Djnepr Djnepropretovsk - Ajax 12-03-2015

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11941
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Djnepr Djnepropretovsk - Ajax 12-03-2015

Bericht door Zuidema » za mar 14, 2015 10:57 am

wimpey schreef: Daar bovenop heb je dan nog talentvrije zones...
:smallgrin.gif:

Mooi eufemisme. :biggthumpup.gif:
Daarom gaat het mij ook te ver om FdB tactisch zwak / matig te noemen. Het gros van deze spelers beheerst de basics niet om een voetbalwedstrijd tegen een matige tegenstander naar zich toe te trekken. De selectie zit schots en scheef in elkaar.
De schuldvraag van de samenstelling van de selectie ligt volgens mij bij alle betrokken partijen. Bij het TH, maar ook bij FdB. Frank is wat mij betreft zeker niet heilig daarin, ook niet na 4 titels. Als het waar is dat iedereen van de technische staf rond het Vlaggenschip stemt over het personeelsbeleid, dan heeft FdB daar dus sowieso als 1 van de 5 (?) al een rol in. En als dé manager van het Vlaggenschip zal hij voor zo'n stemming ook fors zijn invloed laten gelden. Zeker met die driftige dominantie van hem zal hij het nodige doordrukken. Die zit er dan echt niet als een dood vogeltje bij, geloof ik geen bal van.

Qua veldspel is het wat mij betreft en-en-en. Een te grote kern erg middelmatige spelers, een kleine kern veelbelovende maar nog erg groene en grillige talenten en een coach die ook nog veel leren moet in het coachwerk. Wat mekaar dus over en weer in een houdgreep houdt. Maar ook hier ga ik dus niet mee in een soort van heiligverklaring van FdB, ook niet na die 4 titels. Hij is wat mij betreft zeker niet onfeilbaar en boven alle kritiek verheven.

Gezien het langdurig trekken aan dode paarden met al die trial&error-projectjes die in 8 van de 10 gevallen mislukken, maar waar hij toch steeds koppig op blijft terugkomen. Gezien de soms merkwaardige keuzes in opstellingen, wissels en taktieken, die ook geregeld fors verkeerd uitpakken. Maar ook gezien de kennelijke intentie waarmee hij een elftal het veld opstuurt. Voorzichtigheid boven alles, balbezit om het balbezit, loeren op een openingetje met een oeverloze lange rondo.

In plaats van dat hij zijn ploeg klaarstoomt op het met lef en durf creeren van ruimtes en openingen en het profiteren daarvan. En zijn spelers drilt in de basics (techniek, handelingssnelheid enz) om dat op een vrij redelijk niveau toe te kunnen passen en uit te voeren. Ik zie dat vrijwel niet terug bij Ajax op het veld. En dat ligt volgens mij echt niet alleen aan de spelers. Zoals de coach is, zo speelt zijn elftal.
Laatst gewijzigd door Zuidema op za mar 14, 2015 11:06 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Success will tear us apart.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23227
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Djnepr Djnepropretovsk - Ajax 12-03-2015

Bericht door Cruijff » za mar 14, 2015 11:03 am

Thijs schreef:Half uurtje na de wedstrijd. Ik post wel uitgebreider als ik thuis ben. Gisteren ook nog aangehouden door de politie, zomaar op straat. Uiteindelijk werd 1 maatj aangehouden voor 'roken op straat'. We zagen iedereen gewoon roken, dus dit waren weer corrupte klootzakken. Boel gezeur, na betaling van 60 euro in de politieauto zagen ze opeens af van de officiële procedure. ...haha, het is wel weer een heel andere ervaring dan barcelona-uit zullen we maar zeggen. ;-)
Ja, heb je daadwerkelijk 60 euro betaald?

Ik ben in de nacht voor de wedstrijd ook door een politiebusje van straat geplukt. Rondom half 3 's nachts mee naar het bureau genomen, helemaal binnenstebuiten gekeerd.

Kreeg wel 7 of 8 keer de vraag of ik 'narcotica' had. No??? En veel vodka gedronken? No??? Ik maakte me wel een beetje zorgen om hoe hard ik leeg geschud kon worden, omdat ik meer dan 2.000 euro cash op zak had plus een flink bedrag aan Grivna's maar uiteindelijk gewoon zonder ook maar 1 cent te betalen weer op vrije voeten gesteld.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7359
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Djnepr Djnepropretovsk - Ajax 12-03-2015

Bericht door Trab » za mar 14, 2015 2:27 pm

Yopi schreef:Ik zie niet in waarom Ajax slechter zou moeten voetballen dan pak 'm beet Heerenveen of AZ. Ajax is geen wereldploeg, maar we hebben best een aantal aardige spelers.
Je moet ook durven voetballen.
Precies. Al dat gelul van de WImpey's van deze wereld over versterkingen. :excited.gif: FdB is gewoon een tactisch onbenul. Een paar weken terug stond er pracht column van Jaap de Groot in de Telegraaf. Die werd lachend afgedaan hier, maar het was precies waar het aan schort bij Ajax. Daar waar in de hele opleiding centraal wordt opgebouwd via de CV's, blijft onze Frankie maar volharden in het opbouwen via de backs. Gevolg: 4 jaar lang het saaiste voetbal dat ik ooit van Ajax heb gezien. Overal waar Cruijff op tegen is - achterin die bal naar elkaar toeschuiven - daar blinkt dit Ajax in uit. En Frank maar oreren na iedere wedstrijd: "we hebben gedomineerd, eerste en tweede fase was goed, alleen de derde fase niet". Het gaat juist om die derde fase pannenkoek!
Dit seizoen is hij helemaal de weg kwijt. Het begon al met het stallen van Zivkovic bij Jong Ajax. Vervolgens het blijven volharden in Sigthorsson, het tot aanvoerder benoemen van Boilesen, het passeren van Moisander. En dan wordt er in de winterstop een pareltje gehaald in de vorm van Sinkgraven, zet hij hem op de bank. Een leek kan zien dat hij qua voetbalintelligentie meer heeft dan alle overige spelers bij elkaar.
Ondertussen loopt de een na de andere speler blessures op, doordat de afstanden in het veld veel te groot zijn en er - met name op het middenveld - veel te veel onnodige meters gemaakt moeten worden.
Waar hij ook goed in is: de tegenstander beter maken dan hij is. Dnjepr zou een fantastische counterploeg zijn. Nou we hebben het gezien. Die ploeg stelt geen flikker voor. Maar er zit zoveel angst in de ploeg dat ze niet durven te voetballen.
Zolang Frank de basics van het positiespel niet weet over te brengen op zijn ploeg, dan hebben aankopen totaal geen zin.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9073
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Djnepr Djnepropretovsk - Ajax 12-03-2015

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » za mar 14, 2015 5:18 pm

Oke, een impressie van Kiev door de ogen van Weekend Cees.

Woensdagochtend heen gevlogen, alles onder controle, niks aan t handje. Op Borispyl geland, gelijk allemaal hosselaars om ons heen die cheap taxi hadden, maar we besloten er zelf eentje uit te kiezen. Vooraf prijs afgesproken en prima rit naar hotel gehad. (Met hem wel, kom ik nog op terug) Dit keer niet via airbnb (we vertrouwden dat toch niet helemaal in Oekraïne). Daar ging het een beetje mis. De receptioniste had “not very good news” want onze kamers zouden zijn vergeven aan hoge heren van Gazprom, “I’m sorry we have no other rooms”. Even overlegd wat te doen (extra geld bieden? Maar dat was vooralsnog tegen ons gevoel van rechtvaardigheid) en de rollen verdeeld; 2 vrienden settelden zich op de grote zitbanken in de lobby en riepen:”no problem we sleep here” en begonnen demonstratief hun logeertasjes uit te pakken, eentje liep richting de wc en riep:”this is the bathroom?” en ik vroeg:”what time is breakfast?”. Het werkte want ineens waren er elders in de stad in zusterhotel 2 appartementen vrij! Nadat we ook nog uitonderhandelden dat zij de taxi moesten bellen en betalen kwamen we uiteindelijk bij hotel 2 aan, en daar was alles piekfijn geregeld. Rondje in de buurt gedaan en kwamen op het grote plein uit waar vorig jaar burgers waren neergeschoten. Veel bloemen en kaarsjes gezien. Historische grond… Verder bleken op kleine afstand van ons nieuwe hotel een Billa supermarkt (die we vrijwel volledig leeggekoct hebben voor het broodnodige bier en chips), een MacDonalds, een Irish pub en een 24 uur open zijnde bar. we lieten de evolutietheorie voor wat die was, want “there is a God”.

Toen naar het stadion, voor de omwisselprocedure van de kaartjes. Zo gepiept.

’s Avonds veel worsten (een bleek gevuld met varkensoren, nou en, best weg te krijgen) en bier zitten wegtikken in pub en bar, maar op tijd naar bed want de volgende ochtend om 9 uur naar Tsjernobyl (het was gelukt om ons bij het nieuwe hotel te laten oppikken door die organisatie, wat boven onze verwachtingen was)! Nog even wat biertjes op in het appartement omdat het zo gezellig was. Zodoende stapten we om 6.15 in bed en gingen we om 8 uur weer op.

De tourbus (een Volkswagen Transporter) was op tijd (we bleken de enige 4 leden van de excursie) en ene Olga vertelde dat de chauffeur alleen Oekraïens sprak en de gids op ons stond te wachten in Tsjernobyl. Zij ging niet mee. Jammer hoor. Daarna 2 uur in de bus door niemandsland. De atmosfeer in de bus werd werd wel uit balans gebracht door opboerende bier- en knoflookworstenlucht. De chauffeur gaf echter geen krimp. Wij wel een beetje. Opvallend was dat we onderweg best veel branden zagen op landbouw en akkergrond, zonder dat er iemand bij in de buurt was. Zal er wel bijhoren, dachten we.

We kwamen aan in Tsjernobyl, waar een gids in Duitse legerkleding en 2 oorbellen ons opwachtte. Eerst handtekeningen zetten voor iets in het Cyrillisch (whatever), en we gingen na paspoortcontrole de 30 km zone in. We hadden niet goed verstaan hoe onze gids heette, maar we vonden hem er wel uitzien alsof ie Detleff heette, dus zo noemden we hem de rest van de dag. Hij reageerde daar overigens niet echt op.

Veel foto’s genomen van lege huizen, speelpoppen die in het bos lagen, lege desolate wegen enz. Toch bleken er nog aardig wat mensen te werken. De geigerteller van Detleff sloeg gemiddeld 0,2 uit, maar op sommige hotspots tot boven de 17,5. Daar hebben we toen een plasje in het bos gedaan, onder het mom van: je bent stoer of je bent het niet. Van Detleff mocht het in ieder geval.

Vervolgens naar de beruchte reactor die we op ongeveer 100 meter hebben benaderd en daarmee op de foto. Ook nog een stevig bouwwerk gezien dat op enig moment over de reactor wordt gereden en daarna gaan ze weer verder kijken wat ermee te doen.

Toen gingen we naar Pripyat, de verlaten stad. We hadden het idee op de set van The Walking Dead te lopen. Alles stond leeg en was overwoekerd door bomen en struiken. Ook de in aanbouw zijnde kermis gezien voor 1 mei 1986 (maar op 26 april 1986 ging het mis). Leeg zwembad gezien, een school vol gasmakers voor kinderen, een leeg theater, een voetbalstadion vol met bomen op “het veld”, en veel lege gebouwen. Creepy en indrukwekkend tegelijk. Daar scoorden we overigens de hoogste score op de geigerteller van 24,75. Bizar hoog, maar Detleff zei dat het geen kwaad kon, omdat de gammastraling 1 is, maar de tijd die je eraan blootgesteld wordt 2 is. (oke, Detleff). Detleff legde veel uit, zei daarbij als stopwoord “for example” waardoor we elkaar de rest van de tijd in Kiev voorbeelden gegeven hebben, over alles wat we konden verzinnen. Ook daar nog even staan piesen.

Aan het eind kregen we een lunch die we zo mogelijk nog goorder vonden dan dat we ooit in Boekarest hadden gegeten (bijvoorbeeld; een stuk grijze substantie bleek “Pangasiusfilet” te zijn en een rozerode zompige drab bietensoep), dus die lieten we even voor wat het was, thank you very much. Daarna terug naar Kiev en tweemaal (bij de 10 km zone en de 30 km zone) door een grote geigerteller waarbij we “clean” bleken! Toch opgelucht, want enige angst voor onze prostaat was er wel na de plaspauzes op hotspots.

2 uur lang teruggereden en om 17 uur terug in hotel, halve Mac leeggevreten, biertjes op en naar het stadion. de chauffeur zette ons niet bij de ingang van het uitvak af, want daar zou ie niet mogen rijden zei ie. Zodoende nog aardig stukje tussen al die Dnipro supporters gelopen in de “defensieve stand” (niemand onderweg aankijken, wenig tot niet Nederlands praten) en het vak in.

We verloren met 1-0. Jammer zeg.

Na afloop hebben we mazzel gehad. Het stadion uit liepen we rechtsaf op zoek naar een taxi, terwijl het merendeel van de Ajacieden rechtdoor een plein over liep. Vermoedelijk zijn ze daar door die bloedhonden opgewacht, gevolgd en later in elkaar geslagen waaronder dus onze Thijs. Beterschap man!

We hadden nog meer mazzel toen we snel een taxi vonden en daar ook nog levend uitkwamen. (We deden alles per taxi want spotgoedkoop en hadden wisselende ervaringen met taxichauffeurs, eentje was geweldig en doopten we Schumacher, wat ie top vond en met een brede grijns nog harder ging scheuren en een andere hebben we tot stoppen gemaand omdat ie eenvoudigweg de weg niet wist). Dit exemplaar bleek gepensioneerde oorlogsveteraan en had bij gevechten een been verloren (geen idee in welke oorlog) en gaf gas met een knop op zijn stuur. Ik zat links achterin en ontdekte dat zijn rijstijl driftend was omdat ik eigenlijk steeds de weg voor mij kon zien; in mijn zijraampje welteverstaan. Nadat wij als vrienden aan elkaar eeuwige liefde beloofd hadden, evenals dat de overlevende(n) van deze rit de kist(en) van de overledene(n) zou(den) dragen en tot de conclusie kwamen dat sterven in Kiev door toedoen van een eenbenige oorlogsveteraan wel cooler was dan thuis in je bed, waren we weer terug bij het hotel. Van daar uit weer naar de pub, waar Everton- Kiev op tv was en ook een aantal 410’ers aanschoven. Van hen hoorden we van de gevechten in de stad. Een paar gingen kijken of het ook op ons grote plein het geval was, maar op dat moment in ieder geval niet. Omdat we het vermoeden hadden dat we als Ajacieden gezocht werden, ter plekke wat afspraken gemaakt over wie met wie rug aan rug zou knokken als het nodig was (dat klinkt natuurlijk best stoer en bizar, maar helaas bleek dat er genoeg jongens klappen hebben gehad) en omdat het erg gezellig was met de 410’ers zijn we lang blijven hangen en liepen - op onze hoede- terug naar het appartement in ons hotel, maar kwamen niemand tegen. Rond 7.00 uur ging letterlijk het licht uit en heeeeel kort later weer aan omdat we naar het vliegveld moesten. Ontbijten deden we op de airport, waar we een aantal jongens tegenkwamen die serieuze klappen hadden gehad..

Terugvlucht niks aan t handje, op de gebruikelijk shit na van “huh, zat mijn vinger nou in je oor?” tot “oh sorry man, ik gooide je water om, nou is je hele broek nat”.

Al met al een prima trip geweest, die als ik de verhalen op de airport hoorde en die van Cruijff en Thijs hier las, een stuk slechter had kunnen zijn. Ik onderken meteen dat het er soms erg puberaal aan toe gaat; het was weer zo’n trip waarbij mevrouw De Wolf vraagt waar we het allemaal over hebben gehad en dat je dan eerlijk gezegd geen idee hebt, maar wel veel een keihard gelachen hebt. Hier geldt het al oude adagium: “Je had erbij moeten zijn.”

Naschrift. Op youtube wat dingen bekeken over Pripyat en Tsjernobyl en toen bleek onze gids in een 60 Minutes documentaire van CBS News te zitten; hij heet geen Detleff, maar Yevgen. So what. Hij is onze Detleff voor altijd.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41015
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Djnepr Djnepropretovsk - Ajax 12-03-2015

Bericht door Marillion » za mar 14, 2015 5:34 pm

Mooi verhaal, bedankt! :biggthumpup.gif:

Tsjernobyl en Pripyat (Doet me gelijk denken aan het album van Steve Rothery) moet wel een hele bijzondere ervaring zijn. Dat maakt zo'n trip naar Kiev wel echt compleet anders dan een gemiddeld voetbalreisje.

Die problemen na afloop zijn wel echt vervelend. Je komt daar toch om een paar dagen plezier te hebben. Als je geen problemen zoekt zou je ze ook niet moeten krijgen. Dit weekend even slaap inhalen schat ik zo in? :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Djnepr Djnepropretovsk - Ajax 12-03-2015

Bericht door Yopi » za mar 14, 2015 5:49 pm

Dank voor de verslagen, heren. Gelukkig zijn jullie weer heelhuids thuis! :biggthumpup.gif:

Wat corruptie betreft: Cambodja! Erger heb ik het niet meegemaakt. :1evil.gif:

@Trab: die column in de T. heb ik ook gelezen. Inhoud was spot-on. Ajax staat tactisch slecht, beweegt slecht, passt slecht. Dat is allemaal trainbaar.
Met je eens, De Boer is het kwijt. Hoezo moest Moisander blijven terwijl hij nooit speelt? Vanwaar het gesol met Schöne? Wat moet Klaassen op 6? De spelers krijgen overal de schuld van. Waarom? :confused.gif:

Gebruikersavatar
Hermann
Berichten: 211
Lid geworden op: za mei 31, 2014 8:52 am

Re: Djnepr Djnepropretovsk - Ajax 12-03-2015

Bericht door Hermann » za mar 14, 2015 7:35 pm

De Boer heeft met 4 schalen en als speler veel krediet én geloofwaardigheid opgebouwd. Dus het ligt aan de spelers. :)

Lionel
Berichten: 47469
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Djnepr Djnepropretovsk - Ajax 12-03-2015

Bericht door Lionel » za mar 14, 2015 8:13 pm

Trab schreef:
Yopi schreef:Ik zie niet in waarom Ajax slechter zou moeten voetballen dan pak 'm beet Heerenveen of AZ. Ajax is geen wereldploeg, maar we hebben best een aantal aardige spelers.
Je moet ook durven voetballen.
Precies. Al dat gelul van de WImpey's van deze wereld over versterkingen. :excited.gif: FdB is gewoon een tactisch onbenul. Een paar weken terug stond er pracht column van Jaap de Groot in de Telegraaf. Die werd lachend afgedaan hier, maar het was precies waar het aan schort bij Ajax. Daar waar in de hele opleiding centraal wordt opgebouwd via de CV's, blijft onze Frankie maar volharden in het opbouwen via de backs. Gevolg: 4 jaar lang het saaiste voetbal dat ik ooit van Ajax heb gezien. Overal waar Cruijff op tegen is - achterin die bal naar elkaar toeschuiven - daar blinkt dit Ajax in uit. En Frank maar oreren na iedere wedstrijd: "we hebben gedomineerd, eerste en tweede fase was goed, alleen de derde fase niet". Het gaat juist om die derde fase pannenkoek!
Dit seizoen is hij helemaal de weg kwijt. Het begon al met het stallen van Zivkovic bij Jong Ajax. Vervolgens het blijven volharden in Sigthorsson, het tot aanvoerder benoemen van Boilesen, het passeren van Moisander. En dan wordt er in de winterstop een pareltje gehaald in de vorm van Sinkgraven, zet hij hem op de bank. Een leek kan zien dat hij qua voetbalintelligentie meer heeft dan alle overige spelers bij elkaar.
Ondertussen loopt de een na de andere speler blessures op, doordat de afstanden in het veld veel te groot zijn en er - met name op het middenveld - veel te veel onnodige meters gemaakt moeten worden.
Waar hij ook goed in is: de tegenstander beter maken dan hij is. Dnjepr zou een fantastische counterploeg zijn. Nou we hebben het gezien. Die ploeg stelt geen flikker voor. Maar er zit zoveel angst in de ploeg dat ze niet durven te voetballen.
Zolang Frank de basics van het positiespel niet weet over te brengen op zijn ploeg, dan hebben aankopen totaal geen zin.
Helemaal mee eens!
IK GELOOF!!!!!!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23227
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Djnepr Djnepropretovsk - Ajax 12-03-2015

Bericht door Cruijff » zo mar 15, 2015 10:39 am

Yopi schreef:@Trab: die column in de T. heb ik ook gelezen. Inhoud was spot-on. Ajax staat tactisch slecht, beweegt slecht, passt slecht. Dat is allemaal trainbaar.
In mijn groepje waren er 2 jongens mee die Ajax meestal op tv zien spelen, het was lang geleden dat ze Ajax weer live in het stadion in actie zagen. Eén van hen formuleerde het vrij scherp:

"Het is vrij frustrerend om naar Ajax te kijken. Ze proberen de hele tijd aan te vallen, maar het komt nooit tot een orgasme."

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Al met al een prima trip geweest, die als ik de verhalen op de airport hoorde en die van Cruijff en Thijs hier las, een stuk slechter had kunnen zijn.
Heel mooi verslag Weekend Cees!

Overigens: ondanks dat je er niet op zit te wachten dat je jezelf rond half 4 's nachts opeens in een politiebureau vindt, zijn er wat mij betreft eigenlijk geen negatieve ervaringen geweest.

Sterker nog: vond het wel mooi om ff mee te maken hoe vaag het 'systeem' daar / hier (ik zit er op het moment nog steeds) werkt.

Geen cent aan boete betaald en het mooie was: op een gegeven moment haalde ik een Ajax seizoenkaart uit m'n zak. Niet eentje van dit seizoen, maar die van 2007/2008 met een afbeelding van Litmanen erop. Ze vonden me of wat op Litmanen lijken of ze begrepen er gewoon geen reet van en zeiden: "You are sports man? You football player?"

Vervolgens hebben ze als het ware voor taxi gespeeld door me grotendeels terug naar mijn appartement te rijden waar ik een uur eerder nog te voet naar onderweg was. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Djnepr Djnepropretovsk - Ajax 12-03-2015

Bericht door Giacomo Puccini » zo mar 15, 2015 10:46 am

Mooi verslag Weekend Cees.
Ajax!

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Djnepr Djnepropretovsk - Ajax 12-03-2015

Bericht door Thijs » ma mar 16, 2015 12:01 pm

Nou, inmiddels ook weer terug dus hier mijn verslag.

Woensdagochtend heel vroeg met vier man verzameld op Schiphol om daar via Wenen naar Kiev te vliegen. Kwamen daar begin van de middag aan, en we hadden echt het beste appartement OOIT. Alle vier een tweepersoonsbed, zeer ruime woonkamer, keuken, badkamer met jacuzzi en balkon met uitzicht op Krechazyk (oid), de belangrijkste straat van de stad. En dat alles voor 75 euro...dit gaan we echt nooit meer meemaken.

Eerst een rondje lopen door de stad. Langs het grote Maidan-plein en even gaan kijken bij het stadion van Dynamo Kiev. Onderweg veel foto's aan de muur van omgekomen burgers/soldaten. In tegenstelling tot andere Europese uitwedstrijden werden we nu door iedereen aangekeken, hoewel we niks van Ajax droegen. Verder hebben we ook amper tot geen toeristen gezien, en aangezien we geen vierkante hoofden hadden vielen we wel een beetje op. We zijn binnen maar wat bier gaan drinken en 's avonds lekker gaan eten en de kroeg in. Uiteraard natuurlijk nog even naborrelen in de jacuzzi! :neutral.gif:

Op de wedstrijddag een rondje stad gedaan. Naar het diepste metrostation ter wereld, vlakbij Krechazcyk. Jezus wat was dat een eind de grond in. De roltrap ging ook supersnel, het deed me een beetje denken aan die dingen op de kermis vroeger. Daarna naar een militair park, waar de Oekraieners buitgemaakte Russische voertuigen lieten zien. Inclusief bewijzen dat de Russen dus materieel leverden aan de rebellen. Verder nog een tempeltje en kloostertje hier en daar, maar dat doen we eigenlijk ook alleen maar om onze ouders een fotootje te kunnen sturen zodat zij denken dat we cultureel bezig zijn geweest.

Om 15u de kroeg in en savonds lopend naar het stadion. Vooralsnog voelden we ons niet onveilig, kwamen zonder problemen bij het uitvak aan en de wedstrijd..tsja ach. Genoeg over gezegd, ga het ook niet meer terugkijken. Na de wedstrijd moesten we even wachten, gingen er al geruchten dat 'Dinamo Kiev buiten stond, maar zolang je nog nooit iets is overkomen denk je dat het altijd wel los zal lopen. Ik weet niet meer precies of we nu rechtdoor of rechtsaf gingen, volgens mij rechtsaf. De mensenstromen werden steeds minder groot, en opeens rende er aan de andere kant een gozer met een bivakmuts keihard voorbij. Hij zag ons gelukkig niet, maar wij gingen toch even een ander straatje in. Daar even gewacht, en toen het daar rustig was liepen we weer richting ons hotel. Net toen een maatje nog zei dat 'er niks gebeurt wanneer je het niet opzoekt', ging het mis. (Zul je altijd zien)

Een groep van 50 gasten liep een metrohalte in, maar de achterste jongens merkten ons op. Ik zag ze elkaar aantikken en wijzen en toen brak het angstzweet me redelijk uit. Geen oogcontact, naar beneden kijken, snel doorlopen. Ze riepen wat, ze begonnen te schreeuwen, en ineens werd er aan m'n jas getrokken. (Ik was de achterste van de vier) Hij vroeg nog 'Holland?' maar wachtte het antwoord niet bepaald af. Nog voordat ik wilde zeggen dat we hier niet waren om te knokken kreeg ik al de eerste beuk te pakken. Een ander trapte me tegen mn poten zodat ik onderuit ging...Was bang dat ze ook mn portemonnee, paspoort en telefoon zouden jatten, en het spookt natuurlijk ook door je hoofd dat één gozer een mes heeft en je er gewoon geweest bent. Ik werd getrapt en geslagen, maar in de seconde dat het ophield (misschien renden ze weg, je hebt natuurlijk geen overzicht) ben ik opgestaan en weggerend. M'n maatjes waren intussen ook geslagen en getrapt, maar die Oekraieners kozen gelukkig het hazenpad waardoor wij elkaar direct weer terugvonden. Ik heb nu alleen last van mn ellebogen (door mn val) en een blauwe plek op mn been en rug. Verder valt de schade dus mee, al hadden twee vrienden hoofdpijn door de beuken op het hoofd.

We zijn ook niet meer gaan stappen, hadden we effe geen zin meer in. Bovendien moesten we de volgende ochtend vroeg op voor onze trip naar Tsjernobyl. Hadden een mooi busje, waarin we eerst een video over de ramp te zien kregen. Onze rondleidster vertelde dat er vorige week tours werden afgelast vanwege bommeldingen bij de reactor. Eehhhhh....je zit vanwege die angst over radioactieve straling al niet 100% chill daar, en dan die opmerking erbij. Vrijdag de dertiende. Godverdomme. Gelukkig is er de rest van de dag geen bom afgegaan. :blush.gif:

Eerst wat dorpjes aangedaan, waarbij een maatje zn paspoort verloor. Hij had alle geluk van de wereld dat een mede-reiziger zijn paspoort vond in een verlaten huisje, haha...anders was hij zwaar de Sjaak geweest. Geigertellertje deed soms van KRAKAKAAA op de zogeheten 'hotspots'. Ons record was 24 microsievent, trouwens. De wandeling door Prypjat was verreweg het meest indrukwekkend. Surrealistische omgeving, jullie kennen de docu's en fotoreportages. Zo was het ook exact in het echt. Nog even bij de reactor geweest, maar daar mochten we niet te lang blijven. Bij elke stap die we dichterbij zetten ging die teller harder piepen.

Rond 21u thuis, en toen klaarmaken om te stappen. We waren dus nog geen 100 meter buiten of we werden al aangehouden door twee agenten. Eerst paspoortcontrole, hadden we allemaal bij ons. Toen moest er eentje mee voor 'roken op straat'. Volgens de agent kon dat wel eens 1 tot 3 uur gaan duren. M'n maatje gaf aan dat hij zeker niet in zn eentje meeging, maar er was geen plek voor nog iemand. Uiteindelijk na veel geouwehoer dus in de auto een onderhands prijsje betaald. Natuurlijk kun je het hard spelen en gewoon meegaan, maar wij hadden nog maar één avond en wilden dat niet 100% gaan laten verpesten door dit gezeik. Principes moet je soms laten varen. :hypocrite.gif:

Toen naar het Arena-uitgaansgebied, maar helemaal lekker loop je er nooit. Er lopen duistere figuren over straat en je bent zeker na die knokpartij van de dag ervoor toch meer op je hoede. Gelukkig waren de mensen in restaurants en bars allemaal ontzettend vriendelijk, dus eenmaal binnen was het altijd gezellig. Lekker bier gedronken, maar we zaten blijkbaar weer in een tent waar geen hoeren waren. Niet dat we die wilden bezoeken maar zoiets geeft toch altijd wat meer cachet aan een avond, als je die overal ziet. Achja. Volgende ochtend uitgeslapen, geluncht en weer terug naar huis.

In München de aansluitende vlucht gemist, maar gelukkig ging er een paar uur later nog een vliegtuig naar Amsterdam. Werden gratis overgeboekt. Op station Lelylaan trof ik mijn fiets aan zonder zadel....Jullie kunnen de spreekkoren van mijn vrienden natuurlijk wel raden. Godverdomme zeg.

Nog een biertje gedaan, gaan slapen en zondagochtend zagen we elkaar weer voor Heerenveen-uit. Kan nu pas een beetje bijkomen. Was mooi, raar en apart maar had het voor geen goud willen missen!
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

wimpey
Berichten: 51974
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Djnepr Djnepropretovsk - Ajax 12-03-2015

Bericht door wimpey » ma mar 16, 2015 12:26 pm

Vette verhalen, mannen! En respect dat jullie die uitwedstrijden meepakken, ondanks.... :biggthumpup.gif:

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Djnepr Djnepropretovsk - Ajax 12-03-2015

Bericht door beelzebub » ma mar 16, 2015 1:00 pm

De hamvraag is, geven de Tsjernobyl bezoekers nu licht in het donker. :ajaxsmiley.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

wimpey
Berichten: 51974
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Djnepr Djnepropretovsk - Ajax 12-03-2015

Bericht door wimpey » ma mar 16, 2015 1:04 pm

Thijs en Cees zijn nu i.i.g. het supernova-tje in huis!! :headbang.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41015
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Djnepr Djnepropretovsk - Ajax 12-03-2015

Bericht door Marillion » ma mar 16, 2015 1:38 pm

Mooi verhaal Thijs.

Wel vervelend zo'n rel erbij als je dat niet opzoekt. Het vervelende is natuurlijk dat iedereen van een kilometer afstand ziet dat je niet uit de buurt komt. Mensen die hier naar op zoek zijn hebben het daarom makkelijk. Zeker als ze dan ook nog eens met zo'n groep zijn.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Djnepr Djnepropretovsk - Ajax 12-03-2015

Bericht door beelzebub » ma mar 16, 2015 1:51 pm

Blijft mijn eerdere vraag staan.. Stel je bent bruin (of een bruine Ajacied) en je loopt door Kiev, Moskou of Warschau. Heb je dan kans om eerder 'gepakt' te worden? Ik denk van wel namelijk.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Djnepr Djnepropretovsk - Ajax 12-03-2015

Bericht door Thijs » ma mar 16, 2015 2:06 pm

Ik denk het ook. Heb precies twee donkere personen gezien in heel het land. Eentje bij de douane (die kwam volgens mij het land al amper binnen) en een keer iemand op straat overdag.

Maargoed, volgens mij waren het dit keer Dinamo Kiev-gasten. Zoiets riepen ze namelijk. Gewoon gajes wat je overal in het Oostblok tegenkomt, dit had ons denk ik ook in Italië of Frankrijk kunnen gebeuren.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23227
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Djnepr Djnepropretovsk - Ajax 12-03-2015

Bericht door Cruijff » ma mar 16, 2015 5:31 pm

beelzebub schreef:Blijft mijn eerdere vraag staan.. Stel je bent bruin (of een bruine Ajacied) en je loopt door Kiev, Moskou of Warschau. Heb je dan kans om eerder 'gepakt' te worden? Ik denk van wel namelijk.
Thijs schreef:Ik denk het ook. Heb precies twee donkere personen gezien in heel het land. Eentje bij de douane (die kwam volgens mij het land al amper binnen) en een keer iemand op straat overdag.
In Kiev inderdaad erg weinig donker gekleurde mensen gezien.
In het nachtleven wel hier en daar wat plukjes, in de vakantieweken vind je ook vrij veel Turken in Oekraïne omdat vliegtickets vanuit Istanbul vrij goedkoop zijn en een Turk anno 2015 veel meer koopkracht heeft dan een Oekraïner.

In landen als Polen, Rusland en Oekraïne zie je geen Noord-Afrikanen. Overal nul mocro's.... zero Marokkanen. Ook weleens lekker, dan wordt u als politieagente of automobiliste tenminste niet uit een auto gesleurd. :hypocrite.gif:


Overigens zie je in steden als Krakau, Warschau en in Lviv (west-Oekraïne) wel steeds meer donkere mensen, En ik zag eigenlijk geen aversie richting hen bij de locals. Een Surinaamse vriend van me is al diverse keren in Polen geweest en had het er erg naar zijn zin.

Maar in het West-Oekraïnse Lviv ken ik een Pakistaan die er al meer dan anderhalf jaar woont en nooit in de problemen is geraakt. Een gemeenschappelijke kennis, een Italiaan in Lviv beweert in één week tijd 3 keer door Oekraïners te zijn aangevallen. Klinkt als een erg raar verhaal, wellicht heeft dat Italiaantje een voor velen zeer irritante attitude.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34422
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Djnepr Djnepropretovsk - Ajax 12-03-2015

Bericht door Ramona » ma mar 16, 2015 6:09 pm

Mooie en heftige verhalen om te lezen. Thnx, heren! :biggthumpup.gif:

Sjee, Thijs, gelukkig ben je er redelijk goed vanaf gekomen!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23227
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Djnepr Djnepropretovsk - Ajax 12-03-2015

Bericht door Cruijff » ma mar 16, 2015 9:18 pm

Hier is mijn (Engelstalige) verslagje, dat inmiddels ook gepubliceerd is op www.ajaxfaversham.com

Omdat ik nog een hoop treinkilometers heb af te leggen voordat ik (over)morgen terug vlieg, ben ik van plan vannacht de rest van de avonturen nog ff toe te voegen:

Cruijff schreef:Kostya, Henk and Arthur went to Kiev to attend FC Dnipro Dnipropetrovsk - AFC Ajax. Here an exclusive report for Ajaxfaversham.

Where most Ajax supporters booked a direct flight from Amsterdam Schiphol Airport to Kiev, Henk and Arthur decided to choose for the adventure.
As one of this fanatic Ajax fans did just quit his job at former Ajax sponsor Aegon and will start doing something else on April 1 2015, we took out 14 days for this fine journey.

As a flight from Amsterdam to Kiev costed about 349 British Pounds and flights from Eindhoven Airport to several destinations in Poland only 21 Pounds we've decided to start our (East European) journey in Krakow. On the day of departure catching that plane on time almost went wrong, as the Dutch railway company had a technical problem nearby Utrecht and Utrecht is the first city you pass by when you're taking a train from Amsterdam to Eindhoven.

Just managed to catch the airplane in the final boarding minute and had a great night with a lot of Polish 'pivo' in Krakow.
Then there was still 1.485 kilometers left to go to Kiev. Most of this distance would be covered by train, some of it by busses or 'marchrutkas', as they call their small busses in Ukraine.

In the weekend before the match Henk and Arthur arrived in the city of Lviv, a nice town in the west part of Ukraine to visit some old friends from former Ukraine trips. On a very sunny Sunday afternoon we were looking for a live stream to watch the Ajax game against Excelsior. When Arthur visited the official website of our opponent Dnipro Dnipropetrovsk, he saw that Dnipro was playing an away game for the Ukranian league that Sunday night against... FC Karpaty Lviv..!
Plans were made soon to visit this football match at 7:30 pm in a freezing cold stadium.

As the beers and the food in Ukranian restaurants is quite cheap, attending a football match is very affordable too. 8,36 euros a person where spent for a complete package of 2 euros for the game ticket, 4 euros to buy an Ukranian scarf, a total of 2,20 euros for two large beers and a hotdog and 16 cents for two bus tickets to get from Lviv city centre to the stadium by public transport.
We saw a 0-1 win for our opponent Dnipro who were very unpunctual with finishing their goal scoring opportunities and sometimes really frivolous at the defense, not to say weak. Not a very good match, but a very fine stadium experience!

Only about 400 miles (or 640 kilometers) left to go from Lviv to Kiev, the most convenient way to travel this distance is by night train. For about 9 euros you'll get a bed in a dorm that you will share with 2 or 3 other travellers.
Arthur shared his dorm with two older guys and an Ukranian photo model who was going to Kiev for a body paint on our match day. Arthur was not that frank to ask here phonenumber, but she did make his bed for him.

Arriving in Kiev on Wednesday 2 guys of our group had an official accreditation to attend the Ajax press conference with Frank de Boer and Nicolai Boilesen. The third one managed to sneak in and also entered the pitch and took a seat in the dugout and took some pictures of his Ajax shirt in the dugout of the Olympic Stadium in Kiev / the Euro 2012 stadium of the final.
Near the end of the press conference one of our lads, the webmaster of Superajax.com (a fansite in the Russian language), decided to cheer up the very leisure atmosphere at the press conference with a funny question for Frank de Boer that really pissed off press agent Miel Brinkhuis. 'What is on your mind? Why on earth are you asking such a stupid question??' were his words after the interviews were done.

After some beer drinking and dancing in the very odd club Shooters in the Kiev City centre with 6 Ajacieden one guy of our group ended in the police station (Part 2 will be published tomorrow, there is a lot more to come........)

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Re: Djnepr Djnepropretovsk - Ajax 12-03-2015

Bericht door Khraa » ma mar 16, 2015 9:57 pm

Mooie verhalen

Overigens grappig dat Faversham een eigen Ajax-fanclub heeft. Er staat hier nog steeds een lege fles Generation Ale van Shepherd Neame en op de kamer van een van de kinderen een kerk op pootjes van Lego (die wonder boven wonder al 3 maanden overeind staat)
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41015
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Djnepr Djnepropretovsk - Ajax 12-03-2015

Bericht door Marillion » ma mar 16, 2015 9:59 pm

Met de trein. Leuk hoor. Jullie hebben er een heel avontuur van gemaakt. :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9374
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: Djnepr Djnepropretovsk - Ajax 12-03-2015

Bericht door Dubbel » di mar 17, 2015 12:18 am

Cruijff schreef:Hier is mijn (Engelstalige) verslagje, dat inmiddels ook gepubliceerd is op http://www.ajaxfaversham.com
Mooi verhaal ouwe! :biggthumpup.gif:

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23227
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Djnepr Djnepropretovsk - Ajax 12-03-2015

Bericht door Cruijff » di mar 17, 2015 6:38 am

Thanks mannen, deel 2 is afgelopen nacht bijna uitgetikt op m'n laptop, er volgt zeker ook nog een deel 3 en een deel 4.
Marillion schreef:Met de trein. Leuk hoor. Jullie hebben er een heel avontuur van gemaakt. :biggthumpup.gif:
Klopt, en het avontuur is nog niet over. Vanochtend 5:28 uur Nederlandse tijd (hiero staat de klok een uurtje later) in Lviv aangekomen. Ik breng nog een grof etmaal in deze contreien door voordat een Wizzair vlieguig me van 't prachtige Warschau naar 't oerlelijke Eindhoven brengt.

Ben ik mooi een dag bijtijds weer terug voor de return in de Arena. Luxepaardje Henk gaat die wedstrijd missen, de pannenkoek blijft nog tot 25 maart in Oekraine rondhangen.
Khraa schreef:Mooie verhalen

Overigens grappig dat Faversham een eigen Ajax-fanclub heeft.
Je zou eens moeten weten op wat voor maffe plekken je allemaal nog meer zeer fanatieke Ajax fans treft, hoe die lui uiting geven aan hun passie en wat de motieven soms zijn dat ze zich supporter van uitgerekend onze club noemen.

Je komt er eigenlijk alleen maar achter door zoveel mogelijk van die maffe plekken te bezoeken.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23227
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Djnepr Djnepropretovsk - Ajax 12-03-2015

Bericht door Cruijff » di mar 17, 2015 8:21 am

Ik moet nog ff een flink stukje gaan editen om mijn gedachtenspinsels van semi Nederengels / Cruijffiaans naar keurig geformuleerd Engels om te zetten, maar hier alvast deel 2:

Part 2 of to Kiev with love: Dnipro Dnipropretovsk - Ajax

The very odd club Shooters was filled with a dozen of lost tourists, tons of very pretty Ukrainian girls and some Ajax supporters with a very clear duidelijk vastberaden destination. Strange stuff to other Amsterdam lads had happened. One of them got fined for 60 euros for smoking on the street (a ontzettend illegale daad in Oekraïne, all habitants are doing had) and 4 Ajax guys had been attacked by a majority of Dynamo Kiev hooligans who were walking around looking for Dutch 'enemies' in their city.
Probably the guys got victim slachtoffer of er uitzien als looking as typical tourists. In these situations in some parts of the world de sterke arm sjaggeraars are gonna threat you like a walking ATM machine.

How should you behave in Kiev? The best advise is to pretend that everything you do is complete normal and that... especially.... bij uitstek, Ukraïne is by far the most normal place in the whole world. With that attitude Arthur left the bar Shooters walking back to the hotel not heel vast op z'n voeten on his feed anymore. Then a police car appeared, they opened their window and said: "Passport, please?" Three policemen were studying Arthurs document for quite long, about 20 minutes later they doubled their number to six.

Arthur was asked to take place in the car and they drove him to the police station. At the station they searched all his stuff over and over again asking at least 7 or 8 times. 'Narcotica / drugs, no?' 'Drinking a lot of vodka, no?'
Arthur remained to play Mister Cool Guy, was able to deny by answering the first two questions by truth and lied about the number of beers he had. 'No, not much drinking. Solo 3 pivo's.'

After about an hour he took an Ajax season ticket out of his wallet. Not the one from this season, but an old one with a picture of Jari Litmanen on the cover. Perhaps the Ukrainian policemen thought he looked like Jari Litmanen or they just did not understand a sh*t about it, but they continued with: "You sportsman? You football player?".
A couple minutes later Arthur was again in the policar which now played for taxi and bracht hem naar 't hotel zijn hotel.

Thursday... matchday!! In the Kiev city centre we were meeting up with Konstantin, the most fanatic Ajax supporter we've ever met in Eastern Europe and with Igor (not an Ajax fan but a fine guy who would use our press accreditation to shoot the pictures for SuperAjax.com), with he did brilliantly ---> link to the photos.
The game was shit, Ajax played like a handicapt guy who tries fucking without ever getting anyone to an orgasm.
Some of the fans were really teleurgesteld cynisch
Laatst gewijzigd door Cruijff op di mar 17, 2015 8:23 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie