Anderlecht - Ajax 01-10-2009

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Re: Anderlecht - Ajax 01-10-2009

Bericht door Daily Blind » za okt 03, 2009 11:47 pm

jamie schreef:Ik vind niet dat de jeugdopleiding verwaarloosd word. Het kan niet elk jaar jackpot zijn. Er zijn genoeg "toppers" doorgebroken de laatste 10 jaar.
Waar ik me toch veel meer zorgen over heb is onze scouting. Met alle respect maar iedereen had Suarez, de Zeeuw of Huntelaar kunnen scouten toen Ajax die kocht. Maar als ik zie hoe AZ, Heerenveen of Twente de laatste jaren heeft gescout dan vraag ik me toch af wat die Ajax scouts aan het doen zijn.

Niet elke aangekochte speler zal het redden maar het is toch echt absurd wat Ajax de laatste jaren heeft gekocht / gescout. (Kennedy, Wielaart, Ogăraru, Rosales, Charisteas, Cvitanich (nou niet de topper waar we op hoopte), Silve, Sno, Jurgen Collin, Juanfran, Kuffour, Krohn-Dehli, Leonardo, Luque, Lindenbergh, Manucharyan, Oleguer, Atoube etc etc. Hoeveel hebben die gekost aan transfer kosten en salaris? Dan heb ik toch liever dat we Ajax jeugd meer kans geven dan om zulke spelers te kopen.

Er zit toch iets heel erg fout op scouting / technisch nivo. Andere teams in Nederland die kunnen het blijkbaar nu wel. Wanneer komt onze scouting weer op de proppen met een Zlatan, Litmanen, Overmars, Chivu of een Maxwel?
Je zou eens vaker jeugdwedstrijden moeten gaan kijken. Het niveau is schrikbarend.

jamie
Berichten: 898
Lid geworden op: zo apr 19, 2009 9:51 pm

Re: Anderlecht - Ajax 01-10-2009

Bericht door jamie » zo okt 04, 2009 1:54 am

Dat kan ik jammer genoeg niet want ik woon in het buitenland. Maar ik kan wel zien wat er de laatste 10 jaar is doorgebroken uit de jeugd. Dat is toch een rijtje met veel toppers en eredivisie waardige voetballers (die misschien niet goed genoeg zijn voor Ajax maar wel voor andere clubs in de eredivisie). Zo een lijstje vind je echt niet bij PSV, Feyenoord of zelfs bij grote buitenlandse clubs. Dus volgens mij is onze jeugd opleiding echt niet zo slecht. Kan natuurlijk altijd beter maar ik denk toch dat het probleem bij onze scouting is.


Naam - Debuut
- Ryan Babel - 2004
- Urby Emanuelson - 2004
- John Heitinga - 2001
- Nigel de Jong - 2002
- Siem de Jong - 2007
- Rasmus Lindgren - 2005
- Hedwiges Maduro - 2004
- Nando Rafael
- Daniël de Ridder - 2004
- Robbert Schilder - 2006
- Wesley Sneijder - 2003
- Rafael van der Vaart - 2000
- Kenneth Vermeer
- Jan Vertonghen (Kwam in de A jeugd)
- Gregory van der Wiel - 2007
- Maarten Stekelenburg - 2002
- Toby Alderweireld - 2009

Wat natuurlijk wel opvalt dat er nagenoeg geen echte aanvallers doorbreken. Maar er zijn genoeg jeugd spelers op andere posities in de laatste 10 jaar die dus wel een hoog nivo hebben gehaald.

wimpey
Berichten: 52151
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Anderlecht - Ajax 01-10-2009

Bericht door wimpey » zo okt 04, 2009 6:59 am

jamie schreef: Maar als ik zie hoe AZ, Heerenveen of Twente de laatste jaren heeft gescout dan vraag ik me toch af wat die Ajax scouts aan het doen zijn.
Enorm gefrustreerd raken doordat de hoofdtrainer allerlei vriendjes en oude bekenden binnenhaalt, denk ik.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Anderlecht - Ajax 01-10-2009

Bericht door InnerHarbour » zo okt 04, 2009 8:31 am

Ik heb het over Kennedy, niet over Suarez hoor.
Aaaa, ik zie het, sorry man.
YNWA

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Anderlecht - Ajax 01-10-2009

Bericht door joey » zo okt 04, 2009 9:51 am

Zlatan Son of God schreef:Voor mij staat Ajax voor Aanvallend Attractief voetbal met veel eigen jeugd spelers. En dit is helaas allang niet meer het geval.. Ok de selectie herbergt veel eigen spelers, maar 75% hiervan heeft niet het gewenste niveau.

Ajax's jeugdopleiding, waar ze zo beroemd om zijn is drastisch achteruit gegaan en staat momenteel in Nederland allang niet meer op de eerste plaats. Ze lopen op het punt waar ze altijd zo goed in waren flink achter het net te vissen..

De club glijdt steeds verder af naar een lager niveau en dat doet mij pijn.Sorry dat ik jullie lastig val met mijn beklaag over Ajax. Maar ik zie gewoon mijn trots; de Ajaxschool, het Ajax voetbal (iedereen weet dat ik juist erg geniet van technisch en verzorgd voetbal) steeds verder wegzakken.
Mee eens, en dat is een kwestie van beleid. Het talent is er echt wel, maar wat zie je? Eenheidsworsten als Maduro en Daley Blind worden talent van het jaar, terwijl een jongen als Elia wordt weggestuurd. (En waarom? Omdat hij niet goed was in de omschakeling. Kom op zeg!)
Probleem is dat het zelfreinigend vermogen binnen Ajax ontbreekt. De heren zijn erg tevreden over zichzelf.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Anderlecht - Ajax 01-10-2009

Bericht door LucaS » zo okt 04, 2009 9:57 am

Makkelijk hoor, om die ene (nou vooruit, twee) die wordt weggestuurd en het toch weet te maken er uit te pikken. Zoals al eerder gezegd, het is haast ondoenlijk om op 15 jaar zeker te weten wie het haalt en wie niet. Over het algemeen doet Ajax dat juist erg goed, er zijn er niet veel die weggestuurd worden die toch tot de (inter)nationale top doordringen. Dus nogmaals, makkelijk om Elia er uit te halen.
Mbt Maduro, die is tegenwoordig een zeer gewaarde kracht bij een goede Spaanse subtopper. Nog wel op de positie waar hij door de kenners hier wordt/werd weggehoond. Dus misschien nog even wachten met Daley Blind belachelijk maken en afschrijven?
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Anderlecht - Ajax 01-10-2009

Bericht door joey » zo okt 04, 2009 10:10 am

Amrabat, Biseswar, Elia... Niet toevallig creatieve spelers die lastig waren. Nee, dan hebben ze liever Martina, een braverik die geen vuilnisbak voorbijkomt.

Misschien moet je eens gaan kijken op de Toekomst, Luuk. Je schrikt je dood. De A1, met al die zogenaamde toptalenten, kan amper winnen van Volendam. De basistechniek van veel jeugdspelers is om te huilen.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Anderlecht - Ajax 01-10-2009

Bericht door LucaS » zo okt 04, 2009 10:34 am

Amrabat is een slecht voorbeeld, die jongen is aan het mislukken bij PSV, met Biseswar moeten we nog even afwachten. Maar blijkbaar heeft die een stuk meer krediet bij je dan Daley Blind.
Het gaat om het vergelijkingsmateriaal, Joey. Onze jeugdopleiding levert nog steeds veruit de meeste internationals van de clubs in Europa, dus, hoe hemeltergend slecht ook, blijkbaar is onze opleiding nog steeds een van de betere.
I think I lost my fucking headache

Rembrandt III
Berichten: 2018
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 9:11 am

Re: Anderlecht - Ajax 01-10-2009

Bericht door Rembrandt III » zo okt 04, 2009 10:36 am

joey schreef:
Zlatan Son of God schreef:Voor mij staat Ajax voor Aanvallend Attractief voetbal met veel eigen jeugd spelers. En dit is helaas allang niet meer het geval.. Ok de selectie herbergt veel eigen spelers, maar 75% hiervan heeft niet het gewenste niveau.

Ajax's jeugdopleiding, waar ze zo beroemd om zijn is drastisch achteruit gegaan en staat momenteel in Nederland allang niet meer op de eerste plaats. Ze lopen op het punt waar ze altijd zo goed in waren flink achter het net te vissen..

De club glijdt steeds verder af naar een lager niveau en dat doet mij pijn.Sorry dat ik jullie lastig val met mijn beklaag over Ajax. Maar ik zie gewoon mijn trots; de Ajaxschool, het Ajax voetbal (iedereen weet dat ik juist erg geniet van technisch en verzorgd voetbal) steeds verder wegzakken.
Mee eens, en dat is een kwestie van beleid. Het talent is er echt wel, maar wat zie je? Eenheidsworsten als Maduro en Daley Blind worden talent van het jaar, terwijl een jongen als Elia wordt weggestuurd. (En waarom? Omdat hij niet goed was in de omschakeling. Kom op zeg!)
Probleem is dat het zelfreinigend vermogen binnen Ajax ontbreekt. De heren zijn erg tevreden over zichzelf.

Kom op Joey. Een jaar of 2 geleden vond je Elia zelf nog een blinde draver, nu is het exemplarisch dat Ajax zijn kwaliteiten op jongere leeftijd niet goed heeft weten in te schatten. Zoek het forum archief er maar eens op na. (als je zoekt op Elia en Joey, vind je ook een mooie opmerking van Joey dat ie die Suarez toch écht niet bij Ajax wil zien)

Die jongen heeft de laatste 2 jaar een ontwikkeling meegemaakt die (vrijwel) niemand had zien aankomen.

Joey, je bent een persiflage van jezelf geworden de laatste 2 jaar.

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Re: Anderlecht - Ajax 01-10-2009

Bericht door Vedette-10- » zo okt 04, 2009 11:11 am

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op vr jan 01, 2010 4:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Re: Anderlecht - Ajax 01-10-2009

Bericht door Aristides » zo okt 04, 2009 11:47 am

Wat citaten (zonder naam) geplukt.
Ach, tis wel heel gemakkelijk om het steeds over de misaankopen van AJAX te hebben en dan de jeugdopleding ( of externe spelers die heel vroeg in de jeugd bij AJAX zijn begonnen ) er met de haren bij te slepen, maar tel voor de aardigheid eens al die TALENTEN die zo rond hun zestien de beloftes waren van die jeugdopleiding toendertijd en wat het uiteindelijk geworden is.
Wanneer ben je extern; Wijnaldum wordt op dezelfde leeftijd door Feyenoord bij Sparta weggehaald als Vermaelen, Vertonghen, De Mul en Alderweireld bij GBA, maar ik heb nog nooit gelezen dat Wijnaldum een externe speler is. Clubs als Ajax, psv halen constant jeugdspelers om het niveau te verbeteren en zonder toestemming van die jeugdspelers lukt het echt niet. Ajax hoeft niet roomser te zijn dan de paus. Beide Rienstra's zijn weg, één naar AZ, één naar feyenoord; beide Wijnaldums zijn weg bij Sparta, één naar feyenoord, één naar AZ.
Er zit toch iets heel erg fout op scouting / technisch nivo. Andere teams in Nederland die kunnen het blijkbaar nu wel. Wanneer komt onze scouting weer op de proppen met een Zlatan, Litmanen, Overmars, Chivu of een Maxwel?
Het verschil met generatie Vertonghen is: http://teletekst.een.be/tt_een.php?p=51 ... =0&r=0&x=1

Er gaan drie pagina's (511 t/m 513) over Mats Rits, de jeugdspeler die niet kwam, omdat hij bij GBA meer denkt te kunnen leren/zich beter denkt te kunnen ontwikkelen dan bij Ajax. Ik denk dat hij een paar jaar geleden graag naar Ajax had willen komen.

Ajax wil een samenwerkingsverband met een club in België, las ik ergens, maar welke clubs in België willen een samenwerkingsverband met Ajax? Ajax heeft ondertussen een andere status.

Ik heb geen overzicht van welke jeugdspelers door Ajax worden benaderd (Ik heb de indruk dat anderen op AT dat wel denken te weten), ik denk dat het er meer zijn dan op fora wordt gemeld. Van één speler van de Sparta B1 is bekend dat Ajax ruim een jaar geleden al wilde dat hij kwam (Hij was toen c-speler, psv nodigde hem een half jaar later uit, door feyenoord was hij i.v.m. zijn lengte afgetest) Hij blijft echter liever bij Sparta, kan hij zich beter ontwikkelen.
Je zou eens vaker jeugdwedstrijden moeten gaan kijken. Het niveau is schrikbarend.
Vind ik t/m de B-jeugd wel meevallen, maar daarna zie ik al jaren geen ontwikkeling meer. Waarom kwamen onze tweebenige buitenspelers toen hun tegenstander wel voorbij en nu niet meer? Een andere medische begeleiding? Ajax kiest niet voor het krachthonk, zeker op die leeftijd niet of toch kiezen voor onervaren ex-spelers als trainer in de belangrijkste fase van de ontwikkeling van spelers of systemen erin willen drammen? Ik weet het niet.
Mee eens, en dat is een kwestie van beleid. Het talent is er echt wel, maar wat zie je? Eenheidsworsten als Maduro en Daley Blind worden talent van het jaar, terwijl een jongen als Elia wordt weggestuurd. (En waarom? Omdat hij niet goed was in de omschakeling. Kom op zeg!)
Over Elia kan ik niet oordelen (Heb hem niet bewust zien voetballen) en veel ex-spelers hebben het niet gered. Een Quincy Owusu was de hype en voorbeeld van het falen van de Ajax-jeugdopleiding, Daniël de Ridder had "nooit mogen weggaan" (Mateloos populair onder Ajacieden) Amrabat en nu Elia. Keer op keer wordt er geschreven over een falende opleiding, maar tot nu toe valt die schade mee. Elia kon twee jaar geleden ook naar Ajax (kostte € 200.000 o.i.d.) maar wilde zelf niet!

Maduro lijkt mij nog geen gevestigde kracht bij Valencia, speelde tot nu toe twee keer mee (Geen idee of dat als basisspeler was of niet) Bron vi.nl

Murat Yildirim, ook een talent van het jaar!!
(als je zoekt op Elia en Joey, vind je ook een mooie opmerking van Joey dat ie die Suarez toch écht niet bij Ajax wil zien)
Hoe menselijk, had hij hem al zien voetballen (en dan bedoel ik niet op tv) Verwijzen naar het archief kan op AT veel commentaar opleveren, de eigen onfeilbaarheid moet worden gepropageerd, vandaar citaten zonder naam :headbang.gif:
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Anderlecht - Ajax 01-10-2009

Bericht door brigade zuid » zo okt 04, 2009 11:59 am

Er gaan drie pagina's (511 t/m 513) over Mats Rits, de jeugdspeler die niet kwam, omdat hij bij GBA meer denkt te kunnen leren/zich beter denkt te kunnen ontwikkelen dan bij Ajax. Ik denk dat hij een paar jaar geleden graag naar Ajax had willen komen.
Deed gisteren voor het eerst mee en scoorde gelijk 2x tegen Lokeren.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Anderlecht - Ajax 01-10-2009

Bericht door joey » zo okt 04, 2009 4:55 pm

Rembrandt III schreef:Kom op Joey. Een jaar of 2 geleden vond je Elia zelf nog een blinde draver, nu is het exemplarisch dat Ajax zijn kwaliteiten op jongere leeftijd niet goed heeft weten in te schatten. Zoek het forum archief er maar eens op na. (als je zoekt op Elia en Joey, vind je ook een mooie opmerking van Joey dat ie die Suarez toch écht niet bij Ajax wil zien)
Die jongen heeft de laatste 2 jaar een ontwikkeling meegemaakt die (vrijwel) niemand had zien aankomen.
Ik heb het over spelers als Elia. Creatieve spelers. We leiden ze amper meer op.
Elia vind ik geen topper, maar hij was natuurlijk wel goed genoeg voor een jeugdcontract. En beter dan Martina. Waar het om gaat, is dat ze bij Ajax de lastige jongens buiten de deur zetten. Ze hebben liever Madurootjes, volgzame types die netjes doen wat de trainer zegt en geen eigen mening hebben. Maar juist met de creatieve spelers moet je geduld hebben, goede spelers zijn vaak niet gemakkelijk.

Wat Suarez betreft, in feite past hij niet bij Ajax. Want hij is een intuitieve speler die doet wat hij wil en is daarmee in tactisch opzicht een rem. Maar aangezien Ajax toch niet als Ajax speelt en dat waarschijnlijk ook niet meer zal doen, ben ik blij dat we hem hebben.
Het stinkt aan alle kanten!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Anderlecht - Ajax 01-10-2009

Bericht door brigade zuid » zo okt 04, 2009 4:56 pm

Club Brugge - Anderlecht 4-2

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Anderlecht - Ajax 01-10-2009

Bericht door Bert » zo okt 04, 2009 4:58 pm

Nee, intuïtieve spelers zijn niets voor Ajax. Kanu prutste ook maar wat aan.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Wouter
Berichten: 19109
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Anderlecht - Ajax 01-10-2009

Bericht door Wouter » zo okt 04, 2009 5:06 pm

Wat Suarez betreft, in feite past hij niet bij Ajax.
Nee, hij is veel te goed voor Ajax.

Sorry hoor, ik vind dit altijd zulk dom gezwam. Een aanvalller van het niveau-Suarez is voor elke Nederlandse club een enorme aanwinst.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Anderlecht - Ajax 01-10-2009

Bericht door Bert » zo okt 04, 2009 5:08 pm

Precies, Wouter.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Re: Anderlecht - Ajax 01-10-2009

Bericht door Vedette-10- » zo okt 04, 2009 5:12 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op vr jan 01, 2010 4:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Re: Anderlecht - Ajax 01-10-2009

Bericht door Aristides » zo okt 04, 2009 5:18 pm

Het gaat Joey, denk ik, niet om namen, maar om de manier van spelen en in dat kader kun je stellen dat Suarez niet bij Ajax hoort, hij "doet immers maar wat" i.p.v. "een tikkie breed" en daarna een lange bal naar de spits.

Ik geniet van Suarez, Joey ook, als ik zijn berichten lees, maar af en toe denk ik dat op AT iemand "zit te koken van woede" als Suarez weer eens een doelpunt maakt :ajaxsmiley.gif:
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Re: Anderlecht - Ajax 01-10-2009

Bericht door Vedette-10- » zo okt 04, 2009 5:23 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op vr jan 01, 2010 4:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Anderlecht - Ajax 01-10-2009

Bericht door 999 » zo okt 04, 2009 5:37 pm

joey schreef:
Rembrandt III schreef:Kom op Joey. Een jaar of 2 geleden vond je Elia zelf nog een blinde draver, nu is het exemplarisch dat Ajax zijn kwaliteiten op jongere leeftijd niet goed heeft weten in te schatten. Zoek het forum archief er maar eens op na. (als je zoekt op Elia en Joey, vind je ook een mooie opmerking van Joey dat ie die Suarez toch écht niet bij Ajax wil zien)
Die jongen heeft de laatste 2 jaar een ontwikkeling meegemaakt die (vrijwel) niemand had zien aankomen.
Ik heb het over spelers als Elia. Creatieve spelers. We leiden ze amper meer op.
Elia vind ik geen topper, maar hij was natuurlijk wel goed genoeg voor een jeugdcontract. En beter dan Martina. Waar het om gaat, is dat ze bij Ajax de lastige jongens buiten de deur zetten. Ze hebben liever Madurootjes, volgzame types die netjes doen wat de trainer zegt en geen eigen mening hebben. Maar juist met de creatieve spelers moet je geduld hebben, goede spelers zijn vaak niet gemakkelijk.

Wat Suarez betreft, in feite past hij niet bij Ajax. Want hij is een intuitieve speler die doet wat hij wil en is daarmee in tactisch opzicht een rem. Maar aangezien Ajax toch niet als Ajax speelt en dat waarschijnlijk ook niet meer zal doen, ben ik blij dat we hem hebben.
Is daar ergens een lijstje van te vinden van moeilijke jongens die AJAX de deur heeft gewezen en nu top zijn ?.

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Re: Anderlecht - Ajax 01-10-2009

Bericht door Daily Blind » zo okt 04, 2009 6:09 pm

Club Brugge 4 - 2 Anderlecht

Zegt genoeg! :blush.gif:

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Anderlecht - Ajax 01-10-2009

Bericht door LucaS » zo okt 04, 2009 6:30 pm

Want?
I think I lost my fucking headache

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Re: Anderlecht - Ajax 01-10-2009

Bericht door Aristides » zo okt 04, 2009 6:51 pm

Is daar ergens een lijstje van te vinden van moeilijke jongens die AJAX de deur heeft gewezen en nu top zijn ?.
Nee, want dat lijstje bestaat niet, ik denk zelfs dat 99% van de weggestuurde spelers het elders niet redt.

Een Ooijer is nooit weggestuurd, wilde zelf weg, m.a.w. Elia? Biseswar lijkt mij er nog niet te zijn. Amrabat: idem.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Re: Anderlecht - Ajax 01-10-2009

Bericht door Daily Blind » zo okt 04, 2009 6:54 pm

Club Brugge heeft een zeer matig team en die winnen zelfs van Anderlecht..

Plaats reactie