FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11437
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door Toppie » zo aug 08, 2010 4:40 pm

Jol zal zich moeten concentreren op de verdediging die stond goed maar van der Wiel en Anita laten het afweten.

Gebruikersavatar
Rooie
Berichten: 8117
Lid geworden op: ma mar 31, 2008 10:52 am
Locatie: Amsterdam

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door Rooie » zo aug 08, 2010 4:40 pm

Als het keer op keer misgaat op deze manier noem ik het geen gemakzucht meer, gewoon gebrek aan kwaliteiten verdedigend gezien (niet alleen bij verdedigers, maar ook bij middenvelders).

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door InnerHarbour » zo aug 08, 2010 4:42 pm

Wat een paniekvoetbal, vorig jaar met dezelfde verdediging 20 goals tegen gekregen en nu na een wedstrijdje waar het minder gaat moet er gelijk verdedigers bij.
YNWA

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door goodfella » zo aug 08, 2010 4:46 pm

Scherrer schreef:
Bertje schreef:Ik zie niet in welke CL ploeg Suarez zou willen/kan betalen.
Ajax zal hem dan simpelweg wel móeten verkopen. Ook voor 20-25 miljoen. En dan is hij een stuk aantrekkelijker.

De directie heeft met het kopen van El Hamdaoui en niet verkopen van ook maar één WK-ganger een gok genomen. We moeten nu de CL halen, doen we dat niet, dan vallen we in een financieel gat dat niet te overzien is. Afgelopen seizoen (waar we Vermaelen nog voor 12 miljoen verkochten) zijn we op -21 miljoen geëindigd, maak daar maar vrolijk -30 miljoen van als we dit seizoen geen CL spelen en niemand verkopen. Kortom, geen CL staat gelijk aan een grote uitverkoop.
Huh? ;-)

Verlies na belastingen was 21 miljoen! Gelukkig zijn er een stel grootverdieners weggegaan. Bij het behalen van de CL/kampioenschap kan men rustig verder gaan met saneren. Anders wordt het inderdaad onze toppers proberen te slijten voor een paar centen.

Gebruikersavatar
Rooie
Berichten: 8117
Lid geworden op: ma mar 31, 2008 10:52 am
Locatie: Amsterdam

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door Rooie » zo aug 08, 2010 4:48 pm

De teleurstelling is voornamelijk groot omdat je na een 2-0 voorsprong + controle over de wedstrijd nog tegen een gelijkspel oploopt. Opzich is een gelijkspel uit bij Groningen geen drama, maar wel heel erg jammer. Nu is het vooral zo frustrerend onnodig, zeker gezien het competitieverloop van voorgaande seizoenen (1 punt achter, minder doelsaldo...).

GangstaRiB
Berichten: 16874
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door GangstaRiB » zo aug 08, 2010 4:52 pm

InnerHarbour schreef:Wat een paniekvoetbal, vorig jaar met dezelfde verdediging 20 goals tegen gekregen en nu na een wedstrijdje waar het minder gaat moet er gelijk verdedigers bij.
Het opportunisme viert hier inderdaad hoogtij. We zijn gvd 1 wedstrijd bezig....

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo aug 08, 2010 4:57 pm

Ongetwijfeld ingegeven door het kennelijk onnodig weggeven van een 0-2 voorsprong en indachtig op hoeveel we de afgelopen jaren de landstitel hebben misgelopen. Dat geeft frustraties en ik moet eerlijk bekennen; ik heb er diep van binnen ook een beetje last van.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

GangstaRiB
Berichten: 16874
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door GangstaRiB » zo aug 08, 2010 4:58 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Ongetwijfeld ingegeven door het kennelijk onnodig weggeven van een 0-2 voorsprong en indachtig op hoeveel we de afgelopen jaren de landstitel hebben misgelopen. Dat geeft frustraties en ik moet eerlijk bekennen; ik heb er diep van binnen ook een beetje last van.
Maar kom op zeg... een gelijkspel op de eerste speeldag is toch niet gelijk een titel weggooien??? Ik snap er echt niks van.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door Bert » zo aug 08, 2010 5:11 pm

Scherrer schreef:Ajax zal hem dan simpelweg wel móeten verkopen. Ook voor 20-25 miljoen. En dan is hij een stuk aantrekkelijker.
Ook dat is héél veel geld. Ik ben nooit uitgegaan van dertig miljoen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33925
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door Duke » zo aug 08, 2010 5:17 pm

Op zich kun je best gelijk spelen bij Groningen, maar het is geen fijn begin van de competitie, en van de manier waarop worden we ook niet vrolijk. Maar paniek is natuurlijk nergens voor nodig.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door Michael_B » zo aug 08, 2010 5:17 pm

Als we maar weten wat met dat geld te doen.
Face your fears and live your dreams, No Fear

michaelajaxfan
AT Toto winner 05/06
Berichten: 751
Lid geworden op: do aug 26, 2004 5:30 pm

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door michaelajaxfan » zo aug 08, 2010 5:30 pm

Kowalczyk schreef:Goed eerste halfuur. Degelijke eerste helft. Ajax kwam op mij gefocust over. Bij rust dacht ik: niks veranderen, gewoon zo doorgaan, geduldig afwachten, de kansen gaan komen. En ja hoor: pang, pang, 0-2. Afgelopen. Game over. Het enige wat Ajax nog hoefde te doen was met dezelfde focus die pot uitspelen. Dan had je een buitengewoon goeie, probleemloze en oerdegelijke uit-overwinning gepakt.

Maar helaas: meteen na de 0-2 viel het team in slaap en kregen ze alsnog de problemen waar ze om liepen te vragen. Wat dom. Wat onnodig. Dik een uur was er niks aan de hand en vond ik het heel stevig allemaal.

Daar moet nog aan gewerkt worden: wakker blijven en uitspelen die pot. Twee keer op rij een voorsprong van twee goals weggeven, dat kan natuurlijk niet. Gewoon leren om na een 1-3 (of 0-2) wakker te blijven op dezelfde manier door te spelen als voor de 0-2, that's all.

Beste Ajacieden: Emanuelson en El Hamdaoui (oeh, wat houd ik van dat soort spitsen: twee ballen raken in een wedstrijd, en pang, twee goals).

Slechtste Ajacieden: Aissati, Eriksen en vooral Van der Wiel (die lichtzinnigheid... zó irritant).

K.
Helemaal mee eens. Eigenlijk is het zo gek: je komt met 0-2 voor; alle aanleiding om lekkerder te kunnen gaan spelen zou je zeggen.

Kleine aanvulling: bij de slechtste Ajacieden mag wat mij betreft ook de naam van De Jong genoemd worden.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door brigade zuid » zo aug 08, 2010 5:47 pm

Duke schreef:Op zich kun je best gelijk spelen bij Groningen, maar het is geen fijn begin van de competitie, en van de manier waarop worden we ook niet vrolijk. Maar paniek is natuurlijk nergens voor nodig.
Gelukkig is er ook bij niemand paniek heb ik het idee, hooguit teleurstelling en de constatatie dat het niet best was.

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door goodfella » zo aug 08, 2010 6:03 pm

brigade zuid schreef:
Duke schreef:Op zich kun je best gelijk spelen bij Groningen, maar het is geen fijn begin van de competitie, en van de manier waarop worden we ook niet vrolijk. Maar paniek is natuurlijk nergens voor nodig.
Gelukkig is er ook bij niemand paniek heb ik het idee, hooguit teleurstelling en de constatatie dat het niet best was.
De sterkhouders Vertonghen, Enoh en Suarez waren afwezig. El Hamdaoui heeft net 90 minuten voetbal in de benen. Nog 33 wedstrijden te gaan. Kom op zeg. :666.gif:

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33925
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door Duke » zo aug 08, 2010 6:25 pm

Het is alleen onnodig puntverlies.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Kilroy
Berichten: 1136
Lid geworden op: za sep 27, 2003 11:33 pm
Locatie: California

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door Kilroy » zo aug 08, 2010 7:25 pm

Duke schreef:Het is alleen onnodig puntverlies.
Echt waar? Ik heb zo'n raar gevoel dat het veel meer is; zoals Yogi Berra zei: "Deja-vu, all over again!". Er komen in mijn gedachten de wedstrijden op die ons verleden jaar de das om deden, zoals Anderlecht e.d. Ajax uit de EL kegelden. Concepten als "verdedigende competentie" come to mind.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47977
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door peter » zo aug 08, 2010 7:42 pm

brigade zuid schreef:
Duke schreef:Op zich kun je best gelijk spelen bij Groningen, maar het is geen fijn begin van de competitie, en van de manier waarop worden we ook niet vrolijk. Maar paniek is natuurlijk nergens voor nodig.
Gelukkig is er ook bij niemand paniek heb ik het idee, hooguit teleurstelling en de constatatie dat het niet best was.
Mwah, ik vind het vrij verontrustend hoe wij goals weggeven, hoor. Verder maken de WK gangers een alles behalve fitte indruk. Ik ben benieuwd hoe zich dat ontwikkelt.

Gebruikersavatar
Rooie
Berichten: 8117
Lid geworden op: ma mar 31, 2008 10:52 am
Locatie: Amsterdam

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door Rooie » zo aug 08, 2010 7:50 pm

Voornamelijk de Nederlandse internationals, Suarez oogde in z'n wedstrijden tot nu toe gewoon scherp, iets te scherp zelfs gezien z'n rode kaart.

Vind het wel frappant dat op het moment dat het 0-1 stond Ajax zelf nog bleef voetballen, na de 0-2 gingen ze achterover hangen. Na de 1-2 konden (of wilden) ze niet meer het ritme oppakken van na de 0-1.

Gebruikersavatar
Cluijffert
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo jun 19, 2005 9:34 am
Locatie: Haarlem

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door Cluijffert » zo aug 08, 2010 7:51 pm

Ach, dat het is weer een voor na het einde van de competite als Ajax op 1 punt weer het kampioenschap misloopt.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9373
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door Monkey Tonk » zo aug 08, 2010 8:14 pm

Benji schreef: Vind het wel frappant dat op het moment dat het 0-1 stond Ajax zelf nog bleef voetballen, na de 0-2 gingen ze achterover hangen. Na de 1-2 konden (of wilden) ze niet meer het ritme oppakken van na de 0-1.

Je ziet dit vaak in de NBA, waar teams geneigd zijn om te relaxen bij een 'veilige' voorsprong. Zoals Ajax nu twee keer achter elkaar (ik vergelijk de waarde van een doelpunt in voetbal met pakweg 10 basketbalpunten; dus een 20 punten voorsprong is normaal onoverbruggelijk, net als een van twee doelpunten). Het probleem is dat als de intensiteit eenmaal weg is gevloeit, zoals de spanning uit een ballon, het ontzettend moeilijk is om die weer te hervinden. De hoge prijs van gemakzucht.

Het begint erop te lijken dat het sterke einde van het vorige seizoen de spelers het idee heeft gegeven dat ze te goed zijn om voor iedere meter te vechten. Met zo'n mentaliteit wordt deze groep geen kampioen. Aan Jol om de mentale schakel om te zetten.
Laatst gewijzigd door Monkey Tonk op zo aug 08, 2010 8:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41036
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door Marillion » zo aug 08, 2010 8:22 pm

Klopt, daarbij is dit Ajax elftal nog lang niet zover dat ze een wedstrijd 'professioneel' in het slot kunnen gooien. Echt doodzonde hoor. Als ze gewoon door hadden gespeeld alsof het nog 0-0 stond was er niets aan de hand en hadden we nu drie punten op zak.
Nil volentibus arduum

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door joey » zo aug 08, 2010 8:46 pm

Mooie boel. Ik ben blijven kijken tot vier uur, toen ben ik weggegaan, want ik had een borrel en de wedstrijd was toch gelopen, dacht ik. Niet dat Ajax goed speelde, maar EH had er mooi twee gemaakt en Groningen liet zien over een schrijnend gebrek aan kwaliteit te beschikken.
Dus: wat is er gebeurd in dat kwartier? Zeg maar niets. Ze dachten dat ze er al waren. Kijk, dát verbaast me dus niets. Ik heb het eerder deze week al gezegd (en Dominee was het toen met me eens) dat de heren Ajacieden het op dit moment nogal met zichzelf getroffen hebben. Ook tijdens deze wedstrijd miste ik de scherpte en teamgeest die je mag verwachten. Dat Ajax desondanks gemakkelijk op 2-0 kwam had eerder te maken met het kwaliteitsverschil (EH!) dan met het goede spel van Ajax.
Op zich zegt het weinig, de competitie is nog lang. Maar ik hoop wel dat de heren nu de knop omzetten. Blijkbaar hebben de voorgaande waarschuwingen (JCS, PAOK) weinig geholpen. Het moet snel anders, want anders zitten we met de brokken.
Bertje schreef:Ik zie niet in welke CL ploeg Suarez zou willen/kan betalen.
Ik ook niet, gezien de vraagprijs.
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door Bert » zo aug 08, 2010 8:49 pm

Volgens mij had het weinig met scherpte te maken, hoor. Ajax gaf meters ruimte weg op het middenveld. Dat had puur met kwaliteit te maken.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door joey » zo aug 08, 2010 8:58 pm

Ik denk eerder met een gebrek aan concentratie. En met net dat metertje minder lopen, waardoor er een gat valt. De spelers hadden de houding van:ach, die goal valt toch wel.

Met kwaliteit zou het weinig te maken moeten hebben. Ajax heeft veel betere spelers dan Groningen. Als Ajax werkelijk de ruimtes klein maakt, speelt het Groningen binnen een kwartier overhoop.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9373
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door Monkey Tonk » zo aug 08, 2010 9:04 pm

Verleden jaar liet Jol Ajax beter spelen. Taktisch bekwaam.

Dit jaar zal hij ze beter moeten motiveren. Daar geven ze in Zeist geen diplomas voor, maar je moet het wel in de vingers hebben; tenzij je met absolute top werkt (a la Rijkaard in Barcelona).

Plaats reactie