Heracles Almelo - Ajax 30-10-2010

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

wimpey
Berichten: 51976
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Heracles Almelo - Ajax 30-10-2010

Bericht door wimpey » zo okt 31, 2010 4:10 pm

Peter schreef:PSV speelt helemaal geen goed positiespel.
Ik lees her en der van wel. Positiespel = lange halen? :excited.gif:
Verder snap ik je voorbeeld van Mourinho ook niet, hoor. Heb je Real gezien tegen Ajax? Dat was hogeschool positiespel.
Dat was bewegen als een tierelier, een enorm tempo, enorme balvastheid, 11 topatleten die fysiek en mentaal perfect in elkaar steken en stuk voor stuk enorm getalenteerd zijn.

Leg mij eens uit wat positiespel is. En hoe je zonder dat (blijkbaar cruciale iets) te beheersen tegen Heerenveen en Heracles tot in totaal een 20 kansen komt?!

Lionel
Berichten: 47506
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Heracles Almelo - Ajax 30-10-2010

Bericht door Lionel » zo okt 31, 2010 4:12 pm

Individuele kwaliteit Wimpey..
IK GELOOF!!!!!!

wimpey
Berichten: 51976
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Heracles Almelo - Ajax 30-10-2010

Bericht door wimpey » zo okt 31, 2010 4:24 pm

Rishi schreef:Individuele kwaliteit Wimpey..
Gelul. Heb je die aanval voorafgaand aan de 0-1 gezien? Perfect staaltje teamspel.

Lionel
Berichten: 47506
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Heracles Almelo - Ajax 30-10-2010

Bericht door Lionel » zo okt 31, 2010 4:25 pm

Dat heb ik ook al aangegeven. Maar dat gebeurt toch te weinig?
IK GELOOF!!!!!!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Re: Heracles Almelo - Ajax 30-10-2010

Bericht door FlaFlu » zo okt 31, 2010 5:29 pm

wimpey schreef:Wereldgoal. Ik zie sowieso niet veel -, maar wel stuk voor stuk hele mooie aanvallen. Die uitgespeelde aanval via Anita, voorafgaand aan de goal bijv.
En de meeste van die goede aanvallen gingen via El Hamdaoui, was het niet? :wink.gif:

Ik snap wel wat Ko bedoelt. Ik vind dat Ajax over het algemeen geen fijn combinatievoetbal speelt, maar het wordt wat overdreven wanneer de commentatoren bij iedere wedstrijd van Ajax gaan roepen dat de tegenstander van het niveau Heracles of Vitesse beter positiespel speelt dan Ajax. Positiespel heeft ook gewoon met individuele kwaliteiten te maken, dus Ajax komt altijd wel tot kansen. Of het nu via een individuele actie is of via een combinatie.

Lionel
Berichten: 47506
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Heracles Almelo - Ajax 30-10-2010

Bericht door Lionel » zo okt 31, 2010 5:38 pm

Ajax kan gewoon veel beter. Ik heb niks met die commentatoren te maken.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Heracles Almelo - Ajax 30-10-2010

Bericht door Zuidema » zo okt 31, 2010 6:39 pm

...
Laatst gewijzigd door Zuidema op ma nov 01, 2010 8:37 am, 7 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Heracles Almelo - Ajax 30-10-2010

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo okt 31, 2010 6:41 pm

Gisteravond opgelucht toen ik de uitslag zag en verbaasd over de scheidsrechter toen ik de samenvatting bekeek.

Ik ben absoluut tegen de scheidsrechter de schuld van uitslagen geven, maar Enoh werd toch vol in zijn gezicht geslagen? Waarom lees ik daar nauwelijks wat van terug in wedstrijdverslagen van diverse media?
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33920
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Heracles Almelo - Ajax 30-10-2010

Bericht door Duke » zo okt 31, 2010 6:57 pm

http://www.youtube.com/watch?v=33U4crpLBSE

In het verslag van Studio Sport komt het in ieder geval aan de orde.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Heracles Almelo - Ajax 30-10-2010

Bericht door Zuidema » ma nov 01, 2010 8:43 am

wimpey schreef:Met Ko eens: positiespel is een modekreet. Typisch Nederlandse kreet ook. Zal wel weer een verzinsel uit de 'Hollandse school' zijn, want die is zo lekker onderscheidend. :excited.gif: Ik hoor Mourinho of Ancelotti niet over iets dergelijks...
Ik heb je heel hoog zitten als AT-poster, Wimpey. Maar deze bijdrage vind ik niet bepaald standegemäB. Ik neem dan ook maar aan dat je het bovenstaande met een big smile als een provocatie gepost hebt. :666.gif:

Goed, dan tuin ik maar in je provocatie. Want positiespel een modekreet? Met positiespel was Michels in de jaren '60 en '70 al bezig. Dat spelers wisten waar en wanneer ze positie moesten kiezen bij balbezit. Of dat ze wisten hoe en waar en wanneer ze moesten passen. Ook zo'n element bij positiespel: hoe creeer je een man-meersituatie en hoe speel je die dan verder uit? Allemaal onderdelen, waarmee mits goed uitgevoerd een tegenstander geen grip op je krijgt. Dat ie vrijwel voortdurend achter de feiten aanloopt en fouten gaat maken. En uiteindelijk kapot wordt gespeeld. Maar positiespel is ook, dat je weet wat je moet doen als je niet in balbezit bent. Direct druk zetten? Of opvangen in de zone? Wie doet wat en wanneer bij balverlies?

Op zulke zaken werd vrijwel dagelijks getraind bij het Ajax van Michels. Jarenlang. Spelpatronen, automatismes die er ingebrand werden. Ondanks de genialiteit van een Cruijff of een Keizer. Of juist daarom: zodat ze optimaal zouden kunnen renderen.

En omdat het kennelijk nodig is je geheugen wat op te frissen: Cruijff in de jaren '80 en Van Gaal in de jaren '90 hebben daarop voortgeborduurd. Wat dacht je trouwens van het Dynamo Kiev van Lobanovski in de jaren 70 en 80? Dat mekaar bijna blindelings vinden met passes op maat waarmee een tegenstander uitelkaar werd gespeeld kwam zeker uit de lucht vallen? En Mourinho en Ancelotti zijn die materie echt niet onbekend, afgaande op hoe zij hun teams laten spelen. Zat Ancelotti trouwens ook niet in dat Milan van Sacchi begin jaren 90? Een toonbeeld van positiespel en organisatie? Een voetbalmachine? Waarin de enorme individuele kwaliteiten optimaal konden renderen?

Natuurlijk, allemaal voorbeelden van hogeschoolvoetbal. Onhaalbaar voor dit Ajax. Maar wel het streven waard. Om zoveel mogelijk grip op een wedstrijd en tegenstander te houden, om grip op jezelf te houden. Want eigenlijk valt en staat elk goed functionerend en stabiel team met die aspecten: een strakke organisatie met een duidelijke taakverdeling in combinatie met dat positiespel. Waardoor de zwakke plekken en moeilijke fases opgevangen worden en de individuele kwaliteiten optimaal tot hun recht kunnen komen.

Dat geldt voor elk TEAM, wil het echt goed en met stabiliteit kunnen functioneren. Of het nou om voetbal, volleybal of basketbal gaat. Altijd en overal. En dat al tientallen jaren lang. Niks Hollandsche School (dat was alleen “maar” een per-fectionering van het bovenstaande) en niks modekreet. Gewoonweg een must, wil je je ontworstelen aan wedoenmaarwat- en toevalvoetbal met hoge pieken en diepe dalen, zoals helaas zo vaak te zien bij het Ajax van Jol.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59102
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Heracles Almelo - Ajax 30-10-2010

Bericht door 999 » ma nov 01, 2010 11:10 am

Zuidema schreef:
wimpey schreef:Met Ko eens: positiespel is een modekreet. Typisch Nederlandse kreet ook. Zal wel weer een verzinsel uit de 'Hollandse school' zijn, want die is zo lekker onderscheidend. :excited.gif: Ik hoor Mourinho of Ancelotti niet over iets dergelijks...
Ik heb je heel hoog zitten als AT-poster, Wimpey. Maar deze bijdrage vind ik niet bepaald standegemäB. Ik neem dan ook maar aan dat je het bovenstaande met een big smile als een provocatie gepost hebt. :666.gif:

Goed, dan tuin ik maar in je provocatie. Want positiespel een modekreet? Met positiespel was Michels in de jaren '60 en '70 al bezig. Dat spelers wisten waar en wanneer ze positie moesten kiezen bij balbezit. Of dat ze wisten hoe en waar en wanneer ze moesten passen. Ook zo'n element bij positiespel: hoe creeer je een man-meersituatie en hoe speel je die dan verder uit? Allemaal onderdelen, waarmee mits goed uitgevoerd een tegenstander geen grip op je krijgt. Dat ie vrijwel voortdurend achter de feiten aanloopt en fouten gaat maken. En uiteindelijk kapot wordt gespeeld. Maar positiespel is ook, dat je weet wat je moet doen als je niet in balbezit bent. Direct druk zetten? Of opvangen in de zone? Wie doet wat en wanneer bij balverlies?

Op zulke zaken werd vrijwel dagelijks getraind bij het Ajax van Michels. Jarenlang. Spelpatronen, automatismes die er ingebrand werden. Ondanks de genialiteit van een Cruijff of een Keizer. Of juist daarom: zodat ze optimaal zouden kunnen renderen.

En omdat het kennelijk nodig is je geheugen wat op te frissen: Cruijff in de jaren '80 en Van Gaal in de jaren '90 hebben daarop voortgeborduurd. Wat dacht je trouwens van het Dynamo Kiev van Lobanovski in de jaren 70 en 80? Dat mekaar bijna blindelings vinden met passes op maat waarmee een tegenstander uitelkaar werd gespeeld kwam zeker uit de lucht vallen? En Mourinho en Ancelotti zijn die materie echt niet onbekend, afgaande op hoe zij hun teams laten spelen. Zat Ancelotti trouwens ook niet in dat Milan van Sacchi begin jaren 90? Een toonbeeld van positiespel en organisatie? Een voetbalmachine? Waarin de enorme individuele kwaliteiten optimaal konden renderen?

Natuurlijk, allemaal voorbeelden van hogeschoolvoetbal. Onhaalbaar voor dit Ajax. Maar wel het streven waard. Om zoveel mogelijk grip op een wedstrijd en tegenstander te houden, om grip op jezelf te houden. Want eigenlijk valt en staat elk goed functionerend en stabiel team met die aspecten: een strakke organisatie met een duidelijke taakverdeling in combinatie met dat positiespel. Waardoor de zwakke plekken en moeilijke fases opgevangen worden en de individuele kwaliteiten optimaal tot hun recht kunnen komen.

Dat geldt voor elk TEAM, wil het echt goed en met stabiliteit kunnen functioneren. Of het nou om voetbal, volleybal of basketbal gaat. Altijd en overal. En dat al tientallen jaren lang. Niks Hollandsche School (dat was alleen “maar” een per-fectionering van het bovenstaande) en niks modekreet. Gewoonweg een must, wil je je ontworstelen aan wedoenmaarwat- en toevalvoetbal met hoge pieken en diepe dalen, zoals helaas zo vaak te zien bij het Ajax van Jol.
Maar dat is toch het punt niet.Het gaat er toch om of dat het positispel bar en boos is of dat dat schromelijk overdreven is.En persoonlijk vind ik dat schromelijk overdreven.Daarbij, men gaat altijd vergelijken.En dan meestal met de top der topclubs, spelers die al tig jaar met en bij elkaar voetballen.Elftallen waar, en soms zelfs ( weer ) halverwegen het seizoen aankopen worden gedaan om het elftal te versterken.

Daarbij, als je b.v. naar Barcelona kijkt dan zie je daar in de achterhoede ook gewoon regelmatig dat het er niet is, dat positiespel.

Als het allemaal zo beroerd is dan kom je niet b.v. vorig seizoen tot zoveel doelpunten voor ( en tegen ), dat bestaat niet.Dat maak je mij niet wijs.Dit seizoen is het wat minder, al is mijn mening dat dat meer met fouten te maken heeft ( het uit de rug laten komen van je tegenstander, je duel verliezen, of gewoon staan te schutteren ) dan met positiespel.

Ik denk eerder dat het bij degene die het daar steeds over hebben, dat het niet het positiespel is wat ZIJ willen zien.Wat zij verwachten te zien bij dit AJAX, dat het op de manier moet toen van Gaal trainer was.Toen het nog kon.Nu veel minder.

Zelfs Barcelona ( als voorbeeld ) is heel veel keren afhankelijk van wat Messi op de solotour uitvreet.

Lionel
Berichten: 47506
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Heracles Almelo - Ajax 30-10-2010

Bericht door Lionel » ma nov 01, 2010 1:06 pm

De verdediging plus Enoh en Lindgren zijn er al sinds Van Basten. Suarez en Sulejmani ook. Urby ook. Demy en El Ham zijn erbij gekomen. Jol kiest nu zelf voor Ooijer ipv voor Toby. Dus dat excuus over vertrekkende spelers en een nieuw elftal gaat ook niet op.

Het gaat er mij om dat de goede lijn van vorig jaar amper wordt doorgetrokken. Vorig jaar werd er goed gespeeld. Nu heb je een betere selectie en lijkt het spel echt nergens op in de competitie. Die paar momenten per wedstrijd buiten beschouwing gelaten.

Er zit gewoon geen lijn in. En nu zal ik wel weer gezeik krijgen maar als je in het stadion zit zie je alle poppetjes bewegen. Niemand die in het stadion zit kan mij vertellen dat hij weet wat de bedoeling is als bijvoorbeeld Ooijer de bal heeft. Er is amper beweging zonder de bal. Het veld wordt niet breed gehouden. Er zijn zoveel punten waarop dit Ajax makkelijk tot verbetering kan komen.

Ik zie de mooie aanvallen ook wel hoor, de schitterende doelpunten van El Ham of de mooie acties van Luis en Urby. Maar waarom gebeurt dit niet vaker? Waarom speelt dit Ajax wel goed in de eerste helft tegen Twente en weet het dit de tweede helft niet voort te zetten? Waarom werden er amper kansen gecreeerd tegen Utrecht?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: Heracles Almelo - Ajax 30-10-2010

Bericht door El Clavo » ma nov 01, 2010 1:27 pm

Volgens mij zijn Ajax supporters de enige supporters ter wereld die na een 1-4 overwinning zoveel te zeiken hebben :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59102
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Heracles Almelo - Ajax 30-10-2010

Bericht door 999 » ma nov 01, 2010 1:29 pm

Rishi schreef:De verdediging plus Enoh en Lindgren zijn er al sinds Van Basten. Suarez en Sulejmani ook. Urby ook. Demy en El Ham zijn erbij gekomen. Jol kiest nu zelf voor Ooijer ipv voor Toby. Dus dat excuus over vertrekkende spelers en een nieuw elftal gaat ook niet op.
Schei toch uit.De elftallen waar steeds mee vergeleken worden hebben spelers die langer dan 4-5 jaar al met elkaar staan te ballen, en zelfs daar is sprake van dat het ook regelmatig niet loopt.
Het gaat er mij om dat de goede lijn van vorig jaar amper wordt doorgetrokken. Vorig jaar werd er goed gespeeld. Nu heb je een betere selectie en lijkt het spel echt nergens op in de competitie. Die paar momenten per wedstrijd buiten beschouwing gelaten.
Jij vind het NERGENS op lijken.Dat is natuurlijk een mening maar wel JOUW mening.Volgens mij staan we er kwa resultaat beter voor, doen we ook nog eens na x-aantal jaren Champions L. er tussen door.Seizoen is overgens nog heel lang hoor !!.
Er zit gewoon geen lijn in. En nu zal ik wel weer gezeik krijgen maar als je in het stadion zit zie je alle poppetjes bewegen. Niemand die in het stadion zit kan mij vertellen dat hij weet wat de bedoeling is als bijvoorbeeld Ooijer de bal heeft. Er is amper beweging zonder de bal. Het veld wordt niet breed gehouden. Er zijn zoveel punten waarop dit Ajax makkelijk tot verbetering kan komen.
Je krijgt geen gezeik.Maar het is natuurlijk BULSHITT om te denken dat als je alleen in het stadion zit dat je dan alleen maar dit AJAX GOED kan beoordelen.Misschien zie jij het niet al te best :).Ik bedoel dus dak hier geen antwoord meer op ga geven, ik zit immers niet in het stadion.Verder gaan degene die ooit gevoetbald hebben toch ook niet hier roepen dat ALLEEN zij degene zijn die het ALLEEN maar goed zien ?.Dit AJAX beweegt zonder bal, misschien niet genoed naar je zin, maar goed.Spelers kiezen tegenwoordig veel meer hun momenten, daar waar vroeger balverlies in zo'n situatie weinig resultaat had is dat tegenwoordig dodelijker.Net zoals b.v. een Ooyer verteld dat men weet dat Heracles bij corner 3 man voorin houdt, waardoor hij een KANS heeft om mee te gaan.Nu gaat de bal erin, maar je hebt natuurlijk wel effe een probleem als zo'n corner NIET aankomt.
Ik zie de mooie aanvallen ook wel hoor, de schitterende doelpunten van El Ham of de mooie acties van Luis en Urby. Maar waarom gebeurt dit niet vaker? Waarom speelt dit Ajax wel goed in de eerste helft tegen Twente en weet het dit de tweede helft niet voort te zetten? Waarom werden er amper kansen gecreeerd tegen Utrecht?
Misschien omdat er ook nog een tegenstander is ?.Zou zomaar kunnen hoor ..
Laatst gewijzigd door 999 op ma nov 01, 2010 1:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Lionel
Berichten: 47506
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Heracles Almelo - Ajax 30-10-2010

Bericht door Lionel » ma nov 01, 2010 1:29 pm

Denk het niet.

Ik vind gewoon dat Ajax beter moet gaan spelen. Want alleen dan kunnen wij het teams met meer individuele kwaliteit lastig maken.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59102
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Heracles Almelo - Ajax 30-10-2010

Bericht door 999 » ma nov 01, 2010 1:33 pm

El Clavo schreef:Volgens mij zijn Ajax supporters de enige supporters ter wereld die na een 1-4 overwinning zoveel te zeiken hebben :smallgrin.gif:
Hoe kom je daar nu bij :hypocrite.gif: , Zelfs ene JC zat te zeiken na de laatste Champions L. beker dat het heel leuk was voor van Gaal en de jongens maar dat het vertoonde spel niet al te best was ..
Laatst gewijzigd door 999 op ma nov 01, 2010 10:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

wimpey
Berichten: 51976
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Heracles Almelo - Ajax 30-10-2010

Bericht door wimpey » ma nov 01, 2010 7:12 pm

Zuidema schreef:standegemäB.
Standesgemäß. :smallgrin.gif:

Wij hebben amper spelers die een paar zetten vooruit denken, Zuidema. Jongens als Urby, de Zeeuw, de Jong en Enoh hebben die kwaliteit gewoon niet. Daardoor staan ze zowel bij balverlies als bij balbezit niet altijd goed. Lindgren vind ik in dat kader beter.

Het spel van Ajax heeft daardoor meer een ad-hoc karakter. Da's op zich niet zo'n probleem, al zijn er dus fasen waarin het Ajax door de vingers glipt. De defensieve organisatie moet met het oog op die fasen beter worden. Minder ruimte weggeven, je beter weren in de duels en meer communiceren. Kijk die goal van Heracles, in 2 opeenvolgende fasen wordt het persoonlijke duel verloren, dat overkomt een topploeg niet.

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Re: Heracles Almelo - Ajax 30-10-2010

Bericht door goodfella » ma nov 01, 2010 7:42 pm

Jol is het niet van het fijne combinatievoetbal. Bal richting de voorwaartsen krijgen en aansluiten maar.

v/d Wiel en Lindgren vond ik het beste spelen.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Heracles Almelo - Ajax 30-10-2010

Bericht door Zuidema » ma nov 01, 2010 9:48 pm

wimpey schreef:
Zuidema schreef:standegemäB.
Standesgemäß. :smallgrin.gif:

Oops... :blush.gif:

Sie haben recht. Zweiter Fall. Entschuldigung.

Lionel
Berichten: 47506
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Heracles Almelo - Ajax 30-10-2010

Bericht door Lionel » di nov 02, 2010 1:00 am

wimpey schreef:
Zuidema schreef:standegemäB.
Standesgemäß. :smallgrin.gif:

Wij hebben amper spelers die een paar zetten vooruit denken, Zuidema. Jongens als Urby, de Zeeuw, de Jong en Enoh hebben die kwaliteit gewoon niet. Daardoor staan ze zowel bij balverlies als bij balbezit niet altijd goed. Lindgren vind ik in dat kader beter.

Het spel van Ajax heeft daardoor meer een ad-hoc karakter. Da's op zich niet zo'n probleem, al zijn er dus fasen waarin het Ajax door de vingers glipt. De defensieve organisatie moet met het oog op die fasen beter worden. Minder ruimte weggeven, je beter weren in de duels en meer communiceren. Kijk die goal van Heracles, in 2 opeenvolgende fasen wordt het persoonlijke duel verloren, dat overkomt een topploeg niet.
Is dat niet trainbaar? Automatisme inslijpen?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Heracles Almelo - Ajax 30-10-2010

Bericht door Zuidema » di nov 02, 2010 6:54 am

Rishi schreef:Is dat niet trainbaar? Automatisme inslijpen?
Reken maar dat dat trainbaar is. Voorbeelden te over. En niet alleen in het voetjebal. Een behoorlijk tijdsintensieve klus, maar het kan wel degelijk. Zodat de spelers uiteindelijk bepaalde veldsituaties gaan zien en deze bijna intuitief oplossen volgens die getrainde patronen. Of dat de armen van geest door de slimmere worden gecoacht daarin.

Maar ik heb begrepen dat dat bij Ajax niet meer haalbaar is. Dat we tevreden moeten zijn met het leveltje dat de Ajacieden nu halen. Individueel en als team. Dat ze vrijwel tegen het plafond zitten van hun kunnen.

Jol heeft ze gelukkig in anderhalf jaar tijd nog wat in een structuurtje weten te persen en wat meer smoel gegeven. Dat je toch nog iets van organisatie, spelpatronen en positiespel terugziet. Met soms zelfs eens een voetbaldiamantje. Maar meer zit er niet in, verder kunnen ze echt niet, Rishi. Niet bij Ajax.

En zou je dat toch willen proberen, dan blokkeert de hele boel in de bovenkamer. Raken ze helemaal het spoor bijster, dat kunnen die jongens van Ajax echt niet aan. Daar zijn de voorgangers van Jol al helemaal op stukgelopen, heb ik begrepen. En die zijn uiteindelijk maar teruggeschakeld naar een speelwijze die de spelers wel kunnen verhapstukken, die ze toch nog kunnen uitvoeren. Jol doet hetzelfde, die heeft dat dus eigenlijk best wel goed door.

Dus take it or leave it, Rishi. Dit is het, meer kan je niet krijgen. Onbegonnen werk bij Ajax.

Echt. :hypocrite.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59102
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Heracles Almelo - Ajax 30-10-2010

Bericht door 999 » di nov 02, 2010 8:51 am

Zuidema schreef:Reken maar dat dat trainbaar is. Voorbeelden te over. En niet alleen in het voetjebal. Een behoorlijk tijdsintensieve klus, maar het kan wel degelijk. Zodat de spelers uiteindelijk bepaalde veldsituaties gaan zien en deze bijna intuitief oplossen volgens die getrainde patronen. Of dat de armen van geest door de slimmere worden gecoacht daarin.
Omdat je volgens mij er een beetje cynisch over doet ( toch ? ) zou ik graag ten eerste willen vragen welke " normale " situaties dan niet door ( beperkte ) automatisme intuitief worden opgelost ?.En graag dan maar meteen er bij vertellen welke
HELDERE geest dat DIKGEDRUKTE zou moeten doen bij DIT AJAX.WIE Hr. Zuidema van AJAX heeft de slimmere geest om al die ARME van geest bij de hand te nemen ?.
Maar ik heb van enkele AT-ers begrepen dat dat bij Ajax niet meer haalbaar is. Dat we tevreden moeten zijn met het leveltje dat de Ajacieden nu halen. Individueel en als team. Dat ze vrijwel tegen het plafond zitten van hun kunnen.
Dat bewijst dit team bijna elke wedstrijd.In elke wedstrijd zijn de verkeerde keuzes kwa ( b.v. ) passing met bakken vol te vinden.Of vind jij dat het dichtlopen van de gaten door Urby, dat vastlopen van v.d. Wiel, dat uit de rug laten lopen van je tegenstander niet iets is wat intuitief bij de speler hoort ?.Het is toch zeer vreemd HR. Zuidema dat je na al die jaren nog steeds spelers op een BEPAALDE POSITIE moet zetten, maar dat je kan VOORSPELLEN dat de speler in kwestie nog steeds de verkeerde keuzes maak ( b.v. steeds naar binnen komt ).Gewoon een simpel voorbeeldje, gewoon enkele zinnetjes tegen die speler(s).Ga NIET steeds naar BINNEN, maar zoekt de achterlijn op, en ANITA als de ruimte er is ga dan ACHTERLANGS.Enoh als jij de bal hebt veroverd speel hem dan naar de dichtbij VRIJSTAANDE MAN, en draai niet steeds dezelfde KANT op, je tegenstander(s) stellen zich daar op in.Stekelenburg als JIJ de bal hebt moet je veel vlugger de vrije MAN aanspelen ( en kijk maar na hoor, bij 90% van deze momenten staat en MINIMAAL DRIE man vrij aan de zijkanten of op het middenveld.En over de voorhoede zullen we het maar niet hebben hé.Als er iemand wars is van het ( willen ?, kunne ? ) aanleren van PATRONEN is het Suarez wel.Die DOET gewoon ZIJN ding, dat is ZIJN kwaliteit. .Hoezo moet je daar JAREN op trainen ?.Dat zie jij en ik, dat ziet g.v.d. heel AT bijna elke wedstrijd gebeuren en dat moet dan nu nog getraind worden ?.Deze simpele dingetjes kunnen DEZE spelers al niet eens twee wedstrijden achter elkaar uitvoeren.Ofwel omdat er enkelen zijn die toch hun EIGEN ding doen, ofwel omdat blijkbaar er velen rondlopen in dit ELFTAL dit gwoon DAT missen, niet BETER kunnen.

Durf te wedden als een trainer dat vroeger TWEE keer aan JOU had uitgelegd, had verteld dat jij het begreep en ook nog eens uitvoerde in het veld.
Jol heeft ze gelukkig in anderhalf jaar tijd nog wat in een structuurtje weten te persen en wat meer smoel gegeven. Dat je toch nog iets van organisatie en spelpatronen terugziet. En soms zelfs eens een voetbaldiamantje. Maar meer zit er niet in, verder kunnen ze echt niet, Rishi. Niet bij Ajax.
Ach, zoals eerder vermeld vertelde Ooijer op de radio na de wedstrijd tegen Heracles dat er wel degelijk geoefend wordt op corners, dat er wel degelijk deze situaties worden doorgenomen met Carlo l'Ami.Daar waar sommige AT-ers zeker wisten te vertellen dat er nooit getraind wordt op corners ( standaard situaties ).Kan me trouwens ook niet voorstellen dat dat bij de andere AJAX trainers ook niet gebeurde.Maar ja, corners en standaard situatie worden regelmatig niet al te precies uitgevoerd dus zal er wel niet op getraind worden .. makkelijk zat hé ..
En zou je dat toch willen proberen, dan blokkeert de hele boel in de bovenkamer. Raken ze helemaal het spoor bijster, dat kunnen die jongens van Ajax echt niet aan. Daar zijn de voorgangers van Jol al helemaal op stukgelopen, heb ik begrepen. En die zijn uiteindelijk maar teruggeschakeld naar een speelwijze die de spelers wel kunnen verhapstukken, die ze toch nog kunnen uitvoeren. Jol doet hetzelfde, die heeft dat dus eigenlijk best wel goed door.
Enkele postings terug vertelde je nog dat je het frappant vond hoe AJAX keer op keer ( jaar in jaar uit ) toch zo paniekerig gaat doen op het moment dat de tegenstander oppertunistisch gaat ballen.Hoe AJAX spelers hun hoofd kwijt raken bij een tegendoelpuntje of als er iemand van het veld wordt gestuurd, waarom men niet koel blijft ballen en de kansen die men zelfs dan nog krijgt ( b.v. tegen Auxerre ) afmaakt.En nu suggereer je dat dat dus niet zo is terwijl je bijna elke wedstrijd daar voorbeelden van kan vinden :confused.gif:
Dus take it or leave it, Rishi. Dit is het, meer kan je niet krijgen. Onbegonnen werk bij Ajax.

Echt. :hypocrite.gif:
Niet met deze spelers, niet met deze voorhoede, en niet zonder een speler of spelers die bij DIT AJAX, datgene wat jij voorstaat, de lijnen uitzet.

Misschien moet AJAX in de winterstop de bak geld die men zou kunnen ontvangen voor Suarez besteden aan TWEE goede buitenspelers, misschien dat AJAX het geluk heeft dat er een speler ergens te vinden is ( of in jeugd ) die het in zich ( het verstand ) heeft om de lijnen uit te zetten op het middenveld.En misschien dat er ergens ook nog een type speler te vinden is ( al ben ik van mening dat juist Ooijer dat ( nog meer ) zou moeten doen ) die de fouten in de achterhoede weet te voorkomen door ze goed te coachen ( al kun je natuurlijk niet elk moment een vergadering gaan houden er zal ook initiatief vanuit de speler zelf moeten komen in het veld ).

Misschien dat het dan gaat lukken, dat dan het kwartje gaat vallen.Maar voor DIT AJAX ben ik ben dat daar geen eer mee te halen is, en kan me dus niet voorstellen dat daar door andere trainers niet aan gewerkt is.Dat andere trainers nooit hebben begrepen dat dat de weg is naar langdurige ( gemakkelijke ) wedstrijd overwinningen ..

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: Heracles Almelo - Ajax 30-10-2010

Bericht door Kowalczyk » di nov 02, 2010 1:37 pm

wimpey schreef:
Zuidema schreef:standegemäB.
Standesgemäß. :smallgrin.gif:
Zo maakten wij vroeger onze lerares Duits helemaal gek: met een uitgestreken gezicht de Ringel-S consequuent als een B uitspreken... "Eine Begegnung auf der Strabe."

En de V niet als 'Vau' uitspreken, maar gewoon op zijn Nederlands als 'Vee', en dan de W een 'Wau' noemen. De afkorting van Volkswagen werd dan dus niet 'Vau-Wee' maar 'Vee-Wau'.

Elk keer opnieuw. Werd ze helemaal dol van.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Heracles Almelo - Ajax 30-10-2010

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di nov 02, 2010 4:49 pm

Ik merkte eerder al op dat de klap van Fledderus tegen Enoh nauwelijks tot niet in de media naar voren kwam, maar ik heb tot op heden nog niet gehoord dat de tuchtcommissie van de KNVB een vooronderzoek is begonnen. Hij gaat hier toch zeker niet mee wegkomen?!
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Heracles Almelo - Ajax 30-10-2010

Bericht door Zuidema » di nov 02, 2010 5:13 pm

Bedankt voor je uitgebreide reactie, Voetske. :biggthumpup.gif:
Ik neem het mee.

Plaats reactie