Chelsea - Ajax 05-11-2019

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

De Dominee
Berichten: 5745
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Chelsea - Ajax 05-11-2019

Bericht door De Dominee » do feb 06, 2020 9:02 am

Het sportieve aspect vind ik (veel) erger.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11397
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: Chelsea - Ajax 05-11-2019

Bericht door Toppie » do feb 06, 2020 9:10 am

Vergeet de thuiswedstrijd niet, ook blunders van de ref en VAR, dus we hadden makkelijker in de stand kunnen staan en verliezen van Val wasgeen probleem geweest.Je bent eigenlijk gedegradeerd door 2 Schijts rechters ( :1evil.gif: ) en afgelopen Zondag kost het je bijna 2 punten dus echt Lucky Ajax :excited.gif:

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Chelsea - Ajax 05-11-2019

Bericht door GangstaRiB » do feb 06, 2020 10:29 am

De Dominee schreef:
do feb 06, 2020 8:22 am
Tja, Chelsea mocht geen spelers kopen dus kochten ze de scheidsrechters maar... Triest.

We kopen er, als altijd, weer niks voor. Juventus 96, de knipoog Kroaat, nu weer dit. Frustrerend allemaal.
Omkoping geloof ik niks van. Maaar het bevestigd wel (nogmaals) dat kleine clubs vaak de dupe zijn met zulke dwalingen. Uit 1 actie, 3 bestraffingen (2x gele kaart + penalty) is/was een gotspe.

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9345
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: Chelsea - Ajax 05-11-2019

Bericht door Dubbel » do feb 06, 2020 10:57 am

Ach, zo had Bergwijn tenminste ook weer wat om te juichen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Chelsea - Ajax 05-11-2019

Bericht door Marillion » do feb 06, 2020 1:54 pm

De Dominee schreef:
do feb 06, 2020 9:02 am
Het sportieve aspect vind ik (veel) erger.
Inderdaad, de impact hiervan is enorm. Natuurlijk financieel maar vooral ook sportief. Want als Ajax daar had gewonnen was de volgende ronde wel zeker geweest. Dat was voor spelers én supporters natuurlijk geweldig geweest. Bovendien zorgt zo'n prestatie ervoor dat spelers misschien langer willen blijven of juist naar Ajax toe willen komen.

Dat laat zich allemaal niet meten in miljoenen. Maar het blijft een heel pijnlijk verhaal. Vooral omdat het zo'n idiote opeenvolging van momenten was dat het gewoon onwerkelijk was.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Chelsea - Ajax 05-11-2019

Bericht door Duke » do feb 06, 2020 2:12 pm

Misschien nog wel even zo correct om er op te wijzen dat het niet per se zo was dat we daar gewonnen zouden hebben als deze fout niet gemaakt was.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Chelsea - Ajax 05-11-2019

Bericht door Marillion » do feb 06, 2020 2:19 pm

Klopt, maar die kans was natuurlijk wel groot.

Als ik het nog goed in m'n hoofd heb had het volgende moeten gebeuren: Blind krijgt een tweede gele kaart voor die overtreding. Dat was gezien de positie op het veld geen slimme overtreding maar dat was nu eenmaal de actie van Blind. Daar had het spel moeten stoppen. Per saldo had Ajax dus verder gemoeten met 10 man maar wél met een 1-4 voorsprong.

Ik weet dat het niet de specialiteit van Ajax is maar dat hadden we dan toch over de streep moeten kunnen brengen. Een speler minder is nog wel op te vangen, twee is teveel. Zeker omdat het ook nog eens je hele centrum was. Plus de mentale klap van 2 x rood én een doelpunt uit een penalty.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58582
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Chelsea - Ajax 05-11-2019

Bericht door 999 » do feb 06, 2020 2:31 pm

Nou, ik blijf er bij dat de eerste fout op Blind werd gemaakt.Blind krijgt gewoon een trap op zijn enkels.En als je bepaalde elftallen volgt in het Engels voetbal zie je dit wel meer.Overtreding maken, en vervolgens doen of jij degene bent waar de overtreding op gemaakt wordt.Mount heeft het ook voor het handje.

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Chelsea - Ajax 05-11-2019

Bericht door LucaS » do feb 06, 2020 7:33 pm

Het stond 2-4 toen dit allemaal gebeurde (toch?)
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Chelsea - Ajax 05-11-2019

Bericht door Marillion » do feb 06, 2020 8:12 pm

Ik heb 't moeten opzoeken maar dat klopt. Foutje in mijn geheugen.

Ga me maar weer druk maken over FC Utrecht uit. Aan deze wedstrijd tegen Chelsea wil ik eigenlijk niet meer terugdenken. :blush.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Chelsea - Ajax 05-11-2019

Bericht door Monkey Tonk » do feb 06, 2020 9:02 pm

Niks nieuws toch? Een bevestiging van wat we al wisten. Als de UEFA ballen had gaven ze het nu aan de politie om de aard van deze toevalligheden (twee keer tegen Chelsea) eens precies uit te zoeken. Gaat niet gebeuren. Ajax is genaaid en je doet er niks aan. Het maakt achteraf weinig uit, want er zijn veel teveel blessures om in Europa verder te komen.

Verleden jaar was fantastisch. Het is helemaal zuur als je ziet dat de Ligt en FdJ er nog steeds niet veel van bakken bij hun nieuwe werkgevers. Ajax had zo drie keer de CL kunnen winnen. De grootste tegenstander bij Ajax is nu de eigen medische staf. Als je spelers langer bij Ajax wilt laten blijven, is dat een enorm minpunt. We kunnen het nu wel terug draaien, denk ik, naar de blessure van Neres in de warming up voor het Spurs debacle, en ook, helaas, naar nummer 34.

Als je de beste wilt zijn moet je ook de beste medische staf hebben. Zeker als je een kleinere selectie hebt. Doe eens wat onderzoek buiten NL, Ajax. In de tijd van de Steve Nash Phoenix Suns, bijvoorbeeld, was de medische staf legendarisch in de NBA. De spelers speelden drie of vier wedstrijden per week, en deden dat met veel minder inbreng van de bank dan andere teams. Wat de Suns medische staf toen al wist moet bij Ajax nog uitgevonden worden.
Laatst gewijzigd door Monkey Tonk op za feb 08, 2020 11:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

wimpey
Berichten: 51682
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Chelsea - Ajax 05-11-2019

Bericht door wimpey » vr feb 07, 2020 12:09 pm

LucaS schreef:
do feb 06, 2020 7:33 pm
Het stond 2-4 toen dit allemaal gebeurde (toch?)
2-4 was buitenspel.

Anyway, bygones... De UEFA is als het vrijmetselaarsgilde, die dekken elkaar tot en met. Wanneer Ajax te luid ageert, kun je er de donder op zeggen dat je tegen Getafe nog eens genaaid wordt. Ik had tijdens Valencia-thuis al het gevoel dat we een 'uitfluiter' toegewezen hadden gekregen. Calimero misschien, maar zo voelde ik dat.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Chelsea - Ajax 05-11-2019

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » za feb 08, 2020 4:42 pm

Het was een rare campagne. De bizarre hoeveelheid gele kaarten thuis tegen Lille en met name uit bij Valencia; de 1-0 van Promes tegen Chelsea wordt ten onrechte afgekeurd omdat het beeld te laat stil wordt gezet, de 2-4 van Chelsea wordt goedgekeurd na het trekken van een bijzondere lijn die buitenspel opheft. En dan dus nog de rode kaarten en de penalty erover heen.

Valencia thuis werd kapot gefloten door de scheids. Iedere keer als een Spanjool ging liggen, gaf ie een vrije trap. Maar eerlijk is eerlijk. Die wedstrijd waren we bar slecht.

De Dominee
Berichten: 5745
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Chelsea - Ajax 05-11-2019

Bericht door De Dominee » za feb 08, 2020 10:16 pm

Niks raar aan. Alles is logisch als je uit gaat van het begin kunt dat Ajax niet door moet gaan. Of het standpunt dat Chelsea wel moet door gaan

Ergo: omkoping is zeer waarschijnlijk de meeste logische verklaring.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Chelsea - Ajax 05-11-2019

Bericht door Trab » zo feb 09, 2020 8:45 am

De Dominee schreef:Niks raar aan. Alles is logisch als je uit gaat van het begin kunt dat Ajax niet door moet gaan. Of het standpunt dat Chelsea wel moet door gaan

Ergo: omkoping is zeer waarschijnlijk de meeste logische verklaring.
Dat is mij teveel complot denken. In diezelfde wedstrijd tegen Chelsea keurde hij ook de 5-4 van hun af terwijl er weinig aan de hand was. Als hij omgekocht was had hij die goal ook niet terug laten draaien door de var. Het is gewoon een slechte scheids, maar geloof niet in partijdigheid.
Het is heel simpel: soms heb je het geluk mee, soms niet. Vorig jaar pakten we 3 pntn extra tegen Benfica door een van richting veranderd schot van Mazraoui in de laatste minuut, en een wereldredding in de uitwedstrijd van Onana in de laatste minuut. Dit jaar zit het tegen met scheidsrechterlijke beslissingen en verlies je 3 pntn tegen Chelsea.
En nog had alles goedgemaakt kunnen worden tegen Valencia, ware het niet dat blessures roet in het eten gooiden. Net zoals vorig jaar tegen Tottenham toen we Neres moesten missen en we noodgedwongen met Dolberg moesten aantreden ipv Tadic in de spits. De les voor Ajax moet dan ook zijn: haal meer gelijkwaardige spelers zodat je niet in de problemen komt bij blessures. Je kan niet met Lang, Siem of Huntelaar aan komen zetten in de CL. Dan maar meer rouleren af en toe om iedereen tevreden te houden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Mano
Berichten: 15118
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Chelsea - Ajax 05-11-2019

Bericht door Mano » ma feb 10, 2020 10:57 am

Wat mij enorm steekt is dat ondanks de VAR er nog steeds geen eerlijke beslissingen worden genomen. Daarin heb je 2 soorten beslissingen. Interpretatie en keiharde wetten.

Wel/geen overtreding is deels interpretatie.
Wel/Geen buitenspel is een keiharde wet.
Geen voordeel bij geven van Kaart - keiharde wet.

Als je vervolgens een doelpunt door de neus wordt geboord bij buitenspel, dan vind ik dat nalatigheid. Nu is er geen jurisprudentie maar het lijkt mij dat een dergelijke situatie aan te vechten is. Niet dat de uitkomst veranderd kan worden, want je weet niet hoe het spel verder verlopen was als een dergelijk moment wel goed was beoordeeld maar je benadeeld een club. Daar moet je minimaal een serieuze financiële vergoeding voor kunnen krijgen. Het brengt je geen titels en/of kampioenschappen maar het zorgt er wel voor dat het vak VAR serieuzer wordt en de UEFA niets in achterkamertjes kan wegwuiven.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13309
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Chelsea - Ajax 05-11-2019

Bericht door Nihad » ma feb 10, 2020 12:42 pm

Trab schreef:
zo feb 09, 2020 8:45 am
De Dominee schreef:Niks raar aan. Alles is logisch als je uit gaat van het begin kunt dat Ajax niet door moet gaan. Of het standpunt dat Chelsea wel moet door gaan

Ergo: omkoping is zeer waarschijnlijk de meeste logische verklaring.
Dat is mij teveel complot denken. In diezelfde wedstrijd tegen Chelsea keurde hij ook de 5-4 van hun af terwijl er weinig aan de hand was. Als hij omgekocht was had hij die goal ook niet terug laten draaien door de var. Het is gewoon een slechte scheids, maar geloof niet in partijdigheid.
Het is heel simpel: soms heb je het geluk mee, soms niet. Vorig jaar pakten we 3 pntn extra tegen Benfica door een van richting veranderd schot van Mazraoui in de laatste minuut, en een wereldredding in de uitwedstrijd van Onana in de laatste minuut. Dit jaar zit het tegen met scheidsrechterlijke beslissingen en verlies je 3 pntn tegen Chelsea.
En nog had alles goedgemaakt kunnen worden tegen Valencia, ware het niet dat blessures roet in het eten gooiden. Net zoals vorig jaar tegen Tottenham toen we Neres moesten missen en we noodgedwongen met Dolberg moesten aantreden ipv Tadic in de spits. De les voor Ajax moet dan ook zijn: haal meer gelijkwaardige spelers zodat je niet in de problemen komt bij blessures. Je kan niet met Lang, Siem of Huntelaar aan komen zetten in de CL. Dan maar meer rouleren af en toe om iedereen tevreden te houden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vergeet niet de domme gele kaart die Veltman pakte in het begin en de nog dommere penalty die hij veroorzaakte.

Je komt gewoonweg niet ver als je met spelers als Veltman speelt.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Chelsea - Ajax 05-11-2019

Bericht door Monkey Tonk » ma feb 10, 2020 2:28 pm

Ajax was gewoon niet constant genoeg. Zeer goed voetbal werd afgewisseld met slecht voetbal. Als je thuis alleen maar gelijk hoeft te spelen tegen Valencia moet het toch binnen zijn?

De 24-jaar cyclus ging verder. 1971-1995-2019... Scheelde niet veel. Volgens mij zou Ajax Liverpool weggetikt hebben, dus dan zaten we er een seconde vanaf. Hoe is het mogelijk dat je een tweede helft thuis met drie goals verschil verliest? Hoe vaak overkomt Ajax zoiets? Ik kan me zoiets niet herinneren. Veel erger dan de wisselvallige CL-serie dit jaar.
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Chelsea - Ajax 05-11-2019

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » ma feb 10, 2020 8:30 pm

De 24 jaarscyclus slaat nergens op en heeft geen enkele betekenis. 1969 - 1971 - 1972 - 1973 - 1995 - 1996 is het en niet anders. Ook niet als we in 2019 de finale hadden gehaald. Mochten we halve finales ook nog meetellen doen we 1980 (wie herinnert zich deze nog....? Tegen Nottingham Forest. Uit 2-0 verloren. Thuis in het OS met maar 1-0 gewonnen door Lerby) en 1997 erbij.

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Chelsea - Ajax 05-11-2019

Bericht door LucaS » di feb 11, 2020 10:18 am

Die herinner ik me nog wel. Lerby op de paal bij 1-0 voor
I think I lost my fucking headache

Lionel
Berichten: 47044
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Chelsea - Ajax 05-11-2019

Bericht door Lionel » di feb 11, 2020 2:57 pm

Monkey Tonk schreef:
ma feb 10, 2020 2:28 pm
Ajax was gewoon niet constant genoeg. Zeer goed voetbal werd afgewisseld met slecht voetbal. Als je thuis alleen maar gelijk hoeft te spelen tegen Valencia moet het toch binnen zijn?

De 24-jaar cyclus ging verder. 1971-1995-2019... Scheelde niet veel. Volgens mij zou Ajax Liverpool weggetikt hebben, dus dan zaten we er een seconde vanaf. Hoe is het mogelijk dat je een tweede helft thuis met drie goals verschil verliest? Hoe vaak overkomt Ajax zoiets? Ik kan me zoiets niet herinneren. Veel erger dan de wisselvallige CL-serie dit jaar.
Als je Spurs in de 2e helft niet weg kan tikken, waarom Liverpool dan wel?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Chelsea - Ajax 05-11-2019

Bericht door Trab » di feb 11, 2020 5:45 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:De 24 jaarscyclus slaat nergens op en heeft geen enkele betekenis. 1969 - 1971 - 1972 - 1973 - 1995 - 1996 is het en niet anders. Ook niet als we in 2019 de finale hadden gehaald. Mochten we halve finales ook nog meetellen doen we 1980 (wie herinnert zich deze nog....? Tegen Nottingham Forest. Uit 2-0 verloren. Thuis in het OS met maar 1-0 gewonnen door Lerby) en 1997 erbij.
Ben ik niet met je eens. Ik denk dat de prestatie van afgelopen jaar groter is dan die van 1995. Toen deden er maar 16 clubs mee en zat je na de groepsfase meteen in de kwartfinale. Bovendien had je toen de buitenlander regel nog van max 3 buitenlanders en deden alleen de landskampioenen mee.
De prestatie van afgelopen jaar werd nooit meer voor mogelijk gehouden met 32 clubs die meedoen, onbeperkt aantal buitenlanders, 4 clubs per topland die meedoen en de enorme verschillen door met name de televisie gelden. En dan gewoon grootheden als Madrid en Juventus vernederen. Denk dat het besef pas over jaren zal volgen hoe groot deze prestatie was. Ondanks de anticlimax tegen spurs. We hebben de show gestolen voor de ogen van de hele wereld. Beetje a la het Nederlands elftal in 74 dat ondanks de nederlaag bewierookt wordt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Trab op di feb 11, 2020 5:45 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Chelsea - Ajax 05-11-2019

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » di feb 11, 2020 5:53 pm

Ik denk ook dat de campagne van 2018-2019 héél hoog moet worden aangeslagen. Maar als erbij moet worden gehaald dat het als het ware in de sterren geschreven stond vanwege een 24 jaarscyclus is dat niets anders dan bijgeloof. (En nog complete onzin ook, omdat we niet elke 24 jaar een Europacup winnen).

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13360
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Chelsea - Ajax 05-11-2019

Bericht door Arthur » di feb 11, 2020 8:38 pm

De nederlaag tegen Spurs heeft de eeuwigheidswaarde van vorig seizoen voor mij flink aangetast.
Hoe mooi de resultaten daarvoor ook waren, er door zo'n modaal team op zo'n sukkelige manier uitvliegen is iets wat alleen losers overkomt.

Duitsland was in '74 in ieder geval nog een absoluut topteam.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Chelsea - Ajax 05-11-2019

Bericht door Trab » di feb 11, 2020 9:04 pm

Arthur schreef:De nederlaag tegen Spurs heeft de eeuwigheidswaarde van vorig seizoen voor mij flink aangetast.
Hoe mooi de resultaten daarvoor ook waren, er door zo'n modaal team op zo'n sukkelige manier uitvliegen is iets wat alleen losers overkomt.

Duitsland was in '74 in ieder geval nog een absoluut topteam.
Spurs was vorig jaar echt geen modaal team. Anders schakel je niet Manchester city uit dat vorig seizoen bijna alles won en reik je niet tot de finale. De manier waarop het ging was klote, maar dat doet niks af aan Ajax geweldige campagne.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie