Ajax - PEC Zwolle 24-09-2016

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Ajax - PEC Zwolle 24-09-2016

Bericht door Bert » zo sep 25, 2016 10:00 am

wimpey schreef:Selectief quoten kan ik ook prima. :neutral.gif:
Je doet die uitspraken hierboven toch? Als jij een zooi uitspraken van Bosz aanhaalt (zelf verzint, en er nog veel meer negeert - dus wie is er nou selectief?) en ik laat zien dat voor (op z'n minst) het merendeel geldt dat deze niet tegenstrijdig hoeven te zijn, dan heb ik natuurlijk gewoon een punt.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

wimpey
Berichten: 52057
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - PEC Zwolle 24-09-2016

Bericht door wimpey » zo sep 25, 2016 10:21 am

Bert schreef:
wimpey schreef:Selectief quoten kan ik ook prima. :neutral.gif:
Je doet die uitspraken hierboven toch? Als jij een zooi uitspraken van Bosz aanhaalt (zelf verzint, en er nog veel meer negeert - dus wie is er nou selectief?) en ik laat zien dat voor (op z'n minst) het merendeel geldt dat deze niet tegenstrijdig hoeven te zijn, dan heb ik natuurlijk gewoon een punt.
Ik haal uitspraken van Bosz aan. Dat 'zelf verzint' snap ik effe niet, het zijn immers geen uitspraken van mij. Ik haal enkel een aantal tegenstrijdigheden v.w.b. Bosz' uitsprakenaan. Ja, dat zal selectief zijn. Want, nee, ik heb niet de tijd en zin om alle uitspraken van Bosz sinds Juni langs een meetlat te leggen. Feel free and prove me wrong. :hypocrite.gif:

Binnen een week gaat het van 'vastigheid creëren' naar 5 positiewisselingen. Dan stel ik vast dat de toevalsgenerator een belangrijker rol speelt dan het vooropgezette plan dat GR meent waar te nemen. Maar Bosz lijkt me op de goede weg. Hij stelde deze week voetballers i.p.v. domme dravers op en zette spelers op de voor hen juiste plek.

GangstaRiB
Berichten: 16883
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Ajax - PEC Zwolle 24-09-2016

Bericht door GangstaRiB » zo sep 25, 2016 10:35 am

wimpey schreef:
Bert schreef:
wimpey schreef:Selectief quoten kan ik ook prima. :neutral.gif:
Je doet die uitspraken hierboven toch? Als jij een zooi uitspraken van Bosz aanhaalt (zelf verzint, en er nog veel meer negeert - dus wie is er nou selectief?) en ik laat zien dat voor (op z'n minst) het merendeel geldt dat deze niet tegenstrijdig hoeven te zijn, dan heb ik natuurlijk gewoon een punt.
Ik haal uitspraken van Bosz aan. Dat 'zelf verzint' snap ik effe niet, het zijn immers geen uitspraken van mij. Ik haal enkel een aantal tegenstrijdigheden v.w.b. Bosz' uitsprakenaan. Ja, dat zal selectief zijn. Want, nee, ik heb niet de tijd en zin om alle uitspraken van Bosz sinds Juni langs een meetlat te leggen. Feel free and prove me wrong. :hypocrite.gif:

Binnen een week gaat het van 'vastigheid creëren' naar 5 positiewisselingen. Dan stel ik vast dat de toevalsgenerator een belangrijker rol speelt dan het vooropgezette plan dat GR meent waar te nemen. Maar Bosz lijkt me op de goede weg. Hij stelde deze week voetballers i.p.v. domme dravers op en zette spelers op de voor hen juiste plek.
Wat betreft die soundbites: het is er Bosz/Ajax aan gelegen om te zeggen dat al je spelers belangrijk zijn. Anders doe je aan kapitaalvernietiging.

Het feit dat Bosz 'zomaar' zijn elftal omkieperde zegt mij juist dat ie daar al een tijdje op aan het broeden was. 10 spelerswisselingen in de wedstrijd tegen Willem 2 deed mij eraan denken dat ie wist wat hij deed. Als het een gok was geweest en hij had verloren was de kritiek niet te overzien zijn geweest. De Boer durfde dat niet eens nadat ie al 3 of 4 keer kampioen was geweest, Bosz doet het wel.

Daarom vond ik die hele discussie omtrent Ziyech zo nutteloos. Als wij hier al constateren dat Ziyech op het middenveld hoort, dan zal Bosz dat ook wel zien.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - PEC Zwolle 24-09-2016

Bericht door 999 » zo sep 25, 2016 10:55 am

Mmhh, dat omkieperen gebeurde echt niet bewust hoor, maak je mij niet wijs.Dat was gewoon experimenteren en had voor hetzelfde geld verkeerd uit kunnen vallen.Had Bosz kunnen zeggen , zie je nu, zijn niet voor niks bankzitters.Maar zie, voetbal was op eens terug.Was opeens een elftal, mede door de inbreng van Ziyech.

Maar maakt het eigenlijk iets uit.In het verleden zijn er ook bij AJAX regelmatig opstellingen geboren door zulke situaties, of door blessures van spelers.Hopelijk borduurt hij hier op door en gooit er nog wat rotte appels er uit.Younes b.v., en Traore mag wel ietsje meer oog hebben voor zijn medespelers.Klaassen die tegen Pec stond te zwemmen. En of dat Sinkgraven daadwerkelijk de oplossing voor de linkerkant is.Tete die in mijn ogen Woensdag beter voor de dag kwam dan Veldman tegen Pec.Gudelj gewoon een tijd laten banken.Onana, tja, Vermeer zou onrustig zijn maar deze jongen is echt een AHD keeper.

Ik bedoel maar.

En laten we verder wel hopen dat Bosz nu niet , zoals de Boer er zo dadelijk alle creativiteit weer uit gaat slopen.Omdat het weer een wedstrijdje wat minder gaat.Daarnaast zou ik van nu af aan De Ligt Cerny en Nouri bij de selectie halen al was het maar om het leermoment ...

Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 3202
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 3:37 pm
Locatie: Den Haag

Re: Ajax - PEC Zwolle 24-09-2016

Bericht door Thom » zo sep 25, 2016 11:07 am

GangstaRiB schreef:
wimpey schreef:
Giacomo Puccini schreef:Heerlijke pot!
Showtje hoor. Heeft Bosz toch maar mooi per ongeluk tegen Willem II de juiste ingrediënten gevonden. Nu die Younes er nog uit.
Niks per ongeluk. Hij weet waar ie heen wil.
Precies! Niet zo negatief Wimpey!
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer. Epicurus

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33683
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - PEC Zwolle 24-09-2016

Bericht door zeux » zo sep 25, 2016 11:18 am

We zijn nog geen twee maanden en dertien wedstrijden onderweg. Je ziet pas hoe spelers zich houden in 'echte' wedstrijden. Ik gun Bosz deze eerste maanden dus wel een trial & error periode. Zo tegen de Kerst moet er een duidelijke lijn zijn. En - gezien Bosz zijn verlangen om zo weinig mogelijk te wisselen - sprake van gefixeerde posities.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9104
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Ajax - PEC Zwolle 24-09-2016

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo sep 25, 2016 12:44 pm

Dolberg toont voor de goal de scherpte die Fischer in zijn beginperiode ook had. Hopelijk blijft Dolberg dat ontwikkelen.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Ajax - PEC Zwolle 24-09-2016

Bericht door Demosthenes » zo sep 25, 2016 2:23 pm

Het risico nemend weer in een bepaalde hoek gedrukt te worden, toch maar dit bericht plaatsen. Op https://www.ajaxshowtime.com/article/bi ... -tegen-pec zie je het eerste doelpunt van Dolberg, maar als je de situatie van achteren bekijkt, lijkt het mij een eigen doelpunt van die nummer 2. Het laatste doelpunt was natuurlijk prachtig en, zonder de wedstrijd gezien te hebben, zag vanochtend pas dat het 5-1 geworden was, Ziyech schijnt het wel aardig te doen.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Ajax - PEC Zwolle 24-09-2016

Bericht door Le T. » zo sep 25, 2016 5:15 pm

Demosthenes schreef:Het risico nemend weer in een bepaalde hoek gedrukt te worden, toch maar dit bericht plaatsen. Op https://www.ajaxshowtime.com/article/bi ... -tegen-pec zie je het eerste doelpunt van Dolberg, maar als je de situatie van achteren bekijkt, lijkt het mij een eigen doelpunt van die nummer 2. Het laatste doelpunt was natuurlijk prachtig en, zonder de wedstrijd gezien te hebben, zag vanochtend pas dat het 5-1 geworden was, Ziyech schijnt het wel aardig te doen.
Ik wil je best in de hoek van de niet zo heel scherpe waarnemers drukken. Ik twijfelde gisteren bij de eerste herhaling ook even, maar er zit gewoon een rooie schoen tussen de gele en de bal. Het scheelde niks of hij had nog weggetikt, maar het scheelde net genoeg.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Ajax - PEC Zwolle 24-09-2016

Bericht door beelzebub » zo sep 25, 2016 6:42 pm

Na alles positivisme van woensdag en zaterdag... Willem II en PEC lieten Ajax ook voetballen en gaven veel ruimte weg.

Benieuwd hoe Ajax zich doorpakt tegen de zgn gesloten verdediging. Het omzichtig en in veel te laag tempo rondvoetballen van de laatste drie seizoen wil ik weleens anders zien...
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Gaizka1985
Berichten: 2823
Lid geworden op: ma apr 11, 2016 3:12 pm

Re: Ajax - PEC Zwolle 24-09-2016

Bericht door Gaizka1985 » zo sep 25, 2016 7:05 pm

beelzebub schreef:Na alles positivisme van woensdag en zaterdag... Willem II en PEC lieten Ajax ook voetballen en gaven veel ruimte weg.

Benieuwd hoe Ajax zich doorpakt tegen de zgn gesloten verdediging. Het omzichtig en in veel te laag tempo rondvoetballen van de laatste drie seizoen wil ik weleens anders zien...
Dat doet meer dan de helft van de ploegen in de eredivisie, niveau is grotendeels om te huilen...

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23231
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - PEC Zwolle 24-09-2016

Bericht door Cruijff » zo sep 25, 2016 7:13 pm

Gaizka1985 schreef:
beelzebub schreef:Na alles positivisme van woensdag en zaterdag... Willem II en PEC lieten Ajax ook voetballen en gaven veel ruimte weg.

Benieuwd hoe Ajax zich doorpakt tegen de zgn gesloten verdediging. Het omzichtig en in veel te laag tempo rondvoetballen van de laatste drie seizoen wil ik weleens anders zien...
Dat doet meer dan de helft van de ploegen in de eredivisie, niveau is grotendeels om te huilen...
Ja maar dat is het niveau van de meeste wedstrijden van Manchester United, van een Leicester City en van het EK in Frankrijk ook. Voetbal anno 2016 is gewoon niet zo heel erg leuk. :blush.gif:

Veel ruimte weggeven dat doet een ploeg van het kaliber Standard Luik overigens ook. Donderdag dus weer een pak slaag uitdelen!

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7915
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Ajax - PEC Zwolle 24-09-2016

Bericht door elliquido » zo sep 25, 2016 8:00 pm

Wat mij opvalt is dat de spelers meer en meer individuele acties maken. Geen geschuif, maar actie.
Een verademing.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23231
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - PEC Zwolle 24-09-2016

Bericht door Cruijff » zo sep 25, 2016 9:53 pm

elliquido schreef:Wat mij opvalt is dat de spelers meer en meer individuele acties maken. Geen geschuif, maar actie.
Een verademing.
Heeft ook te maken met of je in je ploeg een goede verbindingsspeler hebt, een goede passer. Ziyech geeft een leep balletje goed in de loop mee, dus hop, er staan meteen één of meerdere aanvallers goed in stelling in een doelrijpe situatie.

Dolberg heeft een heel functionele aanname, het ziet er vrij simpel uit, maar hij legt ballen vaak meteen goed klaar en kan dan dus direct met zijn favoriete been schieten. Die 5e goal (incl gebruik van doellijn technologie!) was echt een heel erg lekkere. Maar de 3-1 was ook heel netjes hoor. Was helemaal in control en wist precies wat hij ging doen toen hij die met de buitenkant afwerkte.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Ajax - PEC Zwolle 24-09-2016

Bericht door Demosthenes » zo sep 25, 2016 10:22 pm

Zag net voor het eerst een samenvatting, het commentaar was in het Russisch dat heb ik niet verstaan, maar de vreugde na de 1-1 van Sanchez viel mij behoorlijk tegen (vergeleken met de 2-1).

In het commentaar van ??? hoorde ik dat Sanchez bij de 0-1 iets verkeerds deed en eerlijk gezegd: hij dekte lucht. Ik geloof, of is het hoop?, wel dat hij daarvan leert. Sanchez staat bij dat doelpunt stil en je moet altijd in beweging zijn; verder geen commentaar op Sanchez, prachtig dat hij twee keer scoort en als ik het commentaar op AT lees is Sanchez een schot in de roos.

Wat het eerste doelpunt van Dolberg betreft, ik heb op de kleur van de schoen gelet (zie bericht van Le T.), maar blijf erbij dat het de schoen van nummer 2 is die de bal als laatste beroert. Van mij mag Dolberg het record van Coen Dillen verpulveren, het leek mij in eerste instantie een 'Romario-tikje' of zoals Casierra deed tegen Sparta en dat doen alleen goede spitsen, maar gezien de snelheid en richting van de bal denk ik toch aan nummer 2 van PEC (mag hij tegen Ajax doen, het liefst iedere wedstrijd).
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23231
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - PEC Zwolle 24-09-2016

Bericht door Cruijff » zo sep 25, 2016 10:31 pm

Demosthenes schreef:Zag net voor het eerst een samenvatting, het commentaar was in het Russisch dat heb ik niet verstaan, maar de vreugde na de 1-1 van Sanchez viel mij behoorlijk tegen (vergeleken met de 2-1).
Nee hoor, die vreugde viel niet tegen, dat waren gewoon een paar kenmerken van een winnaarsmentaliteit bij een Zuid-Amerikaanse verdediger.
De nul is heilig voor hem, van een vroege tegentreffer wordt deze jongen enorm pissig. Kopdoelpunten kunnen maken als verdediger dat is een leuke bonus, maar een 1-1 tussenstand tegen PEC Zwolle zou in de ogen van deze jongen een enorm beroerde einduitslag zijn. Daarom dus geen reden om het dak van de Arena af te juichen.
Demosthenes schreef:In het commentaar van ??? hoorde ik dat Sanchez bij de 0-1 iets verkeerds deed en eerlijk gezegd: hij dekte lucht. Ik geloof, of is het hoop?, wel dat hij daarvan leert. Sanchez staat bij dat doelpunt stil en je moet altijd in beweging zijn; verder geen commentaar op Sanchez, prachtig dat hij twee keer scoort en als ik het commentaar op AT lees is Sanchez een schot in de roos.
Geen idee of het Sanchez te verwijten was. Het ging allemaal heel snel. Het was Klaassen zijn man die vrij kwam. Was het aan Schöne te wijten dat een tegenstander snel ingooit?

Collectief liet Ajax zich vroeg in de wedstrijd verrassen. Nuttig om tegen PEC Zwolle leergeld hiervoor te betalen en niet bij PSV/Feyenoord thuis of bijvoorbeeld Europees tegen pak hem beet Celta di Vigo. Nu kwam er snel een reactie van Ajax met doelpunten en heb je als publiek een veel leukere wedstrijd gezien dan wanneer het achterin dicht was gehouden en er een 1-0 of 2-0 winst was behaald.

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Ajax - PEC Zwolle 24-09-2016

Bericht door beelzebub » ma sep 26, 2016 12:31 pm

Hmmz, das ook opvallend. Toen Gudelj in de voorbereiding op de bank zat schreef de Telegraaf over onrust in de spelersgroep. Nu bankt-ie weer en schrijft de Telegraaf weer over onrust in de spelersgroep. Ik weet wel hoe de lijntjes lopen...

Of ben ik nu achterdochtig? :ajaxsmiley.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23231
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - PEC Zwolle 24-09-2016

Bericht door Cruijff » ma sep 26, 2016 12:46 pm

beelzebub schreef:Hmmz, das ook opvallend. Toen Gudelj in de voorbereiding op de bank zat schreef de Telegraaf over onrust in de spelersgroep. Nu bankt-ie weer en schrijft de Telegraaf weer over onrust in de spelersgroep. Ik weet wel hoe de lijntjes lopen...

Of ben ik nu achterdochtig? :ajaxsmiley.gif:
Nee zo werken lijntjes. Een journalist van een grote krant heeft graag een lek in de kleedkamer.

Toen het bij Feyenoord een periode über onrustig was kregen journalisten van Pierre van Hooijdonk allerlei munitie waarmee veel andere Feyenoord spelers vaak te kakken werden gezet, bij Ajax lekt Gudelj continu.

Een aantal jaar terug bij het Nederlands elftal was het lek overigens John Heitinga.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - PEC Zwolle 24-09-2016

Bericht door 999 » ma sep 26, 2016 12:53 pm

Nou als er daadwerkelijk onrust wordt gemaakt door Gudelj, of het waar is vraag ik me af, dan mag ie dat bij jong AJAX gaan doen ...

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Ajax - PEC Zwolle 24-09-2016

Bericht door Le T. » ma sep 26, 2016 1:14 pm

Ik vind het vooral opvallend hoe er tegen Bosz gestookt wordt, vanaf het begin. Als ik de media zo een beetje volg zou ik bijna de indruk krijgen dat Ziyech door hem als rechtsbuiten gehaald zou zijn en daar al een seizoen aan het verpieteren is. Hoe vaak heeft Ziyech nou eigenlijk op rechtsbuiten gespeeld?
Wollt ihr den totalen Mensch?

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23231
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - PEC Zwolle 24-09-2016

Bericht door Cruijff » ma sep 26, 2016 1:21 pm

Le T. schreef:Ik vind het vooral opvallend hoe er tegen Bosz gestookt wordt, vanaf het begin. Als ik de media zo een beetje volg zou ik bijna de indruk krijgen dat Ziyech door hem als rechtsbuiten gehaald zou zijn en daar al een seizoen aan het verpieteren is. Hoe vaak heeft Ziyech nou eigenlijk op rechtsbuiten gespeeld?
Mwa zo heel veel wordt er niet gestookt. Er zijn slechts enkelingen die ten koste van Bosz zich hebben kunnen laten horen in het wespennest. Als Ajax trainer moet je per definitie tegen veel winden in waaien want media proberen over je rug te scoren. Spelers die niet spelen zullen ontevreden zijn en spelers die nog wel een basisplaats hebben/hadden maar degenen waren die puntverlies veroorzaakten (Gudelj vaak een hoofdschuldige, naar mijn mening) zullen zich achterbaks gaan gedragen uit angst hun plekkie te verliezen.

Als je die gegevens meeweegt is het onder Bosz relatief rustig. Zelfs na een 4-1 nederlaag tegen Rostov en een blamage thuis tegen Willem II bleven de rijen nog gesloten.

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Ajax - PEC Zwolle 24-09-2016

Bericht door Le T. » ma sep 26, 2016 2:28 pm

Cruijff schreef:
Le T. schreef:Ik vind het vooral opvallend hoe er tegen Bosz gestookt wordt, vanaf het begin. Als ik de media zo een beetje volg zou ik bijna de indruk krijgen dat Ziyech door hem als rechtsbuiten gehaald zou zijn en daar al een seizoen aan het verpieteren is. Hoe vaak heeft Ziyech nou eigenlijk op rechtsbuiten gespeeld?
Mwa zo heel veel wordt er niet gestookt. Er zijn slechts enkelingen die ten koste van Bosz zich hebben kunnen laten horen in het wespennest. Als Ajax trainer moet je per definitie tegen veel winden in waaien want media proberen over je rug te scoren. Spelers die niet spelen zullen ontevreden zijn en spelers die nog wel een basisplaats hebben/hadden maar degenen waren die puntverlies veroorzaakten (Gudelj vaak een hoofdschuldige, naar mijn mening) zullen zich achterbaks gaan gedragen uit angst hun plekkie te verliezen.

Als je die gegevens meeweegt is het onder Bosz relatief rustig. Zelfs na een 4-1 nederlaag tegen Rostov en een blamage thuis tegen Willem II bleven de rijen nog gesloten.
Iets anders zou ook helemaal nergens op slaan zo vroeg in het seizoen. Maar de Telegraaf, met een geschiedenis van het wegwerken van trainers die niet uit het juiste kliekje komen, was de druk aan het opvoeren toen het slecht ging, maar nu het goed gaat is dat ook weer reden om aan de stoelpoten te gaan zagen, waarbij geschermd wordt met ontevreden spelers. Voorlopig hebben we vooral een krant die heel ontevreden is dat het vrij goed lijkt te gaan en het voetbal veel leuker is dan onder De Boer, en de overige media die zoals gebruikelijk volgen. Niet klakkeloos, maar ze gaan wel mee in de 'vraagstelling'.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23231
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - PEC Zwolle 24-09-2016

Bericht door Cruijff » ma sep 26, 2016 2:40 pm

Le T. schreef:Maar de Telegraaf, met een geschiedenis van het wegwerken van trainers die niet uit het juiste kliekje komen, was de druk aan het opvoeren toen het slecht ging, maar nu het goed gaat is dat ook weer reden om aan de stoelpoten te gaan zagen, waarbij geschermd wordt met ontevreden spelers. Voorlopig hebben we vooral een krant die heel ontevreden is dat het vrij goed lijkt te gaan en het voetbal veel leuker is dan onder De Boer, en de overige media die zoals gebruikelijk volgen. Niet klakkeloos, maar ze gaan wel mee in de 'vraagstelling'.
De krant is tevreden met hoge verkoopcijfers.
Het liefst heeft de krant dus extreem goede (Europese) prestaties want dan schiet de aandacht omhoog en kunnen ze zelfs grote aantallen uitbrengen aan bonus bijlagen.

Zo lang dat nog niet gerealiseerd is scoort de krant ook cijfers met relletjes. De doorlekkende informant die niet speelt daar kun je zelf een 'rel' of 'nieuws' mee creëren. De lezer die nu de koppen voorbij ziet komen denkt 'goh is Gudelj ontevreden. is er onrust joh??'

De toeschouwer die woensdag en zaterdag zat te kijken dacht: 'doet Gudelj niet mee, oh? verrek! we scoren inderdaad opeens een meerdere goals uit vrije trappen en uit corners!!'

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33950
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Ajax - PEC Zwolle 24-09-2016

Bericht door Duke » ma sep 26, 2016 2:53 pm

Volgens mij is Mike Verweij geen groot fan van Bosz (en ik ken AT' ers die zijn mening zullen onderschrijven):
Met een elftal dat PEC Zwolle afslacht (5-1) en alleen nog maar veel beter kan worden, lijkt de toekomst Peter Bosz bij Ajax toe te lachen. Toch ligt in Amsterdam de onvrede op de loer. Bij binnenkomst presenteerde de trainer zich als rechtlijnig. Maar inmiddels zigzagt hij van zege tot zege en staat zijn geloofwaardigheid extern én - veel gevaarlijker nog - in de spelersgroep op het spel.

Bosz ging vol overtuiging aan de slag met zijn visie, deed een aantal stellige uitspraken en zei onder meer dat aan zijn voetbalvisie niet viel te tornen. Na een mislukte Champions League-campagne, zeven speelronden in de Eredivisie én een succesvolle KNVB-bekerwedstrijd lijkt het besef doorgedrongen dat er bij topclubs als Ajax soms concessies moeten worden gedaan. Dus moest Bosz op een aantal woorden terugkomen en dat ontgaat de spelers ook niet. Telesport zet een aantal voorbeelden op een rijtje.

Vijfsecondenregel
In het trainingskamp in Oostenrijk zei Bosz voor aanvallend, dominant voetbal te staan. Hoog druk zetten en de vijfsecondenregel waren toverwoorden. Als Ajax de bal verloor, moest heel het elftal beseffen dat de bal binnen vijf seconden weer in Amsterdams bezit moest zijn. Van die stelregel is weinig over. Soms is er snel druk, maar Ajax zakt ook fases van wedstrijden in. Gehoord op de tribune: betekent die vijfsecondenregel dat Ajax de bal binnen vijf seconden kwijt moet zijn?

 Vaste basis
„Ik heb het al vaker gezegd, maar ik vind niet dat we elf basisspelers hebben. We hebben er misschien wel 20 of 22. Het is aan mij als trainer om keuzes te maken. Vandaag (eergisteren, red.) hadden we een paar andere keuzes gemaakt en dat zal de komende wedstrijden ook moeten”, zei Bosz met een stalen gezicht, nadat Davinson Sanchez (2), Kasper Dolberg (2) en Bertrand Traoré de vroege 0-1 van Wout Brama hadden weggepoetst: 5-1. Het staat haaks op zijn eerdere woorden zo snel mogelijk naar een vaste basis toe te willen. Hoe moeten Mitchell Dijks (aan de kant geschoven voor Daley Sinkgraven), Jairo Riedewald (opgeofferd voor Lasse Schöne) en Nemanja Gudelj (geweken voor Hakim Ziyech) zich voelen? Zij wonnen vier wedstrijden op rij, waaronder die onder moeilijke omstandigheden bij Panathinaikos, en hadden in het geval van Dijks en Gudelj ook nog een (groot) aandeel in die zeges.

Traoré meer spits
Bij de presentatie van de Chelsea-huurling bombardeerde Bosz de speler uit Burkina Faso tot de nieuwe spits van Ajax. Dat was na het vertrek van Arek Milik naar Napoli ook logisch. „Chelsea zag in hem meer een buitenspeler, maar in mijn Vitesse-tijd ontdekte ik dat Bertrand meer een echte nummer negen is”, aldus de trainer van Ajax, die Traoré bij Go Ahead Eagles uit en tegen PEC Zwolle thuis zijn beste wedstrijden zag spelen. Inderdaad, als rechtsbuiten. Kasper Dolberg begon gezien de vriendschapsband tussen Bosz en Traoré met een grote achterstand, maar dwong als 18-jarige zijn plek in de spits af.

Riedewald enige 6
Geen Riechedly Bazoer, die deze plek bij Oranje eind vorig seizoen uitstekend invulde, en geen Nemanja Gudelj. Laat staan Lasse Schöne, die tot dat moment in acht officiële wedstrijden in totaal 59 speelminuten had gekregen. Vlak voor Ajax-Vitesse kwam Bosz met een opvallende conclusie. „Eigenlijk is Jairo Riedewald de enige, echte controlerende middenvelder in mijn selectie.” En dus moet het product van de eigen opleiding binnensmonds hebben gevloekt toen hij hoorde dat hij tegen PEC Zwolle plaats moest maken voor Schöne, die deze rol één wedstrijd goed had ingevuld. Tegen de Zwollenaren was het alweer een stuk minder.

Ziyech
„Hakim Ziyech is geen optie omdat we al negen middenvelders hebben”, verkondigde Bosz in navolging van Marc Overmars. Een paar dagen later was de smaakmaker van FC Twente voor 11 miljoen euro alsnog speler van Ajax en bleek hij in de persoonlijke gesprekken met Bosz de toezegging te hebben gekregen middenvelder te worden. Omdat Ajax qua resultaten in elk geval aan een goede reeks bezig was, werd Ziyech - onder het mom van wennen aan het Ajax-spelletje - op de rechtsbuitenpositie geposteerd. Nadat bij Heracles Almelo bleek dat dit niet werkte en Ziyech als middenvelder in het bekerduel met Willem II de pannen van het dak speelde, ruimde de trainer tegen PEC Zwolle ten koste van Gudelj alsnog een plek op het middenveld voor hem in. Tegen Standard Luik is Ziyech donderdag geschorst en kan Bosz Gudelj weer paaien met een basisplaats.

Conclusie
Winnende coaches - en zeker als zij in vier dagen tijd een 5-0 en 5-1 overwinning boeken - hebben altijd gelijk. Toch houdt het geschipper van Bosz een risico in. Met Kenny Tete, Riechedly Bazoer, Anwar El Ghazi, Riedewald en Gudelj op de reservebank, die al interlands achter hun naam hebben, en met op de deur kloppende talenten als Donny van de Beek, Matthijs de Ligt, Abdelhak Nouri en Frenkie de Jong wordt het sowieso een hels karwei om alle kikkers in de kruiwagen te houden.

Als die reserves dan niet op (de uitspraken van) hun coach kunnen bouwen, kan de chemie snel verdwijnen. Met de enorme kwaliteit die de brede Ajax-selectie herbergt en de alsmaar stijgende vorm, heeft Bosz tot nu toe het gelijk aan zijn zijde. Maar de druk om te moeten blijven winnen, is door zijn gezwalk groot. Het is met het oog op zijn houdbaarheid daarom raadzaam misschien iets minder uitgesproken te zijn óf zijn woorden gewoon na te komen.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23231
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - PEC Zwolle 24-09-2016

Bericht door Cruijff » ma sep 26, 2016 3:01 pm

Duke schreef:Volgens mij is Mike Verweij geen groot fan van Bosz (en ik ken AT' ers die zijn mening zullen onderschrijven):
Bosz ging vol overtuiging aan de slag met zijn visie, deed een aantal stellige uitspraken en zei onder meer dat aan zijn voetbalvisie niet viel te tornen. Na een mislukte Champions League-campagne, zeven speelronden in de Eredivisie én een succesvolle KNVB-bekerwedstrijd lijkt het besef doorgedrongen dat er bij topclubs als Ajax soms concessies moeten worden gedaan. Dus moest Bosz op een aantal woorden terugkomen en dat ontgaat de spelers ook niet. Telesport zet een aantal voorbeelden op een rijtje.

 Vaste basis
„Ik heb het al vaker gezegd, maar ik vind niet dat we elf basisspelers hebben. We hebben er misschien wel 20 of 22. Het is aan mij als trainer om keuzes te maken. Vandaag (eergisteren, red.) hadden we een paar andere keuzes gemaakt en dat zal de komende wedstrijden ook moeten”, zei Bosz met een stalen gezicht, nadat Davinson Sanchez (2), Kasper Dolberg (2) en Bertrand Traoré de vroege 0-1 van Wout Brama hadden weggepoetst: 5-1. Het staat haaks op zijn eerdere woorden zo snel mogelijk naar een vaste basis toe te willen. Hoe moeten Mitchell Dijks (aan de kant geschoven voor Daley Sinkgraven), Jairo Riedewald (opgeofferd voor Lasse Schöne) en Nemanja Gudelj (geweken voor Hakim Ziyech) zich voelen? Zij wonnen vier wedstrijden op rij, waaronder die onder moeilijke omstandigheden bij Panathinaikos, en hadden in het geval van Dijks en Gudelj ook nog een (groot) aandeel in die zeges.
Dit is echt naar een agenda toe praten. Die wedstrijd tegen Panathinaikos was zo Godbetert slecht... :blush.gif: ja er is bij zo'n pot vaak één van die twee heel slechte ploegen die de wedstrijd moet verliezen.
Dan ga je spelers die juist toen door de mand vallen benoemen als spelers die een (groot) aandeel in de recente zeges hadden. :smallgrin.gif:

Plaats reactie