Feyenoord - Ajax 29-01-2012 om 12.30 uur

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Wint Ajax van Feyenoord?

Ja
15
60%
Nee
10
40%
 
Totaal aantal stemmen: 25

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Feyenoord - Ajax 29-01-2012 om 12.30 uur

Bericht door Demosthenes » wo feb 01, 2012 11:07 am

Ajax Rules schreef:
Demosthenes schreef:FdB laat zien dat hij tactisch nog over te weinig bagage beschikt, ingrijpen en een wedstrijd kantelen zit er niet in.
Dit wordt altijd erg geromantiseerd.

Voor mij is verreweg het belangrijkste wat er gedurende de week gebeurt: patronen inslijpen, de organisatie neerzetten, etc. Trainen. Beinvloeden.

Ook erg belangrijk is dat je een logische opstelling maakt: een tactiek die bij de spelers past, spelers op de juiste plaats. En ook dat ze met de juiste mentale instelling beginnen.

Maar door een juiste wedstrijd de wissel kantelen? Daar bestaan enkele mooie verhalen en anekdoten over, maar dat is zeker niet de hoofdmoot van het trainerschap. Zeker als je al geen Ajaxwaardige basis kunt opstellen en niets op de bank hebt zitten, kun je niet verwachten dat de trainer de wedstrijd laat kantelen door tactisch in te grijpen.
Je bedoelt te zeggen dat FdB dat wel kon toen hij met zijn basis speelde? Het staat mij niet voor de geest.

Automatismen/patronen inslijpen, ik zie er niets van terug. Automatismen inslijpen heeft niets te maken met blessures, de selectie bestaat uit meer dan 11 man, ze doen allemaal mee aan dat inslijpen, ook in Jong Ajax, anders heeft een opleiding geen zin. FdB krijgt die automatismen er maar niet in, zoals enkele van zijn onervaren voorgangers daar ook niet in zijn gelaagd.

De organisatie neerzetten? Ik zie er niets van terug. LvG had mindere verdedigers dan Ajax, maar de verdediging stond en bij Ajax nu niet, ook niet als van der Wiel en Alderweireld meedoen, we krijgen veel te veel doelpunten tegen. Een organisatie neerzetten is ook aan die patronen enz. werken, gebeurt op de training, maar blijkbaar niet bij Ajax (Ik vraag me al schrijvend af wat er wel gebeurt op een training!)

Een wedstrijd kantelen? Ja, in de tijd dat van Gaal trainer was, was Ajax in de tweede helft meestal sterker dan in de eerste helft, bij Ajax zie ik een "op hoop van zegen-elftal" ook na rust.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Plaats reactie