De plannen van Jan

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De plannen van Jan

Bericht door joey » ma mei 24, 2010 10:07 am

Mij is niet opgevallen dat de jeugdspelers van Ajax fysiek minder zijn dan hun tegenstanders. Integendeel zelfs. En de Nederlandse jeugdspelers in het algemeen hebben op dit punt de laatste jaren een enorme inhaalslag gemaakt, vandaar dat ze nu (itt vroeger) wel meekunnen op EK's en WK's. Over de technische ontwikkeling van spelers heb ik dan weer wel mijn twijfels. Zeker op het punt van handelingssnelheid en gogme/over de bal kijken.

De rondo als speltype zou in de jeugd afgeschaft moeten worden. Weg met het afschuifgedrag.
Het stinkt aan alle kanten!

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De plannen van Jan

Bericht door Demosthenes » ma mei 24, 2010 4:03 pm

joey schreef:Mij is niet opgevallen dat de jeugdspelers van Ajax fysiek minder zijn dan hun tegenstanders. Integendeel zelfs. En de Nederlandse jeugdspelers in het algemeen hebben op dit punt de laatste jaren een enorme inhaalslag gemaakt, vandaar dat ze nu (itt vroeger) wel meekunnen op EK's en WK's. Over de technische ontwikkeling van spelers heb ik dan weer wel mijn twijfels. Zeker op het punt van handelingssnelheid en gogme/over de bal kijken.

De rondo als speltype zou in de jeugd afgeschaft moeten worden. Weg met het afschuifgedrag.
Wat dat fysieke betreft: ik zie dat ieder jaar in Den Haag bij zowel de B1 als de A1. ADO is een ploeg van "opgestroopte mouwen en lange halen", Ajax heeft daar moeite mee en mist i.h.a. de klasse om door snel combinatievoetbal de duels te ontwijken. Speelt ADO op de Toekomst, dan zul je een ander ADO zien.

Hetzelfde geldt denk ik voor Sparta, al speelt dat minder fysiek dan ADO. Het kan zijn dat jij alleen maar thuiswedstrijden ziet van de A1 en B1 en ik zie ze ook een paar keer per jaar in een uitwedstrijd. Ik zie dan toch ander voetbal.

Die handelingssnelheid moet omhoog, maar dat is niet iets dat je op een training gemakkelijk leert. Zie hoe langzaam iemand als Jan Arie v.d. Heijden handelt.

Tweebenigheid moet ook standaard worden, voor iedere speler. Verplicht ze op trainingen de bal alleen met hun "verkeerde been" te laten spelen. Het is leuk als Daley Blind vanaf rechts een bal buitenkant links geeft, maar als de tegenstander niet weet met welke been je een bal meeneemt/voorzet, ben je veel gevaarlijker. Voor een deel het verschil tussen Wesley en Rodney Sneyder.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De plannen van Jan

Bericht door joey » ma mei 24, 2010 4:41 pm

De jeugdspelers van Ajax missen vaak het vermogen om onder druk iets te bedenken, omdat alle jeugdelftallen van Ajax de grote rondo spelen. De bal opzij schuiven is gemakkelijker dan initiatief nemen.

Maar weinig spelers kunnen over de bal heenkijken, vind ik. De functionele techniek schiet vaak tekort. Wel zijn er heel wat die de bekende beweging (pirouette) van Zidane beheersen. Daar moeten ze blijkbaar op oefenen van de meester.
Het stinkt aan alle kanten!

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De plannen van Jan

Bericht door Demosthenes » di mei 25, 2010 6:46 pm

De jeugdspelers van Ajax missen vaak het vermogen om onder druk iets te bedenken
Mourinho prees om die reden Wesley Sneyder (en om nog veel meer redenen)

Ik verbaas me er soms ook over hoe een speler van de A1 (Een paar jaar jaar geleden een houterige rechtsback, daarvoor Jasper Kok op links enz.) of B1 (Dit seizoen weer weinig atletisch vermogen) beweegt, voetbalt, aan de buitenkant dekt enz. Aan de andere kant, het gaat om die twee spelers die daar wel in uitblinken, per jaar moeten er één of twee doorstromen en dan doet Ajax het nog niet zo slecht (Al is het wel voor verbetering vatbaar)
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Lionel
Berichten: 47291
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De plannen van Jan

Bericht door Lionel » di mei 25, 2010 10:49 pm

Wat natuurlijk wel opvalt is dat er weinig tot geen buitenspelers doorbreken. Waarom kunnen Josefzoon, Zeegelaar en al die andere talenten niet doorbreken op de vleugel?

Er breken weinig aanvallers door bij Ajax.. dat zegt ook wel iets vind ik. Joey heeft zeker een paar goede punten wat de jeugdopleiding betreft. Maar zo negatief als hij is ben ik niet. En ik denk dat iedereen het er over eens is dat er nog voldoende voor verbetering vatbaar is. Maar ik denk dat Jol en Boog dat proces (deels) in gang aan het zetten zijn..
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De plannen van Jan

Bericht door joey » di mei 25, 2010 11:25 pm

Er breken weinig tot geen creatieve spelers door.
Het stinkt aan alle kanten!

D_skilled
Berichten: 7293
Lid geworden op: do dec 20, 2007 5:42 pm

Re: De plannen van Jan

Bericht door D_skilled » di mei 25, 2010 11:37 pm

Eriksen zit eraan te komen, even los van of het om een jeugdaankoop gaat of puur eigen kweek. Qua spitsen en vleugelspitsen doet de opleiding het inderdaad ondermaats. Een vleugelspeler moet het toch hebben van aanvoer van z'n omgeving en van momenten. Je ziet nog teveel dat er wel talentvolle vleugelspelers rondlopen, maar dat ze te wisselvallig zijn, of geen goede mentaliteit hebben, of bij nader inzien toch te kort komen, of niet de laatste stap zetten.

Gebruikersavatar
Rooie
Berichten: 8117
Lid geworden op: ma mar 31, 2008 10:52 am
Locatie: Amsterdam

Re: De plannen van Jan

Bericht door Rooie » di mei 25, 2010 11:38 pm

Daarbij speelt het 1e op dit moment zonder centrale spits die behoefte heeft aan klassieke buitenspelers.

D_skilled
Berichten: 7293
Lid geworden op: do dec 20, 2007 5:42 pm

Re: De plannen van Jan

Bericht door D_skilled » di mei 25, 2010 11:43 pm

Maar dan kan net zo goed anders zijn met een nieuwe spits. Ik heb het idee dat Jol best wil overschakelen naar een systeem met buitenspelers, je moet alleen wel de spelers ervoor hebben. Hij wil niet voor niks een type Balázs Dzsudzsák.

Gebruikersavatar
Rooie
Berichten: 8117
Lid geworden op: ma mar 31, 2008 10:52 am
Locatie: Amsterdam

Re: De plannen van Jan

Bericht door Rooie » di mei 25, 2010 11:49 pm

Zolang Suarez er is, zal dat niet gebeuren. Hij is sowieso één van de drie voorwaartsen; als nr.9 heeft hij geen behoefte aan klassieke buitenspelers, als valse buitenspeler zal de centrumspits afhankelijk zijn van 1 flank.

Voornamelijk afwachten wat er de komende transferperiode aan mutaties plaats gaat vinden.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De plannen van Jan

Bericht door Demosthenes » wo mei 26, 2010 7:02 am

Qua spitsen en vleugelspitsen doet de opleiding het inderdaad ondermaats.
Wat die spitsen betreft kunnen we ons zorgen maken, maar hoeveel goede spitsen heeft Ajax opgeleid? JC en MvB hoef je niet op te leiden, Kanu kwam zo binnenwandelen, Pettersson voldeed als aankoop op zijn manier, blijven over Kieft en Kluivert? Kieft was niet zo'n wereldspits. Gaan we terug tot Wim Bleyenberg? Jan Mulder was al wat ouder toen hij kwam, Zoltan Fisher? Ray Clarke, Ruud Geels? Pantelic? Babel was spits maar werd/wordt vooral als linksbuiten gebruikt! Bergkamp was geen spits, maar speelde erachter. Ronald de Boet hebben we zelf opgeleid, maar kwam als spits internationaal tekort.

Vleugelspitsen; daar kunnen we ons zorgen om maken, maar de ouderwetse vleugelspeler, Sjaak Swart, Dat type bestaat niet meer in het internationale voetbal. Florian J. kan er wel komen, mits blessurevrij. Volgend jaar is hij senior, laat hem in Jong Ajax spelen i.p.v. Kennedy (Heeft hij nog een contract?) Dat is de fout die keer op keer wordt gemaakt. Leen hem daarna pas uit aan een eredivisieploeg en "dan zien we wel". Hoeveel rechtsbuitens hebben we zelf opgeleid na Sjaak Swart? Johnny Rep. Mark Overmars was een aankoop, Finidi, Babagadia, Tsjeu la Ling idem.

Opvallend is wel dat Ajax de laatste tijd wel verdedigers opleidt, of moeten we zeggen middenvelders in de verdediging opstelt? We hebben Sneijder, v.d. Vaart, Heitinga, De Jong internationaal op het middenveld staan.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De plannen van Jan

Bericht door joey » wo mei 26, 2010 9:06 am

D_skilled schreef:Eriksen zit eraan te komen, even los van of het om een jeugdaankoop gaat of puur eigen kweek.
Dat lijkt me toch een belangrijk verschil.
Je ziet nog teveel dat er wel talentvolle vleugelspelers rondlopen, maar dat ze te wisselvallig zijn, of geen goede mentaliteit hebben, of bij nader inzien toch te kort komen, of niet de laatste stap zetten.
Ik vind ze juist meestal niet 'bijzonder' genoeg. Het zijn vaak brave jongens die hun best doen, maar dat beetje extra ontbreekt. Voorbeeld: Tom de Mul. Ik heb het trouwens niet alleen over vleugelspitsen, maar ook over centrumspitsen. Een echt goede spits (op welke positie dan ook) moet een beetje gek zijn.

Door al dat gerondo kweek je voornamelijk middenvelders.
Het stinkt aan alle kanten!

Lionel
Berichten: 47291
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De plannen van Jan

Bericht door Lionel » wo mei 26, 2010 9:17 am

Benji schreef:Daarbij speelt het 1e op dit moment zonder centrale spits die behoefte heeft aan klassieke buitenspelers.
Maar dat betekent toch niet dat je geen klassieke buitenspelers hoeft op te leiden?
IK GELOOF!!!!!!

Lionel
Berichten: 47291
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De plannen van Jan

Bericht door Lionel » wo mei 26, 2010 9:18 am

joey schreef:
D_skilled schreef:Eriksen zit eraan te komen, even los van of het om een jeugdaankoop gaat of puur eigen kweek.
Dat lijkt me toch een belangrijk verschil.
Je ziet nog teveel dat er wel talentvolle vleugelspelers rondlopen, maar dat ze te wisselvallig zijn, of geen goede mentaliteit hebben, of bij nader inzien toch te kort komen, of niet de laatste stap zetten.
Ik vind ze juist meestal niet 'bijzonder' genoeg. Het zijn vaak brave jongens die hun best doen, maar dat beetje extra ontbreekt. Voorbeeld: Tom de Mul. Ik heb het trouwens niet alleen over vleugelspitsen, maar ook over centrumspitsen. Een echt goede spits (op welke positie dan ook) moet een beetje gek zijn.

Door al dat gerondo kweek je voornamelijk middenvelders.
Mee eens. Zo een Zeegelaar. Die gast zoekt nog geen 5x per wedstrijd zijn directe tegenstander op.
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De plannen van Jan

Bericht door joey » wo mei 26, 2010 9:24 am

Spelers die door hun onvoorspelbaarheid iets kunnen forceren zijn juist van het hoogste belang in het moderne voetbal. Kijk maar naar Robben, Ribéry, Zlatan. Het is geen toeval dat deze jongens bij betrekkelijk kleine clubs zijn opgegroeid. Daar konden ze lekker doen waar ze zin in hadden zonder lastig te worden gevallen door overspannen coaches die zanikten over de omschakeling. Deze spelers waren bij het Ajax van nu ongetwijfeld de vernieling in gecoacht. Of snel weggestuurd, want iemand met de eigenzinnigheid van Zlatan valt niet in de pul.
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: De plannen van Jan

Bericht door Bert » wo mei 26, 2010 9:30 am

Malmö is één van de grootste clubs van Zweden.

En Messi is natuurlijk ook bij een klein clubje opgeleid (Newell's/Barcelona)...
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De plannen van Jan

Bericht door joey » wo mei 26, 2010 9:35 am

Zoveel stelt Malmö niet voor.

Tja, bij Barcelona doen ze iets goed. Dat is wel duidelijk.

Wat een topspits van een doorsneespits onderscheidt, is niet alleen zijn techniek. Minstens zo belangrijk is intuïtie.
Het stinkt aan alle kanten!

D_skilled
Berichten: 7293
Lid geworden op: do dec 20, 2007 5:42 pm

Re: De plannen van Jan

Bericht door D_skilled » wo mei 26, 2010 9:36 am

De omschakeling is ook een onderdeel van je taak als vleugelspeler. Ik heb niet het idee dat vleugelspelers bij Ajax in keurslijven worden geperst, maar juist de vrijheid krijgen om creatief te zijn en een paar keer in de wedstrijd hun man uit te spelen. Wat je zegt van dat de vleugelspelers vaak 'niet zo' bijzonder zijn ben ik met je eens. Maar goed, zelfs zonder dat extra (de eisen zijn weer niet zo hoog) mag je aannemen dat er iets meer buitenspelers doorbreken dan dat er tot nu toe zijn geweest. Dan gaat het ergens fout.

Lionel
Berichten: 47291
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De plannen van Jan

Bericht door Lionel » wo mei 26, 2010 9:38 am

Bertje schreef:Malmö is één van de grootste clubs van Zweden.

En Messi is natuurlijk ook bij een klein clubje opgeleid (Newell's/Barcelona)...
Malmo speelde in de 2e divisie van Zweden toen.
IK GELOOF!!!!!!

Lionel
Berichten: 47291
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De plannen van Jan

Bericht door Lionel » wo mei 26, 2010 9:40 am

D_skilled schreef:De omschakeling is ook een onderdeel van je taak als vleugelspeler. Ik heb niet het idee dat vleugelspelers bij Ajax in keurslijven worden geperst, maar juist de vrijheid krijgen om creatief te zijn en een paar keer in de wedstrijd hun man uit te spelen. Wat je zegt van dat de vleugelspelers vaak 'niet zo' bijzonder zijn ben ik met je eens. Maar goed, zelfs zonder dat extra (de eisen zijn weer niet zo hoog) mag je aannemen dat er iets meer buitenspelers doorbreken dan dat er tot nu toe zijn geweest. Dan gaat het ergens fout.
Misschien moet Ajax het zoeken in een ander type buitenspeler. Meer in een soort Eriksen of Iniesta.
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De plannen van Jan

Bericht door joey » wo mei 26, 2010 9:44 am

Natuurlijk, maar die omschakeling komt nog wel een keer. In de A1 of zo. Daar moet je dertienjarigen niet dag in dag uit mee lastigvallen. Topspitsen zijn egoïsten, dat moeten ze ook zijn. Als je Zlatan, Van Basten of Robben op jonge leeftijd zo waren gedrilld als bij Ajax gebeurt, waren ze nooit zo goed geworden.

Zlatan was ongetwijfeld weggestuurd. Van Basten trouwens ook. Veel te eigenwijs.
Laatst gewijzigd door joey op wo mei 26, 2010 9:44 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: De plannen van Jan

Bericht door Bert » wo mei 26, 2010 9:44 am

Joey, Malmö is gewoon één van de grootste clubs van Zweden en stelt dan ook wel wat voor. Dat is een voldongen feit. Net als Newell's een grote club is in Argentinië en Barcelona een grote club in Argentinië.

Mijns inziens leid je dergelijke spelers (zeker op dat vlak) niet op. Messi was bij Groningen net zo groot geworden als bij Barcelona. Van der Vaart kwam ook uit de opleiding van Ajax, net als Robben uit de opleiding van Groningen. En Van der Vaart speelt toch vaak zat een man uit.

Rishi, Malmö degradeerde pas in 1999. Datzelfde jaar debuteerde Ibrahimovic nog. In zijn tijd in de jeugd speelde Malmö dan ook op het hoogste niveau.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De plannen van Jan

Bericht door joey » wo mei 26, 2010 9:47 am

Bij Malmö vonden ze alles prachtig wat Zlatan deed. Hij kon alles met een bal, maar tactisch was hem duidelijk niets bijgebracht. Hij leek wel een amateur toen hij bij Ajax kwam. Gelukkig maar voor hem, denk ik dan.

Zoals ik al eerder zei: je kunt zulke spelers niet maken maar wel breken.

Ik heb het dus over spitsen, hè? Die leidt Ajax niet op. Tegenwoordig moeten we onze spitsen kopen.
Het stinkt aan alle kanten!

D_skilled
Berichten: 7293
Lid geworden op: do dec 20, 2007 5:42 pm

Re: De plannen van Jan

Bericht door D_skilled » wo mei 26, 2010 9:48 am

joey schreef:Natuurlijk, maar die omschakeling komt nog wel een keer. In de A1 of zo. Daar moet je dertienjarigen niet dag in dag uit mee lastigvallen. Topspitsen zijn egoïsten, dat moeten ze ook zijn. Als je Zlatan, Van Basten of Robben op jonge leeftijd zo waren gedrilld als bij Ajax gebeurt, waren ze nooit zo goed geworden.

Zlatan was ongetwijfeld weggestuurd. Van Basten trouwens ook. Veel te eigenwijs.
Dat denk ik niet. Een persoonlijkheid kan je niet vormen, zo lang iemand dat ruimschoots compenseert is er geen reden om een speler weg te sturen. Je zou wel gek zijn als club om spelers van het kaliber van Basten en Zlatan te bonjouren.

Lionel
Berichten: 47291
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De plannen van Jan

Bericht door Lionel » wo mei 26, 2010 9:51 am

Ik zie het nog gebeuren ook.
IK GELOOF!!!!!!

Plaats reactie