Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7913
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door elliquido » di feb 25, 2014 12:44 pm

Thijs, om de jinx tegen te gaan.. Wordt het niet tijd om de feijenoord ajax wedstrijdtopic te openen :ajaxscarf.gif:
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

wimpey
Berichten: 51983
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door wimpey » di feb 25, 2014 12:59 pm

Demosthenes schreef:
Mijn inschatting: Europese subtop.
Wanneer is een club Europese top, wanneer subtop?
Klassificeer jij Ajax dan eens?! :confused.gif: Winnen van Barca, Man U, City. We hadden 2 keer moeten winnen van Milan. En we verliezen van Celtic, Steaua, Spartak, RBS. Voor FdB ging het i.i.g. niet beter in Europa.

Winnen van Kiev was een highlight. Fiorentina ook. L'OM in a way ook: was een mooie avond in de Arena. Kan me echter ook nog Timisoara, Anderlecht, Auxerre voor de geest halen.

Aan de Europese prestaties onder HtC, CA en JW hoeven we geen woord vuil te maken. En dat Ajax onder DB de groepsfase overleefde lag aan de groep. Niet aan DB.

Onder Koeman ging het in Europa voor het laatst goed. M.a.w.: Ajax staat al een jaar of 15 daar waar het klaarblijkelijk qua (on)mogelijkheden hoort: vriezen en dooien. Bij FdB dooit het wat vaker, behalve i.v.m. het Ajax van Koeman.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Demosthenes » di feb 25, 2014 2:32 pm

Klassificeer jij Ajax dan eens?!
Hoewel ik het begrip niet als eerste gebruikte, maar slechts reageerde, zo maar wat cijfers (Ik ben niet verantwoordelijk voor de totstandkoming ervan, ik signaleer selchts)

Ik kijk op een Europese ranglijst en zie Ajax op plaats 29 staan, net onder PSV: http://nl.wikipedia.org/wiki/UEFA-co%C3 ... %C3%ABnten

Op http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uef ... k2012.html staan we 35, dertien plaatsen onder PSV, een paar onder Olympiakos Pireaus en net boven Twente.

Op http://footballdatabase.com/ranking/world/1 staan we op plaats 20

Op http://eurorivals.net/club-rankings.html staan we op plaats 27, weer net onder PSV

Zo overziend: Europese middenmoot en ik hoop dat we van Salzburg winnen, want dan zullen we PSV op een paar van die ranglijsten passeren, denk ik. Ajax in de subtop? Ga je uit van een Europese top van zo'n vijftien ploegen, ja dan is het subtop.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door LucaS » di feb 25, 2014 2:46 pm

Tsssss Demo, wel het goede lijstje pakken!
http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uef ... k2013.html
I think I lost my fucking headache

wimpey
Berichten: 51983
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door wimpey » di feb 25, 2014 3:13 pm

Voor de goede orde: ik vind Ajax zeker geen Europese subtop. Op een goede dag wel. Op een slechte dag niet eens middenmoot. Door de bank genomen: middenmoot dus.

Vraag zou moeten zijn of de uitschieters naar boven leading zijn. Of dat die naar beneden leading zijn. M.a.w.: zit je dichterbij de subtop of bij onderkant middenmoot? En daar zie ik op grond van de CL-campagnes van 2011 en 2013 wel enige reden voor optimisme.

Lionel
Berichten: 47514
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Lionel » di feb 25, 2014 3:16 pm

Maar als je dan naar de EL-campagnes kijkt zijn we een soort RKC.
IK GELOOF!!!!!!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door LucaS » di feb 25, 2014 3:16 pm

Incidenteel wordt gewonnen van een topper. Vaak ook omdat die het niet helemaal serieus nemen. Maar tegen de ploegen waarmee Ajax zich zou moeten meten, wordt nog steeds zelden of nooit gewonnen in Europees verband.
I think I lost my fucking headache

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Demosthenes » di feb 25, 2014 3:19 pm

LucaS schreef:Tsssss Demo, wel het goede lijstje pakken!
http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uef ... k2013.html
We staan dus volgens die lijst op 27/28, gelijk met PSV, dan is tegen Salzburg een gelijkspel genoeg om PSV te passeren?.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door LucaS » di feb 25, 2014 3:32 pm

Nee, want die staan pas begin volgend jaar bij het puntentotaal. En dan vervalt dus het oudste jaar; daarin had PSV nu juist drie punten meer dan ajax, zodat Ajax om PSV dan voor te blijven iig Salzburg zal moeten uitschakelen.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9373
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Monkey Tonk » di feb 25, 2014 7:46 pm

De laatste jaren stond Ajax hier doorgaans in de top 20. Nu dus wat gezakt:

http://euroclubindex.com/asp/ranking.asp?x=1&Cache=8

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Demosthenes » di feb 25, 2014 8:23 pm

LucaS schreef:Nee, want die staan pas begin volgend jaar bij het puntentotaal. En dan vervalt dus het oudste jaar; daarin had PSV nu juist drie punten meer dan ajax, zodat Ajax om PSV dan voor te blijven iig Salzburg zal moeten uitschakelen.
Dat laatste acht ik niet zo waarschijnlijk.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door LucaS » di feb 25, 2014 8:29 pm

Er zijn vreemdere dingen gebeurd!
I think I lost my fucking headache

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Demosthenes » di feb 25, 2014 10:22 pm

LucaS schreef:Er zijn vreemdere dingen gebeurd!
Kan me, zo snel, alleen maar Liverpool tegen AC Milan herinneren, finale CL.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door beelzebub » di feb 25, 2014 10:39 pm

En jaar ervoor Deportivo tegen Milan in de kwartfinale van de CL. 4-1 uit verloren in Milaan, 4-0 thuis.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Demosthenes » wo feb 26, 2014 9:51 am

beelzebub schreef:En jaar ervoor Deportivo tegen Milan in de kwartfinale van de CL. 4-1 uit verloren in Milaan, 4-0 thuis.
Vind je het erg dat ik dat niet heb onthouden? Salzburg heeft trouwens uit gewonnen met drie doelpunten verschil :ajaxsmiley.gif:
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door LucaS » wo feb 26, 2014 10:06 am

Natuurlijk is het vrijwel onmogelijk, het is in de geschiedenis van de EC volgens mij ook nog niet vaak voorgekomen, maar je weet het nooit natuurlijk. Zoals een beroemd filosoof ooit zei 'de bal is rond' (nou schijnt hij daar achteraf niet helemaal gelijk in te hebben, maar vooruit, dat vergeven we hem).

Ajax ging ooit door na een verlies van 4-0 in de uitwedstrijd (nou gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat de thuiswedstrijd toen al was gespeeld). Quizvraag, wie was de tegenstander en wat was de score in Amsterdam? :smartass.gif:
I think I lost my fucking headache

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Le T. » wo feb 26, 2014 10:11 am

LucaS schreef:Natuurlijk is het vrijwel onmogelijk, het is in de geschiedenis van de EC volgens mij ook nog niet vaak voorgekomen, maar je weet het nooit natuurlijk. Zoals een beroemd filosoof ooit zei 'de bal is rond' (nou schijnt hij daar achteraf niet helemaal gelijk in te hebben, maar vooruit, dat vergeven we hem).
Dat klopt, het is onmogelijk om met vijf- en zeshoeken een perfect sferische vorm te maken. Maar met andere constructiewijzen wordt wel vooruitgang geboekt. Zoals een groot vakman een tiental jaar gelden al zei: "It's rounder".
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Daily Blind » wo feb 26, 2014 10:19 am

Middenmoot, subtop... Als Ajax vorige week niet kansloos had verloren van Slazburg had iedereen hier heel anders gepraat over Ajax in europa.. Want dan waren de recente ontmoetingen met Milan, Barca en Celtic aangehaald dat we het prima deden. Dat onze trainer keihard heeft gefaald met zijn tactiek en opstelling heeft dit keer voor een flinke afstraffing gezorgd. Als frank zijn huiswerk beter had gedaan was verliezen vorige week tegen Salzburg totaal onnodig geweest. Ajax is na jaren Europees geen partij te zijn geweest de laatste jaren weer aan het terugkomen. Waar 5 jaar geleden de selectie bestond uit voornamelijk spelers die niet bij Ajax thuis horen.. staan er nu jonge jongens, veel al zelf opgeleid, die de conturen van het Ajax wat we graag weer willen zien weergeven. Echter zijn we er nog niet en zullen de mindere "goden" de komende jaren vervangen moeten worden door betere jeugdspelers en enkele gerichte aankopen. Ajax maakt langzaam stappen richting het hogere podium.. Je kan in de huidige concurrentie, waar de grote Europese teams met miljoenen mogen smijten, niet verwachten dat je enorm grote stappen gata maken. Geef Ajax nog een paar jaar en we doen standaard weer mee in Europa.

Het nieuwe ingezette beleid laat duidelijk zien dat er ontwikkeling gaande is.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door LucaS » wo feb 26, 2014 10:23 am

Zo duidelijk is dat helemaal niet zichtbaar. Ik vind niet dat we Europees echt zijn opgeschoten. Beter dan Milan? Kunnen niet eens een kans afdwingen tegen tien man in 80 minuten. En thuis was de eerste helft aardig, maar de tweede helft was Milan gewoon beter. De 1-0 kwam uit de lucht vallen.
I think I lost my fucking headache

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Yopi » wo feb 26, 2014 10:37 am

Zlatan Son of God schreef:Middenmoot, subtop... Als Ajax vorige week niet kansloos had verloren van Slazburg had iedereen hier heel anders gepraat over Ajax in europa.. Want dan waren de recente ontmoetingen met Milan, Barca en Celtic aangehaald dat we het prima deden. Dat onze trainer keihard heeft gefaald met zijn tactiek en opstelling heeft dit keer voor een flinke afstraffing gezorgd. Als frank zijn huiswerk beter had gedaan was verliezen vorige week tegen Salzburg totaal onnodig geweest. Ajax is na jaren Europees geen partij te zijn geweest de laatste jaren weer aan het terugkomen. Waar 5 jaar geleden de selectie bestond uit voornamelijk spelers die niet bij Ajax thuis horen.. staan er nu jonge jongens, veel al zelf opgeleid, die de conturen van het Ajax wat we graag weer willen zien weergeven. Echter zijn we er nog niet en zullen de mindere "goden" de komende jaren vervangen moeten worden door betere jeugdspelers en enkele gerichte aankopen. Ajax maakt langzaam stappen richting het hogere podium.. Je kan in de huidige concurrentie, waar de grote Europese teams met miljoenen mogen smijten, niet verwachten dat je enorm grote stappen gata maken. Geef Ajax nog een paar jaar en we doen standaard weer mee in Europa.

Het nieuwe ingezette beleid laat duidelijk zien dat er ontwikkeling gaande is.
Zo is dat.

We missen nog de extra kwaliteit voorin om op het hoogste niveau iets te kunnen forceren. Dergelijke spelers moeten we zelf opleiden of vroeg scouten.

wimpey
Berichten: 51983
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door wimpey » wo feb 26, 2014 10:40 am

LucaS schreef:Zo duidelijk is dat helemaal niet zichtbaar. Ik vind niet dat we Europees echt zijn opgeschoten.
Ik ben dat wel met je eens. 2011 was overmacht met die omkoping. Maar Ajax had in Milaan moeten winnen. AC Milan is prut dit seizoen.

Het moet allemaal passen om die CL-poule door te komen. Loting, vertrek van steunpilaren zoveel mogelijk voorkomen, afwezigen. Tevens laat FdB op het moment supreme nog wel eens een steek vallen.

In Milaan misten we Siem, Boilesen en Veltman. En stond Krukic ineens in de spits. En toen kwamen die languh balluh. Dan wordt het lastig. Frank is nationaal top. Internationaal nog lang niet. Daar mag ie de komende jaren bij Ajax voor gaan zorgen.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Demosthenes » wo feb 26, 2014 2:07 pm

Quizvraag, wie was de tegenstander
Komt van Cyprus en dat doet de naam er niet meer toe.
Waar 5 jaar geleden de selectie bestond uit voornamelijk spelers die niet bij Ajax thuis horen
Maarten Stekelenburg, Kenneth Vermeer, Toby Alderweireld, Daley Blind, Urby Emanuelson, Thomas Vermaelen, Jan Vertonghen, Gregory van der Wiel, Vurnon Anita, Siem de Jong, Klaas Jan Huntelaar en Luis Suárez behoorden toen tot de selectie (en ja, ook anderen, ook mislukte aankopen en jeugdspelers die het niet gehaald hebben, maar die zijn er nu ook.) Negen van deze spelers spelen nu in een grote competitie. Ik vond ze wel bij Ajax thuishoren.
In Milaan misten we Siem, Boilesen en Veltman.
Bij elkaar goed voor hoeveel wedstrijden in Ajax 1 (op dat moment) Ik hoor niemand over de aanleiding tot de tweede JC-revolutie, de 2-0 nederlaag tegen RM, maar toen deden Suarez en Vertonghen niet mee.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door jabu » ma mar 03, 2014 9:01 pm

Ik vind Ajax echt nog mijlenver verwijderd van enige rol van betekenis op willekeurig welk Europees podium. Die beloofde stap naar de Europese (sub)top gaat er echt voorlopig niet komen. Als je alleen al kijkt naar het niveau van Ajax in twee grote belangrijke wedstrijden deze week dan is dat om te huilen zo slecht. Een Oostenrijks teams straft dat zelfs af, de geboren chokers uit Rotterdam waren we nog wel net de baas.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Zuidema » ma mar 03, 2014 9:43 pm

Jabu schreef:Ik vind Ajax echt nog mijlenver verwijderd van enige rol van betekenis op willekeurig welk Europees podium. Die beloofde stap naar de Europese (sub)top gaat er echt voorlopig niet komen. Als je alleen al kijkt naar het niveau van Ajax in twee grote belangrijke wedstrijden deze week dan is dat om te huilen zo slecht. Een Oostenrijks teams straft dat zelfs af, de geboren chokers uit Rotterdam waren we nog wel net de baas.
Eens Zelfs op FN zitten ze daarom extra te balen. De rode lijn in de reacties daar: "Dit was het slechtste Ajax sinds jaren. Als we een kans hadden om te winnen was het vandaag wel. En dan verlies je er nog van. Hoe slecht is F. dan wel niet?" Het zegt inderdaad het nodige over F., maar ook erg veel over Ajax. Nogmaals, er zijn verzachtende omstandigheden: Ajax was na 2 oorwassingen tegen RBS natuurlijk niet op zijn paasbest. Maar ook dan nog. Dit sloeg qua voetbal van Ajax soms echt helemaal nergens op. We hadden nou gelukkig nog de drive omdat we tegen F. speelden, maar eigenlijk gingen we zwaar door de ondergrens, op een paar goede momenten na.

Laten we ons dus alsjeblieft niet zand in de ogen strooien door die historische 4e titel op rij. Qua statistieken heel fraai en we krikken het eigen vermogen straks weer extra fors op, maar zo geweldig zijn we qua voetbal echt niet bezig. Ik durf zelfs te stellen dat we door een voortdurende sluipende kaalslag flink aan het achteruit hollen zijn. In kwaliteit, in het veldspel. Hoeveel fatsoenlijke wedstrijden hebben we eigenlijk dit seizoen gespeeld? Ik wil niet doemdenken met de 4e titel in zicht, maar dit kan volgens mij zo niet goed blijven gaan.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Bert » ma mar 03, 2014 9:58 pm

Volgens mij wordt Ajax nog steeds ieder jaar weerbaarder als elftal. Op z'n minst zou ik zeggen dat dit team niet minder (wel anders qua tactiek) is dan dat van vorig jaar. En dat team was weer beter dan de teams van de jaren daarvoor.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Plaats reactie