Heracles Almelo - Ajax 23-02-2020 16:45

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Alexander
Berichten: 8511
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Heracles Almelo - Ajax 23-02-2020 16:45

Bericht door Alexander » zo feb 23, 2020 7:40 pm

Meest vervelend is dat we een trainer hebben die er een potje van maakt. Kweek eens automatisme. Laat Tadic nou verdomme eens in de spits staan, in plaats van iedere week een andere variant.

Eiting viel prima in. Dat was voor mij het enige lichtpuntje van vandaag. Verder was het treurnis troef. Je ziet enorm veel irritaties ook. Continu wegwerp gebaartjes naar elkaar en boze blikken. Het zit op moment niet goed in de selectie, dat is wel duidelijk.

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Heracles Almelo - Ajax 23-02-2020 16:45

Bericht door Mr. Ajax » zo feb 23, 2020 7:51 pm

Zit nu de wedstrijd terug te kijken. Wat kan ik hier pissig over worden. Weet niet eens waar ik moet beginnen.

Ik reken de afgelopen weken/maanden ook zeker Ten Hag aan. Ik vind het oprecht bizar hoe een trainer die vorig seizoen aan het roer stond bij een ploeg die zulk vernieuwend voetbal liet zien zo makkelijk terugvalt op anachronistiche ideeen. Dan bedoel ik het 'terugvallen' op een 'klassieke' spits in plaats van een spits in de Tadic-rol die vorig seizoen zo fundamenteel was aan het geweldige spel. Het 'terugvallen' op kracht en snelheid (Huntelaar, Babel) ten koste van finesse en spelintelligentie. Het zogeheten inbouwen van verdedigende zekerheid met lompe boeren als Alvarez op het middenveld. Ik word er knettergek van. Vorig seizoen troefde je iedereen af dmv superieure techniek, spelintelligentie en voetbalinzicht. Natuurlijk is Frenkie niet te vervangen en krijg je dan een totaal ander elftal, maar dan hoef je niet meteen alles overboord te gooien en de ploeg 'terug-verkrachten' naar een modale 13 in een dozijn elftal. Ten Hag heeft bij mij nog heel wat krediet, alleen is dit niet een of twee slechte potjes, maar een maand of twee waarin Ajax gewoon onherkenbaar is.

En dan ga je vanmiddag zo'n wedstrijd in met 3 voorhoedespelers waarvan 2 nul snelheid en/of diepte hebben en een domme blinde paard. Wat denk je dan dat er gaat gebeuren?

Tuurlijk helpt het niet dat de spelers steevast op 80% (op een goeie dag) hun wedstrijden in gaan. Ja, het is een ongekende kutseizoen qua blessures. Maar dan nog rol je - zeker in de eredivisie - iedereen op als je met hetzelfde vuur speelt waarmee je de CL potjes inging.

Babel doet echt pijn aan je ogen. Wat een kansloze, hopeloze speler. Die wil ik geen minuut meer in een Ajax-shirt zien. Tadic weer in de spits (DE basis van je succesformule vorig seizoen!!) en daaromheen jonge gasten als Danilo en Hansen/Naci of zelfs Dest de kans geven voor zolang Promes/Neres/Ziyech niet fit zijn. Slechter dan Babel kan het nooit.

Daarachter Gravenberch als diepste middenvelder en Donny-Martinez daar weer achter.

Verder ligt het natuurlijk niet alleen aan het aanval. Heel het team is aan het kutten. In de omschakeling staat echt alles verkeerd. Middenveld bestaat praktisch niet. Linies enorm ver uit elkaar en steekt de tegenstander met 2,5 pass het hele veld over. Waar is de fokking focus? Het discipline?

Dit seizoen gaat naar de klote als er niet snel en hard ingegrepen wordt. We hebben nog maar 3 punten voorsprong met nog wedstrijden in Utrecht, Rotterdam en volgende week thuis tegen AZ, om er maar een paar te noemen. Morgen straftraining, Arena trappen op en neer lopen, gesprekje met de Ultra's of weet ik veel wat... Schokeffect is NU nodig. Een wijze man zei ooit: "Soms moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurt". Nu dus.

Wellicht vinden mijn mede-AT'ers dat ik hier allemaal dramatisch loop te doen. Dat kan. Maar we stonden een paar maanden geleden nog te schitteren in de CL en rolden in de eredivisie ook iedereen op met voetbal waar we onze vingers bij aflikten. Ik ben niet bereid om dit seizoen zomaar te grabbel te gooien. Er moet NU snel wat veranderen.

Zeau.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Heracles Almelo - Ajax 23-02-2020 16:45

Bericht door Mr. Ajax » zo feb 23, 2020 7:52 pm

Overigens moet ik de tweede helft nog kijken. :blush.gif: :ajaxsmiley.gif:
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

wimpey
Berichten: 51682
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Heracles Almelo - Ajax 23-02-2020 16:45

Bericht door wimpey » zo feb 23, 2020 7:55 pm

Eiting speelt ineens niet meer. Vreemd, want als ie wel speelt haalt ie een beter niveau dan vrijwel alle anderen. Is die Gravenberch beter? :confused.gif:

Zodra Tadic zich vandaag in de AS met het spel bemoeide, gebeurde er iets. Op Huntelaar en Babel anticipeert de rest niet. Die raken de bal toch wel kwijt.

Tadic uit de as halen is een ernstige vorm van bedrijfsblindheid. En EtH maakt die fout keer op keer.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Heracles Almelo - Ajax 23-02-2020 16:45

Bericht door Marillion » zo feb 23, 2020 7:58 pm

Mr. Ajax schreef:
zo feb 23, 2020 7:52 pm
Overigens moet ik de tweede helft nog kijken. :blush.gif: :ajaxsmiley.gif:
:smallgrin.gif:

Er is sprake van enige irritatie. Dat is in ieder geval wel duidelijk. :smile-ajax.gif:

Maar het gaat wel echt serieus de verkeerde kant op inderdaad. Het is al sinds voor de winterstop mis. Is dit nou allemaal het effect van de CL uitschakeling?

Donderdag krijg je weer een tegenslag. Daar twijfel ik echt niet aan. En dan moet het zondag onderhand echt weer eens gaan gebeuren om te voorkomen dat de strijd om de titel echt spannend gaat worden. Laten wij als supporters er in ieder geval een kolkende Arena van maken. Wij hebben een beter elftal nodig maar het elftal heeft ons ook nodig. :ajaxscarf.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33278
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Heracles Almelo - Ajax 23-02-2020 16:45

Bericht door zeux » zo feb 23, 2020 8:00 pm

GangstaRiB schreef:Op radio 1 was Andries Jonker en die zei dat hij Tadić in de spits wilde zien. Ben het wel eens want op dit moment rendeert Tadić niet.
Toch interessant dat Ajax vorig seizoen - met gelauwerd spel - kampioen werd met Tadic op de linkerflank.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Lionel
Berichten: 47044
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Heracles Almelo - Ajax 23-02-2020 16:45

Bericht door Lionel » zo feb 23, 2020 8:01 pm

Ik heb in de zomer aangegeven dat ik benieuwd was hoe ETH zou omgaan met een ‘andere’ groep. Een ploeg zonder Frenkie en De Ligt.

Nu reken ik hem niet aan dat Blind zich vandaag laat wegzetten als een kinderjuf maar ik vind het echt vrij beroerd hoe hij de afgelopen weken de ploeg opstelt en het veld instuurt. De tactiek is echt om te janken hoor.

We hebben echt veel teveel blessures maar ook hij maakt er een potje van. Vind er niks vernieuwends aan. Hij doet maar wat. Hij roept ook maar wat. Vandaag na de wedstrijd dat we zeven 100% kansen hadden... hoe verzint hij het?

En nogmaals, februari 2019 - mei 2019 waren de mooiste voetbalmaanden uit mijn leven.
IK GELOOF!!!!!!

Lionel
Berichten: 47044
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Heracles Almelo - Ajax 23-02-2020 16:45

Bericht door Lionel » zo feb 23, 2020 8:03 pm

Overigens ook hier aangegeven dat het spel niet dankzij de tactiek was maar dankzij de spelers. Frenkie die zich links liet inzakken maar niet alleen een pass gaf maar ook vier man voorbij kon lopen. Zo iemand mis je nu natuurlijk wel. Dat heeft niks met tactiek te maken.
IK GELOOF!!!!!!

Mano
Berichten: 15119
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Heracles Almelo - Ajax 23-02-2020 16:45

Bericht door Mano » zo feb 23, 2020 8:05 pm

Mr. Ajax schreef:
zo feb 23, 2020 7:51 pm
Zit nu de wedstrijd terug te kijken. Wat kan ik hier pissig over worden. Weet niet eens waar ik moet beginnen.

Ik reken de afgelopen weken/maanden ook zeker Ten Hag aan. Ik vind het oprecht bizar hoe een trainer die vorig seizoen aan het roer stond bij een ploeg die zulk vernieuwend voetbal liet zien zo makkelijk terugvalt op anachronistiche ideeen. Dan bedoel ik het 'terugvallen' op een 'klassieke' spits in plaats van een spits in de Tadic-rol die vorig seizoen zo fundamenteel was aan het geweldige spel. Het 'terugvallen' op kracht en snelheid (Huntelaar, Babel) ten koste van finesse en spelintelligentie. Het zogeheten inbouwen van verdedigende zekerheid met lompe boeren als Alvarez op het middenveld. Ik word er knettergek van. Vorig seizoen troefde je iedereen af dmv superieure techniek, spelintelligentie en voetbalinzicht. Natuurlijk is Frenkie niet te vervangen en krijg je dan een totaal ander elftal, maar dan hoef je niet meteen alles overboord te gooien en de ploeg 'terug-verkrachten' naar een modale 13 in een dozijn elftal. Ten Hag heeft bij mij nog heel wat krediet, alleen is dit niet een of twee slechte potjes, maar een maand of twee waarin Ajax gewoon onherkenbaar is.

En dan ga je vanmiddag zo'n wedstrijd in met 3 voorhoedespelers waarvan 2 nul snelheid en/of diepte hebben en een domme blinde paard. Wat denk je dan dat er gaat gebeuren?

Tuurlijk helpt het niet dat de spelers steevast op 80% (op een goeie dag) hun wedstrijden in gaan. Ja, het is een ongekende kutseizoen qua blessures. Maar dan nog rol je - zeker in de eredivisie - iedereen op als je met hetzelfde vuur speelt waarmee je de CL potjes inging.

Babel doet echt pijn aan je ogen. Wat een kansloze, hopeloze speler. Die wil ik geen minuut meer in een Ajax-shirt zien. Tadic weer in de spits (DE basis van je succesformule vorig seizoen!!) en daaromheen jonge gasten als Danilo en Hansen/Naci of zelfs Dest de kans geven voor zolang Promes/Neres/Ziyech niet fit zijn. Slechter dan Babel kan het nooit.

Daarachter Gravenberch als diepste middenvelder en Donny-Martinez daar weer achter.

Verder ligt het natuurlijk niet alleen aan het aanval. Heel het team is aan het kutten. In de omschakeling staat echt alles verkeerd. Middenveld bestaat praktisch niet. Linies enorm ver uit elkaar en steekt de tegenstander met 2,5 pass het hele veld over. Waar is de fokking focus? Het discipline?

Dit seizoen gaat naar de klote als er niet snel en hard ingegrepen wordt. We hebben nog maar 3 punten voorsprong met nog wedstrijden in Utrecht, Rotterdam en volgende week thuis tegen AZ, om er maar een paar te noemen. Morgen straftraining, Arena trappen op en neer lopen, gesprekje met de Ultra's of weet ik veel wat... Schokeffect is NU nodig. Een wijze man zei ooit: "Soms moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurt". Nu dus.

Wellicht vinden mijn mede-AT'ers dat ik hier allemaal dramatisch loop te doen. Dat kan. Maar we stonden een paar maanden geleden nog te schitteren in de CL en rolden in de eredivisie ook iedereen op met voetbal waar we onze vingers bij aflikten. Ik ben niet bereid om dit seizoen zomaar te grabbel te gooien. Er moet NU snel wat veranderen.

Zeau.
Ongeveer heel AT is het hiermee eens maar EtH bewandeld een ander pad. Heel doorzichtig met een statische spits spelen. Deed hij vorig seizoen ook best vaak. Denk echt dat dat zijn voorkeur heeft. Dat de Tadic variant een Schröder momentje was. Ik geloofde het nooit maar het begint er wel echt op te lijken.

Ik denk ook dat de spelers het verschil zien en voelen
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Heracles Almelo - Ajax 23-02-2020 16:45

Bericht door Sandro » zo feb 23, 2020 8:20 pm

De afhankelijkheid van Ziyech is wel heel groot, en dat is logisch als je ziet wat hij buiten zijn geweldige statistieken óók nog aan vuil werk verzet.

Ziyech heeft een geweldige klik met Promes. Na de blessure van Promes stokte de aanval daarom al, maar zonder Ziyech is er nauwelijks creativiteit en aanvoer.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Heracles Almelo - Ajax 23-02-2020 16:45

Bericht door Mr. Ajax » zo feb 23, 2020 8:21 pm

Mano schreef:
zo feb 23, 2020 8:05 pm
Mr. Ajax schreef:
zo feb 23, 2020 7:51 pm
Zit nu de wedstrijd terug te kijken. Wat kan ik hier pissig over worden. Weet niet eens waar ik moet beginnen.

Ik reken de afgelopen weken/maanden ook zeker Ten Hag aan. Ik vind het oprecht bizar hoe een trainer die vorig seizoen aan het roer stond bij een ploeg die zulk vernieuwend voetbal liet zien zo makkelijk terugvalt op anachronistiche ideeen. Dan bedoel ik het 'terugvallen' op een 'klassieke' spits in plaats van een spits in de Tadic-rol die vorig seizoen zo fundamenteel was aan het geweldige spel. Het 'terugvallen' op kracht en snelheid (Huntelaar, Babel) ten koste van finesse en spelintelligentie. Het zogeheten inbouwen van verdedigende zekerheid met lompe boeren als Alvarez op het middenveld. Ik word er knettergek van. Vorig seizoen troefde je iedereen af dmv superieure techniek, spelintelligentie en voetbalinzicht. Natuurlijk is Frenkie niet te vervangen en krijg je dan een totaal ander elftal, maar dan hoef je niet meteen alles overboord te gooien en de ploeg 'terug-verkrachten' naar een modale 13 in een dozijn elftal. Ten Hag heeft bij mij nog heel wat krediet, alleen is dit niet een of twee slechte potjes, maar een maand of twee waarin Ajax gewoon onherkenbaar is.

En dan ga je vanmiddag zo'n wedstrijd in met 3 voorhoedespelers waarvan 2 nul snelheid en/of diepte hebben en een domme blinde paard. Wat denk je dan dat er gaat gebeuren?

Tuurlijk helpt het niet dat de spelers steevast op 80% (op een goeie dag) hun wedstrijden in gaan. Ja, het is een ongekende kutseizoen qua blessures. Maar dan nog rol je - zeker in de eredivisie - iedereen op als je met hetzelfde vuur speelt waarmee je de CL potjes inging.

Babel doet echt pijn aan je ogen. Wat een kansloze, hopeloze speler. Die wil ik geen minuut meer in een Ajax-shirt zien. Tadic weer in de spits (DE basis van je succesformule vorig seizoen!!) en daaromheen jonge gasten als Danilo en Hansen/Naci of zelfs Dest de kans geven voor zolang Promes/Neres/Ziyech niet fit zijn. Slechter dan Babel kan het nooit.

Daarachter Gravenberch als diepste middenvelder en Donny-Martinez daar weer achter.

Verder ligt het natuurlijk niet alleen aan het aanval. Heel het team is aan het kutten. In de omschakeling staat echt alles verkeerd. Middenveld bestaat praktisch niet. Linies enorm ver uit elkaar en steekt de tegenstander met 2,5 pass het hele veld over. Waar is de fokking focus? Het discipline?

Dit seizoen gaat naar de klote als er niet snel en hard ingegrepen wordt. We hebben nog maar 3 punten voorsprong met nog wedstrijden in Utrecht, Rotterdam en volgende week thuis tegen AZ, om er maar een paar te noemen. Morgen straftraining, Arena trappen op en neer lopen, gesprekje met de Ultra's of weet ik veel wat... Schokeffect is NU nodig. Een wijze man zei ooit: "Soms moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurt". Nu dus.

Wellicht vinden mijn mede-AT'ers dat ik hier allemaal dramatisch loop te doen. Dat kan. Maar we stonden een paar maanden geleden nog te schitteren in de CL en rolden in de eredivisie ook iedereen op met voetbal waar we onze vingers bij aflikten. Ik ben niet bereid om dit seizoen zomaar te grabbel te gooien. Er moet NU snel wat veranderen.

Zeau.
Ongeveer heel AT is het hiermee eens maar EtH bewandeld een ander pad. Heel doorzichtig met een statische spits spelen. Deed hij vorig seizoen ook best vaak. Denk echt dat dat zijn voorkeur heeft. Dat de Tadic variant een Schröder momentje was. Ik geloofde het nooit maar het begint er wel echt op te lijken.

Ik denk ook dat de spelers het verschil zien en voelen
Ook al was het een vondst van Schreuder... Ten Hag is niet dermate blind dat hij niet in kon zien dat het vorig seizoen geweldig liep met Tadic in de as. Waarom daarvan afstappen om terug te gaan naar jaren 90 voetbal?!

Zit nu ook weer de tweede helft terug te kijken. De spaarzame momenten dat Tadic in de as opduikt loopt het meteen weer eventjes. Bal op Eiting die dan een speler uitkapt en net niet snel en dus hard genoeg uithaalt, eigen schot die richting de kruising zeilt maar door de keeper wordt gepakt. Ga zo maar door. Echt onbegrijpelijk.

Aan Tadic heb je - in ieder geval zonder een Frenkie die een verdedigende blok en een aanvallende blok bij elkaar lijmt - aan de zijlijn weinig tot niks. Snelheid heeft ie niet, een daarom maakt ie ook geen diepgang. Dan ben je aan de zijlijn best beperkt in je afspeelmogelijkheden en staan er binnen een seconde 3 tegenstanders om je heen waarmee je helemaal geen kant meer op kunt.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Heracles Almelo - Ajax 23-02-2020 16:45

Bericht door Mr. Ajax » zo feb 23, 2020 8:22 pm

Sandro schreef:
zo feb 23, 2020 8:20 pm
De afhankelijkheid van Ziyech is wel heel groot, en dat is logisch als je ziet wat hij buiten zijn geweldige statistieken óók nog aan vuil werk verzet.

Ziyech heeft een geweldige klik met Promes. Na de blessure van Promes stokte de aanval daarom al, maar zonder Ziyech is er nauwelijks creativiteit en aanvoer.
Dat was er met Ziyech ook niet afgelopen donderdag. Of tegen Valencia thuis, of tegen AZ uit. Ziyech is een geweldenaar, maar het team loopt al maanden voor geen meter. Dat maakt ook hij niet goed. Zeker niet in zijn vorm van afgelopen donderdag.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Heracles Almelo - Ajax 23-02-2020 16:45

Bericht door Sandro » zo feb 23, 2020 8:34 pm

Mr. Ajax schreef:
zo feb 23, 2020 8:22 pm
Sandro schreef:
zo feb 23, 2020 8:20 pm
De afhankelijkheid van Ziyech is wel heel groot, en dat is logisch als je ziet wat hij buiten zijn geweldige statistieken óók nog aan vuil werk verzet.

Ziyech heeft een geweldige klik met Promes. Na de blessure van Promes stokte de aanval daarom al, maar zonder Ziyech is er nauwelijks creativiteit en aanvoer.
Dat was er met Ziyech ook niet afgelopen donderdag. Of tegen Valencia thuis, of tegen AZ uit. Ziyech is een geweldenaar, maar het team loopt al maanden voor geen meter. Dat maakt ook hij niet goed. Zeker niet in zijn vorm van afgelopen donderdag.
Klopt, in zijn eentje kan hij het ook niet. En hij zit even in een wat mindere fase ook. Maar dat is juist wat ik met de afhankelijkheid bedoel. Hij is overduidelijk de architect. En zonder de architect, of met een architect die toevallig een keer zijn dag niet heeft, is het verdomde lastig.

Verder getuigt het voor de tigste keer inhuren van Babel voor 0 kunde. En op het middenveld zijn ook de verkeerde spelers gehaald, dat heeft het hele seizoen nog niet goed gezeten. Alvarez en Marin zitten op de bank omdat ze net gekocht zijn. Dat is de enige reden dat ze niet nu al ergens bij JA of op de tribune zitten te verpieteren.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Heracles Almelo - Ajax 23-02-2020 16:45

Bericht door 999 » zo feb 23, 2020 8:49 pm

Vorig seizoen had je met de Ligt een blok beton in de achterhoede, goed maakte ook wat foutjes maar er stond iets.Blind kon gewoon zijn ding doen lekker opbouwen, nu is hij opbouwer, coach en mag ie de fouten van een ander oplossen.De zwakste schakel is nu, zeker na het wegvallen van Veltman, de achterhoede.De voorhoede, ondanks het gemis aan diepgang en een Babel die blijkbaar het voetballen is verleerd , creëert toch genoeg goede kansen.Onze "achterhoede ' had zijn handen vol aan 1 spits van Heracles.
Schuurs ?, gaat het niet worden.
Martinez ?, is geen verdediger.
Alvarez ?, vergeet het maar.

Ik blijf het een gemiste kans vinden dat men in de winterstop het wegvallen van Veltman niet heeft geprobeerd om daar een vervanger voor te vinden.

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11397
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: Heracles Almelo - Ajax 23-02-2020 16:45

Bericht door Toppie » zo feb 23, 2020 8:54 pm

Een hele simpele rekensom, verlies Getafe en AZ is einde EtH
Laatst gewijzigd door Toppie op ma feb 24, 2020 8:58 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Mano
Berichten: 15119
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Heracles Almelo - Ajax 23-02-2020 16:45

Bericht door Mano » zo feb 23, 2020 8:59 pm

Mr. Ajax schreef:
zo feb 23, 2020 8:21 pm
Mano schreef:
zo feb 23, 2020 8:05 pm
Mr. Ajax schreef:
zo feb 23, 2020 7:51 pm
Zit nu de wedstrijd terug te kijken. Wat kan ik hier pissig over worden. Weet niet eens waar ik moet beginnen.

Ik reken de afgelopen weken/maanden ook zeker Ten Hag aan. Ik vind het oprecht bizar hoe een trainer die vorig seizoen aan het roer stond bij een ploeg die zulk vernieuwend voetbal liet zien zo makkelijk terugvalt op anachronistiche ideeen. Dan bedoel ik het 'terugvallen' op een 'klassieke' spits in plaats van een spits in de Tadic-rol die vorig seizoen zo fundamenteel was aan het geweldige spel. Het 'terugvallen' op kracht en snelheid (Huntelaar, Babel) ten koste van finesse en spelintelligentie. Het zogeheten inbouwen van verdedigende zekerheid met lompe boeren als Alvarez op het middenveld. Ik word er knettergek van. Vorig seizoen troefde je iedereen af dmv superieure techniek, spelintelligentie en voetbalinzicht. Natuurlijk is Frenkie niet te vervangen en krijg je dan een totaal ander elftal, maar dan hoef je niet meteen alles overboord te gooien en de ploeg 'terug-verkrachten' naar een modale 13 in een dozijn elftal. Ten Hag heeft bij mij nog heel wat krediet, alleen is dit niet een of twee slechte potjes, maar een maand of twee waarin Ajax gewoon onherkenbaar is.

En dan ga je vanmiddag zo'n wedstrijd in met 3 voorhoedespelers waarvan 2 nul snelheid en/of diepte hebben en een domme blinde paard. Wat denk je dan dat er gaat gebeuren?

Tuurlijk helpt het niet dat de spelers steevast op 80% (op een goeie dag) hun wedstrijden in gaan. Ja, het is een ongekende kutseizoen qua blessures. Maar dan nog rol je - zeker in de eredivisie - iedereen op als je met hetzelfde vuur speelt waarmee je de CL potjes inging.

Babel doet echt pijn aan je ogen. Wat een kansloze, hopeloze speler. Die wil ik geen minuut meer in een Ajax-shirt zien. Tadic weer in de spits (DE basis van je succesformule vorig seizoen!!) en daaromheen jonge gasten als Danilo en Hansen/Naci of zelfs Dest de kans geven voor zolang Promes/Neres/Ziyech niet fit zijn. Slechter dan Babel kan het nooit.

Daarachter Gravenberch als diepste middenvelder en Donny-Martinez daar weer achter.

Verder ligt het natuurlijk niet alleen aan het aanval. Heel het team is aan het kutten. In de omschakeling staat echt alles verkeerd. Middenveld bestaat praktisch niet. Linies enorm ver uit elkaar en steekt de tegenstander met 2,5 pass het hele veld over. Waar is de fokking focus? Het discipline?

Dit seizoen gaat naar de klote als er niet snel en hard ingegrepen wordt. We hebben nog maar 3 punten voorsprong met nog wedstrijden in Utrecht, Rotterdam en volgende week thuis tegen AZ, om er maar een paar te noemen. Morgen straftraining, Arena trappen op en neer lopen, gesprekje met de Ultra's of weet ik veel wat... Schokeffect is NU nodig. Een wijze man zei ooit: "Soms moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurt". Nu dus.

Wellicht vinden mijn mede-AT'ers dat ik hier allemaal dramatisch loop te doen. Dat kan. Maar we stonden een paar maanden geleden nog te schitteren in de CL en rolden in de eredivisie ook iedereen op met voetbal waar we onze vingers bij aflikten. Ik ben niet bereid om dit seizoen zomaar te grabbel te gooien. Er moet NU snel wat veranderen.

Zeau.
Ongeveer heel AT is het hiermee eens maar EtH bewandeld een ander pad. Heel doorzichtig met een statische spits spelen. Deed hij vorig seizoen ook best vaak. Denk echt dat dat zijn voorkeur heeft. Dat de Tadic variant een Schröder momentje was. Ik geloofde het nooit maar het begint er wel echt op te lijken.

Ik denk ook dat de spelers het verschil zien en voelen
Ook al was het een vondst van Schreuder... Ten Hag is niet dermate blind dat hij niet in kon zien dat het vorig seizoen geweldig liep met Tadic in de as. Waarom daarvan afstappen om terug te gaan naar jaren 90 voetbal?!

Zit nu ook weer de tweede helft terug te kijken. De spaarzame momenten dat Tadic in de as opduikt loopt het meteen weer eventjes. Bal op Eiting die dan een speler uitkapt en net niet snel en dus hard genoeg uithaalt, eigen schot die richting de kruising zeilt maar door de keeper wordt gepakt. Ga zo maar door. Echt onbegrijpelijk.

Aan Tadic heb je - in ieder geval zonder een Frenkie die een verdedigende blok en een aanvallende blok bij elkaar lijmt - aan de zijlijn weinig tot niks. Snelheid heeft ie niet, een daarom maakt ie ook geen diepgang. Dan ben je aan de zijlijn best beperkt in je afspeelmogelijkheden en staan er binnen een seconde 3 tegenstanders om je heen waarmee je helemaal geen kant meer op kunt.
Je zou toch denken dat EtH dat ook ziet????
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Heracles Almelo - Ajax 23-02-2020 16:45

Bericht door 999 » zo feb 23, 2020 8:59 pm

Toppie schreef:
zo feb 23, 2020 8:54 pm
Heel simpele rekensom Verlies Getafe en AZ is einde EtH
Denk dat je terug naar school moet Toppie ...

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Heracles Almelo - Ajax 23-02-2020 16:45

Bericht door Trab » zo feb 23, 2020 9:01 pm

Stuk in VI:

“Na Getafe heeft ook Heracles Almelo de kwetsbaarheid van Ajax blootgelegd. In beide wedstrijden deelt Donny van de Beek, ondanks een verandering van positie, in de malaise.
Een ingestudeerde vrije trap, een misser van Perr Schuurs in de opbouw en een inschattingsfout na een lange bal van de keeper: afgaande op de tegendoelpunten zouden de nederlagen van Ajax tegen Getafe en Heracles Almelo nog weggezet kunnen worden als incident. Toch moet Erik ten Hag zich grote zorgen maken, want aan de winnende goal van Cyriel Dessers in de 77ste minuut gaat net als tegen Getafe een wedstrijd met zeer matig veldspel vooraf. Donny van de Beek kan zijn ploeg in beide wedstrijden niet bij de hand nemen. Het geschuif met zijn positie symboliseert de voortdurende zoektocht naar de juiste samenstelling op het middenveld.
Met het vertrek van Matthijs de Ligt, Frenkie de Jong, Lasse Schöne en Kasper Dolberg verandert dit seizoen al snel de rol van Van de Beek. Waar hij de competitie nog start als schaduwspits, haalt Erik ten Hag hem eind september een halve linie naar achteren. Eerst komt daarmee ruimte voor Quincy Promes in een centrale rol, daarna neemt Hakim Ziyech de nummer 10-positie over. Met het middenveld Van de Beek-Lisandro Martínez-Ziyech beleeft Ajax in de herfst zijn beste fase.
Van de Beek heeft daarin zijn aandeel. De 22-jarige rechtspoot speelt in de Eredivisie 13 van zijn 21 wedstrijden vanuit een controlerende positie. Deze wijziging van rol draagt positief bij aan zijn statistieken. Ten opzichte van vorig seizoen heeft Van de Beek meer balcontacten, verstuurt hij meer passes, komt hij vaker in schietposities en scoort hij vaker. Zijn aantal assists neemt licht af, maar in de onderliggende data van gecreëerde kansen is geen grote wijziging waarneembaar. Ten Hag toont zich tijdens het winterse trainingskamp in Qatar dan ook verheugd over de ontwikkeling van Van de Beek. ‘Dat is een wereld van verschil met vorig seizoen. Hij weet zichzelf of anderen in hele kleine ruimtes toch vrij te spelen.’

De hoofdrolspeler zelf constateert begin oktober dat de discussie over zijn positie niet te groot gemaakt moet worden. ‘Posities en systemen zijn tegenwoordig vaak alleen voor het papier’, doceerde Van de Beek. ‘Want in de praktijk ziet het er heel vaak anders uit. Als ik op acht sta en we druk zetten, sta ik al heel diep naast de nummer 10. Eigenlijk spelen we dan al met één controleur, dus met de punt naar achteren. Het rouleert allemaal en eigenlijk kunnen we niet meer spreken van vaste posities.’
In de week waarin Ajax de cruciale uitwedstrijden tegen Getafe (2-0 verlies) en Heracles Almelo (1-0 nederlaag) afwerkt, blijkt de plek van Van de Beek toch niet geheel onbelangrijk. In de voorstad van Madrid lijkt hij als controleur naast Martínez soms verstoppertje te spelen. Drie dagen later komt Van de Beek als schaduwspits individueel een stuk beter uit de verf, maar ontbreekt het achter hem aan vastigheid.
In de duels waarin Van de Beek goed functioneert in een meer teruggetrokken rol, voetbalt Ajax tegen opponenten die ver inzakken. Dan doet Van de Beek op de helft van de tegenstander waar hij goed in is: simpel spelen en direct weer doorbewegen. Dan duikt hij op de juiste momenten op in het strafschopgebied om de benodigde diepgang en doelpunten toe te voegen aan het Ajax-spel.
Tegen Getafe wordt vanwege de agressieve druk iets anders gevraagd. Dan moet Van de Beek meer spelen zoals Schöne en De Jong: aanspeelbaar onder druk op eigen helft, om vanuit daar ruimte voor zichzelf te vinden en de weg naar voren te vinden. Dat lukt hem in de Europa League totaal niet. Van de Beek is nauwelijks aanspeelbaar en komt niet verder dan 42 balcontacten. Van de Ajacieden die de negentig minuten volmaken, komen alleen Ryan Babel en Dusan Tadic nog minder in het spel voor. Extra zorgwekkend is dat Van de Beek op de momenten dat hij aangespeeld wordt weinig toevoegt. Van zijn 26 passes zijn er slechts zes op de helft van Getafe. Die zes passes gaan allemaal terug of breed.

Deze statistieken zijn illustratief voor de wedstrijd van Van de Beek: slechts 27 procent van zijn passes gaan vooruit. Dat hij in de opbouw nauwelijks voorkomt, blijkt uit het feit dat Bruno Varela hem in totaal twee keer aanspeelt. In beide gevallen kiest Van de Beek er met een man in zijn rug voor om terug te spelen naar de doelman die met de bal aan zijn voet onzeker oogt. Van de Beek is er daarmee medeverantwoordelijk voor dat Ajax niet profiteert van de ruimtes die Getafe bij vlagen weggeeft op het middenveld. De Amsterdammers komen in negentig minuten niet verder dan twee doelpogingen, waarvan geen enkele tussen de palen.

Hoewel Ajax als team tegen Heracles Almelo blijft worstelen, presteert Van de Beek als schaduwspits aanmerkelijk beter dan als controleur tegen Getafe. Twee van zijn specifieke kwaliteiten komen op die plek een stuk beter tot uiting.
De eerste is zijn vermogen om tegenstanders onder druk te zetten. Tegen Heracles wisselt hij op de juiste momenten af tussen het schaduwen van Orestis Kiomourtzoglou en Alexander Merkel. Zo verrast hij Kiomourtzoglou in de achttiende minuut in zijn rug. Daarmee dwingt Van de Beek riskant balverlies af, met een goede schotkans voor Ryan Gravenberch tot gevolg.
De tweede kwaliteit die beter uit de verf komt, is de diepgang van Van de Beek zonder bal. Aangezien Tadic, Babel en Klaas Jan Huntelaar vooral in de bal spelen, is het extra handig dat vanuit het middenveld spelers de diepte zoeken. Dat blijkt bijvoorbeeld wanneer hij in de 35ste minuut na balwinst op avontuur gestuurd wordt door Babel en met links de onderkant van de lat raakt. Doordat Huntelaar in tegenstelling tot Tadic meestal zijn positie in de punt van de aanval vasthoudt, duikt Van de Beek vooral links in het strafschopgebied op. Daar ontbreekt het hem aan de eindpass om beslissend te zijn.
Na het vervangen van Martínez door Carel Eiting na rust valt de dreiging van Van de Beek steeds meer weg. Gravenberch is net als de andere spelers achterin en op het middenveld bijzonder slordig in de passing, waardoor Van de Beek weinig bereikt wordt. Hij is geen Ziyech die in dit soort wedstrijden ballen kan opeisen om het spel te verdelen. De keren dat Van de Beek wél de bal krijgt, is hij net zo onrustig als zijn ploeggenoten. Met een passzuiverheid van 62,5 procent scoort hij het slechtst van het hele elftal. Dat is in negatieve zin extra knap omdat Ajax als geheel de laagste passzuiverheid van het seizoen haalt tegen Heracles.

Elf minuten voor tijd gooit Ten Hag de eeuwige puzzel op het middenveld nog eens op zijn kop. Door Jurgen Ekkelenkamp te brengen voor Gravenberch komt Van de Beek weer als controlerende middenvelder naast Eiting te spelen. Bij afwezigheid van Ziyech ontbreekt het Ajax op het middenveld echter simpelweg aan creativiteit, zoals in de voorhoede de diepgang van David Neres en Quincy Promes met node gemist wordt. Tel daar nog het noodzakelijke geschuif achterin door de afwezigheid van Noussair Mazraoui en Joël Veltman bij op en het valt enigszins te verklaren dat Ajax al zijn vastigheid kwijt lijkt.
Donny van de Beek heeft niet de specifieke kwaliteiten om daar als passende middenvelder verandering in te brengen en is als lopende middenvelder afhankelijk van de spelers achter hem. Daarom verzuipt ook hij in dit zoekende elftal.”



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Heracles Almelo - Ajax 23-02-2020 16:45

Bericht door Sandro » zo feb 23, 2020 9:01 pm

We speelden op een gegeven moment met Schuurs, Ekkelenkamp, Pereira, Eiting en Huntelaar. Dan weet je al genoeg.

Niet dat ik ze allemaal wil afbreken, maar van bijv een Pereira mag je ook niet verwachten daf hij de boel even op sleeptouw neemt.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Heracles Almelo - Ajax 23-02-2020 16:45

Bericht door Jinne » zo feb 23, 2020 10:00 pm

Bah. Weinig zin zo ook in volgende week. AZ dan want Getafe had ik al geen fiducie meer in. De drie uitpotten die we nu op rij verloren gingen vorig jaar ook moeizaam. Alleen Groningen wonnen we toen met moeite.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Lionel
Berichten: 47044
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Heracles Almelo - Ajax 23-02-2020 16:45

Bericht door Lionel » ma feb 24, 2020 6:55 am

Rustig allemaal. Van AZ winnen we wel hoor.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7844
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Heracles Almelo - Ajax 23-02-2020 16:45

Bericht door elliquido » ma feb 24, 2020 9:20 am

Bij rust was 1-4 Ook niet gek geweest.
Het is irritant dat alles nu tegenzit.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: Heracles Almelo - Ajax 23-02-2020 16:45

Bericht door El Clavo » ma feb 24, 2020 11:37 am

Hoe dan? Ajax heeft geen kans gecreëerd, geen uitgespeelde aanval gezien. Beetje de bal de 16 in pompen en hopen dat hij goed valt. Ik vond het echt beschamend gister.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Heracles Almelo - Ajax 23-02-2020 16:45

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » ma feb 24, 2020 11:40 am

Eerste helft zag ik een bal op de lat van Donny, een kopbal van Nico die net werd gered, een slecht ingeschoten bal van Gravenberch die van de lijn werd gehaald (en de bizarre terugspeelbal van Heracles vlak voor rust). Toen had ik nog wel het idee, ondanks het beroerde spel, dat we zouden winnen.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Heracles Almelo - Ajax 23-02-2020 16:45

Bericht door 999 » ma feb 24, 2020 11:44 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
ma feb 24, 2020 11:40 am
Eerste helft zag ik een bal op de lat van Donny, een kopbal van Nico die net werd gered, een slecht ingeschoten bal van Gravenberch die van de lijn werd gehaald (en de bizarre terugspeelbal van Heracles vlak voor rust). Toen had ik nog wel het idee, ondanks het beroerde spel, dat we zouden winnen.
Eiting, Danilo , Schuurs als ie zijn rust had behouden ...

Plaats reactie