Ajax - Getafe (27-02-2020 21:00) 1/16e finale Europa League

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Ajax - Getafe (27-02-2020 21:00) 1/16e finale Europa League

Bericht door Jöhnk » vr feb 28, 2020 1:24 pm

wimpey schreef:
vr feb 28, 2020 1:11 pm
999 schreef:
vr feb 28, 2020 12:24 pm
Het gemis zit um in een fatsoenlijke achterhoede , zeker centraal ... Gister ook weer ...
Mij lijkt het ontbreken van een fatsoenlijke rechtsbuiten een groter probleem. Ajax creëert werkelijk nul vanaf rechts.

En zoveel tegengoals krijgt Ajax nou ook weer niet tegen. Al hadden het er gisteren veel meer kunnen zijn, da's waar.
Ik vind het middenveld het grootste probleem. Het lijkt de laatste jaren wel alsof het verboden is om een middenvelder te kopen.

Yopii
Berichten: 17878
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax - Getafe (27-02-2020 21:00) 1/16e finale Europa League

Bericht door Yopii » vr feb 28, 2020 1:25 pm

Jöhnk schreef:
vr feb 28, 2020 1:24 pm
Ik vind het middenveld het grootste probleem. Het lijkt de laatste jaren wel alsof het verboden is om een middenvelder te kopen.
Marin... :666.gif:

We hebben een goede keeper, maar helaas problemen in alle andere linies.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Ajax - Getafe (27-02-2020 21:00) 1/16e finale Europa League

Bericht door Monkey Tonk » vr feb 28, 2020 2:23 pm

Een duidelijk verschil met vorig jaar is dat toen de woede gericht was op de eigen slechte prestatie. Dat is constructief. Gisteravond zag je ook veel woede, maar die was op de tegenstander gericht. Daar wordt je zelf echt niet beter van. Het lullige is dat Beek wat dat betreft het voorbeeld volgde van Babel van vorige week. Later ging zelfs Blind erin mee. Je hebt het over spelers die altijd zelf rustig blijven. Een hechte ploeg laat zich niet meeslepen in frustraties over tijdrekken en spelbederf. Als je daarop reageert gaan ze het juist nog meer doen. Dit ongeconcentreerde en ongedisciplineerde Ajax was bij voorbaat kansloos. Het was nog een wonder dat er geen vijf invlogen met een deur die zo wagenwijd open werd gezet. Zonder uiterste concentratie kun je natuurlijk nooit het slimme gestroomlijnde Ajax-voetbal spelen.

De dip komt door blessures. Als iedereen weer terug is gaat Ajax wel weer flitsend spelen. Je wilt alleen zien dat de frustraties constructief aangewend worden, door de eigen fouten bloot te leggen en te verbeteren. Anders kom je in een hele negatieve spiraal terecht.
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - Getafe (27-02-2020 21:00) 1/16e finale Europa League

Bericht door Marillion » vr feb 28, 2020 5:41 pm

Onana was de uitzondering. Hij haalde diverse keren medespelers weg bij zo'n situatie.

Het komt voor een belangrijk deel voort uit onmacht. Ze voelden natuurlijk prima aan dat ze zowel uit als thuis niet in staat waren om deze tegenstander voetballend te baas te zijn. Als ze zich dan ook nog gaan aanstellen en je steeds uit je ritme raakt slaat de frustratie toe. Zou het balletje wel lekker rondgaan dan lach je er eens om.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Ajax - Getafe (27-02-2020 21:00) 1/16e finale Europa League

Bericht door Trab » vr feb 28, 2020 6:13 pm

Monkey Tonk schreef:Een duidelijk verschil met vorig jaar is dat toen de woede gericht was op de eigen slechte prestatie. Dat is constructief. Gisteravond zag je ook veel woede, maar die was op de tegenstander gericht. Daar wordt je zelf echt niet beter van. Het lullige is dat Beek wat dat betreft het voorbeeld volgde van Babel van vorige week. Later ging zelfs Blind erin mee. Je hebt het over spelers die altijd zelf rustig blijven. Een hechte ploeg laat zich niet meeslepen in frustraties over tijdrekken en spelbederf. Als je daarop reageert gaan ze het juist nog meer doen. Dit ongeconcentreerde en ongedisciplineerde Ajax was bij voorbaat kansloos. Het was nog een wonder dat er geen vijf invlogen met een deur die zo wagenwijd open werd gezet. Zonder uiterste concentratie kun je natuurlijk nooit het slimme gestroomlijnde Ajax-voetbal spelen.

De dip komt door blessures. Als iedereen weer terug is gaat Ajax wel weer flitsend spelen. Je wilt alleen zien dat de frustraties constructief aangewend worden, door de eigen fouten bloot te leggen en te verbeteren. Anders kom je in een hele negatieve spiraal terecht.
Heeft niks met hechte ploeg te maken. Je zegt zelf al dat de dip komt door de blessures. Dat voelt de ploeg ook. Het loopt niet. De selectie is gewoon te smal. Als je dan ook nog tegen zo’n kut ploeg speelt en de scheids treed er weer niet tegen op dan kan ik mij de frustratie wel voorstellen. Had er zelf wel een paar door midden kunnen zagen als ik in het veld had gestaan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Ajax - Getafe (27-02-2020 21:00) 1/16e finale Europa League

Bericht door Trab » vr feb 28, 2020 6:29 pm

Yopii schreef:@Trab: in dit geval kon ETH er waarschijnlijk weinig aan doen. Ik betwijfel of welke wissel dan ook had geholpen, want Ajax kwam domweg kwaliteit tekort.

In het algemeen: ETH is zelden of nooit op een sterke ingreep tijdens de wedstrijd te betrappen.

Het is wel een interessante vraag: zou Cruijff of Van Gaal het er beter hebben afgebracht? Zouden zij iets geniaals hebben bedacht om Getafe te ontregelen?
Castillo kan het niveau (nog?) niet aan en je wil geen experiment
Wat doet die jongen dan bij Ajax? Hij is al twintig!
EtH kon er gisteren weinig aan doen. Wie had hij in moeten brengen? Marin? Alvarez? Ekkelenkamp? Selectie is gewoon te smal. Hier had geen coach iets aan kunnen veranderen.
Weet niet of EtH zelden op een sterke ingreep te betrappen is. Hij heeft niet de beschikking over 16 gelijkwaardige spelers. Heb je net de namen genoemd die hij kon wisselen. Daar wordt je niet beter van. Huntelaar steevast inbrengen in het laatste kwartier heeft ook nooit wat gebracht, maar je moet wat. We hadden de hele 2e helft 1 kans. Dat was die kopbal van Tadic.
Het enige punt van kritiek wat je op hem zou kunnen hebben is dat hij teveel vasthoud aan zijn systeem. Zelfs als je - gedwongen door blessures- wellicht beter wat compacter en afwachtender kan spelen. Of zoals tegen Tottenham en Valencia thuis dat we bleven aanvallen terwijl het niet nodig was. Aan de andere kant: we misten in die wedstrijden respectievelijk Neres en Promes waardoor we 0 diepgang hadden. Dan kan je ook niet gokken op de counter in de omschakeling. Vind de kritiek op EtH dan ook te makkelijk. Hij heeft ons prachtig voetbal gebracht de afgelopen 2 seizoenen. De les moet zijn dat de selectie en de aankopen kwalitatief beter moeten zijn zodat je een blessuregolf enigszins kan opvangen. Voor zover dat mogelijk is..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Ajax - Getafe (27-02-2020 21:00) 1/16e finale Europa League

Bericht door Monkey Tonk » vr feb 28, 2020 6:30 pm

Er komt een hoop op de spelers af, en er is nauwelijks tijd om zaken te verwerken. Ajax komt op mij zwaar aangeslagen over. De enige die nog spelvreugde heeft is Promes (en Onana).

Ze waren over de eerste knak (Spurs) heen, en speelden fantastisch in November. 4-1 voor bij Chelsea. Toen kwam de tweede knak. Welke van de twee (0-3 verlies in 2de helft thuis, of twee rode kaarten en een penalty in 1 klap) is meer idioot? De derde knak waren de blessures en de onnodige uitschakeling tegen Valencia. Als toetje krijgt het mooist voetballende team van 2019 dan het allerlelijkste eendje anno 2020 als tegenstander.

Ajax mag trouwens wel eens wat harder optreden tegen 'fans' die rotzooi naar spelers gooien. Die mensen lijken, zelfs na Chelsea uit, niet te begrijpen dat ze Ajax benadelen, dus van mij mogen ze een levenslang stadionverbod krijgen.

Yopii
Berichten: 17878
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax - Getafe (27-02-2020 21:00) 1/16e finale Europa League

Bericht door Yopii » di mar 03, 2020 1:10 pm

Wat nou knak? Oké, alles zat tegen in Londen tegen Chelsea - you win some, you lose some: in de andere poulewedstrijden tot dan toe zat het juist erg mee. Vervolgens had Ajax het nog steeds in eigen hand, maar verprutste het door thuis van Valencia te verliezen. Wat kun je dan zeggen? Dit is topsport, dan moet je veerkracht tonen. Tegenslag hoort bij de sport.

Het vervolg was dat de heren de uitschakeling onverdiend vonden omdat ze in de CL hoorden. Wel, dat bleek nergens uit. Vanaf dat moment hebben we te maken gekregen met verwend gedrag: openlijk speculeren over EL-winst, gejammer over de arbitrage in Londen (nog steeds), gejammer over Getafe, enz. Waarom niet de rug gerecht om de wereld iets te laten zien?

De heren kijken rond, ze zijn allang niet meer met Ajax bezig. Zal me benieuwen of het nog wat wordt.

In elk geval zijn al die analisten en supporters die in Ajax de gedoodverfde kampioen voor de komende tien jaar zagen nu terug op aarde. Wellicht lukt het dit jaar niet eens. :blush.gif: :blush.gif: :blush.gif: :blush.gif:

De gang van zaken nu dreigt Ajax een vermogen te kosten. CL is onzeker geworden en de marktwaarde van de spelers daalt met elke wedstrijd. Ik maak me zorgen over onze dure huishouding. Spelers van 20 miljoen kopen past niet bij een club met onze omzet, zeker niet als Ajax onverhoopt in het najaar weer met de kleintjes mee mag draaien in de EL.
Laatst gewijzigd door Yopii op di mar 03, 2020 1:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Ajax - Getafe (27-02-2020 21:00) 1/16e finale Europa League

Bericht door Monkey Tonk » di mar 03, 2020 1:16 pm

Het opeenstapelen van negatieve gedachten leidt tot een negatieve mentaliteit, Yopii. :aai.gif:

Yopii
Berichten: 17878
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax - Getafe (27-02-2020 21:00) 1/16e finale Europa League

Bericht door Yopii » di mar 03, 2020 1:23 pm

Kan er niets anders van maken. Deze spelers hebben geen idee wat er gevraagd wordt in de top. Ze kunnen best aardig voetballen (hoewel niet zo goed als ze zelf denken), maar topvoetbal betekent elke week presteren.

Kijk naar Matthijs de Ligt: zoveel talent, maar bij een foutje wordt hij geslacht en verdwijnt hij naar de bank. Wat zouden de Spaanse kranten over Tagliafico schrijven na een wedstrijd als die van hem gisteren? De Duitse over Dest: groot talent, maar voor verdedigen had hij even geen tijd?

Los van alles, wij hebben er weinig meer aan als de spelers hiervan leren. Over twee maanden zijn ze weg, zitten wij met de gebakken peren.

Ze vinden allemaal dat het aan de anderen ligt, vermoed ik.

Het is een beetje het probleem van het sportland Nederland. Een keer een topprestatie en de sporter wordt zo opgehemeld dat de klad erin komt. Er is zo weinig concurrentie. Een goede wedstrijd tegen FC Utrecht en heel Nederland roept Ajax uit tot Europese top. Terecht? Dacht het niet, hoor. FC Utrecht zou in de grote competities meteen degraderen.

Plaats reactie