FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door Kowalczyk » zo aug 08, 2010 12:59 pm

brigade zuid schreef:het is toch feitelijk waar?
Zoals ik al zei: droog-feitelijk gezien zou het wel waar zijn, maar als je het zo duidt doe je de werkelijkheid natuurlijk wel het nodige geweld aan. Twee van die niet-gewonnen wedstrijden betekenden samen dat Ajax (zonder voorbereiding van enige substantie) een Griekse subtopper uitschakelde in de voorronde van de Champions League, en die nederlaag om de Johan Fruitschaal zei mij al op voorhand evenveel als de winst op Chelsea (namelijk: niks).

Maar goed, als Triviant-vraagje is 'ie wel leuk, ja. 'Feitelijk waar', als je graag negatief wilt interpreteren.

Wat ik zei, is ook 'feitelijk waar': Ajax heeft nog nooit na zo weinig oefenminuten van de Engelse landskampioen gewonnen. Maar dat is er ook zo eentje waarvan je zegt: kom, dat kun je nauwelijks serieus menen, als je daarvan in een jubelstemming raakt.
brigade zuid schreef:Is er trouwens reden om positief te zijn?
Ehm, is er - als het allemaal even nuchter analyseert - eigenlijk wel een reden om négatief te zijn?

De tweede helft van het vorig seizoen was hartstikke goed: leuk voetbal, veel goals, met afstand de beste club van Nederland in 2010 (weliswaar nét geen landstitel), club eindelijk weer eens écht rustig en eensgezind. Dus: hopen dat de zaak bijeen zou blijven voor het nieuwe seizoen.

In het voorseizoen leek Jol te vertrekken: is niet gebeurd. Van der Wiel leek te vertrekken: is niet gebeurd. Iedereen ging uit van een vertrek van Suárez: is vooralsnog niet gebeurd. Eigenlijk is er maar één basisspeler weg: Pantelic. En daar is El Hamdaoui voor teruggehaald, een aankoop die bovenaan het lijstje van de meeste supporters stond.

Kortom: ja, Ajax heeft deze zomer (de media-ophef ten spijt) eigenlijk heel adequaat en vastberaden gehandeld. We zijn veel beter door de zomer heengekomen, qua personele bezetting, dan velen hadden gevreesd.

Het probleem was alleen: lange WK-zomer, nauwelijks voorbereiding... Het was niet ondenkbaar dat dat problemen zou geven en in een vroeg stadium tot seizoensbepalende nederlagen zou leiden. Maar nee: alleen de J.C. Schaal verloren (who cares?), maar we zijn (zonder voorbereiding) wel door die riskante eerste CL-voorronde heengerold, terwijl te vrezen viel dat die te vroeg kwam.

Dus ja, so far, so good, er is alle reden om tot dusver opgelucht en tevreden te zijn, en er vertrouwen in te hebben dat we de lijn van de tweede helft van vorig seizoen kunnen doortrekken als het team eenmaal warmgedraaid is.

Ik zie echt totaal niet in waarom je nu met een lijf vol met zure gal aan de competitie zou beginnen. Dan wordt het echt tijd voor enige zelfreflectie, als supporter. Wat wil je dan, vraag ik me af.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door Ajaciedjuh » zo aug 08, 2010 1:00 pm

Dat mag. Ik vind van wel. Het middenveld van Ajax heeft veel loopvermogen, voldoende fysiek en veel scorend vermogen.
Het scorend vermogen is een extra plus t.o.v. de concurrentie. De Zeeuw maakt er normaal gesproken een stuk of 8 en Siem 10-15. Met Siem hebben inmiddels ook kopkracht gekregen.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

D_skilled
Berichten: 7293
Lid geworden op: do dec 20, 2007 5:42 pm

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door D_skilled » zo aug 08, 2010 1:02 pm

Ajaciedjuh schreef:Eriksen
Aissati ook. Staat links voorin. Z'n laatste kans trouwens, lijkt me. Urby op het middenveld.

EDIT: Hij speelt met een ruit op het middenveld. Eriksen linkshalf, Aissati rechtshalf.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door Ajaciedjuh » zo aug 08, 2010 1:03 pm

D_skilled schreef:
Ajaciedjuh schreef:Eriksen
Aissati ook. Staat links voorin. Urby op het middenveld.
Volgens Eredivisielive inderdaad. Ik denk gezien het lichte middenveld van Ajax zullen ze veel met lopende mensen spelen en met 1 echte spits (El H.).
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Scherrer
AT Toto winner 10/11
Berichten: 7357
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
Locatie: Amsterdam

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door Scherrer » zo aug 08, 2010 1:07 pm

Het is toch wel zorgelijk dat je bij de afwezigheid van slechts drie beoogde basisspelers al een team met daarin Aissati en Eriksen in de aanval en Oleguer als centrale verdediger moet opstellen. In de breedte zijn we echt zó zwak dit seizoen.
***

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door Thijs » zo aug 08, 2010 1:08 pm

Oleguer is een prima wisselspeler, Lindgren zou een prima wisselspeler zijn die Enoh zou moeten vervangen (maar is ook geblesseerd) en voorin moet er gewoon nog een aanvaller bij.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door Kowalczyk » zo aug 08, 2010 1:10 pm

Scherrer schreef:Het is toch wel zorgelijk dat je bij de afwezigheid van slechts drie beoogde basisspelers al een team met daarin Aissati en Eriksen in de aanval en Oleguer als centrale verdediger moet opstellen. In de breedte zijn we echt zó zwak dit seizoen.
Verdedigend vind ik het wel meevallen: ik vind Oleguer namelijk wel een behoorlijke 'breedtespeler'.

Maar qua aanval heb je wel gelijk: er hoeft niet veel te gebeuren of we moeten voorin lichtgewichten gaan opstellen die eigenlijk middenvelders zijn. Niet voor niets wordt daaraan gewerkt door de club. Er komt vast nog iets bij.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door Ajaciedjuh » zo aug 08, 2010 1:11 pm

Scherrer schreef:Het is toch wel zorgelijk dat je bij de afwezigheid van slechts drie beoogde basisspelers al een team met daarin Aissati en Eriksen in de aanval en Oleguer als centrale verdediger moet opstellen. In de breedte zijn we echt zó zwak dit seizoen.
Gabri, Rommedahl, (Kennedy), Sulejmani, Pantelic. Daarnaast zijn Silva en Dario verhuurd. Dus in de breedte scheelt dat veel.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door Ajaciedjuh » zo aug 08, 2010 1:14 pm

Eriksen (op 10) en El H. voorin. Urby en Aissati op de vleugels. Siem in een controlerende rol (met De Zeeuw).
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

D_skilled
Berichten: 7293
Lid geworden op: do dec 20, 2007 5:42 pm

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door D_skilled » zo aug 08, 2010 1:16 pm

Het wordt zoiets; Stekelenburg; van der Wiel, Alderweireld, Oleguer, Anita; de Zeeuw, de Jong (controlerend), Eriksen (op 10), Aissati, El Hamdaoui, Emanuelson.


Bonevacia ontwikkelt zich stormachtig, aldus Jol. En als Jozefzoon zich manifesteert dan hoeft er op rechts niets bij.

Scherrer
AT Toto winner 10/11
Berichten: 7357
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
Locatie: Amsterdam

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door Scherrer » zo aug 08, 2010 1:16 pm

Kowalczyk schreef:
Scherrer schreef:Het is toch wel zorgelijk dat je bij de afwezigheid van slechts drie beoogde basisspelers al een team met daarin Aissati en Eriksen in de aanval en Oleguer als centrale verdediger moet opstellen. In de breedte zijn we echt zó zwak dit seizoen.
Verdedigend vind ik het wel meevallen: ik vind Oleguer namelijk wel een behoorlijke 'breedtespeler'.

Maar qua aanval heb je wel gelijk: er hoeft niet veel te gebeuren of we moeten voorin lichtgewichten gaan opstellen die eigenlijk middenvelders zijn.

K.
Goed, Oleguer kan er mee door. Maar aanvallend hebben we nu letterlijk nog maar drie spelers, Suarez, El Hamdaoui en Emanuelson (en dat is natuurlijk ook gewoon een middenvelder). Tenminste, nu Suk lijkt te zijn afgevoerd en afgeschreven door Jol (of is er een andere reden dat Bodul bij de selectie zit en Suk niet?).Drie aanvallers voor een club die vrijwel altijd een systeem met drie aanvallers zal gaan spelen. Kan gewoon niet.

Ik had dan overigens ook Blind of Bonevacia als verdedigende middenvelder neergezet, zodat je Emanuelson er in ieder geval nog bij houdt in de voorhoede. Dan schuif je minder met je team. Nu staat er vandaag op maarliefst vijf plekken een andere speler dan bij de wedstrijd van drie daagjes geleden.
***

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door FlaFlu » zo aug 08, 2010 1:17 pm

wimpey schreef:PSV heeft de breedste selectie. Aan Fred de Fliffer om iedereen tevreden te houden.

Ajax heeft m.i. de meeste individuele klasse. Ik zie er trouwens nog wel wat bij komen. Ook op het middenveld.
Eens.
Ajaciedjuh schreef:Dat mag. Ik vind van wel. Het middenveld van Ajax heeft veel loopvermogen, voldoende fysiek en veel scorend vermogen.
Het scorend vermogen is een extra plus t.o.v. de concurrentie. De Zeeuw maakt er normaal gesproken een stuk of 8 en Siem 10-15. Met Siem hebben inmiddels ook kopkracht gekregen.
De Jong herstelt daarnaast ook de balans waar de aanvallers van Ajax wat minder voor waken, maar echt aan voetballen toe komen met De Jong op 10 is al moeilijker.

Scherrer schreef:Het is toch wel zorgelijk dat je bij de afwezigheid van slechts drie beoogde basisspelers al een team met daarin Aissati en Eriksen in de aanval en Oleguer als centrale verdediger moet opstellen. In de breedte zijn we echt zó zwak dit seizoen.
Ajax heeft eigenlijk maar één volwaardige backup verdediger. Vergelijk dat maar eens met PSV. Daarnaast is de tactiek bij Ajax behoorlijk ingesteld op de lange bal van Vertonghen en Alderweireld, dus wanneer dat wegvalt moet men het met Oleguer meteen helemaal over een andere boeg gooien.

Emanuelson op een driemansmiddenveld kan normaal gesproken niet. Ik ben benieuwd naar dit basiselftal van Ajax. Hopelijk voor Ajax probeert Huistra met dit materiaal inderdaad Barcelona/Spanje te immiteren. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door Ajaciedjuh » zo aug 08, 2010 1:21 pm

D_skilled schreef: Bonevacia ontwikkelt zich stormachtig, aldus Jol. En als Jozefzoon zich manifesteert dan hoeft er op rechts niets bij.
Jol had het over versterkingen op links en rechts (voorin). Idd maakte hij de opmerking t.a.v. Jozefzoon. Mido komt alleen als hij een prestatiecontract tekent.

Het geld is nog steeds een issue. Niet voor niks maakte hij ook een opmerking dat ze wel wat lucht hadden gekregen met het verhuren van Sulejmani.
Aanvallend zullen ze proberen om 1 echte versterking te halen (Jol gaf aan dat het voor de breedte, maar ook voor directe versterking ging). Mido komt onder bovengenoemde condities. Op het middenveld verwacht ik niks. Achterin verwacht ik dan nog eerder.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

wimpey
Berichten: 51983
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door wimpey » zo aug 08, 2010 1:23 pm

Er staan nog altijd 7 man in deze ploeg die de laatste 14 op rij wonnen.

Verder een oud fringe player van Barca, een vml. topscorer van de HCE, een zgn. Deens wonderkind en een eeuwige belofte.

Ajax moet toch echt wel van Grunn kunnen winnen, lijkt me. :excited.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59109
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door 999 » zo aug 08, 2010 1:24 pm

Succes !!!!!!!!!!! :ajaxscarf.gif: :ajaxscarf.gif: :ajaxscarf.gif:

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47977
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door peter » zo aug 08, 2010 1:26 pm

999 schreef:Succes !!!!!!!!!!! :ajaxscarf.gif: :ajaxscarf.gif: :ajaxscarf.gif:
Yessir! Zin in! :ajaxscarf.gif:

Heb verder geen hoge pet van Groningen op, hoor. Vorig jaar wonnen we ook simpel.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door Ajaciedjuh » zo aug 08, 2010 1:27 pm

wimpey schreef:Er staan nog altijd 7 man in deze ploeg die de laatste 14 op rij wonnen.

Verder een oud fringe player van Barca, een vml. topscorer van de HCE, een zgn. Deens wonderkind en een eeuwige belofte.

Ajax moet toch echt wel van Grunn kunnen winnen, lijkt me. :excited.gif:
Voorin hebben we een aanval staan die nog nooit heeft samengespeeld :blush.gif:
Daarnaast Siem en De Zeeuw in een andere rol op het middenveld en de opbouw van achteruit (Vertonghen) is een aderlating. Dat scheelt nogal een slok op een borrel. Verder is er niets op de bank om iets te forceren.

Ik heb er een hard hoofd in. Maar ........ come on Ajax :ajaxscarf.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

D_skilled
Berichten: 7293
Lid geworden op: do dec 20, 2007 5:42 pm

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door D_skilled » zo aug 08, 2010 1:29 pm

Ajaciedjuh schreef: Verder is er niets op de bank om iets te forceren.
Jozefzoon natuurlijk. :headbang.gif:

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door Giacomo Puccini » zo aug 08, 2010 1:30 pm

Heeft iemand een stream?
Ajax!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47977
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door peter » zo aug 08, 2010 1:33 pm

Anita dekt weer eens wat ruim.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door Ajaciedjuh » zo aug 08, 2010 1:33 pm

Het is alweer gatenkaas achterin.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

D_skilled
Berichten: 7293
Lid geworden op: do dec 20, 2007 5:42 pm

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door D_skilled » zo aug 08, 2010 1:39 pm

El Hamdaoui laat nu al z'n klasse zien. Schitterend in een keer doorgespeeld op de Jong.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door joey » zo aug 08, 2010 1:39 pm

Giacomo Puccini schreef:Heeft iemand een stream?
sopcast 74178

Ziet er niet naar uit dat Groningen het Ajax echt lastig gaat maken.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door Giacomo Puccini » zo aug 08, 2010 1:42 pm

Thnx Joey. sop://sop.rojadirecta.com:3912/94910 heeft beter beeld.
Ajax!

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: FC Groningen - Ajax 08-08-2010

Bericht door Ajaciedjuh » zo aug 08, 2010 1:43 pm

We combineren wel aardig.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Plaats reactie