Real Madrid - Ajax 05-03-2019 (21:00)

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Real Madrid - Ajax 05-03-2019 (21:00)

Bericht door Cruijff » vr mar 08, 2019 12:52 pm

Thijs schreef:Hahaha dank Cees, heb me helemaal kapot gelachen!

Tja Thijs heb jij niet nog een toevoeging van 1, 2 of 3 alinea's?
De verhalen over te veel wodka en de naakte gozer met de de hele boel onder stromende kraan in Lissabon,

En de "VIP behandeling met een paar koude pizza's in Griekenland" die smaakten naar meer

De Dominee
Berichten: 5805
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Real Madrid - Ajax 05-03-2019 (21:00)

Bericht door De Dominee » vr mar 08, 2019 1:06 pm

Mijn eigen Madrid tripje was episch, maar jullie maken er wel echt een bizar feestje van zo te lezen. Chapeau mannen! Waar stonden jullie in het uitvak? Ik stond derde ring, bijna helemaal rechts. Vlakbij de Madrilenen. Dat was wel even genieten tijdens (onder andere) "always look on the bright side of life".
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Real Madrid - Ajax 05-03-2019 (21:00)

Bericht door Cruijff » vr mar 08, 2019 4:17 pm

Een koninklijke avond samengevat in een koninklijk fotoverslag:


https://www.ajaxlife.nl/2019/03/06/een- ... toverslag/

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11418
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: Real Madrid - Ajax 05-03-2019 (21:00)

Bericht door Toppie » za mar 09, 2019 11:31 am

Het is nu 4 dagen later, :ajaxscarf.gif: :blush.gif: ik ben nog aan het genieten

Mano
Berichten: 15185
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Real Madrid - Ajax 05-03-2019 (21:00)

Bericht door Mano » zo mar 10, 2019 12:44 pm

Moeten we Isco niet overnemen btw? Heeft toch een uitzichtloze positie bij Real :hypocrite.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13747
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Real Madrid - Ajax 05-03-2019 (21:00)

Bericht door Jinne » ma mar 11, 2019 10:40 am

Andries Jonker, wie had hem ooit gekend zonder LVG, laat zich ook horen: 'Real was overal beter'
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!


wimpey
Berichten: 51782
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Real Madrid - Ajax 05-03-2019 (21:00)

Bericht door wimpey » ma mar 11, 2019 11:41 am

Jinne schreef:Andries Jonker, wie had hem ooit gekend zonder LVG, laat zich ook horen: 'Real was overal beter'
Geheel toevallig een soortgelijk geluid als the boss liet horen. :smallgrin.gif:
Van Gaal: 'Ajax van nu niet te vergelijken met 1995'

Volgens Louis van Gaal is het Ajax van nu niet te vergelijken met het Ajax van 1995, toen hij als eindverantwoordelijke bij de Amsterdammers Real Madrid van de mat speelde in Spanje. Dat zegt de oud-bondscoach in het voetbalprogramma VTBL.

Van Gaal zei eerder al dat hij de lof voor Ajax overdreven vindt, maar onderbouwt in het praatprogramma zijn mening uitgebreider. 'Real Madrid was een zwak Real Madrid dat dominant was. Ajax was niet dominant. Ze waren wel effectiever. Als Real die eerste kans afmaakte, was Ajax er niet overheen gekomen', waarmee de oud-trainer van Ajax doelt op de vroege kopkans van Raphaël Varane.

Ajax maakte eerder dit seizoen ook indruk tegen een Europese topclub. In de groepsfase van de Champions League speelde de Amsterdamse ploeg tweemaal gelijk tegen Bayern München: 1-1 en 3-3. Toen was Van Gaal ook niet erg onder de indruk van de Ajacieden, al heeft hij tegen Real Madrid wel verschillen gezien in vergelijking met het tweeluik tegen Bayern München. 'Het verschil met Bayern was dat Ajax nu wel rationeel terugzakte en tegen Bayern niet.'

Van Gaal vindt de wedstrijd tegen de Madrilenen van dit jaar niet te vergelijken met de legendarische 0-2 zege van Ajax op Real Madrid in 1995. 'Wij gingen naar Madrid als favoriet. We hadden AC Milan, de bekerhouder, verslagen. Ajax ging dit jaar niet naar Madrid als favoriet. In 1995 speelden we echt met Madrid en dat was nu niet zo. Heb je Ajax in de zestien gezien met tien spelers? Dat wil Erik ten Hag niet. Real Madrid had zestig procent balbezit en Ajax veertig procent.'
Ronduit kinderachtig gelul. Heeft EtH iets misdaan? Het RM van 95/96 werd 6e (!!) in La Liga. Dat was ook geen ploeg die structureel de CL won.

Onzinnige vergelijking om dit Ajax met dat van 1995 te vergelijken. Vergelijk dit Ajax liever met het Oranje dat met 5-1 van Spanje won.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Real Madrid - Ajax 05-03-2019 (21:00)

Bericht door Cruijff » ma mar 11, 2019 11:54 am

Haha

Heerlijk die toon van zo'n Van Gaal en zo'n Andries Jonker.
Dit zijn dezelfde mensen die als de club naar plek 9 gedaald is en 90 minuten niets creeerde tegen Mainz of Leverkusen woedend worden op journalisten die daarover iets zeggen.

Die tegen een l'Eguipe of Kicker redacteur die zegt dat Mainz een betere dag had helemaal uit hun vel springen en de journalist verwijten dat ie nooit een training ziet en niets snapt.

wimpey
Berichten: 51782
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Real Madrid - Ajax 05-03-2019 (21:00)

Bericht door wimpey » ma mar 11, 2019 11:54 am

Ik kan hier weinig mee. Ajax was dan in de thuiswedstrijd 'dominant'.

Ik vond Ajax in Madrid (persoonlijk) 'dominant'. Ajax had het middenveld in handen en had maar enkele balcontacten nodig om iemand voor Courtois neer te zetten. Qua combinatievoetbal was Ajax ontegenzeggelijk 'dominant', want veel beter dan Madrid.

Ja, Madrid kreeg ook kansen. Nogal wiedes, wanneer de structurele CL-winnaar tegen een ploeg uit NL speelt. Bovendien verzaakte Ziyech op zeker moment z'n taken in teamverband, hetgeen tot kansen voor RM leidde.

Maar wanneer Neres, Tadic, Mazraoui en Beek hun kansen beter uitspelen... Wanneer Ziyech niet voor leeg doel mist... Moet het 1-8 worden, eer je 'dominant' bent? :confused.gif:

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13712
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Real Madrid - Ajax 05-03-2019 (21:00)

Bericht door Thijs » ma mar 11, 2019 11:56 am

Wat een dom gelul inderdaad. Wij waren toen de beste ploeg ter wereld, en Madrid was op dat moment ook niet zo'n sterk team.

Wij zijn nu ongeveer cluppie 25 van Europa, en Madrid de absolute nummer 1. Zo bezien is deze prestatie veel knapper. :smile-ajax.gif:

'Als die eerste kans van Madrid erin was gegaan'. Schei uit, die gasten mochten blij zijn dat ze geen 4-1 achterstand hoefden goed te maken na de heenwedstrijd in de Arena. Madrid was helemaal niet 'overal' beter, bovendien had een 1-0 achterstand voor Ajax geen ene reet uitgemaakt...het had toch 2 keer moeten scoren. Dus ik vraag me af of die gemiste kans zo'n breekpunt was.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

wimpey
Berichten: 51782
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Real Madrid - Ajax 05-03-2019 (21:00)

Bericht door wimpey » ma mar 11, 2019 12:06 pm

Thijs schreef:Wat een dom gelul inderdaad.
De logische verklaring lijkt me dat LvG gepikeerd is. Dat gebeurt niet vaak natuurlijk, maar heeft EtH iets vervelends over HEM gezegd? :hypocrite.gif:

Andries Jonker moet er dan natuurlijk ook nog even z'n plasje overheen doen. Waar is DB? :biggrin.gif: Oh nee, die zit in de RvC van de werkgever van EtH, dus dat wordt lastig. :smallgrin.gif:

Yopii
Berichten: 18288
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Real Madrid - Ajax 05-03-2019 (21:00)

Bericht door Yopii » ma mar 11, 2019 12:23 pm

wimpey schreef: De logische verklaring lijkt me dat LvG gepikeerd is. Dat gebeurt niet vaak natuurlijk, maar heeft EtH iets vervelends over HEM gezegd? :hypocrite.gif:
Dat kan de reden niet zijn. Mensen van dit kaliber (Cruijff idem) gaan geen onzin verkondigen omdat ze een hekel hebben aan iemand. Daarmee zouden ze hun eigen geloofwaardigheid ondergraven.

LVG heeft gelijk als hij stelt dat de gemiste kans van Varane het breekpunt was. Gaat die bal erin, dan wordt het een hopeloos verhaal voor Ajax.

Goed luisteren is een kunst: LVG stelt nergens dat het knapper was van Ajax om toen te winnen dan nu. Hij heeft het over controle; het Ajax van toen had Madrid volledig in de tang, terwijl het spel nu op en neer ging, met kansen aan beide zijden.

LVG is een mafkees, maar hij heeft natuurlijk wel verstand van voetbal. Een wedstrijd analyseren kun je wel aan hem overlaten. Hij ziet heel goed dat Ajax veel minder dominant was dan het leek en gedragen werd door het scoreverloop. Daar houdt hij niet van, hij is van de 'flossefie' van control en 'possesjun'.

LucaS
Berichten: 53548
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Real Madrid - Ajax 05-03-2019 (21:00)

Bericht door LucaS » ma mar 11, 2019 12:28 pm

Volgens mij ook. Van Gaal was eerder dit seizoen meerdere keren erg positief over Ajax
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9365
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Real Madrid - Ajax 05-03-2019 (21:00)

Bericht door Monkey Tonk » ma mar 11, 2019 12:30 pm

Bij LVG gaat het tegenwoordig alleen om LVG. Hij is geleidelijk aan een karikatuur van zichzelf geworden.

Ajax speelde fantastisch en onttroonde het team dat de CL drie keer achter elkaar won. "Mijn Ajax was beter." Kleinzieliger kan niet.

LucaS
Berichten: 53548
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Real Madrid - Ajax 05-03-2019 (21:00)

Bericht door LucaS » ma mar 11, 2019 12:35 pm

Zo praat van Gaal helemaal niet over het huidige Ajax. https://www.vi.nl/nieuws/van-gaal-dit-a ... t-van-1995
Van Gaal zegt dit, zoals Joey ook al aanstipt, omdat hij dit oprecht vindt
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13336
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Real Madrid - Ajax 05-03-2019 (21:00)

Bericht door Nihad » ma mar 11, 2019 12:38 pm

LVG heeft gelijk als hij stelt dat de gemiste kans van Varane het breekpunt was. Gaat die bal erin, dan wordt het een hopeloos verhaal voor Ajax.
Dat weten we niet. Het had gekund, maar misschien ook niet. Aan "als, dan" theorieen heb je in de geschiedkunde (wat dit uiteindelijk is) helemaal niets. En dan kan je dat ook over de thuiswedstrijd zeggen: De kans van Tadic op de paal en de kans van Ziyech die er in had gemoeten.
Daar houdt hij niet van, hij is van de 'flossefie' van control en 'possesjun'.
Hoezo? Onder hem speelde Ajax toch ook supercountervoetbal?
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9365
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Real Madrid - Ajax 05-03-2019 (21:00)

Bericht door Monkey Tonk » ma mar 11, 2019 12:41 pm

Ik zie Michels of Kovacs al gaan lopen zeuren over Ajax in maart 1995, en dat Ajax niet gewonnen had als de tegenstander op 1-0 was gekomen. haha Zo'n slap gelul heb ik nog nooit gehoord van een zichzelf respecterende voetbaltrainer.

Hee Louis, als Milan eerste scoort in Wenen heb je niks aan die karatetrap.
Laatst gewijzigd door Monkey Tonk op ma mar 11, 2019 12:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9055
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Real Madrid - Ajax 05-03-2019 (21:00)

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » ma mar 11, 2019 12:42 pm

Ik snap niet zo goed waarom de bal van Varane op de lat het breekpunt was. Dan was het 1-0 geweest. So what? Ajax moest nog steeds 2 x scoren. Had geen énkel verschil voor het uitgangspunt gemaakt.

En als we het dan toch over breekpunten hebben; zijn we de thuiswedstrijd vergeten, met name de eerste helft? Real kwam er nauwelijks aan te pas. Ajax creëerde de ene na de andere kans en weigerde zich te belonen. Toen we eindelijk scoorden, baalde heel Real als een stekker, niemand protesteerde en vervolgens keurt de VAR hem af. De 0-0 ruststand was voor Real een godswonder. Maar goed, daar zijn zij kennelijk wereldtop voor. Als zij kansen tegen ons missen, hebben wij "alleen maar" mazzel gehad.


Ben ik euforisch? Zeker. Ben ik inmiddels wat realistischer? Ook. Ik zag ook wel dat Real kansen kreeg in Madrid. Maar ik zag Ajax evenzo grote kansen missen. 3-6 had ook prima gekund. En in de kwartfinale kunnen we er kneiterhard en kansloos afgaan; maar dat neemt niet weg dat, subjectief én objectief Ajax over twee wedstrijden de betere was tegen Madrid. En dus terecht door is. Zonder mazzel. Gewoon zelf verdiend.

Yopii
Berichten: 18288
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Real Madrid - Ajax 05-03-2019 (21:00)

Bericht door Yopii » ma mar 11, 2019 12:43 pm

Natuurlijk vindt hij dat.

Blijkbaar mag hij dat niet vinden, dan is hij 'gewoon jaloers'. Treurig. Met Cruijff ging het ook altijd zo.

Van Gaal heeft een ongeëvenaard spelinzicht, dat heeft hem zo ver gebracht. Hij zat echt niet bij Barcelona of Bayern vanwege zijn goede manieren. :smallgrin.gif: Het zou zomaar kunnen zijn dat hij iets verder denkt dan de gemiddelde fan. :hypocrite.gif:

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33417
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Real Madrid - Ajax 05-03-2019 (21:00)

Bericht door zeux » ma mar 11, 2019 12:48 pm

Wow. Yopi die Van Gaal verdedigt. Dan moet de nood om Ajax naar beneden te halen wel héél hoog zijn.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9365
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Real Madrid - Ajax 05-03-2019 (21:00)

Bericht door Monkey Tonk » ma mar 11, 2019 12:52 pm

Yopii schreef:Natuurlijk vindt hij dat.

Blijkbaar mag hij dat niet vinden, dan is hij 'gewoon jaloers'. Treurig. Met Cruijff ging het ook altijd zo.

Van Gaal heeft een ongeëvenaard spelinzicht, dat heeft hem zo ver gebracht. Hij zat echt niet bij Barcelona of Bayern vanwege zijn goede manieren. :smallgrin.gif: Het zou zomaar kunnen zijn dat hij iets verder denkt dan de gemiddelde fan. :hypocrite.gif:
Als LVG nu -voor het eerst - gaat lopen zeuren over scoreverloop, ipv taktiek en uitgespeelde kansen, dan weet je toch wel hoe laat het is? Vertel hem maar dat als Milan op voorsprong komt in Wenen, Ajax de CL niet wint. Milan had grote kansen op de 1-0.

Yopii
Berichten: 18288
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Real Madrid - Ajax 05-03-2019 (21:00)

Bericht door Yopii » ma mar 11, 2019 1:01 pm

Welke nood? :confused.gif:

LVG ziet het spel als geen ander. Zijn wedstrijdanalyses zijn doorgaans messcherp. Als het puur over wedstrijdsituaties gaat, zit hij er zelden naast. Wel is zijn visie verouderd, dat zag je bij MU. Inhoudelijk zou je daarom best iets op zijn benadering aan te merken kunnen hebben. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat control en 'possesjun' prioriteiten zijn van twintig jaar geleden, en dat voetbal tegenwoordig een spel van de counter is. Daar kun je dan over discussiëren.

Ik stoor me eraan dat zijn uitspraken worden teruggebracht tot een uiting van jaloezie.

Het ideaal van LvG is 'toeval uitsluiten', volledige controle, enz. Dat vindt hij het mooiste van het mooiste. Situaties in de wedstrijd zien aankomen en daar een oplossing voor vinden. Als hij het gevoel heeft dat een team wint doordat het meezit, is hij niet onder de indruk. Dat is zijn benadering - daar kun je van vinden wat je wilt. Vanuit die benadering is wat hij nu zegt niet zo raar, lijkt me.

LVG is een rare kwibus die zichzelf in de weg heeft gezeten met zijn onbeschofte gedrag. Ik heb me vaak aan hem geërgerd, maar ik heb óók altijd gesteld dat hij een goede trainer is.

wimpey
Berichten: 51782
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Real Madrid - Ajax 05-03-2019 (21:00)

Bericht door wimpey » ma mar 11, 2019 1:12 pm

Yopii schreef: Hij heeft het over controle; het Ajax van toen had Madrid volledig in de tang, terwijl het spel nu op en neer ging, met kansen aan beide zijden.
Eerder al geschreven. Dat Madrid van toen eindigde als 6e in Spanje. Had ook geen abonnement op CL-winst. Het Bayern van 1995 eindige ook als 6e in de BuLi. AC Milan als 4e in Serie A. Dat zijn simpele feiten.

Ook feiten: Ajax beëindigde een tijdperk in Madrid. Het Oranje van LvG beëindigde het tijdperk Spanje. Beide keren gebeurde dat middels een realistische, pragmatische tactiek.

Die van Oranje was: 8 man rond de 16, Sneijder zoeken, die dan RVP en Robben moest vinden. EtH slaagde er in Madrid in om RM niet 'tussen de linies' te laten komen. Daar ging het in A'dam in de 2e helft immers mis.

Dus ik snap niet dat LvG het RM van toen en nu vergelijkt. En ook niet het Ajax van toen met dat van nu. Een objectieve vergelijking (m.i.) is Oranje 2014 en Ajax 2019. Up and coming ploegen die als underdog winnen tegen de heerser van het mondiale interland- resp. clubvoetbal.

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13336
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Real Madrid - Ajax 05-03-2019 (21:00)

Bericht door Nihad » ma mar 11, 2019 1:21 pm

We kunnen ook helemaal geen ploegen met elkaar vergelijken. Scheelt een hoop discussie en hoofdpijn.

Hoe lang we ook discusseren: Met 1-4 winnen in Bernabeu van de grootste club ter wereld, die spelers opstelt die in hun eentje meer verdienen dan de geheel Ajax selectie bijelkaar en die qua transfersom meer kost dan Ajax begroting, is gewoon ongeloofelijk knap.

En of we nou wel of niet hebben gecounterd, controle hebben gehad, geluk hebben gehad doet er mij betreft niet toe. Enige wat ik wel vind (en het mee eens ben met LvG) is dat we wel ietstjes realistischer mogen zijn. Teksten dat Ajax nu even de finale haalt is natuurlijk, gezien de internationale verhoudingen, volkomen onrealistisch. De Dubbel is de prioriteit voor Ajax.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Plaats reactie