Ajax - FC Twente 24-09-2011

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Red
Berichten: 107
Lid geworden op: wo nov 23, 2005 7:25 pm
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Ajax - FC Twente 24-09-2011

Bericht door Red » zo sep 25, 2011 10:19 am

Jabu schreef:Het begint bijna m'n stokpaardje te worden maar dat komt omdat het ook steeds weer hetzelfde liedje is...... hoe vaak mag Vink nog belangrijke wedstrijden voor Ajax kapitale blunders in het nadeel van Ajax maken? Kan die man geen stadionverbod krijgen? 'Dragende krachten' Vd Wiel en Vertonghen zakken ook voor de zoveelste keer door het ijs.
Klopt wel, die man heeft ons in de afgelopen 10 jaar een kampioenschap aan punten gekost zo onderhand. Maar dat is nog geen reden om zo lakoniek te gaan ballen zoals gisteravond na de eigenlijke 2-0. We kunnen wel (weer) alles afschuiven op blinde vink, maar dit keer moeten we het toch echt bij ons zelf gaan zoeken.

We zijn gewoon nog steeds niet zo goed dat we de macht hebben om vanaf het begin een jaar te domineren, laat staan een wedstrijd. Dat verwachten we wel met zn allen omdat we kampioen zijn. Alleen gaat het nog niet zo goed, het lek is nog lang niet boven. Dat wordt iedere wedstrijd weer pijnlijk duidelijk.
...een beet're club dan deze is er niet!!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - FC Twente 24-09-2011

Bericht door joey » zo sep 25, 2011 10:25 am

Dit was een fout van de grensrechter. Vink volgde de bal.
Het stinkt aan alle kanten!

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Ajax - FC Twente 24-09-2011

Bericht door Le T. » zo sep 25, 2011 10:27 am

999 schreef:Dit is nu alweer de zoveelste wedstrijd dat spelers staan te schutteren, iets waar je als trainer natuurlijk bar weinig aan kan doen.
De trainer lijkt me juist degene die dat moet voorkomen. Uiteraard, als je in de hoek zit waar de klappen vallen dan kan het vertrouwen weg zijn en kan elke speler gaan schutteren, maar daarvan is geen sprake.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7387
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Ajax - FC Twente 24-09-2011

Bericht door Trab » zo sep 25, 2011 10:35 am

Ajax speelde de eerste 20 minuten prima en had met 3 of 4-0 voor kunnen staan. Daarna zakte het helemaal in en daar was maar 1 man verantwoordelijk voor: Jan Vertonghen. Haalde het tempo uit de tot dan toe heerlijke wedstrijd door telkens weer die ruimte niet te benutten en maar die risicoloze ballen naar Anita te spelen. Twente speelde met 1 diepe spits, dus hij had alle ruimte om in te schuiven. Schuift hij in, dan kan je Sigtorsson inspelen voor de kaats, die vervolgens kan afleggen op bijsluitende middenvelders. Wat gebeurde er nu: hij schuift niet in maar legt af op anita, die kan hem niet kwijt, onze middenvelders zakken in maar staan gedekt, bal gaat uiteindelijk toch naar Sigtorsson maar de middenvelders hebben nooit de tijd meer om aan te sluiten. Gevolg: Sigtorsson moet enorme meters maken en kan vervolgens de bal niet kwijt. Vind je het gek dat die jongen steeds halverwege de 2e helft er doorheen zit. Je moet compact spelen zodat je minder meters hoeft te maken maar dat kan niet met een Vertonghen die als een ouderwetse ausputzer 30 meter achter zijn laatste linie speelt.
En van iemand die aanvoerder is en al een jaar of 4 in Ajax 1 speelt, mag je verwachten dat ie een organisatie kan neerzetten. Niks van dat alles. Hij speelt nog steeds als een beginneling. Alle respect voor Toby Alderweireld. Die liet zien hoe het moet. Inschuiven waar het kan, initiatief tonen, kort dekken.
Ik weet niet wat er met Vertonghen aan de hand is (uit vorm?, kan die niet goed overweg met Janssen?), maar op dit moment verzwakt hij het team alleen maar. Zet maar een keer op de bank.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - FC Twente 24-09-2011

Bericht door joey » zo sep 25, 2011 11:05 am

Wat denken jullie, kan De Boer ook hard zijn? Als Vertonghen niet doet wat hij moet doen, dan zou hij gewisseld moeten worden.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - FC Twente 24-09-2011

Bericht door 999 » zo sep 25, 2011 11:22 am

Trab schreef:Ajax speelde de eerste 20 minuten prima en had met 3 of 4-0 voor kunnen staan. Daarna zakte het helemaal in en daar was maar 1 man verantwoordelijk voor: Jan Vertonghen. Haalde het tempo uit de tot dan toe heerlijke wedstrijd door telkens weer die ruimte niet te benutten en maar die risicoloze ballen naar Anita te spelen. Twente speelde met 1 diepe spits, dus hij had alle ruimte om in te schuiven. Schuift hij in, dan kan je Sigtorsson inspelen voor de kaats, die vervolgens kan afleggen op bijsluitende middenvelders. Wat gebeurde er nu: hij schuift niet in maar legt af op anita, die kan hem niet kwijt, onze middenvelders zakken in maar staan gedekt, bal gaat uiteindelijk toch naar Sigtorsson maar de middenvelders hebben nooit de tijd meer om aan te sluiten. Gevolg: Sigtorsson moet enorme meters maken en kan vervolgens de bal niet kwijt. Vind je het gek dat die jongen steeds halverwege de 2e helft er doorheen zit. Je moet compact spelen zodat je minder meters hoeft te maken maar dat kan niet met een Vertonghen die als een ouderwetse ausputzer 30 meter achter zijn laatste linie speelt.
En van iemand die aanvoerder is en al een jaar of 4 in Ajax 1 speelt, mag je verwachten dat ie een organisatie kan neerzetten. Niks van dat alles. Hij speelt nog steeds als een beginneling. Alle respect voor Toby Alderweireld. Die liet zien hoe het moet. Inschuiven waar het kan, initiatief tonen, kort dekken.
Ik weet niet wat er met Vertonghen aan de hand is (uit vorm?, kan die niet goed overweg met Janssen?), maar op dit moment verzwakt hij het team alleen maar. Zet maar een keer op de bank.
Mwah, het team verzaakt keer op keer Trab.Natuurlijk moet Vertonghen veel meer doen met de ruimte die hij krijgt.Maar dat telt voor mij voor het hele team.Plichtmatig elkaar de bal toeschuiven zonder, mijn inzien, ook maar een idee te hebben waar men uit wil komen kwa aanval schiet je dus ook niks mee op ..

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - FC Twente 24-09-2011

Bericht door 999 » zo sep 25, 2011 11:29 am

Zuidema schreef:
joey schreef:
Maar Zuidema, dat ligt meer aan Twente dan aan Ajax. Twente stelde zich in de eerste helft (uit Tukkers oogpunt gezien) veel te passief op, liep terug en liet Ajax aan de bal. Als de tegenstander dat doet, dan lijkt het nog wel wat bij Ajax. Maar... zodra de tegenstander (welke dan ook) vooruit durft te verdedigen, druk zet, de ruimtes klein maakt voor Ajax, dan gaat het faliekant mis. Dan breekt het gebrek aan basistecniek bepaalde spelers op, het lukt niet meer als het baltempo omhoog moet. En meer smaken dan de grote rondo hebben we niet.
Klopt. Twente laat Ajax in de 1e helft veel te veel het initiatief, maar Twente pakt Ajax in de 2e helft toch nog aan op de wijze die Ajax dus duidelijk niet kan verhapstukken. Wat nog verergerd wordt door de wissel Enoh-Sulejmani. Dan heeft Twente Ajax al in de grip en kan de druk met Landzaat en Janko nog meer opgevoerd worden. De credits daarvoor zijn voor Twente, maar het laat ook weer eens zien hóe kwetsbaar Ajax is.

Ik vraag me wel af of dat louter en alleen een kwestie van basistechniek is (waardoor het baltempo niet omhoog kan). Wat mij vooral steeds weer frappeert is hoeveel onrust er dan in de ploeg komt. Vrijwel niemand houdt de kop er nog bij, er is geen rust en overleg meer, geen organisatie, geen positiespel. Niemand lijkt meer te weten wat je moet doen in zulke situaties. Een gebrek aan gogme wat bij overwicht en balbezit van Ajax eigenlijk ook al speelt. Gechargeerd, maar het blijft in mijn kop knarsen: de grote doelloze rondo en het balbezit om het balbezit camoufleren hoe matig tot slecht dit Ajax eigenlijk is. En als een tegenstander druk zet, komt dat gebrek aan kwaliteit er aan alle kanten uit. Helaas.
Klopt, genant om te te zien dan Janssen aan Enoh staat uit te leggen hoe ie moet staan/lopen zodat men de bal naar hem kan spelen.

Hoelang roepen we dit nu al niet weer Zuidema ?.Hoelang wijzen we de knelpunten aan waar AJAX steeds op dezelfde manier het laat afweten.Een trainer is zo goed als de spelers zijn.FdB die blijft volharden aan een systeem wat zeer kwetsbaar is, niet ( zoals je terecht opmerkt ) de spelers effe meteen verbale uitval ( of tactisch ingrijpen ) langs de kant wakker schud.En eindelijk zou dat niet meer hoeven, dat wakker schudden.Bijna allemaal internationals onze spelers.Of iets heel simpels " het gunnen van de medespeler|(s) de bal die er veel beter voorstaan ( de Jong o.a. ) ", de vrije trappen zonder echt doelgevaar ( meestal ook zonder idee erachter ).Niemand ( dacht Janssen dat zou moeten oppikken ) die een ander VOORDAT het begint te verslappen aan z'n oren trekt.Enkele zetten vooruit denken is alleen voor de allerbeste voetballers, maar even je kop omhoog doen voor de balaaname om te kijken of dat je links of rechts moet openen zit er bij velen in dit team ook niet in.

Natuurlijk, die 2 - 0 had de wedstrijd op slot KUNNEN gooien, maar zelfs dat is bij dit team geen zekerheidje.Maar het is toch triest om te zien dat de mogelijkheden die men ( pas ) krijgt omdat Twente de druk naar voren opbouwt zo simpel om zeep worden geholpen, zelfs twee tegen een wordt niet uitgespeeld omdat men de bal of te zacht speelt of zich laat afbluffen ..

VVV moet je sowieso winnen, Psv was niet in die grootste vorm toen wij er tegen speelde, en Twente was mijn inziens ook niet een angstgegner maar blijft ( op een paar ideeënloze aanvallen 0 simpel op de been.

Bij de strot grijpen en dichtknijpen zie je bij dit team nooit ..

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - FC Twente 24-09-2011

Bericht door Jesse » zo sep 25, 2011 11:53 am

joey schreef:Wat denken jullie, kan De Boer ook hard zijn? Als Vertonghen niet doet wat hij moet doen, dan zou hij gewisseld moeten worden.
Nee, ik denk niet dat spelers als Vertonghen, vd Wiel, Eriksen of de Jong hoeven te vrezen voor hun basisplek.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - FC Twente 24-09-2011

Bericht door 999 » zo sep 25, 2011 12:04 pm

joey schreef:Wat denken jullie, kan De Boer ook hard zijn? Als Vertonghen niet doet wat hij moet doen, dan zou hij gewisseld moeten worden.
Door of voor wie ?.( die het dan wel beter doet ? ) ..

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Ajax - FC Twente 24-09-2011

Bericht door Ajaciedjuh » zo sep 25, 2011 12:25 pm

Na een nachtje slapen en dan nog steeds de pest in het lijf hebben. Zoveel beter zijn en uiteindelijk toch punten verliezen.

Tussen conclusie: het elftal is nog niet volwassen genoeg. Opvallend vind ik de uitspraak dat een aantal spelers (waaronder Janssen in ieder geval) hebben aangegeven om 1 op 1 te gaan spelen en dat dat dan gedaan wordt (door iedereen). Hiërarchie is dus (nog) niet in orde binnen het elftal. Ik ben vooral benieuwd wie dat dan niet gedaan heeft.

De onvolwassenheid slaat ook op FdB. Uiteraard is hij (nog steeds) een beginnende coach en spreekt daar ook heel open over. Dat valt te prijzen, maar ook hij zal daar snel stappen in moeten maken. De wissel Enoh voor Sulejmani is in mijn ogen een zeer slechte geweest. De dreiging voor valt daardoor weg. Ebicilio was een betere wissel geweest. Breng dan eventueel Enoh voor Janssen of Eriksen als je daar wat meer stabiliteit had willen hebben.

Ik ben vooral benieuwd wat de motivatie achter deze wissel was: wil hij 'zijn' spelers (Janssen, Eriksen, Siem) altijd laten spelen, dan is dat een zeer slechte reden.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Ajax - FC Twente 24-09-2011

Bericht door Bert » zo sep 25, 2011 12:28 pm

Volgens mij kreeg Ajax ook na de komt van Enoh nog enkele prima kansen. Teksten als 'we mogen blij zijn met een derde plek' vind ik dan ook wat potsierlijk. Schiet die kansen er gewoon in. Scheelt een hoop. Prima eerste helft, mindere tweede. Het is wat, tegen een prima elftal en dito coach.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - FC Twente 24-09-2011

Bericht door Zuidema » zo sep 25, 2011 12:30 pm

999 schreef: Klopt, genant om te te zien dan Janssen aan Enoh staat uit te leggen hoe ie moet staan/lopen zodat men de bal naar hem kan spelen.
Schrijnend. Enoh is niet 1 van de slimsten, maar als je die basics al moet uitleggen, pffff...

Een trainer is zo goed als de spelers zijn. FdB die blijft volharden aan een systeem wat zeer kwetsbaar is, niet ( zoals je terecht opmerkt ) de spelers effe meteen verbale uitval ( of tactisch ingrijpen ) langs de kant wakker schud. En eindelijk zou dat niet meer hoeven, dat wakker schudden.Bijna allemaal internationals onze spelers.
Klopt. Sowieso staat het elftal niet goed en de mix/balans klopt niet. Hoezeer Ajax ook moet roeien met de riemen die het heeft, dit is en blijft een verantwoording voor Frank. Je zal toch met de beschikbare spelers een systeem moeten spelen dat de jongens kunnen verhapstukken. In een teamverband waarin de kwaliteiten van de spelers zoveel mogelijk naar boven komen en de beperkingen afgedekt worden. Ik zie het maar niet gebeuren met Frank. Alhoewel het met sommige spelers ook dweilen met de kraan open zal blijven.

Maar ook in dat ingrijpen tijdens de wedstrijd mis ik daadkracht bij Frank. Als je bijvoorbeeld ziet dat zo'n Vertonghen achterin laf blijft lapzwansen, moet Frank hem toch van de kant daarop wijzen. Dat ie meer in moet schuiven, meer gebruik moet maken van de ruimte voor hem, dat ie initiatief moet nemen. Desnoods van achter uit de strot door FdB. Juist Frank wéét hoe belangrijk dat is, wat voor gevolgen dat heeft voor het spel naar voren. En toch zit hij er maar wat bij en kijkt er naar. De geregeld opkomende Wisgherhof in de 2e helft eenzelfde laken een pak. De spelers pakken hem niet op, Frank doet ook niks van de kant. Achteraf zegt Frank dat hij daarin wel wat duidelijker had kunnen coachen of zoiets. Jezus nog an toe! Beetje laat, zeg. Hij laat het volgens mij veel te veel op zijn beloop, kijkend of de spelers het zelf zullen oplossen. Vergeet het maar, dat doen deze spelers niet of amper, daar hebben ze de kwaliteiten blijkbaar niet voor. Na 1 of 2 keer verzaken kan je er beter direct bovenop zitten. Het is niet anders met deze spelers. Helaas.
Natuurlijk, die 2 - 0 had de wedstrijd op slot KUNNEN gooien, maar zelfs dat is bij dit team geen zekerheidje.
Ik vrees het ook. Je had met 2-0 wat meer buffer gehad, maar ook dan had Twente Ajax opgezocht. En we zien wat er met Ajax gebeurt als het onder druk gezet wordt. Het leek soms wel alsof Ajax in de 2e helft een uitwedstrijd speelde.
Maar het is toch triest om te zien dat de mogelijkheden die men ( pas ) krijgt omdat Twente de druk naar voren opbouwt zo simpel om zeep worden geholpen, zelfs twee tegen een wordt niet uitgespeeld omdat men de bal of te zacht speelt of zich laat afbluffen ..
Je krijgt bij die druk altijd wat kansjes op counters. Maar hoe dat dan ook weer uitgespeeld wordt. Anita? Man, man, man...
Twente was mijn inziens ook niet een angstgegner maar blijft ( op een paar ideeënloze aanvallen) simpel op de been.
De eerste 20 minuten kon Ajax Twente nog wel pijn doen, daarna zakte het fors in. Vermoeidheid omdat er teveel energie gespendeerd was? Weer die zelfoverschatting van dit doen we wel effe, waardoor het allemaal weer veel te lakoniek wordt? Zeg het maar. Twente heeft natuurlijk flink ingeleverd in creativiteit na het vertrek van Janssen en Ruiz, maar het blijft een gevaarlijke, stugge ploeg. Ondanks een fors overwicht in de 2e helft komen ze uiteindelijk ook maar tot slechts 2 opgelegde kansen (waarvan 1 een doelpunt) en nog een paar mogelijkheden. Maar ook dan valt het op hoe gemakkelijk Ajax is weg te drukken, de boel onrustig en paniekerig wordt door die druk en hoe vreselijk er soms geschutterd wordt. Akelig, akelig.
Bij de strot grijpen en dichtknijpen zie je bij dit team nooit ..
Hebben we de ploeg volgens mij niet voor. Vooral door dat middenveld, maar ook omdat onze verdediging niet ver vooruit kan/durft te spelen.
Laatst gewijzigd door Zuidema op zo sep 25, 2011 12:45 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Ajax - FC Twente 24-09-2011

Bericht door Ajaciedjuh » zo sep 25, 2011 12:32 pm

Bertje schreef:Volgens mij kreeg Ajax ook na de komt van Enoh nog enkele prima kansen. Teksten als 'we mogen blij zijn met een derde plek' vind ik dan ook wat potsierlijk. Schiet die kansen er gewoon in. Scheelt een hoop. Prima eerste helft, mindere tweede. Het is wat, tegen een prima elftal en dito coach.
Daar heb je wel gelijk in. Deze wedstrijd hadden we gewoon moeten winnen. Kansen / spelverhouding was allemaal in het voordeel van Ajax. Het beetje geluk (onterecht afkeuren van de goal), maar ook het killen/benutten kansen (onvolwassenheid?) gaf de doorslag.

De duurste punten tot nu toe zijn dan ook die tegen VVV. In psv gelijk is een prima resultaat (hadden we kunnen verliezen) en gisteren hadden we 2 punten extra verdiend. De komende wedstrijden mogen we de punten niet laten liggen (competitie).
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Ajax - FC Twente 24-09-2011

Bericht door Le T. » zo sep 25, 2011 12:47 pm

Bertje schreef:Volgens mij kreeg Ajax ook na de komt van Enoh nog enkele prima kansen. Teksten als 'we mogen blij zijn met een derde plek' vind ik dan ook wat potsierlijk. Schiet die kansen er gewoon in. Scheelt een hoop.
Creeer gewoon wat meer kansen als het niet lukt. Daarvoor train je immers op positiespel en balbezit, daarvoor speel je 4-3-3, daarvoor selecteer je technische spelers met creativiteit. In 90 minuten heb je tijd zat, zo lang duurt het niet om de bal van achteruit voorin te krijgen. Als je aanvallend speelt moet je veel creeeren, bij elk goed Ajax uit het verleden hoorde je regelmatig dat de score veel hoger had kunnen uitvallen.
Prima eerste helft, mindere tweede. Het is wat, tegen een prima elftal en dito coach.
Van het elftal is niet zo heel veel meer over zonder Ruiz, Janssen en Chadli. In principe moet je daar ook uit van kunnen winnen. Als je dan ziet hoe een toch beperkter elftal het initiatief weet over te nemen naarmate de wedstrijd vordert, wijst dat op het verschil in coach.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - FC Twente 24-09-2011

Bericht door Jesse » zo sep 25, 2011 12:50 pm

Mwah, het aantal kansen was gister niet het probleem. Ze werden alleen niet afgemaakt. Een groter probleem is wat joey al opmerkte: zodra een tegenstander druk gaat zetten krijgt Ajax het erg moeilijk.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Alexander
Berichten: 8589
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Ajax - FC Twente 24-09-2011

Bericht door Alexander » zo sep 25, 2011 12:52 pm

Ben benieuwd wat ze volgende week zondag doen, al heb ik daar wel een hard hoofd in.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - FC Twente 24-09-2011

Bericht door joey » zo sep 25, 2011 1:09 pm

Le T. schreef:Als je dan ziet hoe een toch beperkter elftal het initiatief weet over te nemen naarmate de wedstrijd vordert, wijst dat op het verschil in coach.
Ajax is ook beperkt.

Alsof dit zo goed gecoacht was van Adriaanse, zeg. Eerder het tegendeel. Hij liet zijn ploeg pas na de 1-0 meer naar voren spelen. Had net zo goed verkeerd kunnen aflopen.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Ajax - FC Twente 24-09-2011

Bericht door Ajaciedjuh » zo sep 25, 2011 1:11 pm

Adriaanse speelde gewoon een laffe / verdedigende tactiek. Jammer dat dat niet us afgestrafd de eerste helft (normale tussenstand 3-1).
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - FC Twente 24-09-2011

Bericht door Jesse » zo sep 25, 2011 1:14 pm

Le T. schreef:Als je dan ziet hoe een toch beperkter elftal het initiatief weet over te nemen naarmate de wedstrijd vordert, wijst dat op het verschil in coach.
Nou nou, wat een meesterzet. Hij begint druk naar voren te zetten en zet er wat aanvallende spelers bij waardoor ze de laatste 15/20 minuten meer initiatief krijgen. In die minuten had Ajax overigens ook nog prima de 2-0 kunnen maken als ze wat beter de counter uit zouden voeren. Ik zou eerder zeggen dat Co gewoon compleet verkeerd aan de wedstrijd is begonnen en dat hij dat aan het einde heeft hersteld. Geholpen natuurlijk door Ajax.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

wimpey
Berichten: 52107
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - FC Twente 24-09-2011

Bericht door wimpey » zo sep 25, 2011 1:16 pm

Bertje schreef: Het is wat, tegen een prima elftal en dito coach.
Dat zie ik anders. De man begon met een volledig verkeerde opstelling en taktiek. Cotenaccio. Hij had de mazzel dat de grens en Ajax hem en zijn elftal in leven hielden, want anders was er dus niets meer te repareren geweest.

Ik vind het gros van de posters wel erg negatief. Ajax speelde een prima eerste helft. Tegen een zó defensief spelende ploeg creerden we veel kansen, gaven maar 2 kansen weg en hadden het middenveld volledig in handen.

Ging in de 2e helft ook gewoon zo verder, aanvankelijk. Totdat FdB het nodig vond om het om te gooien en defensief wisselde. Snap ik niet, de oude Landzaat voor de dramatische Fer dwingt een goed spelend Ajax in een thuiswedstrijd niet tot een defensieve correctie. Fout van FdB: toch al iemand die geen gelukkig handje van wisselen heeft. Zie bijv. VVV-uit.

Eriksen weer naar rechts, prima spelend middenveld op z'n kop, toen gleed het Ajax uit de vingers. Het was niet Twente dat voor meer druk zorgde. Ajax liep terug. I.p.v. collectief voor die 2e te blijven gaan, hingen er een paar terug, terwijl anderen vooruit bleven denken. Het loon van de angst dus: in de 1e helft voor Twente, in de 2e voor Ajax.

FdB moet hiervan leren. Dit elftal moet hij niet met de handrem op laten spelen. Dat beheersen deze jongens niet. Ajax' spelletje is spelen op balbezit, geduld uitoefenen en van het eigen doel af spelen. Fout om bij 1-0 tegen een matige tegenstander in een thuiswedstrijd defensief te wisselen!

Tevens moet hij eens gaan babbelen met Vertonghen en VDW. Janssen krijgt wekelijks de zwarte piet, maar speelde gisteren i.m.o. prima. Vertonghen speelt echter op een manier waarop FdB zelf op 41-jarige leeftijd ook nog wel mee zou kunnen. Als een soort van Ausputzer balletjes breed leggend en de ruimte voor hem niet benuttend. Zet hem maar op LB neer en dwing hem vooruit te spelen. Janssen op zijn plek.

VDW was net als Vertonghen ook in de 3e topper van dit seizoen (na Lyon en psv) weer een liability. VDW en Vertonghen beheersen de defensieve basics niet. Kost Ajax keer op keer tegengoals en punten.

Ploeg moet zich niet laten irriteren door dit incident. Niet aanpassen, eigen spel spelen en volgende keer die 2e wél maken.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Ajax - FC Twente 24-09-2011

Bericht door Ajaciedjuh » zo sep 25, 2011 1:21 pm

We zijn nog als enigste ongeslagen. :hypocrite.gif: :666.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - FC Twente 24-09-2011

Bericht door 999 » zo sep 25, 2011 1:31 pm

wimpey schreef:
Bertje schreef: Het is wat, tegen een prima elftal en dito coach.
Dat zie ik anders. De man begon met een volledig verkeerde opstelling en taktiek. Cotenaccio. Hij had de mazzel dat de grens en Ajax hem en zijn elftal in leven hielden, want anders was er dus niets meer te repareren geweest.

Ik vind het gros van de posters wel erg negatief. Ajax speelde een prima eerste helft. Tegen een zó defensief spelende ploeg creerdencreeëre we veel kansen, gaven maar 2 kansen weg en hadden het middenveld volledig in handen.
Dat creëren viel mij toch tegen.We hadden wat mogelijkheden, die, toegegeven, met een beetje vernuft een scorings kans hadden kunnen worden .. Maar ook dit roepen we toch ook al weer een hele poos ..

Zabski
Berichten: 109
Lid geworden op: za mar 26, 2011 5:24 pm

Re: Ajax - FC Twente 24-09-2011

Bericht door Zabski » zo sep 25, 2011 2:03 pm

Ik zie weinig progressie de laatste tijd, Frank zegt de tegenstander 'kapot' te willen spelen, gisteren leek het eerder andersom. Tactisch was Co de baas in de ArenA, achterhoede van ons aller Ajax werd bang na het inbrengen van Ola John en Marc Janko, achteruitlopen is niet des Ajax' . 'Regisseur' Janssen had dit natuurlijk moeten corrigeren in het veld... maar ze luisterden niet aldus Theo (????) Mickey Sulejmani ook hopeloos uit vorm, wat een kansen heeft hij in de eerste 10 minuten gemist, écht 100% kansen, zijn goal was dan ook meer geluk dan klasse. Boerrigter vond ik weer klasse eerste helft, één van de weinige pluspuntjes samen met Kenneth die onmogelijke ballen pakte.

Hoe dan ook, er is nog een hoop werk aan de winkel, tegen de grote jongens (PSV, Lyon, Twente) zijn we de onderliggende partij.

Hoe is het trouwens mogelijk dat we een grensrechter uit Enschede hebben toegewezen gekregen... sorry, hoor maar dat kan écht niet.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - FC Twente 24-09-2011

Bericht door Zuidema » zo sep 25, 2011 2:27 pm

wimpey schreef:Het was niet Twente dat voor meer druk zorgde. Ajax liep terug. I.p.v. collectief voor die 2e te blijven gaan, hingen er een paar terug, terwijl anderen vooruit bleven denken. Het loon van de angst dus: in de 1e helft voor Twente, in de 2e voor Ajax.
Het is soms wat lastig te beoordelen of een ploeg (bewust) achterover gaat hangen of dat die ploeg wordt weggedrukt. Maar zoals ik de wedstrijd gezien heb, zie ik Twente vanaf minuut 1 in de tweede helft met veel meer mensen naar voren spelen en daarmee ook meer druk zetten op de achterste lijn en de middenlinie. Ajax vindt daar voetballend niet goed het antwoord op, speelt steeds onrustiger en zakt volgens mij daarna steeds meer in om het hanteerbaar te houden. Franks wissel met Enoh is waarschijnlijk bedoeld om het tij te keren, maar dat pakt dus volslagen averechts uit.

Zoals Voetske ook al zegt: Ajax heeft in de eerste 20-30 minuten (naast een paar kansen) een rijtje mogelijkheden die met wat meer vernuft kansen hadden kunnen worden. Helaas is ook dat vernuft een structureel probleem bij dit Ajax. Veel balbezit met weinig drive en gogme naar voren. Soms eens een mogelijkheid, zeer incidenteel een echte kans. Komt er ruimte, dan weet Ajax er wel redelijk raad mee. Staan ze zelf onder druk, dan slaat de onrust en zelfs de paniek toe. We zien het keer op keer gebeuren en erg veel verandert er eigenlijk niet. En misschien kan het ook niet veel beter meer worden met deze spelers en met Frank. Misschien is dit wel het plafond. Ben ik dan niet erg blij mee, eerlijk gezegd.

Gelukkig is het bij de concurrenten voor de titel ook niet hosannah en hallelujah. Twente zal het gemis van Janssen en Ruiz echt nog wel een aantal keren gaan opbreken. Psv heeft blijkbaar de schwung te pakken om matige tegenstanders overtuigend kapot te spelen, maar ik neem aan dat zij ook nog wel een paar ploegen zullen treffen die de defensieve kwetsbaarheid van hun middenlinie en achterste lijn pijnlijk blootleggen.

Ik haat het om dit te moeten zeggen, maar alles afwegende vind ik Ajax vooralsnog toch de slechtste van de 3. Ook als Ajax gisteravond die 3 punten wel met wat mazzel in Amsterdam had gehouden. Er rammelt wat mij betreft qua spelers en veldspel gewoonweg te veel bij ons met alle gevolgen van dien voor de toekomst. Meer dan bij de andere twee titelkandidaten. Ik hou het daarom op een 3e plaats voor Ajax. Of Frank gaat bewijzen dat hij een geweldige coach is die de boel toch nog naar behoren op de rails krijgt. Ben benieuwd, maar ook erg sceptisch.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23040
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Ajax - FC Twente 24-09-2011

Bericht door raymon » zo sep 25, 2011 4:18 pm

Ik vind het niet terecht om te stellen dat Ajax slechter is dan Twente. Afgaande op gisteren had Ajax natuurlijk gewoon moeten winnen. Het grootste probleem op dit moment is dat Ajax niet de bal naar voren durft te spelen. Continue van die obligate balletjes breed of naar achteren. Dan dwing je dus een ploeg op achterstand om meer naar voren te spelen. Op zich niet erg als je dan opeens wel die bal naar voren kan spelen en zodoende ruimte kan creeeren maar dat gebeurt dus niet. Hebben ze te weinig vertrouwen in Janssen? Eriksen staat sowieso altijd te ver naar voren en Siem staat er nou niet bepaald voor de bal verplaatsing.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Plaats reactie