Ajax - AZ 01-03-2020 20:00 Eredivisie

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9365
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Ajax - AZ 01-03-2020 20:00 Eredivisie

Bericht door Monkey Tonk » ma mar 02, 2020 2:56 am

Het is goed zo. Rock bottom. Ajax heeft een karrevracht aan tegenslag gehad sinds 8 mei 2019. Nu hebben ze een beslissing te maken. Who do you want to be? Men or boys? Warriors or pushovers? Zoiets kun je alleen leren op zo'n moment. Weg is de gedachte om rustig het seizoen uit te spelen. Opeens bepalen de volgende twee maanden waarvan ze gemaakt zijn. Door het verlies van vandaag hervindt Ajax zich. Ze zijn te goed en te trots om te kunnen leven met een totale afgang.
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Ajax - AZ 01-03-2020 20:00 Eredivisie

Bericht door Gezond verstand » ma mar 02, 2020 3:50 am

999 schreef:
za feb 29, 2020 2:30 pm
Marillion schreef:
za feb 29, 2020 2:28 pm
Donderdag was dat inderdaad niet goed, maar op dat vlak, inspelen en inschuiven, zie ik wel potentie. Als het gaat om verdedigen zie ik die niet. Zo heeft hij wel een sterk lichaam maar gebruikt hij dat absoluut niet in duels.
Schuurs is wat AJAX aan kwaliteit nastreeft toch gewoon een dikke onvoldoende.
De eerste goal komt ook deels op de naam van Schuurs. Die maakt eerst een onbegrijpelijke beslissing om te draaien en terug te spelen in plaats van de vrijstaande Dest aan te spelen. En staat daarna te slapen als Blind een baggerslechte bal speelt waardoor Boadu te veel vrijheid heeft.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Lionel
Berichten: 47250
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - AZ 01-03-2020 20:00 Eredivisie

Bericht door Lionel » ma mar 02, 2020 7:31 am

Nico moest doordekken op de rechtsback. Blind nam dan Stengs over. Maar ze deden dat steeds te laat.

EtH mag zich dit allemaal aanrekenen hoor. Er klopte echt helemaal niks van. Dat gekanker op Ziyech is ook te triest.

Hij was niet fit. Dan zet je hem op 10 zodat hij geen onnodige meters hoeft te maken.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Cluijffert
Berichten: 2153
Lid geworden op: zo jun 19, 2005 9:34 am
Locatie: Haarlem

Re: Ajax - AZ 01-03-2020 20:00 Eredivisie

Bericht door Cluijffert » ma mar 02, 2020 8:18 am

Wel raar, gisteren hoorde ik verschillende mensen roepen dat Ajax eindelijk weer in de logische opstelling ging spelen. En Ten Hag is in een paar maanden van geweldige hoofdtrainer naar totale onbenul afgezakt. Om nog maar te zwijgen over 'die spelers van AZ die er allemaal niets van kunnen en al helemaal niet het niveau van Ajax hebben'.

Vorig seizoen hadden we ook zo'n periode rond januari als ik me niet vergis. Als de heren opnieuw hun rug rechten, dan komt het nog wel goed. Zo niet, dan wordt dit een absoluut historische blamage waar je niet kampioen weet te worden in een seizoen dat zowel Psv als feyenoord er weinig van bakken.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Gebruikersavatar
Cluijffert
Berichten: 2153
Lid geworden op: zo jun 19, 2005 9:34 am
Locatie: Haarlem

Re: Ajax - AZ 01-03-2020 20:00 Eredivisie

Bericht door Cluijffert » ma mar 02, 2020 8:19 am

Mr. Ajax schreef:
zo mar 01, 2020 10:05 pm
Ajax Rules schreef:
zo mar 01, 2020 9:28 pm
Mr. Ajax schreef:
zo mar 01, 2020 9:00 pm


Ik vind Ziyech ook niet bepaald de longen uit zijn lijf lopen. Gek dat niemand het daarover heeft.

Dan ben ik weer de Ziyech-hater.... ik laat het even aan anderen.
Absolute zaadpot gespeeld en dan loopt ie lekker verongelijkt weg, langs een volle F-Side die zijn naam scandeert, meteen de kleedkamer in. Over je club in de steek laten gesproken. Wat een eikel.

Ten Hag ben ik inmiddels ook klaar mee. Wat loopt ie al maandenlang ontzettend te kutten.

Maar gelukkig vinden jongens als Dest, Donny, Nico en co zich al klaar voor het echte werk. Deze selectie lijkt qua spirit en motivatie failliet. Jong Ajax had het hier vanavond absoluut niet slechter gedaan.

Grijp eens een keer in. Wie geen zin meer heeft om 200% te geven mag lekker wat anders gaan doen.
Wat ik nou wel een interessante hypothese vind is dat Ajax, als we niet zouden zijn uitgeschakeld in de CL dit verval niet was ontstaan (hoewel we ook voor die tijd zeker niet goed meer speelden).
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Mano
Berichten: 15185
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - AZ 01-03-2020 20:00 Eredivisie

Bericht door Mano » ma mar 02, 2020 8:33 am

Je zag het team uiteen vallen.

Gezamenlijk verdedigen en insluiten is er niet meer bij. Voor de zekerheid terug rennen, ook niet.

Aanvallen willen ze allemaal. Zijn ze soms allemaal met hun cv’s bezig? :confused.gif:
Dan kan Onana ze bedanken, want doordat zij hun taak niet uitvoeren, kon hij schitteren.

Je mist ook slimmigheid op het middenveld.
Die eerste goal, blind had ook geen aanspreekpunten. Martinez verstopte zich ipv in een pass-lijn stappen.

EtH is ook uit vorm.
Ziyech op 10 en Danilo op de flank had beter geweest. Meer diepgang, meer mogelijkheden en Donny temperen. Die laatste staat 9vd 10x naast Tadic. Oftewel, dan ligt je middenveld helemaal open bij balverlies.

EtH had eerder moeten ingrijpen. Ingrijpen met voetbal, niet met KJH die dit niveau niet meer aankan. Zodra je hem opstelt krijg je pompen of verzuipen. Iets wat nog nooit heeft gewerkt bij Ajax
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13747
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Ajax - AZ 01-03-2020 20:00 Eredivisie

Bericht door Jinne » ma mar 02, 2020 9:42 am

Huntelaar is inderdaad geen plan B, maar plan Nee. Dest heeft zonder concurrent van Maz en/of de transfer van Bayern al op zak geen behoefte om zich nog uit te sloven. Tegen Getafe was ie ook wel een van de minsten.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58796
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - AZ 01-03-2020 20:00 Eredivisie

Bericht door 999 » ma mar 02, 2020 10:31 am

Lionel schreef:
ma mar 02, 2020 7:31 am
Nico moest doordekken op de rechtsback. Blind nam dan Stengs over. Maar ze deden dat steeds te laat.

EtH mag zich dit allemaal aanrekenen hoor. Er klopte echt helemaal niks van. Dat gekanker op Ziyech is ook te triest.

Hij was niet fit. Dan zet je hem op 10 zodat hij geen onnodige meters hoeft te maken.
Ziyech maakte zowiezo geen onnodige meters, hij niet alleen trouwens.Ik vond het verschil in " fitheid " tussen AJAX en AZ opmerkelijk om te zien ..

Yopii
Berichten: 18285
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax - AZ 01-03-2020 20:00 Eredivisie

Bericht door Yopii » ma mar 02, 2020 10:44 am

Gezond verstand schreef:
ma mar 02, 2020 3:50 am
De eerste goal komt ook deels op de naam van Schuurs. Die maakt eerst een onbegrijpelijke beslissing om te draaien en terug te spelen in plaats van de vrijstaande Dest aan te spelen. En staat daarna te slapen als Blind een baggerslechte bal speelt waardoor Boadu te veel vrijheid heeft.
Ja vast. Je kunt van alles op die jongen aan te merken hebben (heb ik ook), maar hier kon hij weinig aan doen. Deze goal was honderd procent de schuld van Blind. Dat wist hij zelf ook verdomd goed, aan zijn lichaamstaal te zien. We zullen het hem maar niet kwalijk nemen na de ellende die hij heeft meegemaakt, maar het is wel al de tweede keer op rij dat hij een fatale fout maakt. Hopelijk verbetert hij zich snel, want dit schiet niet op.

AZ speelde het perfect uit, dat mag ook gezegd worden. De bal lag in het doel voor ze wisten wat er gebeurde.

Voor de CV's was het dweilen met de kraan open, want keer op keer stonden op de flank aanvallers van AZ zo vrij als een vogeltje. Dest en Tagliafico waren vreselijk.

Het verval heeft zich natuurlijk al aan het begin van het seizoen ingezet, met het vertrek van twee van de drie beste spelers. In de CL kon Ajax, ondanks een hoop geluk in de eerste wedstrijden (Valencia en Lille misten kans op kans) geen potten breken, terwijl de tegenstanders hooguit Europese subtop waren. Vanaf het begin was het niveau van het spel stukken minder dan vorig jaar, al vloog in het begin zowat elk schot van Promes (met dank aan Ziyech) binnen. Nu Promes terug is op aarde en Ziyech kwakkelt, stokt de productie en komen de gebreken aan de oppervlakte.

Het is wel duidelijk dat veel spelers zich zorgen maken over hun marktwaarde. Bij welke topclub kunnen ze nu nog aan de bak? Geen CL, dat betekent geen podium. Er zullen er wel een paar spijt hebben dat ze de glorie van afgelopen seizoen niet verzilverd hebben. De oudjes onder ons hebben dat al eerder meegemaakt: na het vertrek van sterkhouders in de negentiger jaren liep de motivatie bij de achterblijvers zo terug dat Ajax vierde werd in de competitie.

Ik hoop dat ze bij Ajax nu geland zijn op aarde en niet geforceerd gaan proberen 'aan te sluiten bij de Europese top' (of nog meer belachelijks). Gebeurt dat, dan staan ons zware tijden te wachten. Rustig analyseren wat er verkeerd is gegaan en wat er beter kan. Schoenmaker blijf bij je leest. Weg met die hoogmoed, terug naar de nederigheid.

Heel Nederland lacht ons nu uit, dat is niet voor niets. Ajax maakt zich graag belachelijk als het even echt goed gaat.
Laatst gewijzigd door Yopii op ma mar 02, 2020 10:46 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11418
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: Ajax - AZ 01-03-2020 20:00 Eredivisie

Bericht door Toppie » ma mar 02, 2020 10:45 am

Samenvattend:

De uitschakeling en wijze waar op door de wedstrijden tegen Chelsea en thuis tegen Valencia kwamen m.i. te hard aan.
De opvolgende blessures waren fataal Neres, 2x Promes, Ziyech en Blind en de jeugd ,is teveel om dit gat op te vangen.
Mentaal zit men er doorheen en heeft daardoor teveel kwaliteit ingeleverd , de trainer maakt te veel verschillende samenstellingen en kan dit met dit materiaal niet opvangen. Spelers zoals Ziyech of Dest zijn m.i. te snel aangekondigd als verkoop of verkocht. Ajax automatisme's zijn weg en het vertrouwen staat op nul en de drang , om alleen maar aan te vallen zijn mislukt, op tijd druk zetten is weg en Blind maakte nog zo'n grove fouten, lijkt mij een voorzichtig een medisch gedoe en vertrouwen diep en diep lastig om dit nivo weer te halen. Kortom de andere ploegen AZ of Feyenooit lopen straks met een schaal van 40 Miljoen in de hand waarvoor Ajax 3 jaar heeft gestreden. Einde verhaal :blush.gif: :1evil.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58796
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - AZ 01-03-2020 20:00 Eredivisie

Bericht door 999 » ma mar 02, 2020 10:48 am

We kunnen in ieder geval zeggen dat, zeker voor de eredivisie, de achterhoede met Veltman veel meer in ( betere ) balans was dan nu met Schuurs, Martinez of wie dan ook naast Blind mag spelen ...

Lionel
Berichten: 47250
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - AZ 01-03-2020 20:00 Eredivisie

Bericht door Lionel » ma mar 02, 2020 10:50 am

999 schreef:
ma mar 02, 2020 10:48 am
We kunnen in ieder geval zeggen dat, zeker voor de eredivisie, de achterhoede met Veltman veel meer in ( betere ) balans was dan nu met Schuurs, Martinez of wie dan ook naast Blind mag spelen ...
Nee joh. Schuurs is veel beter :excited.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Lionel
Berichten: 47250
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - AZ 01-03-2020 20:00 Eredivisie

Bericht door Lionel » ma mar 02, 2020 10:52 am

999 schreef:
ma mar 02, 2020 10:31 am
Lionel schreef:
ma mar 02, 2020 7:31 am
Nico moest doordekken op de rechtsback. Blind nam dan Stengs over. Maar ze deden dat steeds te laat.

EtH mag zich dit allemaal aanrekenen hoor. Er klopte echt helemaal niks van. Dat gekanker op Ziyech is ook te triest.

Hij was niet fit. Dan zet je hem op 10 zodat hij geen onnodige meters hoeft te maken.
Ziyech maakte zowiezo geen onnodige meters, hij niet alleen trouwens.Ik vond het verschil in " fitheid " tussen AJAX en AZ opmerkelijk om te zien ..
Vanuit een voorsprong verdedigen en counteren is makkelijker dan iets moeten forceren als het niet loopt. Wat mij het meest stoorde was dat het gewoon niet klopte. Ik zit helemaal bovenin. Daar kun je gewoon goed zien wat er moet gebeuren maar echt iedere keer ging het fout hoor. Koopmeiners mocht de hele tijd een lange bal geven. Dan is het toch wachten tot een lange bal wel aan komt?

Waarom dwing je de keeper niet om meteen lang te spelen en daar het duel te winnen? Nu kon Koopmeiners de ene helft van de tijd een speler inspelen en de andere helft gaf hij een lange haal.
IK GELOOF!!!!!!

Yopii
Berichten: 18285
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax - AZ 01-03-2020 20:00 Eredivisie

Bericht door Yopii » ma mar 02, 2020 10:53 am

Nou en? Dan moet Ajax maar presteren. Het is wel zuur, maar zo werkt topsport. Ajax het Bayern van Nederland, laat me niet lachen! :1evil.gif:

Op het moment dat het goed gaat, mag je geen kritische noot meer kraken, want dan zijn 'we' Europese top en bewondert de hele wereld ons en zijn we het voorbeeld voor iedereen. Dat wordt dan geroepen op basis van een half dozijn geslaagde wedstrijden.

Op die manier kun je alleen maar het ravijn in donderen.

Ik keek gisteren nog even naar Real-Barcelona, dat is andere koek, hoor. Die spelers zakken ook wel eens door de ondergrens, maar ze zijn veel en veel professioneler. Moet ook wel, want ze spelen zo vaak tegen teams van het niveau van Getafe.

@Voetske: dat komt doordat Blind en Schuurs allebei voetballers zijn en geen slopers. Ze zijn niet complementair.
Laten we Veltman niet overschatten, zeg. Sinds hij de plek van De Ligt heeft overgenomen, regent het kansen voor de tegenstander.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58796
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - AZ 01-03-2020 20:00 Eredivisie

Bericht door 999 » ma mar 02, 2020 10:59 am

Lionel schreef:
ma mar 02, 2020 10:52 am
999 schreef:
ma mar 02, 2020 10:31 am
Lionel schreef:
ma mar 02, 2020 7:31 am
Nico moest doordekken op de rechtsback. Blind nam dan Stengs over. Maar ze deden dat steeds te laat.

EtH mag zich dit allemaal aanrekenen hoor. Er klopte echt helemaal niks van. Dat gekanker op Ziyech is ook te triest.

Hij was niet fit. Dan zet je hem op 10 zodat hij geen onnodige meters hoeft te maken.
Ziyech maakte zowiezo geen onnodige meters, hij niet alleen trouwens.Ik vond het verschil in " fitheid " tussen AJAX en AZ opmerkelijk om te zien ..
Vanuit een voorsprong verdedigen en counteren is makkelijker dan iets moeten forceren als het niet loopt. Wat mij het meest stoorde was dat het gewoon niet klopte. Ik zit helemaal bovenin. Daar kun je gewoon goed zien wat er moet gebeuren maar echt iedere keer ging het fout hoor. Koopmeiners mocht de hele tijd een lange bal geven. Dan is het toch wachten tot een lange bal wel aan komt?

Waarom dwing je de keeper niet om meteen lang te spelen en daar het duel te winnen? Nu kon Koopmeiners de ene helft van de tijd een speler inspelen en de andere helft gaf hij een lange haal.
Nou, jij voetbalt toch ook.Dan zou je moeten weten dat dat er moeilijk uit te halen is ( Getafe b.v. ) dek je door op Koopmeiners komt er een linie verder iemand vrij.Ik vind dit niet zo'n punt.Zo'n bal is een half uur onderweg daar moet je als achterhoede gewoon je op instellen, als middenveld trouwens ook ..

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58796
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - AZ 01-03-2020 20:00 Eredivisie

Bericht door 999 » ma mar 02, 2020 11:06 am

Yopii schreef:
ma mar 02, 2020 10:53 am
Nou en? Dan moet Ajax maar presteren. Het is wel zuur, maar zo werkt topsport. Ajax het Bayern van Nederland, laat me niet lachen! :1evil.gif:

Op het moment dat het goed gaat, mag je geen kritische noot meer kraken, want dan zijn 'we' Europese top en bewondert de hele wereld ons en zijn we het voorbeeld voor iedereen. Dat wordt dan geroepen op basis van een half dozijn geslaagde wedstrijden.

Op die manier kun je alleen maar het ravijn in donderen.

Ik keek gisteren nog even naar Real-Barcelona, dat is andere koek, hoor. Die spelers zakken ook wel eens door de ondergrens, maar ze zijn veel en veel professioneler. Moet ook wel, want ze spelen zo vaak tegen teams van het niveau van Getafe.

@Voetske: dat komt doordat Blind en Schuurs allebei voetballers zijn en geen slopers. Ze zijn niet complementair.
Laten we Veltman niet overschatten, zeg. Sinds hij de plek van De Ligt heeft overgenomen, regent het kansen voor de tegenstander.
Yopi ik weet wat Blind en Schuurs voor voetballers zijn :smallgrin.gif: .. Vind Schuurs ook geen voetballer, vind Schuurs zo als hij nu speelt en speelde gewoon niks.Zelfde telt voor die Pierie ook.Nou , als ik het goed heb, hebben ze er ( in voetbal begrippen ) niet veel voor betaald.Dus begrijp wel dat ze het risico willen nemen van een top op flop.Maar schakel A.U.B. dan door als TD/TH en ga op zoek naar een verdediger niveau AJAX .En A.U.B. een verdediger, eentje die weet wat verdedigen is.Niet weer dat gepiel van , moet dit , moet dat , maar het verdedigend aspect is dan blijkbaar van minder belang ..

De Ligt is geen wondervoetballer , maar wel eentje die verdedigde zoals het moest.

Yopii
Berichten: 18285
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax - AZ 01-03-2020 20:00 Eredivisie

Bericht door Yopii » ma mar 02, 2020 11:20 am

Mwah, Juventus betaalde 75 miljoen voor die jongen, denk je dat ze daar gek zijn= Een verdediger die al zo ver is op die leeftijd is een uitzondering. Verdedigen is een ervaringsvak. NIet voor niets staan bij grote clubs bijna alleen oudere jongens in het centrum van de verdediging.

Bij Ajax komen échte verdedigers bij hoge uitzondering door de opleiding. Elders een dergelijke speler oppikken blijft lastig, want al snel heb je per ongeluk een Magallan gehaald.

Gisteren werd er collectief zó slecht verdedigd, ik vind het niet fair om de CV´s overal de schuld van te geven. De aanvallers van AZ kwamen van alle kanten.

Ik zou Schuurs voor één of misschien zelfs twee jaar uitlenen om ervaring op te doen.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58796
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - AZ 01-03-2020 20:00 Eredivisie

Bericht door 999 » ma mar 02, 2020 11:29 am

Yopii schreef:
ma mar 02, 2020 11:20 am
Mwah, Juventus betaalde 75 miljoen voor die jongen, denk je dat ze daar gek zijn= Een verdediger die al zo ver is op die leeftijd is een uitzondering. Verdedigen is een ervaringsvak. NIet voor niets staan bij grote clubs bijna alleen oudere jongens in het centrum van de verdediging.

Bij Ajax komen échte verdedigers bij hoge uitzondering door de opleiding. Elders een dergelijke speler oppikken blijft lastig, want al snel heb je per ongeluk een Magallan gehaald.

Gisteren werd er collectief zó slecht verdedigd, ik vind het niet fair om de CV´s overal de schuld van te geven. De aanvallers van AZ kwamen van alle kanten.

Ik zou Schuurs voor één of misschien zelfs twee jaar uitlenen om ervaring op te doen.
Ja die zijn nu oud, maar toen ze voor het eerst in de basis stonden niet.Vind het wel meevallen dat ervaringsvak.Je hebt dat talent in je of niet.Schuurs heeft het niet, of anders verbergt hij het heel goed ...

75 miljoen zegt in de huidige tijd niks over iemands kwaliteiten ... kijk maar een rond op de internationale velden.

Wat ik bedoelde met geen wondervoetballer is dat de Ligt ook beperkte kwaliteiten heeft op voetballend gebied ...

Gaizka1985
Berichten: 2823
Lid geworden op: ma apr 11, 2016 3:12 pm

Re: Ajax - AZ 01-03-2020 20:00 Eredivisie

Bericht door Gaizka1985 » ma mar 02, 2020 11:38 am

Yopii schreef:
ma mar 02, 2020 10:53 am
Nou en? Dan moet Ajax maar presteren. Het is wel zuur, maar zo werkt topsport. Ajax het Bayern van Nederland, laat me niet lachen! :1evil.gif:

Op het moment dat het goed gaat, mag je geen kritische noot meer kraken, want dan zijn 'we' Europese top en bewondert de hele wereld ons en zijn we het voorbeeld voor iedereen. Dat wordt dan geroepen op basis van een half dozijn geslaagde wedstrijden.

Op die manier kun je alleen maar het ravijn in donderen.

Ik keek gisteren nog even naar Real-Barcelona, dat is andere koek, hoor. Die spelers zakken ook wel eens door de ondergrens, maar ze zijn veel en veel professioneler. Moet ook wel, want ze spelen zo vaak tegen teams van het niveau van Getafe.

@Voetske: dat komt doordat Blind en Schuurs allebei voetballers zijn en geen slopers. Ze zijn niet complementair.
Laten we Veltman niet overschatten, zeg. Sinds hij de plek van De Ligt heeft overgenomen, regent het kansen voor de tegenstander.
Dat zijn allemaal gelouterde profs, denk dat de gemiddelde leeftijd van die elftallen op 28 ligt?

Het probleem ligt op het middenveld, en de afstanden tussen de linies waardoor spelers komen te zwemmen. Als de backs dan ook nog eens zo ver naar voren staan is wat we gister zagen het gevolg.

Eiting is wat mij betreft geen optie op het middenveld, te traag en 0 fysiek, maar wie dan wel?

GangstaRiB
Berichten: 16829
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Ajax - AZ 01-03-2020 20:00 Eredivisie

Bericht door GangstaRiB » ma mar 02, 2020 11:45 am

999 schreef:
ma mar 02, 2020 10:31 am
Lionel schreef:
ma mar 02, 2020 7:31 am
Nico moest doordekken op de rechtsback. Blind nam dan Stengs over. Maar ze deden dat steeds te laat.

EtH mag zich dit allemaal aanrekenen hoor. Er klopte echt helemaal niks van. Dat gekanker op Ziyech is ook te triest.

Hij was niet fit. Dan zet je hem op 10 zodat hij geen onnodige meters hoeft te maken.
Ziyech maakte zowiezo geen onnodige meters, hij niet alleen trouwens.Ik vond het verschil in " fitheid " tussen AJAX en AZ opmerkelijk om te zien ..
Volgens mij leek het verschil met name te komen doordat Ajax bij tijd en wijle scheelgetikt werd door AZ. Ajax liep zich een ongeluk terwijl AZ telkens de vrije man bereikte en binnen no-time voor Onana stond.

Deze wedstrijd deed me denken aan talloze wedstrijden die wij (in de Kuip) tegen Feyenoord hebben gespeeld. Je tijdens de wedstrijd afvragend waarom Ajax zoveel tijd en ruimte kreeg…. maar gisteravond waren wij het slachtoffer……. dat doet wel pijn hoor… :blush.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58796
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - AZ 01-03-2020 20:00 Eredivisie

Bericht door 999 » ma mar 02, 2020 11:54 am

GangstaRiB schreef:
ma mar 02, 2020 11:45 am
999 schreef:
ma mar 02, 2020 10:31 am
Lionel schreef:
ma mar 02, 2020 7:31 am
Nico moest doordekken op de rechtsback. Blind nam dan Stengs over. Maar ze deden dat steeds te laat.

EtH mag zich dit allemaal aanrekenen hoor. Er klopte echt helemaal niks van. Dat gekanker op Ziyech is ook te triest.

Hij was niet fit. Dan zet je hem op 10 zodat hij geen onnodige meters hoeft te maken.
Ziyech maakte zowiezo geen onnodige meters, hij niet alleen trouwens.Ik vond het verschil in " fitheid " tussen AJAX en AZ opmerkelijk om te zien ..
Volgens mij leek het verschil met name te komen doordat Ajax bij tijd en wijle scheelgetikt werd door AZ. Ajax liep zich een ongeluk terwijl AZ telkens de vrije man bereikte en binnen no-time voor Onana stond.

Deze wedstrijd deed me denken aan talloze wedstrijden die wij (in de Kuip) tegen Feyenoord hebben gespeeld. Je tijdens de wedstrijd afvragend waarom Ajax zoveel tijd en ruimte kreeg…. maar gisteravond waren wij het slachtoffer……. dat doet wel pijn hoor… :blush.gif:
Schuurs durft/durfde zowiezo niet meer op te schuiven naar of over de middenlijn ...

Yopii
Berichten: 18285
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax - AZ 01-03-2020 20:00 Eredivisie

Bericht door Yopii » ma mar 02, 2020 12:07 pm

Gaizka1985 schreef:
ma mar 02, 2020 11:38 am
Dat zijn allemaal gelouterde profs, denk dat de gemiddelde leeftijd van die elftallen op 28 ligt?

Precies.
Ajax kan zulke teams incidenteel verslaan doordat enthousiasme en tomeloze inzet het wint van ervaring en kwaliteit.
Je moet dan het geluk hebben dat er een paar uitzonderlijke talenten (in tegenstelling tot gelouterde vedetten) doorkomen, dat je bovendien goed loot en geen blessures hebt. Alles moet kloppen. Klopt het niet meer, dan zak je meteen terug naar het niveau vna de Nederlandse competitie. Dat is echt niet zo vreemd.
Het probleem ligt op het middenveld, en de afstanden tussen de linies waardoor spelers komen te zwemmen. Als de backs dan ook nog eens zo ver naar voren staan is wat we gister zagen het gevolg.
Het probleem lag bij het verdedigen als team, daar klopte niets van. Het begon al voorin, er werd niet collectief druk gezet. De een na de ander verzaakte, daardoor kreeg AZ een zee aan ruimte. Alle lof trouwens voor AZ, dat optimaal gebruikt maakte van die ruimte. Aan de bal deden de spelers ook rare dingen, met Blind en Ziyech als negatieve uitschieters. Die twee zijn normaal gesproken juist goede passers.

Ik blijf trouwens vinden dat Ajax meer kwaliteit heeft dan AZ, maar als bij AZ alles klopt en bij Ajax niet.... :blush.gif:

Alexander
Berichten: 8549
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Ajax - AZ 01-03-2020 20:00 Eredivisie

Bericht door Alexander » ma mar 02, 2020 12:19 pm

Ongekend slechte wedstrijd van Ajax weer. Ten Hag is het helemaal kwijt en wat mij betreft is de grote vraag ook of het onder hem nog wel terug gaat komen? Er is geen enkele team discipline meer. Spelers zijn alleen maar druk met mopperen en armgebaartjes en weigeren om nog 1 stap extra te zetten voor hun teamgenoot. Houding van Ziyech is tekenend. Die jongen is met van alles druk, laat die linksback van hun de hele wedstrijd vrij en strooit met balverlies.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9055
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Ajax - AZ 01-03-2020 20:00 Eredivisie

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » ma mar 02, 2020 12:28 pm

Ik hoop eigenlijk dat Ziyechs gedrag als wake up call gaat werken voor de selectie. Het is nodig dat even knettert, iedereen elkaar de waarheid vertelt, en dan met kin omhoog de resterende wedstrijden gewoon winnen. Geen excuses. De scherpte is er niet, zowel psychisch als fysiek. Begin weer bij de basis: focus hebben. Niet lopen kloten zoals Martinez en Blind de laatste twee wedstrijden deden, waardoor je binnen 5 minuten tegen een achterstand aanloopt. En Ten Hag zal zich ook eens moeten afvragen waarom Ajax weinig scoort maar vooral weinig creëren kan. Dat komt deels door de veldbezetting, die inderdaad gewoon niet klopt. Zet Ziyech, Donny en Martinez weer op het middenveld. Spee maar met Promes en Tadic op de vleugels en Traore in de spits. Het verhaal over Tadic die rendeert in de spits kan wat mij betreft de prullenbak in, hij is inmiddels vergelijkbaar met de Dolberg van vorig seizoen, we hebben een nieuw fantoom. Laat Tadic op links ballen en Promes op rechts. Terug naar de vastigheden die we eerder dit seizoen hadden.

Alexander
Berichten: 8549
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Ajax - AZ 01-03-2020 20:00 Eredivisie

Bericht door Alexander » ma mar 02, 2020 12:37 pm

Ik vond die 3 voorin bij AZ wel echt heel goed. Kon echt van die gasten genieten, ook al kregen ze alle ruimte om te doen en te laten wat ze willen.

Plaats reactie