Oefenen!

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7286
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Oefenen!

Bericht door Trab » wo aug 19, 2020 8:47 am

Heb er niks van kunnen zien gisteren, maar vde vaart is nogal lyrisch over kudus:

"Kudus, dat is echt een geboren voetballer, heerlijk om te zien", zegt Van der Vaart na afloop van de wedstrijd. "Bij de eerste bal die hij gaf dacht ik al: dit is één en al voetbal. Zoveel controle, overzicht, brutaal. Echt een geweldige aankoop, als je dat nu al ziet. Natuurlijk moet je afwachten hoe het gaat in de competitie, maar als je dit al kan, dan snap ik het wel (dat hij gehaald is, red.). Ook fysiek is hij sterk. Daar gaan we van genieten."


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Mr. Ajax
Berichten: 14474
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Oefenen!

Bericht door Mr. Ajax » wo aug 19, 2020 9:07 am

Natuurlijk moet Kudus nog laten zien betrouwbaar te zijn (net als Gravenberch trouwens), maar ik vind niet dat ze qua kwaliteiten per definitie niet complementair aan elkaar zijn. Het moet nog blijken hoe sterk Kudus positioneel is, maar ik denk dat hij in potentie goed als 6 zou kunnen fungeren, met naast hem Donny en Martinez/Gravenberch.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Mr. Ajax
Berichten: 14474
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Oefenen!

Bericht door Mr. Ajax » wo aug 19, 2020 9:10 am

Martinez als back ben ik overigens niet kapot van.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Oefenen!

Bericht door Iniesta » wo aug 19, 2020 9:24 am

Middenveld Martinez, vd Beek en Kuddos lijkt prima basis om op verder te bouwen
Taylor beviel me ook wel.
Vind de spitspositie wel een issue, Eigenlijk geen echt alternatief voor Tadic. Traore gaat het denk ik niet redden en Huntelaar is prima voor soms even als nood maar niet langdurig.

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10270
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Oefenen!

Bericht door WP_Legend » wo aug 19, 2020 9:51 am

Martinez viel me tegen gister.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Oefenen!

Bericht door Jöhnk » wo aug 19, 2020 10:25 am

Martinez is een centrale verdediger.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40913
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Oefenen!

Bericht door Marillion » wo aug 19, 2020 10:34 am

Iniesta schreef:
wo aug 19, 2020 9:24 am
Middenveld Martinez, vd Beek en Kuddos lijkt prima basis om op verder te bouwen
....
Ja, dat is denk ik één van de drie opties waaruit zal worden gekozen. Alternatief is Gravenberch voor Kudus. En mocht Vd Beek vertrekken krijg je Martinez, Gravenberch en Kudus.
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Oefenen!

Bericht door Iniesta » wo aug 19, 2020 10:42 am

In dat geval doe je wel echt een stapje terug, in elk geval over een heel seizoen

De Dominee
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Oefenen!

Bericht door De Dominee » wo aug 19, 2020 10:46 am

Hopelijk komt Suarez niet, vertrekt Donny naar Barcelona voor 50mln (oogt ongeinspireerd) en kunnen we na vanavond de CL als zekerheidje noteren en lozen we Marin, Alvarez en Magallan ASAP. Nico wil ook graag weg, dat zie je aan alles.

Als Ten Hag dan ook nog begrijpt dat we met deze selectie het beste in de punt naar achteren kunnen spelen: top seizoen op komst.

Promes / Lang - Tadic / Labyad - Neres / Antony
Gravenberch / LAM - Kudus / Ekkelenkamp
CVM / Taylor
Martinez / LB - Blind / Schuurs - RCV / Timber - Dest / Mazraoui
Onana / Stekelenburg

Hebben we voor de basis alleen een topper op CVM nodig, liefst met ervaring (Propper? Klaassen toch? Mattheus Henrique? Atuesta?). En een fysiek sterke, snelle RCV (TFM?).
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Mr. Ajax
Berichten: 14474
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Oefenen!

Bericht door Mr. Ajax » wo aug 19, 2020 10:48 am

Jöhnk schreef:
wo aug 19, 2020 10:25 am
Martinez is een centrale verdediger.
Martinez deed het vorig seizoen ook uitstekend op het middenveld.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40913
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Oefenen!

Bericht door Marillion » wo aug 19, 2020 10:49 am

Iniesta schreef:
wo aug 19, 2020 10:42 am
In dat geval doe je wel echt een stapje terug, in elk geval over een heel seizoen
Grote vraag is hoe Gravenberch en Kudus zich ontwikkelen. Van die laatste weten we nog nauwelijks iets, ook niet waar hij goed tot zijn recht komt. Ik heb de indruk dat Gravenberch een stap in de goede richting aan het maken is. Al is de bewijslast daarvoor nog wel heel dun.
Nil volentibus arduum

Mano
Berichten: 15185
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Oefenen!

Bericht door Mano » wo aug 19, 2020 12:05 pm

Die wedstrijd was niet echt om aan te gluren. Niveau was laag en toch behoorlijk wat kansen tegen.
Ik ga er maar even vanuit dat ze moe van het trainen waren :hypocrite.gif:

De groep is zo en zo nog niet in balans. In elke opstelling zit minimaal 1 speler die niet op zijn eigen vertrouwde positie staat.
Middenveld is key! En daar ben ik niet gerust. Ajax heeft een mager middenveld en zo en zo geen invallers, mocht er gedurende het seizoen iemand uitvallen.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gaizka1985
Berichten: 2823
Lid geworden op: ma apr 11, 2016 3:12 pm

Re: Oefenen!

Bericht door Gaizka1985 » wo aug 19, 2020 2:44 pm

Marillion schreef:
wo aug 19, 2020 10:49 am
Iniesta schreef:
wo aug 19, 2020 10:42 am
In dat geval doe je wel echt een stapje terug, in elk geval over een heel seizoen
Grote vraag is hoe Gravenberch en Kudus zich ontwikkelen. Van die laatste weten we nog nauwelijks iets, ook niet waar hij goed tot zijn recht komt. Ik heb de indruk dat Gravenberch een stap in de goede richting aan het maken is. Al is de bewijslast daarvoor nog wel heel dun.
Dat idee heb ik ook bij Gravenberch, oogt stuk beter dan vorig seizoen ineens!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58823
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Oefenen!

Bericht door 999 » vr aug 21, 2020 12:39 pm

’Ajax fietst gaten dicht’
Sergiño Dest kan zich met Ajax op gaan maken voor de groepsfase van de Champions League, tot opluchting van Marc Overmars (inzet).

FOTO’S AJAX IMAGES & ANP/HH

Overmars zal veertig miljoen aan Champions League-inkomsten niet besteden aan transfers

door Mike Verweij

AMSTERDAM De fans van Ajax hoeven er niet op te rekenen dat Ajax miljoenen euro’s laat rollen nu de groepsfase van de Champions League – dankzij de 3-0 zege van FC Bayern München op Olympique Lyon – is veiliggesteld. „Het geld gaat niet besteed worden aan transfers. We zijn gaten aan het dichtfietsen, dat moet eerst gebeuren”, zegt Marc Overmars over de gegarandeerde circa veertig miljoen euro aan inkomsten. „Wij zijn nu helemaal niet bezig met nieuwe spelers en heel tevreden met de huidige selectie.”

De Amsterdammers zijn – vooruitlopend op een eventueel vertrek van Nicolas Tagliafico en Donny van de Beek – op zoek naar een nieuwe linksback en een extra middenvelder, terwijl Luis Suarez tot een terugkeer wordt verleid. Maar uit de woorden van de directeur voetbalzaken kan worden opgemaakt dat er alleen nieuwelingen zullen worden gepresenteerd als er spelers zijn verkocht.

„Ik ben er blij om dat we ons hebben geplaatst voor de groepsfase. Het is het derde jaar op rij en dat is een mooie prestatie. Iedereen weet dat wij Champions League moeten spelen, daar is onze huishouding op afgestemd. Het is dus geen extra bedrag dat binnenkomt”, aldus Overmars, die hem na de stunts van Lyon tegen Juventus en Manchester City wel een beetje kneep. Als de Fransen de Cup met de Grote Oren zouden bemachtigen, was Ajax veroordeeld tot de play-offs.

„Je eindigt bovenaan in de Eredivisie en je voetbalt een karrevracht aan UEFA-punten bij elkaar voor Nederland. En toch waren we nog niet zeker van de poulefase, die zo belangrijk voor ons is. Ik zat natuurlijk gespannen naar die wedstrijd te kijken”, geeft de oud-speler van onder meer Ajax, Arsenal, FC Barcelona en Oranje een beschrijving van zijn gevoel tijdens de halve finale FC Bayern-Olympique Lyon.

„Omdat het maar om één wedstrijd gaat, is de vorm van de dag beslissend. Dat zag je bijvoorbeeld eerder deze week toen Lyon tegen Manchester City speelde. Vanaf de 2-0 van Bayern wist ik dat het goed zat. Dat had ook met de vorm van München en vooral die van Manuel Neuer te maken. Er viel wel wat van mijn schouders af toen het eindsignaal klonk.”

Dat Ajax zich bij de beste 32 clubs van Europa meldt, is voor de Ajax-directie prettig voor wat betreft de clubkas, maar ook voor de selectie. Overmars: „Voor onze spelers is dit erg goed nieuws, zij willen op dat niveau voetballen. De aantrekkingskracht van de Champions League is enorm. Ik herken dat ook in mijn functie, ook ík wil die tune horen.”

Tot zijn vreugde blijven de play-offs Ajax bespaard. „We weten hoe het is om kwalificatierondes te moeten spelen. Als het goed gaat, is het prachtig. Het heeft bij ons zelfs uiteindelijk tot de Europa League-finale en de halve finale van de Champions League geleid. Maar je kunt er ook uitvliegen, zoals in het seizoen 2017/2018. Het vergt hoe dan ook heel veel van de trainer en zijn spelers. Het heeft ook veel impact op de voorbereiding. Door de winst van Bayern weten we nu in elk geval waar we aan toe zijn.”
De T.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7286
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Oefenen!

Bericht door Trab » vr aug 21, 2020 7:38 pm

VI:

Traditiegetrouw belegt Ajax het zomerse trainingskamp in de Oostenrijkse Alpen. Aan het einde van de week maakt Erik ten Hag de som op. De trainer van de Amsterdammers bespreekt de ontwikkelingen in de voorbereiding, de speelwijze, nieuwkomers, mogelijke vertrekkers en de vacature van bondscoach.
Afgelopen woensdagavond zat de selectie van Ajax, met Ten Hag voorop, aan de buis gekluisterd. Vol genoegdoening zagen de Amsterdammers dat Bayern München te sterk was voor Olympique Lyon. Het gaf het goede gevoel van het trainingskamp nog een extra boost. Door de nederlaag van de Fransen is Ajax zeker van deelname aan de groepsfase van het miljardenbal.

LYON

'Wij hebben de afgelopen twee jaar lastige opdrachten gehad in Europa. We hebben voorrondes overleefd en ik had er alle vertrouwen in dat dat nu weer zou lukken, zeker met deze groep. Maar het is wel heel fijn, natuurlijk. We hebben het wel zelf gerealiseerd. Wij spelen de punten bij elkaar in Europa en daarmee hebben we Nederland weer op een plek gezet waardoor de nummer één rechtstreeks in de groepsfase zit. Of het lastig was geweest als er toch voorrondewedstrijden tussendoor waren gekomen? De afgelopen jaren was het veel zwaarder. Spelers waren naar het EK, WK, Copa América, noem maar op. Ik had ze een paar dagen terug en dan moesten we al presteren.'

TRAININGSKAMP

'Ik vind het hier geweldig. Deze omgeving geeft zo veel energie. We kunnen hier onder zeer goede omstandigheden werken. Dit is een uitstekend trainingskamp. We hebben een keer een training geannuleerd vanwege onweer. 's Ochtends hebben we toen tien minuten langer getraind en er rekening mee gehouden. We hebben verder normaal kunnen trainen. Hier zijn de perfecte omstandigheden. Natuurlijk is er altijd iets op aan te merken. We moeten vanaf het vliegveld anderhalf uur rijden voordat we hier zijn en het veld kan altijd beter, maar we kunnen hier in alle rust werken. Het hotel voelt een beetje als een woonkamer, de spelers voelen zich er thuis. In Nederland kan dat nooit. Alles en iedereen komt op Ajax af. Zeker in deze tijd met corona, dan is het hier vele malen makkelijker om afstand te houden.'

TRAININGEN

'Iedereen die hier is, zit in de bubbel. Iedere training hier moet raak zijn. We hebben heel weinig tijd gehad om te trainen de afgelopen jaren. Zo meteen is dat ook weer. Het zal niet altijd honderd procent lukken, maar veel trainingen wel. De jongens hebben ontzettend veel energie en zijn heel gemotiveerd. Dat is prima werken. Je kan hier ook veel andere activiteiten doen. Je kan niet iedere dag twee of drie keer trainen in verband met de belastbaarheid. Voor een alternatief programma heb je veel mogelijkheden, zonder dat je overal de aandacht trekt. Mountainbiken, wandelen, golfen. Dat kan hier makkelijk georganiseerd worden.'
Álvarez is niet de man van de briljante ingeving, maar dat verwacht ik ook niet

SPEELWIJZE

'De speelwijze proberen we continu door te ontwikkelen. We hebben er in de voorbije jaren gericht aan gewerkt, maar je moet altijd scherp zijn. De vijand slaapt echter nooit. Wij moeten ze voor blijven. We denken vooruit. Het belangrijkste is het tempo en het spelen met het tempo. Lezen op welk moment in de wedstrijd het tempo omhoog moet. Om tegenstanders te overvallen en om niet zelf kwetsbaar te worden.'

DUBBELE 6

'Vorig seizoen vonden we de balans op het middenveld met Martínez, Van de Beek en Ziyech, maar dat was van korte duur doordat Neres geblesseerd raakte. Achterin was dat ook met Blind en Veltman. Blind viel weg en vervolgens Veltman ook. Nu zie ik potentie in het duo Gravenberch en Álvarez. De balans moet goed zijn. We hebben een speler nodig die de balans bewaakt op het middenveld. Met Blind hebben we een spelmaker achterin staan en ook daar moet balans zijn. Álvarez is tactisch zeer sterk. Gaatjes dichten, ballen afpakken. Gravenberch en hij passen bij elkaar. Álvarez is niet de man van de briljante ingeving, maar dat verwacht ik ook niet. Hij moet ervoor zorgen dat we niet kwetsbaar zijn voor counters en hij moet onze pressing leiden. In het centrum hebben we veel voetballend vermogen. Álvarez kan prima mee, maar brengt niet de creativiteit. Blind, Timber, Schuurs, Martínez, Gravenberch en Kudus hebben dat wel, daardoor hebben we genoeg opties.'

KUDUS

'Ik heb veel wedstrijden van die jongen gezien op beeld. Zijn spel tegen Wolfsberger verraste mij niet. Het is zijn eerste wedstrijd, dan is het altijd zoeken, maar op momenten liet hij zien dat hij het spelletje snapt. Hij heeft vaardigheden en is fysiek krachtig. Hij moet zich nu gaan ontwikkelen. We hebben veel posities voor hem in gedachten, daar ben ik nog niet over uit. Bij Nordsjaelland heeft hij laten zien uitstekend te kunnen spelen in de spits, op 10, centraal op het middenveld en aan de zijkanten. Tegen Wolfsberger stond hij achter de spits. Hij heeft een aantal vaardigheden waardoor hij ook op de flanken kan spelen.'

ANTONY

'Je ziet in de wedstrijden al dat Antony snapt wat wij van hem willen. Hij maakt goede stappen, daar ben ik heel content mee. Kudus kwam wat later omdat de papierwinkel later in orde was. Hij heeft een kleine achterstand, maar geen paniek. Het was anders geweest als we een voorronde hadden moeten spelen. Antony en ik spreken niet dezelfde taal, maar hij begrijpt het wel.'
Laat het maar 6 oktober zijn met deze selectie, dan is alles gedekt

NERES

'We gaan heel voorzichtig te werk met hem. Ik heb geen haast. Op de eerste competitiewedstrijd gaan we het seizoen niet winnen en ook niet verliezen. Als hij erbij is, dan is hij er. Duurt het nog twee weken, dan is het ook prima. Nu is het wel anders dan voorgaande jaren zonder voorronde Champions League. Champions League is een levensader voor Ajax. De voorronde is lastig opereren, zeker met al die toernooien in de zomer. Je kan moeilijk aan een proces werken. Nu is dat veel minder het geval.'

LINKSBACK

'De spoeling is dun op de markt, zeker gezien de eisen die wij stellen. Als we er een vinden, moet hij concurreren met Tagliafico. En Tagliafico is in mijn ogen heel goed. Soms zit je in een fase dat je moet voorinvesteren. Dat hebben we bijvoorbeeld met Antony gedaan. Maar nu denk ik niet dat dat hoeft. Gezien de situatie in de voetbalwereld, maar ook door de selectie. De positie is misschien dun bezet, maar we hebben wel opties met Martínez en Blind. Laat het maar 6 oktober zijn met deze selectie, dan is alles gedekt.'

SUÁREZ

'Er is niks waar van die geruchten, maar als Suárez wil komen… graag. Je zoekt altijd middelen om je elftal te versterken. Natuurlijk hebben we het erover gehad, maar het is geen thema nu. Je hebt momenten waarop een speler vertrekt en je een vervanger moet halen, maar er zijn ook spelers die direct voor een grote impuls zorgen. Suárez hoort bij die laatste categorie. Als hij wil komen, is hij meer dan welkom.'

VAN DE BEEK

'Donny van de Beek maakt tijdens trainingen en wedstrijden niet automatisch deel uit van de basiself. Ik houd er geen rekening mee dat hij vertrekt, maar het is wel duidelijk dat er bij hem sprake is van een vertrekwens. Ik heb nu de mogelijkheid om andere spelers op die positie te testen. Donny hoef ik niks uit te leggen over die plek en de invulling daarvan. Ik heb open met Donny besproken waarom ik tot deze keuzes kom. Ik moet ook rekening houden met zijn belangen, maar andersom ook. Het moet ook niet zo zijn dat ik het nooit heb getest mocht Donny vertrekken. Dan schieten we onszelf in de voet. Linksachter gebeurt het ook met Tagliafico en Martínez.'


TRANSFERDEADLINE AAN SPELERS

'We houden rekening met de belangen van Ajax, maar we hebben ook verplichtingen naar de andere spelers toe. Het moet niet zo zijn dat er bij ons een speler vertrekt en wij geen representatieve vervanger kunnen halen. Dan doen we Ajax, maar ook alle andere spelers tekort. Dat kun je niet maken. Er is al over gesproken met ze, ook al in een eerder stadium. Ajax heeft een ongelooflijk eigen vermogen opgebouwd en dat is vooral gekomen door transfers. De Ligt, De Jong, Ziyech. Op die toer moeten we verder. We hebben een goed elftal nodig om sportief te scoren, maar ook economisch. Daar halen we de kracht van de club uit. Het kapitaal moet op het veld staan. Er zal vast een keer iemand verkocht worden, maar niet vlak voor de transferdeadline. Dan schiet je gaten in je strategie.'
Het bondscoachschap is een aantrekkelijke functie, maar voor mij nu niet aan de orde

BONDSCOACH

'Nu is het niet aan de orde, dus die vraag hoeft niet gesteld te worden. Ik heb in mijn hele leven nog nooit iets nagejaagd. Ik ben bij Ajax, ik ben hier gelukkig en daar werk ik aan. Maar als je ooit bij Ajax hebt gewerkt, is het bondscoachschap een mooie job. Maar ik zit niet bij de telefoon te wachten tot iemand me daarover belt. Zeker gezien de huidige lichting is het een aantrekkelijke functie, dat is helder. Maar ik herhaal: het is niet aan de orde.'

SCHUURS

'Dat hij bij de voorselectie zit, laat zien dat ook andere mensen naar hem kijken zoals wij dat doen. Hij heeft een groot potentieel en heeft zich uitstekend ontwikkeld. Perr heeft veel eigenschappen van een moderne centrale verdediger. Goede lengte, goede fysiek, snelheid, wendbaarheid en voetballend is hij goed. Bij de timing van duels kan het nog wat beter. Ik zie de problemen bij Oranje. Matthijs de Ligt is geblesseerd en Perr zit er kort achter.'

INTERLANDS

'Natuurlijk is het vervelend dat vlak voor de competitiestart interlands worden gespeeld, maar zoals ik al zei hebben we de laatste jaren nog veel vervelendere situaties meegemaakt. Voor ons was het wel spannend toen we de zomerplanning maakten. Er waren nog wat losse eindjes en dan zie je vlak voor de competitiestart een interlandperiode staan. Dat is niet logisch, maar we hebben ermee te dealen. Je moet ook nakomen wat je je spelers belooft. Zij hebben daarin verantwoording genomen. Deze weken hebben we gebruikt om teamintensiteit te krijgen en nu bouwen we wedstrijdconditie op. Daarna raken we ze twaalf dagen kwijt, dat is absurd. In geen enkele andere bedrijfstak zie je zoiets. We kunnen dan niet verder werken aan het proces. Het slaat nergens op, maar ik ga er geen energie in steken. Wij moeten zo goed mogelijk omgaan met de situatie.'


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7286
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Oefenen!

Bericht door Trab » vr aug 21, 2020 7:40 pm

Zijn we lekker mee. Hij ziet Alvarez als de ideale man naast Gravenberch en Martinez als linksback mocht Nico vertrekken..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Oefenen!

Bericht door Ajaciedjuh » vr aug 21, 2020 7:48 pm

Tnx Trab :biggthumpup.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Ajax Rules
Berichten: 31370
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: Oefenen!

Bericht door Ajax Rules » za aug 22, 2020 7:46 am

Trab schreef:
vr aug 21, 2020 7:40 pm
Zijn we lekker mee. Hij ziet Alvarez als de ideale man naast Gravenberch en Martinez als linksback mocht Nico vertrekken..
Interessant interview.

We denken allemaal "Alvarez is toch duidelijk geen middenvelder?!" Maar hoe belangrijk zijn labels als ''middenvelder' nu eigenlijk? Belangrijker is dat Ten Hag een accuraat beeld heeft van zijn sterke en zwakke punten. Ik ben eigenlijk wel blij dat Ten Hag die sterke punten ziet, want als je op de bank hangt zie je ook weer niet precies wanneer en hoe Alvarez druk gaat zetten.

Dus misschien moeten we Blind en Schuurs en Alvarez wel als de drie verdedigers zien, ook al speelt Alvarez vanaf het middenveld. En moeten we Dest en Nico niet als verdedigers zien, ook al staan ze daar officieel.

Martinez als linksback zie ik wel zitten, zie eerdere posts.

Kudus kan voor allerlei plekken in aanmerking komen, is niet per se een 10.

Over Suarez en Donny is hij heel vaag. We hebben het erover gehad, maar het is geen thema. Ik hou geen rekening met zijn vertrek, maar we passen wel trainingen erop aan. Nou ja. Ok.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40913
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Oefenen!

Bericht door Marillion » za aug 22, 2020 9:22 am

Hmm...niet blij mee. Waarom beginnen trainers soms toch aan een traject waarvan vrijwel iedere supporter meteen ziet dat het niets gaat worden?

Ik ben de eerste die z'n ongelijk toegeeft als Alvarez een goede serie neerzet op het middenveld hoor. Ik gun het die jongen dat hij hier slaagt na een moeilijke start. Maar ik zie het gewoon echt niet gaan vliegen. Hij is gewoon geen middenvelder.
Nil volentibus arduum

Lionel
Berichten: 47263
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Oefenen!

Bericht door Lionel » za aug 22, 2020 9:24 am

Marillion schreef:
za aug 22, 2020 9:22 am
Hmm...niet blij mee. Waarom beginnen trainers soms toch aan een traject waarvan vrijwel iedere supporter meteen ziet dat het niets gaat worden?

Ik ben de eerste die z'n ongelijk toegeeft als Alvarez een goede serie neerzet op het middenveld hoor. Ik gun het die jongen dat hij hier slaagt na een moeilijke start. Maar ik zie het gewoon echt niet gaan vliegen. Hij is gewoon geen middenvelder.
Exact. Vind het helemaal niks.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58823
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Oefenen!

Bericht door 999 » za aug 22, 2020 11:23 am

Als het niks is komt Ten Hag er heus wel op terug ...

Ajax Rules
Berichten: 31370
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: Oefenen!

Bericht door Ajax Rules » za aug 22, 2020 12:21 pm

Lionel schreef:
za aug 22, 2020 9:24 am
Marillion schreef:
za aug 22, 2020 9:22 am
Hmm...niet blij mee. Waarom beginnen trainers soms toch aan een traject waarvan vrijwel iedere supporter meteen ziet dat het niets gaat worden?

Ik ben de eerste die z'n ongelijk toegeeft als Alvarez een goede serie neerzet op het middenveld hoor. Ik gun het die jongen dat hij hier slaagt na een moeilijke start. Maar ik zie het gewoon echt niet gaan vliegen. Hij is gewoon geen middenvelder.
Exact. Vind het helemaal niks.
Jullie negeren compleet mijn betoog! Ik zeg niet dat Ten Hag het hier goed ziet, maar hij erkent wel volmondig dat hij aan de bal minder is. Hij zet hem daar puur neer omwille van zijn defensieve kwaliteiten (gaatjes dichtlopen en initieren drukzetten). Kunnen we hem dan wel als middenvelder zien, enkel omdat hij wat hoger op het veld staat? We zijn geneigd om 'de verdediging' als een horizontale lijn te zien, maar misschien moeten we de verdediging in dit geval eerder als een driehoek zien (Blind - Schuurs - Alvarez).

Het is ook niet gezegd dat Ajax hierdoor in balbezit te veel inlevert op het middenveld, aangezien Dest en Nico juist wel hoger op het veld komen. Dus even los van of dit gaat werken, waarom zou het niet kunnen werken? Wat mij vertrouwen geeft is dat Ten Hag Alvarez' minpunten dus wel degelijk ziet (geen blinde vlek) en dat hij ook positieve kwaliteiten ziet (tactisch zeer sterk) die mij als leek nog ontgaan waren.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40913
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Oefenen!

Bericht door Marillion » za aug 22, 2020 12:35 pm

Je hebt wat mij betreft echt wel een middenvelder nodig op deze positie. Simpelweg drie centrale verdedigers stapelen over twee linies zorgt ervoor dat het elftal daar in twee stukken breekt.

Alvarez heeft de draaicirkel van een stadsbus en mist ook het gif wat iemand als Martinez wel heeft. Dat gaat ervoor zorgen dat hij op deze positie regelmatig te laat is en dat kan hij niet corrigeren omdat hij snelheid mist.

De backs zie ik hun aanvallende meters het liefst vooral zonder bal maken. Die gaan het gebrek aan voetballend vermogen niet voor hem op lossen. Dat kan vanuit het centrum wel van Schuurs en Blind komen maar het heeft toch echt wel mijn voorkeur dat je op die positie op het middenveld ook iemand hebt staan die een goede bal kan inspelen. Martinez heeft al diverse keren laten zien dat hij dat kan. Alvarez niet.

Martinez is als defensieve middenvelder in alles beter dan Alvarez. Probleem met Martinez is dat hij ook traag is. Met ons centrum is dat echt wel een issue. Maar ook daar wint Alvarez het dus niet.
Nil volentibus arduum

Ajax Rules
Berichten: 31370
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: Oefenen!

Bericht door Ajax Rules » za aug 22, 2020 12:58 pm

Marillion schreef:
za aug 22, 2020 12:35 pm
Je hebt wat mij betreft echt wel een middenvelder nodig op deze positie. Simpelweg drie centrale verdedigers stapelen over twee linies zorgt ervoor dat het elftal daar in twee stukken breekt.
Ik zou zeggen dat met die overlappende linies het elftal juist niet in twee stukken breekt.
Marillion schreef:
za aug 22, 2020 12:35 pm
De backs zie ik hun aanvallende meters het liefst vooral zonder bal maken.
Maar dan nog zorgen zij voor een bepaalde veldbezetting en een overtalsituatie op het middenveld, waardoor Gravenberch en Van de Beek makkelijker kunnen voetbal.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40913
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Oefenen!

Bericht door Marillion » za aug 22, 2020 1:13 pm

Ajax gaat in de omschakeling extreem kwetsbaar zijn. Een traag centrum (drie stuks) én opkomende backs is een heerlijke omgeving voor tegenstanders die snel kunnen uitbreken.

De backs zullen heel goed moeten doseren met doorschuiven. Als er één gaat moet de ander daar in defensief opzicht rekening mee houden. Verder zullen de linies kort op elkaar moeten spelen. Collectief en agressief druk zetten. Daar ligt zijn kracht niet. Martinez heeft dat veel meer, ondanks dat hij ook traag is. Die heeft meer het gif in duels en in aanvallend opzicht dus ook een betere inspeelpass.

Ik geef 't een paar potjes in de voorbereiding maximaal.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie