FC Twente - Ajax 19-10-2013

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door Jöhnk » zo okt 20, 2013 3:38 pm

Het lag ook aan de tactische omzetting bij Ajax. De Boer had in de rust voor de verandering een sterk moment.

Twente wilde uiteraard blijven voetballen zoals in de eerste helft, toen ze overigens ook niet al te veel initiatief toonden maar wel goed de opbouw van Ajax verstoorden.

Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 3202
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 3:37 pm
Locatie: Den Haag

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door Thom » zo okt 20, 2013 3:59 pm

Toppie schreef:We missen een goeie spits een afmaker, die hadden we totdat Suarez vertrok daarna hebben we drie jaar zonder spits gespeeld Sigi is het niet
Drie keer kampioen geworden....
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer. Epicurus

Kilroy
Berichten: 1136
Lid geworden op: za sep 27, 2003 11:33 pm
Locatie: California

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door Kilroy » zo okt 20, 2013 4:01 pm

Ajaciedjuh schreef:
Ramona schreef:Weinig gemauwmuis over Jasper; hij deed 't zeker goed? :hypocrite.gif:
Keepte idd prima. Nu nog durven eruit te bij corners.
Hij keepte inderdaad prima, dat is waar. Nu nog zien dat zijn voeten goede vrienden worden van de bal, en klaar is Jasper (of was dat Kees?)

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door Zuidema » zo okt 20, 2013 7:10 pm

wimpey schreef:
Yopi schreef: Dat Twente er weinig van bakte zal ook iets met het spel van Ajax te maken hebben gehad.
Yopi toch! :eusa_naughty.gif:

Wanneer Ajax een goede helft voetbal speelt moét het wel aan de tegenstander liggen.
Nee, niet moet. Het kan. En in dit geval lijkt me dat zelfs zeer plausibel. Twente liet Ajax voetballen in de tweede helft, wachtte af, gaf veel ruimte weg enz. Het domste wat je kan doen tegen Ajax, want dan krijgen ze de mogelijkheid om te gaan tikken. Ik wil wel eens zien wat er van dat Ajax in de tweede helft overblijft als het wel onder druk wordt gezet. Mogelijk weten we daarover dinsdag meer, een mooie test. Kunnen ze dat spel ook op de mat leggen onder een Schotse furie, dan is je sarcasme terecht wat mij betreft.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door Ajaciedjuh » zo okt 20, 2013 7:14 pm

Het lijkt hier AN wel. :excited.gif: Als zelfs de coach van de tegenstander aangeeft dat het aan Ajax lag dat Twente de 2e helft zo speelde. Het is maar wat je wilt zien.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door Zuidema » zo okt 20, 2013 7:21 pm

Ajaciedjuh schreef:Het lijkt hier AN wel. :excited.gif: Als zelfs de coach van de tegenstander aangeeft dat het aan Ajax lag dat Twente de 2e helft zo speelde. Het is maar wat je wilt zien.
Zei hij dat werkelijk? Dan was die lamlendigheid bij Twente dus niet alleen in het veld aanwezig. Wat een non-valeur. Niet te geloven. :excited.gif:

GangstaRiB
Berichten: 16883
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door GangstaRiB » zo okt 20, 2013 7:54 pm

Thom schreef:
Toppie schreef:We missen een goeie spits een afmaker, die hadden we totdat Suarez vertrok daarna hebben we drie jaar zonder spits gespeeld Sigi is het niet
Drie keer kampioen geworden....
Wat een dooddoener.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13430
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door Arthur » zo okt 20, 2013 7:55 pm

Castagnos gaf aan dat Twente het niet meer kon belopen om zoveel druk te zetten als in de 1e helft.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door Zuidema » zo okt 20, 2013 8:22 pm

Arthur schreef:Castagnos gaf aan dat Twente het niet meer kon belopen om zoveel druk te zetten als in de 1e helft.
Bijzonder. Als ik Castaignos moet geloven heeft FdB dus de speelwijze en opstelling gevonden, waarmee een titelkandidaat in een thuiswedstrijd na 1 helft al op apegapen ligt. Dit zegt me opnieuw meer over de zwakte van Twente dan over de kracht van Ajax. Waar Ajax precies staat, weten we waarschijnlijk dinsdagavond.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door 999 » zo okt 20, 2013 8:34 pm

De kracht van AJAX ?.Boilesen zat net na de wedstrijd met twee benen met kramp op het veld ... Frank de B. staat te stampvoeten voor de microfoon op een juiste contatering van van Gangelen en als men hier nog effe doorgaat heeft AJAX zodadelijk een wereldpot voetbal laten zien ..

En de goal die wij maakte er eentje om in te lijsten .. lol:) ..

Mr. Ajax
Berichten: 14569
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door Mr. Ajax » zo okt 20, 2013 10:01 pm

Zuidema schreef:
Arthur schreef:Castagnos gaf aan dat Twente het niet meer kon belopen om zoveel druk te zetten als in de 1e helft.
Bijzonder. Als ik Castaignos moet geloven heeft FdB dus de speelwijze en opstelling gevonden, waarmee een titelkandidaat in een thuiswedstrijd na 1 helft al op apegapen ligt. Dit zegt me opnieuw meer over de zwakte van Twente dan over de kracht van Ajax. Waar Ajax precies staat, weten we waarschijnlijk dinsdagavond.

Zo kan je alles toch relativeren? Als Ajax dinsdag de gehele tweede helft met 10 man op eigen helft staat, ligt dat dan aan het voortreffelijke spelopvatting van Celtic, of aan de afwachtende houding van Ajax?

Ajax was in de tweede helft gewoon beter dan Twente. Het is dan ook compleet irrelevant of dat door de wijziging in tactiek van Twente was, of omdat ze fysiek op waren vanwege hun spel in de eerste helft, of welk ander reden dan ook... Ajax was toen gewoon beter.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door Zuidema » zo okt 20, 2013 11:20 pm

Mr. Ajax schreef: Zo kan je alles toch relativeren? Als Ajax dinsdag de gehele tweede helft met 10 man op eigen helft staat, ligt dat dan aan het voortreffelijke spelopvatting van Celtic, of aan de afwachtende houding van Ajax?

Ajax was in de tweede helft gewoon beter dan Twente. Het is dan ook compleet irrelevant of dat door de wijziging in tactiek van Twente was, of omdat ze fysiek op waren vanwege hun spel in de eerste helft, of welk ander reden dan ook... Ajax was toen gewoon beter.
Je bent zo goed als de tegenstander het je toelaat. Een uitdrukking die vwb Twente-Ajax verschillende kanten op kan worden geredeneerd. Was Ajax nou zo 'goed', omdat zo Twente slecht was? Of was Twente nou zo slecht, omdat Ajax zo 'goed' was? Het gaat daarbij dus niet om het simpele feit of Ajax beter was of niet zoals jij hier stelt, maar het waarom. En het is wat mij betreft wel degelijk relevant om te achterhalen door wie of door wat dat nou kwam.

De reacties van die Twente-coach en Castaignos beschouw ik daarbij als camouflerend geneuzel, omdat Twente tactisch gewoonweg zeer slecht gespeeld heeft. En conditioneel kennelijk ook nog eens tekort komt om in een groot deel van de wedstrijd volle bak te gaan. Hemel de tegenstander maar op, zodat je eigen falen niet zo opvalt. Van die lamlendigheid heeft Ajax nadat het eindelijk goed stond naar behoren van geprofiteerd. Niks mis mee, prima. Maar laten we de rol van een erg matig Twente na de 1-0 niet uitvlakken. Ik vermoed dat we dinsdag wel een tegenstander treffen die weet hoe je Ajax voluit kan treffen. Door wel volle bak met druk op man en bal proberen Ajax weg te blazen. Ben heel benieuwd hoe Ajax dat gaat oplossen.

wimpey
Berichten: 52060
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door wimpey » ma okt 21, 2013 7:50 am

Ik dénk (wedstrijd niet in z'n geheel gezien) dat het een combi van beiden is, Zuidema. Enerzijds speculeert Twente op de counter, anderzijds hebben ze met de krachten gesmeten in de 1e helft.

Je ziet de laatste weken vaker dat Ajax in de 2e helft beter tot druk zetten komt, ruimte vindt en de beslissing forceert. Begin dit seizoen was de 1e helft meestal wat beter en de 2e helft totaal beroerd. Ik heb wel het gevoel dat Ajax een stijgende lijn te pakken heeft.

Wat me verbaast is het gehak op Boilesen. FdB heeft een engelengeduld gehad met Blind, die ruim 2 jaar nodig had om tot een min of meer volwaardig Ajacied uit te groeien. Dan lijkt het me logisch dat Boilesen, die er bijna 2 jaar uit heeft gelegen, ook een beetje tijd verdient.

Sowieso, dit Ajax telt een flink aantal spelers die we vorig seizoen niet of amper gezien hebben. Boilesen dus, Andersen, Serero, Veltman, Klaassen, Denswil, De Sa. Ajax zet het aangekondigde beleid consequent om, jonge gasten krijgen de kans zich te ontwikkelen.

Mij stoort het op de ultrakorte termijn natuurlijk ook dat die jongens er niet meteen staan, maar op middellange termijn (Mei 2014 :hypocrite.gif: ) plukken we hopelijk de vruchten van dit beleid.

wimpey
Berichten: 52060
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door wimpey » ma okt 21, 2013 8:03 am

wimpey schreef:Waarom is Quincy Promes in 2008 eigenlijk bij Ajax vertrokken?

Leuke speler, deed het vorig seizoen bij GAE ook prima...
Weggestuurde Promes niet boos op Ajax
21 oktober 2013 07:17, Bron: Telegraaf
Quincy Promes is niet boos op Ajax voor de manier waarop de Amsterdammers de aanvaller in de jeugd weg stuurde. Zaterdagavond trof Promes voor het eerst de club waar hij in de jeugd speelde en dat leverde wel een beetje revanche-gevoelens op.

'Tegen de A1 en Jong Ajax had ik wel vaker gespeeld, maar dit was de eerste keer tegen Ajax 1', zegt Promes in De Telegraaf. 'Ik ben daar niet op zo’n leuke manier weggegaan, maar het is mooi dat ik via een omweg op het hoogste niveau tegen ze mag spelen. Ik heb helemaal geen problemen met Ajax. Het is gewoon een mooie, goede club.'
Foutje van JOR dus. Te creatief?

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door 999 » ma okt 21, 2013 8:10 am

wimpey schreef:
wimpey schreef:Waarom is Quincy Promes in 2008 eigenlijk bij Ajax vertrokken?

Leuke speler, deed het vorig seizoen bij GAE ook prima...
Weggestuurde Promes niet boos op Ajax
21 oktober 2013 07:17, Bron: Telegraaf
Quincy Promes is niet boos op Ajax voor de manier waarop de Amsterdammers de aanvaller in de jeugd weg stuurde. Zaterdagavond trof Promes voor het eerst de club waar hij in de jeugd speelde en dat leverde wel een beetje revanche-gevoelens op.

'Tegen de A1 en Jong Ajax had ik wel vaker gespeeld, maar dit was de eerste keer tegen Ajax 1', zegt Promes in De Telegraaf. 'Ik ben daar niet op zo’n leuke manier weggegaan, maar het is mooi dat ik via een omweg op het hoogste niveau tegen ze mag spelen. Ik heb helemaal geen problemen met Ajax. Het is gewoon een mooie, goede club.'
Foutje van JOR dus. Te creatief?
Achjee, Jij vind het een leuke speler en die tig jaar geleden wordt weggestuurd speelt vervolgens tegen AJAX en het gezeik begint weer ...

GangstaRiB
Berichten: 16883
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door GangstaRiB » ma okt 21, 2013 8:38 am

wimpey schreef:
wimpey schreef:Waarom is Quincy Promes in 2008 eigenlijk bij Ajax vertrokken?

Leuke speler, deed het vorig seizoen bij GAE ook prima...
Weggestuurde Promes niet boos op Ajax
21 oktober 2013 07:17, Bron: Telegraaf
Quincy Promes is niet boos op Ajax voor de manier waarop de Amsterdammers de aanvaller in de jeugd weg stuurde. Zaterdagavond trof Promes voor het eerst de club waar hij in de jeugd speelde en dat leverde wel een beetje revanche-gevoelens op.

'Tegen de A1 en Jong Ajax had ik wel vaker gespeeld, maar dit was de eerste keer tegen Ajax 1', zegt Promes in De Telegraaf. 'Ik ben daar niet op zo’n leuke manier weggegaan, maar het is mooi dat ik via een omweg op het hoogste niveau tegen ze mag spelen. Ik heb helemaal geen problemen met Ajax. Het is gewoon een mooie, goede club.'
Foutje van JOR dus. Te creatief?
:smallgrin.gif:

FdB vind het ook vast eeuwig zonde, kijkende naar zijn voorkeur voor taakbewuste bleekneusjes.

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11440
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door Toppie » ma okt 21, 2013 9:02 am

Ik blijf erbij het moet veel beter achterin , middenveld en voorin. De spelers andersen , Fisher en nog een aantal zijn veels te wisselvallig. Men moet toch niet alleen met rondotjes blijven aankomen. We moeten een echte killerspits hebben en dat is Sigi ook niet en mist ook aanvoer van af de kanten eerlijk gezegd. We moeten toch echt investeren in ervaring, om de jeugd te laten renderen heb je een mix nodig. Frank kan dan met 2 vingers in z'n neus weer kampioen worden met afstand ook internationaal kan je dan beter meedoen.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door InnerHarbour » ma okt 21, 2013 9:17 am

Ajax speelt alvast met het geduld van een landskampioen

Door: Sjoerd Mossou, ad.nl

De topper viel tegen in vrijwel alle opzichten, maar de wedstrijd bleek ook een teken aan de wand. Zonder spectaculair te spelen tegen FC Twente, controleerde en beheerste Ajax zoals het dat in de laatste drie seizoenen deed. Geduld en een beetje evenwicht: je kunt er in Nederland fluitend kampioen mee worden.

Niet alleen was Ajax 'veel en veel beter' geweest, vond Frank de Boer, zijn elftal had FC Twente zaterdag 'stuk gespeeld' in de Grolsch Veste. De trainer van de Amsterdammers zei het met een verbeten ondertoon, kort na afloop van de bleke topper (1-1). Naast hem staarde zijn Twentse collega Michel Janssen wat beduusd voor zich uit.

De gemiddelde kijker zal met enige verbazing naar De Boer hebben geluisterd, vermoedelijk. FC Twente-Ajax was lang een hemeltergend saai schaakspel geweest, bepaald geen galavoorstelling. En waren de Amsterdammers niet wat gelukkig langszij gekomen juist, dankzij een blunder van Twente-verdediger Andreas Bjelland? Wat nou 'stuk gespeeld'? Wat nou 'veel en veel beter'?

Maar De Boer sprak zaterdag uitsluitend als de voetbaltrainer die hij is, niet als een potentiële nieuwe abonnee van Fox. Hij overdreef nogal in zijn analyse, maar idioot was zijn verhaal nou ook weer niet. In de voetbalfilosofie van De Boer wás Ajax heer en meester in Enschede, tegen een elftal dat vooraf nog zo bewierookt werd.

Drie keer werd Ajax de laatste jaren kampioen van Nederland, niet alleen door bijna wekelijks controle te hebben over het eigen spel, maar ook over dat van de tegenstander. De Boer boetseerde de Amsterdammers niet tot een avontuurlijke spektakelploeg, maar tot een verzorgd en geduldig voetballend elftal, dat zelden door zijn ondergrens heen zakte.

Ajax was bovenal de kampioen van de beheersing, minder van de overheersing. In een competitie waarin chaos en wisselvalligheid regeren, bleek dat steeds afdoende. Het duurde doorgaans een paar maanden, maar daarna had het Ajax van De Boer vrijwel steevast de controle over - en de grip op - zijn tegenstanders.

In dat licht was de matige topper in Enschede een teken aan de wand. Ajax speelde verre van groots. Het heeft geen elftal dat overloopt van de individuele klasse. Er ging meer dan genoeg fout, en traagjes was vaak het aanvalsspel. Maar na het eerste half uur was het tactisch wél de baas over FC Twente. Het controleerde en het bepaalde.

De Tukkers hebben méér puur creatieve spelers, zeker in de breedte van de selectie, met spelers als Youness Mokhtar en Jesús Corona nota bene nog op de bank. Het toonde zich dit seizoen al geregeld een uitstekend voetballend elftal, zelden bang om aan te vallen. Maar zaterdag ging FC Twente met een fluitconcert van het veld in eigen stadion, ogenschijnlijk laf en angstig als het speelde na de 1-0 voorsprong.

Het was typisch een gevalletje kip en ei. Was het Twente dat bewust koos om zijn voorsprong te verdedigen, of dwong Ajax zijn tegenstander tot achteruitlopen? Zowel Michel Janssen als Frank de Boer hielden het op de laatste zienswijze. 'Alle credits daarvoor naar de tegenstander', zei Janssen. 'Het lukte ons gewoon niet druk te krijgen op de tegenstander.'

Traag, maar zonder ook maar een spoortje paniek bleef Ajax opbouwen van achteruit, met Daley Blind in de onwennige rol van controleur. Daar ging het balletje weer. Breed. Nog eens terug. Weer vooruit. Wachten, inspelen, draaien. En toch maar weer opnieuw.

Dik 65 procent balbezit zegt niet alles, maar in deze eredivisie wel iets. Het is pas oktober, maar Ajax speelt alvast met het geduld van een kampioen.
:biggthumpup.gif:
YNWA

GangstaRiB
Berichten: 16883
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door GangstaRiB » ma okt 21, 2013 9:32 am

Nog geen enkele uitoverwinning... dat zegt toch wel iets over de staat van dit elftal? Werkelijk alles wordt met de mantel der liefde bedekt. Daley speelde ineens 'onwennig' in plaats van slecht. De voorhoede was onzichtbaar totdat Twente er zelf een potje van maakte en op het middenveld liep schijnbaar ook ene Serero rond, maar die heb ik niet gezien.

De nummer 1 en nummer 9 liggen iets van 4 punten uit elkaar. Als Ajax verliest en de rest van het linkerrijtje wint, staan we volgend weekend op plaats 10. Het tekent de zwakte van de Eredivsie en Ajax steekt daar geenzins bovenuit. Als Ajax echt zo goed is en er is een stijgende lijn, dan moeten we toch gewoon losstaan?

wimpey
Berichten: 52060
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door wimpey » ma okt 21, 2013 9:38 am

GangstaRiB schreef: Als Ajax echt zo goed is en er is een stijgende lijn, dan moeten we toch gewoon losstaan?
Die stijgende lijn is na psv-uit ingezet. Nou kon het ook niet slechter, maar toch... :smallgrin.gif:

Begin van het seizoen was het te mat, ze ondergingen het. De laatste weken staat er weer een weerbaar elftal. Het is nog verre van optimaal, maar stukje bij beetje zie je (ik althans) meer vastigheden en automatismen.

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door Le T. » ma okt 21, 2013 10:30 am

GangstaRiB schreef:De nummer 1 en nummer 9 liggen iets van 4 punten uit elkaar. Als Ajax verliest en de rest van het linkerrijtje wint, staan we volgend weekend op plaats 10. Het tekent de zwakte van de Eredivsie en Ajax steekt daar geenzins bovenuit. Als Ajax echt zo goed is en er is een stijgende lijn, dan moeten we toch gewoon losstaan?
Je kunt natuurlijk geen aansluiting krijgen bij de Europes subtop als je niet eens los weet te komen van PEC Zwolle en FC Groningen.

Wat de stand duidelijk maakt en dat geldt ook voor PSV en Twente is het underachievement van de rijkste clubs, die kloten maar wat aan met het bleid en met beginnelingen van trainers. De eerste die 3 jaar consistent en zinnig beleid voert met een trainer die alle aspecten van het vak beheerst is meteen wel een end los.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47994
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door peter » ma okt 21, 2013 10:37 am

GangstaRiB schreef:Nog geen enkele uitoverwinning... dat zegt toch wel iets over de staat van dit elftal? Werkelijk alles wordt met de mantel der liefde bedekt. Daley speelde ineens 'onwennig' in plaats van slecht. De voorhoede was onzichtbaar totdat Twente er zelf een potje van maakte en op het middenveld liep schijnbaar ook ene Serero rond, maar die heb ik niet gezien.

De nummer 1 en nummer 9 liggen iets van 4 punten uit elkaar. Als Ajax verliest en de rest van het linkerrijtje wint, staan we volgend weekend op plaats 10.
Dan moeten Vitesse en Groningen van elkaar winnen. :smallgrin.gif:

Je kunt het ook positief bekijken. Als Ajax volgende week thuis tegen RKC wint, dan kun je zo maar weer stijgen (met ADO-Twente, Roda-PSV en PEC-AZ).

Overigens heeft Ajax bakken met punten verspeeld, maar heeft het wel veruit het lastige programma gehad. Twente uit, AZ uit, PSV uit, Heerenveen uit, Groningen uit. Zet dat eens af tegen onze concurrenten joh.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door Jöhnk » ma okt 21, 2013 10:42 am

Le T. schreef:
GangstaRiB schreef:De nummer 1 en nummer 9 liggen iets van 4 punten uit elkaar. Als Ajax verliest en de rest van het linkerrijtje wint, staan we volgend weekend op plaats 10. Het tekent de zwakte van de Eredivsie en Ajax steekt daar geenzins bovenuit. Als Ajax echt zo goed is en er is een stijgende lijn, dan moeten we toch gewoon losstaan?
Je kunt natuurlijk geen aansluiting krijgen bij de Europes subtop als je niet eens los weet te komen van PEC Zwolle en FC Groningen.

Wat de stand duidelijk maakt en dat geldt ook voor PSV en Twente is het underachievement van de rijkste clubs, die kloten maar wat aan met het bleid en met beginnelingen van trainers. De eerste die 3 jaar consistent en zinnig beleid voert met een trainer die alle aspecten van het vak beheerst is meteen wel een end los.
Ongetwijfeld. Dat is een ZEKERHEIDJE. :hypocrite.gif:

Het roepen om andere namen vind ik altijd zo simplistisch. Vrijblijvendheid ten top. Ze moeten gewoon die kopen, en die. En er moet een andere trainer komen. En zo raakt de kritiek nooit de inhoud.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door Bert » ma okt 21, 2013 11:00 am

Bert schreef:De Boer zal redeneren dat Ajax bij balbezit tegenstander veelal pressie zal moeten zetten vanuit de controleur: daar heb je je vrije man tegen Twente, dat met de punt naar achter speelt. Bovendien heeft Twente redelijk veel voetballend vermogen op het middenveld, maar positioneel is het allemaal (nog) niet je van het. Dat betekent dus dat je vroegtijdig druk moet zetten op het middenveld, om te voorkomen dat je achter de bal aan komt te lopen. Zo beschouwd is Blind een logische keuze, meer dan Poulsen, wiens kracht vooral ligt in het onderscheppen van de passinglijn - diepte eruithalen. Weliswaar kan Poulsen een directe tegenstander aardig terugdringen, als hij moet pressen zonder directe tegenstander wordt het snel onzeker en zelfs apatisch bij hem. De Boer zal Twente willen vastzetten en met Van Rhijn, Denswil en Boilesen (en Veltman) heb je natuurlijk veel snelheid achterin, om de snelle mensen van Twente enigszins op te vangen.

So far so good. De vraag zal eerder zijn of Ajax een vuist kan maken voorin, om te voorkomen dat er onzekerheid in sluipt. Daar ligt Ajax' grootste gevaar, gok ik.
Blind deed het aardig, maar was voornamelijk positioneel bij balbezit onwennig. Zijn positie werd ook te weinig overgenomen (of door De Jong, of door een centrumverdediger) wanneer hij diepte maakte. Ajax had vooral moeite met zichzelf onder de druk uit te spelen, omdat één van de middenvelders van Twente (in eerste instantie Eghan met name) constant met Castaignos mee drukte op het centrale duo. Promes en Tadic hielden vervolgens de passinglijnen van de backs naar de middenvelders eruit. Dan moeten je middenvelders met durf diepte maken op de flanken, opdat de buitenspelers moeten kiezen, maar die durf zit er (nog) niet echt in bij Ajax - Serero zocht weleens de flank, maar dat was (kenmerkend) weer zonder enige drive en ambitie. Zodra Ajax onder de druk uit was, tikte het aardig, zonder echt gevaarlijk te worden. Het werd makkelijker voetballen toen en Blind en De Jong vanuit de as gingen voetballen (Andersen hangend op rechts, Van Rhijn/Schöne voor de diepte op rechts), omdat Ajax daardoor structureel een man meer kreeg op het middenveld.

Vooral verdedigend was het shaky at best bij Ajax. Veel verdedigers (Denswil, Van Rhijn) zijn positioneel onzeker en Twente kon te makkelijk de bal diep geven (omdat het middenveld, Blind met name) de zone niet afdekte.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door 999 » ma okt 21, 2013 11:01 am

Jöhnk schreef:
Le T. schreef:
GangstaRiB schreef:De nummer 1 en nummer 9 liggen iets van 4 punten uit elkaar. Als Ajax verliest en de rest van het linkerrijtje wint, staan we volgend weekend op plaats 10. Het tekent de zwakte van de Eredivsie en Ajax steekt daar geenzins bovenuit. Als Ajax echt zo goed is en er is een stijgende lijn, dan moeten we toch gewoon losstaan?
Je kunt natuurlijk geen aansluiting krijgen bij de Europes subtop als je niet eens los weet te komen van PEC Zwolle en FC Groningen.

Wat de stand duidelijk maakt en dat geldt ook voor PSV en Twente is het underachievement van de rijkste clubs, die kloten maar wat aan met het bleid en met beginnelingen van trainers. De eerste die 3 jaar consistent en zinnig beleid voert met een trainer die alle aspecten van het vak beheerst is meteen wel een end los.
Ongetwijfeld. Dat is een ZEKERHEIDJE. :hypocrite.gif:

Het roepen om andere namen vind ik altijd zo simplistisch. Vrijblijvendheid ten top. Ze moeten gewoon die kopen, en die. En er moet een andere trainer komen. En zo raakt de kritiek nooit de inhoud.
Simplistisch is het steeds wijzen naar vroeger als er terechte kritiek richting de huidige staf komt . ..

Plaats reactie