Lille OSC - Ajax 27-11-2019

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9366
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Lille OSC - Ajax 27-11-2019

Bericht door Monkey Tonk » do nov 28, 2019 1:02 pm

wimpey schreef:
Monkey Tonk schreef:Wimpey, Ziyech is in absolute topvorm, maar een echte vedette ben je volgens mij pas als je dat niveau een paar seizoenen vasthoudt.
In dat geval kent dit Ajax geen vedette. I.m.o. is een vedette iemand die het verschil maakt. Haal Ziyech weg, wie maakt dan het verschil?
Zo zie ik het ook. Geen vedette. Ik denk dat als je zo goed en modern speelt als Ajax (gisteravond werd dat niveau niet gehaald), dan houdt een echte vedette (als Messi) het team juist tegen. Iedereen gaat zich dan op de vedette afstellen. Voor mij is Ajax dat stadium voorbij. Het is een voetbalmachine zoals ik die nog nooit gezien heb. Als ik nu naar andere CL of PL wedstrijd kijk, is het eerste wat me opvalt hoe slecht de passsing is vergeleken met Ajax.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9366
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Lille OSC - Ajax 27-11-2019

Bericht door Monkey Tonk » do nov 28, 2019 1:07 pm

Sandro schreef:
Je haalt één wedstrijdje aan van vorig seizoen, zo ken ik er ook nog wel een paar. Lille zou Groningen op elk niveau overklassen. Het is ook niet helemaal toevallig dat ze CL spelen en Groningen al jaren lang helemaal niet Europees. Lille maakte het Ajax maar op één manier makkelijk en dat was door de bal er niet in te schieten, verder waren ze sterk.
Ik haal ook maar twee wedstrijden van Lille aan. Die ploeg interesseert me verder niks, maar wat ik ervan gezien heb is het net wat boven Groningen. Totaal niet onder de indruk van de voetbalcapaciteiten. Kan toch? Verleden jaar hadden we Bayern, Benfica, Real Madrid, Juventus. Die tegenstanders staan ergens voor. Lille is toch een totaal ander kaliber? Ze staan niet voor niks met 1 puntje, en zonder Europese overwintering.

Dat wil niet zeggen dat ze niet link waren in de thuiswedstrijd, want dat waren ze wel. Alleen speelde Ajax toen zelf nog helemaal niet goed. Vanuit het niveau waar Ajax nu zit stelt Lille niks voor. Zo bedoelde ik dat.

wimpey
Berichten: 51793
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Lille OSC - Ajax 27-11-2019

Bericht door wimpey » do nov 28, 2019 1:40 pm

Monkey Tonk schreef: Het is een voetbalmachine zoals ik die nog nooit gezien heb.
Die meestal onder aanvoering van Ziyech dreigend wordt. Hij is de bron.

Lionel
Berichten: 47270
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Lille OSC - Ajax 27-11-2019

Bericht door Lionel » do nov 28, 2019 1:46 pm

Ik vind dit Ajax zeker een machine maar dit komt inderdaad door Ziyech hoor. Zonder hem wordt het een ander spelletje.
IK GELOOF!!!!!!

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Lille OSC - Ajax 27-11-2019

Bericht door Iniesta » do nov 28, 2019 2:00 pm

Alexander schreef:Siem is trouwens wel stuk fitter dan aan het begin van het seizoen. Die jongen viel prima in. Is hem gegund, fijne jongen en een echte Ajacied.
Op z’n huidige niveau toch lekker om in te kunnen brengen.
Weet wat er van hem gevraagd wordt. Hoeft niet zo nodig de held uit te halen in laatste 10 min en focused puur op binnenhalen van de overwinning

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40929
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Lille OSC - Ajax 27-11-2019

Bericht door Marillion » do nov 28, 2019 2:08 pm

Het was overigens weer een drama met de Franse politie bij het stadion.

Goed dat Ajax gelijk een melding heeft gedaan. Straks krijgen we ook hier weer de schuld van.
Nil volentibus arduum

LucaS
Berichten: 53549
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Lille OSC - Ajax 27-11-2019

Bericht door LucaS » do nov 28, 2019 2:19 pm

Lionel schreef:Ik vind dit Ajax zeker een machine maar dit komt inderdaad door Ziyech hoor. Zonder hem wordt het een ander spelletje.
Maar dat gold ook voor Frenkie de Jong
I think I lost my fucking headache

Lionel
Berichten: 47270
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Lille OSC - Ajax 27-11-2019

Bericht door Lionel » do nov 28, 2019 2:33 pm

Ja. En het begin van het seizoen draaide het toch ook moeizamer?

Sinds Ziyech op 10 speelt is het weer genieten.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Lille OSC - Ajax 27-11-2019

Bericht door Zuidema » do nov 28, 2019 3:21 pm

Trab schreef: Fysiek hele sterke ploeg met volgens mij wel 5 spelers die de 100 meter in 10 seconden lopen. Heb je niet gezien hoe ze eruit komen?
Zeker. En voetballen kunnen ze ook echt wel. Gelukkig maar dat Lille's vizier structureel niet op scherp staat. En dat Onana weer eens onwaarschijnlijke reflexen bleek te hebben.

Maar ik maak me daarbij (opnieuw) over iets anders zorgen voor de CL-campagne en zelfs voor de ED-titel. We zagen het tegen Chelsea, we zagen het zelfs min of meer tegen Heracles in de ED en we zien het nu weer tegen Lille. Zodra Ajax tegen een ploeg speelt die Dampf macht (sorry, Wimpey :666.gif: ) raakt Ajax wat te vaak naar mijn zin de weg kwijt. Gisteravond speelde Ajax vooral de eerste helft daardoor geregeld verbazingwekkend slordig en opgefokt met bijzonder vaak onnodig balverlies op het middenveld. Gelukkig: zodra de tegenstander de teugels ook maar even wat laat vieren, krijgt Ajax wel weer de tijd en ruimte om zijn favoriete, weergaloze aanvalsspel te etaleren dat zondermeer tot de Europese top behoort. Wat gisteren ook gebeurde. Maar dit Ajax is blijkbaar flink te ontregelen als je als tegenstander hoog en compact druk durft te zetten en met veel fysiek en drive de duels opzoekt. Niet echt prettig om te zien.

Lionel
Berichten: 47270
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Lille OSC - Ajax 27-11-2019

Bericht door Lionel » do nov 28, 2019 3:28 pm

Het is een kwaliteit dat we altijd willen voetballen en op papier 9-10 voetballers hebben lopen... Maar het kan natuurlijk ook tegen je keren.

Ik werd overigens gek bij de counter na de vrije trap van Promes in de 1e helft. Niemand die op de helft van Lille al een overtreding maakte! :1evil.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Alexander
Berichten: 8554
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Lille OSC - Ajax 27-11-2019

Bericht door Alexander » do nov 28, 2019 3:31 pm

In ieder geval Labyad had daar allang een overtreding moeten maken. Die stond ook niet op scherp, dus had dat makkelijk kunnen doen. Zeer storend.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Lille OSC - Ajax 27-11-2019

Bericht door Zuidema » do nov 28, 2019 3:45 pm

Lionel schreef:Het is een kwaliteit dat we altijd willen voetballen en op papier 9-10 voetballers hebben lopen... Maar het kan natuurlijk ook tegen je keren.
Eens. En ik geniet natuurlijk volop van dit prachtige, aanvallende Ajax. Maar ik schrik zoals gezegd toch wel hoe we door de hoeven gaan als de tegenstander er een serieus voetbalgevecht van maakt. Hopelijk kan EtH dat (op een voetballende manier?) nog corrigeren.

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7897
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Lille OSC - Ajax 27-11-2019

Bericht door elliquido » do nov 28, 2019 3:47 pm

Lionel schreef:Het is een kwaliteit dat we altijd willen voetballen en op papier 9-10 voetballers hebben lopen... Maar het kan natuurlijk ook tegen je keren.

Ik werd overigens gek bij de counter na de vrije trap van Promes in de 1e helft. Niemand die op de helft van Lille al een overtreding maakte! :1evil.gif:
Wat dat betreft hebben we niets geleerd van de 1-2 Tegen tottenham
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Lille OSC - Ajax 27-11-2019

Bericht door Zuidema » do nov 28, 2019 4:23 pm

EtH legde na afloop al de vinger op de zere plek. Van AS:
Ten Hag: 'Ik ben content, niet euforisch''

Na de wedstrijd baalt Erik ten Hag nog stevig van het spel van Ajax tegen Lille OSC. De trainer zag zijn ploeg winnen van de Fransen, maar tegelijkertijd ook door de ondergrens zakken op momenten. Gelukkig zonder gevolgen dus. Maar het moet beter, zo oordeelt Ten Hag.

'Ik ben content, niet euforisch. Er viel veel aan te merken op ons spel.' Vooral in de eerste helft kreeg Lille grote kansen. 'Aan de bal kwamen we niet goed in de posities, we speelden onnodig lang en maakten het onszelf moeilijk. Het wordt hectisch, we gaan mee in hun tempo en de restverdediging stond niet altijd goed', somt Ten Hag op.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7288
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Lille OSC - Ajax 27-11-2019

Bericht door Trab » do nov 28, 2019 5:16 pm

Zuidema schreef:
Trab schreef: Fysiek hele sterke ploeg met volgens mij wel 5 spelers die de 100 meter in 10 seconden lopen. Heb je niet gezien hoe ze eruit komen?
Zeker. En voetballen kunnen ze ook echt wel. Gelukkig maar dat Lille's vizier structureel niet op scherp staat. En dat Onana weer eens onwaarschijnlijke reflexen bleek te hebben.

Maar ik maak me daarbij (opnieuw) over iets anders zorgen voor de CL-campagne en zelfs voor de ED-titel. We zagen het tegen Chelsea, we zagen het zelfs min of meer tegen Heracles in de ED en we zien het nu weer tegen Lille. Zodra Ajax tegen een ploeg speelt die Dampf macht (sorry, Wimpey :666.gif: ) raakt Ajax wat te vaak naar mijn zin de weg kwijt. Gisteravond speelde Ajax vooral de eerste helft daardoor geregeld verbazingwekkend slordig en opgefokt met bijzonder vaak onnodig balverlies op het middenveld. Gelukkig: zodra de tegenstander de teugels ook maar even wat laat vieren, krijgt Ajax wel weer de tijd en ruimte om zijn favoriete, weergaloze aanvalsspel te etaleren dat zondermeer tot de Europese top behoort. Wat gisteren ook gebeurde. Maar dit Ajax is blijkbaar flink te ontregelen als je als tegenstander hoog en compact druk durft te zetten en met veel fysiek en drive de duels opzoekt. Niet echt prettig om te zien.
Die Fransen zijn stuk voor stuk allemaal atleten. Net zoals die van Chelsea dat ook zijn. Er is geen 1 speler van Ajax die daar fysiek tegenop kan. Het irriteert me daarom mateloos dat er vergelijkingen gemaakt worden met nivo Groningen. Alsof Kaj Sierhuis van hetzelfde nivo is als die Nigeriaanse superspits van Lille. Alsjeblieft zeg. Lille is gewoon een goede ploeg waar het kwartje ook zomaar andersom had kunnen vallen. Ze scoren niet makkelijk, dat kan je gebrek aan kwaliteit noemen, maar zo komen wel steeds in de positie om te scoren. Dat is wel kwaliteit. Het is dat Ajax vol pressie speelt en daarom de tegenstander ver van de goal houdt, anders zouden we veel meer kansen tegen krijgen want fysiek win je het niet.
Wat de wedstrijd betreft Nestor: ben met je eens dat de eerste helft niet goed was. Iets wat Ten Hag ook toe gaf na afloop. Ik denk dat de keuze voor Mazraoui op het middenveld ongelukkig was. Hij was heel onrustig terwijl je rust op het middenveld nodig hebt. Hij had - achteraf gezien - beter voor Alvarez kunnen kiezen. Het middenveld Martinez-Alvarez was te statisch, maar met vde Beek ernaast kan je Alvarez prima opstellen. Dat liet hij ook zien in de 2e helft waarin hij prima inviel.
Overigens viel het qua tegenkansen in de 1e helft wel mee. De enige grote kans ontstond na een vrije trap van Ajax waarbij de organisatie in de omschakeling niet goed stond.
Begin 2e helft kwamen we eigenlijk meer onder druk. vde Beek moest vanaf links gaan spelen na het inbrengen van Alvarez waardoor je toch wat automatismen mist. De 0-2 kwam precies op het juiste moment, waarna er iets knakte bij Lille en we de wedstrijd heerlijk uit konden spelen.
Denk dat je de wedstrijd van gisteren niet kan vergelijken met de andere wedstrijden. Je mist toch een hoop zonder Blind en Neres. Labyad komt duidelijk tekort. Als je tegen Heracles al na 60 minuten moet uitvallen met kramp, dan kan je niet verwachten dat ie op CL nivo aanhaakt. Gelukkig is Daley straks weer terug en hopelijk pakt Lang zijn kans voorin. Maar zal tegen Valencia ongetwijfeld weer billenknijpen worden tot de laatste minuut ben ik bang. Hopen op een goede afloop.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Lille OSC - Ajax 27-11-2019

Bericht door Jöhnk » do nov 28, 2019 5:55 pm

Lionel schreef:Dat hij over een paar weken beter kan zijn dan Veltman hoop ik ook. Ik hoop ook dat Noa Lang over een paar weken beter is dan Ziyech.
Ik vind Schuurs zoals hij gisteren speelde al beter dan Veltman. Zo goed is Veltman niet.

Moa Lang heeft nog een lange weg te gaan. Al zie ik hem liever dan Labyad en Siem de Jong.

wimpey
Berichten: 51793
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Lille OSC - Ajax 27-11-2019

Bericht door wimpey » do nov 28, 2019 6:52 pm

Jöhnk schreef: Moa Lang heeft nog een lange weg te gaan. Al zie ik hem liever dan Labyad en Siem de Jong.
Volgens mij moet je behoorlijk slim zijn om het als topsporter te redden. Wanneer je dan Lang hoort... Kijkt ook niet snugger uit z'n ogen, meer op een manier dat je denkt: anybody home?

Psychologie van de koude grond misschien, maar ik denk niet dat die gozer het redt temidden van de vele intelligente spelers die dit team herbergt.

Historicus
Berichten: 3358
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Lille OSC - Ajax 27-11-2019

Bericht door Historicus » do nov 28, 2019 7:09 pm

Monkey Tonk schreef:
wimpey schreef:
Monkey Tonk schreef:Wimpey, Ziyech is in absolute topvorm, maar een echte vedette ben je volgens mij pas als je dat niveau een paar seizoenen vasthoudt.
In dat geval kent dit Ajax geen vedette. I.m.o. is een vedette iemand die het verschil maakt. Haal Ziyech weg, wie maakt dan het verschil?
Zo zie ik het ook. Geen vedette. Ik denk dat als je zo goed en modern speelt als Ajax (gisteravond werd dat niveau niet gehaald), dan houdt een echte vedette (als Messi) het team juist tegen. Iedereen gaat zich dan op de vedette afstellen. Voor mij is Ajax dat stadium voorbij. Het is een voetbalmachine zoals ik die nog nooit gezien heb. Als ik nu naar andere CL of PL wedstrijd kijk, is het eerste wat me opvalt hoe slecht de passsing is vergeleken met Ajax.
Ik vind dit Ajax een stuk leuker om te zien dat het Ajax van 1995.

Gaizka1985
Berichten: 2823
Lid geworden op: ma apr 11, 2016 3:12 pm

Re: Lille OSC - Ajax 27-11-2019

Bericht door Gaizka1985 » do nov 28, 2019 10:22 pm

Klopt, dat elftal kon meer vanuit balbezit/controle spelen en een wedstrijd zakelijk uitspelen. Speelden ook vaak de uitwedstrijd gelijk om het vervolgens thuis af te maken.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9366
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Lille OSC - Ajax 27-11-2019

Bericht door Monkey Tonk » vr nov 29, 2019 12:36 am

Trab schreef:
Die Fransen zijn stuk voor stuk allemaal atleten. Net zoals die van Chelsea dat ook zijn. Er is geen 1 speler van Ajax die daar fysiek tegenop kan. Het irriteert me daarom mateloos dat er vergelijkingen gemaakt worden met nivo Groningen. Alsof Kaj Sierhuis van hetzelfde nivo is als die Nigeriaanse superspits van Lille. Alsjeblieft zeg. Lille is gewoon een goede ploeg waar het kwartje ook zomaar andersom had kunnen vallen. Ze scoren niet makkelijk, dat kan je gebrek aan kwaliteit noemen, maar zo komen wel steeds in de positie om te scoren. Dat is wel kwaliteit. Het is dat Ajax vol pressie speelt en daarom de tegenstander ver van de goal houdt, anders zouden we veel meer kansen tegen krijgen want fysiek win je het niet.
Voetbal is geen atletiek. Ajax geeft het hele seizoen al, tegen vrijwel iedere tegenstander, grote kansen weg. Dat was uiteraard het manko. Een ploeg als Heerenveen kreeg eerder in het seizoen in de Arena ook grote kansen. Zitten we ons hier suf te piekeren hoe Ajax dat kan verbeteren. En nou kom je vertellen dat het de verdienste van de tegenstander is. Ajax was uit balans, net zoals Ajax ook uit balans was in january van dit jaar, toen er tegen F'noord en Heerenveen opeens tien tegengoals invlogen. Dat heeft in principe niet zoveel met de tegenstander te maken.

Er werd dit seizoen lang gezocht naar het evenwicht, en toen het gevonden werd, een maand of iets langer geleden, begon Ajax meteen fantastisch te draaien. Alleen was dit tegen Lille uit weer niet zo, want het evenwicht was weer weg omdat je met een nieuw centrum speelt en met Maz op het middenveld. Zonder evenwicht gaat de bal niet lekker meer rond, en kom je in de problemen bij balverlies.

Daarnaast liet de scheidsrechter het in de eerste helft uit de hand lopen. Pas toen die gedrogeerde spits van Lille geel kreeg hield hij op met zijn geprovoceer.

Lille staat tiende (!) in de Franse competitie, en die is een stuk slechter dan de Spaanse, Engelse, Duitse, en Italiaanse. Komt niet eens in de buurt van topvoetbal.

Vorig jaar speelde Ajax twee keer tegen Bayern Munchen in de groepsfase. Dat waren de wedstrijden waarin het besef doordrong dat Ajax zich met de besten kon meten (al waren er toen mensen die zeiden dat het kwam omdat Bayern in een dip zat). Dan weet je in 1 keer waar je internationaal staat. Een echte maatstaf. Dat was de basis voor het latere succes tegen Madrid en Juve. Van sterke tegenstanders wordt je sterker. Lille was soms lastig, maar nooit sterk.
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Lionel
Berichten: 47270
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Lille OSC - Ajax 27-11-2019

Bericht door Lionel » vr nov 29, 2019 9:19 am

Nee, het is ook de 4e ploeg in de poule. Maar dat betekent nog niet dat ze niveau Groningen zijn. Gisteren AZ, PSV en Feyenoord gezien?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13753
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Lille OSC - Ajax 27-11-2019

Bericht door Jinne » vr nov 29, 2019 9:52 am

In Frankrijk staat het na PSG redelijk dicht bij elkaar. Lille staat maar 6 punten achter op nummer 2 Marseille. Aan de andere kant staan ze ook maar 6 punten hoger dan de degradatieplekken, maar het is te vroeg om ze een middenmoter te noemen. En je hebt gister weer gezien waar de rest van de Nederlandse clubs staan in Europa.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13343
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Lille OSC - Ajax 27-11-2019

Bericht door Nihad » vr nov 29, 2019 10:14 am

We moeten dingen wel in perspectief blijven zien, he. Drie seizoenen geleden eindigde Ajax in een poule met Molde en Celtic op de 3e plek en daarmee uitgeschakeld. Nu winnen we redelijk eenvoudig in de CL van Lille. Wat ik wil zeggen is dat we niet moeten doen of een uitoverwinning in de Champions League bij een Franse ploeg de normaalste zaak van de wereld is.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gaizka1985
Berichten: 2823
Lid geworden op: ma apr 11, 2016 3:12 pm

Re: Lille OSC - Ajax 27-11-2019

Bericht door Gaizka1985 » vr nov 29, 2019 11:06 am

Boabdil schreef:We moeten dingen wel in perspectief blijven zien, he. Drie seizoenen geleden eindigde Ajax in een poule met Molde en Celtic op de 3e plek en daarmee uitgeschakeld. Nu winnen we redelijk eenvoudig in de CL van Lille. Wat ik wil zeggen is dat we niet moeten doen of een uitoverwinning in de Champions League bij een Franse ploeg de normaalste zaak van de wereld is.
Helemaal mee eens, zelfs op een mindere dag winnen we nu gewoon een uitwedstrijd in de CL.

Net als dat Tadic in een mindere fase zou zitten :drecul.gif: Iedere wedstrijd een assist of een doelpunt, hoe hoog willen we de lat wel niet leggen?

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: Lille OSC - Ajax 27-11-2019

Bericht door El Clavo » vr nov 29, 2019 12:07 pm

Boabdil schreef:We moeten dingen wel in perspectief blijven zien, he. Drie seizoenen geleden eindigde Ajax in een poule met Molde en Celtic op de 3e plek en daarmee uitgeschakeld. Nu winnen we redelijk eenvoudig in de CL van Lille. Wat ik wil zeggen is dat we niet moeten doen of een uitoverwinning in de Champions League bij een Franse ploeg de normaalste zaak van de wereld is.
Amen. We raken snel verwend!

Plaats reactie