Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Zuidema » do feb 20, 2014 11:49 pm

Dubbel schreef: Parma was toch zwaar aan de dope? Benieuwd of Salzburg wel door de keuring komt.
Ik wil de afstraffing van Ajax beslist niet bagatelliseren, maar 45 minuten lang over het hele veld met alle spelers zo volle bak blijven spelen oogt inderdaad wel een tikkie verdacht. Ze gingen maar door en door en door. En ik heb begrepen dat ze dit elke wedstrijd doen. Een kwartiertje turbo is vrij normaal, maar zo vaak zo lang zo met energie kunnen smijten geeft toch wel wat te denken. En als het toch allemaal puur natuur is, dan moeten we maar heel rap die conditietrainer van Salzburg contracteren. En doe de technische staf er dan ook maar bij. Dit is het spel dat ik heel graag Ajax op de mat zie leggen. Niet alleen die forechecking, waarbij steeds 2-3 zetten vooruit wordt gedacht. Maar ook met zeer geconcentreerd rap, strak en slim positiespel, prima duelkracht en met techniek op snelheid de tegenstander overrompelen en opvreten. Complimenten, vakwerk.
Laatst gewijzigd door Zuidema op vr feb 21, 2014 12:09 am, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7377
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Trab » do feb 20, 2014 11:49 pm

Khraa schreef:We hadden eerder de lange bal moeten spelen aldus De Boer. GVD, jij bent verdomme de coach, zorg dan dat dat gaat gebeuren, met je 5-0-5 opstelling van vandaag moet je inderdaad het middenveld overslaan, dat dit een probleem zou worden zag zelfs de grootste onbenul (voor de wedstrijd al gezegd dat dit een probleem ging worden).

Waarom ziet De Boer het niet? Dit gaat meerdere keren verkeerd, maar hij lijkt het wel niet te zien. Het is zo gemakkelijk als tegenstander, je zorgt voor druk op de laatste 2 en Blind (ben je 3 man kwijt), de ballen moeten daardoor naar Van Rhijn en Duarte in dit geval, de andere 5 staan op rand 16 bij elkaar dus de backs kunnen de bal nergens kwijt. ZO verdomde gemakkelijk, ieder team dat in ieder geval zin heeft in rennen kan dit Ajax aan. Dit zie je al tijden gebeuren, maar er gebeurt gewoon helemaal niets. Ik weet dat hij een dramatische wedstrijd speelde (maar kijk eens wat voor ballen hij kreeg op LB, hoe krijg je een medespeler in problemen), maar Duarte had op het middenveld moeten staan ipv Klaassen of De Jong dan had je vaker de al kwijtgekund.

"we wisten dat ze zo gingen spelen", nou Frank, dan had jij NIET zo moeten spelen. Ongelooflijk
Wat Red Bull vandaag liet zien was best revolutionair voetbal. Je ziet wel vaker ploegen druk zetten - zoals Ajax - maar nooit met zoveel man. Zelfs de backs gingen helemaal mee om druk te zetten. Daar valt niet tegen op te bouwen. Dan kan je inderdaad beter een linie overslaan door de lange bal te hanteren en dan anticiperen op de afvallende bal. Wel frappant dat frank tot die conclusie komt, maar kennelijk niet in staat is om dit te veranderen in de 2e helft. Overigens vind ik dat er veel te weinig respect is voor red Bull. Is gewoon een hele goede ploeg. Je wint niet zomaar met 3-0 van Bayern München.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13430
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Arthur » do feb 20, 2014 11:51 pm

Zondag tegen AZ wordt een hele belangrijke wedstrijd. Als we die verliezen is het ineens crisis, als we winnen zit het denk ik wel goed met het kampioenschap.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Zuidema » do feb 20, 2014 11:58 pm

Arthur schreef:Zondag tegen AZ wordt een hele belangrijke wedstrijd. Als we die verliezen is het ineens crisis, als we winnen zit het denk ik wel goed met het kampioenschap.
Ik vrees dat dit net zo'n optater is als die sof tegen Milan. Vooral die volslagen machteloosheid zal er in hakken. Na Milan waren we het daardoor ineens ook wedstrijden lang kwijt. Pas tegen H'veen lieten we eindelijk weer eens een half uurtje zeer aanvaardbaar voetbal zien. Kennelijk heeft ons dat ook net zo gemakkelijk weer in slaap gesust. Alhoewel een Ajax in Barcelona-vorm waarschijnlijk ook heel erg veel moeite met dit Salzburg zou hebben gehad.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Demosthenes » vr feb 21, 2014 12:04 am

Derksen sprak over de zwakke Nederlandse competitie! Wat moet hij anders als aanhanger van JC? Is de Oostenrijkse competitie dan zo sterk? Waarom staat Salzburg een straatlengte voor? Ja, omdat die competitie zo zwak is en dan toch zo tegen Ajax spelen! Derksen snapt het niet of wil het niet snappen.

Salzburg had ook met 6-0 kunnen winnen, Blind zag dat, had rood moeten hebben of twee keer geel (= ook rood) Ik kan me geen grotere vernedering herinneren. Madrid uit: verlies, de manier waarop was in 2010 niet fraai, maar ik was al blij met slechts 2-0 uit bij Madrid. Nu is het 3-0 thuis tegen Salzburg, wtf is Salzburg (lees de commentaren na de loting maar, gingen die niet over de volgende tegenstander?)

Cillessen en Blind met hun commentaar? Moet je het hen kwalijk nemen, ze weten niet beter: twee internationals.
Desondanks niet snel vergeten deze wedstrijd. Het is nu een gigantische optater, maar laat dit bezinken en trek hier je lessen uit.
Laten we hopen dat dit gebeurt, maar als de les is dat we op de goede weg zijn? ... Het is niet zo "dat zij goed waren en wij slecht", Cambuur-uit is al te lastig! Het is een andere spelopvatting, een andere manier van over voetbal denken.
Dit is misschien wel de slechtste wedstrijd die ik ooit van Ajax gezien heb. Poeh.
Voor mij niet, ik heb Ajax als degradatiekandidaat meegemaakt, een keer Ajax -Nec (Nec wilde niet winnen), Ajax-Vitesse (vorig seizoen) Ajax is afgetroefd op de manier van voetballen, het spel heeft zich ontwikkeld sinds 1970, het lijkt voorbij te gaan aan Ajax.

Laat Kishna vanaf nu maar staan (Ajax is groot geworden door spelers die iets extra's hadden), maar laat hem vooral zijn spel laten spelen. Het heeft geen zin om van hem een soort Serero te maken, de man met een enorme drive in de jeugd die nu vooral een balletje terug moet leggen. Spelers als Sigthorsson, Bojan en Hoesen (is uitgeleend, weet ik) zullen nooit beter worden, ze missen het niveau waar Ajax naartoe wil. Kishna had altijd dat extraatje, ik hoop niet dat het eruit getraind is.

Verlaat het idee dat spelers vooral niet moeten spelen op de plaats waar ze uitblonken, het TH weet immers veel meer. Fischer is geen linksbuiten, Bojan en die IJslander zijn geen rechtsbuiten. Van Rhijn is geen back. Ooit speelde de rechtsbuiten van Ajax-2 als die van Ajax-1 geblesseerd was en was die niet beschikbaar dan die uit de A1. Nu? Er wordt gegoocheld met spelers, niet alleen in Ajax 1 ook in de jeugd. Abdelhek Nouri moest linksbuiten staan tegen ADO, Efmorfides staat soms rechtsbuiten (B1), nu linksback (A1/2). Wat levert het op? Tot nu toe niets.

Ik hoop dat deze overwinning louterend werkt, dat er ook in dit seizoen een speler opstaat die zegt:"Trainer, ik ga vandaag wel een speler passeren, ik ga wel een heel klein beetje risico nemen". Ik hoop dat de trainersstaf dan zwijgt en ik hoop dat het geen verdediger is die dat zegt. Er zal wel weer gereageerd worden en LvG, HtC en Jol zullen wel weer voorbijkomen, dat gebeurt immers altijd en natuurlijk, ik ben teleurgesteld, ik zal de grote lijn niet zien die het TH al sinds 2011 volgt, maar ik zie wel jeugdwedstrijden en ik schrik als ik een jeugdelftal zie spelen als Ajax 1. Geen durf, geen actie, geen onverwachte actie. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Mr. Ajax
Berichten: 14569
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Mr. Ajax » vr feb 21, 2014 12:19 am

Absoluut de zwakste en slechtste wedstrijd van Ajax die ik in mijn hele leven als Ajax-supporter heb gezien. Ik zat me echt te schamen in het stadion. Fuck!
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door beelzebub » vr feb 21, 2014 12:26 am

Toen ik op pagina 2 voor deze ploeg waarschuwde werd er schamper over deze ploeg en de Oostenrijkse competitie gedaan. Ajax was niet veel soeps, maar Salzburg speelde erg sterk. Het is niet voor niks dat ze dit seizoen meer hebben gescoord dan City en Barcelona, ook al komen ze uit Oostenrijk.

Niet om mijn gelijk te halen, maar omdat we nu wat beter de gezichten en de namen bij de poppetjes bij de namen hebben nogmaals even mezelf gequote :ajaxsmiley.gif: ......

Zet hun voorhoede bij ons neer en Ajax gaat ook lopen als een trein. Zoveel doelpunten en assists, das gewoon niet normaal meer op tweederde van het seizoen.

beelzebub schreef:Ik knijp 'm toch een beetje voor hun aanval.

Onderstaand een vluchtige analyse, gejat van Ajax Showtime. Ze deden gisteren een beetje lacherig bij VI, maar een blunder van een tegenstander en een gemiste penalty van twee jaar terug zeggen niet zoveel.
De gevaarlijkste elf van Salzburg

Sam van Raalte, 18-02-2014 13:36, 2643 views, Ajax Showtime |

ELFTAL - Ajax neemt het donderdagavond en de week daarna op tegen Red Bull Salzburg. De koploper van de Oostenrijkse Bundesliga staat momenteel zeventien punten voor op de nummer twee in de competitie, met een doelsaldo van plus 55. Ronald de Boer kon zijn ogen naar eigen zeggen 'niet geloven' toen hij ze zag spelen. Ajax Showtime zette de gevaarlijkste spelers op een rij.

Jonatan Soriano (spits, #26)
Dit is zonder twijfel de gevaarlijkste man aan de kant van Red Bull Salzburg, maar door een blessure is het nog onzeker of hij tegen Ajax kan spelen. Zijn cijfers zijn dit seizoen indrukwekkend. De 28-jarige Spanjaard, die een paar jaar in Barcelona B speelde, was dit seizoen in vijftien Oostenrijkse competitiewedstrijden goed voor zeventien goals en twaalf assists. In de Europa League leverde hij in vijf wedstrijden maar liefst zeven goals en drie assists. In de voorrondes van de Champions League scoorde hij uit tegen Fenerbahce de enige goal namens Red Bull Salzburg (3-1). Volgens diverse media is Celtic in de markt voor deze speler.

Alan (spits, #27)
Ook Alan kan dit seizoen puike cijfers presenteren. De 24-jarige Braziliaan speelde dit seizoen twintig wedstrijden in de Oostenrijkse competitie, waarin hij achttien goals maakte en vijf assists leverde. In de Europa League was hij in zeven wedstrijden goed voor vier goals en zes assists. In de Champions League-kwalificaties maakte Alan thuis de enige treffer namens Red Bull Salzburg tegen Fenerbahce (1-1).

Kevin Kampl (rechtsbuiten, #44)
Deze 23-jarige Sloveen is van origine een rechter middenvelder, maar wordt de laatste maanden voornamelijk als rechtsbuiten ingezet bij Red Bull Salzburg. In de Oostenrijkse competitie leverde hij dit seizoen in 21 wedstrijden acht goals en zestien assists. In de Europa League speelde hij zeven wedstrijden, waarin hij drie goals maakte en vier assists gaf. In de voorrondes van de Champions League scoorde Salzburg twee maal tegen Fenerbahce (1-1 en 3-1), waarbij Kampl beide assists gaf.

Sadio Mané (linksbuiten, #10)
Deze 21-jarige Senegalees is de vaste linksbuiten van Red Bull Salzburg. In de Oostenrijkse competitie leverde de snelle aanvaller in 22 wedstrijden elf goals en twaalf assists. In de Europa League speelde hij zeven wedstrijden, waarin hij goed was voor drie goals en twee assists. Mané, die in de winterstop tijdens een oefenduel tegen Bayern München scoorde, is in verband gebracht met een transfer naar Aston Villa.

Robert Zulj (aanvallende middenvelder, #23)
Deze 22-jarige Oostenrijker is een aanvallende middenvelder, die ook als spits uit de voeten kan. In de Oostenrijkse competitie was hij dit seizoen in 22 wedstrijden goed voor negen goals en vijf assists. In de Europa League kwam hij nog niet in actie. Zulj komt regelmatig uit voor Jong Oostenrijk en scoorde in de winterstop tijdens een oefenduel tegen Bayern München.

Valon Berisha (centrale middenvelder, #14)
Deze 21-jarige Noor heeft een vaste basisplaats op het middenrif van Red Bull Salzburg. Hij speelde dit seizoen 21 competitiewedstrijden, waarin hij drie goals en zes assists leverde. In de Europa League speelde hij acht wedstrijden, waarin hij drie assists gaf. Berisha hoort steevast bij de selectie van Jong Noorwegen en is de laatste maanden in verband gebracht met een transfer naar Liverpool.

Stefan Ilsanken (verdedigende middenvelder, #13)
Deze 24-jarige Oostenrijker is de vaste controleur van Red Bull Salzburg. Hij speelde dit seizoen 21 competitiewedstrijden, waarin hij twee goals maakte en een assist gaf. Hij speelde zeven wedstrijden in de Europa League.

Christian Schwegler (rechtsback, #6)
Deze 29-jarige Zwitser is normaliter de vaste opkomende rechtsback van Red Bull Salzburg. Door verschillende blessures en schorsingen speelde de ervaren kracht dit seizoen pas zestien competitiewedstrijden, waarin hij vier assists leverde. In de Europa League kwam hij vijf maal in actie en leverde hij een assist.

Andreas Ulmer (linksback, #17)
Net als Schwegler is Ulmer een aanvallende back. De 28-jarige Oostenrijker leverde dit seizoen in 23 competitiewedstrijden een goal en vijf assists. In de Europa League speelde de linksback acht wedstrijden en gaf hij een assist.

André Ramalho (centrale verdediger, #5)
Deze 22-jarige Braziliaan is de vaste rechter centrale verdediger van Red Bull Salzburg. In de competitie weet hij voor een verdediger vaak te scoren: vijf treffers in 23 wedstrijden. In de Europa League was hij een maal trefzeker in zeven wedstrijden.

Martin Hinteregger (centrale verdediger, #36)
Deze 21-jarige Oostenrijker wordt als een van de grootste talenten van zijn land gezien. Hij speelde dit seizoen 22 wedstrijden in de Oostenrijkse competitie, waarin hij een goal maakte. In zeven Europa League-wedstrijden was hij eveneens goed voor een goal. Hinteregger heeft een vaste plek in de selectie van Jong Oostenrijk, waarmee hij in oktober overtuigend won (3-0) van Jong Oranje. Hinteregger is in verband gebracht met clubs als Manchester United, Arsenal en Liverpool.

Door Sam van Raalte (Twitter: @SamRaalte | e-mail: [email protected])
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Khraa » vr feb 21, 2014 12:33 am

Trab schreef:
Khraa schreef:We hadden eerder de lange bal moeten spelen aldus De Boer. GVD, jij bent verdomme de coach, zorg dan dat dat gaat gebeuren, met je 5-0-5 opstelling van vandaag moet je inderdaad het middenveld overslaan, dat dit een probleem zou worden zag zelfs de grootste onbenul (voor de wedstrijd al gezegd dat dit een probleem ging worden).

Waarom ziet De Boer het niet? Dit gaat meerdere keren verkeerd, maar hij lijkt het wel niet te zien. Het is zo gemakkelijk als tegenstander, je zorgt voor druk op de laatste 2 en Blind (ben je 3 man kwijt), de ballen moeten daardoor naar Van Rhijn en Duarte in dit geval, de andere 5 staan op rand 16 bij elkaar dus de backs kunnen de bal nergens kwijt. ZO verdomde gemakkelijk, ieder team dat in ieder geval zin heeft in rennen kan dit Ajax aan. Dit zie je al tijden gebeuren, maar er gebeurt gewoon helemaal niets. Ik weet dat hij een dramatische wedstrijd speelde (maar kijk eens wat voor ballen hij kreeg op LB, hoe krijg je een medespeler in problemen), maar Duarte had op het middenveld moeten staan ipv Klaassen of De Jong dan had je vaker de al kwijtgekund.

"we wisten dat ze zo gingen spelen", nou Frank, dan had jij NIET zo moeten spelen. Ongelooflijk
Wat Red Bull vandaag liet zien was best revolutionair voetbal. Je ziet wel vaker ploegen druk zetten - zoals Ajax - maar nooit met zoveel man. Zelfs de backs gingen helemaal mee om druk te zetten. Daar valt niet tegen op te bouwen. Dan kan je inderdaad beter een linie overslaan door de lange bal te hanteren en dan anticiperen op de afvallende bal. Wel frappant dat frank tot die conclusie komt, maar kennelijk niet in staat is om dit te veranderen in de 2e helft. Overigens vind ik dat er veel te weinig respect is voor red Bull. Is gewoon een hele goede ploeg. Je wint niet zomaar met 3-0 van Bayern München.
Bijna net zo revolutionair als Cambuur, Vitesse en dat soort clubs speelden....
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Lionel
Berichten: 47590
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Lionel » vr feb 21, 2014 12:37 am

Gelukkig brengt onze keeper heeeeeel veeeeeeel rust..

Ik ben fan van Salzburg!
IK GELOOF!!!!!!

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Thijs » vr feb 21, 2014 12:58 am

Demosthenes schreef:Ik kan me geen grotere vernedering herinneren.
Ik ook niet. Dit was eigenlijk zo ongeveer de meest kansloze Ajax-wedstrijd die ik ooit gezien heb in mijn leven als Ajax-supporter.

Volgende week maar heel veel bier drinken daar..
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Monkey Tonk » vr feb 21, 2014 1:05 am

De lange bal spelen? Alsof Veltman en Moisander een dieptepass hebben. Ze laten de lange bal liever aan de keeper over. Onvoorstelbaar, maar waar. In zo'n wedstrijd als vandaag kan je daarom beter een bepalende middenvelder hebben die de bal in de verdediging op komt halen. Als die met de bal aan de voet met een versnelling een of twee tegenstanders voorbij loopt en een scherpe dieptepass geeft, dan moet je eens kijken hoe snel Salzburg die vroege druk niet meer zet. Het lijkt wel alsof de spelers het denken is afgeleerd in de opleiding. Gooi een paar zandkorrels in het geliefde mechaniek en er klopt niets meer van.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Zuidema » vr feb 21, 2014 6:53 am

Ik dacht eerst nog dat Red Bull flink wat geld in Salzburg gepompt had en dat vooral die aanvallers peperduur waren geweest. Beëlzebubs bovenstaande lijstje afwerkend kom ik via google echter tot het volgende lijstje:

- Jonathan Soriano Casas (28 jaar). In 2012 van Barcelona B naar S. voor 8 ton.
- Sadio Mané (23 jaar) in 2012 van Fc Metz (Ligue 2) naar S. voor 4 miljoen eruo
- Alan (24 jaar) in 2010 van Fluminense naar S. voor 3,5 milj euro
- Kevin Kampl (23 jaar) in 2012 van Aalen (2e bundesliga) naar S. voor 3 miljoen euro
- Valon Berisha (21 jaar) in 2012 van Lillestrom naar S. voor 3 miljoen euro
- Stefan Ilsanker (23 jaar) uit de jeugd van Salzburg
- Christian Schwegler (29 jaar) in 2009 van Young Boys Bern naar Salzburg.
Geschatte marktwaarde 1 miljoen euro
- Andreas Ulmer (28 jaar) in 2009 van Austria Wien naar Salzburg. Geschatte marktwaarde 1 miljoen.
- André Ramalho Silva (21 jaar) in 2011 van de jeugdopleiding van Red Bull Brasil naar Red Bull Salzburg
(kennelijk een soort Ajax Cape Town). Geschatte marktwaarde 2 miljoen
- Martin Hinteregger (21 jaar) in 2006 naar Salzburg, geschatte marktwaarde 2,5 miljoen euro.

Kortom: wat jeugd, eentje van Barcelona-B, eentje van Noorwegen, twee van een Franse en Duitse 2e divisieclub, een paar low-budget Brazilianen, wat Oostenrijkers, wat Zwitsers en dan nog wat rif-raf. Alles bijmekaar een samengeraapt zooitje voor 20-25 miljoen euro. En dan zó spelen met zoveel kwaliteit op veel fronten. En dus kennelijk gerealiseerd met budgetten die Ajax ook hanteert. Ondanks het Bosman-arrest, ondanks de enorme tv-gelden elders, ondanks de moordende internationale concurrentie in de scouting. Nogmaals: complimenten voor de technische staf inclusief de conditietrainer. Maar zeker ook voor hun scouting. Als het allemaal puur natuur is en financieel volgens het boekje: sterk, heel erg sterk werk.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Zuidema » vr feb 21, 2014 8:04 am

Monkey Tonk schreef: In zo'n wedstrijd als vandaag kan je daarom beter een bepalende middenvelder hebben die de bal in de verdediging op komt halen. Als die met de bal aan de voet met een versnelling een of twee tegenstanders voorbij loopt en een scherpe dieptepass geeft, dan moet je eens kijken hoe snel Salzburg die vroege druk niet meer zet.
Dat zou misschien wat geholpen hebben, alhoewel ik de duelkracht van Salzburg indrukwekkend vond. Maar onder zo'n voortdurende extreme forechecking over het gehele veld uit kunnen voetballen vergt nog veel meer een kollektief antwoord. Razendsnel en doordacht positiespel met veel dynamiek en een heel secure passing. Iets waar Bayern toe in staat is, maar waar het tegen Salzburg ook al de grootste moeite mee had. Laat staan dit Ajax. En zeker het Ajax van gisteravond.

Mede door een aantal zwakke vervangers. Maar zelfs als we wel op volle oorlogssterkte waren geweest, was dit een enorme klus geworden. Juist omdat we zo nat gingen op het teamwork. Zoals de veldbezetting. De voorste lijn stond bijvoorbeeld weer veel te ver, de halven ook. Voor de zoveelste keer waren de afspeelpunten op het middenveld minimaal. Als de achterste lijn dan ook nog eens ongelooflijk loopt te prutsen in de opbouw zijn de rapen gaar en kan de tegenstander steeds fijn profiteren in de omschakeling. Maar ook in dynamiek, duelkracht, gogme, secure passing scoorden we gisteravond zwaar onvoldoende. Vooral bij de sterkhouders, waar je toch meer van mag verwachten onder deze omstandigheden. Frank probeerde in de 2e helft de boel wat meer compact te houden met de linies korter op elkaar en een wat afwachtender opstelling, maar ook toen hadden we nog moeite zat met een paar versnellinkjes lager spelend Salzburg.

Ajax heeft al enkele jaren (begrijpelijkerwijs) erg veel moeite met gestaffelde verdedigingen en ploegen die fors druk zetten. Van dat laatste kregen we gisteravond een extreem voorbeeld voor de kiezen. Jammer dat we niet vaker zo op de proef worden gesteld, dat we ons hierin ook echt kunnen ontwikkelen. Leren van de verborgen gebreken die dan naar boven komen en dat zien te verbeteren. Dan kan je pas echt stappen zetten naar een internationaal hoger niveau.
Laatst gewijzigd door Zuidema op vr feb 21, 2014 8:13 am, 1 keer totaal gewijzigd.

GangstaRiB
Berichten: 16883
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door GangstaRiB » vr feb 21, 2014 8:10 am

Zuidema schreef:Ik dacht eerst nog dat Red Bull flink wat geld in Salzburg gepompt had en dat vooral die aanvallers peperduur waren geweest. Beëlzebubs bovenstaande lijstje afwerkend kom ik via google echter tot het volgende lijstje:

- Jonathan Soriano Casas (28 jaar). In 2012 van Barcelona B naar S. voor 8 ton.
- Sadio Mané (23 jaar) in 2012 van Fc Metz (Ligue 2) naar S. voor 4 miljoen eruo
- Alan (24 jaar) in 2010 van Fluminense naar S. voor 3,5 milj euro
- Kevin Kampl (23 jaar) in 2012 van Aalen (2e bundesliga) naar S. voor 3 miljoen euro
- Valon Berisha (21 jaar) in 2012 van Lillestrom naar S. voor 3 miljoen euro
- Stefan Ilsanker (23 jaar) uit de jeugd van Salzburg
- Christian Schwegler (29 jaar) in 2009 van Young Boys Bern naar Salzburg.
Geschatte marktwaarde 1 miljoen euro
- Andreas Ulmer (28 jaar) in 2009 van Austria Wien naar Salzburg. Geschatte marktwaarde 1 miljoen.
- André Ramalho Silva (21 jaar) in 2011 van de jeugdopleiding van Red Bull Brasil naar Red Bull Salzburg
(kennelijk een soort Ajax Cape Town). Geschatte marktwaarde 2 miljoen
- Martin Hinteregger (21 jaar) in 2006 naar Salzburg, geschatte marktwaarde 2,5 miljoen euro.

Kortom: wat jeugd, eentje van Barcelona-B, eentje van Noorwegen, twee van een Franse en Duitse 2e divisieclub, een paar low-budget Brazilianen, wat Oostenrijkers, wat Zwitsers en dan nog wat rif-raf. Alles bijmekaar een samengeraapt zooitje voor 20-25 miljoen euro. En dan zó spelen met zoveel kwaliteit op veel fronten. En dus kennelijk gerealiseerd met budgetten die Ajax ook hanteert. Ondanks het Bosman-arrest, ondanks de enorme tv-gelden elders, ondanks de moordende internationale concurrentie in de scouting. Nogmaals: complimenten voor de technische staf inclusief de conditietrainer. Maar zeker ook voor hun scouting. Als het allemaal puur natuur is en financieel volgens het boekje: sterk, heel erg sterk werk.
Ja maar kijkt uit he, beste Zuidema. Er kan er weleens eentje tussenzitten die een paar minuten op het toilet zit. Dan heb je aan FdB een verkeerde.

GangstaRiB
Berichten: 16883
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door GangstaRiB » vr feb 21, 2014 8:12 am

Zuidema schreef:
Dubbel schreef: Parma was toch zwaar aan de dope? Benieuwd of Salzburg wel door de keuring komt.
Ik wil de afstraffing van Ajax beslist niet bagatelliseren, maar 45 minuten lang over het hele veld met alle spelers zo volle bak blijven spelen oogt inderdaad wel een tikkie verdacht. Ze gingen maar door en door en door. En ik heb begrepen dat ze dit elke wedstrijd doen. Een kwartiertje turbo is vrij normaal, maar zo vaak zo lang zo met energie kunnen smijten geeft toch wel wat te denken. En als het toch allemaal puur natuur is, dan moeten we maar heel rap die conditietrainer van Salzburg contracteren. En doe de technische staf er dan ook maar bij. Dit is het spel dat ik heel graag Ajax op de mat zie leggen. Niet alleen die forechecking, waarbij steeds 2-3 zetten vooruit wordt gedacht. Maar ook met zeer geconcentreerd rap, strak en slim positiespel, prima duelkracht en met techniek op snelheid de tegenstander overrompelen en opvreten. Complimenten, vakwerk.
Laten we niet doen alsof RBS van een andere planeet komt, RBS had gewoon z'n huiswerk goed gedaan. En op dat moment is er niks te redden. Ajax is en blijft namelijk een zeer matig team dat zogenaamd wedstrijden controleert door een bal tergend langzaam achterin rond te spelen. In de eredivisie moet Ajax het hebben van bevliegingen van Schöne, in Europa moet je toch even uit een ander vaatje tappen. Veldman die van zichzelf vind dat ie er goed is.... pfff... het is goed dat die gasten weer even met beide beentjes op de grond staan.

T82
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:27 pm
Locatie: Breda

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door T82 » vr feb 21, 2014 8:15 am

Heeft er iemand van Ajax geen onvoldoende gehaald gisterenavond?

wimpey
Berichten: 52061
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door wimpey » vr feb 21, 2014 8:18 am

Khraa schreef: Waarom ziet De Boer het niet? Dit gaat meerdere keren verkeerd, maar hij lijkt het wel niet te zien.
Eens. Ajax speelt braaf z'n 4-3-3 terwijl Salzburg constant met een groepje van 4 man kort bij elkaar druk zet in en rond de as. Een simpele berekening leert dan dat je steeds 1 man in de as tekort komt. Geen wonder dat de eerste goals vanuit de as ontstaan.

Utrecht en PEC konden ook al easy door de as scoren. Voetbalmachine Salzburg toonde, ten overvloede, loeihard aan dat Ajax daar met z'n 4-3-3 onderbezet is. Waarom geen 4-4-2 met ruit wanneer de situatie daarom vraagt? Qua veldbezetting niet veel anders, maar je hebt in de as een man meer. :confused.gif:

Ajax doet er verstandig aan deze pot niet als een incident te zien. Technisch, tactisch, qua fitness, qua snelheid van denken en handelen, qua visie (vooruit voetballen), in alle aspecten was Salzburg oppermachtig. Daar moet je als technisch beleidsbepaler (hart) mee aan de slag. Dit was een pandoering à la Parma - Ajax. À la RM - Ajax.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Demosthenes » vr feb 21, 2014 8:28 am

Ben nog geschokt door het verschil tussen Ajax en Salzburg! We hoeven nu ook niet meer te wijzen naar de begrotingen van teams uit de grote competities, die van Ajax zal echt niet veel lager zijn dan die van Salzburg, ik denk zelfs veel hoger.
Ik wil de afstraffing van Ajax beslist niet bagatelliseren, maar 45 minuten lang over het hele veld met alle spelers zo volle bak blijven spelen oogt inderdaad wel een tikkie verdacht. Ze gingen maar door en door en door. En ik heb begrepen dat ze dit elke wedstrijd doen. Een kwartiertje turbo is vrij normaal, maar zo vaak zo lang zo met energie kunnen smijten geeft toch wel wat te denken. En als het toch allemaal puur natuur is, dan moeten we maar heel rap die conditietrainer van Salzburg contracteren.
Vaak moet je het deel voor "maar" niet lezen, want het is wel (een beetje) bagatelliseren. Afgelopen zomer zijn mijn ogen echt goed open gegaan toen ik de Supercup tussen Bayern en Dortmund zag. Beide teams hielden niet in tijdens de tweede helft. Ik heb toen geschreven dat het meer een andere sport is dan wat Ajax doet, dan een verbeterde manier van voetballen, zo hoog lag dat tempo. Komen daar verboden middelen aan te pas? Ik neem aan dat er medisch gezien wat gebeurt, maar dat is ook in Nederland het geval, heb niet de illusie dat onze schaatsers zoveel harder schaatsen dankzij het volkorenbrood met pindakaas. In het schaatsen gaat veel minder geld om dan in het voetbal.
Wat Red Bull vandaag liet zien was best revolutionair voetbal. Je ziet wel vaker ploegen druk zetten - zoals Ajax - maar nooit met zoveel man. Zelfs de backs gingen helemaal mee om druk te zetten. Daar valt niet tegen op te bouwen.

Dat is een verontschuldiging, zo van "Het is niet zo erg, want je kunt niet opbouwen", maar wat als deze ploegen (Bayern, Dortmund, Salzburg?) tegen elkaar spelen? Je ziet dat er wel kan worden opgebouwd, alleen gebeurt dat in een hoger tempo. Je hebt dan wel technische spelers nodig. Ajax had van zijn positiespel gebruik moeten maken, maar dat lukte niet, is dat gebrek aan kwaliteit? Ik hoop op een erg slechte dag van Ajax, maar (bewust gebruikt) ik vrees dat het structureel is, de A1 voetbalt immers ook in dat lage tempo, balbezit is heilig.

Salzburg heb in de zomer tegen Fenerbahce zien voetballen, maar dat was in een lager tempo, was een andere manier van voetballen, het valt dus een ploeg bij te brengen in een half jaar.
Toen ik op pagina 2 voor deze ploeg waarschuwde werd er schamper over deze ploeg en de Oostenrijkse competitie gedaan.
O.a. door mij en daar blijf ik bij. Oostenrijk staat op welke ranglijst ook, ver onder Nederland, Salzburg staat niet voor niets een straatlengte voor. Knap dat Salzburg zich niet in slaap heeft laten sussen door die slappe competitie.
Onvoorstelbaar, maar waar. In zo'n wedstrijd als vandaag kan je daarom beter een bepalende middenvelder hebben die de bal in de verdediging op komt halen. Als die met de bal aan de voet met een versnelling een of twee tegenstanders voorbij loopt en een scherpe dieptepass geeft, dan moet je eens kijken hoe snel Salzburg die vroege druk niet meer zet. Het lijkt wel alsof de spelers het denken is afgeleerd in de opleiding. Gooi een paar zandkorrels in het geliefde mechaniek en er klopt niets meer van
.
Zo'n speler zal er niet komen, past niet in het spel dat Ajax voor ogen staat, het collectief wint en faalt, spelers met een individuele kwaliteit moeten zich aanpassen. Risico nemen is uitgesloten.

De opleiding is verantwoordelijk, komen JOR, HtC, Van der Boog weer langs? Laten we (de kotsende) Piet Keizer en (de swaffelende) David Endt niet vergeten. :aai.gif:
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Zuidema » vr feb 21, 2014 8:29 am

GangstaRiB schreef: Laten we niet doen alsof RBS van een andere planeet komt, RBS had gewoon z'n huiswerk goed gedaan. En op dat moment is er niks te redden. Ajax is en blijft namelijk een zeer matig team dat zogenaamd wedstrijden controleert door een bal tergend langzaam achterin rond te spelen. In de eredivisie moet Ajax het hebben van bevliegingen van Schöne, in Europa moet je toch even uit een ander vaatje tappen. Veldman die van zichzelf vind dat ie er goed is.... pfff... het is goed dat die gasten weer even met beide beentjes op de grond staan.
Zeker mee eens. Maar mijn posting waar je op reageert gaat over de energiesmijterij van Salzburg. En dat wedstrijd na wedstrijd. Ik wil ons échec daarmee beslist niet verklaren. Daarvoor was Salzburg erg goed bezig en Ajax erg slecht. Maar ik zit er wel wat met een opgetrokken wenkbrauw naar te kijken. Misschien krijgen we over 10-15 jaar nog eens te horen dat het toch niet allemaal puur natuur is geweest gisteravond. Maar nogmaals, dat vind ik verder niet zo belangrijk. Wat wel belangrijk is: er is duidelijk werk aan de winkel voor Ajax. Veel, heel veel werk.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door InnerHarbour » vr feb 21, 2014 8:34 am

Zo nu kunnen we ons tenminste volledig richten op het a.s. kampioenschap. :biggthumpup.gif:
YNWA

GangstaRiB
Berichten: 16883
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door GangstaRiB » vr feb 21, 2014 8:41 am

Zuidema schreef:
GangstaRiB schreef: Laten we niet doen alsof RBS van een andere planeet komt, RBS had gewoon z'n huiswerk goed gedaan. En op dat moment is er niks te redden. Ajax is en blijft namelijk een zeer matig team dat zogenaamd wedstrijden controleert door een bal tergend langzaam achterin rond te spelen. In de eredivisie moet Ajax het hebben van bevliegingen van Schöne, in Europa moet je toch even uit een ander vaatje tappen. Veldman die van zichzelf vind dat ie er goed is.... pfff... het is goed dat die gasten weer even met beide beentjes op de grond staan.
Zeker mee eens. Maar mijn posting waar je op reageert gaat over de energiesmijterij van Salzburg. En dat wedstrijd na wedstrijd. Ik wil ons échec daarmee beslist niet verklaren. Daarvoor was Salzburg erg goed bezig en Ajax erg slecht. Maar ik zit er wel wat met een opgetrokken wenkbrauw naar te kijken. Misschien krijgen we over 10-15 jaar nog eens te horen dat het toch niet allemaal puur natuur is geweest gisteravond. Maar nogmaals, dat vind ik verder niet zo belangrijk. Wat wel belangrijk is: er is duidelijk werk aan de winkel voor Ajax. Veel, heel veel werk.
Ik denk gewoon dat RBS een bepaald tempo moeiteloos kan hanteren. Ajax is in slaap gesukkeld door een incidentele overwinning op Barca en moeizame wedstrijden in de Eredivisie. Maar ik heb al eerder gezegd dat het veldspel nergens op lijkt. En dat werd gister pijnlijk duidelijk.

wimpey
Berichten: 52061
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door wimpey » vr feb 21, 2014 8:46 am

Zuidema schreef: Misschien krijgen we over 10-15 jaar nog eens te horen dat het toch niet allemaal puur natuur is geweest gisteravond.
Onzin. Die 4 voorin spelen kort bij elkaar. En in de opbouw zaten ze met 2 of 3 man kort op onze speler in balbezit. Ik zou de loopstatistieken van deze pot wel eens willen zien. Denk dat RBS niet groots meer heeft gelopen dan onze spelers: de onderlinge afstanden klopten. RBS pinde Ajax zeer effectief vast op eigen helft.

Wat zij doen is razend knap, maar prima trainbaar. Als je er de juiste spelers voor hebt tenminste. Superatleten dus. Met Kampl (ken 'm uit Aalen, was daar al toptalent), Alan en Mané vergeleken zijn Siem, Sig, Blind e.c. natuurlijk stijve harken. Om over de 5 kilo te zware Duarte (die nu al officieel als de volgende miskoop kan worden uitgeroepen) maar te zwijgen.

Dat Ajax geen plan-B heeft werd pijnlijk duidelijk. In de eredivisie zet men met 1 of 2 man iets van druk op ons centrale trio. Daar speel je je in sukkeltempo wel onderuit. Dat dacht Ajax gister ook te doen. Veltman, Blind en co zijn het niet gewend dat een tegenstander het ritme en het tempo van de wedstrijd bepaalt. De bal had gister snel óver die 4 van RBS voorin heen gemoeten. Ajax kón dat niet, FdB zág dat niet. Harde les topvoetbal voor alle betrokkenen. Doe er je voordeel mee en leer ervan.

GangstaRiB
Berichten: 16883
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door GangstaRiB » vr feb 21, 2014 8:58 am

wimpey schreef:
Zuidema schreef: Misschien krijgen we over 10-15 jaar nog eens te horen dat het toch niet allemaal puur natuur is geweest gisteravond.
Onzin. Die 4 voorin spelen kort bij elkaar. En in de opbouw zaten ze met 2 of 3 man kort op onze speler in balbezit. Ik zou de loopstatistieken van deze pot wel eens willen zien. Denk dat RBS niet groots meer heeft gelopen dan onze spelers: de onderlinge afstanden klopten. RBS pinde Ajax zeer effectief vast op eigen helft.

Wat zij doen is razend knap, maar prima trainbaar. Als je er de juiste spelers voor hebt tenminste. Superatleten dus. Met Kampl (ken 'm uit Aalen, was daar al toptalent), Alan en Mané vergeleken zijn Siem, Sig, Blind e.c. natuurlijk stijve harken. Om over de 5 kilo te zware Duarte (die nu al officieel als de volgende miskoop kan worden uitgeroepen) maar te zwijgen.

Dat Ajax geen plan-B heeft werd pijnlijk duidelijk. In de eredivisie zet men met 1 of 2 man iets van druk op ons centrale trio. Daar speel je je in sukkeltempo wel onderuit. Dat dacht Ajax gister ook te doen. Veltman, Blind en co zijn het niet gewend dat een tegenstander het ritme en het tempo van de wedstrijd bepaalt. De bal had gister snel óver die 4 van RBS voorin heen gemoeten. Ajax kón dat niet, FdB zág dat niet. Harde les topvoetbal voor alle betrokkenen. Doe er je voordeel mee en leer ervan.
Maar goed, je speelt niet tegen een bepaald topteam. Dit is het niveau dat Ajax ook zou moeten nastreven, maar na 3 jaar FdB wordt er nog steeds kansloos verloren van RBS, Dinamo Boekarest enzo. Dat is toch wel vrij teleurstellend. Ik kon je aan het begin van dit seizoen ook al zeggen dat ons team louter bestaat uit ideale schoonzonen zonder peper in de reet. Er wordt verkeerd ingekocht, want als iemand eisen stelt bij een onderhandeling vind men een speler al gauw te mondig heb ik het idee. Dat is wat je terugziet op het veld. Al met al, zeer zeer teleurstellend.

Lionel
Berichten: 47590
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Lionel » vr feb 21, 2014 9:05 am

wimpey schreef:
Khraa schreef: Waarom ziet De Boer het niet? Dit gaat meerdere keren verkeerd, maar hij lijkt het wel niet te zien.
Eens. Ajax speelt braaf z'n 4-3-3 terwijl Salzburg constant met een groepje van 4 man kort bij elkaar druk zet in en rond de as. Een simpele berekening leert dan dat je steeds 1 man in de as tekort komt. Geen wonder dat de eerste goals vanuit de as ontstaan.

Utrecht en PEC konden ook al easy door de as scoren. Voetbalmachine Salzburg toonde, ten overvloede, loeihard aan dat Ajax daar met z'n 4-3-3 onderbezet is. Waarom geen 4-4-2 met ruit wanneer de situatie daarom vraagt? Qua veldbezetting niet veel anders, maar je hebt in de as een man meer. :confused.gif:

Ajax doet er verstandig aan deze pot niet als een incident te zien. Technisch, tactisch, qua fitness, qua snelheid van denken en handelen, qua visie (vooruit voetballen), in alle aspecten was Salzburg oppermachtig. Daar moet je als technisch beleidsbepaler (hart) mee aan de slag. Dit was een pandoering à la Parma - Ajax. À la RM - Ajax.
RM-Ajax kon nog, Wimpey. Dit was om te janken. Zo kansloos heb ik zelden een ploeg gezien. Frank de Boer is tactisch een blinde. Meer kan ik er niet van maken.

Graag Vermeer weer terug in de goal. En voorin en op het middenveld moet er voor komend jaar wat bij. Geld uitgeven graag voor 2 toppers. Met de huidige spelers redden we het niet.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door jabu » vr feb 21, 2014 9:06 am

wimpey schreef:Duarte ziet zelfs de simpelste oplossingen die niet in de achteruit gaan niet. :blush.gif:
Ik had juist begrepen dat zijn kracht in het altijd vooruit denken ligt. Hij zou goed zijn in de assist voor de assist.... Voorlopig vind ik het behoorlijk zorgelijk hoeveel moeite hij heeft om aan te haken. Dat hij Eriksen niet één op één zou doen vergeten was duidelijk, maar voorlopig bakt de voormalig rechtsbuiten van Sparta er op linksback geen hout van.

Plaats reactie