AZ-Ajax Zo 15/12/2019 16:45

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Yopii
Berichten: 18343
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: AZ-Ajax Zo 15/12/2019 16:45

Bericht door Yopii » ma dec 16, 2019 10:58 am

Natuurlijk, er gaan toch gewoon dingen fout? Die mogen benoemd worden, lijkt me.

Ten Hag heeft, zoals elke trainer, een paar rare keuzes gemaakt, met alle gevolgen van dien.

Daarbij vind ik de wedstrijdcoaching van Ten Hag niet zo sterk. Zelden pakt bij hem een wissel succesvol uit of zet hij het goed om. Gisteren zag je op een gegeven moment dat AZ fitter was. Dan haal je toch de versleten KJH eruit? Had Traoré het minder gedaan? Die jongen is tenminste fit. Mocht hij wel invallen, maar met nog anderhalve minuut te spelen. Schiet mij maar lek. :confused.gif:



i

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58822
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AZ-Ajax Zo 15/12/2019 16:45

Bericht door 999 » ma dec 16, 2019 10:59 am

wimpey schreef:
999 schreef:Maar die fouten bepalen wel mede het gezeik op EtH, net zoals de fouten tegen WII en Valencia ...
Het 'gezeik' (i.m.o. is een kritische benadering van een trainer die 3 keer op rij verliest met 0 doelpunten voor nogal logisch: niemand pleit voor z'n ontslag) op EtH ontstaat, lijkt mij, door het feit dat hij in z'n succesformule gaat schuiven met z'n beste spelers.

Ik kan me bijv. niet herinneren dat LvG bij blessures met Kluivert of Litmanen aan de zijkanten ging spelen. Tadic op 9, Ziyech op 10, Beek op 8 bleek een top-as te zijn. Staan ze ineens ver uit elkaar, met de onbeholpen Huntelaar op 9. Dat is gewoon dom.

Wat Ajax sinds Willem II heeft laten zien, heeft heel weinig met voetbal te maken. Daar heeft EtH dus zeker de hand in gehad met z'n gegoochel.
Willem, je kan op dit moment schuiven wat je wil met dit elftal en zijn blessures , maar je trekt hoe dan ook de automatisme uit elkaar en de veranderen zullen altijd inhouden dat je maar moet afwachten hoe het loopt.Lang schiet er 3 in tegen Twente.Vervolgens is ie 3 keer niks tegen WII ... Daarnaast , misschien laat KJH op de training wel zien dat Traore er nog helemaal niet klaar voor is ...

GangstaRiB
Berichten: 16834
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: AZ-Ajax Zo 15/12/2019 16:45

Bericht door GangstaRiB » ma dec 16, 2019 11:09 am

Er blijft weinig van Ajax over als de as uit elkaar wordt getrokken. Tadic verzoop op linksbuiten zonder Nico achter zich, Ziyech idem op rechts. Had Tadic in de spits en Ziyech naast Donny gezet, dan creeer je bij de tegenstander al een soort van angst vanwege dat blok aan kwaliteit.

wimpey
Berichten: 51786
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: AZ-Ajax Zo 15/12/2019 16:45

Bericht door wimpey » ma dec 16, 2019 11:15 am

999 schreef: Willem, je kan op dit moment schuiven wat je wil met dit elftal en zijn blessures , maar je trekt hoe dan ook de automatisme uit elkaar en de veranderen zullen altijd inhouden dat je maar moet afwachten hoe het loopt.Lang schiet er 3 in tegen Twente.Vervolgens is ie 3 keer niks tegen WII ... Daarnaast , misschien laat KJH op de training wel zien dat Traore er nog helemaal niet klaar voor is ...
Ik pleit ook niet voor Traoré maar Tadic in de spits, Ziyech op 10 en Beek op 8. If it ain't broken, don't fix it. Het slaat nergens op om je beste spelers van hun beste positie af te halen. Juist wanneer je spelers mist, moeten je beste spelers de doorslag geven.

Tadic spartelt aan de zijkanten, Beek is op 10 veel voorspelbaarder dan op 8. En Ziyech en Tadic staan ineens ver uit elkaar. Huntelaar inspelen betekent balverlies.

Voor iedereen zichtbaar, lijkt me. Keuzes van EtH die totaal verkeerd uitpakken.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47893
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: AZ-Ajax Zo 15/12/2019 16:45

Bericht door peter » ma dec 16, 2019 11:22 am

Alexander schreef:
Yopii schreef: Jammer voor Schuurs, hij speelde een puike wedstrijd, op dat ene moment na. Zulke fouten moeten zo snel mogelijk uit zijn spel. Dat is ook een kwestie van ervaring.
Schuurs komt er wel. Goede speler vind ik dat. Was een grote ketser dit, maar daar leert die jongen van. Verdedigend is het af en toe nog iets te afwachtend. Met zijn postuur mag dat natuurlijk niet gebeuren. Hopelijk mag hij nou eens blijven staan.
Klopt. Veltman maakt ook bij tijd en wijle dergelijke ketsers, dus dat is weg te strepen haha.

Ik maak me veel meer zorgen om Alvarez. Kwam ook nog in een sprintje verwikkeld met Boadu en werd toen ook geklopt op snelheid. Ook zijn draaicirkel is niet je van het. En over het middenveld hoeven we het al niet meer te hebben. Hij is natuurlijk pas net 22, maar er zitten wel wat mitsen en maren aan, zeg.

Boadu heeft wel veel kansen nodig, trouwens. Stengs is een sierlijke voetballer met overzicht, maar is dat genoeg in het hedendaagse voetbal? Ik vond ze op basis van deze pot nog geen Ajax-materiaal, hoor.

Yopii
Berichten: 18343
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: AZ-Ajax Zo 15/12/2019 16:45

Bericht door Yopii » ma dec 16, 2019 11:30 am

Ik oo niet, ben niet heel erg onder de indruk. Maar Boadu is natuurlijk nog erg jong.

Alvarez is de Mexicaanse Hedwiges Maduro. Geen wonder dat Spaan gek van hem is, die zag in Maduro ook een topper. :smallgrin.gif: Alvarez is geen vlees en geen vis. Het gaat moeilijk worden voor hem.

Alexander
Berichten: 8550
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: AZ-Ajax Zo 15/12/2019 16:45

Bericht door Alexander » ma dec 16, 2019 11:49 am

Onbegrijpelijke aankoop. Waar is die jongen goed in?

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58822
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AZ-Ajax Zo 15/12/2019 16:45

Bericht door 999 » ma dec 16, 2019 11:54 am

wimpey schreef:
999 schreef: Willem, je kan op dit moment schuiven wat je wil met dit elftal en zijn blessures , maar je trekt hoe dan ook de automatisme uit elkaar en de veranderen zullen altijd inhouden dat je maar moet afwachten hoe het loopt.Lang schiet er 3 in tegen Twente.Vervolgens is ie 3 keer niks tegen WII ... Daarnaast , misschien laat KJH op de training wel zien dat Traore er nog helemaal niet klaar voor is ...
Ik pleit ook niet voor Traoré maar Tadic in de spits, Ziyech op 10 en Beek op 8. If it ain't broken, don't fix it. Het slaat nergens op om je beste spelers van hun beste positie af te halen. Juist wanneer je spelers mist, moeten je beste spelers de doorslag geven.

Tadic spartelt aan de zijkanten, Beek is op 10 veel voorspelbaarder dan op 8. En Ziyech en Tadic staan ineens ver uit elkaar. Huntelaar inspelen betekent balverlies.

Voor iedereen zichtbaar, lijkt me. Keuzes van EtH die totaal verkeerd uitpakken.
Tja, die keuze vallen met de alternatieve spelers altijd verkeerd uit.Die 3 die jij opnoemt laten het nu gewoon even afweten en dat ligt niet alleen aan hun positie wisseling.

Mano
Berichten: 15185
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: AZ-Ajax Zo 15/12/2019 16:45

Bericht door Mano » ma dec 16, 2019 12:29 pm

Met Wim eens dat het 'voetbal' verdwijnt met KJH op 9.
Deels door KJH die een pure afmaker is en geen targetman maar ook doordat Tadic/ziyech/vdBeek uit elkaar worden gehaald.

Je maakt het daardoor makkelijker voor een tegenstander om te ballen.
Speel je met deze 3 bij elkaar zullen bepaalde automatismen in stand blijven en kan 1 opwelling een partij omgooien.

Marin is absoluut geen Ajax materiaal. Zelfs in een samenvatting kon hij niets goed doen. :excited.gif:
Daar had Donny makkelijk kunnen staan.

Door Tadic op links, Ziyech op rechts en Donny diep weg te zetten, moet het voetbal komen van Marin en Alvarez.
Niets ten nadelen van EtH maar iedereen ziet dat je dan in de problemen komt. Zeker als Martinez ook een linie is gezakt.

EtH deed het vorig jaar ook. Hij wil blijkbaar heel graag met een voorspelbare 9 spelen :confused.gif:
Vorig jaar regelmatig met Dolberg of KJH gespeeld terwijl de hele voorhoede fit was.
zijn blinde vlek!
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33439
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: AZ-Ajax Zo 15/12/2019 16:45

Bericht door zeux » ma dec 16, 2019 1:54 pm

Mano schreef: EtH deed het vorig jaar ook. Hij wil blijkbaar heel graag met een voorspelbare 9 spelen :confused.gif:
Vorig jaar regelmatig met Dolberg of KJH gespeeld terwijl de hele voorhoede fit was.
zijn blinde vlek!
Dolberg speelde in de voorbereiding ook vaak.

Klaarblijkelijk ziet de staf van Ajax - dit lijkt mij een beslissing breder dan Ten Hag alleen - wel iets in een echte '9'.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33439
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: AZ-Ajax Zo 15/12/2019 16:45

Bericht door zeux » ma dec 16, 2019 1:55 pm

wimpey schreef:Tadic spartelt aan de zijkanten,
Vorig jaar goede stats op die plek. Hij zou het ineens niet meer kunnen?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13340
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: AZ-Ajax Zo 15/12/2019 16:45

Bericht door Nihad » ma dec 16, 2019 2:02 pm

Ik maak mij nergens zorgen over na gisteren. Ajax wordt kampioen.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Lionel
Berichten: 47263
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: AZ-Ajax Zo 15/12/2019 16:45

Bericht door Lionel » ma dec 16, 2019 2:08 pm

zeux schreef:
wimpey schreef:Tadic spartelt aan de zijkanten,
Vorig jaar goede stats op die plek. Hij zou het ineens niet meer kunnen?
Ik heb het in de zomer al vaak aangegeven en toen werd ik hier voor gek verklaard maar je kan niet zomaar een speler vervangen door een andere speler en verwachten dat voor de rest alles werkt zoals dat het deed.

Ziyech naar 10 was het moment dat Ajax weer ging draaien. Tadic op linksbuiten kan natuurlijk prima. Maar dan moet de rest van het elftal daar ook rekening mee houden. Een back die eroverheen dendert, een spits die wel of niet naar de bal komt en noem maar op. Tadic is natuurlijk ook geen Hazard of Mane.

Als team, dus als alles meezit qua blessures en schorsingen, is Ajax echt fantastisch. Individueel valt het Europees gezien wel mee.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47893
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: AZ-Ajax Zo 15/12/2019 16:45

Bericht door peter » ma dec 16, 2019 2:08 pm

zeux schreef:
wimpey schreef:Tadic spartelt aan de zijkanten,
Vorig jaar goede stats op die plek. Hij zou het ineens niet meer kunnen?
Heel andere wisselwerking dit jaar. Huntelaar wordt ouder en ouder en is nu echt een soort van breekijzer. Loopt op 9, maar wijkt amper meer uit en zakt ook vrij weinig meer in. Het voetbal van Huntelaar speelt zich af op 5 vierkante meter.

Lionel
Berichten: 47263
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: AZ-Ajax Zo 15/12/2019 16:45

Bericht door Lionel » ma dec 16, 2019 2:11 pm

Boabdil schreef:Ik maak mij nergens zorgen over na gisteren. Ajax wordt kampioen.
Ik maak mij er ook geen zorgen om.

Alleen de ontwikkeling van EtH en een aantal spelers valt mij wel tegen.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33439
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: AZ-Ajax Zo 15/12/2019 16:45

Bericht door zeux » ma dec 16, 2019 2:35 pm

Peter schreef:
zeux schreef:
wimpey schreef:Tadic spartelt aan de zijkanten,
Vorig jaar goede stats op die plek. Hij zou het ineens niet meer kunnen?
Heel andere wisselwerking dit jaar. Huntelaar wordt ouder en ouder en is nu echt een soort van breekijzer. Loopt op 9, maar wijkt amper meer uit en zakt ook vrij weinig meer in. Het voetbal van Huntelaar speelt zich af op 5 vierkante meter.
Dus... had Ajax ter vervanging van Dolberg een andere voorhoedespeler moeten halen...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

GangstaRiB
Berichten: 16834
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: AZ-Ajax Zo 15/12/2019 16:45

Bericht door GangstaRiB » ma dec 16, 2019 2:44 pm

Even over AZ... hoewel de wedstrijd matig was, vond ik Koopmeiners en Boadu wel aardig ballen. Boadu werd constant in de diepte aangespeeld en hield de bal vast. Koopmeiners heerste over het middenveld. Stengs vond ik niet opvallend. Ik dacht eigenlijk dat AZ wel een keer in zou storten, maar als ik gisteren zag dan weet ik niet dat niet zo zeker meer. Ook zij hebben al een Europese campagne achter de kiezen, maar er zit nog weinig sleet op.

Mano
Berichten: 15185
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: AZ-Ajax Zo 15/12/2019 16:45

Bericht door Mano » ma dec 16, 2019 2:45 pm

Boabdil schreef:Ik maak mij nergens zorgen over na gisteren. Ajax wordt kampioen.
Ik wel!
Iedereen wuift AZ weg. Ze zitten in een flow en hebben 0 blessures.
Ajax had vorig jaar ook geen blessures omdat ze in een flow zaten.

Ajax zal zichzelf moeten herpakken. De uitschakeling CL hakt er best in bij een paar.
Daarnaast heb je nu last van blessures. De bank blijkt lang niet zo goed te zijn als men dacht en de jeugd is grillig.

Als je er tegen Getafe af gaat, wat helemaal geen rare gedachte is. Heb je nog minder motivatie.
Dat laatste zie je altijd direct terug bij een paar spelers.

We zijn nog geen Bayern/Juventus/PSG van NL
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Yopii
Berichten: 18343
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: AZ-Ajax Zo 15/12/2019 16:45

Bericht door Yopii » ma dec 16, 2019 2:52 pm

Dat idee is ook bizar. Zeker als je Ajax kent, want bij Ajax gaan ze bij succes telkens naast hun schoenen lopen en daarna volgt meestal snel het verval. De laatste maanden waren de tekenen al daar: elk jaar moeten overwinteren in de CL, een kantoor openen in New York, enz. Alsof iemand in NY nog in Ajax geïnteresseerd is op het moment dat het een paar jaar achter elkaar EL speelt.

Midden negentiger jaren maakte Co Adriaanse een instructiefilm over de opleiding, zodat andere clubs konden zien hoe geniaal er bij Ajax werd opgeleid. 'Wij geven de wereld voetballes, iets van dien aard. Alleen jammer dat er daarna in geen jaren een behoorlijk talent uit de opleiding kwam. :blush.gif: De grootste tegenstander van Ajax is Ajax zelf, dat is altijd zo geweest.

Maar over AZ: dat krijgt nog wel tegenslag, daar ontkomt geen team aan. Een paar blessures en er blijft niet zo heel veel over. Ik heb best respect voor AZ, maar het succes van AZ is ook het falen van Ajax. De meeste talenten haalt AZ onder onze neus vandaan, omdat wij zitten te pitten.

Lionel
Berichten: 47263
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: AZ-Ajax Zo 15/12/2019 16:45

Bericht door Lionel » ma dec 16, 2019 2:53 pm

GangstaRiB schreef:Even over AZ... hoewel de wedstrijd matig was, vond ik Koopmeiners en Boadu wel aardig ballen. Boadu werd constant in de diepte aangespeeld en hield de bal vast. Koopmeiners heerste over het middenveld. Stengs vond ik niet opvallend. Ik dacht eigenlijk dat AZ wel een keer in zou storten, maar als ik gisteren zag dan weet ik niet dat niet zo zeker meer. Ook zij hebben al een Europese campagne achter de kiezen, maar er zit nog weinig sleet op.
1) Ze hadden een Europese campagne die natuurlijk niks voorstelde.
2) Ze doen het in de competitie inderdaad goed. Maar gisteren tegen Ajax B+ was het vrij matig hoor. In de Arena krijgen zij echt 4-0 klop.
IK GELOOF!!!!!!

Mano
Berichten: 15185
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: AZ-Ajax Zo 15/12/2019 16:45

Bericht door Mano » ma dec 16, 2019 2:54 pm

zeux schreef:


Dus... had Ajax ter vervanging van Dolberg een andere voorhoedespeler moeten halen...
ABSOLUUT!
spits positie is erg matig ingevuld. Traore is schijnbaar slechter dan KJH
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

wimpey
Berichten: 51786
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: AZ-Ajax Zo 15/12/2019 16:45

Bericht door wimpey » ma dec 16, 2019 3:00 pm

Ik deel de zorgen van Mano. Bij Ajax is er na de laatste 1,5 week afbreukrisico. Geen CL, 6 punten voorsprong foetsie. Het kan maar zo dat de BV-tjes (Onana, Ziyech, Nico e.c.) met hun eigen toekomst aan de slag gaan.

Het plezier is ineens weg. Een paar blessures plus de ontmanteling van de beste as die Ajax dit millennium heeft gehad. N.b. door EtH. Ajax is plotsklaps een modaal ploegje.

AZ is fit, gretig, ze vangen weinig tegengoals en ze spelen verzorgd voetbal. Wanneer Ajax z'n flow niet terug vindt, wordt AZ kampioen.

Mano
Berichten: 15185
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: AZ-Ajax Zo 15/12/2019 16:45

Bericht door Mano » ma dec 16, 2019 3:00 pm

Yopii schreef:Dat idee is ook bizar. Zeker als je Ajax kent, want bij Ajax gaan ze bij succes telkens naast hun schoenen lopen en daarna volgt meestal snel het verval.
Niet alleen bij de club maar ook onder de supporters :hypocrite.gif:
"die pakken we wel ff" en "moeten voor EL-finale kunnen gaan"

Het moet allemaal wel even meezitten. Geen blessures, balletjes die net goed vallen, chemie in de groep etc etc
dat lijkt op dit moment even niet het geval.

Ik zeg niet dat het allemaal niet goed komt, maar voor de muziek uit lopen, lijkt me een beetje voorbarig.
Ergens in Maart durf ik te voorspellen maar niet tijdens de winterstop.
Vorig jaar heeft PSV 2 punten laten liggen (voor de kerst) en toch geen kampioen.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

wimpey
Berichten: 51786
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: AZ-Ajax Zo 15/12/2019 16:45

Bericht door wimpey » ma dec 16, 2019 3:03 pm

Mano schreef: ABSOLUUT!
spits positie is erg matig ingevuld. Traore is schijnbaar slechter dan KJH
Dat is het symptoom. Het probleem is dat de as Beek - Ziyech - Tadic uit elkaar is getrokken.

Vanaf de wedstrijd tegen Willem II heeft Ajax amper nog een kans gecreëerd. Dat wat Ajax onnavolgbaar maakte, is vakkundig de nek omgedraaid.

Lionel
Berichten: 47263
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: AZ-Ajax Zo 15/12/2019 16:45

Bericht door Lionel » ma dec 16, 2019 3:05 pm

En nu is de vraag: Wat doet EtH als de rest weer fit terug is na de winterstop? Dan staat Tadic toch gewoon weer in de spits?
IK GELOOF!!!!!!

Plaats reactie