Ajax - FC Utrecht 07-10-2012

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33478
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - FC Utrecht 07-10-2012

Bericht door zeux » zo okt 07, 2012 9:38 pm

Iniesta schreef:
Zeux schreef:
goodfella schreef:Investeren?

Ik denk dat de meeste mensen niet op de hoogte zijn van de financiële situatie van Ajax. Zie onze grote rivaal. Het kan heel snel gaan.
Ik begin zo langzamerhand wel benieuwd te worden naar de werkelijke financiële toestand van Ajax.

Sinds het Telegraaf-bericht (dat zacht gezegd weinig onderbouwd was) is er 'ruis' hierover. Vind ik niet kunnen bij een club als Ajax.
Ajax heeft aangegeven dat het nergens op gebaseerd is. Welke ruis zie je hier nog?
Ajax heeft flink verdiend aan spelers afgelopen zomer en kan gegarandeerd geld van de CL tegemoet zien. Ik meen dat het iets van 30 miljoen is, dat niet is uitgegeven afgelopen zomer. Toch dan zo'n post als van Goodfella dat ik citeer. Volgens mij lees ik het vaker hier op het forum: Ajax heeft het geld niet. Waar blijven al die miljoenen van afgelopen zomer en de CL dan?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Ajax - FC Utrecht 07-10-2012

Bericht door Iniesta » zo okt 07, 2012 9:41 pm

Ajax heeft hier voor aanzienlijke verliezen geleden, dat zal toch een keer aangevuld moeten worden.
Dat Ajax op het randje zou zitten is overigens nergens op gebaseerd. Men wil alleen niet weer in die situatie komen.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33478
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - FC Utrecht 07-10-2012

Bericht door zeux » zo okt 07, 2012 9:43 pm

Iniesta schreef:Ajax heeft hier voor aanzienlijke verliezen geleden, dat zal toch een keer aangevuld moeten worden.
Dat Ajax op het randje zou zitten is overigens nergens op gebaseerd. Men wil alleen niet weer in die situatie komen.
Staan die verliezen (danwel tekorten) in de laatste jaarrekening?

En ik dacht dat ze CL-geld buiten lopende begrotingen wilden houden, zodat je er niet op bouwt.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Ajax - FC Utrecht 07-10-2012

Bericht door Iniesta » zo okt 07, 2012 9:52 pm

De verliezen staan gewoon in de jaarrekening.
Ajax had tot afgelopen jaar een structuur waar zonder Champions league en/of verkoop van waardevolle spelers verlies wordt geleden. Ik vermoed dat met de ontwikkelingen van afgelopen zomer de basisstructuur een stuk gezonder is geworden.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33478
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - FC Utrecht 07-10-2012

Bericht door zeux » zo okt 07, 2012 9:55 pm

Iniesta schreef:De verliezen staan gewoon in de jaarrekening.
Hoe groot was dat verlies dan in juni dit jaar? En moest dat gedekt worden uit de transferinkomsten + de komende CL-vergoedingen?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Ajax - FC Utrecht 07-10-2012

Bericht door Iniesta » zo okt 07, 2012 9:59 pm

Jaarrekening van juni is volgens mij nog niet gepubliceerd. Ik schat in dat ze net een winst hebben gemaakt, aangezien de verkoop Vertonghen en Vd wiel na die datum plaatsvond. Het echt grote verlies vond twee jaar geleden plaats.
Nogmaals, veel belangrijker is dat de basisstructuur na beneden is gebracht door veel spelers te laten gaan, en weinig betaald aan nieuwe spelers ( is lagere afschrijving)

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33478
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - FC Utrecht 07-10-2012

Bericht door zeux » zo okt 07, 2012 10:45 pm

Iniesta schreef: Nogmaals, veel belangrijker is dat de basisstructuur na beneden is gebracht door veel spelers te laten gaan, en weinig betaald aan nieuwe spelers ( is lagere afschrijving)
Ja, dat is puur boekhoudkundig gezien prachtig. Helemaal geen spelers halen zorgt voor nòg lagere afschrijvingen. Alleen ververs je dan helemaal nooit meer, behalve met eigen jeugd. Het punt is nu juist dat deze tactiek - die ze nu ook hanteren - op de lange termijn voor grote armoede in de selectie gaat zorgen, is mijn overtuiging. Penny wise, pound foolish.

En de vraag is dus: was het in deze mate nodig om het verdiende geld niet te herinvesteren? Gezien alle aannames (en de 'ruis') zou ik daar gewoon eens concrete getallen voor willen zien.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Ajax - FC Utrecht 07-10-2012

Bericht door Iniesta » zo okt 07, 2012 11:07 pm

Boekhoudkundig klinkt hier net of het om een filosofische wetenschap gaat. Het betreft echter om echt geld, en dat raakt op als je structurele kosten hoger zijn dan je structurele inkomsten.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Ajax - FC Utrecht 07-10-2012

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma okt 08, 2012 8:05 am

Financiële ellende of niet; feit is dat sterkhouders als De Jong en Eriksen gisteren faalden. Of vinden enkele AT'ers weer dat bijvoorbeeld Siem een prima pot speelde?
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47907
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Ajax - FC Utrecht 07-10-2012

Bericht door peter » ma okt 08, 2012 8:29 am

Het neersabelen van Siem de Jong is blijkbaar mode geworden. Laat ik dan maar weer roepen dat Siem gisteren lang niet de slechtste man van het veld was. Blijkbaar moet hij genoemd worden als 'sterkhouder', maar ik kan zo 5 spelers noemen die 'veel' minder waren.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Ajax - FC Utrecht 07-10-2012

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma okt 08, 2012 8:38 am

Ik ben er niet op uit om hem neer te sabelen, Peter, integendeel. Ik heb juist het idee dat hem de hand boven het hoofd wordt gehouden ondanks zijn fletse spel, juist daarom ben ik kritisch. Als ik hem zie spelen, ontwaar ik daarin geen speler in vorm; integendeel. De term sterkhouder baseer ik op het feit dat hij nota bene aanvoerder is; dan mág je veel van hem verwachten.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47907
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Ajax - FC Utrecht 07-10-2012

Bericht door peter » ma okt 08, 2012 8:52 am

Hij is niet in vorm, maar zet wel op magistrale wijze twee keer een speler vrij voor de goal. Met name die bal van Eriksen moet natuurlijk hangen. En ook die van Sana mag en moet je gewoon afmaken. Gebeurt dat, dan heb je twee prachtige assists op je naam staan en win je die wedstrijd betrekkelijk eenvoudig.

Ik zou me veel meer zorgen maken om een Moisander, Poulsen, Eriksen, Alderweireld, want die jongens lieten veel en veel minder zien. En dat is zorgelijk, want de wijze waarop van der Gun en Mulenga konden huishouden is niet normaal. Dan zou ik juist kritisch zijn op het vertoonde spel van deze heren.

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Re: Ajax - FC Utrecht 07-10-2012

Bericht door Khraa » ma okt 08, 2012 9:13 am

Voor een middenvelder is 2 a 3 momenten in een wedstrijd alleen VEEL te weinig. De rest van de tijd staat hij volgens mij klavertjes 4 te zoeken, want dan is hij er gewoon niet.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Ajax - FC Utrecht 07-10-2012

Bericht door Le T. » ma okt 08, 2012 9:36 am

Zeux schreef:
Iniesta schreef: Nogmaals, veel belangrijker is dat de basisstructuur na beneden is gebracht door veel spelers te laten gaan, en weinig betaald aan nieuwe spelers ( is lagere afschrijving)
Ja, dat is puur boekhoudkundig gezien prachtig. Helemaal geen spelers halen zorgt voor nòg lagere afschrijvingen. Alleen ververs je dan helemaal nooit meer, behalve met eigen jeugd. Het punt is nu juist dat deze tactiek - die ze nu ook hanteren - op de lange termijn voor grote armoede in de selectie gaat zorgen, is mijn overtuiging. Penny wise, pound foolish.

En de vraag is dus: was het in deze mate nodig om het verdiende geld niet te herinvesteren? Gezien alle aannames (en de 'ruis') zou ik daar gewoon eens concrete getallen voor willen zien.
Ik denk dat er alles bij elkaar alsnog aardig wat geld geinvesteerd is, als je de loonkosten en ook vorige transferperiode meetelt.

Het TH is alleen niet erg zeker van zijn zaak, ze durven geen grote talenten aan te wijzen en het is de vraag of ze wel grote talenten willen of dat ze daar niet mee durven te werken. Daarvoor moet je ook sterk in je schoenen staan en een goed oog in echt voetbaltalent hebben. Ik kan me nog wel herinneren wat Ajax over zich heen kreeg toen Ibrahimovic niet meteen de sterren van de hemel speelde. Als je daarentegen op koopjesjacht gaat dan kun je alles bij elkaar ook aardig wat geld kwijt zijn, het risico is gespreid en je hebt kans dat je grote mazzel hebt en eentje heel ver gaat komen, terwijl de missers hooguit een miskoopje zijn.

Goed inkopen vraagt lef en overtuiging, want je moet ook bereid zijn geld te verliezen omdat talent grillig is. Of een speler de mentaliteit van een Dani of Sulejmani ontwikkelt is immers de onzekere factor. Je moet 4 grote investeringen doen om er 3 over te houden. Maar als je een speler haalt wiens aanname moeizaam is, die de bal niet kort aan de voet houdt, die maar één trucje heeft en niet bijzonder explosief is, dan weet je dat de grote clubs in de CL er geen kind aan hebben, nu niet en in de toekomst niet. En dat ze daar ook geen 20 miljoen voor gaan betalen.

Het ontbreekt het TH dus gewoon aan oog voor talent en overtuiging, en de Telegraaf probeert dat te maskeren door financiele problemen te verzinnen die het TH tot die besluiteloosheid zouden dwingen.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Alexander
Berichten: 8557
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Ajax - FC Utrecht 07-10-2012

Bericht door Alexander » ma okt 08, 2012 10:02 am

Peter schreef: Ik zou me veel meer zorgen maken om een Moisander, Poulsen, Eriksen, Alderweireld, want die jongens lieten veel en veel minder zien. En dat is zorgelijk, want de wijze waarop van der Gun en Mulenga konden huishouden is niet normaal. Dan zou ik juist kritisch zijn op het vertoonde spel van deze heren.
Toby vind ik 1 van de weinige die een krappe voldoende haalde gisteren. Ik maak me meer zorgen om Moisander, Poulsen en Eriksen.

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10279
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Ajax - FC Utrecht 07-10-2012

Bericht door WP_Legend » ma okt 08, 2012 11:10 am

Alexander schreef:
Peter schreef: Ik zou me veel meer zorgen maken om een Moisander, Poulsen, Eriksen, Alderweireld, want die jongens lieten veel en veel minder zien. En dat is zorgelijk, want de wijze waarop van der Gun en Mulenga konden huishouden is niet normaal. Dan zou ik juist kritisch zijn op het vertoonde spel van deze heren.
Toby vind ik 1 van de weinige die een krappe voldoende haalde gisteren. Ik maak me meer zorgen om Moisander, Poulsen en Eriksen.
Ik maak me grote zorgen om Eriksen... heeft veel te weinig progressie gemaakt sinds zijn debuut.
Hij doet nu nog precies hetzelfde als in het begin, af en toe briljante dingen, maar veelstevaak dom balverlies. Ook speelt hij nog als een pupil, totaal geen body in zijn spel!

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Re: Ajax - FC Utrecht 07-10-2012

Bericht door goodfella » ma okt 08, 2012 11:46 am

Zeux schreef:
goodfella schreef:Investeren?

Ik denk dat de meeste mensen niet op de hoogte zijn van de financiële situatie van Ajax. Zie onze grote rivaal. Het kan heel snel gaan.
Ik begin zo langzamerhand wel benieuwd te worden naar de werkelijke financiële toestand van Ajax.

Sinds het Telegraaf-bericht (dat zacht gezegd weinig onderbouwd was) is er 'ruis' hierover. Vind ik niet kunnen bij een club als Ajax.
Kijk naar de afgelopen jaarrapporten. Ondanks kampioenschappen en deelnames aan de CL noteert Ajax minimale winsten. Dat is toch geen abracadabra? Er moest wat gebeuren. Daar was iedereen, behalve de simpele ziel Toppie het toch wel over eens? Nu gaat iedereen echter weer roepen om aankopen. :excited.gif:

Eerst orde op zaken stellen.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13714
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - FC Utrecht 07-10-2012

Bericht door Thijs » ma okt 08, 2012 11:50 am

Volgens mij komt volgende week weer het jaarverslag, dan kunnen we het zien.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Alexander
Berichten: 8557
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Ajax - FC Utrecht 07-10-2012

Bericht door Alexander » ma okt 08, 2012 11:56 am

Zeker geen aankopen doen. Investeer in de jeugd, zorg dat die het juiste niveau haalt. Zorg ervoor dat belangrijke spelers uit het eerste elftal (Blind, Toby, Eriksen, de Jong, van Rhijn) langlopende contracten hebben. Ga nu zitten met Eriksen om z'n contract wat over 1,5 seizoen afloopt, te verlengen.

Mede daarom vond ik de aankoop van Moisander ook zo onnodig. Je hebt een groot talent als Denswil daarachter zitten, probeer het dan met hem. Bijna alle spelers die na hun 23/24e uit de eredivisie naar Ajax zijn gekomen, zijn mislukt. Zelfde geldt voor buitenlandse 'vedettes' op leeftijd. Het verleden leert dat dit zo goed als altijd is misgegaan. Probeer het dan met Boccara en Sporkslede.

Gebruikersavatar
Frisse
Berichten: 374
Lid geworden op: do aug 09, 2012 8:42 pm

Re: Ajax - FC Utrecht 07-10-2012

Bericht door Frisse » ma okt 08, 2012 2:36 pm

wimpey schreef:22 wedstrijden ongeslagen, Zeuxmans.

Wanneer die Sporkslede die eigen goal niet maakt, scoort Utrecht nooit.

Neemt niet weg dat de 2e helft erg slecht was.
In het stadion bekroop mij wel het gevoel dat als Ajax die tweede goal niet zou maken, Utrecht de 1-1 zou maken. Het publiek was ook stil/nerveus en werd na de 1-1 helemaal gek bij alle terugspeelballen, met als dieptepunt de corner van Ajax die in vijf passes bij Vermeer eindigde.

Jöhnk schreef:Ik vind de ontwikkeling van de laatste weken inderdaad zorgelijk. Eerst 60 minuten dramavoetbal tegen Den Haag en nu 90 minuten lang gemodder tegen Utrecht.
Sowieso is de staat van het huidige elftal zorgelijk, toch? In de basis staan vooral oudere spelers (Vermeer, Poulsen, Boerrigter, Moisander, Babel) of spelers die naar Eredivisie maatstaven geen talent meer genoemd kunnen worden (Alderweireld, Blind, Sana, De Jong). Alleen Eriksen en Van Rhijn zijn spelers waar je met een beetje fantasie van kan hopen dat ze ergens in de buurt van de Europese top komen te spelen.

En ja, Ajax heeft met Fischer, Andersen, Meleg, Boccara en Denswil een aantal goede spelers in huis voor de toekomst. Neemt niet weg dat het huidige elftal er in sportief opzicht niet florissant voor staat. En dat men bij Ajax niet tevreden is over hoe bijvoorbeeld Denswil zich de laatste maanden heeft ontwikkeld. Voor je het weet zit Denswil in hetzelfde schuitje als Castillion een paar jaar terug, en moet er sowieso een stap terug/tussenstap komen in plaats van dat zo'n flink geprezen jongen zich in het eerste van Ajax kan profileren.

De Boer is een uitstekende vertegenwoordiger van Ajax en waar men met de club heen wil. Maar dit seizoen blinkt het eerste elftal, toch het vlaggenschip van de revolutie van Cruijff, vooral uit in oeverloos getik breed en terug. Hoe vaak draaien Eriksen en De Jong snel en assertief naar voren open? Zelden. Het gaat veel te langzaam op het middenveld, zeker met Poulsen erbij. Hoe vaak zie je Poulsen goed druk vooruit zetten? Zelden. Hoe vaak heeft er een buitenspeler een goede actie? Sana heel af en toe, maar die heeft inmiddels ruim meer mindere wedstrijden dan goede gespeeld. Hoe vaak zie je Boerrigter diep gaan zonder bal? Die jongen doet niks, wanneer hij denkt dat hij de bal niet gaat krijgen. Terwijl het ook zijn taak is om met loopacties voor ruimte voor anderen te zorgen.

Ajax heeft onder De Boer goede stappen gemaakt, maar afgelopen zomer is het elftal gewoon flink achteruit gegaan. Vertonghen en Anita zijn vervangen met oudere spelers, die het elftal ook niet op de been houden. Volgens mij had Ajax dan net zo goed de grote talenten de kans kunnen geven. Dit elftal is immers verre van jong en kan net zo goed niet mee strijden om het kampioenschap. Ajax heeft gewoon drie uitstekende spelers laten gaan en daar mindere spelers voor teruggehaald, in plaats van de uitblinkers uit de jeugd de kans te geven.

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11423
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: Ajax - FC Utrecht 07-10-2012

Bericht door Toppie » ma okt 08, 2012 4:10 pm

goodfella schreef:
Zeux schreef:
goodfella schreef:Investeren?

Ik denk dat de meeste mensen niet op de hoogte zijn van de financiële situatie van Ajax. Zie onze grote rivaal. Het kan heel snel gaan.

Kijk naar de afgelopen jaarrapporten. Ondanks kampioenschappen en deelnames aan de CL noteert Ajax minimale winsten. Dat is toch geen abracadabra? Er moest wat gebeuren. Daar was iedereen, behalve de simpele ziel Toppie het toch wel over eens? Nu gaat iedereen echter weer roepen om aankopen. :excited.gif:

Eerst orde op zaken stellen.
Simpele ziel , als het niet uitkomt en spelers behalen maar over de hele linie in dit seizoen 60% van hun kunnen , dan kan je blijven doorselecteren wat je wilt maar je haalt het nooit GF. Boerenverstand simpel.nl :excited.gif:

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - FC Utrecht 07-10-2012

Bericht door Cruijff » ma okt 08, 2012 9:58 pm

Thuis tegen Utrecht (dit keer 2 inplaats van 3) punten morsen is in één woord WAAR-DE-LOOS. Voor mij voelt het aan alsof we voor de 5e keer op rij van ze verloren hebben.

En Christian Eriksen, als hij speelt zoals gister, pfffff. Dan zou je ipv Rodney Sneijder Eriksen een enkeltje RKC Waalwijk moeten geven...

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: Ajax - FC Utrecht 07-10-2012

Bericht door El Clavo » di okt 09, 2012 8:56 am

Zowel De Jong en Eriksen waren duidelijk dramatisch. Dat mag best eens gezegd worden.

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Re: Ajax - FC Utrecht 07-10-2012

Bericht door goodfella » di okt 09, 2012 11:49 am

Toppie schreef:
goodfella schreef:
Zeux schreef:
Kijk naar de afgelopen jaarrapporten. Ondanks kampioenschappen en deelnames aan de CL noteert Ajax minimale winsten. Dat is toch geen abracadabra? Er moest wat gebeuren. Daar was iedereen, behalve de simpele ziel Toppie het toch wel over eens? Nu gaat iedereen echter weer roepen om aankopen. :excited.gif:

Eerst orde op zaken stellen.
Simpele ziel , als het niet uitkomt en spelers behalen maar over de hele linie in dit seizoen 60% van hun kunnen , dan kan je blijven doorselecteren wat je wilt maar je haalt het nooit GF. Boerenverstand simpel.nl :excited.gif:
Goed argument waaruit blijkt dat Ajax gewoon 20 miljoen kan investeren! Ik snap 'm....

Denk ik. :smallgrin.gif:

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Re: Ajax - FC Utrecht 07-10-2012

Bericht door goodfella » di okt 09, 2012 11:50 am

Thijs schreef:Volgens mij komt volgende week weer het jaarverslag, dan kunnen we het zien.
En daaruit zal volgens mij wederom blijken dat het behalen van de CL geen leuke extra was, maar bittere noodzaak.

Plaats reactie