Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

GangstaRiB
Berichten: 16882
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door GangstaRiB » za okt 26, 2013 9:45 pm

mattie schreef:
Zuidema schreef:
banjavi schreef:Dit is net slecht... Dit is gewoon Het Ajax niveau...
Eens.

FdB: "We hebben twee punten verloren. We waren veel beter dan Rkc. We hadden de hele wedstrijd controle en we hebben voortdurend gedomineerd. We hebben weinig weggeven en we hebben veel kansen gecreerd. Maar ja, je kan wel de beste zijn en toch niet winnen. Dat is nou eenmaal foebol."
Ha ha Ha is inderdaad standaard het antwoord.. maar pleur op met deze uitspraken..
In sommige landen wordt een coach ontslagen.. ondanks 3 landskampioenschappen.. Dit is het nieuwe Ajax
Waar is het lef gebleven om een bal vooruit te spelen? Het is werkelijk zo verschrikkelijk plichtmatig en saai....... Dit is de hand van FdB. Veldbezetting klopt voor geen meter. Waar te beginnen.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33682
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door zeux » za okt 26, 2013 9:58 pm

999 schreef:
Zuidema schreef:
banjavi schreef:Dit is net slecht... Dit is gewoon Het Ajax niveau...
Eens.

FdB strakkies: "We hebben twee punten verloren. We waren veel beter dan Rkc. We hadden de hele wedstrijd controle en we hebben voortdurend gedomineerd. We hebben weinig weggegeven en we hebben veel kansen gecreerd. Maar ja, je kan wel de beste zijn en toch niet winnen. Dat is nou eenmaal foebol."
Niet zo negatief, Zuidema :) ...

AJAX speelt de tegenstander niet kapot, AJAX speelt zichzelf zo kapot ..
Ajax speelt de kijker kapot.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door Zuidema » za okt 26, 2013 9:59 pm

Ajax lijkt inderdaad dit seizoen op een gevaarlijk dood spoor te zitten. Het gaat al de heel tijd met horten en stoten. Dat was met Eriksen en Alderweireld ook al het geval. Of de chemistry met De Boer uitgewerkt begint te raken weet ik niet. En of je er veel mee opschiet om hem eruit te werken betwijfel ik. Wie zou dan de vervanger moeten zijn? Het lijkt me toch het beste dat FdB zijn personeelsbeleid en zijn tactisch concept eens flink onder de loep neemt.

Wel redelijk realistisch commentaar van FdB trouwens na afloop.
Laatst gewijzigd door Zuidema op za okt 26, 2013 9:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13430
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door Arthur » za okt 26, 2013 9:59 pm

De echte schande vanavond was natuurlijk dat Three Little Birds niet meer in de rust werd gedraaid. Niet zo gek dat het dan niet meer goedkomt in de tweede helft.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33682
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door zeux » za okt 26, 2013 10:31 pm

Zuidema schreef:Ajax lijkt inderdaad dit seizoen op een gevaarlijk dood spoor te zitten. Het gaat al de heel tijd met horten en stoten. Dat was met Eriksen en Alderweireld ook al het geval. Of de chemistry met De Boer uitgewerkt begint te raken weet ik niet. En of je er veel mee opschiet om hem eruit te werken betwijfel ik. Wie zou dan de vervanger moeten zijn? Het lijkt me toch het beste dat FdB zijn personeelsbeleid en zijn tactisch concept eens flink onder de loep neemt.

Wel redelijk realistisch commentaar van FdB trouwens na afloop.
Drie jaar leegloop moest een keer zijn effect krijgen.

Stilstand is al achteruitgang, laat staan jaar in jaar uit inboeten op kwaliteit.

Dé quizvraag is of de huidige jonge selectie ( en wat er vlak achter zit in de jeugd) de potentie heeft om over één/twee jaar wel weer een solide team te zijn met kwaliteit en Ajax-waardig voetbal.

Een tussenjaar is op zich niet erg. Als het perspectief er maar is.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door Zuidema » za okt 26, 2013 10:39 pm

Dubbel schreef: 4-0? Na een CL partij??? Wat voor kranten lees jij?
Ben ik een keer 'optimistisch', is het weer niet goed. :666.gif:

Maar je hebt gelijk, Ajax speelt altijd een moeizame pot na een CL-wedstrijd. En dat kan funest zijn met dit kwaliteitsarme team. Maar gelijkspelen tegen de hekkesluiter is natuurlijk wel erg kwalijk. En dan mag je ook nog in je handjes knijpen dat Rkc de counters niet beter uitspeelt.
Zeux schreef: Drie jaar leegloop moest een keer zijn effect krijgen. Stilstand is al achteruitgang, laat staan jaar in jaar uit inboeten op kwaliteit. Dé quizvraag is of de huidige jonge selectie ( en wat er vlak achter zit in de jeugd) de potentie heeft om over één/twee jaar wel weer een solide team te zijn met kwaliteit en Ajax-waardig voetbal. Een tussenjaar is op zich niet erg. Als het perspectief er maar is.
Het blijft een dilemma. Kiezen voor de jeugd vind ik op zich een goede zaak voor Ajax. Als het talent er dan ook maar is of zich op korte termijn aandient. We komen zo weer uit op de eeuwige discussie of Ajax toch ook kwaliteitsinvesteringen moet doen. Waar zit de balans tussen jeugd en aankopen?

Het TH komt zo ook in een gevaarlijke spagaat. Fischer en Andersen hebben talent, maar zijn nog niet klaar voor basisplaatsen. Die zouden eigenlijk een stap terug moeten doen met invalbeurten. Daarvoor in de plaats zouden dan wel klasbakken op de vleugels moeten komen, die echter de doorstroom weer blokkeren. Maar op deze voet doorgaan kan eigenlijk ook niet meer. Fischer blijft maar in een wak zitten, Andersen is duidelijk nog lang niet toe aan een structurele basisplaats. Sigi mag van mij gaan banken en gebruikt worden als pinchhitter, terwijl De Jong in de spits komt te staan. We hebben dan wel een nieuwe dynamische rechtshalf nodig.

Andere mogelijkheid: je stapt af van het concept met naar binnentrekkende buitenspelers en opkomende backs en zet een rechtspoot op rechts neer en een linkspoot op links. Zodat ze weer op plekken staan waar ze van nature thuishoren en waar ze het veld breed houden en de achterlijn proberen te halen. Dan hoeven de backs ook niet voortdurend tot heel diep op te komen en kunnen die zich meer concentreren op het verdedigen, controleren, de opbouw en incidenteel de aansluiting. In het centrum kan er dan ook eenvoudiger worden doorgeschoven met knijpende backs. Een klassieke speelwijze dus, die mogelijk wat beter te verhapstukken is voor deze spelers, want simpeler en overzichtelijker in de uitvoering. En die Sigi, als de koppige FdB toch met hem doorgaat, hopelijk ook wat meer laat renderen. Elk concept heeft zo zijn voor- en nadelen, maar dat we een kwaliteitsimpuls kunnen gebruiken, lijkt me hoe dan ook duidelijk. Ik vrees dat we met deze selectie en het huidige concept flink dicht bij het plafond zitten.
Laatst gewijzigd door Zuidema op za okt 26, 2013 11:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33682
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door zeux » za okt 26, 2013 11:03 pm

Paul Onkenhout in de VK:

"Studio Sport is op zaterdag- en zondagavond een aaneenschakeling van flaters, een sportieve variant van de Geer & Goor-show. Laat ik het zo zeggen: je moet ervan houden, schrijft columnist Paul Onkenhout.

Hoe diep het Nederlandse voetbal is gezonken, hoe ernstig de crisis is en hoe groot het verval, bleek donderdag uit een smeuïg artikel in De Telegraaf. Het ging over Celtic - Ajax (2-1) en het was een wanhopige reactie op de kritiek van de 'buitenwacht' op het optreden van de Nederlandse kampioen in Glasgow.

Wie dat zijn, de buitenwacht, werd niet nader omschreven. Misschien ging het over boze twitteraars, of over Youri Mulder, die zich als NOS-analyticus nogal leek te storen aan het ondoeltreffende getrut van Ajax.

Na de wedstrijd waren de verslaggevers Driessen en Verweij in het 'statige Grand Central Hotel' - heerlijk detail - Ajax-directeur Overmars tegen het lijf gelopen. Hij wist toen al dat 'de kortzichtigheid alweer regeerde en de kritiek op de clubleiding en spelers was losgebarsten in Nederland'.

Ik vond het allemaal nogal meevallen, op Twitter en op tv. Ik nam eerder berusting waar dan woede, maar goed, Overmars had iets anders gemerkt. Om te onderstrepen hoe ernstig de situatie was, werd gemeld dat zijn gezicht 'op onweer' stond.

Opportunistisch geroeptoeter
De Telegraaf en Overmars deden daarna wat je in dit soort gevallen het beste kunt doen: de tegenaanval kiezen. De critici werd in het pamflet op de eerste sportpagina 'opportunistisch geroeptoeter' verweten.

Opportunistisch geroeptoeter, dan weet iedereen waaraan hij toe is. Wie vaststelt dat de revolutionairen bij Ajax over het hoofd hebben gezien dat ook in 2013 moet worden gewonnen, niet alleen over vijf of tien jaar, is een opportunistische roeptoeter.

Even los van die fluwelen revolutie en de mogelijke zegeningen: wat is er gebeurd dat de kampioen van Nederland niet in staat is te winnen van een armetierige Schotse tegenstander met een groot hart, maar de techniek van een topklasser?

Waarom wordt FC Utrecht in een voorronde van de Europa Cup uitgeschakeld door een club uit Luxemburg, LUXEMBURG, is Feyenoord niet opgewassen tegen - even opzoeken - Koeban Krasnodar en verliest Vitesse van een club die Petrolul heet?

Het is crisis
Het is crisis en het is officieel. Ajax verliest van Celtic en het is geen incident. De Nederlandse competitie is een lachertje, letterlijk. Studio Sport is op zaterdag- en zondagavond een aaneenschakeling van flaters, een sportieve variant van de Geer & Goor-show. Laat ik het zo zeggen: je moet ervan houden.

De armoede mist zijn uitwerking niet. Jonge spelers weten niet hoe snel ze moeten wegkomen, talentvolle buitenlanders mijden Nederland angstvallig. De inkomsten zijn door de crisis, de echte, fors teruggelopen. Noodgedwongen hebben de clubs hun elftallen verjongd.

Geen opzienbarende constateringen
Dit zijn allemaal geen opzienbarende constateringen. Iedereen ziet hetzelfde. In een interview met Spits zei Patrick Kluivert, tegenwoordig assistent-bondscoach, deze week dat het niveau van sommige eredivisiewedstrijden schrikbarend is. Dat is vooral zorgwekkend, zei hij, omdat 40 procent van de selectie van het Nederlands elftal uit eredivisiespelers bestaat.

Voor iemand die met Ajax ooit Real Madrid, AC Milan en Bayern München volkomen murw speelde en zonder één nederlaag de Champions League won, drukte Kluivert zich nog voorzichtig uit. De angst om het eigen nest te bevuilen, zit diep in het voetbal.

Sinds Louis van Gaal heeft gezegd dat de eredivisie 'minstens gelijkwaardig' is aan de Italiaanse Serie A en dat RKC niet onderdoet voor Aston Villa ('daar is weinig verschil tussen') kijk ik nergens meer van op. Op een handjevol journalisten na, allemaal opportunistische roeptoeters, doet iedereen alsof er niets aan de hand is.

Misschien is dat maar beter ook. We kunnen niet blijven toeteren. Laten we het gezellig houden, de tekortkomingen negeren en Ajax-trainer Frank de Boer nazeggen dat helaas niet altijd de beste ploeg wint.

Naar Studio Sport kijken we in deze crisistijd dan maar zoals we kijken naar het gestuntel van Geer en Goor: lachend tegen wil en dank.

Door: Paul Onkenhout - 17u00"
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33682
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door zeux » za okt 26, 2013 11:14 pm

Zuidema schreef:
Het TH komt zo ook in een gevaarlijke spagaat. Fischer en Andersen hebben talent, maar zijn nog niet klaar voor basisplaatsen. Die zouden eigenlijk een stap terug moeten doen met invalbeurten. Daarvoor in de plaats zouden dan wel klasbakken op de vleugels moeten komen, die echter de doorstroom weer blokkeren. Maar op deze voet doorgaan kan eigenlijk ook niet meer. Fischer blijft maar in een wak zitten, Andersen is duidelijk nog lang niet toe aan een structurele basisplaats. Sigi mag van mij gaan banken en gebruikt worden als pinchhitter, terwijl De Jong in de spits komt te staan. We hebben dan wel een nieuwe dynamische rechtshalf nodig.
Ik heb dat argument van 'doorstroom blokkeren' altijd vreemd gevonden.

Als een speler goed genoeg is, dwingt hij die plaats af.

Sterker nog, volgens mij heeft bijvoorbeeld Fischer alleen maar last van die 'rode loper behandeling'. Hij hoeft nauwelijks te vechten voor zijn plek, want als gebrandmerkt talent moet hij vrij baan krijgen.

Ik zie liever dat er ervaren jongens staan, die ook nog eens als mentor kunnen optreden om jonge spelers geleidelijk het eerste team in te loodsen.

Er staat nauwelijks meer ervaring in het veld (Poulsen, Schöne, De Jong), de jonkies mogen het zelf uitvogelen. En dan worstelt De Jong ook nog eens met zijn vorm (conditie?) na zijn zware longblessire.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door Banjavi » za okt 26, 2013 11:31 pm

En waar heeft Schone de ervaring vandaan dan?

Een talent van Ajax moet eigenlijk beter zijn dan een "ervaren" Schone hoor. :aai.gif:
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door Zuidema » za okt 26, 2013 11:43 pm

Zeux schreef: Ik heb dat argument van 'doorstroom blokkeren' altijd vreemd gevonden. Als een speler goed genoeg is, dwingt hij die plaats af.
Het dilemma daarbij is dat je een miljoenenaankoop op de bank zet voor een talentvolle, maar nog onervaren jeugdspeler. Dan moet die jeugdspeler wel bijna van exceptionele klasse zijn, wil dat gebeuren. De drempel wordt mede door die investering veel hoger.
Sterker nog, volgens mij heeft bijvoorbeeld Fischer alleen maar last van die 'rode loper behandeling'. Hij hoeft nauwelijks te vechten voor zijn plek, want als gebrandmerkt talent moet hij vrij baan krijgen.
Dat te snel brengen heeft hem zeker geen goed gedaan, daar ben ik van overtuigd. En nou staat die bovenkamer helemaal in brand bij hem, loopt ie zichzelf compleet overhoop op te fokken. Vanavond viel het trouwens nog wel mee, vond ik. Maar een volgende wedstrijd zal hij zich waarschijnlijk weer geforceerd waar willen maken.
Ik zie liever dat er ervaren jongens staan, die ook nog eens als mentor kunnen optreden om jonge spelers geleidelijk het eerste team in te loodsen. Er staat nauwelijks meer ervaring in het veld (Poulsen, Schöne, De Jong), de jonkies mogen het zelf uitvogelen. En dan worstelt De Jong ook nog eens met zijn vorm (conditie?) na zijn zware longblessure.
Oh ja, zo'n balans staat bij mij al jaren hoog in het vaandel. Een raamwerk van coachende en corrigerende, ervaren profs, waarbinnen die jongens zich kunnen ontwikkelen. Vroeger zag ik wat dat betreft graag veteranen/ex-topvoetballers terugkomen bij Ajax, maar van die voorkeur ben ik na wat slechte ervaringen af gestapt. Bij een Stam bijvoorbeeld zat er ineens wel erg snel de sleet op en als een Davids als een junior zijn been breekt schiet het ook niet op. Bij F. hebben we een paar jaar geleden kunnen zien hoe desastreus dat allemaal uitpakte met al die ouwe gasten. En nu weer met Mathijssen. Van Bommel was bij Psv vorig seizoen een blok aan het been.

Poulsen schijnt buiten het veld die jonge Denen in ieder geval wel goed op te vangen. Of dat in het veld ook gebeurt, kan ik moeilijk beoordelen. Schone lijkt me er het type niet voor, is ook niet geschikt volgens mij. De Jong oogt me eigenlijk wat te flegmatiek en is nu ook teveel met zijn eigen vorm bezig, denk ik. Moisander kan ik wat slecht inschatten daarin. Inderdaad wat magertjes allemaal met een (gedwongen) overload aan jeugdspelers op het vlaggenschip.

Lionel
Berichten: 47581
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door Lionel » za okt 26, 2013 11:49 pm

Ik heb het gehad. Helemaal klaaaaaar mee.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33682
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door zeux » za okt 26, 2013 11:53 pm

Waarom was het 'vroeger' geen probleem om jeugd gewoon op haar beurt te laten wachten?

Waar het mij om gaat is dat een gozer van een jaar of achttien/negentien nu al 'niemand voor zich' mag hebben. Zo denken ze in het buitenland ook niet, daar ben ik van overtuigd. 'Ineens' is dit bij Ajax nu een issue.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33682
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door zeux » zo okt 27, 2013 12:03 am

banjavi schreef:En waar heeft Schone de ervaring vandaan dan?

Een talent van Ajax moet eigenlijk beter zijn dan een "ervaren" Schone hoor. :aai.gif:
Het is het enige dat we nog hebben. Meer 'dienstjaren' zijn er volgens mij niet.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo okt 27, 2013 12:18 am

De Zuidema-doctrine leeft al een tijdje niet meer in Amsterdam, al zal het vast moeilijk zijn om financieel gezien goede ervaren spelers bereid te vinden voor Ajax te voetballen.

Na een paar jaar beste spelers verkopen en die grotendeels denken te kunnen vervangen met jeugd lijkt de conclusie gerechtvaardigd: we zijn gewoon niet goed genoeg meer.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door Zuidema » zo okt 27, 2013 12:38 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:De Zuidema-doctrine leeft al een tijdje niet meer in Amsterdam, al zal het vast moeilijk zijn om financieel gezien goede ervaren spelers bereid te vinden voor Ajax te voetballen.

Na een paar jaar beste spelers verkopen en die grotendeels denken te kunnen vervangen met jeugd lijkt de conclusie gerechtvaardigd: we zijn gewoon niet goed genoeg meer.
Eens. En ik vrees ook dat dit voorlopig het level is waarmee we het moeten doen. Ajax was ooit als een prachtige, stijlvolle en sprankelende vrouw, maar verwordt meer en meer tot een grijs en verlept oud besje, mede door eigen toedoen. Of er gaan toch nog wonderen gebeuren in de jeugdopleiding en we vinden misschien nog wat relatief goedkope klasbakken/ervaren spelers op deze aardkloot. Maar ik ben daar erg sceptisch over.

Wat ik hierboven al zei: met deze spelers en dit concept zitten we volgens mij gevaarlijk dicht tegen het plafond. FdB zal uit een wezenlijk ander vaatje moeten tappen wil hij niet op de middenlange termijn gigantisch nat gaan. Hij heeft het krediet van de 3 titels, er klopt onmiskenbaar rood-wit bloed door zijn aderen, maar als het spel en de resultaten matig blijven, gaan er toch altijd weer krachten werken, waarbij de coach uiteindelijk de klos is. Zeker bij Ajax. 1 troef voor hem daarbij: Cruijff en dus ook De Telegraaf (zie boven) & Derksen staan nog steeds achter hem.
Laatst gewijzigd door Zuidema op zo okt 27, 2013 7:30 am, 1 keer totaal gewijzigd.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door LucaS » zo okt 27, 2013 7:28 am

Zeux schreef:Paul Onkenhout in de VK:

"Opportunistisch geroeptoeter, dan weet iedereen waaraan hij toe is. Wie vaststelt dat de revolutionairen bij Ajax over het hoofd hebben gezien dat ook in 2013 moet worden gewonnen, niet alleen over vijf of tien jaar, is een opportunistische roeptoeter.
Door: Paul Onkenhout - 17u00"
Dit dus. En als je dit zegt, krijg je te horen dat we toch drie keer achter elkaar kampioen geworden zijn.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13831
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door Jinne » zo okt 27, 2013 7:47 am

Dit resultaat zat er aan te komen. Aanvallend stelt Ajax helemaal niks meer voor. Gister ook nauwelijks kansen gehad om te scoren en zelfs in blessuretijd blijft men volharden in de controle ipv een opportunistisch balletje naar voren.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23027
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door raymon » zo okt 27, 2013 8:02 am

Wat zeuren we toch, we staan gedeeld bovenaan!
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door InnerHarbour » zo okt 27, 2013 8:05 am

Juist Ray, we zijn weer een puntje ingelopen op Twente.
YNWA

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11439
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door Toppie » zo okt 27, 2013 8:18 am

joehoe spits waar ben je :ajaxsmiley.gif: :confused.gif:

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door Zuidema » zo okt 27, 2013 8:31 am

Raymon schreef:Wat zeuren we toch, we staan gedeeld bovenaan!
En als het wat tegenzit staan we vanavond 6e met 2 punten achterstand op de koplopers. Maar nog steeds prima op schema inderdaad. De achterstand was voorheen veel groter. En traditiegetrouw maken we natuurlijk weer een grote inhaalslag in de 2e seizoenhelft. Want dan ziet Frank opnieuw het licht hoe het allemaal wel moet gebeuren, vallen alle puzzelstukjes ineens toch samen en harken we die historische 4e titel op rij en 10-20 M binnen uit de CL. Geweldig resultaat in 1 van de overbruggingsjaren naar de era van de grote wonderen uit de jeugdopleiding. Iedereen weer dik tevreden. Stom van me dat ik me dan toch nog kapot erger aan Ajax.
Zeux schreef:Waarom was het 'vroeger' geen probleem om jeugd gewoon op haar beurt te laten wachten?

Waar het mij om gaat is dat een gozer van een jaar of achttien/negentien nu al 'niemand voor zich' mag hebben. Zo denken ze in het buitenland ook niet, daar ben ik van overtuigd.
Dat laatste ben ik met je eens. Je mag er wel voor knokken als toptalent. Het privilege van een basisplaats wordt nu soms wel erg gemakkelijk weggegeven aan talenten. Maar dat is toch wel het stramien geworden bij Ajax op het vlaggenschip. Dus talent al vroeg voor de leeuwen gooien op het 'hoogste' niveau, zodat ze zich rapper kunnen ontwikkelen in de keiharde praktijk. Snel klaarstomen zodat je nog wat aan ze hebt, want ze zijn vaak in no time ook weer vertrokken. Die keus is op zich wel begrijpelijk gezien het krachtenveld waarin Ajax zich tegenwoordig bevindt, maar ook erg riskant als je dat met teveel jeugd doet en de balans en de mix in je team niet op orde houdt.

Verder blijft het ook een kwestie van inschatten en afstemmen/plannen. Wanneer is een talent klaar voor een traject op het Vlaggenschip? Stel: Ajax koopt in de winterstop toch die klasbak op links. Moet een Fischer met zijn 18/19 jaar dan nog pakembeet 2-3 jaar wachten voordat ie weer aan de beurt is voor een basisplaats? Dat lijkt mij veel te lang, er moet wel een zinnig perspectief blijven voor een talent. Een kwaliteitsinvestering zou je wat mij betreft wel kunnen doen als een toptalent voor die plek nog maar 16 of 17 jaar oud is en pas over een paar jaren aan de deur zal kloppen. Dan heb je ook een natuurlijker overlap. Bv op je 18e-19e invalbeurten en soms een basisplaats om de eerste keus wat rust te gunnen en dan vanaf je 19-20ste op weg naar een structurele basisplaats. Dan heeft die eerste keus inmiddels ook een 3 jaar van zijn contract afgewerkt en is hij op korte termijn vertrokken als alles goed gaat.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door 999 » zo okt 27, 2013 9:13 am

Zuidema schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:De Zuidema-doctrine leeft al een tijdje niet meer in Amsterdam, al zal het vast moeilijk zijn om financieel gezien goede ervaren spelers bereid te vinden voor Ajax te voetballen.

Na een paar jaar beste spelers verkopen en die grotendeels denken te kunnen vervangen met jeugd lijkt de conclusie gerechtvaardigd: we zijn gewoon niet goed genoeg meer.
Eens. En ik vrees ook dat dit voorlopig het level is waarmee we het moeten doen. Ajax was ooit als een prachtige, stijlvolle en sprankelende vrouw, maar verwordt meer en meer tot een grijs en verlept oud besje, mede door eigen toedoen. Of er gaan toch nog wonderen gebeuren in de jeugdopleiding en we vinden misschien nog wat relatief goedkope klasbakken/ervaren spelers op deze aardkloot. Maar ik ben daar erg sceptisch over.

Wat ik hierboven al zei: met deze spelers en dit concept zitten we volgens mij gevaarlijk dicht tegen het plafond. FdB zal uit een wezenlijk ander vaatje moeten tappen wil hij niet op de middenlange termijn gigantisch nat gaan. Hij heeft het krediet van de 3 titels, er klopt onmiskenbaar rood-wit bloed door zijn aderen, maar als het spel en de resultaten matig blijven, gaan er toch altijd weer krachten werken, waarbij de coach uiteindelijk de klos is. Zeker bij Ajax. 1 troef voor hem daarbij: Cruijff en dus ook De Telegraaf (zie boven) & Derksen staan nog steeds achter hem.
Probleem is en wordt het natuurlijk als de Boer en de TH dat niet willen inzien.Kijk, mindere spelers en het verlies van je beste speler dat is niet nieuw bij AJAX.En in het verleden hadden we dan ook wel eens de pech of onkunde dat er ( nog ) geen vervangers waren.Maar dat steeds maar weer door elkaar husselen van de opstelling, spelers te vroeg in het diepe gooien en blijkbaar fors wat miskopen van Overmars dat zou toh tot het verleden behoren ?.

Schöne rechtsback, Blind weer voor de verdediging.De Boer is weer bijna zes maanden bezig om er een elftal neer te zetten.Niet door het kweken van automatismen enz.Nee, het lijkt er op dat het meer is van WANNEER het gelukkige kwartje goed valt.Daarnaast hebben we blijkbaar enkele spelers die geen drie wedstrijden ( waarvan twee wedstrijdJES ) meer in de week kunnen voetballen ?.

De Boer wordt weer gered door de Mickey M. competitie, want als er ook maar twee clubs zouden zijn geweest die wel een beetje nivo hadden gehad dan stond je nu al tien punten achter ...

Maar goed, dit zeggen we al jaren.Het spel is niet om aan te gluren.Hoe is het b.v. mogelijk dat je tegen de nummer laatst, begroting 4,7 milj. ( want die vergelijking hoor je meestal alleen maar als we b.v. van Barcelona verliezen ) geen tempo kan maken, niet tig keer sneller kan omschakelen maar RKC onder het drinken van een bakkie leut zich op hun gemak weer kunnen reorganiseren rond de zestien .. Daarnaast, v.d. Hoorn zit bij de reserves.Blijkbaar durft de Boer het zelfs niet aan om v.d. Hoorn centraal te zetten ( en b.v. Veldman rechtsback ) tegen Rkc.Wat moet je dan daar weer van denken.Maar ook, van Rhijn kon dus wel spelen.

De Boer hoeft niet weg, dat vind ik dus ook geroeptoeter, maar wordt het ook niet eens tijd dat de Boer en het TH van die roze wolk afkomen en een beetje hun voetbal ( ervaring ) verstand gaan gebruiken ..
Laatst gewijzigd door 999 op zo okt 27, 2013 9:21 am, 1 keer totaal gewijzigd.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door LucaS » zo okt 27, 2013 9:14 am

Zuidema schreef:
Raymon schreef:Wat zeuren we toch, we staan gedeeld bovenaan!
En als het wat tegenzit staan we vanavond 6e met 2 punten achterstand op de koplopers. Maar nog steeds prima op schema inderdaad. De achterstand was voorheen veel groter. En traditiegetrouw maken we natuurlijk weer een grote inhaalslag in de 2e seizoenhelft. Want dan ziet Frank opnieuw het licht hoe het allemaal wel moet gebeuren, vallen alle puzzelstukjes ineens toch samen en harken we die historische 4e titel op rij en 10-20 M binnen uit de CL. Geweldig resultaat in 1 van de overbruggingsjaren naar de era van de grote wonderen uit de jeugdopleiding. Iedereen weer dik tevreden. Stom van me dat ik me dan toch nog kapot erger aan Ajax.
Ik weet dat een licht cynische ondertoon gelezen moet worden, maar toch ten overvloede de volgende aantekening; Dat de achterstand niet groter is, is geheel en al te wijten aan de concurrentie. De kampioen eindigt dit jaar, als de huidige trend wordt doorgezet, op een puntje of 64!
Vergeleken met vorig jaar presteert Ajax in dezelfde wedstrijden een punt of 8 minder.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door Zuidema » zo okt 27, 2013 9:37 am

LucaS schreef: Ik weet dat een licht cynische ondertoon gelezen moet worden, maar toch ten overvloede de volgende aantekening; Dat de achterstand niet groter is, is geheel en al te wijten aan de concurrentie. De kampioen eindigt dit jaar, als de huidige trend wordt doorgezet, op een puntje of 64! Vergeleken met vorig jaar presteert Ajax in dezelfde wedstrijden een punt of 8 minder.
Mee eens. Een veeg teken hoezeer de boel naar beneden aan het nivelleren is. En die posting van mij mag dan ook gerust met een flink stuk sarcasme en cynisme gelezen worden. Ik verbaas me er echt over, dat een titel in de MM-competitie tegenwoordig als volledig zaligmakend wordt beschouwd. Natuurlijk hartstikke mooi als het lukt, maar het camoufleert ook het verval bij Ajax dat al een tijdje gaande is.

Wat dat betreft is er kennelijk op AT ook een cultuuromslag gaande. 10 jaar geleden hadden we op AT dit Ajax tot op het bot gefileerd, nu lijken we al dik tevreden met de kans op opnieuw een titel no matter how or what. Ik vraag me af waar die Psv-mentaliteit vol pragmatisme vandaan komt. Een stuk berusting? Omdat we menen vrijwel machteloos te staan tegenover allerhande internationale krachten?

Gebruikersavatar
mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
Berichten: 10434
Lid geworden op: do jun 10, 2004 9:10 pm

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door mattie » zo okt 27, 2013 9:45 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:De Zuidema-doctrine leeft al een tijdje niet meer in Amsterdam, al zal het vast moeilijk zijn om financieel gezien goede ervaren spelers bereid te vinden voor Ajax te voetballen.
Ehh bij Everton loopt er 1 die ook graag nog een wk wilt spelen..
Kan centraal of op de positie van middenveld.. Brengt een berg ervaring mee en heeft ook het rood/wit in zijn bloed zitten..
Op naar een nieuw RUK seizoen.. heerlijke een Duitse TD.. Wie schopt hem eruit.. deze man is het Failliet van Ajax

Plaats reactie