Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Laudrup
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo jan 11, 2004 2:11 pm

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door Laudrup » ma okt 28, 2013 10:22 am

Thijs schreef:
Waar de andere topclubs PSV, Feyenoord en FC Twente in de competitie tegen de kleinste clubs altijd een twaalfde man hebben, mist Ajax die.
:biggrin.gif: :biggrin.gif: :biggrin.gif:

Bitch please, dit kun je toch niet menen?
:drecul.gif: :drecul.gif: :drecul.gif:
15 mei 2011.

GangstaRiB
Berichten: 16905
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door GangstaRiB » ma okt 28, 2013 10:22 am

999 schreef:
Bioscooppubliek helpt elftal De Boer geen handje bij eerste puntenverlies in ArenA EREDIVISIE

AJAX ZOEKT STEUN

AMSTERDAM – Ajax-RKC was 89 minuten oud, toen de stadionspeaker in de ArenA bekend wilde maken wie werd uitgeroepen tot ‘Ajacied van de wedstrijd’. Een snerpend fluitconcert daalde neer nog voordat de fans de naam van uiteindelijk Daley Blind hadden gehoord. Wat de aanhang van Ajax betreft, zo was wel duidelijk, verdiende geen enkele Ajacied de titel beste speler. Daarvoor had het ‘slow motion-duel’ met RKC (0-0) te veel pijn aan de ogen gedaan.

In de slotfase van de wedstrijd, waarin de spelers van RKC een betonnen muur optrokken en daarmee een voorproefje gaven van wat Ajax tegen Celtic thuis te wachten staat, waren al lang niet meer alle stoelen in de ArenA bezet. Een aanzienlijk deel van het publiek was al ruim voor het einde naar de parkeerplaats of het treinstation gegaan. Zelfs in de rust van Ajax-RKC vonden sommige fans het wenselijk om de rest van de zaterdagavond beter te besteden.

Grappig is dat er geen publiek in Nederland is dat in eigen huis zo wordt verwend als dat van Ajax. Natuurlijk was de prestatie tegen de nummer laatst van de eredivisie ondermaats. Maar zo eind oktober was dit pas het eerste puntenverlies in een thuiswedstrijd. In de ranglijst van clubs met al hun thuiswedstrijden staat Ajax stijf bovenaan. Tot gisteravond had het elftal zijn fans in de competitie thuis op louter overwinningen getrakteerd.

Bovendien was het tegen RKC van de eerste tot de laatste minuut eenrichtingsverkeer, raakte Kolbeinn Sigthorsson de binnenkant van de paal, creëerde Ajax tien grote kansen en bleek de fenomenale Tsjechische doelman Jan Seda beschut tegen al het mortiergeschut van Daley Blind, Lucas Andersen, Siem de Jong en Stefano Denswil.

Maar als het dan op zo’n avond een keer niet meezit, is er voor het piepjonge spul van De Boer ook geen enkele steun. Ajax zat zaterdagavond, niet voor het eerst, opgezadeld met bioscooppubliek. Het soort fans dat je bij het Nederlands elftal ook ziet en alleen geluid maakt als er vier of vijf keer wordt gescoord. Tegen RKC bleef een deel van de seizoenkaarthouders zelfs weg, gelet op alle lege gaten. De rest leunde eens lekker achterover en kletste de hele wedstrijd met de buurman.

Waar de andere topclubs PSV, Feyenoord en FC Twente in de competitie tegen de kleinste clubs altijd een twaalfde man hebben, mist Ajax die. Lukt het Feyenoord in De Kuip niet om te scoren, dan komt er een orkaan van geluid en wordt de boel even opgezweept. Feyenoord pakt elk seizoen bonuspunten omdat het een menselijke muur achter zich heeft staan bij thuisduels. Ajax mist als enige club in Nederland sowieso al de steun van een fanatieke massa achter het doel. De meest hartstochtelijke fans zitten in vak 410 weggestopt in een hoek op de tweede ring. Het maakt het voor ploegen als RKC allesbehalve moeilijk.

Frank de Boer wilde de zwartepiet in deze tijd niet bij zijn eigen fans neerleggen. Maar ook hij stelde voor het eerst vast „dat je het publiek mee moet zien te krijgen”. De spelers moeten dat zelf doen, want 95 procent van de aanhang zal niet uit eigen beweging in actie komen. De Boer: „Je moet een hoger ritme genereren. De ballenjongen moet heel snel elke bal in het veld gooien, je moet elke vrije trap snel nemen, je moet wat teweegbrengen. Wij zijn meegegaan in het ritme van RKC.”

De inspanningen van de jongelingen in de Champions League in de dagen vooraf werden niet als excuus opgevoerd. Maar ook de coach constateerde dat de fysieke krachten er niet waren om er even een schepje bovenop te doen. „Jammer, want de ambiance had er wel kunnen zijn.”

In het moedeloze sfeertje van de tweede helft groeide het vertrouwen in een goede afloop bij de bezoekers. De pas 19-jarige Franse jeugdinternational Prince-Desir Gouano, voor wie Juventus 2,5 miljoen euro betaalde en die nu op huurbasis in Waalwijk speelt, stond symbool voor de onverzettelijkheid bij het elftal van trainer Erwin Koeman. Die laatste had zijn zaakjes defensief en tactisch goed voor elkaar. Het was qua discipline en mentaliteit de beste prestatie van RKC van dit seizoen. Koeman: „We zijn nog niet dood en begraven. Maar dit moet je niet alleen bij Ajax laten zien.” Ajax - RKC Waalwijk 0-0. Scheidsrechter: Braamhaar. Gele kaart: Denswil (Ajax), Duits, Beauguel (RKC Waalwijk). Toeschouwers: 48.256.
PR Krant van AJAX :) ...
Hupakee... nu krijgen de fans de schuld. :drecul.gif:

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door Thijs » ma okt 28, 2013 10:23 am

Van de Telegraaf ja.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33766
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door zeux » ma okt 28, 2013 10:24 am

Thijs schreef:Van de Telegraaf ja.
Dan is het toch al driekwart op weg naar 'de waarheid'?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

GangstaRiB
Berichten: 16905
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door GangstaRiB » ma okt 28, 2013 10:26 am

Thijs schreef:Van de Telegraaf ja.
Het is wel duidelijk dat er weer een offensiefje gaande is. Ik mis alleen de collum van Johan de Groot. Of is het Jaap Cruijff?

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door Le T. » ma okt 28, 2013 10:35 am

GangstaRiB schreef:
Thijs schreef:Van de Telegraaf ja.
Het is wel duidelijk dat er weer een offensiefje gaande is. Ik mis alleen de collum van Johan de Groot. Of is het Jaap Cruijff?
Jaap wist vanochtend bij niet zo uitgeslapen Nederland te melden dat clubs een terugslag ervaren van Europees voetbal en dat Feijenoord niet tegen de druk om koploper te worden kon, en weg was hij alweer. Hij heeft wel eens veel meer tijd genomen om de zegeningen van de Cruijffrevolutie te bespreken.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48029
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door peter » ma okt 28, 2013 10:53 am

Zeux schreef:
Thijs schreef:Van de Telegraaf ja.
Dan is het toch al driekwart op weg naar 'de waarheid'?
Frank de Boer wilde de zwartepiet in deze tijd niet bij zijn eigen fans neerleggen. Maar ook hij stelde voor het eerst vast „dat je het publiek mee moet zien te krijgen”.

Het blijft soms de kunst om gewoon het hele stukje te lezen.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33989
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door Duke » ma okt 28, 2013 11:00 am

Frank de Boer wilde de zwartepiet in deze tijd niet bij zijn eigen fans neerleggen. Maar ook hij stelde voor het eerst vast
De inspanningen van de jongelingen in de Champions League in de dagen vooraf werden niet als excuus opgevoerd. Maar ook de coach constateerde
Wat een broddelwerk. :excited.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

GangstaRiB
Berichten: 16905
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door GangstaRiB » ma okt 28, 2013 12:10 pm

Peter schreef:
Zeux schreef:
Thijs schreef:Van de Telegraaf ja.
Dan is het toch al driekwart op weg naar 'de waarheid'?
Frank de Boer wilde de zwartepiet in deze tijd niet bij zijn eigen fans neerleggen. Maar ook hij stelde voor het eerst vast „dat je het publiek mee moet zien te krijgen”.

Het blijft soms de kunst om gewoon het hele stukje te lezen.
Er gaan 10 regels over de wanprestatie van het publiek en alleen in het laatste zinnetje wordt het 'ge-downplayed', maar de tendens is duidelijk.

Het blijft een kunst om zo stemming te kunnen maken. Dat kun je aan de Telegraaf wel overlaten.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door Marillion » ma okt 28, 2013 12:29 pm

Ik zal het maar eerlijk toegeven. Afgelopen zaterdag heb ik het elftal keihard in de steek gelaten. Het kan haast niet anders dan dat het gebrek aan steun van mij als supporter een belangrijke rol heeft gespeeld bij het puntverlies tegen RKC. De leegte van die verlaten stoel. Het moet flinke indruk hebben gemaakt op de spelers die niet anders konden dan met gebogen hoofd, zonder zelfvertrouwen en creativiteit de strijd aan te gaan tegen die elf dappere Waalwijkers.

Wat een competitie is dit zeg. Als Heerenveen punten haalt uit het duel tegen ADO dat ze nog te goed hebben staan na 11 wedstrijden de eerste 10 clubs binnen 3 punten van elkaar. Ik denk dat dit nog niet eerder gebeurd is. Gezien de ranglijst is er nog niets verloren maar ik had me het begin van die op papier toch eenvoudige serie wedstrijden tot aan de winterstop iets anders voorgesteld.

Er falen meerdere spelers maar ik maak me met name wat zorgen om Siem de Jong. Wat is er met hem aan de hand? Speelt die klaplong nog een rol en is hij gewoon niet helemaal fit? Het is echt een compleet andere speler dan die van vorig seizoen.
Nil volentibus arduum

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door Demosthenes » ma okt 28, 2013 4:00 pm

Een Ajacied na de terechtwijzing door De Telegraaf: http://www.youtube.com/watch?v=WT6BFB_Nmy0
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door 999 » ma okt 28, 2013 5:17 pm

:) ...

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door LucaS » ma okt 28, 2013 5:40 pm

Tien grote kansen? Volgens mij heb ik iets gemist.

En welke trainer voor de groep staat lijkt me niet zo relevant. De huidige beleidsbepalers zijn niet alleen verantwoordelijk voor de doorstroming over 5 jaar, maar ook voor het eerste van vandaag, zowel spel als resultaat.
I think I lost my fucking headache

Mr. Ajax
Berichten: 14595
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door Mr. Ajax » ma okt 28, 2013 5:45 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
Mr. Ajax schreef:Laffe beunhazen daar bij de KNVB ook. Neem eens een keertje een voorbeeld aan Duitsland. Vanzelf gaat het niet gebeuren!
Wat bedoel je hiermee, Mr. Ajax?

Om hier even op terug te komen: Het is toch overduidelijk dat het Nederlandse voetbal in een ongekende wak zit? Een kind van 6 kan dat constateren. Het lijkt mij een natuurlijke gang van zaken dat als iets stuk is, dat je die dan gaat repareren. Ik heb geen een woord van (een vertegenwoordiger van) de KNVB gehoord over het het trieste huidige toestand van het Nederlandse voetbal. Eerder andersom, hoe geweldig het allemaal niet is omdat Oranje keer op keer de eindrondes haalt met een record aantal punten. Hoe ontzettend dik moet die plaat voor je kop dan wel niet zijn?!

De Duitsers kampten 10-12 jaar gelede met een haast identiek probleem. Alleen die hadden wel ballen (en vakmensen) om actie en maatregelen te nemen, en eisen en voorwaarden te stellen aan alle voetbal instituties over het hele land. Et voila.

In Nederland zijn we nog niet eens op het punt van besef of erkenning van het probleem- laat staan daar actief en productief aan de slag mee gaan. En het Nederlandse mentaliteit kennende zullen er ook een jaar of 15 tussen elk van de bovengenoemde punten zitten. In deze tempo ga ik serieus geloven dat ik een vredesakkoord tussen Israel en de Palestijnen nog eerder zal mogen begroeten dan een wezenlijke en structurele verbetering in de staat van het Nederlandse voetbal! :ajaxsmiley.gif:


Ik vind het gewoon ontzettend pijnlijk, we zitten gewoon in een neerwaartse spiraal, en niemand heeft de ballen om er wat aan te doen.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33766
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door zeux » ma okt 28, 2013 6:18 pm

Mr. Ajax schreef: De Duitsers kampten 10-12 jaar gelede met een haast identiek probleem. Alleen die hadden wel ballen (en vakmensen) om actie en maatregelen te nemen, en eisen en voorwaarden te stellen aan alle voetbal instituties over het hele land. Et voila.
Welke maatregelen en voorwaarden waren dat?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door Le T. » di okt 29, 2013 7:02 pm

Mr. Ajax schreef:Om hier even op terug te komen: Het is toch overduidelijk dat het Nederlandse voetbal in een ongekende wak zit? Een kind van 6 kan dat constateren. Het lijkt mij een natuurlijke gang van zaken dat als iets stuk is, dat je die dan gaat repareren. Ik heb geen een woord van (een vertegenwoordiger van) de KNVB gehoord over het het trieste huidige toestand van het Nederlandse voetbal. Eerder andersom, hoe geweldig het allemaal niet is omdat Oranje keer op keer de eindrondes haalt met een record aantal punten. Hoe ontzettend dik moet die plaat voor je kop dan wel niet zijn?!
Ik moet het in deze toch echt voor de KNVB opnemen, die krijgt al meer dan 20 jaar bakken kritiek over zich heen omdat het populaire verse exprofs die zich een half jaartje vervelen niet meteen een trainerslicentie geeft. De voornaamste oorzaak van het bedroevende niveau van zowel competitie als de Europese campagnes is dan ook dat de 3 grootste clubs een beginneling van een trainer aanstellen en die lekker laten aanmodderen.

Met de meerderheid van de eredivisieclubs gaat het uitstekend, PEC bijvoorbeeld, of Go Ahead. Weinig budget maar veel jonge spelers die gewoon goed getraind worden en bij wie veel uit de mogelijkheden wordt gehaald. Dat de top daar niet eens afstand van weet te nemen komt omdat ze niet zulke bekwame trainers en (technisch) directeuren hebben, die zijn niet welkom, iets met uitstraling en uithangbord of zo. Qua talent loopt er ook genoeg rond, neem nou zo'n Maher, gaat niet voor het snelle geld en wil graag in Nederland blijven, maar de club van zijn voorkeur wil hem niet en de club waar hij dan maar heen gaat wil hem niet opstellen op de positie waar ze hem voor gehaald hebben. En dan maar klagen dat de talenten naar het buitenland vertrekken vanwege het geld...

Wat kan de KNVB er dan aan doen dat de grootste talenten maar ook de categorie daaronder zich niet goed kunnen ontwikkelen? Stel nou even dat de vier grootste clubs eens 10 jaar lang stabiel beleid hadden gevoerd en bekwame hoofdtrainers zich over talenten hadden laten ontfermen en jaarlijks goed hadden ingekocht? Dan stond het er nu heel anders voor met de Nederlandse status in Europa, en met het niveau van de voorheen talenten.
Ik vind het gewoon ontzettend pijnlijk, we zitten gewoon in een neerwaartse spiraal, en niemand heeft de ballen om er wat aan te doen.
Vooral Ajax zit in een neerwaartse spiraal, daar moest toch altijd het meeste vandaan komen. Daar komt al iets te weinig door, maar gaat het vooral mis met de doorontwikkeling in de fase 18-23 jr.
Wollt ihr den totalen Mensch?

wimpey
Berichten: 52117
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door wimpey » za nov 02, 2013 9:42 am

GangstaRiB schreef: Laten we de lat lager leggen: ik zat gister op Eurosport 2, Borussia Mönchen Gladbach te kijken. Volgens mij moet Frank daar eens gaan kijken. Volgens mij met bescheiden middelen laat die trainer die ploeg zeer behoorlijk voetballen.
Vorig seizoen ving hun selectie 32,5 M aan salarissen. Haalden broertje Siem voor 15 M voor de bank. Hebben echt grote (financiele) mogelijkheden en prima materiaal. Die zouden in NL fluitend in de top-3 eindigen. Niet zo'n goed voorbeeld van je dus...

Sleutelspelers van de voorbije seizoenen (Siem, Jan, Chris, Toby) komen van elders. De waterdragertjes zijn 'eigen' jeugd, creatieve spelers levert de Ajax-opleiding al jaren amper af. (Dat is trouwens een NL-breed probleem, zie Oranje. De toppers zijn rond de 30 en NL kent nog slechts 2 spelers die bij een Europese eliteclub spelen. Qua opleiding en ontwikkeling heeft NL simpelweg de boot gemist.)

Waarbij waterdragers als Anita, Blind en VDW ook nog eens een x-aantal seizoenen na hun debuut nodig hadden om Ajax-1 te kunnen helpen. En een NL-club is nu eenmaal niet aantrekkelijk genoeg om spelers te lokken die een Eriksen effe 1 op 1 kan vervangen.

Zolang je die kwalitatieve cirkel in de opleiding niet doorbreekt, blijft het behelpen. Daarom is het al heel wat dat Ajax de voorbije 3 seizoenen die titel pakte. Dan kun je als trainer echt wel wat.

Plaats reactie