Ajax - AZ 24-01-2010

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door FlaFlu » zo jan 24, 2010 5:02 pm

D_skilled schreef:Ajax gaat geslacht worden in de omschakeling.
Eerste 25 minuten vrij open en veel omschakelmomenten. Daarna nam AZ het heft in handen, tot de 1-0. Vervolgens werd Ajax juist gevaarlijk in de omschakeling, al verliep ook dat zeer stroef, en is AZ niet meer gevaarlijk geweest. Volgens mij is AZ dit seizoen nog nooit teruggekomen van een achterstand. AZ combineert veel makkelijker, terwijl Ajax vooral dankzij Suárez minimaal net zo gevaarlijk werd. Opvallend trouwens hoe weinig de backs van Ajax overlapten, terwijl zeker de eerste helft er voor AZ wel wat te halen viel in defensief opzicht. Poulsen dook bijvoorbeeld regelmatig op in de rug van Van der Wiel en Anita heeft het één op één sowieso zwaar. Tweede helft werd dat beter hersteld door Ajax toen Van der Wiel meer op één lijn met het centrum ging spelen en Anita sneller kort zat op het moment dat Dembélé/El Hamdaoui werd aangespeeld. Waar je bij Ajax eens op moet letten is het kleine verschil in afstand tussen Vertonghen en Alderweireld. Die kruipen heel dicht tegen elkaar aan omdat ze in de ruimte tussen hun in heel kwetsbaar zijn (Vertonghen kwetsbaar over rechts, Alderweireld over links). Gevolg is dat Van der Wiel en Anita zowel in de één op één duels als bij lange ballen vaak hele matige/late rugdekking krijgen.
Ajaciedjuh schreef:Je moet niet vergeten dat we zonder veel basisspelers (Maarten, Enoh, De Zeeuw, Pantelic en ..... Lodeiro :blush.gif: ) spelen.
Vermeer laat wat mij betreft weer eens zien dat hij niet minder is dan Stekelenburg. Natuurlijk heeft Vermeer het vorig seizoen niet goed gedaan toen hij vaste basisspeler werd, maar Stekelenburg maakt ook wekelijks fouten. Die twee ontlopen elkaar niets. Op z'n lengte na vind ik Vermeer in alles net wat beter.
Marijn schreef:Tsjonge jonge, De Jong. Wat een matige voetballer zeg.
Hij en Suárez begrijpen elkaar maar mondjesmaat. De Jong zet ook veel te laat de vooractie in en speelt altijd te dicht op de spits. Had overigens wel weer 3/4 goede momenten in de buurt van de zestien, zoals ie dat eigenlijk ook altijd wel heeft.

Het is natuurlijk wel Van Bastens geschipper om Eriksen in een lastige uitwedstrijd voor de leeuwen te gooien ten koste van Aissati, om hem er vervolgens een week later weer naast te zetten.

En het zegt genoeg dat Lindgren vijf maanden op de tribuneplek heeft moeten zitten en nu twee keer als basisspeler weer prima speelt. Beide wedstrijden gewoon een 6,5, wat mij betreft.
Laatst gewijzigd door FlaFlu op zo jan 24, 2010 5:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rooie
Berichten: 8117
Lid geworden op: ma mar 31, 2008 10:52 am
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door Rooie » zo jan 24, 2010 5:03 pm

joey schreef:Successupporters, hehe.

Iets anders: Eriksen is blijkbaar naar het tweede plan verdwenen? Want hij viel ook niet in. Is Jol blijkbaar tot dezelfde conclusie gekomen als ik: dat die jongen er fysiek nog niet klaar voor is.
Misschien dat we Suk en Eriksen woensdag weer zien tegen NEC, dat lijkt me wel een geschikte wedstrijd.

Stekelenburg keept wel geregeld redelijk tot goed, maar pakt nooit punten; Vermeer pakte vandaag punten.
Laatst gewijzigd door Rooie op zo jan 24, 2010 5:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door Bert » zo jan 24, 2010 5:04 pm

goodfella schreef:Ook grappig hoe vorige week Aissati met pek en veren werd weggejaagd en deze week die eer aan Eriksen toekomt.
Waar heb je het in hemelsnaam over?
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47992
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door peter » zo jan 24, 2010 5:06 pm

Enganche schreef:
Hij en Suárez begrijpen elkaar maar mondjesmaat. De Jong zet ook veel te laat de vooractie in en speelt altijd te dicht op de spits. Had overigens wel weer 3/4 goede momenten in de buurt van de zestien, zoals ie dat eigenlijk ook altijd wel heeft.
Klopt. Siem de Jong was aardig, maar ook vaak voer voor een flinke scheldkannonade. Die vrije schietkans was bijvoorbeeld echt hemeltergend slecht geschoten. Bijna een ingooi. Einde eerste helft had hij een hele aardige actie waar die vrije trap van Suarez uit kwam.

Ik snap niet wat ze bij AZ zien in die Poulsen trouwens. Kip zonder kop.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door joey » zo jan 24, 2010 5:07 pm

@Enganche: ik ben in mijn mening bevestigd dat AZ niet veel bijzonders is. Die ploeg moet het van de tactische discipline hebben; zodra die wegvalt blijft er weinig meer over. AZ staat niet voor niets vrij laag op de ranglijst. Het is ook een labiele ploeg met weinig drive. Als je Ajax zo onder controle hebt als AZ dat had in de eerste helft, moet je doorbijten.

Vermeer kreeg nu schoten op het doel die ideaal voor hem zijn: lekker zweven, een reflex. Schiet geen lage bal met effect op hem, want dan is het billenknijpen. Vermeer is geen betrouwbare keeper, vind ik.
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door Jöhnk » zo jan 24, 2010 5:09 pm

Benji schreef:
joey schreef:Successupporters, hehe.

Iets anders: Eriksen is blijkbaar naar het tweede plan verdwenen? Want hij viel ook niet in. Is Jol blijkbaar tot dezelfde conclusie gekomen als ik: dat die jongen er fysiek nog niet klaar voor is.
Misschien dat we Suk en Eriksen woensdag weer zien tegen NEC, dat lijkt me wel een geschikte wedstrijd.

Stekelenburg keept wel geregeld redelijk tot goed, maar pakt nooit punten; Vermeer pakte vandaag punten.

Ze komen allebei tekort. Hopelijk krijgt Vermeer niet net als Stekelenburg 4 seizoenen lang de kans. Dit soort knopen moet je snel en gedecideerd doorhakken.

Vermeer is wel een goede reservekeeper. Voor die rol is Stekelenburg mentaal te zwak.

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door goodfella » zo jan 24, 2010 5:10 pm

joey schreef:Successupporters, hehe.

Iets anders: Eriksen is blijkbaar naar het tweede plan verdwenen? Want hij viel ook niet in. Is Jol blijkbaar tot dezelfde conclusie gekomen als ik: dat die jongen er fysiek nog niet klaar voor is.

Wat mij wel verbaasde was dat Lens bij AZ niet in de basis stond. Die kun je goed laten spelen tegen een back die niet kan verdedigen (zoek maar uit). Moet wel zeggen dat Lens dramatisch inviel.
Lens heeft iets extra's (denk ik). Leuke voetballer. Over de backs die niet kunnen verdedigen wil ik nog iets kwijt. Gregory gaf de 2de helft zowaar een keer rugdekking aan Anita! Als die jongen dat laconieke eruit krijgt, kan het zo'n goede voetballer worden.

En Eriksen is inderdaad gezien voor dit seizoen. Nu heeft Jol wel een probleem, want in Portugal riep Jol nog dat Eriksen over een jaar goed, heel goed of een grote is. Kortom, die jongen ging er vanuit gaan dat hij komend seizoen een basisplek had. Totdat Lodeiro een contract tekende...

GangstaRiB
Berichten: 16882
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door GangstaRiB » zo jan 24, 2010 5:13 pm

Huh?!?! Is Eriksen alweer afgeserveerd ofzo??? Heb ik iets gemist?

Lindgren trouwens weer foutloos bezig. En iedereen hier maar kankeren op het besluit van Jol.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door FlaFlu » zo jan 24, 2010 5:13 pm

joey schreef:@Enganche: ik ben in mijn mening bevestigd dat AZ niet veel bijzonders is. Die ploeg moet het van de tactische discipline hebben; zodra die wegvalt blijft er weinig meer over. AZ staat niet voor niets vrij laag op de ranglijst. Het is ook een labiele ploeg met weinig drive. Als je Ajax zo onder controle hebt als AZ dat had in de eerste helft, moet je doorbijten.

Vermeer kreeg nu schoten op het doel die ideaal voor hem zijn: lekker zweven, een reflex. Schiet geen lage bal met effect op hem, want dan is het billenknijpen. Vermeer is geen betrouwbare keeper, vind ik.
Stekelenburg ook niet.

AZ was vandaag de enige ploeg die iets van voetbal liet zien, Joey. Wat dat labiele betreft ben ik het helemaal met je eens. Blijkt ook uit de prestatiecurve en het feit dat ze vrijwel nooit een achterstand ombuigen.

Ik denk dat Jol genoeg argumenten heeft om het seizoen af te maken met 4-4-2.

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door goodfella » zo jan 24, 2010 5:14 pm

Bertje schreef:
goodfella schreef:Ook grappig hoe vorige week Aissati met pek en veren werd weggejaagd en deze week die eer aan Eriksen toekomt.
Waar heb je het in hemelsnaam over?
Je kunt toch wel lezen?

Gebruikersavatar
Rooie
Berichten: 8117
Lid geworden op: ma mar 31, 2008 10:52 am
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door Rooie » zo jan 24, 2010 5:17 pm

goodfella schreef:
Bertje schreef:
goodfella schreef:Ook grappig hoe vorige week Aissati met pek en veren werd weggejaagd en deze week die eer aan Eriksen toekomt.
Waar heb je het in hemelsnaam over?
Je kunt toch wel lezen?
Ja, maar we vragen het je uit te leggen, want we snappen er de ballen van.

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door goodfella » zo jan 24, 2010 5:23 pm

GangstaRiB schreef:Huh?!?! Is Eriksen alweer afgeserveerd ofzo??? Heb ik iets gemist?
Het is normaal om die jongen na vorige week gelijk geen kans meer te geven? Nadat je hebt geroepen dat hij enkel goed, heel goed of een grote gaat worden?

Lindgren trouwens weer foutloos bezig. En iedereen hier maar kankeren op het besluit van Jol.
Het gaat er niet om dat Lindgren geen goede voetballer is (heb namelijk hier vaak zat geroepen dat hij beter is dan een Gabri). Het gaat erom dat Jol van mening was dat Lindgren niet goed genoeg is voor Ajax. Daar kun je het uiteraard mee eens zijn, maar je moet je wel aan het uitgestippelde beleid vasthouden.

Ronald!
Berichten: 3221
Lid geworden op: di jul 11, 2006 11:00 pm

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door Ronald! » zo jan 24, 2010 5:26 pm

joey schreef:Iets anders: Eriksen is blijkbaar naar het tweede plan verdwenen?
:smallgrin.gif: Hij heeft welgeteld één keer gespeeld, dan kun je toch nog niet spreken van een eerste of tweede plan?

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door Bert » zo jan 24, 2010 5:29 pm

goodfella schreef:Het is normaal om die jongen na vorige week gelijk geen kans meer te geven? Nadat je hebt geroepen dat hij enkel goed, heel goed of een grote gaat worden?
"Gaat worden". Verder heeft die jongen twee keer bij de selectie gezeten, waarvan hij er één heeft gespeeld. En jij wilde op basis hiervan enige structurele verschijnselen aan het licht brengen? Dáááag.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door FlaFlu » zo jan 24, 2010 5:36 pm

Ik vind het ook vreemd hoor. Vorige week Eriksen ten koste van Aissati, een week later Eriksen op de bank en De Jong en Aissati in de basis. Dat gaat wel heel snel met een 17-jarige jongen die Jol door en door kent.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door Bert » zo jan 24, 2010 5:40 pm

Andere tegenstander, andere eisen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

D_skilled
Berichten: 7293
Lid geworden op: do dec 20, 2007 5:42 pm

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door D_skilled » zo jan 24, 2010 5:41 pm

Ja, Jol kijkt het gewoon van wedstrijd tot wedstrijd.

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door Khraa » zo jan 24, 2010 5:41 pm

Ik kan me goed voorstellen dat Jol hem niet opstelt. Tegen een fysiek AZ en dan zonder De Zeeuw is natuurlijk wat anders dan NAC.

Beetje spijkers op laag water zoeken dit....
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7377
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door Trab » zo jan 24, 2010 5:42 pm

Die jongen had nooit mogen spelen tegen NAC. Die moet je thuis laten debuteren als het al 3-0 staat ofzo.

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11439
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door Toppie » zo jan 24, 2010 5:44 pm

goodfella schreef:Het publiek gelooft het inmiddels ook wel. Zelf sta ik al op de banken als een pass over 40 meter wordt dood gelegd, maar aangezien enkel Suarez, Emanuelson en v/d Wiel daar de techniek voor hebben...
.

Emanuelson het lachertje van de dag hij kan een bal dood leggen :biggrin.gif: Voor de rest liep die weer als kip zonder kop verkeerde pasen te geven en te klungelen met uit verdedigen. :excited.gif:

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door FlaFlu » zo jan 24, 2010 5:46 pm

Trab schreef:Die jongen had nooit mogen spelen tegen NAC. Die moet je thuis laten debuteren als het al 3-0 staat ofzo.
Mee eens. Maar voor Jol zat er blijkbaar een gedachte achter om dat wel te doen. Maar om hem dan een week later weer op de bank te zetten ten koste van twee spelers die er vorige week ook gewoon bij waren, tsja... Daaruit blijkt misschien dat er juist weinig over nagedacht is.

Gebruikersavatar
Rooie
Berichten: 8117
Lid geworden op: ma mar 31, 2008 10:52 am
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door Rooie » zo jan 24, 2010 5:47 pm

Toppie schreef:
goodfella schreef:Het publiek gelooft het inmiddels ook wel. Zelf sta ik al op de banken als een pass over 40 meter wordt dood gelegd, maar aangezien enkel Suarez, Emanuelson en v/d Wiel daar de techniek voor hebben...
.

Emanuelson het lachertje van de dag hij kan een bal dood leggen :biggrin.gif: Voor de rest liep die weer als kip zonder kop verkeerde pasen te geven en te klungelen met uit verdedigen. :excited.gif:
Z'n premie krijgt 'ie toch wel

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door goodfella » zo jan 24, 2010 5:55 pm

Toppie schreef:
goodfella schreef:Het publiek gelooft het inmiddels ook wel. Zelf sta ik al op de banken als een pass over 40 meter wordt dood gelegd, maar aangezien enkel Suarez, Emanuelson en v/d Wiel daar de techniek voor hebben...
.

Emanuelson het lachertje van de dag hij kan een bal dood leggen :biggrin.gif: Voor de rest liep die weer als kip zonder kop verkeerde pasen te geven en te klungelen met uit verdedigen. :excited.gif:
Zonneveld en Gabri zullen heel wat beter zijn naar jouw maatstaven. :smallgrin.gif:

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door goodfella » zo jan 24, 2010 6:09 pm

Khraa schreef:Ik kan me goed voorstellen dat Jol hem niet opstelt. Tegen een fysiek AZ en dan zonder De Zeeuw is natuurlijk wat anders dan NAC.

Beetje spijkers op laag water zoeken dit....
Want Aissati en de Jong zijn fysiek wel sterk? :biggrin.gif:

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door Khraa » zo jan 24, 2010 6:14 pm

goodfella schreef:
Khraa schreef:Ik kan me goed voorstellen dat Jol hem niet opstelt. Tegen een fysiek AZ en dan zonder De Zeeuw is natuurlijk wat anders dan NAC.

Beetje spijkers op laag water zoeken dit....
Want Aissati en de Jong zijn fysiek wel sterk? :biggrin.gif:
Nope, maar wel meer ervaren. Meer bekend met de kortere handelingstijd die je krijgt op eredivisieniveau.

Ik had liever ook een ander middenveld gezien (zonder Aissati en/of De Jong), maar dat hij Eriksen niet liet spelen vind ik geen rare keuze.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Plaats reactie