Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33479
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door zeux » vr feb 22, 2013 10:44 am

Yopi schreef:Siem scoort niet meer. Dan heeft Ajax meteen een groot probleem.
En dan is Siem eigenlijk middenvelder.

Als Ajax al zo lang een zwakke voorhoede heeft zonder echte spitsen (althans niet spitsen die ook leveren), dan zou er toch ingegrepen moeten worden?

Volgens mij is het beleid nu: hopen dat Sightorsson en Boerrigter op hun oude niveau komen en gaan scoren.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Lionel
Berichten: 47291
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door Lionel » vr feb 22, 2013 10:49 am

Dan moet Derk vooral op rechts blijven spelen :excited.gif: En Serero op links. Nog zo een gigantische ontdekking.
IK GELOOF!!!!!!

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door Demosthenes » vr feb 22, 2013 10:51 am

Zeux schreef:
Yopi schreef:Siem scoort niet meer. Dan heeft Ajax meteen een groot probleem.
En dan is Siem eigenlijk middenvelder.

Als Ajax al zo lang een zwakke voorhoede heeft zonder echte spitsen (althans niet spitsen die ook leveren), dan zou er toch ingegrepen moeten worden?

Volgens mij is het beleid nu: hopen dat Sightorsson en Boerrigter op hun oude niveau komen en gaan scoren.
Sana, Cuenca, Boerrigter, Sigthorsson, Hoesen, van Kessel: er zijn in ruim 1 1/2 jaar zes voorhoedespelers gehaald (Babel is een krijgertje) Daarnaast is Fischer gekomen en er wordt niet gescoord door de voorhoede. De Jong is niet alleen het probleem.

Ik dacht toch echt dat Ajax volgens veel posters een probleem in de achterhoede had/heeft, geen backs die kunnen verdedigen, een mandekker die die man maar af en toe ruimte geeft en Moisander die soms de vreemdste capriolen uithaalt.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

GangstaRiB
Berichten: 16846
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door GangstaRiB » vr feb 22, 2013 10:51 am

Het blijft toch een raadsel hoe wisselvallig dit Ajax kan zijn. Is het niveau in Nederland dan zo dramatisch? Steau zette een beetje druk en gelijk kwam Ajax er niet meer uit. Ik vind het middenveld grossieren in foute keuzes. In het eerste kwartier/half uur kwamen we er af en toe gevaarlijk doorheen, maar kozen Eriksen en Fischer constant voor de verkeerde mensen. Cuenca werd constant overgeslagen waardoor alles door het midden ging. Je zou zeggen dat Eriksen nu toch genoeg ervaring heeft om simpel te voetballen en goede keuzes maakt. Ik weet niet of het de kracht van Steau was of de zwakte van Ajax.

Lionel
Berichten: 47291
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door Lionel » vr feb 22, 2013 10:53 am

Cuenca werd overgeslagen omdat die gast alleen maar stil staat.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33479
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door zeux » vr feb 22, 2013 10:55 am

GangstaRiB schreef:Het blijft toch een raadsel hoe wisselvallig dit Ajax kan zijn. Is het niveau in Nederland dan zo dramatisch? Steau zette een beetje druk en gelijk kwam Ajax er niet meer uit. Ik vind het middenveld grossieren in foute keuzes. In het eerste kwartier/half uur kwamen we er af en toe gevaarlijk doorheen, maar kozen Eriksen en Fischer constant voor de verkeerde mensen. Cuenca werd constant overgeslagen waardoor alles door het midden ging. Je zou zeggen dat Eriksen nu toch genoeg ervaring heeft om simpel te voetballen en goede keuzes maakt. Ik weet niet of het de kracht van Steau was of de zwakte van Ajax.
Vergeet ook de dekkingsfout van Van Rhijn niet. Wanneer komt hij op de 'speelleeftijd' dat hij niet meer talent is, maar gewoon moet gaan leveren?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door jabu » vr feb 22, 2013 11:00 am

Yopi schreef:In zo'n wedstrijd vallen veel spelers van Ajax terug op wat ze in de jeugd hebben geleerd: rondspelen (bijna) uit stand, wat dan wordt aangezien voor positiespel.
Heel creatief om hier de jeugdopleiding van JOR weer als zondebok voor te kunnen vinden... Dit doelloos getik kan je grotendeels op het conto van trainer FdB schrijven. Hoewel Vermeer het meest van alle spelers werd aangespeeld, kan je hem het rondspelen uit stand moeilijk aanrekenen. Siggy, Serero, Boerrigter, Moisander, Schöne, Poulsen, Cuenca, Eriksen, Fischer kunnen dat echt niet in de jeugd hebben geleerd.
Rishi schreef:Dan moet Derk vooral op rechts blijven spelen :excited.gif: En Serero op links. Nog zo een gigantische ontdekking.
Die wissels en stelselmatig spelers op de verkeerde positie beginnen inderdaad wel hoogst irritant te worden.

Lionel
Berichten: 47291
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door Lionel » vr feb 22, 2013 11:06 am

Jabu schreef:
Yopi schreef:In zo'n wedstrijd vallen veel spelers van Ajax terug op wat ze in de jeugd hebben geleerd: rondspelen (bijna) uit stand, wat dan wordt aangezien voor positiespel.
Heel creatief om hier de jeugdopleiding van JOR weer als zondebok voor te kunnen vinden... Dit doelloos getik kan je grotendeels op het conto van trainer FdB schrijven. Hoewel Vermeer het meest van alle spelers werd aangespeeld, kan je hem het rondspelen uit stand moeilijk aanrekenen. Siggy, Serero, Boerrigter, Moisander, Schöne, Poulsen, Cuenca, Eriksen, Fischer kunnen dat echt niet in de jeugd hebben geleerd.
Rishi schreef:Dan moet Derk vooral op rechts blijven spelen :excited.gif: En Serero op links. Nog zo een gigantische ontdekking.
Die wissels en stelselmatig spelers op de verkeerde positie beginnen inderdaad wel hoogst irritant te worden.
Inderdaad. Dit was gewoon de tactiek van Frank. Niks meer en niks minder.

Frank is geen tactisch wonder. Blijkt eens te meer. Vorige week had hij voor de 3-0 moeten gaan en gisteren voor de 0-1.
Frank brengt Serero en Derk erin op verkeerde posities, speelt met Poulsen als nummer 6 terwijl daar juist alle ruimte lag om een voetballer op te stellen omdat Schone toch geen directe man zou hebben. Blind speelt als linksbuiten maar kan geen enkele voorzet geven omdat er niemand voor de goal staat. Cuenca staat alleen maar stil. Hele slechte tactiek. Heeft niks te maken met de jeugd of een gebrek aan kwaliteit (t.o.v. Steau) maar alleen met de tactiek en de instelling van dit Ajax onder leiding van Frank.
IK GELOOF!!!!!!

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door Feest » vr feb 22, 2013 11:17 am

Als er nou iemand tactisch debiel overkwam was het die zombie uit La Masia. (Al heeft-ie hele gedeelten van opleiding ergens anders gespeeld)

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door Yopi » vr feb 22, 2013 11:18 am

Maar Vermeer, Blind, Alderweireld, Moisander, De Jong, Eriksen wel.

Met het systeem is niets mis, met de uitvoering wel. Het spel dat Ajax wil spelen is bepaald niet gemakkelijk. Het probleem van Ajax is mijns inziens dat de spelers niet in staat zijn (of geleerd hebben, daar wil ik af zijn) om constant in beweging te zijn. Terwijl dat wel gevraagd wordt, wil je in de top meekunnen. Kijk naar Xavi en Iniesta, die mannen staan nooit stil.

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door Feest » vr feb 22, 2013 11:21 am

Rishi schreef:Cuenca werd overgeslagen omdat die gast alleen maar stil staat.
Hij gad op een gegeven moment druk vooruit terwijl de bal als voorbij hem was gespeeld. Huh. :confused.gif:

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33838
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door Duke » vr feb 22, 2013 11:24 am

Jabu schreef:
Yopi schreef:In zo'n wedstrijd vallen veel spelers van Ajax terug op wat ze in de jeugd hebben geleerd: rondspelen (bijna) uit stand, wat dan wordt aangezien voor positiespel.
Heel creatief om hier de jeugdopleiding van JOR weer als zondebok voor te kunnen vinden... Dit doelloos getik kan je grotendeels op het conto van trainer FdB schrijven. Hoewel Vermeer het meest van alle spelers werd aangespeeld, kan je hem het rondspelen uit stand moeilijk aanrekenen. Siggy, Serero, Boerrigter, Moisander, Schöne, Poulsen, Cuenca, Eriksen, Fischer kunnen dat echt niet in de jeugd hebben geleerd.
Creatief? Voorspelbaar en doorzichtig. :excited.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Lionel
Berichten: 47291
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door Lionel » vr feb 22, 2013 11:24 am

Hahahaha ik weet ook precies welk moment je bedoelde. Ook een bal binnenhouden met een sliding terwijl je weet dat de verdediger van de tegenpartij dan de bal heeft :excited.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door Demosthenes » vr feb 22, 2013 11:31 am

In zo'n wedstrijd vallen veel spelers van Ajax terug op wat ze in de jeugd hebben geleerd: rondspelen (bijna) uit stand, wat dan wordt aangezien voor positiespel.
Kon het bericht niet zo snel vinden, maar dat zal toch niet serieus zijn bedoeld?

Moisander en JOR, wat een humor of eigenlijk te triest voor woorden.
Jan Olde Riekerink bleef actief in het voetbal en in 1995 werd hij jeugdtrainer bij AFC Ajax. Hij bleef tot 2002 in de functie van jeugdtrainer, assistent-trainer en coach van Jong Ajax actief bij de club. Na een aantal jaar bij respectievelijk AA Gent, FC Emmen, FC Porto en Metallurg Donetsk keerde hij in 2007 terug in Amsterdam als hoofd van de jeugdopleiding. Hij volgde daarmee John van den Brom op. Olde Riekerink was bij Ajax assistent van Jan Wouters en in Portugal en Oekraïne assistent van Co Adriaanse.
Moisander wisselde, samen met zijn tweelingbroer, doelman Henrik, TPS Turku eind 2003 voor AFC Ajax. Beide Finnen kwamen echter nooit tot een debuut bij de Amsterdamse formatie. Niklas bleef er drie seizoenen, een doorbraak naar het eerste elftal bleef uit. (...) FC Zwolle schotelde hem in 2006 een contract voor twee jaar voor. Moisander ging akkoord.
Wat gebeurt er? Iemand bevalt niet. Geef JOR de schuld, van der Boog en HtC; alle leden van de JC-familie weer gelukkig, het ligt niet aan JC's spelopvatting.
Eriksen begon in het seizoen 2008/2009 in de B1 van Ajax onder leiding van Robin Pronk. Ajax A1-trainer Frank de Boer liet hem aan het einde van het seizoen regelmatig meespelen met de A1 en na verloop van tijd mocht hij meetrainen met het eerste elftal
Hoeveel "jeugdopleiding zonder FdB" heeft hij meegemaakt?

De naam Robin Pronk valt; hij moest weg, juist omdat hij niet van dat rondspelen hield, maar zijn elftal liet jagen, vooruit liet spelen.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door Le T. » vr feb 22, 2013 11:49 am

GangstaRiB schreef:Het blijft toch een raadsel hoe wisselvallig dit Ajax kan zijn. Is het niveau in Nederland dan zo dramatisch? Steau zette een beetje druk en gelijk kwam Ajax er niet meer uit. Ik vind het middenveld grossieren in foute keuzes. In het eerste kwartier/half uur kwamen we er af en toe gevaarlijk doorheen, maar kozen Eriksen en Fischer constant voor de verkeerde mensen. Cuenca werd constant overgeslagen waardoor alles door het midden ging. Je zou zeggen dat Eriksen nu toch genoeg ervaring heeft om simpel te voetballen en goede keuzes maakt. Ik weet niet of het de kracht van Steau was of de zwakte van Ajax.
Ik vind Ajax eigenlijk helemaal niet wisselvallig maar zeer constant. Er is te weinig idee, er wordt niet hard genoeg ingespeeld, het vervolg wordt te laat bedacht, pas met de bal al aan de voet, en verder vooruit denken is al helemaal uit den boze. Daardoor worden er te weinig kansen uitgespeeld om iets af te dwingen.

De ene keer gaat het dan goed doordat een halve kans wel raak is, de andere keer gaat die bal er niet in en wordt het moeilijk. Van het soort kansen dat Ajax creeert moet je er elke 90 minuten een stuk of 10 uitspelen om een overwinning af te dwingen. Het is onzin om te zeggen dat je verloren hebt omdat de bal er niet in wilde als je zo weinig uitspeelt.
Wollt ihr den totalen Mensch?

GangstaRiB
Berichten: 16846
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door GangstaRiB » vr feb 22, 2013 11:57 am

Le T. schreef:
GangstaRiB schreef:Het blijft toch een raadsel hoe wisselvallig dit Ajax kan zijn. Is het niveau in Nederland dan zo dramatisch? Steau zette een beetje druk en gelijk kwam Ajax er niet meer uit. Ik vind het middenveld grossieren in foute keuzes. In het eerste kwartier/half uur kwamen we er af en toe gevaarlijk doorheen, maar kozen Eriksen en Fischer constant voor de verkeerde mensen. Cuenca werd constant overgeslagen waardoor alles door het midden ging. Je zou zeggen dat Eriksen nu toch genoeg ervaring heeft om simpel te voetballen en goede keuzes maakt. Ik weet niet of het de kracht van Steau was of de zwakte van Ajax.
Ik vind Ajax eigenlijk helemaal niet wisselvallig maar zeer constant. Er is te weinig idee, er wordt niet hard genoeg ingespeeld, het vervolg wordt te laat bedacht, pas met de bal al aan de voet, en verder vooruit denken is al helemaal uit den boze. Daardoor worden er te weinig kansen uitgespeeld om iets af te dwingen.

De ene keer gaat het dan goed doordat een halve kans wel raak is, de andere keer gaat die bal er niet in en wordt het moeilijk. Van het soort kansen dat Ajax creeert moet je er elke 90 minuten een stuk of 10 uitspelen om een overwinning af te dwingen. Het is onzin om te zeggen dat je verloren hebt omdat de bal er niet in wilde als je zo weinig uitspeelt.
Precies, dus dan lijkt het te liggen aan het niveau van de Eredivisie waardoor het soms lijkt dat Ajax aardig vooruit kan komen. Potjes tegen dit soort tegenstanders laten zien dat we helemaal geen steek zijn opgeschoten.

wimpey
Berichten: 51835
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door wimpey » vr feb 22, 2013 12:01 pm

Demosthenes schreef:
In zo'n wedstrijd vallen veel spelers van Ajax terug op wat ze in de jeugd hebben geleerd: rondspelen (bijna) uit stand, wat dan wordt aangezien voor positiespel.
Kon het bericht niet zo snel vinden, maar dat zal toch niet serieus zijn bedoeld?

Moisander en JOR, wat een humor of eigenlijk te triest voor woorden.
Jan Olde Riekerink bleef actief in het voetbal en in 1995 werd hij jeugdtrainer bij AFC Ajax. Hij bleef tot 2002 in de functie van jeugdtrainer, assistent-trainer en coach van Jong Ajax actief bij de club. Na een aantal jaar bij respectievelijk AA Gent, FC Emmen, FC Porto en Metallurg Donetsk keerde hij in 2007 terug in Amsterdam als hoofd van de jeugdopleiding. Hij volgde daarmee John van den Brom op. Olde Riekerink was bij Ajax assistent van Jan Wouters en in Portugal en Oekraïne assistent van Co Adriaanse.
Moisander wisselde, samen met zijn tweelingbroer, doelman Henrik, TPS Turku eind 2003 voor AFC Ajax. Beide Finnen kwamen echter nooit tot een debuut bij de Amsterdamse formatie. Niklas bleef er drie seizoenen, een doorbraak naar het eerste elftal bleef uit. (...) FC Zwolle schotelde hem in 2006 een contract voor twee jaar voor. Moisander ging akkoord.
Wat gebeurt er? Iemand bevalt niet. Geef JOR de schuld, van der Boog en HtC; alle leden van de JC-familie weer gelukkig, het ligt niet aan JC's spelopvatting.
Misschien ben ik traag van begrip, maar: wat wil je hier nou eigenlijk mee zeggen? :confused.gif:

Alexander
Berichten: 8557
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door Alexander » vr feb 22, 2013 12:05 pm

Net terug uit Roemenie. Poeh, wat was het een heksenketel zeg. Nog nooit zulke fanatieke supporters gezien. Intimiderend. Dat vonden de spelers ook, had ik het idee. Wat was Ajax godallemachtig slap. Moisander de slechtste, samen met Vermeer, Eriksen en Cuenca. Invalbeurt van Schone en Boerrigter om te huilen, die hebben echt helemaal niks goeds gedaan. Vraag me überhaupt af wat Schone in Ajax 1 doet.

Ik heb het hier al vaker gezegd, maar Moisander valt mij echt verschrikkelijk tegen. Zoveel onnodige fouten. Iedere bal die hij niet naar Toby (of Blind) speelt, is balverlies.

Desalniettemin had je deze pot gewoon moeten winnen. Ajax heeft echt wel een paar grote kansen gehad. Dat schot van Serero, dat is toch niet normaal?

Lionel
Berichten: 47291
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door Lionel » vr feb 22, 2013 12:10 pm

Ik vond Moisander juist best sterk. Voetballend gezien dan. Lost alles met souplesse op. Goals waren ook niet zijn schuld.
IK GELOOF!!!!!!

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door Demosthenes » vr feb 22, 2013 12:29 pm

Misschien ben ik traag van begrip, maar: wat wil je hier nou eigenlijk mee zeggen?
Je geeft het antwoord al.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Laudrup
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo jan 11, 2004 2:11 pm

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door Laudrup » vr feb 22, 2013 12:31 pm

Fischer en Cuenca houden het veld ook echt niet breed, en wanneer wordt er weer eens een individuele actie gemaakt? Wat een schrijnend gebrek aan ideeen zeg......
15 mei 2011.

Lionel
Berichten: 47291
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door Lionel » vr feb 22, 2013 12:31 pm

Cuenca hield het veld wel breed. Daley Blind ook wel. Maar wat heeft het voor nut als er toch geen moer mee gedaan werd?
IK GELOOF!!!!!!

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door Demosthenes » vr feb 22, 2013 12:37 pm

Rishi schreef:Cuenca hield het veld wel breed. Daley Blind ook wel. Maar wat heeft het voor nut als er toch geen moer mee gedaan werd?
Waarom wordt er volgens jou niets mee gedaan?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door Ajaciedjuh » vr feb 22, 2013 12:39 pm

Afbeelding
Afbeelding
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door Le T. » vr feb 22, 2013 12:41 pm

GangstaRiB schreef: Precies, dus dan lijkt het te liggen aan het niveau van de Eredivisie waardoor het soms lijkt dat Ajax aardig vooruit kan komen. Potjes tegen dit soort tegenstanders laten zien dat we helemaal geen steek zijn opgeschoten.
In de eredivisie gaat het ook wel eens mis, en dan kun je roepen dat je had moeten winnen omdat je meer kansen had. Maar het wedstrijdverloop kan altijd mee of tegen zitten, en hele grote kansen uitspelen is niet wat Ajax doet. Als je dan 3 punten wil afdwingen als het allemaal een keer niet meezit moet je die 90 minuten veel beter gebruiken om kansen uit te spelen. De norm moet zijn dat je over hebt, en dat er wel uitzonderlijk veel gemist moet worden voordat je kunt roepen dat de bal er gewoon niet in wilde.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Plaats reactie