Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Monkey Tonk » ma mar 03, 2014 10:55 pm

Ik denk niet dat Ajax achteruit aan het hollen is. Salzburg zat net zo aan de doping als Juve indertijd, wat mij betreft, dus dat is geen maatstaf. Het klinkt als een makkelijk excuus, maar zo 90 minuten over het veld razen is wat meer dan een blikje Red Bull. De verleidende gedachte dat zelfs 'Oostenrijk' nu beter is dan de MM competitie is te kort door de bocht.

Daarnaast zijn er genoeg ontwikkelingen waar Ajax op verder kan bouwen. Je hebt met Cillessen een hele goede keeper, Blind heeft zich positief ontwikkeld, Kishna breekt door, en Klaassen ook, al moet die terug naar het niveau wat hij eerder liet zien. Verder is het een heel jong team met een duidelijk gebrek aan leiderschap op het veld. Volgend jaar staat er elf jaar meer ervaring tussen de lijnen. Dan vallen de stukjes sneller op zijn plaats en worden fouten sneller gecorrigeerd, hopelijk in de lijn van de opleving November/December 13.

Vier kampioenschappen. Daar doen ze in 010 zo'n halve eeuw over. 'Tien', iemand?

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Zuidema » ma mar 03, 2014 11:48 pm

Op individueel niveau:

- Cillessen vind ik zeker een vooruitgang tov Vermeer.

- Van Rhijn is een slap aftreksel van Vd Wiel en die was vaak al niet erg overtuigend.
- Veltman tov Alderweireld? Voetballend beter, verdedigend helaas nog lang niet. Zeker niet met die Veltmannetjes van hem.
- Moisander is ruim voldoende, maar toch een stap terug vergeleken met Vertonghen. Het zou me trouwens niks verbazen dat Moisander volgend seizoen vertrekt. Weer een asspeler kwijt.
- Boilesen is meer in de ziekenboeg te vinden dan op het veld. Aanvallend goed, verdedigend erg matig.
- Riedewald heeft nog een lange weg te gaan. Linksbackplek is dus erg kwetsbaar


- Eriksen was begrijpelijkerwijs niet 1 op 1 te vervangen, Serero en Duarte zijn verdienstelijke vervangers, maar onvermijdelijk wel een stap terug.
- Blind is opbouwend zeker een revelatie op VM dit seizoen, als back houdt ie toch zijn gebruikelijke kwaaltjes.
- Poulsen is een goede poetser, maar een matige voetballer en wordt ook een jaartje ouder.
- Klaassen blijft toch afwachten wat mij betreft. Heeft beslist zijn goeie momenten, maar er gaat ook onbegrijpelijk veel mis bij die jongen.

- Fischer is al genoeg over gezegd.
- Sigi ook.
- De Jong maakt een regelrecht rampseizoen door. Hopelijk plakt hij er nog een seizoen aan vast om zich definitief in de kijker te spelen bij een mooie club. Maar anders zijn we die ook kwijt.
- Schöne als rechtsvoor is zeker verrassend, maar mist de passeeractie, snelheid en diepgang van een aanvaller. Niet echt ideaal vind ik.
- Kishna: laten we met hem alsjeblieft nog even geduld hebben. Beslist veelbelovend, maar een doorbraak vind ik toch wat te rap gesteld.
- Bojan: return to sender svp.

Per linie:
- verdediging: verdedigend/controlerend redelijk. Opbouwend/aanvallend: soms erg moeizaam.
- middenlinie: verdedigend/controlerend kwetsbaar, opbouwend/aanvallend vrij redelijk
- aanval: wat mij betreft erg slecht naar Ajax-normen. Veruit de zwakste linie in het team. Ondanks Schöne, ondanks sinds kort Kishna.

Kollektief, weerbaarheid:
hoe weerbaar Ajax tegenwoordig is hebben we tegen die dopingboys mogen zien. Misschien daarom geen maatstaf, maar sowieso heeft Ajax steeds erg veel moeite met druk op man en bal. Totdat een storm geluwd is. En zodra Ajax zelf niet forecheckt komt het met dat lichte middenveld Blind-Serero-Klaassen prompt in de problemen. En de verdediging daarachter vervolgens ook. Poulsen is gelukkig wel weer zeer bruikbaar qua weerbaarheid.

Kollektief, opbouwend/aanvallend:
is ook al het nodige over gezegd. Als we de tijd en ruimte krijgen kunnen we verdomd goed voetballen. Onder druk of tegenover een gestaffelde verdediging is het moeizaam. Weten we vaak niet wat we ermee aan moeten. En zijn we met de huidige taktiek zelfs gevaarlijk gemakkelijk te ontregelen in de opbouw.

Frank heeft het natuurlijk niet gemakkelijk. Elk jaar gaan er weer belangrijke spelers weg. Kan ie min of meer overnieuw beginnen. Volgend seizoen zijn Moisander, Blind en De Jong kandidaten. Gebeurt dat, dan ben je dus je hele as kwijt. Ga er maar aan staan. Probeer dat maar weer eens op te vangen. Laat niet verlet, dat we vooral bij het vertrek van de sterkhouders steeds weer stappen terug doen. Dat de middenlinie verdacht kwetsbaar is. En dat de aanval zo langzamerhand echt gevaarlijk armoedig begin te worden. Daarom mijn opmerking over achteruit hollen.

Desondanks geloof ik dat je uit het team veel meer kunt halen dan wat Ajax dit seizoen laat zien. Dat het teamplan naar een hoger niveau getild kan worden, vooral in dat positiespel, de kienigheid en automatismes daarin. En dan ook graag veel meer gericht op het spel naar voren. Volgens mij kan je daar zeker op trainen en daar in enkele maanden een vrij redelijk niveau in bereiken. Ook met deze spelers, ook lopende dit seizoen. 8 wedstrijden voor het eind blijft dat toch nog steeds erg behelpen allemaal, zie ik daarin bar weinig progressie. Maar ja, die historische 4e titel vergoedt gelukkig veel.
Laatst gewijzigd door Zuidema op di mar 04, 2014 12:44 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Monkey Tonk » di mar 04, 2014 12:43 am

Progressie gaat vaak met vallen en opstaan. Zeker bij een jong team. Drie stappen vooruit, twee achteruit. Een maand of drie geleden keek ik opeens mijn ogen uit op het vertoonde spel. Daarna kwamen ze in een dip, maar zonder daarvoor te boeten in puntverlies. Slecht spelen en toch winnen. Een teken van mentale kracht en weerbaarheid. Ik zit te wachten op de volgende drie stappen vooruit. ;)

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Zuidema » di mar 04, 2014 1:30 am

We mogen zeker de handjes dichtknijpen dat ze puur op strijdlust in slechte wedstrijden toch geregeld in de slotfase nog de volle buit naar binnen haalden. Maar het geeft ook aan, dat er iets in de basis niet naar wens functioneert binnen het team. Dit mag ons eigenlijk niet overkomen.

Daarin wil ik natuurlijk meenemen dat we veel eerstejaars op het Vlaggenschip hebben. Dat het een jong team is en dus grillig, nukkig, niet stabiel. Hoge pieken, diepe dalen. Heeft zijn tijd nodig, zeker. Ze moeten met vallen en opstaan hun weg vinden, soms meer vechtend tegen zichzelf dan de tegenstander. Dat zal volgend seizoen hopelijk al beter zijn bij sommige jongens. November was voor die gasten een piek, dat was misschien zelfs vertekenend fors boven hun normale niveau. Zoals ze nu erg vaak onder dat normale niveau zitten. Het aantal unforced errors is in ieder geval geregeld hoog in een wedstrijd.

Maar dat sluit niet uit, dat je ze wel kunt trainen, misschien zelfs wel moet drillen in bijvoorbeeld een agressiever positiespel. Dat ze dat sneller leren herkennen, de feeling daarvoor ontwikkelen. En dat ze daarbij ook veel meer getraind worden op functionele techniek op snelheid uitgevoerd, ook onder druk, in duels. Ik mis dat als ik trainingsbeelden zie van Ajax, ik zie daar ook weinig van terug in het veld. Volgens mij is daar nog de nodige winst in te halen op de trainingen en kan je daarin ook sneller een vrij redelijk niveau bereiken lopende het seizoen dan nu het geval is.

Terzijde: ik vrees trouwens dat de mix, de balans met al die jonkies momenteel ook niet in orde is. Dat je er toch meer gasten bij moet hebben die al enkele jaren verder in hun ontwikkeling zijn. Die die jonge gasten kunnen corrigeren, kunnen coachen in het veld. Op hun donder kunnen geven als ze de kantjes er van aflopen of iets doms doen. Ik hamer daar regelmatig op, want ik vind dat cruciaal als je met veel jeugd werkt. Dat je ze laat ontwikkelen binnen een raamwerk van ervaren, coachende en corrigerende spelers. Ook voor de broodnodige stabiliteit en continuïteit trouwens. Want Ajax leidt niet alleen op, Ajax moet intussen ook presteren.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33770
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door zeux » di mar 04, 2014 2:57 am

Zuidema schreef: Terzijde: ik vrees trouwens dat de mix, de balans met al die jonkies momenteel ook niet in orde is. Dat je er toch meer gasten bij moet hebben die al enkele jaren verder in hun ontwikkeling zijn. Die die jonge gasten kunnen corrigeren, kunnen coachen in het veld. Op hun donder kunnen geven als ze de kantjes er van aflopen of iets doms doen. Ik hamer daar regelmatig op, want ik vind dat cruciaal als je met veel jeugd werkt. Dat je ze laat ontwikkelen binnen een raamwerk van ervaren, coachende en corrigerende spelers. Ook voor de broodnodige stabiliteit en continuïteit trouwens. Want Ajax leidt niet alleen op, Ajax moet intussen ook presteren.
Yes. It's all in the mix. Als je uitgaat van een selectie van 20 man zou je idealiter een soort 5-10-5 mix moeten hebben: 5 jonge gasten die net komen kijken, stuk of 10 jongens die solide plek hebben in het elftal en 5 routiniers.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Zuidema » di mar 04, 2014 7:43 am

Zeux schreef: Yes. It's all in the mix. Als je uitgaat van een selectie van 20 man zou je idealiter een soort 5-10-5 mix moeten hebben: 5 jonge gasten die net komen kijken, stuk of 10 jongens die solide plek hebben in het elftal en 5 routiniers.
Mwah, dan is er wel erg weinig ruimte voor doorstroom vanuit de jeugd, vind ik. In het veld zou ik in ieder geval streven naar een mix van 5-6 ervaren krachten, en 4-5 jeugdtalenten. Ik kom bij Ajax nou uit op 4-5 min of meer ervaren krachten (Moisander, Blind/Poulsen, Serero (?), Schöne, De Jong) in het veld en 5-6 jeugdtalenten. Dus dat zou dan een streepje meer ervaring en wat minder jeugdtalent betekenen. En graag ook wat meer coachende/corrigerende kwaliteiten bij die ervaren kern. Kan Frank ook eens wat relaxed blijven zitten en zijn stem sparen. Die jongen blijft er straks nog eens een keertje in met al zijn gecoach en gecorrigeer langs de kant. :smallgrin.gif:

PS Griezelig trouwens als je die min of meer ervaren kern nu ziet. In geval van een rampscenario valt die voor volgend seizoen vrijwel helemaal weg (vertrek Moisander, Blind, De Jong en de sleet er definitief op bij Poulsen). Dan moet er ineens wel heel erg veel geherinvesteerd worden. Of je gaat nog meer uit balans met extra jeugd.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33770
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door zeux » di mar 04, 2014 8:24 am

Als je uit gaat van vijf jonge gasten die er bij komen, dan lijkt me die doorstroom prima lukken. Is de jeugdopleiding zo goed dat er continu meer jongens op het niveau van het eerste mee zullen kunnen?

Je noemt ca zes ervaren krachten. Op de bank heb je verder Vermeer. Ik vind dat betrekkelijk weinig op een selectie van zo'n 24 man.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

wimpey
Berichten: 52119
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door wimpey » di mar 04, 2014 8:34 am

Monkey Tonk schreef:Progressie gaat vaak met vallen en opstaan. Zeker bij een jong team. Drie stappen vooruit, twee achteruit. Een maand of drie geleden keek ik opeens mijn ogen uit op het vertoonde spel. Daarna kwamen ze in een dip, maar zonder daarvoor te boeten in puntverlies. Slecht spelen en toch winnen. Een teken van mentale kracht en weerbaarheid. Ik zit te wachten op de volgende drie stappen vooruit. ;)
Mee eens. Kijk voor de gein eens naar het aantal tegengoals sinds Cillessen eerste keeper is. Minimaal. Alleen RBS (2 keer) en Celtic maakten er meer dan 1.

Hopelijk weet Ajax het defensieve fundament te behouden. Wanneer er in de afdeling creativiteit nog versterking komt, zet je volgend seizoen weer een stap.

Lionel
Berichten: 47680
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Lionel » di mar 04, 2014 8:36 am

wimpey schreef:
Monkey Tonk schreef:Progressie gaat vaak met vallen en opstaan. Zeker bij een jong team. Drie stappen vooruit, twee achteruit. Een maand of drie geleden keek ik opeens mijn ogen uit op het vertoonde spel. Daarna kwamen ze in een dip, maar zonder daarvoor te boeten in puntverlies. Slecht spelen en toch winnen. Een teken van mentale kracht en weerbaarheid. Ik zit te wachten op de volgende drie stappen vooruit. ;)
Mee eens. Kijk voor de gein eens naar het aantal tegengoals sinds Cillessen eerste keeper is. Minimaal. Alleen RBS (2 keer) en Celtic maakten er meer dan 1.

Hopelijk weet Ajax het defensieve fundament te behouden. Wanneer er in de afdeling creativiteit nog versterking komt, zet je volgend seizoen weer een stap.
Dat weer een stap vind ik wat overdreven. Voetballend heeft Ajax mij dit seizoen amper kunnen overtuigen. Vorig jaar voetbalde Ajax beter/leuker.
IK GELOOF!!!!!!

wimpey
Berichten: 52119
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door wimpey » di mar 04, 2014 8:52 am

Rishi schreef: Dat weer een stap vind ik wat overdreven. Voetballend heeft Ajax mij dit seizoen amper kunnen overtuigen. Vorig jaar voetbalde Ajax beter/leuker.
Je voetbalt dan ook wat makkelijker met de met afstand beste speler van de eredivisie op je middenveld. Je kan van Serero, Duarte, Klaassen niet verwachten dat ze dat niveau 1-2-3 effe oppikken.

Defensief staat Ajax sinds Cillessen als een huis (op de wedstrijden tegen de Ösis na). Dat is natuurlijk wel degelijk een belangrijke stap. Hopelijk houdt de club dat defensieve fundament bijeen. Met een creatieve boost kun je dan makkelijker wedstrijden winnen / aantrekkelijker spelen.

Maar dat is het lastige voor een club met de schaalgrootte van Ajax. Eriksen vervang je niet effe. Een evt. vertrek van Moisander vang je ook niet zomaar op. Dan kan men wel wijzen op de volle knip die Ajax heeft, maar een speler van het niveau van Moisander vind je in NL niet. En daarbuiten halen ze financieel / sportief hun neus op voor de eredivisie. Dus ga je met bijv. Denswil aan de slag. Dat is gewoon het cirkeltje waarin Ajax verkeert. En daarbinnen doet Ajax het m.i. onder FdB naar behoren.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Bert » di mar 04, 2014 9:22 am

Laten we wel reëel blijven, vorig seizoen speelde Ajax z'n beste pot ook voor de winterstop (Ajax-PSV 3-1). Ook vorig seizoen waren er pieken en dalen in het seizoen, net als nu. Dit geldt overigens voor vrijwel ieder team. Zelfs de elftallen van trainers als Mourinho, Cruijff, Van Gaal etc. spelen niet het hele seizoen op één constant niveau.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Lionel
Berichten: 47680
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Lionel » di mar 04, 2014 9:30 am

wimpey schreef:
Rishi schreef: Dat weer een stap vind ik wat overdreven. Voetballend heeft Ajax mij dit seizoen amper kunnen overtuigen. Vorig jaar voetbalde Ajax beter/leuker.
Je voetbalt dan ook wat makkelijker met de met afstand beste speler van de eredivisie op je middenveld. Je kan van Serero, Duarte, Klaassen niet verwachten dat ze dat niveau 1-2-3 effe oppikken.

Defensief staat Ajax sinds Cillessen als een huis (op de wedstrijden tegen de Ösis na). Dat is natuurlijk wel degelijk een belangrijke stap. Hopelijk houdt de club dat defensieve fundament bijeen. Met een creatieve boost kun je dan makkelijker wedstrijden winnen / aantrekkelijker spelen.

Maar dat is het lastige voor een club met de schaalgrootte van Ajax. Eriksen vervang je niet effe. Een evt. vertrek van Moisander vang je ook niet zomaar op. Dan kan men wel wijzen op de volle knip die Ajax heeft, maar een speler van het niveau van Moisander vind je in NL niet. En daarbuiten halen ze financieel / sportief hun neus op voor de eredivisie. Dus ga je met bijv. Denswil aan de slag. Dat is gewoon het cirkeltje waarin Ajax verkeert. En daarbinnen doet Ajax het m.i. onder FdB naar behoren.
Maher :hypocrite.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Zuidema » di mar 04, 2014 9:12 pm

Zeux schreef:Als je uit gaat van vijf jonge gasten die er bij komen, dan lijkt me die doorstroom prima lukken. Is de jeugdopleiding zo goed dat er continu meer jongens op het niveau van het eerste mee zullen kunnen?

Je noemt ca zes ervaren krachten. Op de bank heb je verder Vermeer. Ik vind dat betrekkelijk weinig op een selectie van zo'n 24 man.
Misverstand misschien? Ik ga bij mijn mix uit van een elftal, Zeux. Jij van de hele selectie.

Wouter
Berichten: 19087
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Wouter » di mar 04, 2014 9:50 pm

maar een speler van het niveau van Moisander vind je in NL niet.
Van der Heijden speelt een heel goed seizoen. Is natuurlijk een linkspoot, maar toch. Ik vind dat hij wel een keer een kans verdient in Oranje, slechter dan de verdedigers van Feyenoord is hij zeker niet.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door jabu » di mar 04, 2014 10:00 pm

Echte Ajacied ook.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Demosthenes » di mar 04, 2014 10:03 pm

Jabu schreef:Echte Ajacied ook.
omdat hij zo langzaam is (en een goede techniek heeft en bij Ajax heeft gespeeld?)
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33770
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door zeux » di mar 04, 2014 10:46 pm

Zuidema schreef:
Zeux schreef:Als je uit gaat van vijf jonge gasten die er bij komen, dan lijkt me die doorstroom prima lukken. Is de jeugdopleiding zo goed dat er continu meer jongens op het niveau van het eerste mee zullen kunnen?

Je noemt ca zes ervaren krachten. Op de bank heb je verder Vermeer. Ik vind dat betrekkelijk weinig op een selectie van zo'n 24 man.
Misverstand misschien? Ik ga bij mijn mix uit van een elftal, Zeux. Jij van de hele selectie.
Ja klopt. Een elftal is een dynamisch iets. In de praktijk toch vaak drie wissels in een wedstrijd. En ook steeds wisselende samenstellingen. Dus je hebt het al gauw over 20-24 man waarmee je een seizoen moet doen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door brigade zuid » vr mar 21, 2014 9:54 am

Met terugwerkende kracht een enorme afgang.

wimpey
Berichten: 52119
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door wimpey » vr mar 21, 2014 10:03 am

brigade zuid schreef:Met terugwerkende kracht een enorme afgang.
Een enorme afgang. Punt.

Voetbal is ook agressie, duels, fysiek, lopen. Dat blijft in NL een stiefkindje binnen het voetbal.

Ajax - RBS en Frankrijk - Oranje zijn prima voorbeelden van wat er aan schort.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Marillion » vr mar 21, 2014 10:05 am

Ik heb er nu met terugwerkende kracht inderdaad weer een slecht gevoel over. Stiekem had ik de hoop dat Salzburg echt een goed elftal had waar alles op de juiste plaats was gevallen. Nu blijken het gewone stervelingen die ons tot twee keer toe een enorm pak slaag hebben gegeven. :blush.gif:
Nil volentibus arduum

Lionel
Berichten: 47680
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Lionel » vr mar 21, 2014 10:08 am

wimpey schreef:
brigade zuid schreef:Met terugwerkende kracht een enorme afgang.
Een enorme afgang. Punt.

Voetbal is ook agressie, duels, fysiek, lopen. Dat blijft in NL een stiefkindje binnen het voetbal.

Ajax - RBS en Frankrijk - Oranje zijn prima voorbeelden van wat er aan schort.
Exact. Maar met een speler als Poulsen, Serero en Schone op rechtsbuiten kom je gewoon snelheid, kracht enz. enz. tekort. Siem in de spits kan eigenlijk ook niet.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Zuidema » vr mar 21, 2014 10:14 am

wimpey schreef: Een enorme afgang. Punt.

Voetbal is ook agressie, duels, fysiek, lopen.

Eens. Voetbal is wat anders dan volleybal. Immers een contactsport. Je blijft echt niet 100% uit de duels, hoe goed je positiespel ook is. Zelfs niet bij 100% balbezit. Je moet dus klaar zijn voor die duels. En je hebt steeds weer te maken met een hinderlijk in de weg lopende tegenstander. Dan heb je onder andere dynamiek en loopvermogen nodig om dat te pareren. Het is natuurlijk niet het hele verhaal voor goed voetbal, maar het zijn wel enkele van de basisvoorwaarden daarvoor. Wordt inderdaad nog wel eens stiefmoederlijk behandeld

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Demosthenes » vr mar 21, 2014 10:34 am

Zuidema schreef:
wimpey schreef: Een enorme afgang. Punt.

Voetbal is ook agressie, duels, fysiek, lopen.

Eens. Voetbal is wat anders dan volleybal. Immers een contactsport. Je blijft echt niet 100% uit de duels, hoe goed je positiespel ook is. Zelfs niet bij 100% balbezit. Je moet dus klaar zijn voor die duels. En je hebt steeds weer te maken met een hinderlijk in de weg lopende tegenstander. Dan heb je onder andere dynamiek en loopvermogen nodig om dat te pareren. Het is natuurlijk niet het hele verhaal voor goed voetbal, maar het zijn wel enkele van de basisvoorwaarden daarvoor. Wordt inderdaad nog wel eens stiefmoederlijk behandeld
Volgens mij komt het zelden voor dat er bijna unanimiteit op AT is, is iedereen nu overtuigd van de afgang? Dat is bijna einde discussie :ajaxsmiley.gif:

Die "hinderlijk in de weg lopende tegenstander", daar gaat het om. Zonder tegenstander klopt alles, is het een perfect systeem. Die tegenstander snapt niet dat hij mee moet werken en dan blijkt Cambuur al een volwaardige opponent, is Salzburg een paar maten te groot en maakt NAC zich niet meer druk als Ajax komt, gaan tegenstanders op onze looplijnen staan!
Exact. Maar met een speler als Poulsen, Serero en Schone op rechtsbuiten kom je gewoon snelheid, kracht enz. enz. tekort. Siem in de spits kan eigenlijk ook niet.
Door namen van spelers te noemen wordt voorbij gegaan aan het systeem? Er zijn veel spelers gehaald om het systeem te spelen zoals Ajax nu doet, m.a.w. Ajax selecteert niet/minder op snelheid, kracht enz.?

In de jeugd heeft Ajax fysiek sterke spelers gehaald als Van der Boomen (moet weer vertrekken), Bazoer, Van der Bruggen, Mirani, vier spelers bedoeld voor achterhoede en middenveld, Al Ghazi (voorhoede) vind ik ook niet klein. Voorin met Karlsson en nu Zivkovic heeft Ajax in ieder geval twee lange spelers gehaald. Nu hoeft voor mij niet iedere speler lang te zijn (het is wel een voordeel, als het samen gaat met techniek en snelheid) maar Ajax kan de Messi's niet halen en ik denk nog steeds dat je dat niveau niet kunt opleiden, kortom Ajax zoekt het nu ook in lengte, kracht?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Zuidema » vr mar 21, 2014 11:24 am

Demosthenes schreef:
Die "hinderlijk in de weg lopende tegenstander", daar gaat het om. Zonder tegenstander klopt alles, is het een perfect systeem. Die tegenstander snapt niet dat hij mee moet werken en dan blijkt Cambuur al een volwaardige opponent, is Salzburg een paar maten te groot en maakt NAC zich niet meer druk als Ajax komt, gaan tegenstanders op onze looplijnen staan!
:smallgrin.gif: :666.gif:

Nou ja zeg, het moet toch niet gekker worden! :666.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door Marillion » vr mar 21, 2014 11:40 am

Demosthenes schreef: In de jeugd heeft Ajax fysiek sterke spelers gehaald als Van der Boomen (moet weer vertrekken), Bazoer, Van der Bruggen, Mirani, vier spelers bedoeld voor achterhoede en middenveld, Al Ghazi (voorhoede) vind ik ook niet klein. Voorin met Karlsson en nu Zivkovic heeft Ajax in ieder geval twee lange spelers gehaald. Nu hoeft voor mij niet iedere speler lang te zijn (het is wel een voordeel, als het samen gaat met techniek en snelheid) maar Ajax kan de Messi's niet halen en ik denk nog steeds dat je dat niveau niet kunt opleiden, kortom Ajax zoekt het nu ook in lengte, kracht?
Ik denk inderdaad dat je niet volledig om de fysieke component heen kunt in het moderne voetbal. Als je ziet hoe sterk tegenstanders zijn als het gaat om conditie en fysieke kracht. Daar moet je echt wel in mee als je om de prijzen wil spelen.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie