Amsterdam Tournament

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam Tournament

Bericht door Thijs » ma jul 27, 2009 12:25 am

Pride of Amsterdam schreef:Lekker warm, biertje erbij, en ondanks de bizar slechte verdediging heb ik toch vertrouwen in komend seizoen. (as always...)
Precies, rustig warmdraaien en volgende week begint het echte werk. De kop is eraf!
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Re: Amsterdam Tournament

Bericht door FlaFlu » ma jul 27, 2009 12:51 am

Zoals ik al zei: niemand, maar dan ook niemand, heeft z'n plek in het centrum van de verdediging verdient. Ook Vertonghen is er te soft, te zwak door de lucht en te makkelijk passeerbaar over z'n rechter.

Jol heeft echt een hele lastige puzzel voor zich liggen. Eigenlijk heeft hij geen enkel duo dat geschikt is als centrum voor een Ajax-verdediging. Daar moet minimaal één centrale verdediger bij. Voorin kan hij 4-3-3 spelen, maar zou er eigenlijk een spits bij moeten. Bij 4-4-2 kunnen de backs van de tegenstander te ver opkomen. Emanuelson is ook weer een probleem op zich, want die jongen lijkt zich erg ongemakkelijk te voelen als binnenste linkshalf. Haal je hem eruit dan moet je echter weer een andere aanvallende middenvelder (Sarpong/De Jong) opstellen om wat dynamiek in het elftal te houden.

Conclusie: alles wat Jol aan z'n elftal zou moeten veranderen daadwerkelijk veranderen, dat is niet mogelijk.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Amsterdam Tournament

Bericht door 999 » ma jul 27, 2009 7:41 am

Jol: Ajax moet beter verdedigen

AMSTERDAM - Trainer Martin Jol van Ajax trok zondag na de nederlaag op het Amsterdam Tournament tegen Benfica (2-3) een duidelijk conclusie. „ Ajax moet beter gaan verdedigen”, zei hij. „ En dat is best mogelijk hoor. Heel veel dingen kun je namelijk trainen. Dat is echt waar.”

Ajax incasseerde over twee speeldagen tegen Atletico Madrid (3-3) en Benfica zes tegendoelpunten. „En slechts één doelpunt was misschien mooi uitgespeeld”, wist Jol. „Dat mag natuurlijk niet. Aan de andere kant hoop ik ook dat we in de eredivisie niet zulke goede ploegen als Atletico Madrid en Benfica treffen. Dan wordt het heel moeilijk.”

Ajax opent zondag de competitie tegen FC Groningen. Jol wilde niet zeggen of hij voor die wedstrijd nog op zoek gaat naar een verdediger. „Maar het mag natuurlijk niet zo zijn dat we over twee duels maar liefst vijf keer scoren en toch steeds bezig zijn aan een inhaalrace. Daar gaan we aan werken.”

GangstaRiB
Berichten: 16883
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Amsterdam Tournament

Bericht door GangstaRiB » ma jul 27, 2009 8:18 am

Ik denk dat Jol het wel op orde krijgt hoor.

Het grootste voordeel is dat de verwachtingen bij de achterban en wellicht ook bij de concurrenten flink getemperd zijn.
Ajax weet nu waar het staat en dat is wel zo fijn. Jol en z'n spelers moeten nu keihard aan de bak, terwijl er bij voorgaande voorbereidingen aansprekendere resultaten behaald werden maar uiteindelijk in geen prijs resulteerden. Daarom vind ik het ergens wel prettig dat Benfica een paar keer door de verdediging heen sneed. Nu mag het nog allemaal, tegen Gronignen weet iedereen dat het eruit moet zijn. Ajax is echt getest en nu is het aan Jol om dit recht te zetten.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47992
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Amsterdam Tournament

Bericht door peter » ma jul 27, 2009 8:40 am

Ben toch wel geschrokken van onze achterhoede, hoor. Wat een paniek en totaal niet georganiseerd. Ben er niet gerust op dat we dit lek zo even te boven komen ook. We beschikken over veel te veel matige spelers ook. Daar moet nu eens echt in gesneden worden, want je kan niet doorgaan met een selectie van 30 man.

Eerlijk is eerlijk, Donald was dit keer vrij aardig. Beste wedstrijd die ik heb gezien van 'em.

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: Amsterdam Tournament

Bericht door El Clavo » ma jul 27, 2009 8:43 am

Hoezo? Een eigen goal, geklungel van Silva en Vermeer die elkaar voor de voeten lopen en wederom Silva die een bal niet weg ramt. Zij zijn geen basisspelers. Benfica is gewoon CL niveau hoor, net als het Ateltico team van vrijdag.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47992
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Amsterdam Tournament

Bericht door peter » ma jul 27, 2009 8:50 am

Ben ik het totaal niet mee eens. Het probleem was overal en niet alleen bij Silva en Vermeer. Het centrum was wederom erg matig met een dramatische Oleguer voorop. Die gozer kopt een bal het eigen centrum in. Wat een paniekzaaier is dat toch. Vertonghen vond ik ook verre van overtuigend. Al met al hebben we nu 4 centrumverdedigers aan het werk gezien en het is, zoals Enganche al stelt, niet overtuigend genoeg. Wielaert, Oleguer, Vertonghen en Alderweireld gaan ons geen kampioen maken. Veel te zwak.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam Tournament

Bericht door joey » ma jul 27, 2009 9:15 am

Enganche schreef:Conclusie: alles wat Jol aan z'n elftal zou moeten veranderen daadwerkelijk veranderen, dat is niet mogelijk.
En zoals het nu gaat, kan het niet. Wat dan?

Heb gisteren alleen het laatste half uur gezien en werd er niet vrolijk van. Wat een chaos. En dan hadden we nog geluk dat Benfica weigerde de ruimtes goed te benutten. Want anders hadden ze nog een paar goals gemaakt.

@Jol: de verdediging, Stupid! :1evil.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam Tournament

Bericht door LucaS » ma jul 27, 2009 9:16 am

Mwa, de opeenstapeling van weggegeven goals deze twee wedstrijden was wel erg extreem. Het heeft ook te maken met de andere veldbezetting. Het is nog even zoeken, maar ik ben er van overtuigd dat het in deze extreme vorm niet snel weer zal gebeuren. Neemt niet weg dat er te makkelijk goals worden weggegeven. Ik ben het niet eens met de opmerkingen dat Atletico en Benfica door onze verdediging sneden, buiten de weggevers hebben deze teams niet veel kansen kunnen creeeren.

@ Joey: Wat is er gebeurd met je opmerking dat oefenpartijen op geen enkele wijze serieus als graadmeter genomen kunnen worden. Dat zei je tenminste na twee oefenwedstrijden die als goed getypeerd konden worden.
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam Tournament

Bericht door joey » ma jul 27, 2009 9:29 am

O, dat is ook zo. Vriendschappelijk voetbal zegt weinig. Volgende week moet Ajax er staan. Maar ik hoop natuurlijk wel een voorbode van goed voetbal te zien. Dan kijk ik naar de organisatie, bijvoorbeeld.

Voor Ajax is dit toernooi belangrijk, want het presenteert zich aan het eigen publiek. Ajax doet dus wel een beetje zijn best.
Het stinkt aan alle kanten!

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Amsterdam Tournament

Bericht door Michael_B » ma jul 27, 2009 9:29 am

joey schreef:
Enganche schreef:Conclusie: alles wat Jol aan z'n elftal zou moeten veranderen daadwerkelijk veranderen, dat is niet mogelijk.
En zoals het nu gaat, kan het niet. Wat dan?

Heb gisteren alleen het laatste half uur gezien en werd er niet vrolijk van. Wat een chaos. En dan hadden we nog geluk dat Benfica weigerde de ruimtes goed te benutten. Want anders hadden ze nog een paar goals gemaakt.

@Jol: de verdediging, Stupid! :1evil.gif:
Eerste helft niet gezien zeker?
Face your fears and live your dreams, No Fear

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam Tournament

Bericht door joey » ma jul 27, 2009 9:33 am

Dat zeg ik toch?

Eerlijk gezegd blijf ik niet thuis voor zo'n toernooi. :blush.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Amsterdam Tournament

Bericht door Michael_B » ma jul 27, 2009 9:55 am

Toeval zeker.

De eerste helft speelde Ajax meer dan behoorlijk. Op de fouten na natuurlijk. Het veldspel viel me in ieder geval 100% mee.
Face your fears and live your dreams, No Fear

Arwin
Berichten: 4712
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:38 pm

Re: Amsterdam Tournament

Bericht door Arwin » ma jul 27, 2009 9:56 am

Enganche schreef:Zoals ik al zei: niemand, maar dan ook niemand, heeft z'n plek in het centrum van de verdediging verdient. Ook Vertonghen is er te soft, te zwak door de lucht en te makkelijk passeerbaar over z'n rechter.

Jol heeft echt een hele lastige puzzel voor zich liggen. Eigenlijk heeft hij geen enkel duo dat geschikt is als centrum voor een Ajax-verdediging. Daar moet minimaal één centrale verdediger bij. Voorin kan hij 4-3-3 spelen, maar zou er eigenlijk een spits bij moeten. Bij 4-4-2 kunnen de backs van de tegenstander te ver opkomen. Emanuelson is ook weer een probleem op zich, want die jongen lijkt zich erg ongemakkelijk te voelen als binnenste linkshalf. Haal je hem eruit dan moet je echter weer een andere aanvallende middenvelder (Sarpong/De Jong) opstellen om wat dynamiek in het elftal te houden.

Conclusie: alles wat Jol aan z'n elftal zou moeten veranderen daadwerkelijk veranderen, dat is niet mogelijk.
4-3-3 vind ik met deze selectie eigenlijk geen optie, omdat we daar een goede spits voor missen. Dus zal het een 4-4-2 variant moeten worden, waarin Jol de gezamenlijke verantwoordelijkheid van het team in de omschakeling en bij het opkomen van de backs van de tegenstander, erin zal moeten stampen bij de spelers.

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Amsterdam Tournament

Bericht door Michael_B » ma jul 27, 2009 9:58 am

Het is lastig.

In een 4-3-3 komt Sulejmani volgens mij het beste uit de verf. In een 4-4-2 komt ons middenveld beter uit de verf, maar moet je voorin kiezen voor Sulejmani of Cvitanich. Cvitanich is meer een echte spits die de goals maakt.
Face your fears and live your dreams, No Fear

T82
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:27 pm
Locatie: Breda

Re: Amsterdam Tournament

Bericht door T82 » ma jul 27, 2009 10:04 am

Bleven sommige spelers maar wél thuis voor zo'n toernooi...

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam Tournament

Bericht door joey » ma jul 27, 2009 10:14 am

De Dominee schreef:Cvitanich is meer een echte spits die de goals maakt.
Wanneer dan? Ik zie hem vooral kansen missen.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: Amsterdam Tournament

Bericht door El Clavo » ma jul 27, 2009 10:27 am

Peter schreef:Ben ik het totaal niet mee eens. Het probleem was overal en niet alleen bij Silva en Vermeer. Het centrum was wederom erg matig met een dramatische Oleguer voorop. Die gozer kopt een bal het eigen centrum in. Wat een paniekzaaier is dat toch. Vertonghen vond ik ook verre van overtuigend. Al met al hebben we nu 4 centrumverdedigers aan het werk gezien en het is, zoals Enganche al stelt, niet overtuigend genoeg. Wielaert, Oleguer, Vertonghen en Alderweireld gaan ons geen kampioen maken. Veel te zwak.
Hoho, Oleguer stond nog achter (Vertonghen) dacht ik die die simpele kopbal hopeloos miste.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam Tournament

Bericht door LucaS » ma jul 27, 2009 10:33 am

Grappig hoe iedereen dingen toch weer anders ziet:
AD Sportwereld schreef:Grote vraag is hoe Jol voor de eerste competitiewedstrijd de overige stukjes van de legpuzzel legt. De Hagenaar moet onder meer een keus maken tussen de keepers Maarten Stekelenburg en Kenneth Vermeer, die vrijdag tegen Atletico Madrid toekeek maar tegen Benfica wel op doel stond. Gregory van der Wiel en Atouba lijken de beoogde backs. Van alle centrumverdedigers die dit weekeinde in actie kwamen, scoorde eigenlijk alleen Oleguer een ruime voldoende.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Rooie
Berichten: 8117
Lid geworden op: ma mar 31, 2008 10:52 am
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam Tournament

Bericht door Rooie » ma jul 27, 2009 10:36 am

Opvallend inderdaad. Het trieste, gezien de hele voorbereiding, blijft dat geen enkele (centrale) verdediger onomstreden is (net als bij de keepers overigens).

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41116
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Amsterdam Tournament

Bericht door Marillion » ma jul 27, 2009 10:46 am

Inderdaad. En dat terwijl vooraf toch wel duidelijk was dat we daar een probleem hebben. Nu moet Jol natuurlijk wel de tijd krijgen om de organisatie op orde te brengen. Dat lukt je niet in een paar weken. Maar ik had toch wel gehoopt op een klein beetje progressie op dat gebied en een versterking in de vorm van een sterke verdediger. Het ziet er bij die fouten wel zo onvoorstelbaar knullig uit.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: Amsterdam Tournament

Bericht door El Clavo » ma jul 27, 2009 11:04 am

Dat ben ik met je eens. De bal van Urby, Rommedahl, de botsing tussen Silva en Vermeer, met 3 man naar 1 tegenstander. Van der Wiel die gras staat te dekken. Dat mag gewoon niet, ook niet in een oefenpotje, want dit soort tegenstanders hebben aan een halve kans genoeg.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Amsterdam Tournament

Bericht door 999 » ma jul 27, 2009 11:09 am

Atl. Madrid en Benfica mogen dan geen aansprekende clubs zijn, maar het zijn wel twee topclubs, gepokt en gemazeld in de spaanse en portugese competities, met zeer goede spelers.En ze spelen en spel wat AJAX absoluut niet ligt.

Juist daarom vond ik het vertoonde spel t.o.v. vorig seizoen stukken beter.Er waren wel degelijk patronen te herkennen, nu niet eens dat blijven proberen om als individu je tegenstander te passeren maar in de combinatie.Wat soms ook goed lukte, en soms niet.Ook zag je, al was Vermeer soms de spelbreker, veel meer de intentie om al voetballend van achteruit op te bouwen.Daar waar vorig seizoen werd gekozen om dan maar de bal richting Suarez te rossen, zag je veel meer de combinatie, de intentie tot.

Helaas grossierde de voorhoede tegen Benfica in heel veel balverlies, Suarez niet aan de bak kwam en het team te lang door ging met het hanteren van de voorzet ( vanaf zijkant middenveld ), inplaats van met korte combinaties te proberen de achterhoede uit elkaar te spelen.Een keer lukte het wel, prachtige aanval door het midden en dito goal.

De achterhoede spelers staan mijn inziens beter, ondanks de wat ongelukkige momenten ( eigen goal, balverlies middenveld, en Olequer die de bal dus niet kopte maar na de misser van Donald de bal pardoes op zijn hoofd kreeg ), Silva de verzuimt om daarna de bal weg te rossen maar er voor kiest om de bal al afschermend over de achterlijn te willen laten gaan.De achterhoede spelers zullen onderhand eens moeten gaan beseffen dat in zulke situaties de bal ( of speler ) de tribune in gerost moet worden, niks het voetballend proberen op te lossen.Net zoals de achterhoede van Madrid en Benfica dat wel in soortgelijke situaties deden.

Persoonlijk is mijn dat laat Vermeer nu nog duidelijker laat zien dat MVB de verkeerde keuze heeft gemaakt het afgelopen seizoen.Al had ik het idee dat veel AJAX spelers toch een beetje last van zenuwen hadden.

Al met al ben ik tevreden van wat ik deze twee wedstrijden heb gezien en mijn mening is dat AJAX al een heel eind op de goede weg is.Natuurlijk, de fouten in de achterhoede moeten er uit, de omschakeling bij balverlies mag nog wat beter.

Tegen Groningen zullen de fouten in de achterhoede er uit ( moeten ) zijn, en denk dan ook dat als men zo speelt als op dit toernooi AJAX niet al te veel moeite zal hebben met Groningen ..

columbus
Berichten: 5429
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Amsterdam Tournament

Bericht door columbus » ma jul 27, 2009 11:58 am

Na twee oefenwedstrijden gezien te hebben kom is mijn grootste conclusie: Ajax moet echt heel snel van een gros middelmatige spelers af. Er open er teveel rond die gewoon niet goed genoeg zijn, het resultaat hiervan is dat zij het niveau van de wedstrijd naar beneden halen. Bovendien halen de betere spelers hierdoor hun niveau niet. Kortom, lozen met die hap.

Vond het centraal achterin niet zo heel erg slecht. De tegengoals die vielen konden zij weinig aan doen. Zelf de kopbal van Oleguer was meer ongeluk dan onkunde. Fouten komen voornamelijk door het feit dat Ajax bij balverlies omschakelt in een tempo van een 4e klasser. Ruimtes worden groter, men gaat naar elkaar kijken en als dan een middelmatige speler achter de feiten aan moeten lopen wordt al snel gevaarlijk. Met de komst van de Zeeuw zou er m.i. op dat punt al veel meer rust moeten komen.

In balbezit wordt er redelijk gevoetbald met Aissati, Urby en de aanwezige aanvallers zit er genoeg voetbal en creativiteit in de ploeg. Echter, de opbouw naar deze spelers moet echt stukken beter. Weet niet of een 'breker' om de spits op te vangen genoeg is. Ook de opbouwers zijn van middelmatig niveau.

Maar goed, m.i. heb ik al beter combinatievoetbal gezien dan in een heel seizoen onder leiding van van Basten. Jol geeft gelukkig aan waar de pijnpunten liggen, je deze trainen of er moet versterking bij.

Kortom, misschien een goede verdediger erbij, trainen op de juiste dingen, een tikkie meer rust in het spel en het overvloed aan middelmaat wegmikken zie ik het niet somber in voor aankomend seizoen.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: Amsterdam Tournament

Bericht door Kowalczyk » ma jul 27, 2009 12:12 pm

Ik vind het combinatiespel wat vlotter en nu al beter dan de afgelopen twee seizoenen. Daar voeg ik meteen aan toe dat dit soort oefenwedstrijden me niks zegt. 't Is zoals Joey zegt: je hoopt wat gunstige voortekenen te zien en waar het de passing en het tempo van de balcirculatie betreft, zie ik die ook wel. Ajax was de laatste seizoenen een uitgesproken trage en slordige ploeg - en op dat vlak lijkt enig optimisme gerechtvaardigd.

Over de verdediging blijf ik somber. Ajax loopt op verdedigend vlak al jaren achter de feiten aan. Zelfs puur kwantitatief heeft Ajax meer verdedigers laten gaan dan dat ze er hebben teruggehaald, om over de kwalitatieve vervanging maar te zwijgen: in feite zijn voor Stam, Grygera én Heitinga nooit vervangers van hetzelfde kaliber gehaald. Daar hebben we nu twee seizoenen de rekening voor betaald in de vorm van een slordige veertig tegengoals (en dus geen landstitel; daar zijn de statistieken onverbiddelijk in).

Maar om de één of andere reden is het halen van minimaal één (en liefst twee) topverdedigers wederom niet tot topprioriteit verheven. Voor de zoveelste keer lijkt Ajax domweg niet van plan om eens een keer zeven of acht miljoen neer te tellen voor een gigant van een mandekker. Ik las dat ze nu achter de aanvoerder van Uruguay aan zitten, en da's vast een goeie, maar als er geen verdediger van kaliber (leiderscapaciteiten!) komt, dan vliegen er helaas wéér meer dan 34 in (meer dan 1,00 tegengoal per wedstrijd dus) - en dan kun je het wéér op je buik schrijven, qua titel.

En dan komende zomer wéér je poen uitgeven aan een sexy 'nummer 10' van 1.65 meter, of een leuk, veel te duur vleugelspitsje van 20 jaar. Die Sulejmani/Elia-fetisj van Ajax is echt om gék van te worden. Zien ze het gewoon niet, of wat is 't?

K.
Still alive...

Plaats reactie