Ajax - Borussia Dortmund 21-11-2012

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13714
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Ajax - Borussia Dortmund 21-11-2012

Bericht door Thijs » zo nov 18, 2012 3:44 pm

Aanstaande woensdag, een gouwe ouwe Europacup-kraker tegen Borussia Dortmund!

Ik ben te hard gaan stappen dit weekend dus mij ontbreekt even de kracht om hier een heel lulverhaal neer te zetten. 47.600 kaarten verkocht overigens, gaat dus wel uitverkopen vermoed ik.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - Borussia Dortmund 21-11-2012

Bericht door Marillion » zo nov 18, 2012 4:42 pm

Laatste thuiswedstrijd in de CL. Leuke tegenstander die normaal gesproken véél te sterk is. Ik zie Ajax geen punt meer halen, City doet dat ook niet dus gaan we als nummer drie van de poule richting EL.

Zondag staan we om 12.30uur aan de aftrap in Kerkrade. Daar maak ik me eigenlijk meer zorgen over.
Nil volentibus arduum

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Ajax - Borussia Dortmund 21-11-2012

Bericht door Demosthenes » zo nov 18, 2012 6:47 pm

City mag nog een keer gelijk spelen, meer niet.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - Borussia Dortmund 21-11-2012

Bericht door Marillion » zo nov 18, 2012 6:51 pm

Dat gaan ze normaal gesproken ook niet doen. Madrid en Dortmund zijn in deze poule met afstand de twee beste teams.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23017
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Ajax - Borussia Dortmund 21-11-2012

Bericht door raymon » zo nov 18, 2012 10:30 pm

En dankzij Thijs ben ik er bij!!
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

wimpey
Berichten: 51827
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - Borussia Dortmund 21-11-2012

Bericht door wimpey » ma nov 19, 2012 1:06 pm

Marillion schreef:Dat gaan ze normaal gesproken ook niet doen. Madrid en Dortmund zijn in deze poule met afstand de twee beste teams.
Dortmund i.m.o. Ajax bood daar trouwens prima tegenstand. Beter dan Madrid, beter dan City tegenstand boden. Met een verzameling ego's kom je tegen een hecht team als Dortmund niet ver. Die lopen je collectief kapot.

We hebben m.i. een kansje. Aanvallende inbreng backs Dortmund zoveel mogelijk neutraliseren. Ik zie dus geen rol voor Fischer, want die zou telkens achter Piszczek aan moeten lopen... En als team positioneel en gedisciplineerd verdedigen om dynamiek en snelheid van Götze en Reus te onderbinden.

Sleutelrol voor Poulsen: kan ie zich in een mannetje vastbijten of komt ie te zwemmen. Vrees het laatste. Vandaar ook 'kansje'...

Interessante pot, ook met het oog op psv-thuis. Die spelen qua systeem als Dortmund, alleen is Dortmund kwalitatief effe wat beter. Benieuwd hoe FdB het gaat aanpakken, waar ie Eriksen neerzet. Misschien kiest ie voor duelkracht en longen van Enoh?

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58894
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - Borussia Dortmund 21-11-2012

Bericht door 999 » ma nov 19, 2012 1:17 pm

Tja, nu heb ik niet echt het idee dat B.D. tactisch net zo dom zal staan te voetballen als wat M.C. deed.Wat me, behalve dat B.D. bijna elk spelconcept zeer goed beheerst ( counter, verdedigend enz. ) goed beheerst, valt het me altijd op met wat voor POWER die club speelt.Soms lijkt het net alsof ze er een mannetje meer op het veld hebben staan ...

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Ajax - Borussia Dortmund 21-11-2012

Bericht door Bert » ma nov 19, 2012 1:36 pm

City speelt als elftal vrij traag, terwijl Dortmund inderdaad met heel veel kracht (en snelheid) speelt. Dortmund bereikt enorm snel de spitsen, iets wat Ajax juist mist. City speelt dan ook eerder Italiaans of zelfs Braziliaans dan typisch Engels voetbal.

Eenzelfde tactiek als tegen City is dan ook niet te verdedigen. Wanneer Ajax veel aan de bal is loopt de ploeg het gevaar dat het zichzelf met het lage tempo in slaap sust en kwetsbaar maakt voor de counters van Dortmund. Wanneer het de bal aan Dortmund laat loopt Ajax het gevaar onder de druk van Dortmund te bezwijken. Zaak dus om een middenweg te vinden. Met beperkte pressie Dortmund weghouden bij het eigen doel en door in balbezit te blijven Dortmund weerhouden van het opbouwen van een ritme. Jammer is dat Ajax niet echt spelers heeft die in de omschakeling de diepte zoeken zonder bal. Misschien Lukoki, al loop je met hem het gevaar dat hij kapot gelopen wordt door Schmelzer.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58894
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - Borussia Dortmund 21-11-2012

Bericht door 999 » ma nov 19, 2012 1:53 pm

Bertje schreef:City speelt als elftal vrij traag, terwijl Dortmund inderdaad met heel veel kracht (en snelheid) speelt. Dortmund bereikt enorm snel de spitsen, iets wat Ajax juist mist. City speelt dan ook eerder Italiaans of zelfs Braziliaans dan typisch Engels voetbal.

Eenzelfde tactiek als tegen City is dan ook niet te verdedigen. Wanneer Ajax veel aan de bal is loopt de ploeg het gevaar dat het zichzelf met het lage tempo in slaap sust en kwetsbaar maakt voor de counters van Dortmund. Wanneer het de bal aan Dortmund laat loopt Ajax het gevaar onder de druk van Dortmund te bezwijken. Zaak dus om een middenweg te vinden. Met beperkte pressie Dortmund weghouden bij het eigen doel en door in balbezit te blijven Dortmund weerhouden van het opbouwen van een ritme. Jammer is dat Ajax niet echt spelers heeft die in de omschakeling de diepte zoeken zonder bal. Misschien Lukoki, al loop je met hem het gevaar dat hij kapot gelopen wordt door Schmelzer.
Met beperke pressie ? ... Die mag je van mij eens uitleggen ...

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Ajax - Borussia Dortmund 21-11-2012

Bericht door Bert » ma nov 19, 2012 1:57 pm

Wel pressen, niet doordrukken tot op de keeper. Ajax moet pressen om Dortmund weg te houden bij het eigen doel, niet om de bal rond de zestien van Dortmund te winnen. Dat laatste lukt namelijk sowieso niet, omdat de ruimte tussen de linies bij Ajax dan te groot wordt door een gebrek aan aansluiting (vooral bij Poulsen). Door Dortmund onder druk te houden in de opbouw kun je ervoor zorgen dat ze meer man achterin moeten houden om onder de druk van Ajax uit te spelen. Daar moet de winst voor Ajax zitten bij balverlies.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

wimpey
Berichten: 51827
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - Borussia Dortmund 21-11-2012

Bericht door wimpey » ma nov 19, 2012 2:02 pm

999 schreef: Soms lijkt het net alsof ze er een mannetje meer op het veld hebben staan ...
Inderdaad. Thuiswedstrijd: rechtsback Piszczek komt aangerend en levert de kopbal-assist waaruit de enige goal valt. Nadat ie al vele kilometers in de benen had. Het is een erg fit elftal. Dat maakt het ook (extra) lastig tegen ze te spelen: geen ego's, geen vedetten, geen uitzonderingen. Die gasten werken stuk voor stuk keihard.

Het is trouwens niet allemaal goud dat er blinkt. De voorhoede is zeer sterk, Hummels een klasbak en de backs zijn offensief zeer sterk. Ben echt benieuwd hoe FdB het aanpakt...

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - Borussia Dortmund 21-11-2012

Bericht door Marillion » ma nov 19, 2012 2:25 pm

Het zal in grote lijnen wel het strijdplan van de eerste confrontatie worden. Daar kwamen we verrassend dichtbij een goede uitslag. Maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat Dortmund eigenlijk al eerder afstand had moeten nemen. Als dat elftal het gaspedaal in trapt kan Ajax niet mee in hun tempo.

Eigenlijk maakt het resultaat niet zoveel uit. Ik zie City ook geen punten meer halen dus normaal gesproken is Ajax derde. Zelfs een overwinning zou niet veel meer brengen dan de zekerheid op die derde positie.
Nil volentibus arduum

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Ajax - Borussia Dortmund 21-11-2012

Bericht door Bert » ma nov 19, 2012 2:27 pm

Alleen mis je nu Babel, die uit als belangrijkste aanspeelpunt diende. De Jong heeft natuurlijk minder body om in de strijd te werpen tegen Hummels en vooral Subotic.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - Borussia Dortmund 21-11-2012

Bericht door Marillion » ma nov 19, 2012 2:33 pm

Die speelde toen in het centrum inderdaad een sterke partij. Daar zal het nu van De Jong moeten komen. Die heeft misschien niet het fysiek maar hij moet daar toch wel iets mee kunnen.
Nil volentibus arduum

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13714
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Borussia Dortmund 21-11-2012

Bericht door Thijs » ma nov 19, 2012 2:38 pm

Persoonlijk hoop ik dat we het lang op 0-0 kunnen houden, of in ieder geval 20 minuten voor tijd op een gelijkspel staan. Dortmund zal een gelijkspel prima vinden, want is gewoon door met een punt, tweede worden we toch niet, en als Real Madrid gewoon wint van City overwinteren wij in Europa drinken we op het eind van de avond gezellig met die gasten een biertje. :biggthumpup.gif:
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33478
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - Borussia Dortmund 21-11-2012

Bericht door zeux » ma nov 19, 2012 3:20 pm

Thijs schreef:Persoonlijk hoop ik dat we het lang op 0-0 kunnen houden, of in ieder geval 20 minuten voor tijd op een gelijkspel staan.
Je bent al bij Bwin aan het shoppen? :hypocrite.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58894
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - Borussia Dortmund 21-11-2012

Bericht door 999 » ma nov 19, 2012 5:05 pm

Bertje schreef:Wel pressen, niet doordrukken tot op de keeper. Ajax moet pressen om Dortmund weg te houden bij het eigen doel, niet om de bal rond de zestien van Dortmund te winnen. Dat laatste lukt namelijk sowieso niet, omdat de ruimte tussen de linies bij Ajax dan te groot wordt door een gebrek aan aansluiting (vooral bij Poulsen). Door Dortmund onder druk te houden in de opbouw kun je ervoor zorgen dat ze meer man achterin moeten houden om onder de druk van Ajax uit te spelen. Daar moet de winst voor Ajax zitten bij balverlies.
Wel pressen maar niet doordrukken tot op de keeper.Het zal wel.Ik bedoel we mogen al blij zijn als deze jongens uberhaupt einige georganiseerde vorm van pressing zouden kunnen spelen.

Poulsen zal normaal degene zijn die in deze wedstrijd een sleutelrol dient te moeten spelen.AJAX zal gewoon beginnen zoals andere wedstrijden en balbezit koesteren met Poulsen vlak voor de verdedigende linies van AJAX.Zal de gaten moeten dichten.Het zal mij benieuwen of dat Poulsen het besef en de kwaliteiten heeft om op het juiste moment door te schuiven waardoor er wel die aansluiting is en de linies compact blijven.Of dat Poulsen dat durft en mag van De Boer.

Daarnaast denk ik dat de kansen voor AJAX weer zullen bestaan uit dode spelmomenten, want gezien het spel van de afgelopen tijd heb ik niet het idee dat AJAX nu opeens wel voetballend grote kansen gaat creeeren.

Net zoals tegen Man C. zal het er wel weer een beetje van afhangen wat Dortmund wil en hoe ze deze wedstrijd inschatten/benaderen.Overigens zou het ook zo maar kunnen zijn dat Dortmund lekker gaat hangen rond de zestien, dat men AJAX laat komen ...

M.a.w. ik zie dit AJAX niet in staat Dortmund hun wil op te leggen want normaal gesproken zijn zij kwalitieftief gezien gewoon 2 keer beter/ervarender ...

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58894
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - Borussia Dortmund 21-11-2012

Bericht door 999 » di nov 20, 2012 10:28 am

Borussia Dortmund misschien meer model voor Ajax dan Bayern München

VAN BANKROET NAAR DE TOP

AMSTERDAM – Aan Manchester City kan Ajax zich, zolang daar Arabieren de oliedollars laten rollen, niet meer spiegelen. Maar met Borussia Dortmund, morgen in de return van de groepsfase in de Champions League op bezoek in de ArenA, hebben de Amsterdammers hét voorbeeld in huis van een club die met een keihard financieel en strak sportief beleid is teruggekeerd in de elite van het Europese clubvoetbal.

Een van de paradepaardjes die de Duitsers meenemen naar Amsterdam is de 23-jarige international Marco Reus. De duurste speler – 17,5 miljoen euro en daarmee net zo prijzig als de uitgerangeerde Miralem Sulejmani – in de laatste elf seizoenen bij Borussia Dortmund. Recordaankoop van de Duitse topclub is nog altijd de Braziliaan Amoroso, die in 2001 voor 25 miljoen euro van Parma naar het Westfalenstadion verhuisde.

Er was een tijd dat ze bij de club in het Ruhrgebied dachten dat ze een speler als Reus nooit meer zouden kunnen verloorloven. De enorme uitgave voor Amoroso was destijds het begin van het einde. De onbezonnen koopwoede (100 miljoen aan uitgaven in drie opeenvolgende seizoenen) bij Borussia Dortmund, dat in de Champions League miljoenen dacht op te halen, leidde in 2005 tot een schuld van 150 miljoen euro. Feitelijk was de club bankroet. Het kostte bloed, zweet en tranen om de club te redden.

Ajax had het geluk dat het de voorbije jaren flink verdiende met de verkoop van een aantal spelers. Maar tussen 2007 en 2010 smeten ook de Amsterdammers onverantwoorde bedragen over de toonbank bij het shoppen: 73 miljoen euro aan afkoopsommen. Daar bovenop kwamen nog de torenhoge salarissen.

Dat Ajax nu fors heeft ingezet op een gezonder beleid met veel aandacht voor eigen jeugd, marketing en merchandising, wordt door de leiding van Borussia Dortmund als ‘verstandig’ omschreven. De Duitsers zeggen de sensationale ommekeer bij Borussia Dortmund in de afgelopen seizoenen te danken te hebben aan dezelfde filosofie. Vorig jaar maakte Dortmund 640.000 euro winst op transfers en dit jaar staat er een minnetje van slechts 3,5 ton.

In 2008 eindigde de huidige kampioen nog op een 13e positie in de Bundesliga. In het seizoen 2010/2011 kon heel Dortmund opgelucht verkondigen: ‘BVB is back’, toen Borussia voor het eerst sinds 2001 de landstitel weer veroverde. In de tussentijd had de club uit armoede al een keer het eigen stadion verkocht en teruggekocht. Maar met de komst van Jürgen Klopp en de doorbraak van spelers als Lewandowski en Mario Gotze, waren de tribunes weer tot laatste plaats uitverkocht.

De inkomsten uit marketing en merchandising knalden door alle barrières. In heel Europa is geen club waar 60 procent van de inkomsten worden gevormd door de commerciële tak van het voetbalbedrijf. Op een omzet van 138,5 miljoen euro harkte Dortmund 79 miljoen euro binnen met de verkoop van shirts en sponsoring. Met een gemiddelde van 78.416 toeschouwers per thuiswedstrijd was het bovendien na Barcelona de best bezochte ploeg in alle Europese competities. In het Westfalenstadion komen nog meer mensen kijken dan op Old Trafford bij Manchester United.

Dat de club uit de verkoop van wedstrijdtickets slechts 28 miljoen euro binnenhaalt per seizoen (90 miljoen euro minder dan Man United) heeft alles te maken met de extreem lage toegangsprijzen voor de 25.000 staanplaatsen op de Sudtribune in het stadion.

De sportieve prestaties in de huidige Champions League campagne bouwen het succes van Borussia verder uit. De selectie van de pas 45-jarige karaktercoach Klopp is ook al een voorbeeld voor Ajax. Van de 28 spelers hebben er 20 met de Duitse nationaliteit. Verdediger Mats Hummels is 24 miljoen euro waard, Mario Götze heeft een transferkaartje van 30 miljoen om de nek en Marco Reus moet 27 miljoen kosten. Drie jonge Duitse internationals, die hun eigen ontwikkeling belangrijker vinden dan halsoverkop voor meer geld bij een Engelse of Spaanse topclub te tekenen.

Frank de Boer, als trainer, en Edwin van der Sar, als nieuwe directeur, zullen dromen van die situatie bij Ajax.
De T.

wimpey
Berichten: 51827
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - Borussia Dortmund 21-11-2012

Bericht door wimpey » di nov 20, 2012 10:50 am

De T. schreef: Ajax had het geluk dat het de voorbije jaren flink verdiende met de verkoop van een aantal spelers. Maar tussen 2007 en 2010 smeten ook de Amsterdammers onverantwoorde bedragen over de toonbank bij het shoppen: 73 miljoen euro aan afkoopsommen. Daar bovenop kwamen nog de torenhoge salarissen.
Beetje theatraal (De T. style) verkocht, maar feitelijk natuurlijk juist. Ajax was (is?), net als Dortmund destijds, structureel financieel ongezond.

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: Ajax - Borussia Dortmund 21-11-2012

Bericht door El Clavo » di nov 20, 2012 10:51 am

Mooie club. Denk dat ik er volgend jaar eens een wedstrijdje ga meepikken.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13714
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Borussia Dortmund 21-11-2012

Bericht door Thijs » di nov 20, 2012 10:52 am

Inderdaad, toen ik er laatst was kreeg ik echt een hele positieve indruk...en die had ik al.

Goed beleid, gaaf stadion, fantastische support van hun supporters. Herkenbaar elftal.

Ik gun het Dortmund veel meer dan die andere twee clubs in onze poule.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
Berichten: 10430
Lid geworden op: do jun 10, 2004 9:10 pm

Re: Ajax - Borussia Dortmund 21-11-2012

Bericht door mattie » di nov 20, 2012 3:15 pm

Thijs schreef:Inderdaad, toen ik er laatst was kreeg ik echt een hele positieve indruk...en die had ik al.

Goed beleid, gaaf stadion, fantastische support van hun supporters. Herkenbaar elftal.

Ik gun het Dortmund veel meer dan die andere twee clubs in onze poule.
Madrid en City zouden eigenlijk niet meer mee mogen doen in de CL.. Hebben allebei een dergelijk verlies wat niet normaal is..
Dortmund is gezond en dat zou de boventoon moeten voeren.. Vandaar dat ik hoop dat zij doorgaan.. Jammer genoeg ook met Real

Vermoedelijk hebben Barca & Real samen of minimaal 50% van de uitstaande schuld van het gehele land..
Op naar een nieuw RUK seizoen.. heerlijke een Duitse TD.. Wie schopt hem eruit.. deze man is het Failliet van Ajax

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58894
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - Borussia Dortmund 21-11-2012

Bericht door 999 » di nov 20, 2012 4:40 pm

Weerzien Ajax met grensrechter

AMSTERDAM - 
Ajax treft woensdag in het Champions Leagueduel tegen Borussia Dortmund in de Portugese grensrechter Bertinho Miranda een oude bekende.

De assistent-arbiter vlagde vorig seizoen in het CL-thuisduel van de Amsterdammers tegen Real Madrid twee keer ten onrechte voor buitenspel. Daardoor liep Ajax twee treffers mis en verloor het mede daardoor uiteindelijk met 3-0.
Door de nederlaag tegen Real en de enorme zege van Olympique Lyon bij Dinamo Zagreb was Ajax veroordeeld tot de Europa League.

Het duel in de AmsterdamArena staat onder leiding van Mirandas landgenoot Pedro Proença.
De T.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Ajax - Borussia Dortmund 21-11-2012

Bericht door Jöhnk » di nov 20, 2012 5:01 pm

Tja, het is ook niet niks om grensrechter te spelen als je idolen op het veld staan.

Ajax had laatst ook geluk met die Deense scheidsrechter.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Ajax - Borussia Dortmund 21-11-2012

Bericht door Ajaciedjuh » di nov 20, 2012 7:31 pm

Ik zou morgen met deze elf spelen:
-------------- Vermeer
- Ricardo - Toby - Moisander - Blind
------------- Enoh
- Siem -------------------- Eriksen
- Lukoki ---- Hoesen ---- Fischer
Laatst gewijzigd door Ajaciedjuh op wo nov 21, 2012 9:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Plaats reactie