PEC Zwolle - Ajax, KNVB Bekerfinale

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: PEC Zwolle - Ajax, KNVB Bekerfinale

Bericht door Monkey Tonk » ma apr 21, 2014 6:06 pm

Zeux schreef:
Monkey Tonk schreef:
Zlatan Son of God schreef:Bij ons in het vak was er al heel snel duidelijk dat de "supporters" dit van plan waren om zodoende de wedstrijd te vertragen, aangezien een grote groep supporters van de harde kern nog niet binnen waren. Dit "nieuws" verspreidde als een lopend vuurtje in het Ajax vak en ging al snel via twitter rond. Door de dramatische voorbereidingen rondom het vervoer door Ajax was het erg chaotisch in Amsterdam op P2 en werden uren vertragingen opgelopen. Alle supporters werden nauwelijks gecontroleerd op voorwerpen. De stewards waren drukker met het controleren of er geen alcohol in het drinken werd meegenomen. Vervolgens werden alle supporters op P2, in de brandende zon, zonder verdere faciliteiten, achter een groot hek gehouden. Slechts af en toe mochten er supporters door 1 van de 3 á 4 poorten (hek wat tegen de menigte in geopend moest worden). Veel supporters kwamen hier al in de verdrukking en zelfs enkele kinderen moesten over de hekken getild worden om niet verpletterd te worden door een steeds groter worden groep onrustige supporters.
In ieder geval hadden ze dan een positieve motivatie. Het was geen goede actie, maar wel te begrijpen. Ze worden eigenlijk als vee behandelt tijdens zo'n dag, en dan kan de club er niet eens voor zorgen dat iedereen er ook op tijd is? Ajax, dit heb je aan jezelf te danken.
Vuurwerk naar mensen gooien is te begrijpen?
Nooit.
Er is een verschil tussen begrip voor een actie en het er mee eens zijn. Lijkt me duidelijk. (verder was het geen ontploffend vuurwerk, dus echt gevaarlijk was het niet; ook dat zeg ik niet om het goed te praten).

Ajax moet wat mij betreft wel degelijk in de spiegel kijken. Je supporters zijn geen vee.

Als ik moest kiezen tussen solidariteit met de supporters die zo behandelt worden als Zlatan dat beschrijft, of de bobo's, is het heel makkelijk. Ik heb geen probleem met een protestactie die ook nog solidair is naar medesupporters die er nog niet zijn. Jammer dat het een wedstrijd verkloot. Maar als je mensen dwingt tot een bepaalde manier van vervoer, en niet eens kunt garanderen dat ze -hoewel ze daardoor de hele dag kwijt zijn - op tijd voor de wedstrijd zijn, houdt het toch op? Waar ben je dan als club mee bezig?

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: PEC Zwolle - Ajax, KNVB Bekerfinale

Bericht door Bert » ma apr 21, 2014 6:50 pm

In welk universum is het gooien van vuurwerk op het veld, richting voetballers (van je eigen club) een actie tegen bobo's?
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Scherrer
AT Toto winner 10/11
Berichten: 7354
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
Locatie: Amsterdam

Re: PEC Zwolle - Ajax, KNVB Bekerfinale

Bericht door Scherrer » ma apr 21, 2014 6:56 pm

Bert schreef:In welk universum is het gooien van vuurwerk op het veld, richting voetballers (van je eigen club) een actie tegen bobo's?
In het zelfde universum waar het gooien van 50 fakkels van enkele honderden graden naar mensen 'niet gevaarlijk' is omdat het 'niet ontploffend vuurwerk is': het universum van een zwakzinnige.
***

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: PEC Zwolle - Ajax, KNVB Bekerfinale

Bericht door Monkey Tonk » ma apr 21, 2014 7:09 pm

Niet in het universum waar je je eigen supporters respecteert. Als die zover over de schreef gaan dat ze hun eigen keeper onder vuur nemen, zijn er twee mogelijkheden. Of ze zijn helemaal gestoord, zoals de meesten wel heel gemakkelijk aannemen, of ze hebben reden tot protest.

Ik kies verder geen zijde. Maar ik heb er wel begrip voor. Het gevoel om -volkomen onnodig- verdrongen te worden door een massa mensen, beschreven door Zlatan, waarbij overigens doden kunnen vallen, is zeker geen pretje. Voor mij is dat een groter punt dan een paar vlammen op het veld.

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Re: PEC Zwolle - Ajax, KNVB Bekerfinale

Bericht door Khraa » ma apr 21, 2014 7:17 pm

Tja, want je hebt altijd vuurwerk bij je voor het geval dat.....

Daarnaast was dit ook in het geval dat het een protest was tegen het bestuur volledig overtrokken. Ook het goedpraten van vandaag van de F-side sloeg nergens op, dan ben je gewoon van het padje af.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: PEC Zwolle - Ajax, KNVB Bekerfinale

Bericht door Monkey Tonk » ma apr 21, 2014 7:30 pm

Khraa schreef:Tja, want je hebt altijd vuurwerk bij je voor het geval dat.....

Daarnaast was dit ook in het geval dat het een protest was tegen het bestuur volledig overtrokken. Ook het goedpraten van vandaag van de F-side sloeg nergens op, dan ben je gewoon van het padje af.
Iedere vorm van revolutie is 'van het padje af'. Dat maakt het niet uit principe verkeerd. Ik zie het meer als de stem van een verdrongen massa. En vanuit dat oogpunt respecteer ik het ook. In ieder geval genoeg voer voor discussie bij Ajax. Ik hoop dat ze niet, lekker makkelijk, de zwarte piet naar de F-side spelen.

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Re: PEC Zwolle - Ajax, KNVB Bekerfinale

Bericht door Daily Blind » ma apr 21, 2014 7:30 pm

Monkey Tonk schreef:
Khraa schreef:Tja, want je hebt altijd vuurwerk bij je voor het geval dat.....

Daarnaast was dit ook in het geval dat het een protest was tegen het bestuur volledig overtrokken. Ook het goedpraten van vandaag van de F-side sloeg nergens op, dan ben je gewoon van het padje af.
Iedere vorm van revolutie is 'van het padje af'. Dat maakt het niet uit principe verkeerd. Ik zie het meer als de stem van een verdrongen massa. En vanuit dat oogpunt respecteer ik het ook. In ieder geval genoeg voer voor discussie bij Ajax. Ik hoop dat ze niet, lekker makkelijk, de zwarte piet naar de F-side spelen.
Die waren denk ik nog van het padje van gisteren toen ze het aan het schrijven waren.

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Re: PEC Zwolle - Ajax, KNVB Bekerfinale

Bericht door Khraa » ma apr 21, 2014 7:43 pm

Monkey Tonk schreef:
Khraa schreef:Tja, want je hebt altijd vuurwerk bij je voor het geval dat.....

Daarnaast was dit ook in het geval dat het een protest was tegen het bestuur volledig overtrokken. Ook het goedpraten van vandaag van de F-side sloeg nergens op, dan ben je gewoon van het padje af.
Iedere vorm van revolutie is 'van het padje af'. Dat maakt het niet uit principe verkeerd. Ik zie het meer als de stem van een verdrongen massa. En vanuit dat oogpunt respecteer ik het ook. In ieder geval genoeg voer voor discussie bij Ajax. Ik hoop dat ze niet, lekker makkelijk, de zwarte piet naar de F-side spelen.
Dit was geen revolutie, dit was gedrag van een stel gefrustreerde randdebielen, die alleen maar kunnen stukmaken. Niet alleen fysiek stukmaken, maar ook het stukmaken van de reputatie van Ajaxsupporters.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: PEC Zwolle - Ajax, KNVB Bekerfinale

Bericht door Monkey Tonk » ma apr 21, 2014 7:50 pm

Khraa schreef:
Monkey Tonk schreef:
Khraa schreef:Tja, want je hebt altijd vuurwerk bij je voor het geval dat.....

Daarnaast was dit ook in het geval dat het een protest was tegen het bestuur volledig overtrokken. Ook het goedpraten van vandaag van de F-side sloeg nergens op, dan ben je gewoon van het padje af.
Iedere vorm van revolutie is 'van het padje af'. Dat maakt het niet uit principe verkeerd. Ik zie het meer als de stem van een verdrongen massa. En vanuit dat oogpunt respecteer ik het ook. In ieder geval genoeg voer voor discussie bij Ajax. Ik hoop dat ze niet, lekker makkelijk, de zwarte piet naar de F-side spelen.
Dit was geen revolutie, dit was gedrag van een stel gefrustreerde randdebielen, die alleen maar kunnen stukmaken. Niet alleen fysiek stukmaken, maar ook het stukmaken van de reputatie van Ajaxsupporters.
Het was een mini-revolutie. Verdrongen, gedwongen (tot massavervoer), niet gerespecteerde massa. Ik zou zeggen, bestudeer de elementen eens die tot politieke revoluties leiden.

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: PEC Zwolle - Ajax, KNVB Bekerfinale

Bericht door Giacomo Puccini » ma apr 21, 2014 10:41 pm

Drugsgebruikers... De politiek is net zo schuldig als het doorgesnoven 410 tuig. De voetbalwet is nooit serieus genomen en daar plukken we nu de vruchten van.
Ajax!

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: PEC Zwolle - Ajax, KNVB Bekerfinale

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di apr 22, 2014 6:23 am

Aha, dus je eigen keeper in de hens zetten is een politiek statement. Als je dan toch aandacht wilt vragen voor het veevervoer (wat ik me best kan voorstellen), is dit in ieder geval niet de manier. Want als er ook maar iémand van die gasten dacht daarmee aandacht te kunnen vragen voor het probleem van de combiregeling, heeft ie PR-technisch nog wat te leren.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Cluijffert
Berichten: 2155
Lid geworden op: zo jun 19, 2005 9:34 am
Locatie: Haarlem

Re: PEC Zwolle - Ajax, KNVB Bekerfinale

Bericht door Cluijffert » di apr 22, 2014 6:36 am

Monkey Tonk schreef:Het was een mini-revolutie. Verdrongen, gedwongen (tot massavervoer), niet gerespecteerde massa. Ik zou zeggen, bestudeer de elementen eens die tot politieke revoluties leiden.
Hier schijnt tegenwoordig een term voor te zijn, heb ik me laten vertellen. 'Gutmenschen' zullen namelijk, om de illusie van een door zichzelf toegekende morele en intellectuele superioriteit te behouden, in alle bochten wringen om een verwrongen 'begrip' te eisen voor daders. Ten koste van de 'slachtoffers' normaliter, dat dan weer wel. In dit geval worden een paar belhamels neergezet als halve Che Guevara's, een soort revolutionairen die onbaatzuchtig strijden tegen 'het systeem' en niet een paar egocentrische, doorgesnoven criminelen die dit toch echt alleen doen omdat ze het leuk vinden en het kan. Wellicht een keertje vanuit die ivoren toren neerdalen en in een van de vakken bij ons gepeupel erbij komen staan om political science 101 met de 'strijders' te bespreken?
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: PEC Zwolle - Ajax, KNVB Bekerfinale

Bericht door Demosthenes » di apr 22, 2014 6:53 am

De vuurwerkgooiers zijn, als ik het goed begrijp, wereldverbeteraars?

Terug naar de wedstrijd, JC schreef er iets over in zijn column:
Dan kan je wel blijven roepen dat dingen niet goed gaan, als Ajax de Johan Cruijff Schaal en de beker wint en dan ook nog voor de vierde keer achter elkaar de titel pakt, dan praat je toch tegen een muur aan.'
:icon_biggrin.gif: :koe.gif:
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: PEC Zwolle - Ajax, KNVB Bekerfinale

Bericht door Monkey Tonk » di apr 22, 2014 9:12 am

Even vergeten dat je in NL je kop niet boven het gras uit moet steken. Beetje benauwend, maar 'when in Rome...'
Demosthenes schreef:De vuurwerkgooiers zijn, als ik het goed begrijp, wereldverbeteraars?
Afgaande op de beschrijving in het vak van Zlatan is het gedrag niet zo onbegrijpelijk als men wil doen geloven. Als die beschrijving niet klopt, en als de onzinnige uitleg van 410 meer in de buurt zit (dat vuurwerk nu eenmaal bij de bekerfinale hoort) is het een heel ander verhaal.

Ajax schorst de 400 in het vak voor een wedstrijd. Als het daar bij blijft zegt dat genoeg. Als het echt allemaal zo schandalig was kwamen die fakkelgooiers het stadion nooit meer in. Maar als Ajax zich medeschuldig weet, mbt tot het vervoer, is die lichte straf minder verbazingwekkend. We zullen zien.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: PEC Zwolle - Ajax, KNVB Bekerfinale

Bericht door Monkey Tonk » di apr 22, 2014 9:28 am

Sam schreef:
Monkey Tonk schreef:Het was een mini-revolutie. Verdrongen, gedwongen (tot massavervoer), niet gerespecteerde massa. Ik zou zeggen, bestudeer de elementen eens die tot politieke revoluties leiden.
Hier schijnt tegenwoordig een term voor te zijn, heb ik me laten vertellen. 'Gutmenschen' zullen namelijk, om de illusie van een door zichzelf toegekende morele en intellectuele superioriteit te behouden, in alle bochten wringen om een verwrongen 'begrip' te eisen voor daders. Ten koste van de 'slachtoffers' normaliter, dat dan weer wel. In dit geval worden een paar belhamels neergezet als halve Che Guevara's, een soort revolutionairen die onbaatzuchtig strijden tegen 'het systeem' en niet een paar egocentrische, doorgesnoven criminelen die dit toch echt alleen doen omdat ze het leuk vinden en het kan. Wellicht een keertje vanuit die ivoren toren neerdalen en in een van de vakken bij ons gepeupel erbij komen staan om political science 101 met de 'strijders' te bespreken?
Haha. Over intellectuele superioriteit gesproken. Zelfs Che komt even opdagen.

Ik heb alleen de 'slachtoffers' even gemist. Dek je die, in naam van je verhaal, met 'normaliter' of bedoel je de grassprieten?

Verder is de link naar 'ons gepeupel' wellicht wat te snel voor de neutrale lezer als je zelf zo hoog van de toren blaast. Een zinnetje of twee waarbij je zelf tot de stervelingen afgedaalt was had die verwarring kunnen voorkomen.

Gebruikersavatar
Cluijffert
Berichten: 2155
Lid geworden op: zo jun 19, 2005 9:34 am
Locatie: Haarlem

Re: PEC Zwolle - Ajax, KNVB Bekerfinale

Bericht door Cluijffert » di apr 22, 2014 5:01 pm

Voorspelbaar inhoudsloos, maar da's verder prima hoor :aai.gif:

Overigens, het 'slachtoffer' (die tekentjes links en rechts staan er niet ter versiering overigens) is er natuurlijk ook hier. Lees en huiver:
De grasmeester, ik geloof dat hij Erwin Beltman heet, had de tranen in zijn ogen staan. Ik ook bijna.
Willem van Hanegem
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: PEC Zwolle - Ajax, KNVB Bekerfinale

Bericht door Ajaciedjuh » wo apr 23, 2014 5:16 am

Telesport
Harde kern gaf opdracht sabotage
Onderzoek naar betrokkenheid beruchte Polletje

door John van den Heuvel
AMSTERDAM, woensdag
De Amsterdamse recherche doet onderzoek naar betrokkenheid van een beruchte crimineel bij het vuurwerkincident afgelopen zondag bij de bekerfinale. Deze Amsterdammer, Martin van de P. alias Polletje, zou al geruime tijd een schrikbewind voeren binnen de Amsterdamse voetbalclub.

Polletje werd in 2000 veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf wegens een viervoudige moord in de Haarlemse seksclub Esther. In hoger beroep werd de straf omgezet naar vijftien jaar.

Sinds zijn vrijlating in 2010 speelt Martin van de P. een leidende rol binnen de harde kern van Ajax-supporters en is hij volgens verdenkingen van justitie betrokken bij diverse geweldsincidenten.

Volgens de informatie die de politie nu onderzoekt, gaf een deel van de harde kern opdracht tot het afsteken van vuurwerk omdat een aantal kopstukken de wedstrijd dreigde te missen. Hun bus had vertraging, waarna telefonisch orders werden gegeven de finale te saboteren. De mogelijke rol van Polletje daarbij wordt onderzocht.

De Amsterdamse politie ergert zich al maanden mateloos aan de aanwezigheid van Polletje bij officiële vergaderingen tussen Ajax en de politie over risicowedstrijden. Volgens de politie durft Ajax kennelijk niet op te treden tegen de meervoudige moordenaar. Afgelopen week werd zijn naam nog in verband gebracht met mishandelingen in het supportershome van Ajax.

Afpersing

Inmiddels beschikt de politie ook over informatie dat Van de P. medesupporters afperst. Leden van de harde kern die geld verdienen aan merchandising zouden percentages van hun winst moeten afstaan.

Polletje ontsnapte in 2012 zelf aan een moordaanslag in Badhoevedorp. Een broer van de beruchte crimineel Martin H. kwam bij een beschieting waar Polletje bij was, om het leven. Een andere Ajax-fanaat, Donny de K. uit IJmuiden, raakte zwaargewond.

Intussen groeit de vrees dat het tot een gewelddadig treffen komt tussen twee supportersgroepen van Ajax, want de aloude F-Side pikt de vuurwerkaanval van Vak410 niet. Voor de beoogde kampioenswedstrijd van Ajax, in Almelo zondag tegen Heracles, zijn inmiddels straffe maatregelen genomen. Mocht het daar toch fout gaan, dan blijft Vak410 leeg in het laatste thuisduel tegen NEC.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: PEC Zwolle - Ajax, KNVB Bekerfinale

Bericht door Ajaciedjuh » wo apr 23, 2014 5:18 am

Telesport
Ex-beveiliger: hoe agressiever de supporters, hoe minder controle

’Stewards SIDDEREN voor Ajax- aanhang’


door Theo Kuijpers
AMSTERDAM, woensdag
„De macht van een bepaalde groep Ajax-supporters is zo groot, dat het vrijwel onmogelijk is vuurwerk buiten het stadion te houden. Bij de ingangen wordt met twee maten gemeten en hoe agressiever de supporters zich gedragen hoe minder er wordt gecontroleerd. Die stadionmedewerkers willen na afloop van de wedstrijd weer veilig naar huis zonder dat zij door die gasten, van wie zij vuurwerk of andere zaken in beslag hebben genomen, worden opgewacht”, aldus de 49-jarige ex-beveiliger Rob* van de Amsterdam ArenA.

„De angst is zo groot dat de controleurs gewoon een oogje dichtknijpen. Je staat daar voor 40 euro en een broodje ham om enkele honderden agressievelingen, die ook nog eens zwaar onder de drugs zitten, tot de orde te roepen. Het is gewoon waanzin.”

„Ik heb echt voor mijn leven moeten rennen als er door ons weer eens iemand uit het beruchte Vak410 was aangehouden. Die gasten staan je na de wedstrijd doodleuk op te wachten om wraak te nemen. Ze zijn werkelijk door het dolle heen en het is echt heel angstaanjagend. Er valt met die supporters absoluut niet te praten en ze willen je alleen maar te grazen nemen. Ze achtervolgen je zelfs naar huis en je bent je leven niet meer veilig.”

Bekogeld

„Mijn collega’s en ik moesten een keer tijdens een uitwedstrijd van Ajax het rookbeleid in de trein handhaven. Of we maar even wilden optreden tegen de rokende supporters. We hadden niet eens politieondersteuning. We werden niet alleen bespuugd en bekogeld, maar ook bedreigd. Die gasten kunnen gewoon alles doen en laten. Ze trekken zich nergens wat van aan en halen het bloed onder je nagels vandaan”, vertelt de exbeveiliger, die de bedreigingen niet langer aan kon en stopte met zijn werkzaamheden in de ArenA. „De ArenA verlangt veel van je, maar ze laten je gewoon vallen. Ik verdom het om mijn gezin nog langer in gevaar te brengen.”

De breedgeschouderde Amsterdammer keek dan ook niet verbaasd op toen zondag al na enkele minuten de wedstrijd tussen Ajax en PEC Zwolle vanwege een gecoördineerde vuurwerkaanval moest worden stilgelegd. „Die relschoppers weten exact waar ze mee bezig zijn, want er staan voortdurend camera’s op ze gericht. Ze kennen dan ook de gevolgen, maar daar trekken ze zich niets van aan. Ze voelen zich onaantastbaar en ik ben ervan overtuigd dat zij met deze actie een statement wilden maken. Laten zien waartoe je in staat bent ondanks het feit dat je je eigen club onder vuur hebt genomen. Als de harde kern deze aanval niet had goedgekeurd, waren die vuurwerkgooiers al ter plekke aangepakt. Dat is dus niet gebeurd en dat zegt voldoende”, aldus de ex-beveiliger.

Ingewijden weten te vertellen dat het vuurwerk onder meer in de bilnaad en in schoenen het stadion wordt binnengesmokkeld. „De stewards bij de ingang fouilleren slechts oppervlakkig en durven vaak niet op intieme plaatsen te voelen. Ik ken supporters die gevaarlijk vuurwerk naast hun geslachtsdeel stoppen en moeiteloos de tribune op kunnen komen. In Amsterdam gaan tevens verhalen dat het zogenoemde ’Sfeerteam’, dat voor een goede stemming in het stadion moet zorgen, verantwoordelijk zou zijn voor het binnensmokkelen van vuurwerk. De controle op dit speciale team is echt minimaal”, aldus een ingewijde.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: PEC Zwolle - Ajax, KNVB Bekerfinale

Bericht door Ajaciedjuh » wo apr 23, 2014 5:20 am

Telesport
HET IS OORLOG TUSSEN GROEPEN AJAX-FANS

Van onze verslaggevers
AMSTERDAM, woensdag
Er woedt een oorlog onder Ajax-supportersgroepen. De aloude F-side en de ultrafanatieke aanhang van Vak410 vechten een strijd uit waarbij de vrees bestaat dat het binnenkort tot een gewelddadig treffen komt.

De vuurwerkaanval van afgelopen zondag in de Rotterdamse Kuip is voor de harde kern van de oudste supportersgroep een stap te ver. Die vervloekt de actie van Vak410 en kondigt aan dit recht te zetten.

„De F-Side vindt het onacceptabel dat er vuurwerk is gegooid naar de eigen spelers en wil zich met dit statement distantiëren van de actie van Vak410. Vuurwerk is top, maar niet als daar eigen spelers mee worden geraakt”, staat te lezen op de eigen site. Of anderen worden geraakt, lijkt de schrijvers van dit proza geen zorgen te baren. „Intern zal dit deze week worden opgelost. De harde kern was op het moment van gooien nog niet aanwezig in het stadion, anders hadden we meteen ingegrepen en daar een einde aan gemaakt…”

„Het is dat afgelopen zondag de bussen waar de leiders van de F-Side in zaten te laat in De Kuip arriveerden en toen de ellende al was begonnen, anders was het direct op een treffen tussen de groepen uitgedraaid. Die hadden het echt niet gepikt dat de eigen keeper werd bestookt”, weet een ingewijde. „Maar vandaag of morgen zal een en ander worden rechtgezet. En dat zal niet altijd even zachtzinnig gebeuren.”

Weinig spijt

Bij Vak410 wordt weinig spijt betuigd over het vuurwerkterreur. „Wij laten ons niet kerstenen door een stel bobo’s dat vanuit een skybox bepaalt wat een voetbalsupporter wel en niet mag. Wij staan wel elke zondag naar Ajax te kijken, biertje in de ene hand, jointje in de andere. En inderdaad zijn er nog wel eens wat rookpotjes of fakkeltjes te vinden op ons vak.”

Bezoekers van de site Vak410 constateren publiekelijk aan de schandpaal te worden genageld als doorgesnoven malloten, hersenloze idioten en tuig van de richel. Maar erg onder de indruk zijn ze daar niet van. „Buiten die paar brandplekken op het veld en een ingelaste pauze is er toch eigenlijk helemaal niets gebeurd? Er is geen geweld gepleegd, er is niets gestolen en er zijn geen gewonden. Feitelijk hebben vijftig kwajongens een fakkeltje op het veld gegooid.”

Vak410 werd in 2001 door een aantal jonge Ajax-supporters opgericht omdat er geen plek meer was op de F-side. Er moest meer sfeer komen en staand worden gezongen. Na een aarzelend begin zwol de groep in vak410 aan de noordelijke zijde van de ArenA aan tot 400 fanatieke fans. Ze noemen zich Ajax Ultra’s.

De officiële Ajaxsupportersvereniging vindt dat de ’fans’ die met vuurwerk hebben gegooid voor het leven een stadionverbod moeten krijgen.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: PEC Zwolle - Ajax, KNVB Bekerfinale

Bericht door Ajaciedjuh » wo apr 23, 2014 5:22 am

Telesport
HARDE KERN IS DE WEG KWIJT

JOHN VAN DEN HEUVEL

Wat zeurt iedereen nou, is kort gezegd de reactie op de website van de harde kern van Ajax op alle commotie over de vuurwerkaanval tijdens de bekerfinale. Waarom maakt iedereen zich zo druk over wat bommetjes op het veld?

Deze reactie geeft precies de essentie van het probleem aan. Een aantal kopstukken van de harde kern is behoorlijk de weg kwijt. Het groepje ultra’s meent kennelijk dat alles en iedereen binnen de club zich aan hen moet onderwerpen. De escalatie die afgelopen zondag aan het licht kwam, is voor insiders geen verrassing. De harde kern van Ajax wordt al jaren gedomineerd door enkele keiharde criminelen, voor wie bijna iedereen binnen de club doodsbang is. Enkele kopstukken werden de afgelopen jaren al gearresteerd en voor lange tijd opgeborgen.

Die opengevallen plaatsen zijn razendsnel ingevuld door illustere onderwereldfiguren, van wie Martin van de P., alias Polletje, ronduit de beruchtste is. Deze Van de P. voert een waar schrikbewind uit binnen de club en jaagt zelfs de meest doorgewinterde hooligans schrik aan. Polletje is een van de oprichters van de oude F-side, maar verdween in de jaren negentig lange tijd van het toneel. In een flat in Zandvoort slachtte hij bijna de nieuwe partner van zijn ex-vriendin af. De man wist zwaargewond door vele messteken naar buiten te vluchten, waarna Polletje zich aan de doodsbange vriendin vergreep.

Moord

De hooligan was amper vrij toen hij in 2000 betrokken raakte bij een zeer geruchtmakende viervoudige moord in de Haarlemse seksclub Esther. Samen met een portier van de club schoot hij vier bezoekers dood, onder wie twee leden van de Hells Angels. Polletje werd tot levenslang veroordeeld, maar in hoger beroep woog het hof de feiten tot zijn geluk anders. De Ajax-hooligan kwam er met vijftien jaar gevangenisstraf van af. Dankzij de gebruikelijke tweederde strafkorting stond hij in 2010 weer op straat.

Amper anderhalf jaar later dook zijn naam weer op bij een afrekening. Polletje maakte in 2012 deel uit van een gezelschap dat in Badhoevedorp werd beschoten met automatische vuurwapens. Van de P. bleef ongedeerd, maar Remco Hilligers – broer van een andere beruchte crimineel, Martin – stierf ter plekke. De politie heeft nog altijd het vermoeden dat het gezelschap in een drugsoorlog met concurrenten verkeerde en daarom werd beschoten.

Martin van de P. heeft zijn oude liefde Ajax duidelijk niet vaarwel gezegd. Daar is op zich niets mis mee, maar het wordt anders als de crimineel een negatief stempel op de club blijft drukken. Zonder dat hij een officiële functie bekleedt, schuift hij aan bij vergaderingen tussen supporters en Ajax en heeft dan het hoogste woord. Andere leden van de harde kern mept hij in elkaar of bedreigt hij zodanig dat zelfs in het supportershome iedereen siddert als Van de P. binnenkomt.

De Amsterdamse politie is verbijsterd soms aan tafel te moeten zitten met een man die al zijn hele leven dood en verderf zaait. Een rechercheteam onderzoekt nu Polletjes rol bij het vuurwerkincident tijdens de bekerfinale. Al op zondag kreeg de politie informatie binnen dat het vuurwerk uren voor de wedstrijd door het sfeerteam van Ajax De Kuip was binnengesmokkeld. Oorspronkelijk was het de bedoeling het knalwerk na de wedstrijd te laten ontploffen, maar enkele kopstukken zaten in supportersbussen, die De Kuip niet tijdig dreigden te bereiken. Vanuit deze bussen zou telefonisch opdracht zijn gegeven het vuurwerk vast te ontsteken, zodat de wedstrijd tijdelijk zou worden stilgelegd en de verlate hooligans toch de wedstrijd konden bijwonen.

Of dit klopt, is een zaak van de Amsterdamse recherche. Maar Ajax moet nu zijn verantwoordelijkheid nemen en niet enkel een paar honderd supporters straffen, die waarschijnlijk niets eens op de hoogte waren van wat enkele criminelen met elkaar bekokstoofden. Een clubbestuur dat zich laat manipuleren door figuren die zelf lak aan de wet hebben, maakt zich volkomen ongeloofwaardig.

Reacties of tips? Mail naar: [email protected]
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: PEC Zwolle - Ajax, KNVB Bekerfinale

Bericht door Monkey Tonk » wo apr 23, 2014 7:26 am

Sam schreef: Overigens, het 'slachtoffer' (die tekentjes links en rechts staan er niet ter versiering overigens) is er natuurlijk ook hier. Lees en huiver:
De grasmeester, ik geloof dat hij Erwin Beltman heet, had de tranen in zijn ogen staan. Ik ook bijna.
Willem van Hanegem
Gras groeit wel weer terug hoor. :aai.gif:

Dus als je het niet erg vind huiver ik liever over een ander polletje:
Ajaciedjuh schreef:Telesport
Harde kern gaf opdracht sabotage
Onderzoek naar betrokkenheid beruchte Polletje

door John van den Heuvel
AMSTERDAM, woensdag
De Amsterdamse recherche doet onderzoek naar betrokkenheid van een beruchte crimineel bij het vuurwerkincident afgelopen zondag bij de bekerfinale. Deze Amsterdammer, Martin van de P. alias Polletje, zou al geruime tijd een schrikbewind voeren binnen de Amsterdamse voetbalclub.

Polletje werd in 2000 veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf wegens een viervoudige moord in de Haarlemse seksclub Esther. In hoger beroep werd de straf omgezet naar vijftien jaar.

Sinds zijn vrijlating in 2010 speelt Martin van de P. een leidende rol binnen de harde kern van Ajax-supporters en is hij volgens verdenkingen van justitie betrokken bij diverse geweldsincidenten.

Volgens de informatie die de politie nu onderzoekt, gaf een deel van de harde kern opdracht tot het afsteken van vuurwerk omdat een aantal kopstukken de wedstrijd dreigde te missen. Hun bus had vertraging, waarna telefonisch orders werden gegeven de finale te saboteren. De mogelijke rol van Polletje daarbij wordt onderzocht.

De Amsterdamse politie ergert zich al maanden mateloos aan de aanwezigheid van Polletje bij officiële vergaderingen tussen Ajax en de politie over risicowedstrijden. Volgens de politie durft Ajax kennelijk niet op te treden tegen de meervoudige moordenaar. Afgelopen week werd zijn naam nog in verband gebracht met mishandelingen in het supportershome van Ajax.

Afpersing

Inmiddels beschikt de politie ook over informatie dat Van de P. medesupporters afperst. Leden van de harde kern die geld verdienen aan merchandising zouden percentages van hun winst moeten afstaan.

Polletje ontsnapte in 2012 zelf aan een moordaanslag in Badhoevedorp. Een broer van de beruchte crimineel Martin H. kwam bij een beschieting waar Polletje bij was, om het leven. Een andere Ajax-fanaat, Donny de K. uit IJmuiden, raakte zwaargewond.

Intussen groeit de vrees dat het tot een gewelddadig treffen komt tussen twee supportersgroepen van Ajax, want de aloude F-Side pikt de vuurwerkaanval van Vak410 niet. Voor de beoogde kampioenswedstrijd van Ajax, in Almelo zondag tegen Heracles, zijn inmiddels straffe maatregelen genomen. Mocht het daar toch fout gaan, dan blijft Vak410 leeg in het laatste thuisduel tegen NEC.
Solidareit is prima, maar niet aan een zware crimineel. Wat doet zo'n figuur zowiezo op vrije voeten? Lijkt me meer een probleem van justitie dan van Ajax. Vanuit de VS, waar de maatschappij natuurlijk ook niet ideaal is, is zoiets niet voor te stellen. Levenslang wordt hier niet een jaar of tien, en een viervoudige moord krijgt waarschijnlijk iets anders dan levenslang.

GangstaRiB
Berichten: 16846
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: PEC Zwolle - Ajax, KNVB Bekerfinale

Bericht door GangstaRiB » wo apr 23, 2014 7:33 am

Ik zei al in een ander topic dat vak410 transformeert naar volwaardige hooligans. Ajax staat erbij en kijkt ernaar.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: PEC Zwolle - Ajax, KNVB Bekerfinale

Bericht door Monkey Tonk » wo apr 23, 2014 7:39 am

Ajaciedjuh schreef: Bij Vak410 wordt weinig spijt betuigd over het vuurwerkterreur. „Wij laten ons niet kerstenen door een stel bobo’s dat vanuit een skybox bepaalt wat een voetbalsupporter wel en niet mag. Wij staan wel elke zondag naar Ajax te kijken, biertje in de ene hand, jointje in de andere. En inderdaad zijn er nog wel eens wat rookpotjes of fakkeltjes te vinden op ons vak.”
Lekkere makkelijke berichtgeving. Dat stukje is van de F-Side site. Het vervelende is dat je dan weer niet weet wat er wel en niet klopt van het verhaal.

Lionel
Berichten: 47291
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: PEC Zwolle - Ajax, KNVB Bekerfinale

Bericht door Lionel » wo apr 23, 2014 7:42 am

Ze zijn, terecht, bang voor die malloten.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: PEC Zwolle - Ajax, KNVB Bekerfinale

Bericht door Monkey Tonk » wo apr 23, 2014 7:51 am

Rishi schreef:Ze zijn, terecht, bang voor die malloten.
Wat een verhaal zeg. Niet te filmen. De politie vergadert met Polletje over Ajax. Haha.

Plaats reactie