Roda JC-Ajax 4-10-2009

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
Berichten: 10434
Lid geworden op: do jun 10, 2004 9:10 pm

Re: Roda JC-Ajax 4-10-2009

Bericht door mattie » ma okt 05, 2009 8:27 am

Wouter schreef:Grappig hoe hier de eigen (ex-)topspelers afgezeken worden. Zowel Huntelaar als Suarez is voor het Ajax van 2009 van de buitencategorie. Als Suarez bij Ajax vertrekt, levert de aanval zo veel kwaliteit in dat Ajax in grote problemen komt.
misschien gaan er dan ogen open? dat ajax zonder Suarez een middelmatige ploeg heeft wat totaal leunt op Suarez. Het glas is halfvol of halfleeg, toch....
Op naar een nieuw RUK seizoen.. heerlijke een Duitse TD.. Wie schopt hem eruit.. deze man is het Failliet van Ajax

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11441
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: Roda JC-Ajax 4-10-2009

Bericht door Toppie » ma okt 05, 2009 9:03 am

mattie schreef:
Wouter schreef:Grappig hoe hier de eigen (ex-)topspelers afgezeken worden. Zowel Huntelaar als Suarez is voor het Ajax van 2009 van de buitencategorie. Als Suarez bij Ajax vertrekt, levert de aanval zo veel kwaliteit in dat Ajax in grote problemen komt.
misschien gaan er dan ogen open? dat ajax zonder Suarez een middelmatige ploeg heeft wat totaal leunt op Suarez. Het glas is halfvol of halfleeg, toch....
Daarvoor geef ik aan ook aan als we niet meer mee doen om het kampioenschap tijdens de winterstop verkopen en beginnen aan een nieuwe voorroede. Kopen een kop sterke spits ook die kan ballen en een sterke verdediger en een opvolger van Sneijder 3 jaar later. Die voetbalt trouwens in Utreg :blush.gif:

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Roda JC-Ajax 4-10-2009

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma okt 05, 2009 9:09 am

Het is niet alleen leunen op Suarez, ook een ander euvel van de afgelopen jaren steekt de kop op: die vreselijke nonchalance; je zag het tegen Anderlecht; tegen 10 man ging het fout, puur door zo'n "we spelen het wel uit" attitude. Ook tegen Roda weer; zou Ajax gewoon geconcentreerd gespeeld hebben, dan hadden we in Kerkrade echt geen puntverlies opgelopen.

Die mentale weerbaarheid (of liever: het gebrek eraan), dáár moet nu eens aan gewerkt worden!!!
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Appie
Berichten: 10
Lid geworden op: di sep 22, 2009 10:05 am
Locatie: Culemborg

Re: Roda JC-Ajax 4-10-2009

Bericht door Appie » ma okt 05, 2009 9:20 am

Leunen op Suarez? Hij is een vreselijk belangrijke speler, dat zonder enige twijfel maar als hij weg is staat er gegarandeerd een ander op in zijn plaats. Of misschien 2. Suarez is vreselijk goed, maar eist ook heel veel van het spel op. Hij is zo belangrijk omdat er geen penalty of vrije trap genomen wordt zonder hem. Omdat er geen aanval van Ajax is zonder dat Suarez het op een lopen zet en meehelpt.

Gisteren was er niets verkeerd aan de aanval van Ajax vond ik. Goeie kansen (jammer dat die kopbal van Pantelic er niet in gaat of die bal van Suljemani), 2 goals. Maar neem dan die goal van Bodor. Volgens mij ging onze de hemel ingeprezen verdediging even helemaal de mist in. En niet de eerste keer volgens mij. Tuurlijk hebben we heel lang de nul gehouden tot Anderlecht en nu Roda, maar zowel tegen Anderlecht als Roda maakte de verdediging in mijn ogen toch een fout en we zijn wel vaker gered door steek of door gewoon dom geluk. En dat wordt nu direct afgestraft.
Het is mooi weer voor 6-0.

Gebruikersavatar
roelf
Berichten: 349
Lid geworden op: do apr 16, 2009 10:53 am

Re: Roda JC-Ajax 4-10-2009

Bericht door roelf » ma okt 05, 2009 9:25 am

WP_LeGeNd schreef:
LucaS schreef:Bij (vermoedelijk) hoofdletsel moet de scheidsrechter het spel stilleggen, Braamhaar
Bij aanstelleritis niet... Wiel kon gewoon doorspelen zelfs zonder verzorging.. terecht dat hij niet floot.
Hersenschudding dus... Hoewel dat gezien ik hierboven las nauwelijks mogelijk blijkt te zijn.
Goed werk van de scheidsrechter weer... pf.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Roda JC-Ajax 4-10-2009

Bericht door joey » ma okt 05, 2009 9:35 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Het is niet alleen leunen op Suarez, ook een ander euvel van de afgelopen jaren steekt de kop op: die vreselijke nonchalance; je zag het tegen Anderlecht; tegen 10 man ging het fout, puur door zo'n "we spelen het wel uit" attitude. Ook tegen Roda weer; zou Ajax gewoon geconcentreerd gespeeld hebben, dan hadden we in Kerkrade echt geen puntverlies opgelopen.

Die mentale weerbaarheid (of liever: het gebrek eraan), dáár moet nu eens aan gewerkt worden!!!

Dit probleem zag je donderdag al, daarom was ik toen zo boos, Cees. Zolang je dit soort fouten blijft maken, wordt het nooit wat. Donderdag liet bijna iedereen zich in de luren leggen door de reputatie van Anderlecht. Ik schat Anderlecht echt niet zoveel hoger in dan Roda.
Het stinkt aan alle kanten!

Mano
Berichten: 15195
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Roda JC-Ajax 4-10-2009

Bericht door Mano » ma okt 05, 2009 9:50 am

patatgeneratie had daar ook last van.

dat soort types hebben een schoolmeester nodig en een leider in het team die het niet accepteert als er nochalance in het team sluipt...
Volgens mij Jol geen schoolmeester type en een leider in het veld hebben we niet.
het 'kutte' is, is dat je niet een leider kan kopen.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48024
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Roda JC-Ajax 4-10-2009

Bericht door peter » ma okt 05, 2009 9:52 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Het is niet alleen leunen op Suarez, ook een ander euvel van de afgelopen jaren steekt de kop op: die vreselijke nonchalance; je zag het tegen Anderlecht; tegen 10 man ging het fout, puur door zo'n "we spelen het wel uit" attitude. Ook tegen Roda weer; zou Ajax gewoon geconcentreerd gespeeld hebben, dan hadden we in Kerkrade echt geen puntverlies opgelopen.

Die mentale weerbaarheid (of liever: het gebrek eraan), dáár moet nu eens aan gewerkt worden!!!
Ik krijg steeds meer twijfels of we dit ooit 'onder de knie krijgen'. Ik dacht een aantal jaren terug dat het de jeugdige onbezonnenheid was, maar ieder seizoen gebeurt het weer en dat terwijl het merendeel nu toch al flink wat jaartjes loopt.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Roda JC-Ajax 4-10-2009

Bericht door Bert » ma okt 05, 2009 10:55 am

Ik zag er eerder een gebrek aan ideeën in dan nonchalance. Niemand leek meer te weten wat te moeten doen. En van de mensen die dat wel wisten ging de één vooruit en de ander achteruit. Sowieso vind ik dat zulke voorvallen te vaak op nonchalance gegooid worden.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Roda JC-Ajax 4-10-2009

Bericht door LucaS » ma okt 05, 2009 10:59 am

Ik vond het nonchalance omdat er op afstand werd gedekt in plaats van zoals de voorgaande wedstrijd bovenop de man. Moet je voor de grap eens kijken waar vd Wiel staat als de bal door Roda op Ajax' rechtervleugel wordt gegeven
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Roda JC-Ajax 4-10-2009

Bericht door 999 » ma okt 05, 2009 11:13 am

LucaS schreef:Ik vond het nonchalance omdat er op afstand werd gedekt in plaats van zoals de voorgaande wedstrijd bovenop de man. Moet je voor de grap eens kijken waar vd Wiel staat als de bal door Roda op Ajax' rechtervleugel wordt gegeven
Die zat bijna in de dugout.

Tja, ik vond het ook een wedstrijd waarin je duidelijk weer kon zien dat de positieve kranten artikelen na Anderlecht - AJAX hun werk weer hadden gedaan.En dan zie je dus weer heel vlug dat iedereen denkt dat hij het wel effe zal doen.Lopen met de bal, nonchelant een bal afgeven en als die dan niet aankomt een blik geven van " j, maar die had je makkelijk kunnen halen " ect. ect.

Al is mijn mening dat je desondanks toch zo'n wedstrijd moet winnen.Zeker gezien de kansen die je toch kreeg.Als je die gewoon afmaakt, en of die kansen nu ontstaan door de fouten van de achterhoede van Roda Jc of door het goede spel van de voorhoede ( dat maakt me eigenlijk in zo'n wedstrijd niet zoveel uit ), dan deel je binnen no-time flinke klappen uit tegen een ploeg die al wat wedstrijden in de touwen hangt.

Je kan het jezelf, juist in deze wedstrijden, zo makkelijk maken door deze kansen er gewoon in te rammen ..

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Roda JC-Ajax 4-10-2009

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma okt 05, 2009 11:47 am

Bertje schreef:Ik zag er eerder een gebrek aan ideeën in dan nonchalance. Niemand leek meer te weten wat te moeten doen. En van de mensen die dat wel wisten ging de één vooruit en de ander achteruit. Sowieso vind ik dat zulke voorvallen te vaak op nonchalance gegooid worden.
Een gebrek aan ideeën? Nee, dat zie ik anders. Het gaat erom dat een voorsprong zo eenvoudig wordt weggegeven. Voordat Anderlecht (met 10 man!) scoorde, waren er al twee "waarschuwingsschoten" gegeven, die Stekelenburg ternauwernood wist te pareren. Maar wakker schudden? Het gebeurde niet. De defensie stond soms stil, vermoedelijk vanuit de gedachte dat Anderlecht met z'n elven nauwelijks kansen had kunnen creëren, laat staan met z'n tienen.

En kijk hoe die Roda-speler direct na de 0-1 vanaf de zijkant twee Ajacieden volkomen te kakken zet; dat heeft niets met gebrek aan een idee te maken, meer met een gebrek aan scherpte; nonchalant dus. "Oh we staan 0-1 voor in Kerkrade, zijn een klasse beter, komt wel goed".

Het gebrek aan een goed idee manifesteert zich m.i. pas ná de nonchalance. Want na een gelijkmaker door de tegenstander lukt het dit Ajax niet meer om de wedstrijd om te kantelen. Zie niet alleen Anderlecht en Roda, maar ook PSV uit, dit seizoen. 3 goals waren niet eens voldoende voor 1 punt...
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Roda JC-Ajax 4-10-2009

Bericht door Bert » ma okt 05, 2009 12:07 pm

Met een gebrek aan ideeën doel ik niet alleen op een gebrek aan ideeën in aanvallend opzicht, maar ook in verdedigend opzicht. Hoe haal je de angel uit het spel van de tegenstander als deze op wijze X speelt? En hoe als deze op wijze Y speelt?
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Roda JC-Ajax 4-10-2009

Bericht door joey » ma okt 05, 2009 12:36 pm

Een gebrek aan gogme dus. Dat ook.

Ik vind het geen nonchalance. Het is een gebrek aan kwaliteit. Mentale kwaliteiten zijn ook kwaliteiten. Een paar jaar terug kon je lezen: Ryan Donk heeft het in zich om de nieuwe Stam te worden, hij moet alleen nog wat scherper worden en niet zijn concentratie verliezen.' Fout dus, verkeerd gezien. Ryan Donk mist kwaliteiten die Jaap Stam wel had. Jaap Stam was een heel gewone verdediger geweest zonder zijn scherpte en vermogen tot concentreren. Juist het feit dat hij die eigenschappen wel had, maakte hem zo goed. Jaap Stam verzaakte nooit, die was altijd scherp. Dat is een karakterkwestie, je kunt dat niet even aanleren.
Bij de verdedigers van Ajax is het soms wel, soms niet, en dat is voor de top onvoldoende. Van der Wiel bijvoorbeeld zal zich op dit punt echt moeten verbeteren. Soms heeft hij een wedstrijd waarin het goed gaat, maar dan volgt er weer een waarin hij bij cruciale situaties keer op keer nergens te bekennen is. Zelfde met Urby, dat schiet ook niet op. Dan lees ik hier dat hij het dit seizoen zoveel beter doet, om de een of andere reden. Dat zal best zo lijken, maar als je dan ziet hoe hij stond te slapen bij die gelijkmaker... Ik denk niet dat hij ooit een goede verdediger gaat worden, daarvoor heeft hij niet de juiste instelling.
Het is overigens geen nieuw probleem. Hetzelfde zag je bij Marciano Vink en John Heitinga bijvoorbeeld. Aardige spelers, maar op het beslissende moment letten ze even niet op of lieten ze hun man uit hun rug weglopen. Met als gevolg dat de trainer ze dan maar op het middenveld probeerde, samen met of in plaats van al die andere spelers die geen vlees of geen vis waren. Daley Blind is er trouwens nog zo eentje, die is eigenlijk ook voor allebei de linies ongeschikt. Ajax kan blijkbaar geen verdedigers opleiden. Verdedigers hebben in de jeugd veel te weinig weerstand, ze komen overal mee weg. Het is geen toeval dat Jaap Stam die weerstand juist wel heeft gehad toen hij jong was.
Het stinkt aan alle kanten!

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Roda JC-Ajax 4-10-2009

Bericht door Lionel » ma okt 05, 2009 12:36 pm

Eens met Bertje en Wimpey in deze topic. Met Aissati, Pantelic speel je stilstaand voetbal...

Verder wil ik Pantelic NOOIT meer in Ajax 1 zien. Hij is met afstand de grootste idioot in een Ajax-shirt...wat is hij slecht zeg!
IK GELOOF!!!!!!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Roda JC-Ajax 4-10-2009

Bericht door Bert » ma okt 05, 2009 12:43 pm

Overigens gaan ook Aissati en Sulejmani bij beide doelpunten niet vrijuit. Werkelijk nergens te bekennen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Roda JC-Ajax 4-10-2009

Bericht door LucaS » ma okt 05, 2009 12:49 pm

joey schreef:Een gebrek aan gogme dus. Dat ook.

Ik vind het geen nonchalance. Het is een gebrek aan kwaliteit. Mentale kwaliteiten zijn ook kwaliteiten. Een paar jaar terug kon je lezen: Ryan Donk heeft het in zich om de nieuwe Stam te worden, hij moet alleen nog wat scherper worden en niet zijn concentratie verliezen.' Fout dus, verkeerd gezien. Ryan Donk mist kwaliteiten die Jaap Stam wel had. Jaap Stam was een heel gewone verdediger geweest zonder zijn scherpte en vermogen tot concentreren. Juist het feit dat hij die eigenschappen wel had, maakte hem zo goed. Jaap Stam verzaakte nooit, die was altijd scherp. Dat is een karakterkwestie, je kunt dat niet even aanleren.
Bij de verdedigers van Ajax is het soms wel, soms niet, en dat is voor de top onvoldoende. Van der Wiel bijvoorbeeld zal zich op dit punt echt moeten verbeteren. Soms heeft hij een wedstrijd waarin het goed gaat, maar dan volgt er weer een waarin hij bij cruciale situaties keer op keer nergens te bekennen is. Zelfde met Urby, dat schiet ook niet op. Dan lees ik hier dat hij het dit seizoen zoveel beter doet, om de een of andere reden. Dat zal best zo lijken, maar als je dan ziet hoe hij stond te slapen bij die gelijkmaker... Ik denk niet dat hij ooit een goede verdediger gaat worden, daarvoor heeft hij niet de juiste instelling.
Het is overigens geen nieuw probleem. Hetzelfde zag je bij Marciano Vink en John Heitinga bijvoorbeeld. Aardige spelers, maar op het beslissende moment letten ze even niet op of lieten ze hun man uit hun rug weglopen. Met als gevolg dat de trainer ze dan maar op het middenveld probeerde, samen met of in plaats van al die andere spelers die geen vlees of geen vis waren. Daley Blind is er trouwens nog zo eentje, die is eigenlijk ook voor allebei de linies ongeschikt. Ajax kan blijkbaar geen verdedigers opleiden. Verdedigers hebben in de jeugd veel te weinig weerstand, ze komen overal mee weg. Het is geen toeval dat Jaap Stam die weerstand juist wel heeft gehad toen hij jong was.
Volgens de coach van Roda kwam het omdat Enoh en de Zeeuw het niet meer konden belopen na de zware wedstrijd van donderdag, en had hij daar in zijn taktiek ook op ingespeeld
I think I lost my fucking headache

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Re: Roda JC-Ajax 4-10-2009

Bericht door Aristides » ma okt 05, 2009 12:58 pm

Verdedigers hebben in de jeugd veel te weinig weerstand, ze komen overal mee weg. Het is geen toeval dat Jaap Stam die weerstand juist wel heeft gehad toen hij jong was.
Onze huidige verdedigers waren in de jeugd geen verdediger: Van der Wiel, Vertonghen speelden als een inschuivende verdediger (Vertonghen ook vaak als linkermiddenvelder), zonder directe tegenstander (de tegenstander heeft maximaal twee aanvallers tegen onze drie à vier verdedigers) en als een vrije man op het middenveld. Heitinga en De Jong hebben zich aangepast aan hun nieuwe rol, of als verdedigende middenvelder of als back zonder directe tegenstander, zij hadden hetzelfde probleem. Vermaelen is ook nog niet de ideale mandekker, maar is verder dan de huidige verdedigres.

Urby was altijd linkshalf en Toby Alderweireld hoefde alleen koppend duels aan te gaan en echt verdedigen tegen tegenstanders als feyenoord en AZ.

Daley Blind, Jan Arie v.d. Heijden, Ricardo van Rhijn hetzelfde verhaal, bij Ajax is verdedigen een afkeuringswaardige bezigheid, je doet het alleen als je ertoe wordt gedwongen.

Fabian Sporkslede, een van de grote talenten uit de B-jeugd, maar vorig seizoen (invaller in B1) als mandekker door de mand gevallen tegen Excelsior. Dat kan eenmalig zijn geweest, maar het past wel in wat ik eerder zag.

In de tijd van JC werd het ook verteld: "Verdedigers/mandekkers kun je gewoon aantrekken". De vraag is waarom dat niet gebeurt (of Oleguer? Silva?)
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Roda JC-Ajax 4-10-2009

Bericht door joey » ma okt 05, 2009 1:14 pm

LucaS schreef:Volgens de coach van Roda kwam het omdat Enoh en de Zeeuw het niet meer konden belopen na de zware wedstrijd van donderdag, en had hij daar in zijn taktiek ook op ingespeeld
Nee, die jongens kunnen het niet belopen als de verdedigers de zaak laten versloffen. Je kunt moeilijk van Enoh verwachten dat hij het werk van VDW erbij doet. Ik geloof er trouwens niets van dat spelers als De Zeeuw en Enoh (met hun loopvermogen) geen twee wedstrijden in de week kunnen spelen.

@Aristides: precies het probleem dat ik schets. Gehoord hoe neerbuigend Van der Wiel sprak over het vak van verdediger? Dat verdedigen vond hij eigenlijk maar niets, nee, meneer wilde leuke dingen doen. In de jeugd verdedigen ze nog met vier man tegen Telstar/Stormvogels, bij wijze van spreken. Of bij wijze van spreken, ik heb het zelf gezien bij de B1 van toen. De verdedigers hebben dan totaal geen weerstand en kunnen gaan inschuiven en zo.
Vermaelen is trouwens een ander verhaal, net als Alderweireld. Die jongens waren al verdedigers bij GBA. Daar kregen ze wel weerstand. Het zal geen toeval zijn dat juist die jongens beter in de duels zijn dan de spelers die van jongs af in de opleiding hebben rondgelopen. Misschien moeten we talentvolle verdedigers in de jeugd een jaartje aan Haarlem uitlenen? :hypocrite.gif: (Hoewel, bij Van der Wiel heeft dat niets geholpen.)

Verdedigers aantrekken? Mij best, als ze maar goed zijn. Maar de laatste jaren zie je juist dat er vooral verdedigers en middenvelders doorbreken en geen aanvallers.
Laatst gewijzigd door joey op ma okt 05, 2009 1:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Het stinkt aan alle kanten!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Re: Roda JC-Ajax 4-10-2009

Bericht door FlaFlu » ma okt 05, 2009 1:15 pm

Een back als Emanuelson moet gewoon kunnen. Er zijn zoveel backs die niet kunnen verdedigen. Zie Daniel Alves bij Barcelona (is wel meer een vechter, maar een echt goede verdediger is het niet). Maar met Van der Wiel én Emanuelson spelen wordt moeilijk, zeker als je ziet hoe makkelijk iemand als Vertonghen gepasseerd wordt over z'n rechter. Aan de andere kant kan Alderweireld dat net zo makkelijk overkomen over z'n linker.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Roda JC-Ajax 4-10-2009

Bericht door Bert » ma okt 05, 2009 1:19 pm

Tsja, geen wonder dat De Zeeuw en Enoh moe zijn. Zij moeten met z'n tweeën zeker vijf man onder druk houden. Pantelic, Sulejmani en Aissati doen immers niets. Dan valt de druk wel eens weg en kan dus ook de verdediging weer in de problemen komen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Roda JC-Ajax 4-10-2009

Bericht door joey » ma okt 05, 2009 1:25 pm

Zijn die jongens dan moe? Die mafkees van Roda roept maar wat. Die wil het doen voorkomen alsof hij diepe gedachten heeft. Maar hij zette gewoon op zijn Belgisch vijf verdedigers neer.

@Enganche: grotendeels mee eens. Al vind ik wel dat een vleugelverdediger zijn zone in de gaten moet houden. Van der Wiel en Urby zijn regelmatig weg. Ik blijf Urby meer middenvelder dan aanvaller vinden. Hij is sterk aan de bal maar niet sterk genoeg zonder bal. Dus kan hij op het middenveld minder kwaad.

Ik blijf vinden dat Ajax verdedigend heel kwetsbaar is. Ik kan het niet beter verwoorden dan jij hebt gedaan.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Roda JC-Ajax 4-10-2009

Bericht door LucaS » ma okt 05, 2009 1:28 pm

Ajax loopt weer tegen muur aan

Gregory van der Wiel baalt na afloop van de wedstrijd tegen Roda JC (2-2). Foto ANP
update

Miralem Sulejmani schiet in de zevende minuut, tot opluchting van Roda-keeper Bram Castro, tegen de paal. Foto ANPKERKRADE - Net als Anderlecht donderdag trok Roda JC zondagmiddag tegen Ajax een muur van verdedigers op. ''Het is aan ons die muur te slechten'', vond trainer Martin Jol. Dat lukte nauwelijks. De Amsterdammers hadden een penalty en een vrije trap (beide van Luis Suarez) nodig om gelijke tred te houden met de Limburgers: 2-2.

Geen wanklank uitte Jol na afloop van de levendige confrontatie over de defensieve strategie van Roda JC, behalve dan dat 'dat vroeger wel anders was in Kerkrade'. Iets soortgelijks had hij drie dagen eerder gezegd over Anderlecht. Jol: ''De clubs weten inmiddels hoe Ajax speelt en ze kopiëren elkaar in de wijze waarop ze ons moeten bestrijden.''

Harm van Veldhoven, de trainer van Roda JC, beaamde dat min of meer. De Belg was donderdagavond niet in het Constant vanden Stockstadion - ''We hadden Ajax dit seizoen al viermaal bekeken'' ¿ maar hij zat wel voor de televisie. ''Ik kreeg de bevestiging van wat ik al wist. Ik had mijn strijdplan klaar en er was geen reden dat te veranderen.''

Tegen vijf verdedigers is het zélfs voor Suarez lastig opboksen, ook omdat hij voorin vaak begin- en eindstation is. Marko Pantelic, Miralem Sulejmani (in de rust gewisseld) en Ismaïl Aissati voegden zondag weinig tot niets toe aan het aanvalsspel van Ajax. Toch laat de Uruguayaan zich moeilijk aan banden leggen. Tegen Anderlecht kreeg hij, de zware bewaking ten spijt, in het eerste kwartier drie opgelegde kansen, die overigens geen treffer opleverden. In Kerkrade vervulde hij in de openingsfase vooral de rol van leverancier: Sulejmani raakte de paal en de kopballen van Pantelic en Demy de Zeeuw misten kracht of de juiste richting.

Van Veldhoven schrok er niet van. Hij zag ook Anderlecht in de Europese wedstrijd enige tijd worstelen. ''De grote lijnen staan vast bij Ajax, maar je moet altijd even afwachten welke spelers er op het veld staan. Het is tien minuten een zoekplaatje. Maar daarna, als je rustig blijft, kom je zelf ook aan voetballen toe.''

Dat was een tweede reden voor van Van Veldhoven om zich aan te passen aan Ajax. Hij wilde van achteruit het Amsterdamse middenveld bestoken. ''Vaak staan De Zeeuw en Enoh daar met zijn tweeën en het valt niet mee om dat allemaal te belopen. Tegen Anderlecht hebben ze dat fantastisch gedaan, maar vandaag was dat moeilijker. Daar hoopte ik wel een beetje op, na die midweekse wedstrijd in de Europa League.''

Jol zag ook dat Ajax moeite had om de tegenstander onder druk te houden bij balverlies. ''In eerdere duels konden we dat wel en nu niet.'' De 1-1 was daar een voorbeeld van. Anouar Hadouir kon zich aan de zijlijn, in kansloze positie, langs Enoh en De Zeeuw wurmen, waarna Arnaud Djoum het karwei afmaakte. Hij werd nauwelijks gehinderd door Jan Vertonghen en Toby Alderweireld.

Roda JC maakte via Djoum en, na rust, Boldiszar Bodor twee combinatiedoelpunten. Ajax had de traptechniek van Suarez nodig om bij te blijven. Hij benutte een penalty (hands van Davy de Fauw) en een vrije trap in de 67ste minuut. De Amsterdammers waren de grip op het duel toen al kwijt. De discutabele rode kaart voor Urby Emanuelson, acht minuten voor tijd, maakte het perspectief er niet beter op. Doelman Maarten Stekelenburg redde in de slotfase een punt voor zijn club met een formidabele duik op een schot van Djoum.

Ajax had het niet zover moeten laten komen. Jol besefte dat. ''Het is structureel dat wij in de openingsfase kansen krijgen. Die zullen we moeten gaan maken om het verzet van ploegen als Anderlecht en Roda JC te breken.'' (DICK SINTENIE)

www.parool.nl
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11441
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: Roda JC-Ajax 4-10-2009

Bericht door Toppie » ma okt 05, 2009 1:38 pm

Ajax is onmachtig , nu alleen nog de topper tegen die kakkerlakken winnen en het seizoen is weer voorbij.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Roda JC-Ajax 4-10-2009

Bericht door joey » ma okt 05, 2009 1:42 pm

LucaS schreef:
Ajax loopt weer tegen muur aan

Gregory van der Wiel baalt na afloop van de wedstrijd tegen Roda JC (2-2). Foto ANP
update

Miralem Sulejmani schiet in de zevende minuut, tot opluchting van Roda-keeper Bram Castro, tegen de paal. Foto ANPKERKRADE - Net als Anderlecht donderdag trok Roda JC zondagmiddag tegen Ajax een muur van verdedigers op. ''Het is aan ons die muur te slechten'', vond trainer Martin Jol. Dat lukte nauwelijks. De Amsterdammers hadden een penalty en een vrije trap (beide van Luis Suarez) nodig om gelijke tred te houden met de Limburgers: 2-2.

Geen wanklank uitte Jol na afloop van de levendige confrontatie over de defensieve strategie van Roda JC, behalve dan dat 'dat vroeger wel anders was in Kerkrade'. Iets soortgelijks had hij drie dagen eerder gezegd over Anderlecht. Jol: ''De clubs weten inmiddels hoe Ajax speelt en ze kopiëren elkaar in de wijze waarop ze ons moeten bestrijden.''

Harm van Veldhoven, de trainer van Roda JC, beaamde dat min of meer. De Belg was donderdagavond niet in het Constant vanden Stockstadion - ''We hadden Ajax dit seizoen al viermaal bekeken'' ¿ maar hij zat wel voor de televisie. ''Ik kreeg de bevestiging van wat ik al wist. Ik had mijn strijdplan klaar en er was geen reden dat te veranderen.''

Tegen vijf verdedigers is het zélfs voor Suarez lastig opboksen, ook omdat hij voorin vaak begin- en eindstation is. Marko Pantelic, Miralem Sulejmani (in de rust gewisseld) en Ismaïl Aissati voegden zondag weinig tot niets toe aan het aanvalsspel van Ajax. Toch laat de Uruguayaan zich moeilijk aan banden leggen. Tegen Anderlecht kreeg hij, de zware bewaking ten spijt, in het eerste kwartier drie opgelegde kansen, die overigens geen treffer opleverden. In Kerkrade vervulde hij in de openingsfase vooral de rol van leverancier: Sulejmani raakte de paal en de kopballen van Pantelic en Demy de Zeeuw misten kracht of de juiste richting.

Van Veldhoven schrok er niet van. Hij zag ook Anderlecht in de Europese wedstrijd enige tijd worstelen. ''De grote lijnen staan vast bij Ajax, maar je moet altijd even afwachten welke spelers er op het veld staan. Het is tien minuten een zoekplaatje. Maar daarna, als je rustig blijft, kom je zelf ook aan voetballen toe.''

Dat was een tweede reden voor van Van Veldhoven om zich aan te passen aan Ajax. Hij wilde van achteruit het Amsterdamse middenveld bestoken. ''Vaak staan De Zeeuw en Enoh daar met zijn tweeën en het valt niet mee om dat allemaal te belopen. Tegen Anderlecht hebben ze dat fantastisch gedaan, maar vandaag was dat moeilijker. Daar hoopte ik wel een beetje op, na die midweekse wedstrijd in de Europa League.''

Jol zag ook dat Ajax moeite had om de tegenstander onder druk te houden bij balverlies. ''In eerdere duels konden we dat wel en nu niet.'' De 1-1 was daar een voorbeeld van. Anouar Hadouir kon zich aan de zijlijn, in kansloze positie, langs Enoh en De Zeeuw wurmen, waarna Arnaud Djoum het karwei afmaakte. Hij werd nauwelijks gehinderd door Jan Vertonghen en Toby Alderweireld.

Roda JC maakte via Djoum en, na rust, Boldiszar Bodor twee combinatiedoelpunten. Ajax had de traptechniek van Suarez nodig om bij te blijven. Hij benutte een penalty (hands van Davy de Fauw) en een vrije trap in de 67ste minuut. De Amsterdammers waren de grip op het duel toen al kwijt. De discutabele rode kaart voor Urby Emanuelson, acht minuten voor tijd, maakte het perspectief er niet beter op. Doelman Maarten Stekelenburg redde in de slotfase een punt voor zijn club met een formidabele duik op een schot van Djoum.

Ajax had het niet zover moeten laten komen. Jol besefte dat. ''Het is structureel dat wij in de openingsfase kansen krijgen. Die zullen we moeten gaan maken om het verzet van ploegen als Anderlecht en Roda JC te breken.'' (DICK SINTENIE)

http://www.parool.nl

Zie je wel? Die doet heel dik, die Van Veldhoven. :excited.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Plaats reactie