Ajax - Vitesse 24-9-2017

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - Vitesse 24-9-2017

Bericht door Cruijff » za sep 23, 2017 11:34 am

Wouter schreef:Het merkwaardige is nou juist dat Ajax er niet in geslaagd is een betere selectie samen te stellen met al dat geld.
Vind het dit seizoen inderdaad wel extra pijnlijk om te zien. Je ziet met zeer bescheiden middelen VVV Venlo heel lekker voetballen en je ziet dat ze het op een aantal posities gewoon prima voor elkaar hebben.
Daarnaast AZ, Vitesse en Utrecht die alle drie leuk voetbal combineren met een selectie waar in elke linie meerdere spelers te vinden zijn waar je puur van kunt genieten.

Dan denk je: 'Ajax doe je huiswerk eens'.
Wouter schreef:Ajax moet zich doodschamen als het thuis niet kan winnen van een club met een begroting van pakweg 30 procent van die van Ajax.
In theorie een grote schande als Ajax daar niet in slaagt.
Aan de andere kant, gelukkig: hoe voorspelbaar zou het zijn als de ranglijst en elke wekelijkse uitslag precies op basis van de begrotingen zou verlopen? Zou je nog voetbal willen kijken als elke wedstrijd van Heracles tegen een club met een grotere begroting dan Heracles standaard zou aflopen in een flinke nederlaag voor Heracles?

Kijk naar de competitiestart van Real Madrid dit seizoen, 3 thuiswedstrijden gespeeld en er niet één gewonnen. Niet bepaald de sterkste tegenstanders gehad: de zakken met geld scoren gelukkig niet uit zichzelf een doelpunt.

Dat één of meerdere gedoodverfde titelfavorieten stroef uit de startblokken komen komt in elk voetballand regelmatig voor. Uiteindelijk moet er wel over een paar maanden een betere tussenbalans zijn of in een seizoen als '16 - '17 waar je de titel aan Feyenoord laat een goed Europees seizoen.
Dit jaar is er geen Europees seizoen dus is de titel wel echt een must.

Wouter
Berichten: 19109
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Ajax - Vitesse 24-9-2017

Bericht door Wouter » za sep 23, 2017 12:29 pm

Nee, het moet natuurlijk zo zijn dat je als Vitessenaar een Ajacied uit kunt lachen als Vitesse wint en ijskoud kunt zeggen dat het ivm de poen logisch is dat Ajax wint als Ajax aan het langste eind trekt. En dat ie zich eigenlijk moet schamen als gloryhunter. :hypocrite.gif:

Overigens geven mijn eerste reactie hier en de reactie van jou erop wel meteen het verschil tussen de stereotype aard van de Ernhemmer en de Amsterdammer weer: zwarte zelfspot versus arrogantie ("Wij zijn beter/de besten").

Yopii
Berichten: 19230
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax - Vitesse 24-9-2017

Bericht door Yopii » za sep 23, 2017 2:28 pm

Dat is ook zelfspot, Wouter.

Wij jennen graag met gespeelde arrogantie. Dat heb jij nog steeds niet door.

Mijn vriendin begrijpt het ook niet. Zij heeft geen Amsterdamse roots.

Beetje zuigen, bloed onder de nagels uithalen. Zodat die Ernhemmer met zelfspot en al op de kast zit. :icon_biggrin.gif:

Die arrogantie is buitenkant. Bijna iedereen die in Amsterdam komt wonen kan het beamen: Amsterdammers zijn open, bepaald niet xenofoob. 'Grote bek, klein hartje'.

Maar eigenlijk moet ik je dit niet vertellen. Straks trap je er niet meer in. :smallgrin.gif:

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9129
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Ajax - Vitesse 24-9-2017

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » za sep 23, 2017 3:21 pm

Voorlopig zie ik dat het nog werkt! :icon_biggrin.gif:

wimpey
Berichten: 52151
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - Vitesse 24-9-2017

Bericht door wimpey » za sep 23, 2017 5:02 pm

Ik zie Vitesse dit eigenlijk wel winnen. 0-2.

Wouter
Berichten: 19109
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Ajax - Vitesse 24-9-2017

Bericht door Wouter » za sep 23, 2017 5:39 pm

Het is gewoon geen zelfspot, Yopi. Bij zelfspot neem je jezelf (of in dit geval: je "eigen" ploeg) op de korrel.

Yopii
Berichten: 19230
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax - Vitesse 24-9-2017

Bericht door Yopii » za sep 23, 2017 5:47 pm

Ik leg het verder niet uit, want het is veel te leuk. :smallgrin.gif:

Wat ik niet begrijp is dat voor zestien eredivisieclubs het thuisduel met Ajax de wedstrijd van het jaar is. Zoek een rivaal die je niet met de rest deelt, zou ik zeggen. Het is zó afgezaagd om een hekel aan Ajax te hebben. :aai.gif:

Wouter
Berichten: 19109
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Ajax - Vitesse 24-9-2017

Bericht door Wouter » za sep 23, 2017 6:09 pm

Klopt toch ook niet? Voor Sparta, Vitesse en Ajax zelf is dat sowieso niet het geval. Voor Excelsior ook niet volgens mij (Sparta). Heracles? Volgens mij vinden ze daar FC Twente de rivaal...NAC en Willem II? Etc.

Yopii
Berichten: 19230
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax - Vitesse 24-9-2017

Bericht door Yopii » za sep 23, 2017 7:25 pm

Mwah, bij Vitesse zijn ze niet aardig voor ons, toch? Of ben jij een uitzondering?

https://www.vitesse.nl/nl/nieuws/detail ... ag-vs-ajax

Of de eerste poëten met hun reacties op deze website?

Ik chargeer misschien, maar lezend op fora/forums van diverse clubs kom ik een hoop agressie tegen in onze richting. Zelfs bij supporters van clubs waar we op het eerste gezicht weinig mee van doen hebben, zoals Groningen of Heerenveen.

Niet dat het me uitmaakt, maar ik vind het vreemd. Een soort kuddegedrag, waarbij supporters van elke club proberen andere clubs af te troeven door de grootste vijand van Ajax te zijn. Doe eens iets origineels, zou ik zeggen. Krijg een hekel aan PEC of zo. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33800
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - Vitesse 24-9-2017

Bericht door zeux » za sep 23, 2017 7:39 pm

Yopii schreef: Ik chargeer misschien, maar lezend op fora/forums van diverse clubs kom ik een hoop agressie tegen in onze richting.

Doet die onder voor de agressie van Ajax-supporters voor pak m beet Feijenoord?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopii
Berichten: 19230
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax - Vitesse 24-9-2017

Bericht door Yopii » za sep 23, 2017 7:47 pm

Tja, Feyenoord...

Maar FC Utrecht, Den Haag, AZ? Dacht het niet.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9129
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Ajax - Vitesse 24-9-2017

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » za sep 23, 2017 7:50 pm

zeux schreef:
Yopii schreef: Ik chargeer misschien, maar lezend op fora/forums van diverse clubs kom ik een hoop agressie tegen in onze richting.

Doet die onder voor de agressie van Ajax-supporters voor pak m beet Feijenoord?
Goed idee Zeux. Je haalt "pak m beet", dus kennelijk zo maar "toevallig' de kakkies erbij. Op de lijst van wereldwijd meest heftige voetbalrivaliteiten de wedstrijd die op de 9e plek staat en een eigen naam heeft gekregen: de Klassieker. Net als bijvoorbeeld the Old Firm, de Classico dos Milhoes, el Classico en natuurlijk el Superclassico (een Bucket list wedstrijd voor mij). Goed vergelijkingsmateriaal met wat ze in "pak m beet" Heerenveen of Arnhem van Ajax vinden!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33800
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - Vitesse 24-9-2017

Bericht door zeux » za sep 23, 2017 7:57 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
zeux schreef:
Yopii schreef: Ik chargeer misschien, maar lezend op fora/forums van diverse clubs kom ik een hoop agressie tegen in onze richting.

Doet die onder voor de agressie van Ajax-supporters voor pak m beet Feijenoord?
Goed idee Zeux. Je haalt "pak m beet", dus kennelijk zo maar "toevallig' de kakkies erbij. Op de lijst van wereldwijd meest heftige voetbalrivaliteiten de wedstrijd die op de 9e plek staat en een eigen naam heeft gekregen: de Klassieker. Net als bijvoorbeeld the Old Firm, de Classico dos Milhoes, el Classico en natuurlijk el Superclassico (een Bucket list wedstrijd voor mij). Goed vergelijkingsmateriaal met wat ze in "pak m beet" Heerenveen of Arnhem van Ajax vinden!
Ik vind al die gecultiveerde supportershaat opgefokt testosterongedrag.
Dus ja, wat mij betreft wel vergelijkbaar.
Bij de 'kleintjes' richting Ajax zal er een fors calimero-gehalte in zitten. Bij Ajax tegen Feijenoord (en andersom) is het vooral een wedstrijdje puberaal verplassen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Wouter
Berichten: 19109
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Ajax - Vitesse 24-9-2017

Bericht door Wouter » za sep 23, 2017 8:01 pm

Yopi, dat komt ook wel door het doorgaans asociale gedrag van Ajax- en Feyenoord-supporters. Buiten de Randstad zijn de voetbalsupporters doorgaans beschaafder en minder provocerend. Al zijn er uitzonderingen natuurlijk.

Wat ook nog wel een rol zal spelen, is dat iedereen wel een Ajax-fan kent. Ik weet het nog wel van mijn middelbare schooltijd in de jaren negentig. Iedereen was of voor Vitesse of voor Ajax. De Ajax-fans vooral omdat Ajax toen veel succes had. Vitessesupporters op school kregen automatisch een hekel aan Ajax, omdat die Ajax-fans die nog nooit in Amsterdam waren geweest altijd zo'n grote mond hadden. Dat heb je een stuk minder met NAC of FC Groningen.

Daarnaast nog wat frustratie dat men op TV, in de politiek e.d. wel heel erg Randstadgericht is. En dat klopt natuurlijk wel een beetje.

Yopii
Berichten: 19230
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax - Vitesse 24-9-2017

Bericht door Yopii » za sep 23, 2017 8:48 pm

Ah, dus toch...

Randstadgericht, ach gut.

Javiskamp
Berichten: 1618
Lid geworden op: di nov 01, 2016 9:45 pm

Re: Ajax - Vitesse 24-9-2017

Bericht door Javiskamp » za sep 23, 2017 10:40 pm

Wouter schreef:Yopi, dat komt ook wel door het doorgaans asociale gedrag van Ajax- en Feyenoord-supporters. Buiten de Randstad zijn de voetbalsupporters doorgaans beschaafder en minder provocerend. Al zijn er uitzonderingen natuurlijk.

Wat ook nog wel een rol zal spelen, is dat iedereen wel een Ajax-fan kent. Ik weet het nog wel van mijn middelbare schooltijd in de jaren negentig. Iedereen was of voor Vitesse of voor Ajax. De Ajax-fans vooral omdat Ajax toen veel succes had. Vitessesupporters op school kregen automatisch een hekel aan Ajax, omdat die Ajax-fans die nog nooit in Amsterdam waren geweest altijd zo'n grote mond hadden. Dat heb je een stuk minder met NAC of FC Groningen.

Daarnaast nog wat frustratie dat men op TV, in de politiek e.d. wel heel erg Randstadgericht is. En dat klopt natuurlijk wel een beetje.
Laat me raden... de uitzonderingen konen uit het stoute Nijmegen?

Wouter
Berichten: 19109
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Ajax - Vitesse 24-9-2017

Bericht door Wouter » zo sep 24, 2017 7:48 am

Dat schreef ik toch niet, Javiskamp? Bij elke profclub zit wel wat tuig, maar bij Ajax en Feyenoord veruit het meest, dat bedoelde ik te zeggen.

Ik ben zelf overigens als 14-jarige (of was ik 12? Zoiets iig) nota bene een keer aangevallen door een geestelijk wat zwak ontwikkeld Ajaciedje van dezelfde leeftijd. Dat heeft ertoe geleid dat ik jarenlang vrijwel elk weekend hoopte dat Ajax verloor. Maar bij de EL-finale was ik zwaar voor Ajax. Zo zie je maar: een mens kan mettertijd veranderen... :smallgrin.gif:
Laatst gewijzigd door Wouter op zo sep 24, 2017 8:48 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Wouter
Berichten: 19109
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Ajax - Vitesse 24-9-2017

Bericht door Wouter » zo sep 24, 2017 7:50 am

Yopii schreef:Ah, dus toch...

Randstadgericht, ach gut.
Is toch zo? Denk jij dat de NAM jarenlang zijn gang had kunnen gaan als de instortende huizen in Amsterdam hadden gestaan ipv in Groningse dorpen? Tuurlijk niet!

Zo maar een voorbeeld.

Met voetbal is dat ook zo. Bij Studio Voetbal gaat het 50 procent van de tijd over Ajax, 30 procent van de tijd over Feyenoord, 10 procent van de tijd over PSV en 10 procent over de rest. Ook als AZ of Twente bovenaan staat. Persoonlijk erger ik me daar niet aan, en ik snap ook wel dat dat kijkcijfertechnisch wellicht het beste is, maar Randstadgericht is het wel.

Yopii
Berichten: 19230
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax - Vitesse 24-9-2017

Bericht door Yopii » zo sep 24, 2017 9:31 am

Het is dus kijkcijfergericht. Zoals je zelf aangeeft.

Wat voetbal betreft gaat jouw vlieger niet op. In Duitsland gaat het bovenmatig veel over Bayern. Bayern is de grootse club met de grootste achterban en trekt daardoor meer aandacht dan Hertha, ondanks het feit dat Hertha uit Berlijn komt.

Je kunt erover twisten of het toeval is dat de grootste club uit de grootste stad komt, maar ik weet zeker dat Vitesse meer aandacht zou krijgen als het dezelfde achterban had als Ajax.

Dus nee, dit ben ik niet met je eens.

Dat Amsterdam meer aandacht zou krijgen als het op instorten stond dan plaatsen in Oost-Groningen, zeker. Daar moet je wel bij vermelden dat het instorten van Amsterdam internationaal gezien voorpaginanieuws zou zijn, terwijl geen krant buiten Nederland aandacht besteedt aan de NAM-perikelen in het noorden van het land. Misschien speelt er dus iets meer mee dan alleen bevoordeling van de Randstad.

Als het een paar dorpen in het Groene Hart betrof, lag het alweer anders.

Daarbij is Oost-Groningen een verhoudingsgewijs dunbevolkt gebied. Hier zouden veel en veel meer mensen ermee te maken krijgen, behalve als die gasbel precies onder een paar weilanden zouden liggen. Oost-Groningen is sowieso een blinde vlek op de kaart, niet alleen in verhouding tot Amsterdam, maar ook in verhouding tot Arnhem of Den Bosch.

Amsterdam is bekender bij de Nederlander. Er gebeurt hier een hoop. Reden voor die aandacht is niet geheel subjectief, al scheelt het een hoop dat veel opiniemakers hier zitten. (Waar een reden voor zal zijn, maar dat is een ander verhaal.)

Historicus
Berichten: 3373
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Ajax - Vitesse 24-9-2017

Bericht door Historicus » zo sep 24, 2017 9:37 am

Terug naar het voetbal? Gunstig is in elk geval dat Feyenoord thuis (!) verloren heeft van NAC Breda. :smile-ajax.gif:

Wouter
Berichten: 19109
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Ajax - Vitesse 24-9-2017

Bericht door Wouter » zo sep 24, 2017 9:39 am

Yopi, dat kan allemaal wel waar zijn, maar het leidt natuurlijk tot wat kift richting de Randstad en vooral naar Amsterdam. De Groningers voelen zich niet serieus genomen, in hun geval ook zwaar terecht natuurlijk.

Overigens heeft Borussia Dortmund een grotere aanhang dan Bayern, maar dat terzijde.

Terug naar het voetbal: ik ben blij dat Serero weer terug is. Zonder hem is de opbouw van Vitesse veel minder. Verder hoop ik vooral op de aanval. Van Rashica weet je nooit of hij een goede dag heeft, maar indien wel, dan komt hij Dijks wel voorbij. Matavz schiet de ballen er wel makkelijk in, en Linssen is ook geen slechte voetballer.

Ik betwijfel echter of Vitesse over het middenveld kan voetballen om de bal bij de buitenspelers te krijgen, het middenveld van Ajax schat ik toch wat hoger in. Daarnaast is de rechtsbackpositie van Vitesse wel heel zwak bezet. Of Fraser daar nou Dabo, die er niks van kan, of Van der Werff, die het hele seizoen al loopt te prutsen, posteert.

Ik lees nu op het Vitesseforum dat Lelieveld een kans krijgt als rechtsback.

PS Wimpey, had jij je mond niet kunnen houden? Jij hebt het altijd bij het verkeerde eind. Had lekker 5-0 voor Ajax voorspeld of zo! :1evil.gif:

Gebruikersavatar
mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
Berichten: 10436
Lid geworden op: do jun 10, 2004 9:10 pm

Re: Ajax - Vitesse 24-9-2017

Bericht door mattie » zo sep 24, 2017 12:23 pm

Historicus schreef:Terug naar het voetbal? Gunstig is in elk geval dat Feyenoord thuis (!) verloren heeft van NAC Breda. :smile-ajax.gif:

Ja en Nee.. Ad van gister gelezen over Bergkamp :hypocrite.gif:

Dit Ajax is dermate zwak met een trainer die eigenlijk eruit geschopt moet worden..
Op naar een nieuw RUK seizoen.. heerlijke een Duitse TD.. Wie schopt hem eruit.. deze man is het Failliet van Ajax

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11947
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Ajax - Vitesse 24-9-2017

Bericht door Sandro » zo sep 24, 2017 12:29 pm

Dezelfde 11 als tegen ADO aan de aftrap.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - Vitesse 24-9-2017

Bericht door 999 » zo sep 24, 2017 1:04 pm

Tja, Je concurrent verliest.Dan moet je als prof club je 3 punten pakken in deze wedstrijd.En naderhand zie je maar of dat met goed of slecht voetbal is gebeurd.

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10343
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Ajax - Vitesse 24-9-2017

Bericht door WP_Legend » zo sep 24, 2017 1:17 pm

1-6 PSV... Is PSV dan de grootste concurrent op het moment?

Middenveld en Aanval is prima op orde zonder de Jong... Verdediging is erg matig, dat dan wel.

Plaats reactie