Ik merk soms dat het lijkt alsof het vroeger allemaal zo goed was, dat het nu minder is, maar er zijn jaren geweest dat er minder verkopen richting topclub waren (als dat een criterium is)

Wat ik opmaak uit berichten hier is dat MvB, terecht, wordt gezien als zo uitzonderlijk dat hij overal zou zijn geslaagd. Het gaat mij om spelers die rijp waren voor de (toenmalige) Europese top.

Kluivert vind ik een mooi voorbeeld, al was ook Van Gaal niet zo overtuigd, want waarom anders achter Ronaldo aanlopen. Voorbeelden als Van 't Schip, Roy en De Mul, zij vertrokken naar een groot land, maar waren niet rijp voor een groot land levert Ajax nog wel. Ene Daniel de Ridder vertrok ook naar Spanje, net als Maduro. Die categorie bedoel ik niet.

Ik heb het over de categorie: Van der Sar, Seedorf, Sneyder, van der Vaart(Niet vaak in de basis, oké) De Jong, spelend voor een topclub in een topcompetitie en door Ajax opgeleid. Vermaelen mag je wat mij betreft ook meerekenen, liep vanaf zijn vijftiende bij Ajax rond. Vermaelen is door de spelers uit de PL gekozen in het elftal van het jaar, een prima prestatie.

Welke buitenspelers en spitsen (nummers 9) van de laatste dertig jaar heeft Ajax zelf opgeleid?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De plannen van Jan

Bericht door joey » wo mei 26, 2010 11:32 am

Bertje schreef:En mentaal sterker maken. Wat is dat? Het punt is juist dat Van der Wiel niet open stond voor aanwijzingen. Dan heb je niets aan hem.
Niet voor aanwijzingen van die mensen, misschien. Van der Wiel is een straatjongen. Net als Zlatan, Davids, Kluivert, enz. Die jongens moet je anders benaderen.

Van der Wiel is nooit onhandelbaar geweest, hij heeft geen psychische stoornis. Hij was gewoon een lastige puber.

Ajax heeft een enorm risico genomen, want voor hetzelfde geld waren we deze jongen kwijtgeweest. Dat heeft weinig gescheeld.

Overigens wilde Adriaanse Kluivert wegsturen. Dat wilde Van Gaal niet, en Van der Lem was er fel tegen. Van der Lem was zelf 'onhandelbaar' geweest, vandaar.
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: De plannen van Jan

Bericht door Bert » wo mei 26, 2010 12:14 pm

Ja, joey, vd Wiel was gewoon lastig. Dat hijzelf wat anders beweert doet er natuurlijk niet toe. Jij was er zeker bij.

Pfff. :excited.gif:
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

MvB
Berichten: 255
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 11:08 am

Re: De plannen van Jan

Bericht door MvB » wo mei 26, 2010 12:59 pm

Demosthenes schreef:Welke buitenspelers en spitsen (nummers 9) van de laatste dertig jaar heeft Ajax zelf opgeleid?
Bergkamp schiet me zo te binnen en misschien Bosman, hoewel die niet in een grote competitie heeft gespeeld. Buitenspelers die het bij Ajax aardig doen, redden het volgens mij zelden in het buitenland (de Mul, vd Meyde). Voor de rest zijn er na 1980 niet veel aanvallers doorgebroken uit de jeugd van het niveau Kluivert etc.

Lionel
Berichten: 47294
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De plannen van Jan

Bericht door Lionel » wo mei 26, 2010 1:04 pm

Bertje schreef:
joey schreef:Wat konden ze dan bij Haarlem dat ze bij Ajax niet konden? :confused.gif:
Wie zegt dat ze bij Haarlem iets deden? Ze deden bij Ajax juist iets, door hem weg te sturen. De rest heeft hij zelf gedaan.

En onhandelbaar is echt iets anders dan lastig. Het woord zegt het natuurlijk al.

En Rishi, het voorbeeld gaat wel op. Op het moment dat Van der Wiel terecht weggestuurd was zat hij immers niet meer bij Ajax. Op dat moment is hij hetzelfde als iedere andere jeugdspeler die niet op de Toekomst rondloopt.

En mentaal sterker maken. Wat is dat? Het punt is juist dat Van der Wiel niet open stond voor aanwijzingen. Dan heb je niets aan hem.
Robben heeft nooit bij Ajax gezeten en woont bovendien in Groningen. Van der Wiel woont praktisch naast de Arena. Omdat ze bij Ajax een lastige puber niet kunnen temmen hadden ze bijna de beste rechtsback van de afgelopen 10 jaar in Nederland weggedaan. Lekker beleid.

Ajax heeft het, vroeger zeker, vaker lastig gehad met wat moeilijkere jongens. Dat kwam dus omdat ze alleen brave jongens wilden hebben. En dat is dus fout!
IK GELOOF!!!!!!

D_skilled
Berichten: 7293
Lid geworden op: do dec 20, 2007 5:42 pm

Re: De plannen van Jan

Bericht door D_skilled » wo mei 26, 2010 1:07 pm

Iemand die de VI thuis heeft liggen? Wat zegt Jan zoal. Deze uitspraak van hem kwam ik tegen: 'Bij ons geldt: als de tegenstander de bal heeft moet je hem zo snel mogelijk afpakken, en als je de bal hébt, moet je samenspelen om zo veel mogelijk goals te maken'.

:excited.gif: Daar heeft Jan dus heel hard voor gestudeerd. Over voetbalcliches gesproken.

Plaats reactie