Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7898
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door elliquido » ma jan 28, 2019 12:31 pm

Hoewel de supporters diep teleurgesteld zijn, vernederd en niet serieus genomen zal het enige middel zijn voor as zaterdag VOLLE bak tegen VVV te gaan. Zowel spelers als supporters.

Zie het als je kind die gesnapt is in de supermarkt bij het stelen van snoep. Je bent heeeeeeel boos, maar je gaat er alles aan doen om het beter te maken.
Dus hup ajacieden, laat het niet aan ons liggen en laat die onvoorwaardelijke liefde zien. Geef die miljonairszonen geen excuus om niet van ons te houden. Ze verdienen het nu niet, maar zaterdag kunnen ze ons een glimpje van hoop geven
:aai.gif:
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Monkey Tonk » ma jan 28, 2019 12:34 pm

wimpey schreef:
Monkey Tonk schreef: Met Dolberg kun je niks. Het ligt niet aan hem. Hij past gewoon niet in de succesformule, die, blijkbaar, per ongeluk ontdekt werd, want als het bewust was stap je er niet zomaar weer vanaf.
Dolberg was zekers niet de minste. Al die steekpass-gevers waren te lui en te slap om wat anders te doen dan een steekpass geven.
Hij past gewoon niet in het recept. Hij wil een bal in zijn voeten ipv in de ruimte. En dat komt er een schotje en jij vind hem goed. Het gaat om de ruimtes achter de verdedigers, zodat verdedigers niet meer weten welke ruimte ze moeten dekken. Een mannetje op de statistche Dolberg is supermakkelijk. Weg dreiging. Jij kijkt naar de spelers ipv de ruimtes.

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11420
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Toppie » ma jan 28, 2019 12:38 pm

De Co Adriaanse taktiek 10 km in hoog tempo strand straf lopen :hypocrite.gif:

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door wimpey » ma jan 28, 2019 12:46 pm

Monkey Tonk schreef: Hij past gewoon niet in het recept. Hij wil een bal in zijn voeten ipv in de ruimte. En dat komt er een schotje en jij vind hem goed. Het gaat om de ruimtes achter de verdedigers, zodat verdedigers niet meer weten welke ruimte ze moeten dekken. Een mannetje op de statistche Dolberg is supermakkelijk. Weg dreiging. Jij kijkt naar de spelers ipv de ruimtes.
Dolberg zette in de as prima druk, waardoor Van Beek en Botteghin de kluts volledig kwijt waren. Ik zat te wachten op de 0-2, Ajax speelde prima.

Dus zochten de kakkies de zijkanten op, waar alle Ajacieden die voor de zijkanten verantwoordelijk waren compleet verzaakten.

Wanneer Ajax collectief zo scherp was geweest in het druk zetten als Dolberg was, was die volkomen onnodige 1-1 niet gevallen. Maar dat moet je wel willen zien natuurlijk.

Mr. Ajax
Berichten: 14502
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Mr. Ajax » ma jan 28, 2019 12:46 pm

Monkey Tonk schreef:
wimpey schreef:
Monkey Tonk schreef: Met Dolberg kun je niks. Het ligt niet aan hem. Hij past gewoon niet in de succesformule, die, blijkbaar, per ongeluk ontdekt werd, want als het bewust was stap je er niet zomaar weer vanaf.
Dolberg was zekers niet de minste. Al die steekpass-gevers waren te lui en te slap om wat anders te doen dan een steekpass geven.
Hij past gewoon niet in het recept. Hij wil een bal in zijn voeten ipv in de ruimte. En dat komt er een schotje en jij vind hem goed. Het gaat om de ruimtes achter de verdedigers, zodat verdedigers niet meer weten welke ruimte ze moeten dekken. Een mannetje op de statistche Dolberg is supermakkelijk. Weg dreiging. Jij kijkt naar de spelers ipv de ruimtes.
Die steekballen kunnen ook alleen gegeven worden als je iets van een compacte middenveld hebt. Die bij balverlies dus meteen omschakelt en de bal weer terugverovert op de helft van de tegenstander. Ons middenveld is na de winterstop in geen velden of wegen te bekennen. Balverlies voorin is binnen 3 passes van de tegenstander weer een schotkans voor Onana. Bizar!
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Ramona » ma jan 28, 2019 12:54 pm

Even een andere perceptie; niet dat ik niet zuur ben nog, maar toch...


Menno Pot op twitter:
Even een bijdrage aan het verwerkingsproces... #Ajax #ajafey

Het is op dit soort momenten goed om even te kijken waar Ajax zomer 'vandaan is gekomen'.

Vorig seizoen kwam Ajax niet door de Champions League-voorronde heen en daarna ook niet door de Europa League-voorronde. Dat had weliswaar een oorzaak (het was vlak na 'Nouri'), dus alle begrip en empathie, maar toch: vorig jaar was er géén Europees voetbal.

Een paar jaartjes daarvoor werd Ajax afgetekend laatste in een niet al te imposante Europa League-groep met Molde, een in crisis verkerend Fenerbahçe en Celtic, dat op dat moment van het niveau FC Groningen was. Eén overwinning op de valreep. Verder drama.

In 2016-2017 speelde Ajax een prachtseizoen in de EL, werd de eerste Europese finale in 21 jaar bereikt, maar luidde na de finale wel de kritiek: tegen de Europese B-categorie zag het er leuk uit, maar tegen het kaliber Man Utd ging het wel meteen heel erg mis. Bovendien: in uitduels was het heel erg wiebelig. Zelfs de stevigste thuiszege kwam 'uit' nog in gevaar.

En dan dit seizoen.

Drie Europese voorronden (Standard Luik, Dynamo Kiev; voor de voorronden al best een stevig kaliber): zes keer winst. Dat was fijn, voor een club die jarenlang een diep 'voorrondetrauma' had. 'Voorronde', van het wóórd werden we al nerveus: ook tegen clubjes van niks ging dat vaak mis.

Champions League-groep met Bayern en Benfica: zes duels, ongeslagen, met vlag en wimpel door, voor het eerst in een jaar of twaalf. Het was ondenkbaar, een paar jaar geleden. On-denk-baar. Het is nog niet zo lang geleden dat we twee keer niet van Molde FK konden winnen. Count your blessings. We hebben in de eerste seizoenshelft het beste Ajax sinds 2003 aan het werk gezen. Misschien het beste sinds 1997.

De competitie, ondertussen: in 17 wedstrijden één nederlaag en 8 doelpunten tegen. Dat is niet eens halve tegengoal per wedstrijd.

En dát Ajax gaan we nu kei- en keihard afvallen en totaal met de grond gelijk maken, alsof er helemaal niks van deugt...? Ongeveer álle spelers zijn ondermaats en bovendien hebben we een trainer die er helemaal geen zak van begrijpt?

Echt: schaam je. Doe niet zo hysterisch.

De hervatting na de winterstop is bizar slecht, dat zeker. Heel vreemd. Wat is er ineens aan de hand? In twee wedstrijden 25% méér goals om de oren dan in de zeventien (!) duels voor de winterstop. Het is ook wel zorgelijk: hebben de transferperikelen zo'n enorme wissel getrokken op de samenhang...? Kán toch haast niet? En waarom oogt die ploeg zo moe en lusteloos, daar waar ze voor de winter zo fit waren?

Enfin, wat doe je dan?

Dan geef je de ploeg even de ruimte om hier lessen uit te leren en te analyseren waar het ineens mis zit. En daar blijf je als supporter even kalm bij, want één ding staat als een paal boven water: een ploeg die ongeslagen door drie CL-voorronden én een CL-groep heen dendert en in 17 competitieduels gemiddeld slechts 0,47 tegendoelpunt per wedstrijd krijgt, die is zonder meer 'goed genoeg' voor een Nederlandse landstitel. Aan zo'n ploeg is niet na twee speelronden in het nieuwe jaar alles volslagen kut.

Zo'n plotselinge onthoofding door de eigen supporters verdienen ze ook niet.

(Nog los van het simpele feit dat geen enkele competitie beslist is wanneer er tussen de nummers 1 en 2 een gaatje van vijf punten zit met nog vijftien duels te gaan, waaronder een rechtstreeks onderling duel.)

Supporters die nu ineens op dit heerlijke Ajax gaan lopen spugen en ineens stellig van mening zijn dat er helemaal niks deugt aan dit elftal, vind ik extreem kort van memorie en eigenlijk gewoon dom. En vervelend, ook. Hoe word je zo?

Kom op Ajax. Wegslikken. Opkrabbelen. Herpakken. Doorgaan. Tot zaterdag!

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door bryan » ma jan 28, 2019 1:23 pm

Daley Blind was 10 jaar geleden geen back. En dat is hij nog steeds niet.

Als je Daley Blind als back opstelt, dan ben je niet goed bij je hoofd.

Yopii
Berichten: 18436
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Yopii » ma jan 28, 2019 1:28 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Ik zit kapot. Ik kan me niet herinneren wanneer mijn club ons als supporters zo in de steek liet. Stelletje typhuslijers.
Uit tegen PSV vorig seizoen vond ik erger. In die situatie schop je er desnoods een paar over het hek. Maar nee, die boeren lekker laten feestvieren... :blush.gif: :blush.gif: :blush.gif: :blush.gif:

Dit seizoen uit tegen PSV was trouwens ook erg. :blush.gif:

Hopelijk zijn we nu weer terug op aarde. Op het moment dat Ajax door Van Persie en Berghuis overhoop wordt gespeeld, hoeft het zich over kansen tegen Madrid geen illusies illusies te maken. Op het moment dat dit team uit zijn comfort zone raakt, blijft er weinig van over.

Neemt niet weg dat er goede talenten in dit Ajax lopen. Kwalitatief is het een stuk sterker dan F. Dat was wellicht ook juist het probleem gisteren: de spelers begrepen niet precies wat ze meemaakten, ze kwamen toch om eenvoudig te winnen? Neem Matthijs de Ligt: toptalent natuurlijk, maar Van Persie maakte dankbaar gebruik van het feit dat Matthijs gisteren een olietanker imiteerde. :blush.gif:

Wat Daley Blind betreft, hij zit niet voor niets weer bij Ajax. Hij blijft een speler voor wie geen beste positie bestaat. Hij mist de creativiteit voor niet-verdedigende posities. Goed inzicht, mooie trap, maar van een AM wordt meer gevraagd. In verdedigend opzicht is hij dan weer kwetsbaar met ruimte om zich heen, zowel in de verdediging als op het middenveld. Zoals Wimpey al aangeeft, heb je aan Blind alleen iets als er compact gespeeld wordt.
Natuurlijk, tegen Emmen thuis kan hij best mee, dan is het niveau zo laag.

Wat was Mazraoui trouwens gruwelijk slecht. Niet fit?

Al met al ben ik niet echt verrast. Het gaat een frustrerende seizoenshelft worden, met meer successen op de transfermarkt dan op het veld, vrees ik.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Marillion » ma jan 28, 2019 1:39 pm

Ramona schreef:Even een andere perceptie; niet dat ik niet zuur ben nog, maar toch...


Menno Pot op twitter:
........
Sorry, does not compute. In ieder geval niet op dit moment. Misschien later deze week.

Yopii schreef: .....Wat was Mazraoui trouwens gruwelijk slecht. Niet fit?....
Hij was inderdaad nog slechter dan de rest. Liet mensen uit z'n rug lopen, gaf te veel ruimte. Geen duels. Mijn gevoel hierbij: Het speelveld was nat en daardoor glad. Je zag veel spelers uitglijden. Ik vraag me inderdaad af in hoeverre bij helemaal in orde was. Misschien bang om zich terug te blesseren en daardoor overdreven terughoudend in zijn bewegingen?
Nil volentibus arduum

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door wimpey » ma jan 28, 2019 1:45 pm

bryan schreef:Daley Blind was 10 jaar geleden geen back. En dat is hij nog steeds niet.

Als je Daley Blind als back opstelt, dan ben je niet goed bij je hoofd.
Ten Hag vroeg voorafgaand het seizoen om een CV. Hij kreeg Blind. Ajax speelde gisteren met 7 man die het best tot hun recht komen op het middenveld. Desondanks was er geen middenveld te bekennen.

EtH is in goed gezelschap trouwens: Koeman, FdB en Van Gaal gebruikten Blind ook als back. En z'n papa ook, maar die is idd niet goed bij z'n hoofd. :smallgrin.gif:

Ajax mist Nico wel enorm. Hij is wat wild, pakt veel kaarten (kan me niet herinneren dat een Ajacied tegen de kakkies en Heerenveen geel pakte, ze ondergingen het gelaten blijkbaar...), maar hij bestrijkt de linkerkant en zweept de boel op. Dat is wel een verschil met de amoebes die tegen de kakkies en Heerenveen op die plek stonden.

Mr. Ajax
Berichten: 14502
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Mr. Ajax » ma jan 28, 2019 1:50 pm

Yopii schreef: Wat was Mazraoui trouwens gruwelijk slecht. Niet fit?
Bizar inderdaad. Leek haast op sabotage.

Wat het betoog van Menno betreft - ik kan me er helemaal niet in vinden. Mij gaat het ook niet om de de restant van de competitie en de titelkansen. Het gaat mij om hoe je je laat vernederen tegen fucking feyenoord. De manier waarop. 6 (!!!) goals tegen krijgen, een beetje obligaat rondsjokken, tegenstanders laten lopen, benen intrekken in de duels. Dat kan gewoon niet. Dan snap je echt niet goed waar je voor speelt en voor wie. Dan ben je het shirt echt niet waard.

Hij zegt ook o.a. dit:
Dan geef je de ploeg even de ruimte om hier lessen uit te leren en te analyseren waar het ineens mis zit. En daar blijf je als supporter even kalm bij, want één ding staat als een paal boven water: een ploeg die ongeslagen door drie CL-voorronden én een CL-groep heen dendert en in 17 competitieduels gemiddeld slechts 0,47 tegendoelpunt per wedstrijd krijgt, die is zonder meer 'goed genoeg' voor een Nederlandse landstitel.
Dit ploeg is alleen goed genoeg als het 200% inzet toont en als team voor elkaar door het vuur gaat. Anders is het nergens goed genoeg voor, en dat blijkt ook weer 'zonder meer'. Ruimte om hier lessen uit te trekken? Do me a fucking favour.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Marillion » ma jan 28, 2019 1:51 pm

Ja, dat sluit meer aan bij mijn gevoel... :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door bryan » ma jan 28, 2019 1:59 pm

wimpey schreef:
bryan schreef:Daley Blind was 10 jaar geleden geen back. En dat is hij nog steeds niet.

Als je Daley Blind als back opstelt, dan ben je niet goed bij je hoofd.
Ten Hag vroeg voorafgaand het seizoen om een CV. Hij kreeg Blind. Ajax speelde gisteren met 7 man die het best tot hun recht komen op het middenveld. Desondanks was er geen middenveld te bekennen.

EtH is in goed gezelschap trouwens: Koeman, FdB en Van Gaal gebruikten Blind ook als back. En z'n papa ook, maar die is idd niet goed bij z'n hoofd. :smallgrin.gif:
Dat is het probleem Daley Blind. Iedereen wilt dat ie een topper wordt, maar niemand weet waar ie moet spelen.

En dan is ie opeens 28 jaar, en weet men nog steeds niet.

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door wimpey » ma jan 28, 2019 2:02 pm

bryan schreef: Dat is het probleem Daley Blind. Iedereen wilt dat ie een topper wordt, maar niemand weet waar ie moet spelen.

En dan is ie opeens 28 jaar, en weet men nog steeds niet.
Ik weet het ook niet. Wat ik wel weet is dat ik niet wil dat ie voor Ajax speelt. En al helemaal niet dat er 20 M voor 'm betaald wordt. Vlees noch vis. Totaal niet complementair aan wat er al was.

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13355
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Nihad » ma jan 28, 2019 2:09 pm

Wat het betoog van Menno betreft - ik kan me er helemaal niet in vinden. Mij gaat het ook niet om de de restant van de competitie en de titelkansen. Het gaat mij om hoe je je laat vernederen tegen fucking feyenoord. De manier waarop. 6 (!!!) goals tegen krijgen, een beetje obligaat rondsjokken, tegenstanders laten lopen, benen intrekken in de duels. Dat kan gewoon niet. Dan snap je echt niet goed waar je voor speelt en voor wie. Dan ben je het shirt echt niet waard.
Precies.

Dit is sinds de jaren 70 niet meer gebeurd, zo kansloos verliezen met 4 goals verschil in de Kuip. We hebben van feyenoord verloren onder Adriaanse, onder Blind en een keer onder de Boer maar nooit zo dik en zo kansloos. Onder Adriaanse verloren we met 3-1 en speelden we tegen een veel beter feyenoord en wij speelden met fokking C. Kanu en Tom Sier in de verdediging.

Dit is gewoon pure sabotage, meer kan ik er niet van maken.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door InnerHarbour » ma jan 28, 2019 2:10 pm

wimpey schreef:Ik weet het ook niet. Wat ik wel weet is dat ik niet wil dat ie voor Ajax speelt. En al helemaal niet dat er 20 M voor 'm betaald wordt. Vlees noch vis. Totaal niet complementair aan wat er al was.
Goed beschouwd heeft die hele familie Blind Ajax buiten wat jaartjes 25 jaar geleden alleen maar ellende gebracht.
YNWA

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9055
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » ma jan 28, 2019 2:38 pm

Ramona schreef:Even een andere perceptie; niet dat ik niet zuur ben nog, maar toch...


Menno Pot op twitter:
Even een bijdrage aan het verwerkingsproces... #Ajax #ajafey

Het is op dit soort momenten goed om even te kijken waar Ajax zomer 'vandaan is gekomen'.

Vorig seizoen kwam Ajax niet door de Champions League-voorronde heen en daarna ook niet door de Europa League-voorronde. Dat had weliswaar een oorzaak (het was vlak na 'Nouri'), dus alle begrip en empathie, maar toch: vorig jaar was er géén Europees voetbal.

Een paar jaartjes daarvoor werd Ajax afgetekend laatste in een niet al te imposante Europa League-groep met Molde, een in crisis verkerend Fenerbahçe en Celtic, dat op dat moment van het niveau FC Groningen was. Eén overwinning op de valreep. Verder drama.

In 2016-2017 speelde Ajax een prachtseizoen in de EL, werd de eerste Europese finale in 21 jaar bereikt, maar luidde na de finale wel de kritiek: tegen de Europese B-categorie zag het er leuk uit, maar tegen het kaliber Man Utd ging het wel meteen heel erg mis. Bovendien: in uitduels was het heel erg wiebelig. Zelfs de stevigste thuiszege kwam 'uit' nog in gevaar.

En dan dit seizoen.

Drie Europese voorronden (Standard Luik, Dynamo Kiev; voor de voorronden al best een stevig kaliber): zes keer winst. Dat was fijn, voor een club die jarenlang een diep 'voorrondetrauma' had. 'Voorronde', van het wóórd werden we al nerveus: ook tegen clubjes van niks ging dat vaak mis.

Champions League-groep met Bayern en Benfica: zes duels, ongeslagen, met vlag en wimpel door, voor het eerst in een jaar of twaalf. Het was ondenkbaar, een paar jaar geleden. On-denk-baar. Het is nog niet zo lang geleden dat we twee keer niet van Molde FK konden winnen. Count your blessings. We hebben in de eerste seizoenshelft het beste Ajax sinds 2003 aan het werk gezen. Misschien het beste sinds 1997.

De competitie, ondertussen: in 17 wedstrijden één nederlaag en 8 doelpunten tegen. Dat is niet eens halve tegengoal per wedstrijd.

En dát Ajax gaan we nu kei- en keihard afvallen en totaal met de grond gelijk maken, alsof er helemaal niks van deugt...? Ongeveer álle spelers zijn ondermaats en bovendien hebben we een trainer die er helemaal geen zak van begrijpt?

Echt: schaam je. Doe niet zo hysterisch.

De hervatting na de winterstop is bizar slecht, dat zeker. Heel vreemd. Wat is er ineens aan de hand? In twee wedstrijden 25% méér goals om de oren dan in de zeventien (!) duels voor de winterstop. Het is ook wel zorgelijk: hebben de transferperikelen zo'n enorme wissel getrokken op de samenhang...? Kán toch haast niet? En waarom oogt die ploeg zo moe en lusteloos, daar waar ze voor de winter zo fit waren?

Enfin, wat doe je dan?

Dan geef je de ploeg even de ruimte om hier lessen uit te leren en te analyseren waar het ineens mis zit. En daar blijf je als supporter even kalm bij, want één ding staat als een paal boven water: een ploeg die ongeslagen door drie CL-voorronden én een CL-groep heen dendert en in 17 competitieduels gemiddeld slechts 0,47 tegendoelpunt per wedstrijd krijgt, die is zonder meer 'goed genoeg' voor een Nederlandse landstitel. Aan zo'n ploeg is niet na twee speelronden in het nieuwe jaar alles volslagen kut.

Zo'n plotselinge onthoofding door de eigen supporters verdienen ze ook niet.

(Nog los van het simpele feit dat geen enkele competitie beslist is wanneer er tussen de nummers 1 en 2 een gaatje van vijf punten zit met nog vijftien duels te gaan, waaronder een rechtstreeks onderling duel.)

Supporters die nu ineens op dit heerlijke Ajax gaan lopen spugen en ineens stellig van mening zijn dat er helemaal niks deugt aan dit elftal, vind ik extreem kort van memorie en eigenlijk gewoon dom. En vervelend, ook. Hoe word je zo?

Kom op Ajax. Wegslikken. Opkrabbelen. Herpakken. Doorgaan. Tot zaterdag!
Ik vind Menno best lief, maar dit slaat even nergens op na een collectief falen en met 6-2 (!!!) verliezen van de aartsrivaal. Echt niet.

Yopii
Berichten: 18436
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Yopii » ma jan 28, 2019 2:49 pm

Wat een totale onzin slaat Ko uit. Opmerkelijk.

Wedstrijden tegen F. maken nooit deel uit van een reeks en zijn zeker geen leermomenten of eye-openers voor de spelers. Wedstrijden tegen F. moeten gewonnen worden.

Verder is er totaal geen reden voor euforie na de eerste seizoenshelft, want Ajax heeft nog niets gewonnen en het gaat om de prijzen. Mooi dat ons team de poulefase heeft overleefd, maar als het straks door Madrid in de pan gehakt wordt en ook de overige prijzen gaan aan onze neus voorbij, dan hebben we dus niets en is het een compleet mislukt seizoen. Zelfs is het dan niet zo dat we later profijt hebben van de ervaring die de spelers dan hebben opgedaan (positief en negatief), want na dit seizoen is minstens de helft van hen weg.

PSV bakte er niets van in de CL, maar staat wel bovenaan. Als dat zo blijft, wie viert er dan feest? :confused.gif:

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Monkey Tonk » ma jan 28, 2019 2:52 pm

Mr. Ajax schreef:
Monkey Tonk schreef:
wimpey schreef:
Dolberg was zekers niet de minste. Al die steekpass-gevers waren te lui en te slap om wat anders te doen dan een steekpass geven.
Hij past gewoon niet in het recept. Hij wil een bal in zijn voeten ipv in de ruimte. En dat komt er een schotje en jij vind hem goed. Het gaat om de ruimtes achter de verdedigers, zodat verdedigers niet meer weten welke ruimte ze moeten dekken. Een mannetje op de statistche Dolberg is supermakkelijk. Weg dreiging. Jij kijkt naar de spelers ipv de ruimtes.
Die steekballen kunnen ook alleen gegeven worden als je iets van een compacte middenveld hebt. Die bij balverlies dus meteen omschakelt en de bal weer terugverovert op de helft van de tegenstander. Ons middenveld is na de winterstop in geen velden of wegen te bekennen. Balverlies voorin is binnen 3 passes van de tegenstander weer een schotkans voor Onana. Bizar!
Ajax kan met Dolberg nooit hetzelfde niveau halen als zonder Dolberg. Het steekpassencircus - de ene na de andere in hoog tempo - is niet te verdedigen,want spelers weten niet meer welke ruimtes ze moeten verdedigen (Bayern (!) loste dit in Amsterdam op door doodleuk acht man in de zestien te zetten). Zo'n ruimte achter je kun je niet zien; zo'n ruimte verandert bij elke aanval. Zo'n constant veranderende ruimte is een ideale 'spits', als je er de juiste aanvoer voor hebt (en die heeft Ajax met creatieve spelers als Tadic, Ziyech, en ook Neres). Dolberg, een statische spits, kun je altijd zien en onschadelijk maken. Met zo'n spits is Ajax kansloos op het hoogste niveau. Ten Hag weet dit ook wel, want tegen Bayern speelde hij liever zonder spits dan met Dolberg.

Ajax kreeg hoeveel goals tegen in de eerste seizoenshelft? Zeven? Dat soort verdedigen gaat om het controleren van ruimte zodat de kansen niet vallen. Vanaf de linkerpositie kan Blind de ruimtes niet controleren. Dat gaat vanuit het centrum van de verdediging. Als de middenvelders naar voren rennen om druk te zetten, en je verdediging sluit niet aan, dan wordt het heel makkelijk voor een tegenstander. Zeker met een nieuweling centraal achterin, die natuurlijk tijd nodig heeft. Dan komt je uit bij de Light, die of zijn linie moet opschuiven, of de mensen op het middenveld ter orde moet roepen. Allebei is goed, zolang je allemaal op dezelfde bladzij zit.

Ajax is veel te opportunistisch aan de tweede seizoenshelft begonnen. Simpele details worden uit het oog verloren. Het doet een beetje denken aan Max Verstappen die het afgelopen seizoen veel te gretig begon, waardoor hij allerlei fouten maakte.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door InnerHarbour » ma jan 28, 2019 3:08 pm

Yopii schreef:Wat een totale onzin slaat Ko uit. Opmerkelijk.

Wedstrijden tegen F. maken nooit deel uit van een reeks en zijn zeker geen leermomenten of eye-openers voor de spelers. Wedstrijden tegen F. moeten gewonnen worden.

Verder is er totaal geen reden voor euforie na de eerste seizoenshelft, want Ajax heeft nog niets gewonnen en het gaat om de prijzen. Mooi dat ons team de poulefase heeft overleefd, maar als het straks door Madrid in de pan gehakt wordt en ook de overige prijzen gaan aan onze neus voorbij, dan hebben we dus niets en is het een compleet mislukt seizoen. Zelfs is het dan niet zo dat we later profijt hebben van de ervaring die de spelers dan hebben opgedaan (positief en negatief), want na dit seizoen is minstens de helft van hen weg.

PSV bakte er niets van in de CL, maar staat wel bovenaan. Als dat zo blijft, wie viert er dan feest? :confused.gif:
Oh ik dat dat het erom ging wie met de meeste punten door de groepsfase ging, tenminste dat kreeg ik steeds voor mijn neus geschoteld. :blackcat.gif:
YNWA

Yopii
Berichten: 18436
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Yopii » ma jan 28, 2019 3:25 pm

wimpey schreef:
bryan schreef: Dat is het probleem Daley Blind. Iedereen wilt dat ie een topper wordt, maar niemand weet waar ie moet spelen.

En dan is ie opeens 28 jaar, en weet men nog steeds niet.
Ik weet het ook niet. Wat ik wel weet is dat ik niet wil dat ie voor Ajax speelt. En al helemaal niet dat er 20 M voor 'm betaald wordt. Vlees noch vis. Totaal niet complementair aan wat er al was.
En een PL-salaris. :excited.gif:

Ik las ergens dat hij 'nog ambities had', hij hoopt geloof ik op een transfer naar een grote club. Snappen jullie dat nou? Hij moet zijn handjes dichtknijpen met zijn contract bij Ajax.

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door wimpey » ma jan 28, 2019 3:31 pm

Monkey Tonk schreef: Ajax kreeg hoeveel goals tegen in de eerste seizoenshelft? Zeven? Dat soort verdedigen gaat om het controleren van ruimte zodat de kansen niet vallen. Vanaf de linkerpositie kan Blind de ruimtes niet controleren. Dat gaat vanuit het centrum van de verdediging.
Ik heb Lucas er gisteren ook al op gewezen (heb de indruk dat enkelen hier feiten-resistent zijn v.w.b. Blind): tegen Heerenveen stond Blind gewoon in het centrum, waar hij zich liet piepelen door Lammers.

Verder ga je v.w.b. Dolberg totaal niet in op de eerste 15 minuten gisteren. Het was niet Dolberg die verzaakte, het waren degenen aan de zijkanten die geen druk zetten. Je vriend Blind bijv.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Monkey Tonk » ma jan 28, 2019 3:59 pm

wimpey schreef:
Monkey Tonk schreef: Ajax kreeg hoeveel goals tegen in de eerste seizoenshelft? Zeven? Dat soort verdedigen gaat om het controleren van ruimte zodat de kansen niet vallen. Vanaf de linkerpositie kan Blind de ruimtes niet controleren. Dat gaat vanuit het centrum van de verdediging.
Ik heb Lucas er gisteren ook al op gewezen (heb de indruk dat enkelen hier feiten-resistent zijn v.w.b. Blind): tegen Heerenveen stond Blind gewoon in het centrum, waar hij zich liet piepelen door Lammers.

Verder ga je v.w.b. Dolberg totaal niet in op de eerste 15 minuten gisteren. Het was niet Dolberg die verzaakte, het waren degenen aan de zijkanten die geen druk zetten. Je vriend Blind bijv.
Dolberg is prima voor een middelmatig Ajax. maar loopt in de weg voor een top-Ajax. Hij is gewoon te beperkt voor het niveau dat ik wil zien. Welk niveau is dat? "Oh glimmende cup, waarom heb je zulke grote oren...?"

Zet deze video eens stil op 1:37. https://www.youtube.com/watch?v=CVVi7VCIo6U Dolberg heeft de bal net onderschept en staat op het punt van schieten. Voor hem, in de baan van zijn te verwachten schot, staan drie tegenstanders... Tcoh schiet hij. Als hij een tikkie opzij geeft, kan de inkomende Ajax-speler de bal in een leeg doel schuiven.

Jij wilt nu je gelijk komen halen over Blind omdat Ajax een mindere periode kent. Flauw natuurlijk, want Ajax speelde een fantastische eerste seizoenshelft, inclusief Blind. Een mindere periode is ok. Je kunt niet alleen maar iedere dag smoorverliefd zijn. Ajax is effe ongesteld. So what?

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58877
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door 999 » ma jan 28, 2019 4:28 pm

Ramona schreef:Even een andere perceptie; niet dat ik niet zuur ben nog, maar toch...


Menno Pot op twitter:
Even een bijdrage aan het verwerkingsproces... #Ajax #ajafey

Het is op dit soort momenten goed om even te kijken waar Ajax zomer 'vandaan is gekomen'.

Vorig seizoen kwam Ajax niet door de Champions League-voorronde heen en daarna ook niet door de Europa League-voorronde. Dat had weliswaar een oorzaak (het was vlak na 'Nouri'), dus alle begrip en empathie, maar toch: vorig jaar was er géén Europees voetbal.

Een paar jaartjes daarvoor werd Ajax afgetekend laatste in een niet al te imposante Europa League-groep met Molde, een in crisis verkerend Fenerbahçe en Celtic, dat op dat moment van het niveau FC Groningen was. Eén overwinning op de valreep. Verder drama.

In 2016-2017 speelde Ajax een prachtseizoen in de EL, werd de eerste Europese finale in 21 jaar bereikt, maar luidde na de finale wel de kritiek: tegen de Europese B-categorie zag het er leuk uit, maar tegen het kaliber Man Utd ging het wel meteen heel erg mis. Bovendien: in uitduels was het heel erg wiebelig. Zelfs de stevigste thuiszege kwam 'uit' nog in gevaar.

En dan dit seizoen.

Drie Europese voorronden (Standard Luik, Dynamo Kiev; voor de voorronden al best een stevig kaliber): zes keer winst. Dat was fijn, voor een club die jarenlang een diep 'voorrondetrauma' had. 'Voorronde', van het wóórd werden we al nerveus: ook tegen clubjes van niks ging dat vaak mis.

Champions League-groep met Bayern en Benfica: zes duels, ongeslagen, met vlag en wimpel door, voor het eerst in een jaar of twaalf. Het was ondenkbaar, een paar jaar geleden. On-denk-baar. Het is nog niet zo lang geleden dat we twee keer niet van Molde FK konden winnen. Count your blessings. We hebben in de eerste seizoenshelft het beste Ajax sinds 2003 aan het werk gezen. Misschien het beste sinds 1997.

De competitie, ondertussen: in 17 wedstrijden één nederlaag en 8 doelpunten tegen. Dat is niet eens halve tegengoal per wedstrijd.

En dát Ajax gaan we nu kei- en keihard afvallen en totaal met de grond gelijk maken, alsof er helemaal niks van deugt...? Ongeveer álle spelers zijn ondermaats en bovendien hebben we een trainer die er helemaal geen zak van begrijpt?

Echt: schaam je. Doe niet zo hysterisch.

De hervatting na de winterstop is bizar slecht, dat zeker. Heel vreemd. Wat is er ineens aan de hand? In twee wedstrijden 25% méér goals om de oren dan in de zeventien (!) duels voor de winterstop. Het is ook wel zorgelijk: hebben de transferperikelen zo'n enorme wissel getrokken op de samenhang...? Kán toch haast niet? En waarom oogt die ploeg zo moe en lusteloos, daar waar ze voor de winter zo fit waren?

Enfin, wat doe je dan?

Dan geef je de ploeg even de ruimte om hier lessen uit te leren en te analyseren waar het ineens mis zit. En daar blijf je als supporter even kalm bij, want één ding staat als een paal boven water: een ploeg die ongeslagen door drie CL-voorronden én een CL-groep heen dendert en in 17 competitieduels gemiddeld slechts 0,47 tegendoelpunt per wedstrijd krijgt, die is zonder meer 'goed genoeg' voor een Nederlandse landstitel. Aan zo'n ploeg is niet na twee speelronden in het nieuwe jaar alles volslagen kut.

Zo'n plotselinge onthoofding door de eigen supporters verdienen ze ook niet.

(Nog los van het simpele feit dat geen enkele competitie beslist is wanneer er tussen de nummers 1 en 2 een gaatje van vijf punten zit met nog vijftien duels te gaan, waaronder een rechtstreeks onderling duel.)

Supporters die nu ineens op dit heerlijke Ajax gaan lopen spugen en ineens stellig van mening zijn dat er helemaal niks deugt aan dit elftal, vind ik extreem kort van memorie en eigenlijk gewoon dom. En vervelend, ook. Hoe word je zo?

Kom op Ajax. Wegslikken. Opkrabbelen. Herpakken. Doorgaan. Tot zaterdag!
+1

Yopii
Berichten: 18436
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Yopii » ma jan 28, 2019 4:34 pm

De spelers verdienen de hoon volledig. 6-2 verliezen van F, wat denken ze wel? :1evil.gif:

Zoiets gebeurt niet als je knokt tot je erbij neervalt. Echt niet. De spelers gaven het gewoon op. Dat kan niet en dat mag niet. Niet in deze wedstrijd.

Winnen van Excelsior of zo is een schrale troost. Kom op, zeg! :1evil.gif:

Plaats reactie