Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Zuidema » di feb 25, 2014 8:27 am

wimpey schreef: Dát moment moet je voor zijn door in de CL te overwinteren. En dat bereik je door er vroeg in het seizoen met een intacte ploeg te staan. Dat moet Ajax' streven zijn. Nationaal regeren, internationaal vooruit kunnen zien.
Dat is lastig, omdat zo'n beetje elk seizoen weer sterkhouders vertrekken en je weer nieuwe spelers moet inpassen en de patronen weer opnieuw moet inslijpen. Maar eigenlijk maakt het niet uit of we nou overwinteren in de CL of EL. Want we komen vroeg of laat toch de tegenstanders tegen die het ons erg moeilijk zullen maken. Ajax moet er wat mij betreft naar streven dat dan de basics (zie boven) in ieder geval dik in orde zijn, dat we dan gemakkelijker een antwoord kunnen vinden op die tegenstanders. En hoewel de MM-competitie ons bitter weinig op de proef stelt, hebben we daarin wel alle tijd en ruimte om ons die basics op een hoog niveau eigen te maken. Als een soort oefenwedstrijden tegen de 'zwakkere' tegenstanders. Ik zeg niet dat het gemakkelijk is. Beslist niet. Niets menselijks is ons vreemd. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Maar dat lijkt me wel zeer het streven waard.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door LucaS » di feb 25, 2014 8:34 am

Europees verbeteren tot minimaal niveau subtopper met af en toe een uitschieter naar boven, dat was toch de hele doelstelling achter de revolutie? Ik zie het nog niet, maar goed, het heeft natuurlijk even tijd nodig voordat de aangetrokken talenten gaan doorbreken.
I think I lost my fucking headache

GangstaRiB
Berichten: 16907
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door GangstaRiB » di feb 25, 2014 8:53 am

LucaS schreef:Europees verbeteren tot minimaal niveau subtopper met af en toe een uitschieter naar boven, dat was toch de hele doelstelling achter de revolutie? Ik zie het nog niet, maar goed, het heeft natuurlijk even tijd nodig voordat de aangetrokken talenten gaan doorbreken.
Toch zie ik een deel van FdB's aanpak ook als oorzaak hiervan. Nationaal kan Ajax (voornamelijk door het schrijnende gebrek aan kwaliteit in de Eredivisie) makkelijk bovenin meedraaien. Het gaat allemaal op een zondagochtend-tempo, maar 1 of 2 uitspattingen zorgen uiteindelijk voor een goal. Internationaal kom je nergens met dat ultra lage tempo. FdB kan dat niet loslaten, omdat hij dan zogenaamd de controle verliest. Maar ja... die controle is gewoon schijn. Hier en daar wordt een resultaat behaald, maar netto komt Ajax geen ronde verder.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door LucaS » di feb 25, 2014 9:06 am

Sterker nog, zelfs onder van Basten gaf Ajax Europees beter partij tegen ploegen vergelijkbaar met RBS en Boekarest. Neemt niet weg dat ook onder de Boer Ajax Europees wel een aantal bijzondere resultaten heeft gehaald. Maar structurele vooruitgang?
I think I lost my fucking headache

Lionel
Berichten: 47678
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Lionel » di feb 25, 2014 9:11 am

Europees zijn we achteruit gegaan.
IK GELOOF!!!!!!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door LucaS » di feb 25, 2014 9:18 am

Ik neem aan Siggy als linksbuiten.
I think I lost my fucking headache

Lionel
Berichten: 47678
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Lionel » di feb 25, 2014 9:20 am

Bojan neem ik aan. Je moet onder hun druk uit voetballen. Dan heb je niks aan Siggy.
IK GELOOF!!!!!!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door LucaS » di feb 25, 2014 9:22 am

En wie dan op rechtsbuiten?
I think I lost my fucking headache

wimpey
Berichten: 52118
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door wimpey » di feb 25, 2014 9:33 am

LucaS schreef:Sterker nog, zelfs onder van Basten gaf Ajax Europees beter partij tegen ploegen vergelijkbaar met RBS en Boekarest. Neemt niet weg dat ook onder de Boer Ajax Europees wel een aantal bijzondere resultaten heeft gehaald. Maar structurele vooruitgang?
We waren in 2011 en 2013 vlakbij overwintering in de CL. Omkoping en onhandigheid stonden dat in de weg. Had Milan met 9 man ook stand gehouden wanneer Balotelli rood had gekregen voor die schandalige trap op Daley's kuit?

Ik denk trouwens dat het lastig is om die E.L. in te gaan nadat je uit de C.L. bent gevlogen. Mindframe enzo. Neemt niet weg dat de ploeg en FdB een historische wanprestatie leverden tegen RBS. Alleen mag je dat na 3 titels en behoorlijke CL-campagnes wel in een ander perspectief zien dan het gestumper tegen Madrid destijds, vind ik.

Lionel
Berichten: 47678
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Lionel » di feb 25, 2014 9:36 am

wimpey schreef:
LucaS schreef:Sterker nog, zelfs onder van Basten gaf Ajax Europees beter partij tegen ploegen vergelijkbaar met RBS en Boekarest. Neemt niet weg dat ook onder de Boer Ajax Europees wel een aantal bijzondere resultaten heeft gehaald. Maar structurele vooruitgang?
We waren in 2011 en 2013 vlakbij overwintering in de CL. Omkoping en onhandigheid stonden dat in de weg. Had Milan met 9 man ook stand gehouden wanneer Balotelli rood had gekregen voor die schandalige trap op Daley's kuit?

Ik denk trouwens dat het lastig is om die E.L. in te gaan nadat je uit de C.L. bent gevlogen. Mindframe enzo. Neemt niet weg dat de ploeg en FdB een historische wanprestatie leverden tegen RBS. Alleen mag je dat na 3 titels en behoorlijke CL-campagnes wel in een ander perspectief zien dan het gestumper tegen Madrid destijds, vind ik.
Waarom dan wel? Is Ajax ooit zo vernederd in eigen huis?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48029
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door peter » di feb 25, 2014 9:43 am

Ik vond de wedstrijd tegen Anderlecht (en ja toen waren we al geplaatst...) eigenlijk nog dramatischer. Troosteloze sfeer, verschrikkelijk koud en een hopeloze pot.

Lionel
Berichten: 47678
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Lionel » di feb 25, 2014 10:01 am

Toen waren we dus al geplaatst ja...
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Monkey Tonk » di feb 25, 2014 10:02 am

wimpey schreef: Dit is het triviale. We gaan met 0-3 ten onder tegen RBS, we klagen steen en been. Terecht natuurlijk. Maar de opleiding was / is toch niet zo slecht... We klagen anderzijds over de nivellering van het Nederlandse voetbal (incl. Ajax dus). Maar Ajax staat er binnen die nivellering wel prima voor v.w.b. een 4e titel op rij. Nog nooit vertoond in 114 jaar Ajax. Zou met recht een unieke prestatie zijn! Conclusie: Ajax leidt voor NL begrippen goed op en voor Europese begrippen slecht??
Het gebrek aan echte concurrentie in Nederland is een probleem, want het mooie van een rivaliteit is dat twee teams, zoals eens Ajax en Feyenoord, elkaar naar grote hoogten kunnen stuwen. Zonder een concurrent is het niet nodig om telkens beter te worden. Als je een paar steken laat vallen is er nog geen man overboord. Met een concurrent is die motivatie er altijd.

De Nederlandse competitie kan nooit daadwerkelijk sterker worden als de beste spelers telkens snel weggekocht worden. Als Ajax de kwartfinale CL haalt, zijn het volgende jaar onze beste spelers weg. Daar kan toch niemand tegenop boksen? Bayern heeft dat probleem niet, en historisch zijn dit twee vergelijkbare clubs. Als die nu scheve verhoudingen rechtgetrokken kunnen worden, draait Ajax binnen de kortste keren weer mee in de Europese top. Maar niet eerder. Ajax kan hier niets fundamenteels aan veranderen. Het is aan de UEFA of de Europse Unie. Totdat die er iets aan doen kan Ajax zich denk ik het beste richten op het behalen van zoveel mogelijk landstitels.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Demosthenes » di feb 25, 2014 10:13 am

Anderlecht was, als ik me het goed herinner, toch in een fase dat Ajax al was geplaatst voor de volgende ronde of mis in een Europese thuiswedstrijd tegen Anderlecht?

De wedstrijd tegen Salzburg was in een andere fase, Ajax was nog niet geplaatst en had via FdB de ambitie uitgesproken erg ver te komen in de EL, die zouden we misschien wel kunnen winnen? Het tempo van Salzburg ligt zo hoog? De spelers van Salzburg hadden er geen moeite mee, de bal was snel onder controle en vi-watcher Simon A. zei dat iedereen op de hoogte was van de manier van spelen, niemand was erdoor verrast en dan toch zo worden overklast? Ik kan me het niet herinneren, buiten wedstrijden tegen toppers als RM, Dortmund en Barcelona-uit. Salzburg is van een andere orde.
De doorstroming vanuit de jeugd is verbeterd.
Niet verbeterd, in het eerste kampioensjaar onder FdB speelde Ajax met gemiddeld 9,2 (invallers meegerekend) zelf opgeleide spelers (Spelers die ik in ieder geval in de B1 heb zien spelen, vaak de eerstejaars-B, omdat ze zo talentvol waren) Ajax zal die 9,2 dit seizoen niet halen.
Dat is lastig, omdat zo'n beetje elk seizoen weer sterkhouders vertrekken en je weer nieuwe spelers moet inpassen en de patronen weer opnieuw moet inslijpen.
Dat is nooit anders geweest, sinds eerste helft jaren zeventig vertrekken altijd de beste spelers. Het seizoen 1994-1995 was de uitzondering, ik las toen steeds dat spelers hadden afgesproken bij elkaar te blijven, juist omdat er Europees perspectief was.
En hoewel de MM-competitie ons bitter weinig op de proef stelt, hebben we daarin wel alle tijd en ruimte om ons die basics op een hoog niveau eigen te maken.
Het gaat om de spelopvatting, Salzburg speelt in een competitie die zwakker is, Steaua ook, denk ik.
We willen meedraaien als serieuze cupkandidaat in Europa
Dit staat in het Rapport Technisch Platform, maart 2011.

Salzburg zal Ajax niet meer serieus (toppers als RM en Barcelona doen dat ook al niet meer) nemen (en ligt daar niet onze kans?)
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Yopi » di feb 25, 2014 10:28 am

wimpey schreef: Ik denk trouwens dat het lastig is om die E.L. in te gaan nadat je uit de C.L. bent gevlogen. Mindframe enzo.
Dat weet ik wel zeker. Ajax is donderdag niet met de goede instelling het veld in gegaan.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Marillion » di feb 25, 2014 10:37 am

Eerlijk gezegd was ik daar vooraf al een beetje bang voor. Een ploeg zonder aansprekende naam. Daar speelt Ajax zelden een echt goede wedstrijd tegen. Vraag 10 doorsnee voetballiefhebbers om twee spelers op te noemen en ze weten het niet (nu misschien wel). Het podium is voor voetballers toch ook wat minder aansprekend en dan is er al snel sprake van onderschatting. Vervolgens pakt Salzburg ons echt vanaf de eerste seconde bij de keel. En probeer dan nog maar eens in de wedstrijd te komen.

Overigens ben ik wel benieuwd hoe sterk die ploeg in de loop van het seizoen nu echt blijkt te zijn. Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat wij geen wonderen meer gaan verrichten. Is deze ploeg nou goed genoeg om tot het einde mee te strijden? Als ze elke tegenstander zo tegemoet treden zie ik ze best ver komen eerlijk gezegd. Ook als ploegen echt gewaarschuwd zijn. Iets wat na het pak slaag van Ajax wellicht wel het geval zal zijn.
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Yopi » di feb 25, 2014 10:49 am

De ene ploeg ligt je meer dan de andere. Dat speelt ook mee.

Ze hebben de CL niet gehaald. Uitgeschakeld door Fenerbahce. Mijn inschatting: Europese subtop. In principe hetzelfde niveau als Ajax.

Lionel
Berichten: 47678
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Lionel » di feb 25, 2014 11:01 am

Kan natuurlijk zijn dat er bij hun wel vooruitgang is geboekt..
IK GELOOF!!!!!!

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Demosthenes » di feb 25, 2014 11:04 am

Mijn inschatting: Europese subtop.
Wanneer is een club Europese top, wanneer subtop?

Top: Bayern, Dortmund (finalist) RM, Barcelona, PSG(?), Chelsea, dat zijn er al zes; subtop twaalf teams?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Marillion » di feb 25, 2014 11:08 am

Het kan natuurlijk voor een gedeelte ook aan het zwakke optreden van Ajax liggen. Maar ik heb zelden een ploeg zo druk zien zetten in de Arena. Als ze dat echt iedere week op die manier doen denk ik echt dat veel ploegen het lastig krijgen tegen Salzburg. Aan de andere kant hebben ze de CL inderdaad niet gehaald.

Eerst komende donderdag maar eens zien wat er gebeurd. Voor kwalificatie is het te laat. Maar ik ben eigenlijk wel op zoek naar eerherstel.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di feb 25, 2014 11:11 am

Rishi schreef:
wimpey schreef:
LucaS schreef:Sterker nog, zelfs onder van Basten gaf Ajax Europees beter partij tegen ploegen vergelijkbaar met RBS en Boekarest. Neemt niet weg dat ook onder de Boer Ajax Europees wel een aantal bijzondere resultaten heeft gehaald. Maar structurele vooruitgang?
We waren in 2011 en 2013 vlakbij overwintering in de CL. Omkoping en onhandigheid stonden dat in de weg. Had Milan met 9 man ook stand gehouden wanneer Balotelli rood had gekregen voor die schandalige trap op Daley's kuit?

Ik denk trouwens dat het lastig is om die E.L. in te gaan nadat je uit de C.L. bent gevlogen. Mindframe enzo. Neemt niet weg dat de ploeg en FdB een historische wanprestatie leverden tegen RBS. Alleen mag je dat na 3 titels en behoorlijke CL-campagnes wel in een ander perspectief zien dan het gestumper tegen Madrid destijds, vind ik.
Waarom dan wel? Is Ajax ooit zo vernederd in eigen huis?
Ajax-Dortmund in de vorige CL editie. Die was net zo erg, zo niet erger.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Lionel
Berichten: 47678
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Lionel » di feb 25, 2014 11:18 am

Dortmund bleek een machine. Die hebben Madrid ook geslacht.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Marillion » di feb 25, 2014 11:27 am

Ja, het rijtje met pijnlijke wedstrijden is de laatste jaren wel groter geworden. Iets te snel ook naar mijn zin.
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Yopi » di feb 25, 2014 11:49 am

Dat komt ook door het soort voetbal dat Ajax probeert te spelen.

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Le T. » di feb 25, 2014 12:27 pm

Yopi schreef:Dat komt ook door het soort voetbal dat Ajax probeert te spelen.
Kick and Rush met VdHoorn in de spits?
Wollt ihr den totalen Mensch?

Plaats reactie