Red Bull Salzburg - Ajax 27-02-2014

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Kilroy
Berichten: 1136
Lid geworden op: za sep 27, 2003 11:33 pm
Locatie: California

Re: Red Bull Salzburg - Ajax 27-02-2014

Bericht door Kilroy » do feb 27, 2014 9:42 pm

De Boer kan zich troosten met het feit dat deze blunder van vdHoorn ,inder frapant was den die we in vorige wedstrijden, alswel in de Nederlandse vertegenwoordigende elftallen gezien hebben.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Red Bull Salzburg - Ajax 27-02-2014

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » do feb 27, 2014 9:46 pm

Monkey Tonk schreef:
Zuidema schreef: Frank zal natuurlijk als een goed coach zijn spelers uit de vuile wind houden. En we moeten weer door. F. wacht. Maar inderdaad, hopelijk is dit wel een wake-up call voor Ajax dat we ons niet zelfgenoegzaam in slaap moeten laten dutten door de 4e titel op rij in de MM-competitie. Salzburg heeft griezelig veel verborgen gebreken aan het licht gebracht in 2 wedstrijden. Maak alsjeblieft gebruik van die voetballessen.
Ik heb het idee dat Ajax onder Frank zijn plafond heeft bereikt.

Wat Salzburg liet zien was fantastisch, maar zoiets kan alleen groeien buiten de schijnwerpers van het internationale voetbal. Die ploeg wordt leeggekocht. En dan zijn we weer terug bij de cynische realiteit waar een paar rijke teams de dienst uitmaken en de rest voor spek en bonen meedoet.
Kijk, in essentie heeft Frank briljant werk geleverd. De afgelopen drie jaar dacht ik steeds na weer een vertrek van wat sterkhouders: dit seizoen wordt het écht niks. Aan het begin van dit seizoen helemaal, want de spoeling werd wel heel dun. Dit seizoen had ik namelijk, na het vertrek van Eriksen, voor het eerst het idee: nu is er écht geen Ajacied meer voor wie ik naar het stadion kom. Ze zijn allemaal ideale schoonzonen, inwisselbaar en hebben geen van allen kwaliteiten om een tegenstander uit te spelen, op misschien Fischer na, maar die draaide de tweede helft van het seizoen daarvoor al niet best.

Desalniettemin Weet De Boer wederom op koers te liggen voor een landstitel, een historische 4e op rij. Natuurlijk moeten we de huid niet verkopen voor de beer geschoten is, absoluut niet, maar er waren niet veel AT-ers die aan het begin van dit seizoen deze tussenstand zo eind februari hadden voorspeld.

We lopen in Europa echter wél tegen hét manco aan, dat helaas met name door een structureel tekort aan centjes in de hand wordt gewerkt; ieder jaar verliezen we onze beste spelers. De hele Cruijffleer begrijp ik en doorgrond ik, maar ook die heeft geen oplossing voor dit probleem.

Stel nu eens, stél, dat de beste spelers uit onze selectie van de afgelopen pak m beet 3,5 jaar nog bij Ajax zouden voetballen; bijvoorbeeld een Vertonghen, een Eriksen, een Suarez, een Toby, een Anita, een Van der Wiel. Dat hadden we ons naar mijn bescheiden mening ruimschoots bij de laatste 16 van de CL gezeten en niet kansloos uitgeschakeld door een Salzburg, al moet ik zeggen dat het een verdomd goede ploeg is.

Kortom; naar mijn mening haalt Frank élk seizoen het plafond. Die met beperkte middelen en ieder jaar zonder de beste spelers, die immers zijn weggekocht, opnieuw om de landstitel strijdt en Europees overwintert.

Die wedstrijd van vanavond zal me aan mijn reet roesten, al vind ik het spijtig voor de vele meegereisde supporters dat Ajax wederom niet uit de verf kwam. Maar ik geef eerlijk toe dat ik een beetje opgelucht was door de eigen goal van Mike. Weet je wat mijn eerste gedacht was? "gelukkig, geen verlenging in de benen voor zondag". Zondag moeten we er staan. Maart wordt een maand waarin we hopelijk de basis leggen voor weer een landstitel. En daarna hoop ik dat we eens een seizoen hebben waarin we wél renderende aankopen doen (ter vervanging van de ongetwijfeld vertrekkende Moisander, Siem, Blind) en dat jonge spelers die nog voor Ajax blijven voetballen zich doorontwikkelen. Wie weet overwinteren we dan eens in de CL.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3088
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: Red Bull Salzburg - Ajax 27-02-2014

Bericht door ferry » do feb 27, 2014 9:48 pm

Ajax Rules schreef:Zo'n Mane is waarschijnlijk onhaalbaar voor ons.... :blush.gif:
Lees net op Twitter dat die Mane dus net zo duur was als onze v/d Hoorn he. En dat die Soriano begin 2012 ongeveer 5 ton moest kosten.

Nu kan je ze niet meer betalen nee.

Gebruikersavatar
Rednose
Berichten: 1320
Lid geworden op: za sep 20, 2003 5:26 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Red Bull Salzburg - Ajax 27-02-2014

Bericht door Rednose » do feb 27, 2014 9:50 pm

Ajax Rules schreef:Ik hoop dat ze nou echt een keer de keuze maken om NOOIT, NOOIT, NOOIT meer een net-niet speler of een twijfelgevalletje of een koopje aan te trekken en.

Koop van mijn part maar 1 speler per seizoen, of los desnoods alles met eigen jeugd op, maar de aankopen die er worden gedaan moeten zonder uitzondering opwinding losmaken, ambitieus zijn en (naar verwachting) ECHT klasse toevoegen aan de selectie. Kun je deze aankopen niet vinden of zijn ze niet haalbaar, zoek dan desnoods tien jaar door totdat je ze wel vindt. En dan nog zul je wel eens vergissen in iemand, maar dat moet de verantwoordelijken dan maar worden vergeven.
Eens.
Mr. Ajax schreef: Ik wil godverdomme een flinke stap vooruit zetten, dat gaat ons niet lukken met dit soort softies!
Ook eens.

Ik blijf me verbazen over (een deel van) het beleid.
Ik zit naar watjes te kijken. Er zit geen speler tussen met gif in zijn lijf.
Natuurlijk vind ik het ook leuk dat we in de competitie bovenaan staan.
Maar het spel is meestal niet om aan te zien en internationaal tellen we dus niet mee.
De uitzonderingen bevestigen bovenstaand betoogje.
Voor een dubbeltje zit je tegenwoordig echt niet meer op de eerste rang!

Gebruikersavatar
Rednose
Berichten: 1320
Lid geworden op: za sep 20, 2003 5:26 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Red Bull Salzburg - Ajax 27-02-2014

Bericht door Rednose » do feb 27, 2014 9:57 pm

Als we thuis een goede uitslag hadden neergezet, dan had ik hier alle pijlen op gegooid. Nu niet
Tja.....rationeel snap ik De Boer wel.....
Maar hiermee geef je dus aan dat je met de kneuzen bent gestart.....

Aanvullend:
'Ze waren gewoon mannelijker dan wij", zo vervolgde De Boer.
Maar wie maakt dan deze opstelling? Wie zorgt er voor dat er geen gifkikkers in Ajax spelen...
Laatst gewijzigd door Rednose op do feb 27, 2014 10:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor een dubbeltje zit je tegenwoordig echt niet meer op de eerste rang!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33600
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Red Bull Salzburg - Ajax 27-02-2014

Bericht door zeux » do feb 27, 2014 10:01 pm

Ferry schreef:
Ajax Rules schreef:Zo'n Mane is waarschijnlijk onhaalbaar voor ons.... :blush.gif:
Lees net op Twitter dat die Mane dus net zo duur was als onze v/d Hoorn he. En dat die Soriano begin 2012 ongeveer 5 ton moest kosten.

Nu kan je ze niet meer betalen nee.
Er werd op dit forum jarenlang bij hoog en bij laag beargumenteerd dat voorstellen voor aankopen onrealistisch waren. Clubs als Salzburg bewijzen dat best wat te vinden is.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41031
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Red Bull Salzburg - Ajax 27-02-2014

Bericht door Marillion » do feb 27, 2014 10:43 pm

Ze zijn er wel. Alleen zijn ze ook lastig te vinden.

Ik denk overigens dat de kracht van Salzburg vooral zit in de wijze waarop ze als team opereren. Het druk zetten is echt iets dat je met z'n allen moet doen. Als er één of twee niet meedoen ga je direct nat. Ze kunnen dat fysiek én mentaal opbrengen. En ze weten wanneer ze dat moeten doen. Dit Salzburg is echt een goed voorbeeld waarbij het team sterker is dan de elf individuele spelers.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13424
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Red Bull Salzburg - Ajax 27-02-2014

Bericht door Arthur » do feb 27, 2014 10:52 pm

Natuurlijk is Salzburg wel goed, maar Ajax speelde ze natuurlijk ook constant in de kaart door achterin de bal te verliezen als iedereen aan aanvallen dacht. Daardoor konden zij steeds in no time gevaarlijk voor Cillessen opduiken. Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe deze ploeg het doet tegen een tegenstander die zich ingraaft.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Red Bull Salzburg - Ajax 27-02-2014

Bericht door Yopi » do feb 27, 2014 10:55 pm

Ferry schreef:Lees net op Twitter dat die Mane dus net zo duur was als onze v/d Hoorn he. En dat die Soriano begin 2012 ongeveer 5 ton moest kosten. Nu kan je ze niet meer betalen nee.
Soriano schijnt anderhalf miljoen euro per jaar te verdienen. Vergis je niet, RBS is rijk. Er kan daar veel.

Wat een paniek hier. Wat hadden jullie dan verwacht? De Boer heeft het met zijn opstelling duidelijk genoeg gemaakt: het gaat om zondag.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41031
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Red Bull Salzburg - Ajax 27-02-2014

Bericht door Marillion » do feb 27, 2014 10:57 pm

Ajax kan er niet mee omgaan. Dat is inderdaad wel duidelijk. Gelukkig kunnen de meeste ploegen dit niet opbrengen. Feyenoord mag het bijvoorbeeld zondag zo proberen hoor. Dat lukt ze echt niet zoals Salzburg. En zet je niet als collectief druk dan val je door de mand.

Je ziet bij ons dat spelers niet meer weten wat ze moeten doen. Ik weet niet of dat komt doordat ze technisch niet vaardig genoeg zijn of dat ze het niet op tijd zien. Maar er is veel werk nodig om hieraan te werken. Wat dat betreft is dit toch wel een hele nuttige confrontatie geweest. De spelers hebben kunnen zien wat een club als Salzburg kan bereiken wanneer ze als team opereren. Laat dat een les zijn. Dat moeten wij ook kunnen.

Ik wil er eigenlijk geen spelers individueel uitpakken. We zakken gewoon collectief door de mand. Maar als je bijvoorbeeld ziet hoe Denswil in het begin een paar keer een bal zomaar weggeeft in het centrum. Ben je dan wel geconcentreerd aan het spelen? Wil je dan echt winnen? Daar begint het allemaal wel mee natuurlijk. Hij was daar overigens niet de enige mee hoor.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3088
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: Red Bull Salzburg - Ajax 27-02-2014

Bericht door ferry » do feb 27, 2014 11:07 pm

Yopi schreef:
Ferry schreef:Lees net op Twitter dat die Mane dus net zo duur was als onze v/d Hoorn he. En dat die Soriano begin 2012 ongeveer 5 ton moest kosten. Nu kan je ze niet meer betalen nee.
Soriano schijnt anderhalf miljoen euro per jaar te verdienen. Vergis je niet, RBS is rijk. Er kan daar veel.

Wat een paniek hier. Wat hadden jullie dan verwacht? De Boer heeft het met zijn opstelling duidelijk genoeg gemaakt: het gaat om zondag.
Daarom schreef ik ook dat ze NU niet meer te betalen zijn. Maar een speler die ergens voor 5 ton op te halen is verdient nog geen 1,5 miljoen natuurlijk.

Verder ben ik het trouwens met Marillion eens dat dit gewoon een enorm sterk collectief is waarbij dit spelsysteem er goed ingeslepen is. Feyenoord kan dat gerust proberen; ergens hoop ik dat ook :smile-ajax.gif: .

Wat ik knap vind van Salzburg is dat ze dit kennelijk telkens weer op kunnen brengen. Bij ons zie je vaak dat ze zichzelf wel goed vinden en dat de overwinning er toch wel komt. Die gasten geven echt vol gas, terwijl je toch niet kunt zeggen dat ze aan meer tegenstand gewend zijn dan wij in de Eredivisie krijgen.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Red Bull Salzburg - Ajax 27-02-2014

Bericht door Zuidema » do feb 27, 2014 11:45 pm

Ferry schreef: Die gasten geven echt vol gas, terwijl je toch niet kunt zeggen dat ze aan meer tegenstand gewend zijn dan wij in de Eredivisie krijgen.
Dat dus. Hoezo geen Europees toplevel mogelijk met al die zwakke tegenstand in de competitie? En dat dus met soortgelijke budgetten als Ajax. Dezelfde aanbiedinkjes en transferbedragen. Blijkbaar werkt hun scouting wel goed in een brede leeftijdsrange. En dus een concept dat griezelig goed wordt uitgevoerd. In elke wedstrijd. Kennelijk in een half jaartje tijd op de rails gezet, want deze zomer werden ze nog uitgeschakeld in de CL-voorronde door Fenerbahce (waarschijnlijk scorebordjournalistiek, maar toch). En dat met een ploeg die in zijn totaal als ik me niet vergis nog maar 2 jaar bijmekaar is. Dezelfde mogelijkheden en beperkingen, maar wel ongeveer EL-topniveau. En we worden er twee keer compleet door te kakken gezet. Zelfs als ze in de 2e wedstrijd op 70% spelen. Confronterend, zeer confronterend.

Maar hieronder misschien een pleister op de wonde? Van AN, voor wat het waard is:

http://dopingzaak.nl/blog/2013/08/01/bernd-pansold/

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41031
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Red Bull Salzburg - Ajax 27-02-2014

Bericht door Marillion » do feb 27, 2014 11:51 pm

Het feit dat een club uit een kleine competitie dit kan bereiken is voor mij één van de positieve punten aan deze confrontatie. Laat het maar een motivatie zijn voor Ajax.
Nil volentibus arduum

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Red Bull Salzburg - Ajax 27-02-2014

Bericht door Demosthenes » do feb 27, 2014 11:53 pm

Wat een paniek hier. Wat hadden jullie dan verwacht? De Boer heeft het met zijn opstelling duidelijk genoeg gemaakt: het gaat om zondag.
Had een uitgebreide reactie op een aantal opmerkingen klaar, maar een of andere toetsencombinatie = sneltoets aangeraakt en weg was alles; nu maar alleen de "paniek" en "zondag".

Ik zie de paniek niet op AT, ik zie eerder berusting, maar vooral teleurstelling. Ruim drie jaar geleden moest alles veranderen, RM had tien à vijftien kansen gehad, nu heeft Salzburg die gecreëerd, misschien wel grotere kansen (drie keer het houtwerk) dan in november 2010. Ajax zal volgens het rapport over de georganiseerde chaos van maart 2011 over twee tot vier jaar in die finale staan/serieuze kandidaat voor het winnen van een EC zijn. Ik zie die sprong naar de top niet terug in het spel, niet in de resultaten, ongeacht wat er zondag gebeurt.

We weten wat er zondag gebeurt, Van Rhijn heeft het (te) moeilijk tegen Boëtius, Pelle scoort, Ajax krijgt die strafschop niet en als het tegen zit, eindigt Ajax met tien man. We kunnen dan weer de schuld extern leggen. Invaller van der Hoorn mag voor mij dan voor de camera de hele dug-out in elkaar trappen (Kost hem drie wedstrijden, maar dat is niet zo'n probleem), Ajax geeft geen boete, FdB roept iets over gestolen punten en Kuipers krijgt op maandag taart van FC Twente.

Laat Ajax maar dezelfde "pilletjes slikken als tegen Barcelona in de Arena, dan is het in orde.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Red Bull Salzburg - Ajax 27-02-2014

Bericht door Demosthenes » vr feb 28, 2014 12:01 am

Zuidema schreef:
Ferry schreef: Die gasten geven echt vol gas, terwijl je toch niet kunt zeggen dat ze aan meer tegenstand gewend zijn dan wij in de Eredivisie krijgen.
Dat dus. Hoezo geen Europees toplevel mogelijk met al die zwakke tegenstand in de competitie? En dat dus met soortgelijke budgetten als Ajax. Dezelfde aanbiedinkjes en transferbedragen. Blijkbaar werkt hun scouting wel goed in een brede leeftijdsrange. En dus een concept dat griezelig goed wordt uitgevoerd. In elke wedstrijd. Kennelijk in een half jaartje tijd op de rails gezet, want deze zomer werden ze nog uitgeschakeld in de CL-voorronde door Fenerbahce (waarschijnlijk scorebordjournalistiek, maar toch). En dat met een ploeg die in zijn totaal als ik me niet vergis nog maar 2 jaar bijmekaar is. Dezelfde mogelijkheden en beperkingen, maar wel ongeveer EL-topniveau. En we worden er twee keer compleet door te kakken gezet. Zelfs als ze in de 2e wedstrijd op 70% spelen. Confronterend, zeer confronterend.

Maar hieronder misschien een pleister op de wonde? Van AN, voor wat het waard is:

http://dopingzaak.nl/blog/2013/08/01/bernd-pansold/
Uit het artikel:
Pansold is in 1998 veroordeeld voor het toedienen van mannelijke hormonen aan minderjarige sportsters gedurende de periode 1975-1984 en daarmee het opzettelijk verwonden van 9 meisjes (bv overmatig haargroei en leverproblemen).
Als ik het goed begrijp hebben we dus verloren van minderjarige meisjes?
Ondanks de vele dopinggeruchten is Maier nooit gepakt op doping.
Armstrong ook niet, in voetbal wordt, denk ik, volop gespoten en geslikt (Er gaan miljarden in om), de UEFA en FIFA vinden alles goed als het geld opbrengt, Ajax zal mee moeten doen om een (kleine?) rol te spelen op Europees gebied.
Inmiddels is Pansold sinds 2003 de arts van het trainingcentrum van Red Bull in het Oostenrijkse Thalgau.
en dat betekent?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Red Bull Salzburg - Ajax 27-02-2014

Bericht door Yopi » vr feb 28, 2014 12:02 am

@Marillion: hoe serieus nam Ajax deze wedstrijd dan? Niet zo serieus, volgens mij.

Ik ook niet, trouwens. Heb de eerste helft voor een groot deel gezien, en verder niets. Eerlijk gezegd vind ik het zonde van mijn tijd om naar een wedstrijd te kijken die alleen nog voor de vorm gespeeld wordt. :blush.gif:

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Red Bull Salzburg - Ajax 27-02-2014

Bericht door Zuidema » vr feb 28, 2014 12:16 am

Yopi schreef:@Marillion: hoe serieus nam Ajax deze wedstrijd dan? Niet zo serieus, volgens mij.
Dat is dan ook het enige strohalmpje voor mij bij deze wanvertoning. Dat dit échec qua veldspel daardoor veroorzaakt is, afgezien van een zeer sterke tegenstander. Maar ook met een kansloze missie, ook met F. voor de deur, dit kan echt niet. Ik vind beide wedstrijden echt een blamage voor Ajax. Die van vanavond eigenlijk nog meer dan die in de Arena. Want nu wisten we wat er zou gebeuren. En soms wil Ajax zich dan nog wel eens opladen voor een serieuze rehabilitatie. Ook als er verder niets meer op het spel staat. Een stuk eerzucht zeg maar. Dat je toch met opgeheven hoofd een Europees toernooi verlaat. Maar niets van dat alles. Jezus, wat was dit godvergeten slecht. Echt niets ging goed. En dat voor een ploeg die VOETBAL zo hoog in het vaandel heeft staan. We zijn tot twee keer toe compleet te kakken gezet door een club die dezelfde mogelijkheden en beperkingen heeft als Ajax. In exact dezelfde situatie zit. Maar eigenlijk hebben vooral wij onszelf te kakken gezet. Een bespottelijke vertoning op de mat gelegd, Ajax onwaardig. Ik ben hier serieus doodziek van. :kots:

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Red Bull Salzburg - Ajax 27-02-2014

Bericht door Demosthenes » vr feb 28, 2014 12:53 am

Ik vind beide wedstrijden echt een blamage voor Ajax. Die van vanavond eigenlijk nog meer dan die in de Arena. Want nu wisten we wat er zou gebeuren. En soms wil Ajax zich dan nog wel eens opladen voor een serieuze rehabilitatie. Ook als er verder niets meer op het spel staat. Een stuk eerzucht zeg maar. Dat je toch met opgeheven hoofd een Europees toernooi verlaat. Maar niets van dat alles. Wat was dit godvergeten slecht. Echt niets ging goed. En dat voor een ploeg die VOETBAL zo hoog in het vaandel heeft staan. We zijn tot twee keer toe compleet te kakken gezet door een club die dezelfde mogelijkheden en beperkingen heeft als Ajax. In exact dezelfde situatie zit. We hebben ons volslagen belachelijk gemaakt. We hadden van onszelf eigenlijk meer last dan van dat hele Salzburg. Een bespottelijke vertoning, Ajax onwaardig. Ik ben hier serieus doodziek van. :kots:
Kan hier niets anders aan toevoegen dat ik het er volledig mee eens ben.

Ik ben ook doodziek van het niveauverschil, het verschil in tempo, in balbehandeling, in spelopvatting. Waarom krijgt onze spits die bal niet onder controle en die van Salzburg wel? Niet alleen de spits, het lijkt wel of de andere spelers die bal wel onder controle hebben en die van ons niet. We hebben voetbal hoog in ons vaandel staan? Het is niet te zien. Al jaren die exclusieve individuele training, maar kan iemand mij vertellen wat dat tot nu toe heeft opgeleverd?

Hoe is het mogelijk dat we zo'n lage handelingssnelheid hebben, alles lijkt wel vertraagd te gaan. Tegen AZ valt dat niet op, tegen Salzburg wel (De Europese top neemt Ajax al niet meer serieus). Exit Ajax, in augustus moeten we weer in dat tempo spelen? Tot die tijd doen we dat niet? Met opgeheven hoofd het toernooi verlaten? We zijn afgegaan.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9372
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Red Bull Salzburg - Ajax 27-02-2014

Bericht door Monkey Tonk » vr feb 28, 2014 2:39 am

Ik kan me niet herinneren dat Ajax zo is zoekgespeeld, door een aanvallende ploeg die echt wil voetballen. Echt helemaal geen schijn van kans. Bewondering. Ik heb me geen moment verveeld. Het was zeer fraai wat die Rooie Boel op de mat legde. Zo moet het dus.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Red Bull Salzburg - Ajax 27-02-2014

Bericht door Zuidema » vr feb 28, 2014 7:44 am

The day after Salzburg. Ben nog steeds pislink over wat Ajax gisteravond heeft laten zien. Natuurlijk was Salzburg verdomde goed. En dan vooral de middenlinie en aanval, alleen hun verdediging en keeper overtuigden mij absoluut niet. Hoe dan ook, alle credits voor die jongens en de coach. Zeer goed gedaan en dat met dezelfde nationale tegenstand en soortgelijke budgetten en dezelfde scoutingsvijver aan spelers als Ajax.

Toch blijf ik het stuitend vinden wat Ajax daar tegenover stelde. Zo slap, zo dromerig, zo slordig. Met De Jong, Klaassen en Denswil wat mij betreft in een dramatische hoofdrol. Niks geen teamwork ook. Alsof ze voor het eerst met mekaar samenspeelden. Wat zeg ik? Het leek soms wel of ze überhaupt voor het eerst tegen een bal trapten. Zo rampzalig slecht was de passing, de balaanname, de duelkracht ook. Wat hebben we dan verdomme onder 3 jaar FdB gedaan? Dat we niet eens meer een schijn van VOETBAL op de mat kunnen leggen? Kunnen we alleen maar min of meer machinaal een pragmatisch voetbalspelletje spelen? Kunnen we alleen maar goed voetballen, als we bakken met tijd en ruimte krijgen? Maar zodra het wat moeilijker wordt, zodra we daarop moeten improviseren of creatief moeten zijn, geven we niet meer thuis? Flikkert de hele boel dan echt als een kaartenhuis inmekaar?

Ja, F. wacht op ons zondag. Sommige spelers zullen daarom de wedstrijd van gisteren als een hinderlijke onderbreking hebben gezien en een snipperdag hebben opgenomen. Ik kan er zo een paar aanwijzen die werkelijk stuitend slecht bezig waren vergeleken met hun normale niveau. Maar ik lees achteraf ook reacties van de spelers dat de verslagenheid groot is, dat er weer geen antwoord op die druk kon worden gevonden. Dat ze er meer van hadden verwacht. Dat ze kwaad en teleurgesteld zijn. Opmerkingen voor de buhne? Of wilde Ajax zich echt rehabiliteren? Laat ik het maar op het eerste houden, anders wordt het échec alleen maar schrijnender.

Ja, vrijwel elk seizoen vertrekken er sterkhouders en kunnen we weer overnieuw beginnen met het opbouwen van een goed elftal. Maar het team van Salzburg is als ik me niet vergis ook amper 2 jaar bijmekaar in deze samenstelling. Opgebouwd uit aanbiedinkjes, uit tweede divisies/tweede elftallen, noem maar op. Met zoals gezegd dezelfde budgetten, in dezelfde slappe competitie als Ajax.

En inderdaad, Frank lukt het wonderwel elke keer weer om met veel vallen en opstaan vroeg of laat de boel op de rails te krijgen, zeker waar. Nationaal gezien dan. Want internationaal doen we het vooral bijzonder aardig tegen de Europese topclubs of wannabees, als die in een crisis zitten, een offday hebben, een snipperdag opnemen of Ajax zwaar onderschatten. Zoals Ajax ook van tijd tot tijd een zeperd heeft tegen een fanatiek kleintje.

Maar tegen de clubs die wel serieus hun tanden laten zien, ergens in de buurt van de achtste finale EL, gaan we dus steeds weer groots en meeslepend ten onder. Meest recente voorbeelden: Spartak, Steaua, en nu dus Salzburg. En worden we opnieuw gewogen en veel te licht bevonden.

Dit begint zo langzamerhand knap vervelend te worden. Vooral als we ambities in Europa hebben. En zondag winnen we misschien weer met een nulletje of 2, 3 van F. in de MM-competitie. En zeggen we weer: zie je wel, we kunnen het wel. En: goh, wat zijn we toch geweldig, wat zijn we toch goed bezig. En is het allemaal weer hosannah en hallelujah. Sweet dreams dan. Op naar de volgende confronterende optater ergens rond die achtste finale EL. Zodat we weer even wakker geschud worden en weten hoe we er werkelijk voor staan met onze (Europese) ambities. En dan?
Laatst gewijzigd door Zuidema op vr feb 28, 2014 8:25 am, 2 keer totaal gewijzigd.

wimpey
Berichten: 51976
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Red Bull Salzburg - Ajax 27-02-2014

Bericht door wimpey » vr feb 28, 2014 8:07 am

Gisteren niet gekeken: waste of time. Op naar titel nummer 4 op een rij. En dan komend seizoen die CL-poule overleven. Dan besparen we ons die Kliko-toernooi en het bijbehorende fatalisme.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Red Bull Salzburg - Ajax 27-02-2014

Bericht door Zuidema » vr feb 28, 2014 8:18 am

wimpey schreef:Gisteren niet gekeken: waste of time. Op naar titel nummer 4 op een rij. En dan komend seizoen die CL-poule overleven. Dan besparen we ons die Kliko-toernooi en het bijbehorende fatalisme.
True, de CL spreekt natuurlijk meer aan dan de EL. Haalt veel meer naar boven bij spelers enz. Maar er speelt meer dan overwinteren in de CL alleen of die historische 4e titel op rij. De problemen lijken toch wat dieper en structureler te liggen als we zo afgestraft worden door een club met soortgelijke beperkingen en mogelijkheden. De huidige koers van Ajax lijkt me op zich een goede, maar er is blijkbaar nog wel het een en ander voor verbetering vatbaar. En dat kan kennelijk ook als ik Salzburg bezig zie. Maar wat? Wat gaat goed, wat kan stukken beter? Ik wil daar graag eens van gedachten over wisselen met de AT-ers in een aparte topic (zie ook The day after Salzburg).

Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 3202
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 3:37 pm
Locatie: Den Haag

Re: Red Bull Salzburg - Ajax 27-02-2014

Bericht door Thom » vr feb 28, 2014 8:48 am

Hoe lang spelen die jongens van S'burg al samen? Zijn daar bepalende spelers vertrokken? Geen idee maar als dat niet zo is dan is dat 1 verklaring. Verder word ik depressief als ik eraan denk dat we vernederd worden door een lloeg uit f'-ing Oostenrijk.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer. Epicurus

wimpey
Berichten: 51976
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Red Bull Salzburg - Ajax 27-02-2014

Bericht door wimpey » vr feb 28, 2014 8:53 am

Zuidema schreef: De problemen lijken toch wat dieper en structureler te liggen als we zo afgestraft worden door een club met soortgelijke beperkingen en mogelijkheden.
Ajax heeft 20 jaar lang geen aanvaller van het niveau Europese subtop weten voort te brengen. Ajax werd 6 jaar op rij geen kampioen in een matige competitie. Ajax stond het water financieel tot aan het voorhoofd. Ajax had een algemeen directeur die roeptoeterde dat de club niet meer zou investeren in verdedigers met de lengte van Veltman en Moisander.

Er is al veel bereikt de afgelopen 3 jaar. Betekent natuurlijk niet dat er geen fouten worden gemaakt. Red Bull heeft ook veel bereikt de voorbije jaren, met al die muntjes van Mateschitz. Vettel wint de F1. Maar RBS heeft zich nog altijd niet weten te plaatsen voor de CL. En na dit seizoen zijn ze hun smaakmakers waarschijnlijk kwijt.

Ajax moet die mentale barrière CL-poule overwinnen. De voorwaarden creeren om het in September op de rails te hebben en niet pas in November. Dan ben je van een hoop gezeik verlost.

Marcel
Berichten: 764
Lid geworden op: do feb 26, 2004 12:17 pm
Locatie: Belgie

Re: Red Bull Salzburg - Ajax 27-02-2014

Bericht door Marcel » vr feb 28, 2014 8:53 am

Je moet ook niet verwachten dat je structureel verder komt met alleen jeugd en prijspakkers.
Je moet soms gewoon durven te investeren. Zoals in het verleden met Suarez bijvoorbeeld. Natuurlijk zit daar een mispeer tussen zo nu en dan (Sulejmani), maar dat is part of the game.
Ik hoorde vorige week dat Tadic de beste speler van de eredivisie is (geen idee, zal wel). Waarom speelt die knakker dan bij Twente en niet bij ons?

Plaats reactie