SK Rapid Wien - Ajax 29-07-2015

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: SK Rapid Wien - Ajax 29-07-2015

Bericht door Monkey Tonk » do jul 30, 2015 12:39 pm

Yopi schreef:
Monkey Tonk schreef: Bij Veltman zit het in zijn kop. Kortsluiting. Die jongen heeft blijkbaar fantastisch karma, want mensen aaien hem telkens over zijn bolletje na weer een 'Veltmannetje' met de verzekering dat het toch echt - eens - goed gaat komen.
Ik heb nog nooit een verdediger gezien die zoveel krediet heeft. Zou het kunnen dat er zo honderd betere en completere verdedigers op de Hollandse amateurvelden rondlopen?
Nee.

De Boer herkent iets van zichzelf in Veltman, denk ik. Het foutje van...
Ok, honderd is een beetje overdreven.

Er zijn mysterieuze krachten in het spel bij Veltman. Om een of andere reden is er geen harde beoordeling van zijn spel. Ook bij mij niet. Ik ben betoverd. Ik weet dat Veltman een joker is, maar zo snel ik dat denk wordt de gedachte alweer weggeveegd. Bij een andere voetballer kunnen we op zijn fouten fixeren, maar bij Veltman doen we niet zo moeilijk en stappen we collectief over de ene na de andere blunder heen. Magische krachten, zeg ik je. ;)

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: SK Rapid Wien - Ajax 29-07-2015

Bericht door Yopi » do jul 30, 2015 12:57 pm

Inderdaad, het is niet eerlijk. :smallgrin.gif:

Wel met je eens, als Veltman de motoriek had van Mike van der Hoorn, speelde hij allang niet meer bij Ajax.

Hetzelfde met Denswil: maakte constant stomme fouten, maar was desondanks in de ogen van bijna alle supporters een groot talent.

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: SK Rapid Wien - Ajax 29-07-2015

Bericht door Le T. » do jul 30, 2015 1:47 pm

Yopi schreef:Inderdaad, het is niet eerlijk. :smallgrin.gif:

Wel met je eens, als Veltman de motoriek had van Mike van der Hoorn, speelde hij allang niet meer bij Ajax.

Hetzelfde met Denswil: maakte constant stomme fouten, maar was desondanks in de ogen van bijna alle supporters een groot talent.
Fouten kun je ophouden te maken, wendbaarheid van vrachtwagen hebben is niet iets waarmee je kunt ophouden.
Wollt ihr den totalen Mensch?

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: SK Rapid Wien - Ajax 29-07-2015

Bericht door brigade zuid » do jul 30, 2015 1:51 pm

Veltman heeft een vlot koppie, leuke uitstraling, terwijl een Vd Hoorn er slungelig uitziet. Dat is het gewoon, anders zou ik het ook niet weten.

Mano
Berichten: 15195
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: SK Rapid Wien - Ajax 29-07-2015

Bericht door Mano » do jul 30, 2015 2:39 pm

Veltman zijn debuut was goed. Een paar wedstrijden speelde hij met flair.

Nu is hij dat volkomen kwijt en iedereen hoopt dat hij die flair hervindt.

Mike heeft nooit flair gehad
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: SK Rapid Wien - Ajax 29-07-2015

Bericht door InnerHarbour » do jul 30, 2015 3:06 pm

Zullen we gewoon maar de komende tijd Johnny Heitinga opstellen? Mooie trap en kan met zijn ervaring (ja weet het, de self-proclaimed kenners van dit forum hebben vastgesteld dat het niet uitmaakt of je dat hebt maar ik vind het toch wel fijn dat er eentje bijloopt die wat langer meegaat en wat meer heeft meegemaakt dan de Ajax-A1) de talentvolle jongens zoals Tete en Riedewald nog een beetje kan helpen. Die Veltman heeft al problemen zat met zichzelf die hoef ik niet terug te zien.
YNWA

GangstaRiB
Berichten: 16883
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: SK Rapid Wien - Ajax 29-07-2015

Bericht door GangstaRiB » do jul 30, 2015 3:12 pm

Ik benieuwd of Johnny uberhaupt iets toevoegd eerlijk gezegd. We praten niet over een Rijkaard die als CL-winnaar terug is gekomen naar Amsterdam. We hebben het over een reserve bij Hertha.

Maar goed, slechter dan Veltkneus kan niet. Good job van het technisch hart of hoe ze ook heten tegenwoordig.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: SK Rapid Wien - Ajax 29-07-2015

Bericht door Yopi » do jul 30, 2015 3:12 pm

Wacht maar tot Heitinga tijdens een sprint in stukken uit elkaar valt. Dan wil je Veltman terug. :smallgrin.gif:

De Boer geeft de jongens die hij van de A1 kent veel krediet. Dan heb ik het over Eriksen, Boilesen, Van Rhijn, Veltman en Blind.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41116
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: SK Rapid Wien - Ajax 29-07-2015

Bericht door Marillion » do jul 30, 2015 4:54 pm

Yopi schreef:Inderdaad, het is niet eerlijk. :smallgrin.gif:

Wel met je eens, als Veltman de motoriek had van Mike van der Hoorn, speelde hij allang niet meer bij Ajax.
Ja, kom op. Dat moest er nog eens bijkomen.

Het is niet erg dat hij fouten maakt. Het zijn alleen steeds dezelfde fouten, hij lijkt er niet van te leren. Zo'n moment als gisteren. Waarom speelt hij daar nou niet gewoon een lange bal naar Milik. Wat is in hemelsnaam de gedachte achter zo'n risicovolle bal op dat moment? Er zat niet eens het perspectief op een kans voor Ajax achter. Het was gewoon alleen maar een domme en gevaarlijke bal waarmee hij zijn team in de problemen brengt.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: SK Rapid Wien - Ajax 29-07-2015

Bericht door Monkey Tonk » do jul 30, 2015 5:55 pm

Veltman is een unieke speler. Niet alleen is hij bezig aan een indrukwekkende highlight reel van blunders, maar die grove fouten worden pardoes met de mantel der liefde bedekt. En daar houdt het niet op. Nee, ze worden zelfs naar hem vernoemt. En niet eens als fouten, maar als liefkozinkjes. Nog even en hij staat in de Dikke van Dale. Een Cruijffje? Een Krolletje? Een Vanhanegemetje? Nee. Die spelers waren te goed. Niet genoeg fouten. Dat ging allemaal veel te strak. Veltman hoefde als jochie ook niet weg te rennen na het inschieten van een ruit. Hij bleef gewoon vriendelijk staan glimlachen, en in plaats van een schop onder zijn kont kreeg hij een aai over zijn bol en een chocoladereep voor de schrik. Een Veltmannetje is precies wat iedereen eigenlijk nodig heeft. Wat teveel fouten op je eindexamen? Geen probleem, jongen. Veltmannetjes. Geslaagd!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41116
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: SK Rapid Wien - Ajax 29-07-2015

Bericht door Marillion » do jul 30, 2015 7:42 pm

Haha, klopt. Het blijft bepaald niet aan hem plakken.

Komt misschien wel omdat hij wanneer hij opkomt af en toe echt hele goede dingen laat zien. Heel af en toe loopt er dan ineens die echte Ajax verdediger die een man meer situatie creëert en de aanval zelfs met een elegante stift kan afmaken. Daar scoor je natuurlijk dikke punten mee.

Maar die dwaze fouten moeten er echt uit hoor. Wat ik hierboven al zei. Fouten maken mag, maar niet steeds dezelfde. Zeker niet als je daarmee je elftal in de problemen brengt terwijl er werkelijk niets aan de hand is.
Nil volentibus arduum

Lionel
Berichten: 47582
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: SK Rapid Wien - Ajax 29-07-2015

Bericht door Lionel » do jul 30, 2015 8:08 pm

Is zijn fout nou zoveel erger dan het gepruts voorin?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: SK Rapid Wien - Ajax 29-07-2015

Bericht door Giacomo Puccini » do jul 30, 2015 9:24 pm

Het gepruts voorin is ook erg, maar El Ghazi en Milik laten tenminste nog een ontwikkeling zien, en hebben pas 1 jaar Ajax 1 achter de rug. Hebben minder kansen gehad dan Veltboy. Aanvallers mogen bovendien wisselvallig zijn, een verdediger daarentegen moet net als een keeper vooral betrouwbaar zijn.

Ik wordt zo moe van uitspraken over Veltboy als "die fouten moeten er echt uit"... naief, gaat er nooit meer uit! Het gaat om een volwassen speler die al jaren dezelfde fouten maakt. Zit niet goed in het koppie en hij heeft blijkbaar niet het vermogen/talent hier wat aan te doen. Ik zie precies dezelfde Veltboy voetballen als bij zijn debuut, geen stijgende lijn te bekennen. Hij is ook fysiek te zwak om een serieuze tegenstander goed te kunnen uitschakelen. Deze speler is simpelweg niveau Heracles.
Ajax!

Lionel
Berichten: 47582
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: SK Rapid Wien - Ajax 29-07-2015

Bericht door Lionel » do jul 30, 2015 9:38 pm

Sorry maar ik vind het echt gelul. Als ze bij Ajax voorin wat meer hun best doen dan boeit een foutje van Veltman helemaal niet.

Ze hebben voorin zo lopen kloten. Puur amateurisme. AEG die een bal met buitenkant rechts mist vind ik kwalijker dan Veltman die (op commando van Frank) ten koste van alles moet opbouwen.

Ajax heeft gisteren gelijkgespeeld door de ezels voorin. Ze hadden er wel 15x kunnen maken als ze iets van voetbalgogme hadden gehad.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7377
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: SK Rapid Wien - Ajax 29-07-2015

Bericht door Trab » do jul 30, 2015 10:07 pm

Yopi schreef:Vorig jaar zonder 10 was er ook geen aanspeelpunt. Het zit ook in de tempo van de opbouw. Eerst eens de bal op en neer spelen en het moment is weg. De middenvelders moeten ook zorgen dat ze meteen aanspeelbaar zijn.
Heb jij ooit weleens Danny Blind of Frank Rijkaard in de gouden jaren 90 zien uitwaaien naar de backpositie? Nooit. De opbouw gebeurde altijd door het midden via een inschuivende Blind of Rijkaard. Die zochten altijd Litmanen of Kluivert voor de kaats, waarna er een middenvelder werd ingespeeld die met het gezicht naar het doel stond en zo de vleugelspeler met snelheid kon wegsturen.
Wat gebeurt er al 4 jaar onder De Boer? De cv's moeten uitwaaien naar de backpositie zodat de backs kunnen opstomen naar voren. Dit werkt alleen tegen tegenstanders die heel erg inzakken. Tegen ploegen die met 3 man druk zetten ben je de pineut. Tegen de tijd dat Veltman naar de rechtsbackpositie is gelopen, staan er al 3 man voor hem. Zet voor de gein het beeld is stil op het moment dat Veltman die foute pass geeft. Dan zie je gewoon dat het 3 tegen 3 staat achterin en hij de bal alleen naar Cilissen kan spelen. Dit is iets structureels, omdat we vaak via de zijkanten opbouwen. Vandaar die vele terugspeelballen en breedte getik achterin. Cruijff heeft niet voor niks meerdere malen gewaarschuwd in zijn column dat Ajax verkeerd opbouwt. De opbouw mag nooit via de backpositie beginnen. Ik snap niet dat een De Boer, die zelf onderdeel was van het 95 elftal, zijn ploeg niet op diezelfde manier laat opbouwen zoals dat elftal.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41116
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: SK Rapid Wien - Ajax 29-07-2015

Bericht door Marillion » do jul 30, 2015 10:38 pm

Het staat op dat moment inderdaad niet goed. Dichtbij heeft hij los van Cillessen geen afspeelmogelijkheid. Wat ik me dan afvraag is waarom je er op dat moment niet gewoon voor kiest om met een lange bal direct één van je aanvallers in te spelen. Verlies je daar de bal dan is er niet zoveel aan de hand. Ik snap echt niet hoe je op dat moment die keuze kunt maken. Dit even los van de vraag waarom we tactisch gezien uberhaupt in zo'n situatie komen in de opbouw. Want dat deugt dan inderdaad ook niet.

Dat de aanvallers ook fouten maken is duidelijk. Ajax had er gewoon 4 of 5 moeten maken. Dat was echt niet gek geweest. Ook daar moet het beter al ben ik op zich al blij met het feit dat we in die positie kwamen. Dat is de laatste jaren wel anders geweest.

Het punt voor een verdediger is echter dat fouten daar doorgaans nu eenmaal zwaarder wegen dan fouten voorin. Daarom kun je op die positie minder risico in je spel leggen. Kun je de bal niet kwijt? Speel dan gewoon Milik maar in. Met een beetje geluk kun je verder met je aanval. En anders staan er genoeg mensen achter de bal om de situatie onder controle te hebben.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7377
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: SK Rapid Wien - Ajax 29-07-2015

Bericht door Trab » do jul 30, 2015 10:49 pm

Marillion schreef:Het staat op dat moment inderdaad niet goed. Dichtbij heeft hij los van Cillessen geen afspeelmogelijkheid. Wat ik me dan afvraag is waarom je er op dat moment niet gewoon voor kiest om met een lange bal direct één van je aanvallers in te spelen. Verlies je daar de bal dan is er niet zoveel aan de hand. Ik snap echt niet hoe je op dat moment die keuze kunt maken. Dit even los van de vraag waarom we tactisch gezien uberhaupt in zo'n situatie komen in de opbouw. Want dat deugt dan inderdaad ook niet.

Dat de aanvallers ook fouten maken is duidelijk. Ajax had er gewoon 4 of 5 moeten maken. Dat was echt niet gek geweest. Ook daar moet het beter al ben ik op zich al blij met het feit dat we in die positie kwamen. Dat is de laatste jaren wel anders geweest.

Het punt voor een verdediger is echter dat fouten daar doorgaans nu eenmaal zwaarder wegen dan fouten voorin. Daarom kun je op die positie minder risico in je spel leggen. Kun je de bal niet kwijt? Speel dan gewoon Milik maar in. Met een beetje geluk kun je verder met je aanval. En anders staan er genoeg mensen achter de bal om de situatie onder controle te hebben.
Veltman stond bijna bij de cornervlag. Dan is het moeilijk om Milik te bereiken. Normaal gesproken had hij Cilissen ingespeeld, maar die jongen zal ook wel de media lezen die zo klagen over de balletjes breed en terug van de Ajax verdediging. Misschien heeft De Boer er wel op gehamerd meer vooruit te spelen dan naar achteren. Dan gaat zo'n jongen twijfelen. Waar het mij om gaat is dat hij überhaupt niet op die rechtsback plek terecht moet komen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41116
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: SK Rapid Wien - Ajax 29-07-2015

Bericht door Marillion » do jul 30, 2015 10:54 pm

Klopt, daar begint het probleem. Hoe komt hij in deze situatie op die plek van het veld in balbezit. Dat is niet de bedoeling.

Maar als je er dan komt. Maak dan de juiste keuze. Ik noem nu Milik. Maar elke willekeurige lange bal was beter geweest. Misschien neemt iemand 'm aan, of kopt 'm door. Of je bent de bal kwijt. Maar dan sta je met 11 man achter de bal. Nu kost het gewoon een overwinning (en ja, daar zijn de aanvallers die het eerder niet hebben afgemaakt ook schuldig aan).

Overigens wil ik ook niet alleen maar negatief praten over deze wedstrijd. In de fase waarin Ajax de wedstrijd in handen had werden er gewoon goede aanvallen op de mat gelegd. Een aantal goede aannames en combinaties. Er was ook echt wel iets goeds te zien.
Nil volentibus arduum

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9376
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: SK Rapid Wien - Ajax 29-07-2015

Bericht door Dubbel » do jul 30, 2015 11:09 pm

Ik vond dat balletje buitenkant rechts juist wel mooi. Had natuurlijk wel moeten zitten. Nu is het achteraf een grote fout. Net als die fout van Veltman. Cilissen kwam ook een keer heel goed weg. Zal er nog wel een paar vergeten. Vlak voor die rode kaart leken we zelfs rijp voor de sloop. Daarna werd het een stuk rustiger. Met de 2-2 komen we eigenlijk nog goed weg.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7377
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: SK Rapid Wien - Ajax 29-07-2015

Bericht door Trab » do jul 30, 2015 11:10 pm

Marillion schreef:Klopt, daar begint het probleem. Hoe komt hij in deze situatie op die plek van het veld in balbezit. Dat is niet de bedoeling.

Maar als je er dan komt. Maak dan de juiste keuze. Ik noem nu Milik. Maar elke willekeurige lange bal was beter geweest. Misschien neemt iemand 'm aan, of kopt 'm door. Of je bent de bal kwijt. Maar dan sta je met 11 man achter de bal. Nu kost het gewoon een overwinning (en ja, daar zijn de aanvallers die het eerder niet hebben afgemaakt ook schuldig aan).

Overigens wil ik ook niet alleen maar negatief praten over deze wedstrijd. In de fase waarin Ajax de wedstrijd in handen had werden er gewoon goede aanvallen op de mat gelegd. Een aantal goede aannames en combinaties. Er was ook echt wel iets goeds te zien.
Daar ben ik blij om. Ben momenteel op vakantie, dus heb alleen de samenvatting gezien. Die 1e goal was mooi om te zien. Eindelijk weer een centrale verdediger die een crosspass kan geven. De tactische aanpassing met Sinkgraven op links pakte volgens mij ook goed uit. Hierdoor kon Milik af en toe uitwijken naar links en had hij meer bewegingsvrijheid. In het strakke 4-3-3 met echte vleugels komt hij minder tot zijn recht. Hopelijk scoren we dinsdag snel een goal en plaatsen we ons voor de volgende ronde. Ik kom jammergenoeg pas woensdag terug van vakantie. Wordt weer angstvallig mijn telefoon in de gaten houden dinsdag :666.gif:

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9104
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: SK Rapid Wien - Ajax 29-07-2015

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » do jul 30, 2015 11:13 pm

Nog geen 5 seconden voor Riedewald de pass op Sinkgraven gaf, stond ie nog hopeloos met zijn armen in de lucht omdat ie de bal niet kwijt kon. Of het dus een uitgekiende dieptepass was, of een wanhoopspoging,kan ik niet overzien...

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: SK Rapid Wien - Ajax 29-07-2015

Bericht door Giacomo Puccini » vr jul 31, 2015 6:16 am

De kans van El Ghazi met buitenkant rechts noem ik geen fout. Milik staat niet echt vrij, de bal is onhoudbaar voor de keeper en gaat rakelings langs de paal. Voor een rechtspoot gewoon een kans uit een lastige hoek, net zoals de kans met rechts voor Sinkgraven alleen voor de keeper ook lastig was.
Ajax!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: SK Rapid Wien - Ajax 29-07-2015

Bericht door Monkey Tonk » vr jul 31, 2015 8:03 am

Lionel schreef:Is zijn fout nou zoveel erger dan het gepruts voorin?
Simpel voetbal-ABC is dat balverlies in de voorhoede acceptabel is, maar in de achterhoede totaal niet. Voorin mogen de spelers wel risico nemen. Als dat een van de vier keer (25%) goed uitpakt staat een speler alleen voor de keeper. Risico nemen achterin is een heel ander verhaal. Voorin mogen de spelers wel fouten maken; er is risico voor nodig om een kans te creeeren, en als je ze niet schept kun je ze ook niet missen. Maar achterin moet het slot erop. Dat lijkt me een vereiste voor de top. Als je achterin ballen gaat weggeven kun je beter amateurvoetbal gaan spelen.
Laatst gewijzigd door Monkey Tonk op vr jul 31, 2015 8:12 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41116
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: SK Rapid Wien - Ajax 29-07-2015

Bericht door Marillion » vr jul 31, 2015 8:11 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Nog geen 5 seconden voor Riedewald de pass op Sinkgraven gaf, stond ie nog hopeloos met zijn armen in de lucht omdat ie de bal niet kwijt kon. Of het dus een uitgekiende dieptepass was, of een wanhoopspoging,kan ik niet overzien...
Dat was natuurlijk camouflage. De tegenstander het idee geven dat je echt niet meer weet wat je moet doen om vervolgens toe te slaan.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Rooie
Berichten: 8117
Lid geworden op: ma mar 31, 2008 10:52 am
Locatie: Amsterdam

Re: SK Rapid Wien - Ajax 29-07-2015

Bericht door Rooie » do aug 06, 2015 6:36 pm

Mosterd na de maaltijd, maar die Schwab van Rapid heeft maar 2 wedstrijden schorsing gekregen voor z'n aanslag op Riedewald.

Plaats reactie