Ajax - Paris Saint Germain 17-09-2014

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
gaizka
Berichten: 2629
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 6:54 pm

Re: Ajax - Paris Saint Germain 17-09-2014

Bericht door gaizka » do sep 18, 2014 7:05 pm

wimpey schreef:
Pride of Amsterdam schreef:Wat een heerlijke video is dit om te zien. Zlatan, het blijft een baas. Ze bescheiden, zo eerlijk.
Ik vind het ook een fantastische gozer. Streetwise, zeker geen domme jongen.

Hij deed er niet echt veel aan, gisteren. :ajax.gif:
Zag je hem ook voor de wedstrijd toen alle spelers elkaar een hand gaven? Hij keek niemand in de ogen, reken maar dat je geïmponeerd bent als zo'n gozer met die fysiek en met zo'n blik langs loopt!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - Paris Saint Germain 17-09-2014

Bericht door Zuidema » vr sep 19, 2014 7:08 am

Arthur schreef:Apart hoor. Ik ben op zich wel met je eens dat het kwalitatief niet overhoudt bij Ajax, maar "kwalitatief wegzakken"? Alleen de positie van Blind is tov vorig jaar zwakker ingevuld, hoewel Zimling een goede eerste indruk op me maakt. Op alle andere posities zijn we gelijkwaardig of beter geworden (al was het maar omdat die speler weer een jaartje ouder is). We voetballen ook beter dan eind vorig seizoen (al is dat niet zo moeilijk). Er is best wat voor te zeggen dat Ajax sneller stappen moet kunnen zetten met al dat geld op de bank, maar ik ben het er niet mee eens dat Ajax erop achteruit gaat.
Helaas een verlate reactie van mijn kant (ben vaak niet in de gelegenheid om direct te reageren). Ik doel met het zwakker worden van Ajax op een proces dat al enkele jaren gaande is, niet alleen deze zomer. Natuurlijk kunnen we een Vertonghen, Eriksen of andere vertrekkende sterkhouders niet 1 op 1 vervangen. De vervangers zijn onvermijdelijk een stap terug. Zoals met een Moisander of een Serero. Toch handelen we in dat schemergebied volgens mij te voorzichtig of teveel als een kruidenier. Bij 1 speler kan dat nog, maar als zoiets jaren doorgaat zonder afdoende compensatie zak je wel degelijk weg. Een Duarte of een Vd Hoorn zijn dan helemaal not done. En dat FdB zo'n blinde vlek heeft voor alle beperkingen van Sigi inclusief forse weerslag op het aanvalsspel van Ajax kan ik al helemaal niet volgen.

Ajax geeft toptalent volop kansen. Prima, graag zelfs. Dat bijvoorbeeld AEG daarbij ineens heel erg veel moeite heeft met iemand passeren en erg veel balverlies lijdt is ingecalculeerd, hoort allemaal bij het leerproces. Dat gaat nou eenmaal met vallen en opstaan. Maar hou alsjeblief je raamwerk daarbij wel in de gaten. Dat een talent het zich ook kan veroorloven om leerzame fouten te maken, zonder dat dat ten koste gaat van de prestaties, continuïteit en ontwikkeling. Omdat het binnen een raamwerk gebeurt, dat corrigerend en sturend kan handelen. Dat raamwerk moet wat mij betreft tiptop in orde zijn, mag van mij ook wat kosten. Het lijkt mij dat Ajax vooral in dat opzicht al enkele jaren gevaarlijk bezig is met het steeds maar compenseren van vertrokken bewezen kwaliteit door (goedkope) zesjes en zeventjes. Leuk voor de boekhouder, niet voor het Vlaggenschip. We beginnen meer en meer water te maken volgens mij.

Gelukkig is het niet allemaal kommer en kwel. Cillessen blijkt een prima vervanger te zijn voor Vermeer. Schöne als breedteaankoop heeft zich ontwikkeld tot 1 van de belangrijkste spelers van Ajax (wat ergens toch ook tekenend is voor de kwaliteitsstandaard van Ajax). Zimling lijkt met een veelbelovend debuut een goede vervanger te zijn voor Poulsen/Blind. Maar ik wil die balans, die afwegingen in het personeelsbeleid toch een streep daadkrachtiger, gedurfder hebben. Niet het kopen om het kopen, maar om je kwaliteit zoveel mogelijk op niveau te houden. En nee, nergens heb je garanties, zeker niet bij een slangenkuil als Ajax. Maar zo vind ik ons ook wel erg veel risico nemen.

Die kwaliteitsstandaard speelt nu des te meer. FdB is duidelijk bezig met het maken van een omslag in speelstijl. Hij wil Ajax attractiever, meer dwingend vooruit laten voetballen, wat enorm veel extra vergt van de spelers. Individueel, maar ook als kollektief. Ik begin me daarbij meer en meer af te vragen of deze spelers dat wel kunnen verhapstukken. Dat je voor die omslag toch 1 of meer kwaliteitsimpulsen extra nodig hebt.

Ik begin ook te twijfelen of FdB die omslag een selectie wel bij kan brengen. Natuurlijk heeft Frank Ajax veel goeds gebracht, je hebt bij een paar spelers ook progressie kunnen zien onder zijn regime. Die zijn voor vele miljoenen inmiddels naar topcompetites vertrokken. Ajax speelt onder FdB qua teamwork ook vaak een stuk verzorgder, met 4 titels op rij en de nodige CL-miljoenen tot gevolg. Maar deze omslag naar gedurfder voetbal vergt ook het nodige van de coach. Dat kan je aan een Cruijff of een Van Gaal wel overlaten. Maar lukt dat FdB ook? Vooralsnog vind ik de stagnatie bij Veltman, Klaassen en nog een paar jongens niet echt in Franks voordeel spreken. Dat is vanzelfsprekend een verantwoordelijkheid van de spelers zelf, maar ook van de coach die die jongens wegwijs moet maken, uit het wak moet zien te krijgen. Binnen het kollektief, het teamwork blijft Ajax volgens mij trouwens al tijdenlang opbouwend/aanvallend nog steeds rare fouten maken, zeker in het middenveldwerk en het te vroeg inschakelen van de backs. Dat verandert maar niet onder Frank. Ligt dat nou uitsluitend aan de spelers of heeft hij daar ook een negatieve rol in? De tijd zal het leren.
Success will tear us apart.

Ronald!
Berichten: 3221
Lid geworden op: di jul 11, 2006 11:00 pm

Re: Ajax - Paris Saint Germain 17-09-2014

Bericht door Ronald! » vr sep 19, 2014 9:59 am

We mogen dan niet meer meedoen om de prijzen; Ajax is ook weer niet zo zwak als het vaak gemaakt wordt. Zo zei van der Wiel voor de wedstrijd nog dat Ajax, als ze 10 keer tegen PSG zouden spelen, 1 keer zouden winnen. Hoewel dergelijke uitspraken er over het algemeen in gaan als zoete koek (wij komen immers uit een Mickey Mouse league en kunnen niet mee met het grote geld), laten de resultaten zien dat de achterstand van Ajax minder groot dan de begrotingen doen insinueren. Kijken we bijvoorbeeld naar de poulewedstrijden in de CL onder de Boer, dan blijkt dat we tegen de teams uit pot 1 en pot 2

2.1/10 winnen;
4.3/10 gelijk spelen;
3.6/10 verliezen.

We halen dus vaker een resultaat (winnen of gelijk spelen) dan dat we verliezen. Van der Wiel had vooraf duidelijk last van onderschatting, want hij schatte de overwinningskansen van Ajax meer dan 50% te laag in. :ajaxscarf.gif:

Conclusie: we zijn consequent zwakker dan de beste twee teams uit de poule, maar we moeten ons ook niet kleiner maken dan we zijn. De achterstand is kleiner dan vaak wordt aangenomen, en zeker niet zo groot als het verschil in de begroting.

Deze cijfers zijn over een totaal van (slechts) 14 wedstrijden, maar toch.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23235
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - Paris Saint Germain 17-09-2014

Bericht door Cruijff » vr sep 19, 2014 10:08 am

Zuidema schreef:Toch handelen we in dat schemergebied volgens mij te voorzichtig of teveel als een kruidenier. Bij 1 speler kan dat nog, maar als zoiets jaren doorgaat zonder afdoende compensatie zak je wel degelijk weg. En dat FdB zo'n blinde vlek heeft voor alle beperkingen van Sigi inclusief forse weerslag op het aanvalsspel van Ajax kan ik al helemaal niet volgen.
Tja, Kolbeinn brengt met zijn bijdragen doorgaans al niet bepaald hoge pieken, woensdag was hij wel heel erg een dissonant.
Dat PSG met Sig gaat spelen en wij met Zlatan is een utopie wie wel nooit zal gebeuren, maar als Ajax één sterkere speler in één van de linies had gehad, dan was PSG gewoon verslagen. Of wanneer Moisander in de buurt van het niveau was gekomen dat hij tegen Manchester City wel haalde.

Hoewel PSG op papier een gruwelijke selectie heeft waarbij ze als aanvulling op aanvallers van het formaat Ibrahimovic, Lucas en Cavani ook Pastore en Lavezzi nog even als invaller kunnen brengen, was niveauverschil in teamspel niet zo groot. Dat terwijl juist de spelers met veel vlieguren in Ajax 1 (Moisander, Sigthórsson) slecht voor de dag kwamen. In mijn ogen een indicatie dat de stap richting de Europese (sub)top daadwerkelijk te maken is.

Nu nog een aantal betere spelers opleiden of aantrekken!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23235
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - Paris Saint Germain 17-09-2014

Bericht door Cruijff » vr sep 19, 2014 10:17 am

Ronald! schreef:We mogen dan niet meer meedoen om de prijzen; Ajax is ook weer niet zo zwak als het vaak gemaakt wordt. Zo zei van der Wiel voor de wedstrijd nog dat Ajax, als ze 10 keer tegen PSG zouden spelen, 1 keer zouden winnen. Hoewel dergelijke uitspraken er over het algemeen in gaan als zoete koek (wij komen immers uit een Mickey Mouse league en kunnen niet mee met het grote geld), laten de resultaten zien dat de achterstand van Ajax minder groot dan de begrotingen doen insinueren. Kijken we bijvoorbeeld naar de poulewedstrijden in de CL onder de Boer, dan blijkt dat we tegen de teams uit pot 1 en pot 2

2.1/10 winnen;
4.3/10 gelijk spelen;
3.6/10 verliezen.

We halen dus vaker een resultaat (winnen of gelijk spelen) dan dat we verliezen. Van der Wiel had vooraf duidelijk last van onderschatting, want hij schatte de overwinningskansen van Ajax meer dan 50% te laag in. :ajaxscarf.gif:
Eens met je betoog, maar in je statistieken doe je Ajax tekort. Uit mijn hoofd tel ik onder De Boer namelijk al zo 5 gelijke spelen tegen pot 2 clubs. Namelijk vorig seizoen 2 maal tegen AC Milan, opgeteld bij 2 maal een 0-0 tegen Lyon en het 2-2 gelijkspel uit bij Manchester City.

In het seizoen dat De Boer aan het roer kwam werden 5 van de 6 wedstrijden in de CL onder leiding van zijn voorganger Martin Jol afgewerkt. Van die 5 wedstrijden verloren we inderdaad 2 keer van een ploeg uit pot 2, Real Madrid was in dat seizoen namelijk slechts geplaatst in pot 2 bezorgde ons 2 vervelende avonden, maar van pot 1 ploeg AC Milan werd in San Siro met 0-2 gewonnen. Vorig seizoen kwam daar nog een overwinning op Barça uit pot 1 bij en aangezien ook Manchester City met De Boer aan het roer 3-1 klop kreeg, heeft niet alleen Van der Wiel maar ook jij Ajax te weinig punten toegekend. :smile-ajax.gif:

Ronald!
Berichten: 3221
Lid geworden op: di jul 11, 2006 11:00 pm

Re: Ajax - Paris Saint Germain 17-09-2014

Bericht door Ronald! » vr sep 19, 2014 10:25 am

14-15: PSG: 1x gelijk
13-14: Milan: 2x gelijk; Barca: 1x gewonnen, 1x verloren
12-13: Real: 2x verloren; Man City: 1x gewonnen, 1x gelijk
11-12: Real: 2x verloren; Lyon: 2x gelijk
10-11: Milan: 1x winst (rest van de wedstrijden waren onder Jol

Totaal: 14 wedstrijden.
Gewonnen: 3/14 = 2.1/10
Gelijk: 6/14 = 4.3/10
Verloren: 5/14 = 3.6/10

Foutloos! :hypocrite.gif:
Laatst gewijzigd door Ronald! op vr sep 19, 2014 10:58 am, 3 keer totaal gewijzigd.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23235
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - Paris Saint Germain 17-09-2014

Bericht door Cruijff » vr sep 19, 2014 10:29 am

Dus de eindbalans is 14 wedstrijden tegen pot 1 en pot 2 clubs waarvan we 5 keer verloren en 9 keer een resultaat behaalden.

Dan te bedenken dat PSG al 20 jaar lang maximaal een pot 2 ploeg is, geen pot 1 ploeg dus met zijn 1 op de 10 uitspraak zit Van der Wiel er statistisch nog een flink stuk verder naast.

En 4 van de nederlagen waren ook nog eens tegen Real Madrid, de 5e tegen Barcelona.

Ronald!
Berichten: 3221
Lid geworden op: di jul 11, 2006 11:00 pm

Re: Ajax - Paris Saint Germain 17-09-2014

Bericht door Ronald! » vr sep 19, 2014 10:32 am

Kleine toevoeging: gezien deze prestaties is de verwachtingswaarde tegen de teams uit pot 1 en 2 over 4 wedstrijden een totaal van 4.24 punten (=(0.21*3+0.43*1)*4). Kortom, als we 6 punten halen tegen het team uit pot 4 ga je waarschijnlijk door (10 punten is over het algemeen genoeg). We hoeven dus niet beter te presteren tegen de topploegen, maar tegen de ploeg uit pot 4 moet het beter! Dat plaatst de prestaties van de Boer/Ajax toch in een ander perspectief. Tegen het team uit pot 4 haalden we onder de Boer 1.5 punt per wedstrijd. Dat moet hoger. (al hadden we geen geluk met de loting tegen Borussia in 12-13)

Ronald!
Berichten: 3221
Lid geworden op: di jul 11, 2006 11:00 pm

Re: Ajax - Paris Saint Germain 17-09-2014

Bericht door Ronald! » vr sep 19, 2014 10:42 am

Olympiakos deed het vorig jaar bijvoorbeeld slechter dan Ajax tegen de teams uit pot 1 en 2, maar gaat wel door omdat het 2x wint van Anderlecht. Ze haalden tegen de topploegen (Benfica en PSG) 4 punten uit 4 wedstrijden. Gemiddeld 1 vs 1.25 van Ajax (tegen Milan en Barca). De wedstrijden tegen APOEL worden cruciaal!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23235
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - Paris Saint Germain 17-09-2014

Bericht door Cruijff » vr sep 19, 2014 11:20 am

Jep, tegen Apoel moeten we toeslaan. Dat zal op dinsdag de 30e geen makkie worden, maar het scenario bestaat dat we over 2 weekjes al een aantal punten voorsprong op de 3e plaats kunnen hebben. De 3e plaats die dan dus bezet wordt door PSG, want Ajax staat bij winst op Apoel minimaal 2e.

Nog een aanvulling: de afgelopen 3 seizoenen is geen enkele van de 6 wedstrijden tegen pot 2 ploegen verloren. 5 gelijke spelen en 1 overwinning op Lyon, Manchester City en AC Milan. De doorslaggevende punten zijn voor Ajax inderdaad te behalen tegen de 'kleintjes' of in dit geval natuurlijk door een mokerslag uit te delen met een overwinning in Parijs.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23235
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - Paris Saint Germain 17-09-2014

Bericht door Cruijff » vr sep 19, 2014 11:44 am

Doutzen Kroes zat woensdag ook naar onze wedstrijd te kijken:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Ajax - Paris Saint Germain 17-09-2014

Bericht door Giacomo Puccini » vr sep 19, 2014 10:59 pm

Ik sluit me helemaal aan bij de betogen van Zuidema. Uitstekend onderbouwd en verwoord.

Ik ben wel eens benieuwd op hoeveel procent teams als PSG, Barcelona, Manchester City, etc. in Champions League groepswedstrijden tegen Ajax hebben gespeeld. Een betere graadmeter vind ik de uitschakelingen in de KO fase van de EL door ploegen uit Oostenrijk, Roemenië etc. In de Eredivisie mag het spel ondertussen ook veel attractiever en beter dan het de afgelopen seizoenen geweest is. Ik zie alleen te weinig volwassen spelers die hier de kwaliteiten voor hebben. Een Cilessen en Schöne functioneren uitstekend maar naar dit niveau moet het hele elftal. Dit ga je niet bereiken als je het huidige transferbeleid continueert. Niet alles op transfergebied gaat fout bij Ajax, maar Ajax had een flinke stap verder kunnen zijn. We moeten ons geen zand in de ogen laten strooien doordat bijvoorbeeld Feyenoord en FC Twente het zo bar slecht doen, clubs die qua omzet niet in de buurt komen.
Ajax!

Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 3202
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 3:37 pm
Locatie: Den Haag

Re: Ajax - Paris Saint Germain 17-09-2014

Bericht door Thom » zo sep 21, 2014 12:17 pm

Alexander schreef:Ik vond Andersen gisteren dus wel goed spelen. Hield vaak balbezit en gaf altijd snel druk. In de tweede helft had hij ook nog een aantal hele nuttige balveroveringen.

Viergever was gisteren by far de slechtste bij Ajax. Deed in de eerste helft alles verkeerd wat je verkeerd kon doen. Continu vertragen, verkeerde keuzes en een matige inspeelpass. Komt te kort op het middenveld voor dit niveau, moet Frank ook echt niet meer doen. Zimling maakte, eerlijk is eerlijk, een veel betere indruk!
Juist. Ik herinner me kortgeleden geklets hier over Andersen en zijn hondje, conclusies over vermeende wijverigheid, niet geschikt voor deze mannensport.... Onzin dus :excited.gif:
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer. Epicurus

Plaats reactie