FC Twente - Ajax 19-10-2013

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33761
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door zeux » ma okt 21, 2013 10:42 pm

Rishi schreef:Zwolle heeft evenveel punten. Kom op people, iets kritischer mag.
Als er andere lieden dan Cruijff & co aan de macht waren, zou de kritiek volgens mij over de hele linie vernietigend zijn.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door Zuidema » ma okt 21, 2013 11:34 pm

Bert schreef: Door met drie man achterin te kunnen spelen, kunnen de twee centrumverdedigers - of één van de centrumverdedigers en de controleur zich over de gehele breedte van het veld verspreiden, waardoor er altijd één speler vrij is om de inspeelpass te geven tegen twee druk zettende spitsen. Maar Twente zette geen druk met twee man.
Duidelijk, bedankt. Wel opmerkelijk, dat Blind zich dan toch tussen die CV's liet inzakken. Was dan niet echt nodig.
Dan moet je die spelers dus wegtrekken, maar assertief van de bal aflopen is voor veel spelers een stap te ver. Serero naar links en Blind uit de rug van Eghan weg. Dat ging later wat beter, maar Serero is nu eenmaal erg laks in zijn spel zonder bal.
Ik verbaasde wat dat betreft ook over Blind, die geregeld in die afgedekte ruimte bleef lopen, in ieder geval geen poging deed daar uit te komen en zo beschikbaar te worden voor een inspeelpass. Maar misschien vertekende het beeld op tv wat.

De Jong is in principe niet de man die je eerste aanspeelpunt in de opbouw moet zijn.
Ik kan de wedstrijd helaas niet terugzien, maar als ik me niet vergis kwam De Jong na wat omzettingen juist wel meer in die rol van een eerste aanspeelpunt terecht. Kennelijk ziet FdB dat toch wel zitten. Helaas was Siem zaterdag sowieso niet in grootse vorm, hij speelde erg beroerd. Soms gooit ie er zo'n pot doorheen, dat hem werkelijk niks lukt. Kan je hem net zo goed weer naar de kant halen. Maar goed, die jongen heeft een huizenhoog krediet bij mij, na alles wat ie al voor Ajax betekend heeft.

Ikzelf ben trouwens niet erg gelukkig met De Jong als rechtshalf. Ik mis een stuk handelingssnelheid en dynamiek bij hem voor een half met de punt naar achteren. Ik vermoed dat hij daarom ook te snel (wat mij betreft) de 16 opzoekt, om dat gebrek aan dynamiek wat te compenseren. Ik zie hem eigenlijk veel liever terug op zijn ouwe plekkie in de spits, zodat voorin het combinatiewerk en het spitswerk weer wat soepeler kan gaan lopen.
Je generaliseert hier bovendien tussen meerdere fases van de opbouw: de eerste pass uit de verdediging en de positionering van de buitenspelers aan de binnenkant, wat doorgaans in een latere fase gebeurt.
Heb je gelijk in, dat laatste is een fase verder. Alhoewel je dan wel ongeveer hetzelfde euvel tegenkomt, alleen in een andere context: de halven staan ook dan geregeld te diep bij de 16 en vervolgens komen ook nog 1 of 2 buitenspelers naar binnen, waardoor je weer die trechtervorming krijgt en alles vrijwel dichtgelopen wordt. Het zou fijn zijn als dat wat beter op mekaar afgestemd kon worden.
Je moet daar het materiaal voor hebben: al je middenvelders moeten positioneel top zijn, tactisch weten wanneer ze in welke ruimte moeten duiken en het technisch vermogen hebben voor de (op zijn minst) de pass en de kaats. En je aanvallers moeten weten wanneer diepte te maken, etc, etc. Die spelers heeft Ajax niet. Of in ieder geval is het niet (goed) genoeg. Wat dit betreft heb ik fudicie in Duarte. De Jong is hiervoor niet echt het type, Klaassen beheerst sommige facetten en sommige Jong Ajax-spelers kunnen het (misschien) worden.
Ik verwacht wat dit betreft zeker geen leveltje Barcelona of Bayern Munchen bij Ajax. Dat is inderdaad een kwaliteitskwestie als je dat op een zeer hoog niveau wilt kunnen uitvoeren. Maar het lijkt me wel trainbaar om het in ieder geval (uiteindelijk) op een redelijk level op de mat te kunnen leggen. In ieder geval voldoende voor resultaat op nationaal niveau. Ook met het materiaal dat Ajax heeft. Je noemt Duarte al.

Aan de andere kant: ik blijf me erover verbazen dat Ajax op dit vlak geregeld zo matig op dreef is. Dat je niet eens de basics van positiespel terugziet. Als ik het goed begrijp worden de Ajacieden in het positiespel vrijwel dagelijks getraind. Op een gegeven moment moeten ergens toch kwartjes gaan vallen? Dat je er wat feeling voor krijgt, het spel en de mogelijkheden wat meer gaat zien? Dat je niet steeds dezelfde fouten daarin maakt en je anders jezelf en je collega's corrigeert? En bij een gemiddelde prof mag je toch wel verwachten dat zijn passing enz, zeg maar zijn praktische techniek redelijk op orde is? Zeer goed betaalde profs bij een topclub, die de basics van hun vak niet lijken te beheersen? Blijf het merkwaardig vinden.

Plaats reactie